Alf's verkstad i källaren till sitt hus. Ref 1
Alf's verkstad i källaren till sitt hus. Ref 1
Sarolea 350 1951
Front gaffeln
Lank till startsidan English version
Uppdaterad
2018-02-25

När jag började köra med hojen märktes lite "skrammel" i framhjulet när det fjädrade. Aha ingen olja i gaffelbenen. Mycket riktigt. Det var länge sedan det
Tömningplats för olja o gaffelben. Ref 1
Tömningplats för olja o gaffelben. Ref 1
hade funnits olja här. Avlopps skruven var igensatt med torkad spån från tätningen. Då trodde jag det var någon slags simmerring som tätade.
Påfyllning av olja. Ref 1
Påfyllning av olja. Ref 1
Jag fyllde dock olja. Detta görs genom att lossa gaffelbenets skruv som håller fjädern. Tyvärr rann dock oljan rakt genom tätningen i gaffelbussningen. Jag var tvungen att se till att det mesta hade runnit ur till besiktningen. Konstruktionen är så enkel att vid lugn körning ger dämpningen ingen effekt. Detta måste dock åtgärdas. Och, låt oss då göra detta. Först måste man ha en lyft för att få upp hojen så att det går att sära på gaffeln. En vanlig billyft eller en mindre travers är bra.
Nu gäller det att först demontera av hjulet.
Centrumaxeln urtagen. Ref 1
Centrumaxeln urtagen. Ref 1
Centrumaxel. Ref 1
Centrumaxel. Ref 1
Lossa centrumaxeln. Gängändan är nedsvarvad så man kan slå på den. Använd sedan ett dorn och knacka ut axeln. Skruva på muttern igen så den rätta kommer tillbaka på sin plats.

Nästa Sista


Bromsstaget. Ref 1
Bromsstaget. Ref 1
Handbromsens hävarm. Ref 1
Handbromsens hävarm. Ref 1
På andra sidan lossar du bromsstaget och skruvar tillbaka den specialdesignade skruven och muttern. Lossa framhjulsbromsens hävstång. Det blir lättare att demontera spännskruven sedan. Skruva upp spännskruven ordentligt med en gång. Då är allt klart för monteringen senare. Som synes sitter hävstången på en fyrkant.
Lossa hjulet. Ref 1
Lossa hjulet. Ref 1
Bromssköld och bromstrumma. Ref 1
Bromssköld och bromstrumma. Ref 1
Hjulet hänger nu endast på den lilla kullagerdistansen som samtidigt är en tätning mot lagret. Vicka lite lätt med ett bräckjärn och hjulet trillar ned. Notera på bild ovan av centrumaxeln hur denna distans skall sitta. Nu sitter bromsbacksskölden löst och ger möjlighet till rengörning. Behöver du byta lager. Håll tummen att inte någon tidigare har nitat ändarna på lagerhylsan som går genom hjulet. Är den, blir det svårt att få ur.

Nästa Föregående Sista

Nu är det dags att montera av stänkskärmen och cykelns främre stöd (används aldrig). Stödet var till för att kunna laga en punktering. Dvs demontera hjulet. Det är inget märkligt utan lossa alla fästen och håll noga redan på skruvarna.
Stänkskärmen. Ref 1
Stänkskärmen. Ref 1
Obs staget utan mutter är kombinerat med spännskruven till handbromsvajern. Här är det trångt. Kom ihåg vid montage att först montera denna spännskruv innan du sätter dit hjulet. Se ovan på bilden av bromsskölden.

Nästa Föregående Sista

Nu börjar vi närmar oss kärnan i jobbet.
Gaffeln. Ref 1
Gaffeln. Ref 1
Lossa fjäderhållaren. Ref 1
Lossa fjäderhållaren. Ref 1
Lossa de båda gaffelbenens muttrar. Dessa sitter även gängade i fjädern (löst). Tryck upp gaffelbenet eller använd skruvmejsel enligt bild för att skruva den ur fjädern. Undre fjäderbenet kan sitta hårt att trycka upp ut för hand. Alternativt fäll
Tryck upp fjäderbenen. Ref 1
Tryck upp fjäderbenen. Ref 1
Fjädern med fäste är fri. Ref 1
Fjädern med fäste är fri. Ref 1
upp centralstödet och låt cykelns tyngd trycka upp fjädern. Det blir lättare.


Nästa Föregående Sista

När du nu har kommit så här långt är det tid att gå in och dricka kaffe samt besöka toaletten. Det är nämligen lite spännande med hjulet och fjädrarna.
Syns ej men underifrån finns en skruv som håller ned fjädern. Ref 1
Syns ej men underifrån finns en skruv som håller ned fjädern. Ref 1
Nu skall du bara som information veta att fjädern sitter fast i nedre delen på gaffeln. Det finns ett hål i överfallet, underifrån, för centrumaxeln. titta där. Hissa först upp cykeln och titta upp. Där finns en sexkantskruv, som säkert håller samma typ av fjädergänga som på ovansidan.


Gaffelbenets bussning. Ref 1
Gaffelbenets bussning. Ref 1
Denna behöver du ej lossa. Hissa istället upp cykeln så mycket att fjäderbenet kan dras ned mot stopp. Eller den nedre bussningen. Syns ej. Nu blir det svårt. De två bussningarna är gängade i underdelen av gaffeln. Det finns två sätt att få loss dem. Först det bra sättet. Skaffa en haknyckel som passar i urtagen på bussningen. Sätt i centrumaxeln igen som mothåll och med kraft gänga upp bussningarna. De kan sitta mycket hårt.
Använd centrumaxeln som mothåll, om det är svårt att fp loss bussningen Ref 1
Använd centrumaxeln som mothåll, om det är svårt att fp loss bussningen Ref 1
Sätt dit centrumaxeln för att kunna skruva av bussningen. Ref 1
Sätt dit centrumaxeln för att kunna skruva av bussningen. Ref 1
Kom ihåg när du monterar igen att lägga på lite kopparpasta på gängan.
Det är nog inte sista gången du gör detta. I brist på haknyckel får man använda ett dorn eller skruvmejsel och slå upp dem. De blir ju skadade förstås men inte värre än att du kan slipa bort kanten.
Så här ser det ut. Ref 1
Så här ser det ut. Ref 1
Här kanske du kan ana seegersäkringen. Ref 1
Här kanske du kan ana seegersäkringen. Ref 1
Dra av undre delen av gaffeln med fjädern. Nu ser man att den nedre bussningen sitter på plats med en Seegersäkring utan huvud. Lite svårt att få bort, men med hjälp av 2 små vassa skruvmejslar går det bra.

Nästa Föregående Sista

Gaffelstyrningen demonterad. Ref 1
Gaffelstyrningen demonterad. Ref 1
Övre bussningen och dess o-ring. Ref 1
Övre bussningen och dess o-ring. Ref 1
Du har nu fått bort 3 detaljer. Bussningar och en seegersäkring. Inuti den stora bussningen finns tätningen. En o-ring. Det skall vara (på min hoj) 32.2x3.0. Kolla att spåret är rätt för den o-ring du sätter dit. Spåret för min o-ring skall vara B=4 och djup på diametern 38. Plocka ut befintlig o-ring med hjälp av verktyg enligt bild.
Gaffelbenets styrningar. Ref 1
Gaffelbenets styrningar. Ref 1
Putsa bort de vassa kanterna. Ref 1
Putsa bort de vassa kanterna. Ref 1
Nu skall vi börja montera ihop igen. Men, men kolla nu först hur den övre bussningen glider på gaffelbenet. Den skall gå lätt. Om inte gäller det att putsa. Kolla även seegerspåret och övergången till den större diametern. Här skall det inte vara några vassa kanter. Är det, så förstör du o-ringen utan att veta om det. Putsa i annat fall med fin smärgelduk. På med lite olja eller fett och skjut på bussningen. Den undre bussningen kan gott gå lite trögt, men inte så att du måste slå på den då skadas den. På med seegerringen. Sedan är det bara att fortsätta i omvänd ordning. Det näst sista du skall gör är att fylla 2.5 dl automatolja i varje gaffelben och sist skruva dit de två fjädermuttrarna. Nu blir hojen som ny.
Använd innehållsförteckning att välja nästa kapitel.

Första Föregående

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006 -

Tillbaka