Alf's verkstad i källaren till sitt hus. Ref 1
Alf's verkstad i källaren till sitt hus. Ref 1

Sarolea 350 1951
Ventilsystemet
Lank till startsidan  English version

Uppdaterad
2018-02-25
När man köpt en gammal cykel vill man gärna veta att allt är som det ska, eller veta allt som inte är som det ska vara. Jag började med ventilsystemet.
Topplock till min 350. Ref 1
Topplock till min 350. Ref 1
Efter att ha lossat bensintanken med de två långa bultarna framtill och baktill. Båda med en distansylsa. Nu kommer man åt att ta bort den gjutna ventilkåpan. Var rädd om packningen. I mitten ser man pys funktionen som hanteras från styrstången när du skall kicka igång motorn. Den skall ligga nästan precis på den förlängda armen på vippan. Denna ställs alltid in efter det man kontrollerat ventilspel. Spelet vid kall motor skall endast vara, för både avgas och insug, 0.04 mm (se diverse data). Tänk på att när motorn blir varm ökar ventilspelet på grund av aluminiumtoppens expansion. Stötstängerna är aluminium rör och ligger kylda så de expanderar ej så mycket.
Avgasvippan med delar. OBS axeln med utlopp för smörjolja. Ref 1
Avgasvippan med delar. OBS axeln med utlopp för smörjolja. Ref 1
Här är avgasventilens vippa demonterad. Smörjoljan kommer upp genom röret till vänster om cylindern och kommer in i axeln underifrån där hålet ligger och går in i den hålade axeln. En gängad propp syns även i änden. Dessa två axlar passar både på insug och avgas men olje utgången har olika stora utloppshål. Den med det mindre är troligen till insug och större till avgas (längre väg). Olje kanalen är vidareborrad till avgassidan i toppen. Jag har valt axeln med det stora oljeanslutningen för insug. Muttern som håller axeln på plats behöver ej någon låsning då den försetts med fingänga.
Nästa Sista

Detta på grund av att axeln som satt där hade skurit lite och jag antog att här behövdes det lite mer olja. Anslutningen ned till avgas är stor nog. Orsaken kan också vara att man tillverkat en ny axel och gett den för små oljehål. Olja kommer också upp genom stötstängerna.
Avgasventilens vippa. OBS förlängningen för pyslyftning av ventilen. Ref 1
Avgasventilens vippa. OBS förlängningen för pyslyftning av ventilen. Ref 1
Reservdelslista till Sarolea 600-350.
Reservdelslista till Sarolea 600-350.
Avgassidans vipparmssystem. Det är bara vippan som skiljer sig.
Returen för oljan sker genom stötstångshålen i topplocket och/eller en röranslutning på lägsta punkten. Observera också urfräsningen för låsskruven som låser axeln i rätt läge. Ut och inlopp för olja riktat nedåt.
Var noga med att ha mjuka kopparbrickor till anslutningarna på båda sidorna. Det får inte vara för tjocka. Tänk på att utnyttja gänglängden i toppen och var försiktig och dra inte för hårt.
Ett blad ur reservdelslistan till en 500 eller 600 motor. 350 är ser dock likadan ut. Kolven är ju mindre förstås. Här kan du se vipporna längst upp till höger. Klicka i bilden för en förstoring eller gå in på reservdelslista för att titta på allt mitt material.







Använd innehållsförteckning att välja nästa kapitel.

Första Föregående

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006 -

Tillbaka