Mina andra mc. Ref. 1 Mina andra motorcyklar
Text och bild Björn Bellander
34 bilder
Till huvudsidan English version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-05-11
© Ref. 1
Björn Bellander
web counter
web counter
Vespa 57, BMW 900 83, Yamaha XJ 750 82, Yamaha TZR125, Vespa 83, Kawasaki 400 83, Suzuki 2002, Honda CBX 400F, Honda VF400F
21 bilder

Mina andra mc. Ref. 1
Min första motorykel var en Vespa Super 1957. På den tiden gick jag i läroverket i Strängnäs då den användes att åka dit under den varma perioden av året. I andra fall hade jag en Fiat 600. Scootern köptes ny i en mc butik på Karlavägen i Stockholm. Hade ju aldrig kört något liknande och den hämtades under den tidens trafikrusning.
Mina andra mc. Ref. 1
Vespan hade jag en lång tid och körde ofta till föräldrarnas underbara sommarstuga i Värmskog Värmland. Här får Maria, väl bara lite mer än ett år, provsitta.
Ungdomligt stolt kryssade man mellan bilarna i köerna. Speciellt kommer jag ihåg på Strandvägen utanför Dramaten där jag lätt tuschade en bil med störtbågen. Inget hände dock. Några år senare körde jag på en bil som körde ut från parkering och tryckte in hela frontplåten. Själv flög jag i en vid båge och hamnade på gatan.
Mina andra mc. Ref. 1
Här är min Vespa PX 200 som köptes av en byggjobbare utanför Sockholm mot Enköping. Han var förstörd i ryggen och var förtidpensionerad. Hade använt den att åka till sommarstugan. Fick inte pruta något. "Ska det var så kan den stå och rosta bort". Jag och Heimersson åkte dit och köpte den med firmans släpvagn.
Det var på Folkungatan i backen ned till avfarten Londonviadukten. Det var besvärligt att få den lagad då försäkringsbolaget dröjde flera månader innan ärendet avgjordes. Jag sålde den naturligtvis men kommer ej ihåg när och till vem. Senare under 60-talet renoverade jag en GS och en Touring. Har bara goda minnen från min tid med dessa scooters.
Mina andra mc. Ref. 1
Den gick många år och jag var väldigt nöjd, trots att bakre stördämparen var slut och aldrig lagades. Köptes av en företagare i Stockholm som kom till Virsbo med en Mercedes SUV diesel. Scootern trycktes in där bak, sedan satte han på sin GPS och körde hem.
Det var en kille från Dalarna som ringde på den, men han skulle bara pruta och talade om att den inte var värd någonting. Till slut fick jag säga att då skall du nog inte ha den. Det var naturligtvis så att han köpte, fixade lite och sålde. Usch vad jag tycker illa om telefonprutnng.
Det var en kille från Dalarna som ringde på den, men han skulle bara pruta och talade om att den inte var värd någonting. Till slut fick jag säga att då skall du nog inte ha den. Det var naturligtvis så att han köpte, fixade lite och sålde. Usch vad jag tycker illa om telefonprutnng.
Mina andra mc. Ref. 1
 När jag jobbade på Virsbo plaströr träffade jag en konsult från Smedjebacken. Han hade en Yamaha XJ 750 som han ville sälja. Jag var lite sjuk på en hoj med lite mer cylindervolym, så det blev ett köp. Dock var framhjulsbromsen känslig då den måste var perfekt luftad pga kombinationen frambroms och dämpare. Var den inte det gick bromshandtaget i botten och jag fick inte max bromseffekt. Sedan gillade jag inte att det var för litet styre. Bra var det däremot med kardandrift.
Mina andra mc. Ref. 1
 Elisabet min tuffa mitt tjej fick denna Yamaha 83 efter mig. Hon är kortare än jag men tyckte om en kraftfull MC. Hon hade en pojkvän utan ansvar i Fagersta. Det hände att de körde förbi mig på vägen mellan Fagersta och Norberg. Vilken otur "va". Jag hade ju förbjudit henne att låta grabben köra eller någon annan heller för den delen.
Mina andra mc. Ref. 1
 Den första motorcykeln som köptes efter uppehållet på 60 och 70-talet var en Kawasaki 400 82. Inte den på bild som är en röd 83:a. En blå 82:a köptes hos Panko utanför Västerås. Den beställdes med en huv och packväskor. När jag skulle åka hem efter att skrivit order fick jag åka hem med en världsmästare på Yamaha. Kommer ihåg att jag sa "Du är ju världsmästare i cross." Jag kände mig stolt.
Mina andra mc. Ref. 1
 Den blå användes till att åka till jobbet i Västerås och Hedemora. Den såldes så småningom till min chef Jan-Erik Falk på Hedemora Diesel. Han överlät den sedermera till sin son. Sedan köpte jag en BMW innan jag återgick till Kawa 400 som jag gillade verkligt bra. Denna gång en röd. Hämtades ute på landet där den stod i en lada.
Mina andra mc. Ref. 1
 Killens tjej hade fått reumatismn i händerna och kunde inte längre köra. Den hade knappt gått 2000 mil. Min äldsta unge Maria fick den senare medan hon studerade i Göteborg. Senare flyttade hon till Varberg där den stod några år innan den såldes till okänd.
Den röda Kawasakin utrustade jag med en liten toppkåpa. Tyckte den blev väldigt tuff. Dock var det några vandaler som bröt sönder plexiglaset, vilket inte gick att få tag i.
Mina andra mc. Ref. 1
 Maria övertog hojen och här åker hon iväg till Göteborg med full packning. Hustrun tyckte inte alls om det och senare blev det ju skillsmässa. Jag förstår att Maria inte trivdes hemma då det var spänningar hela tiden. Sorgligt.
Mina andra mc. Ref. 1
 Elisabet min tuffa mellantjej var mycket fotbollsintressserad och simmade mycket. Hon fick en Yamaha FZR 125. En modell som passade henne. Men först fick hon skriva på ett papper att motorcyklar var livsfarliga fordon och måste hanteras med förstånd. forts...
Mina andra mc. Ref. 1
 Det glömde hon naturligtvis bort när hon övertog Yamaha 750:an och lät sin pojvän köra. Råkade bli omkörd en gång av dem mellan Fagersta och Norberg och det gick fort. Vilken otur hon hade. FZR hojen fungerade perfekt, dock att kontakten som stänger av motorn i stödet kunde krångla vilket gjorde att jag fick åka och hämta den utanför Surahammar. Hojen såldes senare till en grabb i Långshyttan.
Mina andra mc. Ref. 1
 Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur det kom sig att jag köpte denna BMW 900 i början av 80-talet. Möjligen fanns den som inbytesmaskin hos MC-firman Lundgrens i Avesta. Det var en skön maskin, men som alla MC:s för hög för mig. Dessutom var ju växellådan en jobbig sak att sköta när det gick sakta. Men en riktig långfärdmaskin var det. Passade bra att åka mellan Virsbo och Hedemora. På den den tiden fick man ju 25:-/milen samt traktamente. Det var tider det. Senare annonserades den ut och en medelålders man kom med specialhjälp från Kumla trakten och köpte den. Han ville först komma igen och hämta den men jag lyckades övertala dom att kör hem den direkt. Det var ett sk snabbt köp och de fick pruta. Underbart med kardan på hojar.
Mina andra mc. Ref. 1
 När 2000-talet kom och medlemskap i MCHK blev av behövdes en hoj för att åka med på utflykter. Det blev en Suzuki VL 800 2002 från Fotta i Ludvika. Den har jag aldrig ångrat att jag köpte. Har den fortfarande kvar 2012 och har gått 3200 mil. Det gav ju möjlighet att skaffa gammelhojar. Det blev både Sarolea och BSA, som jag berättar om på annan plats.
Mina andra mc. Ref. 1
 Den här typen av maskiner har dock en nackdel. Det är att fötterna är placerade för långt fram. Det är klart att det är cool, men man får ont i ryggen efter 15 till 20 mil. Då sitter man och kromar sig som en orm. Har faktiskt åkte fram och tillbaka till Arvika för att titta på bilmuseet en gång. Bra bromsar bra balans och går lagom fort. Så skall det vara.
Mina andra mc. Ref. 1
2011 hade jag tröttnat både på Zündapp mopeden, Sarolea Vedette och BSA Lightning. Dessa annonserades ut för sammanlagd nära 80000:-. Nu låg man bra till ekonomiskt. Vad skulle jag göra med dessa pengar. Först betala av på huslånet, sedan leta efter en mc som var lättare att hantera och ej behövde så mycket mek som BSA och Sarolea. Nummer ett blev en Honda CBX400F 1982.
Mina andra mc. Ref. 1
 Hondan CBX400F hittade jag i Borås hos en utbildad man som även ägde en CBX 1000. Den lilla skulle hans fru ha, men det blev inte så. Jag skulle snart förstå varför. Tänk när man skall köpa ser man inget. Istället kommer man på saker efteråt när man kommer hem och kromet inte längre glittrar i ögonen.
Mina andra mc. Ref. 1
  Hon hade förstås kört omkull, skadat lyktan och alla blinkersen, samt förstört trippmätaren. Han hade förstås lagat det, men inte upptäckte jag att det var gjort med svart tape. Nu gjorde det inte något för den var i bra skick generellt set, vad jag vet hitills.
Bromsarna var av den inbyggda typen på CBX:en. Ett led i utvecklingen hos Honda. Det var trots allt för dyrt så de försvann efter 1985 och ersatttes av normala skivbromsar.
Mina andra mc. Ref. 1 
 Här satt det nya ljuddämpare, men inte av originaltyp. Ganska bra ljud i alla fall.
Cyklarna skulle var tillräckligt gamla för att kunna försäkras hos MHRF. Här är jag hos Kent Andersson där han ser till att den lever upp till bestämmelserna.
En närbild på den intressanta motorn. Denna cykel hämtade jag i Jönköping. Jag har nu kommit fram till att bakdäcket var på gränsen, kedjan med drev var slut och ljuddämparna var genomrostade, men fungerade.
Mina andra mc. Ref. 1
  Kedjedreven hade aldrig blivit utbytta, men dock kedjan. Det såg man på att på kedjelåset hade man missat rätt montering av o-ringen och att axeln inte fått smörjning. Vad gör man när man vill ha denna typ mc och tycker att priset motiverar att acceptera de befintliga felen. Den ser nästa ny ut i alla fall. Nu sitter det nya ljuddämpare och ny o-ringeskedja med tillhörande drivpaket. Hojarna står och glänser i garaget och jag hoppas de skall vara i min ägo i många år.
Mina andra mc. Ref. 1
 Kawasaki EL250.
Mina andra mc. Ref. 1
  Kawasaki EL250.
Mina andra mc. Ref. 1
  Kawasaki EL250.
Mina andra mc. Ref. 1
  Kawasaki EL250.
Mina andra mc. Ref. 1
  Kawasaki EL250.
Mina andra mc. Ref. 1
 Kawasaki 400S
Mina andra mc. Ref. 1
 Kawasaki 400S
Mina andra mc. Ref. 1
 Kawasaki 400S
Mina andra mc. Ref. 1
 Kawasaki 400S
Mina andra mc. Ref. 1
 Kawasaki 400S
Mina andra mc. Ref. 1
 Adler MB 250 1955
 Mina andra mc. Ref. 1
 Adler MB 250 1955
 Mina andra mc. Ref. 1
 Adler MB 250 1955
Mina andra mc. Ref. 1
  Adler MB 250 1955
 

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmköping Militärmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006 -