Alf's verkstad i källaren till sitt hus. Ref 1

Sarolea 350 1951
Koppling
Lank till startsidan  English version

Uppdaterad
2017-11-01

Demontera kopplingen tillhör det lättaste. För att börja från början. Ta bort yttre  kedjeskyddet. Demontera ej, till en början, kedjan. Den användes som mothåll när man lossar kopplingsmuttern.

     I mitten ställskruven och låsmuttern för kopplingen. Ref 1 Spännskruvarna för kopplingen. Ref 1
Börja med att lätta på ställskruven till kopplingswiren. Lyft sedan av kopplingsvajern. På kopplingshuset klipper du loss najtråden och observera hur hålet är borrat för den. Nu kan du ta bort spännskruvarna till kopplingen.
     Lamellpaketet öppet. Ref 1 Lamellpaketet isärplockat. Ref 1
Titta på den ventilliknande detaljen. Det är tryckplattan som pressar ut kopplingsplattan som trycker på lamellerna. Den sitter löst och är bara att dra ut. Innanför finns en liten kullagerkula. Viktig tappa ej bort den för den rullar ej ur förrän du har tagit ur växellådan eller skakat hojen. Innanför kullagerkulan finns en tryckstång. Den skall vändas rätt vid montage. Se vidare under växellådan. Ta nu ur kopplingens lamellplattor och mellanlägg. Lägg dem i ordning och kom ihåg vilken sida som satt längst in. Var försiktig med lamellplattorna, de sitter löst i sina hål.
    Yttre medbringare. Ref 1 Avdragare. Ref 1
Nu gäller det att knacka ned låsblecket så att man kan lossa muttern som håller lamellenheten. Gör detta försiktigt då nya låsbleck är nästan omöjliga att få tag i. Här gäller återanvändning. I det här läget är det bra att kedjan sitter kvar både framåt och bakåt för att hålla allt i läge. Alltså ej som bilden visar. Man lär sig allt eftersom. Du behöver en avdragare som bilden visar. Enkel att tillverka.

Nästa  Sista


Spänn fast avdragaren inte alltför hårt och knacka med en hammare på spännskruven. Då hoppar lamellhjulet vanligtvis av. Annars är det bara att spänna lite hårdare.
     Lamellhjulet. Ref 1 Så här ser det ut när allt är borta. Ref 1
Tappa inte bort den lilla Woodruffkilen. Vid montage kan det vara lite knivigt att få kilen i rätt lägen. Dra aldrig fast lamellhjulet förrän du vet att det sitter riktigt. Innanför ser du låsmuttern till huvudaxel genom växellådan. OBS varnar redan nu. DEN ÄR VÄNSTERGÄNGAD. Den skall dock inte lossas i detta läge.
Men nu mera om lamellpaketet.
    Lamellpaketet på bänken. Ref 1 Närbild med mått på lamellpaketet. Ref 1

Reservdelslista med bl.a. kopplingsdetaljer.Paketet består av 5 mellanringar och 4 lamellringar som har 24 lamellplattor. De är formade koniskt med måtten 14x18x10.5. Tjockleken på mina är 4.5 möjligen kan de vara max 5 mm. Totalt 129 medbringare. Hela paketet är ganska insmort med olja. Det är inget fel, men du skall ej smörja lamellpaketet. Den olja som finns kommer från kedjan.
Här bredvid har jag lagt reservdelssidan för kopplingen. Klicka på bilden så får du en förstoring. Den inre medbringaren är ej helt likadan, men ändå av samma funktion. Du ser också lamellstången, låsblecket och lite flugsmuts som skall föreställa kullager kulan.
 

 

 


Använd innehållsförteckning att välja nästa kapitel.

Första Föregående


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006 -

Tillbaka