Jans Verkstad utifrån
Lank till huvudsida English version

Uppdaterad
2017-01-28

©Copyright
Björn Bellander

Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den röda länken "Länk till huvudsida". Alla bilder kan förstoras genom att klicka på dem. Länk till Guss Motor egen webbsida Gussburar, men fortfarande bäst att ringa. Guss tel nummer: 08-57030022, 070-7147422

Guss Verkstad där allt började. 2006. Ref 1 Guss Verkstad där allt började.  2006. Ref 1

Detta är bilder 2006 från Jans verkstad ute i Gustavsberg. Nu har tiden gått så långt och med en viss avoghet från kommunens sida att han ej får tillstånd att stycka av en tomt. Detta gör att han tänker sälja. Se skylten till höger. Dock går det trögt och ännu 2007 har ingen köpare dykt upp. Den nya verkstaden som han hyrde är inte dålig och mer anpassad till en lägre intensitet på tillverkningen av störtbågar. Men tiden har gått och den nya lokalen är avyttrad. Man undrar vem som skall kunna axla hans mantel när han slutar helt.
Verkstaden som började med den lilla lanthandeln bakom P-skylten. Lite skryt men jag "hittade" huset och tipsade Jan. Han ordnade sedan med Gustavsbergs Fabriker att han skulle få köpa tomten till lanthandeln. Efter mycket om och men gick de med på detta. Det var mycket pengar då men en struntsumma idag. Sedan hade han god kontakt med Fingal som hade grävmaskin och till slut blev det en stor plan. Där kunde han bygga sin LLentab-hall i vilken verksamheten växte och där alla hans bilar och motorcyklar kunde förvaras. Ett enormt arbete att inreda. Den här planen var alla tiders för alla stockholmare som hade sommarstugor i närheten, för att kunna parkera på. Men han jagade dom med blåslampa och till slut hade dom lärt sig var man inte fick parkera.

Verkstaden 2006 med kundbil. Ref 1

Nästa Sista


Jans Verkstad inuti
Lank till huvudsida English version


Verkstaden 2. Ref 1 Verkstaden 3. Ref 1
Verkstaden 1. Ref 1 "Ingo" med hans signature. Ref 1

"Ingo på Yankee Stadium. Ref 1

I den här hallen ordnade han alla sina omtyckta fester där t.ex. Guttmans orkester, Cave Stompers och Burken fick gästspela. Då fixades ett bord av billyften och maten köptes från Vita Hästen, en restaurant, i Gustavsberg. Sedan var det dans. Här har även Ingo, the Champ, varit på Jans 60-årsdag. Det var en dag att minnas. Det var hemligt, att han skulle komma, och när presentationen kom och Ingo klev fram, blev alla gästerna alldeles perplexa. En något pinsam tystnad, varade kanske några sekunder innan Hasse Eliasson bröt förtrollningen och sa: "Nä men det är ju Ingo. En sådan näve vill jag hälsa på". Varefter vi alla fick stoppa våra nävar i Ingos fortfarande mycket kraftiga höger. Sedan fortsatte den mycket trevliga festen. Jan gick runt med Ingo och visade bilderna på honom och han fick skriva en personlig dedikation på två till Jan som är född samma år som Ingo, 1932.

Nästa Föregående Sista


Jans Lambretta
Lank till huvudsida English version


Lambrettan 125 Sport. Ref 1 Jan på Lambrettan. Klicka för video 2.5 mb. Ref 1

Jans första fordon var en Lambretta 125 Sport. Detta bortsett från Minehaha
i Strömsund. (Se Min släkt). Den åkte han med till Karlsborg där han gjorde lumpen på flygflottiljen F6. Det blev många mil.

Nästa Föregående Sista


Jans Merca 230
Lank till huvudsida English version

Merca 230 som gick på spillolja. Ref 1

En Mercedes 230 1938 köpte han tillsammans med en kompis Björn Almström en gammal klasskamrat. Denne var ju inte så kunnig i bilar och skötsel av den tidens gamla saker. För att spara pengar körde han den på spillolja. Sedan var den bilen all. En Nash 1930 användes för att ragga tjejer med och med en 6V kaffebryggare var det alltid intressant att åka med. En vinter gick drevet till kamaxeln sönder. Det var gjord av vulkanfiber. Dock fanns det sådant att få tag i som reservdel. Medlem i Sällskapet A-fordarne gjorde förstås att en A-Ford införskaffades och sedermera en A-Ford Cab.

Nästa Föregående Sista


Jans 34:a Last
Lank till huvudsida English version

Lastbilen. Jan fyller vatten. Ref 1

Tiden gick och han pysslade ihop en 34:a pick up. Det flaket kom från en PV-last som vi hämtade i Linköping tillsammans med en mängd Ford-delar från ett lager som skulle läggas ned. Tyvärr var det mest korvstånd och 60 hk delar men det åkte med. Allt lastades i Volkswagen typ 1 och med ett släp efter blev det en ståtligt överlass. Det mesta av gjutgodset låg i Volkswagen och på släpet la vi över PV-flaket. Det blev ju stopp utanför Nyköping förstås, som var ökänt redan då. Sedan fick vi åka efter polisen till en våg där de kontrollerade lastbilar. Man vägde aldrig folkan utan bara släpet, vilket säkert hade 250 kg på kroken. På den tiden var inte polisen så insatta som tur var. Men på något sätt skulle de sätta fast oss. Ni har ju kört för fort och det hade vi ju. Egentligen var det ju 30 med det släpet och dragbilen. Det slutade med rättegång i Nyköping med advokat och allting. Dock blev det inget av för polisen hade dokumenterat för dåligt. Det var en liten story om Lastbilen.

Nästa Föregående Sista


Jans 34:a Last
Lank till huvudsida English version

Lastbilen. Ref 1

Lastbilen kom till mycken användning och fick så småningom ett täckt flak. Nu kunde man sova över på flaket så det skyddades med en tjock matta. Bilen användes för att köra in störtbågar för leverans till Stockholm. Det var listigt av Jan att "öppna dörrar" med den här bilen, men till slut var han så känd att en mer lämplig bil inköptes. Det blev en Cheva pick up last.

Nästa Föregående Sista


Jans skrotresor
Lank till huvudsida English version

Skrotresa i Sverige. Jan och Lennart. Ref 1

Med Lennart gjordes många resor i Sverige. Detta för att rädda alla Ford delar som låg överallt på skrotar och hos lantbrukare. Det var en underbar tid då skrotnicke fortfarande lade bilarna på hög. Det fanns så mycket att man bara tog godbitarna men allt som drogs med hem krävde ju plats och till slut vara Jan tvungen att först hyra gamla skomakarstugan i Betsede och sedan förse sig med 2 st containrar. En perfekt plats för alla delar.

Nästa Föregående Sista


Jans skrotresor
Lank till huvudsida English version


Allard K3 (?). Ref 1 Instrumentbräda i Smålands Stenar. Ref 1
Allard K3(?) på Ladugårdsvinden. Ref 1 Okänd projektbil. Ref 1

På dessa resor träffade de mycket folk med många olika bilar. Här en specialbeställd Allard L2X förlängd. Den beställdes för att köparen skulle kunna ha med sin hund i baksätet. Vi fick höra att den fanns till salu i Göteborg. Jan och jag åkte ned för att titta på den en vår. Det var då jag insåg att Göteborg inte hade någon snöröjning. Den var dock inte intressant för oss på grund av storleken och att dörrarna gick åt fel håll.  Här ser ni resterna av denna L2X. Ett antal år senare hamnade denna bil på High Chaparall, där den blev lågornas rov i början av 1990-talet,  i en omtalad brand på Big Bengts bilmuseum.
Mitt I Smålands Stenar fanns en gång en mindre skrot. Där hittade man en avställd Allard som såldes i delar. Jag var där en gång men då fanns inget kvar. Skroten var på upphällningen. Den låg ju mitt i byn

Nästa Föregående Sista


Jans A-Ford Cab
Lank till huvudsida English version

Standard A-Ford Cab. Ref 1

A-Ford cabben gillade han bra ända tills den blev stulen och kvaddad. Han tappade väl lite intresset då, för karossen var knäckt. Detta var ingen Hot Rod utan hade sin lilla 4:a kvar, liksom mekaniska bromsar.
 

Nästa Föregående Sista


Jans A-Ford Roadster
Lank till huvudsida English version

A-Ford-Roadstern 1958. Ref 1
Klipp ur Idrottsbladet. Ref 9Var jan hittade sin A-Ford Roadster vet jag inte, men det blev hans ögonsten. Byggdes sakta om och fick 100:a hp-motorn. Hade dubbla Stromberg och försågs med moderna stötdämpare och 47:a bakvagn. 59 AB motorn hade en viss sång när den varvades. Ingen stötstångsmotor kunde åstadkomma detta. Naturligtvis blev det 47:ans bromsar och en styrsnäcka från Hudson Terraplane. Den snäckan hade nämligen dubbla snäckdrev och det var på så sätt mycket lättare att styra med. I växellådan satt förstås Lincoln drev. På den här tiden hade han ännu inte köpt Betsede, utan höll till i sitt garage på Thunollevägen. Suffletten och inredningen gjorde Håkanssons Sadelmakeri på Söder.





 

A-Ford roadster. Ref 1


Nästa Föregående Sista


Jans A-Ford Roadster-motor
Lank till huvudsida English version

Motorn till A-Ford Roadstern. Ref 1

Detta är motorn som tillsammans med A-Ford Roadstern skulle kör ifrån Lennart. Motorn försågs med 3/4 race kam, portad, större ventiler, dubbla Stromberg, strokad vevaxel, dubbeltändning, Edelbrok toppar samt balanserad till max. Men vad hjälpte det. En sidventilare med långa avgaskanaler runt i blocket blir lätt varm och det blev denna också. Kanske mest på grund av den strokade vevaxeln. Det blev inte så mycket gatrace utan istället några gånger på bana.

Nästa Föregående

Sista

Jans förarkurs 1960
Lank till huvudsida English version

Start i kurstävlingen 1960. Ref 1

Förarkursen har jag berättat om under min Ford 32 Roadster. Här kan du se Jan till vänster, en Porsche super 90 i mitten och Sven Flärvall till höger med sin Nordiska Specialare. Han hade Citroen skärmar fram. Björn Atterberg står färdig med startflaggan. Läs vidare under min artikel.

Nästa Föregående Sista


Jans förarkurs 1960
Lank till huvudsida English version

Kurstävliingen 1960. Ref 1

Ett tag lyckades Jan hålla undan för Super 90 Porschen, men han körde senare förbi och Jan kom 2:a. Porshen som blinkar med helljuset vare en av instruktörerna som också körde för att stressa oss. Han var dock mer arg över att han inte kom förbi.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard K2
Lank till huvudsida English version

Action bild på Allard K2. Ref 1

A-Ford Roadstern var inte bra att köra tävling med. Något nytt måste anskaffas. Valle Norrman hade en verkstad i Sollentuna och han hade, sedan sin aktiva tävlingstid, en Allard K2 stående under en presenning utanför sin verkstadslokal. Den fick vi köpa på avbetalning. Den var försedd med Ardun toppar och 8 förgasare. En fantastik syn. Men hur få detta paket att fungera ihop. Ardun topparna var så stora att man måste kila ned topplocken separat i motorrummet. Alla som sett vipparmarnas längd på en sådan motor förstår att en övervarvning kan få ödesdigra konsekvenser. Jan prövade flera olika motorer. Från 100 hp, Cadillac V8 och till slut Buicks V8, som visade sig bäst. Dock hade den problem med smörjningen av vevstakslagren. Detta löstes dock senare.
Här en sk. rundpall från Skarpnäck.
En fin gest gjorde Jan då han en tid före det Valle Norrman avled åkte till honom och visade bilen. Valle var dock då så dålig att han fick nöja sig med att titta genom fönstret när Jan lyfte på motorhuven.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard K2 på Skarpnäck
Lank till huvudsida English version


Allard och Olds 32:an. Ref 1 Startfält i KAK/U. Ref 1
Startkurvan på Skarpnäck. Ref 1 En historiks bild. Titta på han som äter äpple. Det är senare Bilsportförbundets generalsekreterare Märt Metslov. Han i skinnjacka är Sven Flärvall som hade den Nordiska Specialaren med Citroenskärmar. Han med kepsen är Ingvar Lindbladh som körde ihjäl sig i Amerika tillsammans med en av bröderna Bergström från Strängnäs. Den andre brodern Erik står bakom. Ref 1

Skarpnäck var ju vår bana. Här åkte vi både på SSK:s tävlingar och KAK/U tävlingar. Du kan här se att när jag fått i ordning min 32:a, hade Jan precis kommit igång med sin Allard K2. Du ser Jan, Sven Flärvall, en Porsche och Harald Kronegårds Lotus Elite. Harald var förstås snabbast. I början hade K2:an en del barnsjukdomar. T.ex provades flera växellådor. Från Ford, Jaguar och Alvis. Alvis lådan var kraftigast och hade den bästa ettan. Fram vagnen ville resa sig. Det ordnades med en sänkt axel som sattes på plats efter delning.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard K2 på Skarpnäck
Lank till huvudsida English version


Startfält på Skarpnäck. Ref 1 Efter Monzan. Ref 1
Före Monzan. Ref 1 Hårnålen på Skarpnäck. Ref 1
Slutresultatlista SSF 1962 . Ref 1 Resultatlista SSK 17/8 1962. Ref 1

På Skarpnäck var det tufft. Sunbeam Tiger, Ferrari Monza, Lotus Elite, Lotus Super Seven och Porsche. Namn som Freddy Kottylinsky, Björn Atterberg, Hans Radefalk, Bo Elmhorn och Nils Björk. Här kan man se att jag har bytt till Hundkojan. Det var inte ett vinnande byte. Jan kom tvåa normalt utom de gånger han inte vann. Monzan (Håkansson) körde han i från som nog hade samma svårigheter i hårnålen. Den här Monzan var så sällan körd att vattenslangarna hade torkat och började läcka vatten.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard K2 på Skarpnäck
Lank till huvudsida English version
 

Full fart 1 på Skarpnäck. Ref 1
Full fart 2 på Skarpnäck. Ref 1

Jan var känd för sin körstil med armbågen utanför karossen. Jag körde Allarden några gånger i början men trivdes inte i den då jag ej nådde fram ordentligt till bromspedalen.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard K2 i Gustavsberg
Lank till huvudsida English version


Jan, Allard på Aspviksvägen. Klicka för video 3.2 mb. Ref 1 Allardens imponerande frontvy.Klicka för video 5.4 mb. Ref 1
Jan, Allard K2 testtur. Klicka för video 5.4 mb. Ref 1 Allardens instrumentbräda.  Ref 1
K2 från Kanarieöarna. Ref 1 Parkerad framför garaget. Ref 1
Karlsoga lagande en läckande bromscylinder. Ref 1 Allard K2 Såld. Bild från SSF-tävling Karlskoga. Ref 1

På höstkanten 1966 beslutade vi att filma våra bilar. Jag i Ferrarin och Jan i Allarden. Vi åkte ut på Lagnövägen en eftermiddag. Ungefär där friluftsgården ligger. Där filmade vi bilarna i alla vinklar. Dessutom satt jag i passagerarsätet när Jan brakade iväg med 200 km/tim. Som det går att se om du klickar på någon av bilderna.
Sista bilden ovan visar en Allard K2 från Kanarieöarna. Den bilen står nu på Rydaholms museum.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard K2 i Roskilde Ring
Lank till huvudsida English version


Allard K2 på Roskilde Ring. Ref 1 Jan Allard på Roskilde Ring. Ref 1
2 st Allard, K2 och J2, på Roskilde Ring. Ref 1 Jan Allard Roskilde Ring. Ref 1

Roskilde var Jan 2 gånger och körde SSF. Där kom till och med en Allard J2X chnr 3156 (enl. Sören Forsberg) en gång. Jan ville köpa men den såldes vänner emellan av ägaren till Svedino bilmuseum för halva priset som Jan bjudit. Bilen gick ett sorgligt öde till mötes. Den skulle säljas i Österrike och transporterades ned av Svedino. Dock hade man inte surrat den ordentligt utan man tappade bilen någonstans på vägen ned.
Roskilde var inte rätt bana, för den tunga K2:an, med sina långa runda kurvor. Jämför framhjulens lutning på K2 och J2X.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard K2 på Gälleråsen i Karlskoga Klubb
Lank till huvudsida English version


Resultat Karlskoga SSF 1962. Ref 1Trösen Gelleråsen Jan Allard K2 före det den sänkta framaxeln var monterad. Ref 1

På Karlskoga trivdes Allarden alldeles utmärkt och det märktes många gånger på den glada föraren. Att man ej kunde matcha Freddy Kottulinsky och Odd Lundkvist är väl förståeligt. Rolf Lundbom körde den olycksdrabbade Porsche Spyder. Det var den första riktiga svansmotor bilen bland Porsches sportvagnar.

 

Nästa Föregående Sista


Jans Allard K2 på Gälleråsen i Karlskoga
Lank till huvudsida English version


SSF-tävling Karlskoga. OBS depån ej asfalterad. Ref 1 Karlskoga SSF tävling. Ref 1
På väg till start. Karlskoga SSF. Ref 1 Depåkurvan Karlskoga. Ref 1
Start Karlskoga SSF. Ref 1 Start. Uppvärmning av däck var ej uppfunnet. Ref 1
Depå kurvan. Vart tog Porschen vägen? Ref 1 Hej svejs efter hårnålen Karlskoga. Ref 1

Ett axplock av bilder från SSF tävlingarna på Karlskoga. Allarden var en mycket kraftigt byggd bild och svek sällan föraren under tävlingarna.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard K2 Kanonloppet 1966
Lank till huvudsida English version


Kanonloppet 1966 i väntan på start. Ref 7 Kanonloppet 1966 framkörning till start. Ref 7
Start Kanonloppet 1966. Placering på startgridden. Ref 7 Klipp ur Karlskoga tidning. Ref 7
Nu är vi iväg. Kanonloppet 1966 . Ref 7 Förbi Maserati 250 F. Kanonloppet 1966. Ref 7

Denna underbara tävling som aldrig mer kom till stånd. Det var då vi svenskar faktiskt visade engelsmännen att det fanns grabbar som kunde köra även om vi hade bilar som var intet jämfört med de Engelska. Jan körde med en helvetes vilja och trots en 8 startposition, lyckades han allt efter loppet gick ta sig upp till en 4:de plats i mål. Ingen av oss svenskar körde med en sådan inlevelse. En viktig del i hans framgång var att han kände bilen utan och innan och visste precis hur den uppförde sig. Själv hade jag min Ferrari ute på banan för första gången och körde kanske lite försiktigt i början innan jag började förstå att det inte var så farligt.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard K2 Kanonloppet 1966
Lank till huvudsida English version


Velodromen Karskoga 1966. Ref 7 Velodromen Karlskog 1966. Ref 7
Mot hårnålen Karlskoga 1966. Ref 7 Mot Velodromen. Karlskoga 1966. Ref 7

Man kan se med vilken kraft som läggs i körningen. Notera också att på den tiden hade man inte säkerhetsbälte och föraroverall. Man körde i arbetsskjorta. Allarden hade ej heller sidostöd för kroppen så det måste ha varit en fysiskt uttömmande körning han utförde.

Nästa Föregående Sista


Jans Elwa Buick Bengtsfors 1967
Lank till huvudsida English version


Bengtsfors SSF-tävling. Ref 1 Bengtsfors SSF-tävling. Ref 1

Bengtsfors SSF-tävling. Ref 1En gång körde vi en SSF-tävling på Bengtsfors Ring. Det var en underbar dag, lagom varm med solen skinande. Jans nya bil Elwa Buick visade upp sig efter att på Skarpnäck kört skjortan av allt och alla. Motståndet här var min Ferrari, Dagobert Swensson med Cox Mini och några Lotus Super Seven. Tävlingen gick så att jag tog starten. Mest på grund av att Elwan var högt växlad i sin Porsche låda. Jag gav allt jag kunde med Monzan, men insåg snart att Jan hängde med lätt. Efter startkurvan körde han förbi mig med en lätthet som trotsar beskrivning. Man blir alldeles nedtagen när man känner att här har man ingenting att säga till om. De andra bilarna med främst Janne Agrén var långt efter. Läs mer om Elwa-Buicks tidigare/senare historia i Sportvagnen och vi 1972 Maj sid 3. Se en film om Bengtsfors Ring.

Nästa Föregående Sista


Jans Elwa Buick Skarpnäck, Karlskoga
Lank till huvudsida English version


Jan Skarpnäck. Klicka för video 4.8 mb. Ref 1 Jan, Elwa på Skarpnäck. Klicka för video 5 mb. Ref 1
Jan Elwa på Karlskoga. Klicka för video 4.9  mb. Ref 1 Jan Elwa Skarpnäck. Klicka för video 7.3 mb. Ref 1

Elwa Buick hade ärvt motorn från Allard K2:an. Men den gick inte omedelbart ned i Elwan, som Jan lyckats komma över efter Nenne Paulssons krasch. Bilen förlängdes bakom föraren för att motorn skulle rymmas. Intakt var all hjulupphängning och Porsches växellåda. Denna ombyggnad gjorde att bilen blev mycket kursstabil och säker i kurvorna. Observera upphöjningen på vänstra bakre hjulhuset. Den innehöll vatten påfyllningen med en liten plasttank. Det var för att få upp påfyllningen så att det blev lite vattentryck på pumpen. Jämför mina problem med Lotus 15.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard J2
Lank till huvudsida English version


Backtävling 2004 i Rättvik. Ref 1 Jan och Bengtsson. 2004

Jans Allard fd ägare Gösta Forsberg. Okänt tidningsurklipp.Allard J2, som Jan länge hade tittat på hos Bengt Ramén. Hos honom låg bilen nedplockad i bitar och skulle väl aldrig ha rullat igen om inte Jan till slut fick köpa den. Från allra första början var det Gösta Forsberg som ägde den och hyrde ut den till andra kända förare som John Bengtsson till höger. Som ett bevis på bilens säkerhet var att John körde 17 is- tävlingar och vann alla. Då satt en Ardun V8 under motorhuven. Här kan du se Bengtsson 2004 tillsammans med Jan i Rättvik och en bild från backtävlingen. Senare fick Bosse Ljungfeldt låna bilen se bild under min artikel om B-Ford 32 Roadster.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard J2 i backtävling
Lank till huvudsida English version


Avlastning backtävling rättvik 2002. Ref 1 Depån Rättvik 2002. Ref 1
Backtävlingen 2002 Rättvik. Ref 1 Besiktningsdepån Rättvik 2004. Ref 1

Avlastning i nedre depån 2003 i Rättvik samt förberedelse i övre gräsrika depån. Besiktning tillsammans med Nordiska Specialaren Snövit. Den är försedd med Ardun toppar och två förgasare medan Jans J2 har Cadillac motor. Framaxeln på Snövit är en stel från Ford 47.

Nästa Föregående Sista


Jans Allard J2 och Professorn
Lank till huvudsida English version


Möte med Professorn. Brostugan. Ref 1 Möte med Professorn Brostugan. Ref 1
Professorn berättar när J2:an körde över honom. Ref 1 Sedan blev det fika tillsammans med "Professorn". Ref 1
Jan från Brostugan kliver i för att ta en repa för "professorn". Ref 1 Bild från Brostugan med "Professorn" just innan motorn varvar upp. Ref 1

En dag hade Jan inbjudit Harry "Professorn" Lundberger att komma ned till Brostugan utanför Stockholm. Det var nämligen med denna Allard J2
som Harry enligt legenden skulle ha blivit överkörd. Nu kan den sanna historien berättas direkt ur minnet från Professorn själv. Detta hans minne är inte dåligt för jag har hört honom berätta om fotografierna på MC-museet i Surahammar. Då gällde
Tidningsrubrik från 1952. Tidningsurklipp.det foton från 1930-talet och framåt.
Det var i alla fall så att Harry stod bredvid John, som satt bakom ratten, och pratade då John skulle köra iväg. En J2 har ju nästan friliggande hjul och Harry hade en lång skinnrock på sig. Den fastnade i isdubben och drog ned honom så att bakhjulet gick över ena benet. Tur att han hade skinnrocken på sig vilken hindrade en allvarlig olycka. "Jag blev lite prickig" var Harrys kommentar. Ont i benet hade han i alla fall. Det var den sanna historien från Norrtälje 1952.
Harry var mycket försynt vid mötet på Brostugan. Jan fick med möda ned honom och hans stora stövlar bakom ratten. Motorn startades, men Harry med sina stövlar hade ju ingen känsla för gasen så Cadillacmotorn rusade upp i varv och skrämde både oss och Harry. Lite tyst mumlade han "Man skall nog inte pyssla med sånt här nå mer".  På bilden ovan ser du Jan och Harry. Jan med för detta tillfälle utrustad med tidstypisk 50-tal 6x6 Rolliecord spegelreflex kamera.

Nästa Föregående Sista


Jans/Guss 80 års fest.
Lank till huvudsida English version

Den 17/11 2012 hade Guss bjudit in alla nya och gamla vänner till 80 års fest. Den avhölls i verkstadshallen Betsede. Ca 40 kända och okända motorentusiaster kom. De flesta med ett Fordmärke på kavajen.

Gus tittar i en present bok. Ref 1

Buffén. Ref 1Gamla goda Cave Stompers stod för musiken. Ref 1

Lite spex dans av Gus. Ref 1Nytillverkad 32:a front på väggen. Ref 1

Nästa Föregående Sista


Jans/Guss 80 års fest.
Bildsida. 33 bilder.
Lank till huvudsida English version


     
         
         
         
         
         
         

Första Föregående


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Eskilstuna
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Ref. 7 är Karlskoga tidning 1966
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006 -

Tillbaka