Alf's verkstad i källaren till sitt hus. Ref 1
Alf's verkstad i källaren till sitt hus. Ref 1

Sarolea 350 1951
Öppna växellådan
Lank till startsidan  English version

Uppdaterad
2018-02-25

Vi har nu demonterat växellådan ur ramen. Vi lämnade den på golvet och slutade för dagen. Nu gäller det att ge sig in i innandömet. Det är inte alls så svårt som många kanske tror. Det gäller dock att hålla reda på kugghjulen, var och hur de satt. Därför tar man foton av varje steg och dessutom lägger upp dem i ordning med rätt sida upp.
Växellådan urtagen och ligger på golvet. Ref 1
Växellådan urtagen och ligger på golvet. Ref 1
Växellådan på bänken.Övre locket demonterat. Ref 1
Växellådan på bänken.Övre locket demonterat. Ref 1
Här ligger underverket på golvet. Skruva av locket först, det sitter med ett antal nylock muttrar. Knacka försiktigt loss det. Spänn sedan fast det i skruvstycket.  Kickens axel och växelföraren försöker du få att sitta kvar.
Bild ur verkstadshandboken. Ref 1
Bild ur verkstadshandboken. Ref 1
Bild ur verkstadshandbok. Ref 1
Bild ur verkstadshandbok. Ref 1
Två bilder ur katalogmaterialet. Här är den högra bilden intressantast. Den visar kickens montering, med sin returfjäder. Fjädern är lite svår att återmontera, då man måste spänna den samtidigt. Med två lämpligt stora skruvmejslar går det bra. Returgummit som kicken slår emot kan man ersätta (vanligtvis sönderklämd) med en slangbit från en bensinslang (ingen plastslang). Till höger sitter mekanismen för växelväljaren. Den består av 2 hårnålsfjädrar som skall monteras riktigt. Se nästa bild.
Nästa Sista


Visar växelmekanismen. Ref 1
Visar växelmekanismen. Ref 1
Växelmekanismen monterad. Ref 1
Växelmekanismen monterad. Ref 1
Titta på den vänstra bilden. Du ser den stora hårnålsfjädern, samtidigt som den lilla skymtar  mellan. Piggen på väljaren skall ned emellan den lilla och den stora skall ligga utanpå som bilden visar.
Men nu håller vi på att plocka isär.
Nästa steg är att lyfta bort kick med fjäder och växelmekanismen. Lossa stoppanordningen för kicken genom att skruva av från utsidan av stoppiggen. Växelväljaren lyfter du bara bort. Nu finns ett antal muttra utvändigt och invändigt som skall lossas. Börja med kickdrevets kugghjuls låsbricka och mutter. Lyft sedan bort kickdrevet, en styrning och en fjäder. Observera att den mutter som sitter under där växelväljarens arm går är lite lägre. Muttern som syns på höger bild håller en styrarm ned i växellådan behöver ej lossas. Den följer med upp. Hastighets mätarurtagets anslutning syns lite i vänstra kanten av lådan i höjd med kickdrevet. Här sticker en axeltapp upp. Den sitter med skjutpassning i kullagret. Samtidigt som du, med gummiklubba, knackar upp locket måste du knacka ned axeltappen. Locket lossar nu och kan lätt lyftas bort.
Växellådan öppnad. Ref 1
Växellådan öppnad. Ref 1
Första kugghjulet på huvudaxeln. Ref 1
Första kugghjulet på huvudaxeln. Ref 1
Här har jag plockat bort ett kugghjul.
 
Påminnelse om brickan på sekundäraxeln (bottenstocken). Ref 1 Påminnelse om brickan på sekundäraxeln (bottenstocken). Ref 1

Den här brickan får du inte glömma bort. Den sitter överst på sekundäraxeln. Titta på stora kugghjulet nästa sida. Där ligger den.

Undersida på locket till växellådan. Ref 1
Undersida på locket till växellådan. Ref 1
Innan vi fortsätter tittar vi på undersidan av  locket du tog bort. Här ser du 2 kullager. Genom det stora går kickdrevet eller som det heter huvudaxeln. Jag har lagt dit "snäppdrevet" till kicken. OBS att det skall monteras från andra sidan. Det lilla lagret håller sekundäraxeln. Den axel du knackade på när du tog bort locket. Genom hålet bredvid stora lagret går styrarmen som håller växelmekanismen inuti lådan i läge. I detta läge är  den demonterad från muttern vi ej behövde lossa. Kullager är så billiga att man alltid byter dem första gången lådan öppnas.
Nu tillbaka till innehållet.
Fortsatt demontering av lådan. Ref 1
Fortsatt demontering av lådan. Ref 1
2 kugghjul urtagna. Ref 1
2 kugghjul urtagna. Ref 1
Observera att jag lägger upp dreven i 2 rader, då vet jag på vilken axel de skall återmonteras.
Nu kommer vi till växelmekanismens gafflar. Du måste i mitt fall dra upp styrarmen. Den axel som syns i mitten. Sitter ganska löst i en styrning i botten av lådan.
Fortsatt demontering. Ref 1
Fortsatt demontering. Ref 1
Obs bild på styrarmen. Ref 1
Obs bild på styrarmen. Ref 1
Här är styrarmen och ytterligare ett drev borttaget. I bakkanten ser du en ca 6 mm plåt som är mekanismen med sina kurvor som styr kugghjulen vid växling.


Nästa Föregående Sista

Fortsatt demontering. Ref 1
Fortsatt demontering. Ref 1
Första växelhjulet. Ref 1
Första växelhjulet. Ref 1
Här är ytterligare ett kugghjul borttaget från sekundäraxeln tillsammans med gaffeln som skjuter hjulet vid växling. Nu har vi kommit ganska långt ned i lådan.
Nu är vi nästan i botten på lådan. Ref 1
Nu är vi nästan i botten på lådan. Ref 1
Andra växelförarhjulet. Ref 1
Andra växelförarhjulet. Ref 1
Huvudaxelns gaffeldrev är urlyft. OBS att gaffeln är vänd nedåt och sitter på ovansidan av kugghjulet i detta fall.
 
Låsningen av huvudaxeln med den vänstergängade muttern. Ref 1
Låsningen av huvudaxeln med den vänstergängade muttern. Ref 1

För att komma vidare måste man lossa axelmuttern som är vänstergängad, bakom kedjeskyddet. Nu har vi ju lådan löst så det är lätt att komma åt. Lås kugghjulen i lådan. Sätt på en bra hylsa och dra ÅT så lossar den. Det är en fingänga, var rädd om den. Gå tillbaka till andra sidan. OBS den här bilden visar när lådan fortfarande är monterad.







Nästa Föregående Sista

Du kan nu dra ur huvudaxeln och sära på nedre delen och axeln.
Bottendrevet. Ref 1
Bottendrevet. Ref 1
Huvudaxeln. Ref 1
Huvudaxeln. Ref 1
Kolla i botten på lådan där sitter en kugghjulskombination av 2 hjul. I övre, syns tydligt, ligger invändigt rullar som bildar ett lager. Har du tur ligger de kvar. Annars får du lägga dit dem vi återmontage. Fetta då in rullbanan så ligger de kvar. Huvudaxeln ligger bredvid med sin kona och spår för woodruffkilen för kopplingen. Allt ligger på bordet.
Visar de 2 lagren i botten. Ref 1
Visar de 2 lagren i botten. Ref 1

Nästa Föregående Sista

Lite text om de 2 axlarna. Sekundäraxeln består nedtill av en kugghjuls kombination av 2 st. Inuti sitter en bussning så att de kan snurra kring axeln. Det händer att presspassningen släpper i kugghjulen. Då snurrar bussningen fritt. Så länge det inte är något glapp går det bra i annat fall måste du dra av kugghjulen från splinsen. Där är de på pressade. I övre kugghjulet finns ett anslutningshål för oljeingång. Bussningen har motsvarande. Varje gång en kugg kommer i läge pressas olja in. Samma sak gäller huvudaxeln, med skillnaden att man kommer åt. Sitter bussningen löst är det bara att limma fast den med lämpligt snabblim. Kolla bara att oljehålen kommer mot för varandra eller borra nytt.
En tom växellåda. Ref 1
En tom växellåda. Ref 1
Växellåda underifrån. Ref 1
Växellåda underifrån. Ref 1
Kolla nu är lådan tom. Du skall ej demontera mer. Jo en sak till, lagren i botten. Det lilla lagret sitter i en kopp intryckt uppifrån. Nästan som en frysbricka i ett motorblock. Den knackar du in utifrån. Se bilden på föregående sida. Läs av numren på lagren och köp nya.
När du skall sätta ihop lådan igen behövs nog nya packningar knackas. Köp packningsmaterial på Biltema. Det finns rullar med olika tjocklekar. 3/10-delar tjock räcker nog. Gör rent noga och kleta in med permatex som inte torkar. Det är bra om du måste ta isär igen och rätta till något fel.
Datablad på växellåda.
Datablad på växellåda.
En lista över innehållet i växellådan. Denna plus min beskrivning bör ge dig en fullständig bild av lådan. Råkar du komma fel kan du alltid lista ut med hjälp av detta hur sakarna skall sitta.
Lycka till.
Använd innehållsförteckning att välja nästa kapitel.

Första Föregående

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006 -

Tillbaka