Batterilåda. Ref 1
Batterilåda. Ref 1

Sarolea 350 1951
Lyfta ur växellådan
Lank till startsidan English version

Uppdaterad
2018-02-25

Växellådan har ju en viktig funktion och att kunna lyfta ur den och plocka isär är bra att kunna. Här pratar jag om att ta ur den ur ramen. Det är ett omfattande jobb så nalkas denna uppgift med ett lugn utan att vara hetsig och ha bråttom. Se nu till att du inte blir störd av folk som kommer och frågar och ifrågasätter hur du arbetar. Lås helst garagedörren. Det gäller också att ha starka ben för du måste sitta eller ligga ned ganska ofta. Man vet aldrig i förväg vilket verktyg som skall användas. Har du dessutom kommit upp i åren och har ej längre så starka ben är det mycket jobbigt och du behöver en vilja av järn. Vi äldre har ju lite snabbare omsättning i kroppen så låt det styra vad du gör. Kom ihåg att hålla på med gamla saker får ta den tid som behövs. Let's start.
Studera nu först cykeln så att du har en översikt och följ sedan min instruktion så gott det går. En bra ide är att "printa" ut dessa sidor på papper. Kopplingen är ett särskilt avsnitt. Börja med det. Här startar vi med inre kedjeskyddet. Lossa alla skruvar som håller det. Är du den duktige person som klarar att lossa ryckutjämnaren på vevaxeln är du att gratulera. Jag är det inte. Det finns ett flertal skruvar som är näst intill omöjliga att komma åt. Det kräver stort tålamod. Stopp. Du skulle demontera kopplingen först. Se detta avsnitt.

Pinnbulten i kedjeskyddet. Ref 1
Pinnbulten i kedjeskyddet. Ref 1
Så här gör du. Ref 1
Så här gör du. Ref 1
Börja nu med att ta bort pinnskruven enligt bild. Den har även en distanshylsa som ej visas. Det sitter ytterligare en synlig skruv. På undersidan av skyddet sitter ytterligare en. Nu hänger skyddet löst. Låt det göra så tills vidare.
Vi går över till andra sidan. Vi skall först ta bort verktygslådan och batterihållaren.Batteri och hållare. Ref 1.

Verktygslådan. Ref 1
Verktygslådan. Ref 1
Batteri och hållare. Ref 1
Batteri och hållare. Ref 1

Nästa Sista

Om de är originalmonterade på din hoj blir det lite bökigt. De sitter nämligen med genomgående bult och distanshylsor. 2 st under och 1 som går in i verktygslådan.
Batterihållare. Ref 1
Batterihållare. Ref 1
Öppnad verktygslåda. Ref 1
Öppnad verktygslåda. Ref 1
Du ser de 2 skruvskallarna som går genom en fläns under batterihållaren och genom den högra växellådshållaren, en distanshylsa och genom vänstra växellådshållaren samt direkt efter genom hål i verktygslådans undre fästfläns. Här finns 2 muttrar nästan oåtkomliga. På batterihållaren, i överkant (syns lite), sitter en pinnbult fastsvetsad. Den går med hjälp av 2 distanshylsor och en hållare från ramen, genom verktygslådan. Det är muttern ungefär mitt i verktygslådan. Börja med att lossa den. Lossa även den andra muttern i verktygslådan. Motsvarande skruv är fäst i bakre kedjeskyddet. Lossa nu de två skruvarna på andra sidan. Har du tur går det bra utan att hålla emot med nyckel under verktygslådan. Du kan alltid trycka upp kedjeskyddet lite. Ett finger brukar man alltid få dit för att hålla emot. Nu får du lätt av batterihållaren och verktygslådan.
Leta sedan reda på muttrar och brickor som faller ned på golvet. Studera nu hur det var hopsatt. Vi bygger om det lite annorlunda när vi monterar ihop igen.
Batterihållare demonterad. Ref 1
Batterihållare demonterad. Ref 1
Fästskruvar på plats för demo. Ref 1
Fästskruvar på plats för demo. Ref 1
 Orginal fästskruvar för batterihållare och verktygslåda. Ref 1
Orginal fästskruvar för batterihållare och verktygslåda. Ref 1
Här ser du batterihållaren och bredvid hur de 2 långa bultarna med var sin hylsa satt. Dessutom spännanordningen för växellådan.
Vi skall nu lossa spännanordningen för växellådan. Detta för att kunna lossa kedjan till vevaxeln. Men jag höll på att glömma. Lossa på bakhjulet så att du kommer åt kedjelåset och dra av drivkedjan.
Lossa nu på den stora muttern mitt över växellådan enligt bilden ovan. Du har också 2 spännmuttrar med vilka du kan vinkla lådan framåt. Gör det så mycket det går. Kedjan slakar nu ganska kraftigt. Gå över till kedjesidan och lås upp kedjelåset och ta bort kedjan. Glöm ej att sätta dit låset på kedjan igen. Det är bra att hitta det sedan. Lossa nu låsanordningens mutter och lyft bort spännöglan. Du kommer ihåg att det inre kedjeskyddet hänger löst, men går ej att ta bort för det sitter över främre kedjehjulet. Det går dock att vinkla utåt så mycket att den genomgående bulten i växellådans upphängning går fri. Försök att ej vrida och bända kedjeskyddet för mycket då lossnar nämligen filttätningen kring vevaxelns utgång. Går visserligen att peta dit igen men du förlorar 1/2 timme. Se bild nedan. Nu fattas bara att ta bort den långa sexkantmuttern, se bild, som har en skruv som gick genom kedjeskyddet. Knacka bort spännstaget genom sitt ovala hål.

Nästa Föregående Sista


Demobild att vika ut kedjeskyddet. Ref 1
Demobild att vika ut kedjeskyddet. Ref 1
Påminner att du skall demontera kicken och växelväljaren. Ref 1
Påminner att du skall demontera kicken och växelväljaren. Ref 1
Den här vänstra bilden skall bara visa att man kan vinkla ut kedjeskyddet.
Tag nu bort kicken och växelväljaren. Har du låst kicken med låsvätska måste du värma den lite och sedan knacka av den.
"Den svarta plattan som håller växellådan i motorn. Ref 1
"Den svarta plattan som håller växellådan i motorn. Ref 1
Fotpinnens fäste. Ref 1
Fotpinnens fäste. Ref 1
Lokalisera den svarta plattan jag hängt utanpå växellådan. Det är ett stag som börjar nere vid fotpinnens infästning och går upp och håller växellådans infästningsskruv du nyss tog bort. Den sitter med ytterligare 4 pinnskruvar genom bakkanten på motorhuset. Lossa dess muttrar och knacka in pinnskruvarna. OBS den nedersta håller fotpinnarna. Tag bort dess vänstra mutter och lossa sedan den högra så mycket det går för avgasröret tryck in den långa pinnskruven igen och gör om tills muttern trillar av. Pressa nu in pinnskruven så att fotpinnen kan tas bort. Notera hur fotpinnarna satt. Obs den korta distansen skall vara på höger sida.
Du kan nu ta bort plattan.
Växellådans undre pinnskruvs mutter. Ref 1
Växellådans undre pinnskruvs mutter. Ref 1
Högra fotpinnens infästning. Ref 1
Högra fotpinnens infästning. Ref 1
Nu gäller det att lossa undre svängfästet på växellådan. På vänstra bilden ser du en mutter alldeles till vänster om fotpinnen. Lossa den och motsvarande på andra sidan. Knacka ur pinnen enligt högra bilden. Nu är växellådan lös och har fritt utrymme för att lyfta bort den uppåt. Kom ihåg att dra ur kopplingsstången och rädda kullagerkulan (se koppling). Kom också ihåg vid montage att vända kopplingsstången åt rätt håll. Kulan skall ligga i stångens urgröpning.

Nästa Föregående Sista


Nu kommer vi till det jag lovade att vi skulle göra om lite grann. Det gäller det sätt vi monterar batterihållaren och verktygslådan.
Demo var du gör U-format hål. OBS ej utfört på denna bild. Ref 1
 Demo var du gör U-format hål. OBS ej utfört på denna bild. Ref 1
Det nya sättet att montera baterihållare och verktygslåda. Ref 1 
Det nya sättet att montera baterihållare och verktygslåda. Ref 1
Demo vilka bult du skall ta bort. Se texten. Ref 1.
Demo vilka bult du skall ta bort. Se texten. Ref 1.
Öppna de två fästöronen på batterihållaren med hjälp av en bågfil så att det blir som ett U. Vi skippar de båda långa bultarna  med distanshylsor, enligt bild, och ersätter dem med skruv 4 st, muttrar, brickor och fjäderbricka. M8 blir bra. Detta betyder att du kan hänga dit verktygslådan först, sedan batteri hållaren. Glöm ej den U-formade spännstången. Det blir lite lättare men tillräckligt marigt ändå för att klara med två händer och tjocka fingrar. Lägg in brickor som distanser så att batteriet står rakt upp. Kolla sedan så att bakre delen av växelföraren går fri.

En sak till. När du monterar kedjan till vevaxelns kedjehjul måste den slaka så mycket att du bakifrån kan sticka in kedjelåset. För att klara detta måste du ha ytterligare ett lås som hjälp från framsidan. Detta pressas ur när det andra kommer. Låsklacken skall sitta på utsidan och vara riktad så att öppningen pekar  bakåt mot kedjans rörelseriktning.
Lycka till!
Använd innehållsförteckning att välja nästa kapitel.

Första Föregående


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-

Tillbaka