Demonterad framgaffel. Ref 1
Demonterad framgaffel. Ref 1

Sarolea 350 1951
Styrlagringen
Lank till startsidan  English version

Uppdaterad
2018-02-25
Stötdämparnas infästnning i framgaffeln. Ref. 1
Stötdämparnas infästnning i framgaffeln. Ref. 1
Lampan som måste lossas i hastighetsmätaren. Ref 1
Lampan som måste lossas i hastighetsmätaren. Ref 1
Hastghetesmätarens gamla placering med sin mutter och friktionslåsning. Ref. 1
Hastghetesmätarens gamla placering med sin mutter och friktionslåsning. Ref. 1
Spännmuttern med vilken lagren sätts åt. Ref 1
Spännmuttern med vilken lagren sätts åt. Ref 1
Så här la jag lykta och styre. El och wirar var ej demonterade. Ref 1
Så här la jag lykta och styre. El och wirar var ej demonterade. Ref 1
 Visar den kromade muttern som håller ihop friktionslåsningen. Ref 1
Visar den kromade muttern som håller ihop friktionslåsningen. Ref 1
Friktionslåsningen. Ref 1
Friktionslåsningen. Ref 1
Lagerkulorna i undre lagret på plats igen. Ref 1
Lagerkulorna i undre lagret på plats igen. Ref 1
Översiktsbild av styrlagret. Ref 1
Översiktsbild av styrlagret. Ref 1
Gaffelns centrum axel med sin fina gänga och spännring. Ref 1 Gaffelns centrum axel med sin fina gänga och spännring. Ref 1 Hastighetsmätarens nya placering. Ref 1
 Hastighetsmätarens nya placering. Ref 1
Gaffelarmarns ny placering framåt. OBS den kromade muttern under bakelitratten. Ref 1 Gaffelarmarns ny placering framåt. OBS den kromade muttern under bakelitratten. Ref 1 Nedre lagerringe efter återmontering. Ref 1
Nedre lagerringe efter återmontering. Ref 1
Så här värmde jag ringen före montage igen. Undvik att demontera den. Ref 1 Så här värmde jag ringen före montage igen. Undvik att demontera den. Ref 1 Ringen slås på plats med hjälp av ett rör och kopparklubba. Ref 1
 Ringen slås på plats med hjälp av ett rör och kopparklubba. Ref 1

Inför besiktningen 2009 hade jag noterat ett glapp i styrlagringen. Detta skulle absolut inte bli godkänt. Det här är ju en sådan sak som man kan kontrollera. Dessutom hade jag problemet med att  styrets handtag låg alldeles för nära sittlinjen.

Jag skall med bilder och text visa hur jag försökte justera styrlagren. En sådan här operation vill man ju plocka ned så lite som möjligt. Det skulle dock visa sig att det blev krångligare på grund av detta. Strålkastaren måste demonteras då elkablar satt fast där och dessa ville jag absolut inte ta loss, dessutom komplicerade broms, kopplings och gaswirar det hela.

För att göra detta måste först styret lossas. Demontera de böjda fästena för styret (dessa skulle jag vid återmonage vända på för att få en bättre körställning) samt hastighetsmätaren. Muttrarna till framgaffelfjädringen lossades och övre gaffelfästet togs bort sedan gaffelns centrummutter som håller friktionsenheten lossats. Tag emot centrumaxeln i friktionsenheten så att den inte åker ned och slår ett märke i framskärmen. Nu kunde styret komma fritt med sina wirar liksom lyktan och allt teipades fast. OBS det lilla parkeringsljuset i lyktan som också måste bort. Nästa bild är tagen lite senare i arbetet. Nu skulle det visa sig att hela framgaffeln måste demonteras av. Det försökte jag göra i så komplett bit som möjligt. Först av med hjulet. Se tidigare beskrivning. Lossa övre lagrets spännmutter som också är lagerbana. Hojen hade jag redan från början hängt upp i min motorlyft. Bra grej.

Höj nu hojen så att axeln med de det nedre axiella lagret åker ur. Nu är det bra om du lagt en gammal matta under så att alla kulor som trillar ned inte hoppar omkring i hela garaget. Du kan nu ställa undan hela framgaffelenheten, men lägg den inte ned för då rinner all olja ut. Gör ju inget men det blir besvärligt att torka upp.

Apropå kulor så kan man ju ta sig tid att peta ut en och en innan gaffeln är helt av. En magnet är bra. Extra kulor hade jag från kullager som jag tagit isär. Ett sådant lager heter 6202 och är säkert billigare än att köpa separata kulor som har diametern 6.2 mätt med skjutmått.

Sarolea. Ref. 1
Det kan vara en bra övning att göra detta för man måste ju sedan peta in dem en och en med hjälp av en pincett. Jag erkänner att flera sprätte iväg och försvann någonstans på golvet. OBS att jag lägger i kulorna i ett fettlager så att de ligger på plats tills dess jag spänt fast allt. Ännu idag hittar jag en kula då och då. En bra grej är att du kan ta med övre lagringen till en SKF återförsäljare och köpa en kulring som passar.

Den undre lagringen är nästan omöjlig att demontera och får du loss den är det ännu svårare att montera. Jag vet. När man petar in kulorna kan det lätt bli en för mycket då de lyfts upp lite av fettet. Om detta händer visar det sig som att framhjulet ej går tillbaka i nolläge utan man måste föra tillbaka hjulet. Då är det bara att demontera igen och ta bort en kula. Se framför allt till att du har lika många i övre som i undre lagret.

Övre kullagringens mutter, se bild, som är kombinerad med lagerspåret Med denna skall vid montage övre och undre lagringen dras ihop bara så att det inte glappar. Den kromade muttern skall endast dras så att de inte lossnar. Dess funktion har endast att göra med friktionslåsningen. Denna mutter skall ej monteras förrän lyktan är återmonterad och att man fått alla wirar rätt dragna. Observera dock att jag hade vänt på styrets infästningsgafflar och därför blev fästet till hastighetsmätaren tvunget att monteras under ena gaffelfjädringens mutter.

Kvar är nu att montera är gaffelfästet. Det skall sitta över den plåtbit som skyddar gängan. Den dras fast ordentligt sedan du ställt in lagrens spänning. Sedan kommer styrets gafflar och i dessa fäst sedan styret. Gaffelfjädringens muttrar kommer sedan och under den högra passar fästet för hastighetsmätaren. Det blir lite trångt för hastighetsmätarens kabel mot lyktan men det fungerar.
På slutet ser du hur hastighetsmätaren kom på plats och hur styrets och gaffelfästet ser ut efter montage.
De 3 sista bilderna visar hur jag fick dit undre lagerhalvan igen. Man måste värma ganska kraftigt och ha ett lämpligt rör till hands samt ett bra ställe med mothåll för att slå ned det. Gör inte detta.

Använd innehållsförteckning att välja nästa kapitel.

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006 -