Websida som berättar om MercedesBenz Museum
oinnehåller 19 sidor. Bilder aktuerlla år 2000.

Björn Bellander sedan 060105 Updaterad: 2017-03-17
Tillbaka English version
 

Huvud entrén. Ref. 1

Mercedes Benz huvudentré 2002

Detta är det första man ser av Mercedes huvudkontor i Stuttgart. Det är mycket trångt på vägen dit. Dessutom ligger kontoret nästan under en motorväg. Några vägskyltar kunde vi inte se utan man insöp liksom känslan och atmosfären, som bestod av mängder med Mercedesbilar gamla och nya, Smart och vanliga "Mercor", i den oändliga överfulla parkeringen längs vägen fram till denna bild. Här skall det nog vara. Det fanns ingen mottagningsanvisning utan man fick chansa lite grand. Bosse parkerade lite fräckt på en vändplats för bussar. Bakom en grind stod en vakt, den skall vi fråga. Vi satt lite oroligt kvar. Man har ju hört talas om poliser. Bosse kan man lita på. Besöksparkeringen var innanför vaktgrinden och vändplatsen var en hållplats för Mercedes intern transport till fabriksområdet och museet. Alltså in på parkeringen, till höger förbi en del dyrare leverans och provkörningsbilar av drömstatus, till höger mercabilar på direktörsnivå. Längst ned bland enklare biltyper placerade vi vår buss i det strålande solskenet. Vi gled ut ur Folkabussen, något stela, och gick stultande tillbaka till busshållplatsen. Allt var gratis och transporten gick var 15 de minut. Tillsammans med ett gäng japaner åkte vi sedan förbi huvudvakten in på det spännande Mercedesområdet. Det tog bara 7 min. Idag 2012 är museet helt nybyggt och entrén ser helt annorlunda ut.
Nästa sida 2 Sista


 Der "Dreirad". Foto från Sinsheim museet. Ref. 4

Carl Benz "Dreirad Patent Motorwagen"

Carl Benz 1844-1929, förtjänade sitt uppehälle med att bygga gasmotorer. Dessa tillverkades i Mannheimfabriken. Under tiden höll han intensivt på med att förverkliga idén med den självgående vagnen. Till detta kunde man inte använda gasmotorer. Han konstruerade för detta ändamål en liten 4-takts motor som drevs med bensin. Den gav 0.4 hk vid 400 rpm. Det av Benz konstruerade chassiet hade bara 3 hjul. Han lyckades inte utveckla en tillräckligt bra mekanism för styrning av en 4-hjuling. Med denna motorvelociped gjorde Benz den första dokumenterade färden. Den 3 juli 1886 i Mannheim. Detta datum anses allmänt vara bilens födelse. Alla museer av rang har en kopia av hans bil. Originalet finns på Deutsche Museum i München. Många historier gör gällande av hans fru Clara tog bilen på en tur och att det egentligen skall vara den första färden.
Nästa sida 3 Föregående Sista


Motorinstallationen. Ref. 6

Notera undre lagret för svänghjulet i tvärslån av trä.
Benz "patent dreirad motorwagen" motor 1886
Översikt av trehjulingen. Ref. 6
Nästa sida 4 Föregående Sista


Benz Velo. Foto från Sinsheim museet. Ref. 4

Velo 1894-1899

Trots talrika ekonomiska motgångar höll Benz, envist fast, vid att utveckla motorvagnar. Under den tiden kom hans gasmotorfabrik nära på att gå i konkurs. Det gjordes stora ansträngningar för att skaffa nytt kapital. Ingen trodde att den av Benz tänkta motorvagnen kunde få säljbara efterföljare. Det första tillverkningsförsöket gav skeptikerna rätt. Den osäkert gående "dreirad patent motorwagen" med ett pris på 4000 RM var alldeles för dyr. Inte heller efterföljaren Victoria rönte nämnvärt intresse. Först i tredje försöket uppstod en efterfrågan. 67 bilar såldes 1894, 135 år 1895 och 181 1896. Velo var den första serieproducerade bilen. Den vägde 280 kg och hade en motor på 1045 cc vilken gav 1.5hk. Kostade 2200 gold marks. Totalt tillverkades fram till 1900 ca 1800 st. olika modeller. Detta gjorde Benz till världens största bilproducent.
Nästa sida 5 Föregående Sista


Benz Viktoria. Ref. 6

Benz Viktoria 1893

Benz stora problem med den första bilen var styrningen. Han var ju tvungen att bygga en "dreirad". Detta löste Benz på den modell som kallades för Viktoria. Han utvecklade ett system med kingpin styrning. Detta gav möjligheten för framhjulen att svänga med olika vinklar. Detta system är i grunden det förhärskande idag. Lösningen var att hjulet svängde kring en i förhållande till, horisontal och vertikalplanet, en lutande "king pin". Alla har ju hört talas om camber och castervinklar utan egentligen veta vad som menas. Detta fick Benz patent på vilket tvingade andra tillverkare till olika avancerade lösningar. Den nya framvagnens fördelar demonstrerades av Theodor Freiherr von Liebieg år 1894 när han körde från Reichenberg i Bohemia via Mannheim till Reims och tillbaka. En körning som naturligtvis var ett rent reklamjippo på 2 sätt. Theodor skulle bevisa bilens ekonomiska möjligheter och att Benz skulle få investeringspengar. För allmänheten bevisade det bilens säkerhet. Trots detta var marknaden ännu ej mogen för att köpa bilar. Endast ett fåtal Viktoria såldes. Möjligen kan det bero på hjulen. Luftgummiringar kom inte förrän 1898.
Motorn var 1 cyl. med borrning 150 och slag 165. Cylindervolym var 2915 cc. Den gav vid 700 rpm 5 hk. På grund av obalans kunde man inte  längre tillåta högre varvtal än ca 700. Det var De Dion som löste detta problem. Topphastigheten var 35 km/h och bensinförbrukningen var 2 l/mil (på den tidens vägar) Kylsystemet rymde 160 l!!
Benz produktionssiffror var endast 69 bilar mellan 1885 och 1893.
Nästa sida 6 Föregående Sista


Daimler. Ref. 1

1894 Daimler Belt-Driven Car

Benz hade ju "lagt beslag" på den rätta framhjulsupphängningen. Daimler måste alltså producera bilar som hade något annat som drog kunder. Denna bil är exempel på detta.Daimler. Ref. 6 Den första bilen med 4 speed transmission. Den var "belt" driven och på detta sätt fick han en mjuk "växellåda". Notera på bilden att framaxeln är upphängd på mitten och vrids kring denna punkt när man styr. Samma princip som en hästvagn.

Bilen är försedd med en 2- cyl motor på 762 cc som har borrning 67 och slag 108. Effektvärden vid 700 rpm var 2.5 hp och topphastigheten 20 km/h.
Nästa sida 7 Föregående Sista


Benz Spider. Ref. 1

1902 Benz Spider

Benz Spider i fyndskick. Ref Automobil und Motorrad.Nu har vi kommit fram till 1902. Utvecklingen går framåt och man kan notera att motorn sitter fram under en huv och att bilen är försedd med ratt. Luftgummihjul, som kom 1898, har blivit betydligt fetare. Däck av lågtryckstyp. Strålkastarna är acetylen? Topphastigheten har ökat till 60 km/h. Motorn är Benz "stora", den 2 cylindriga Benz Spider i fyndskick. Ref. Automobil und Motorrad.boxermotorn med borrning av 125 och slag 120 sammantaget 2945 cc. Effekten var 15 hk vid 1100 rpm. Denna motortyp kallades också för kontra-motorn. Nypriset hade stigit till 8500 gold mark för en 4-sitsig Benz Spider renoverad. Ref. Automobil und Motorrad.version.
Bilen har en fantastisk historia. Många år låg denna bil begraven under en kolhög på Irland. Hur man hittade den finns ingen uppgift. Den restaurerades och kom till Mercedes museet 1969.

Nästa sida 8 Föregående Sista


Benz race car. Ref. 6


1899 Benz Race Car

I motsats till Daimler hade inte Benz ännu insett vikten och reklamvärdet i racing cars. Ändå byggde han denna. 2 cyl, 2714 cc, 10 hp vid 1000 rpm, topp hastighet 50 km/h

 

1899 Daimler Race Car "Phoenix"Daimler Phönix.  Ref. 6

4 cyl., borrning 106, slag 156, 5506 cc, Effekt vid 950 rpm 27 hk, topp hastighet 80 km/h. Endast 5 st av denna bil byggdes. Bilen på museet av 1902 års modell tilhörde Count Zborovski. Bilens motor drev senare i England under 32 år en klingsåg. Efter restaurering 1954 kom den till museet 1969.
Denna bil är egentligen, från början, en beställning av Emil Jellineck. Kravet var att den skulle ha en motor med 4-cyl. Han tävlade sedan med den i Tour de Nice. Det var inne på den tiden att tävla under pseudonym och Jellineck anmälde sig till tävlingen med namnet Mercedes. Det var egentligen hans yngsta dotters namn. Bilen med "Monsieur Mercedes" vann tävlingen. Bilen utvecklades år 1900 med en längre hjulbas och ett lägre tyngdpunktcentrum. Jellineck tyckte så mycket om denna design att han la in en order på 36 bilar värda 550000 gold marks. Men.. han krävde att få bli återförsäljare i Österrike-Ungern, Frankrike och Amerika. Dessutom skulle bilens döpas till Mercedes. Namnet slog väldigt bra. Efter detta såldes alla Daimlers bilar med detta namn. Senare, när Benz och Daimler, 1926, gick ihop, skapades namnet Mercedes Benz.
Nästa sida 9 Föregående Sista


Mercedes Simplex 1903, 1905, 1907,
Benz Parisfal 1903

Simplex 1903 på Mercedes Benz museet. Ref. 1Detta årtal kom de första bilarna med  motor fram och bak hjulsdrift. Bland alla olika modeller kan också nämnas Benz Spider. Den viktiga modellen var dock Mercedes Simplex som fick sitt namn för att den skulle vara enkel att hantera. Bilen hade ratt och pedaler, 4 växlar framåt och backväxel. Den kunde senare fås med antingen  kedjedrift eller med kardan och differential. Kraftöverföringen skedde med Simplex 1905 på Sinsheim museet. Ref. 4en koppling, platta med fjädrar, som hanterades med pedal. Man hade för första gången lågtrycksdäck. Kylningen skedde med bikakekylare. I den första versionen en 4 cyl. 5319cc, borrning 120, slag 150 och ett effektuttag på 40 hk vid 1050 rpm. Mercedes, liksom Benz, hade för motorn utvecklat ett system med 2 cyl block och ventiler placerade som ett T (T-block). Dessa block  byggdes ihop till 2, 4 och  senare 6 cyl motorer. Noterbart var att motorn smörjdes med trycksmörjning. Benz sålde även en modell 1903 kallad "Parisfal" Benz 12/18 hp. Denna hade Parisfal Benz 12/18 1903. På mercedes Benz museet. Ref. 6varit utställd på Paris Motor Show 1902. En konkurrent till Simplex.
De övriga bilderna av Simplex bilar är från 1905 och 1907, från Sinsheim museet. Simplex var mycket högtstående konstruktioner men fruktansvärt dyra. Den första bilen från 1907 som köptes av den amerikanska agenten kostade i dagens penningvärde 4 miljoner. Alltså helt osäljbar. Efter 3 år i försäljningshallen plockades den undan och lagrades. 1944 köptes bilen av Marianne Wing för 500 dollar som gåva till hennes man. Han behöll bilen till 1985 då den såldes vidare till en amerikansk samlare. Läs mera i Autohistorica 2/94. Tyvärr kunde han inte hantera den gamla

Simplex 1907 på Sinsheim museet. Ref. 4 tekniken och donerade bilen till sin kyrka, som i sin tur sålde den till nuvarande ägare. Han har lånat ut den till Sinsheim museet. Motorn i denna 1907 års modell var 6 cyl med 9500 cc och effekt på 70 hk. 1905 års modell hade 4 cyl på 6800 cc som gav 45 hk.
Nästa sida 10 Föregående Sista

Lightning Benz. Ref. 6

1909 Benz Race Car "Lightning-Benz"

Benz 2 blocks motor. Ref. 1Världsrekordet i hastighet sattes 1909 på Brooklands av Victor Hemery då han körde Ligtning Benz med en topphastighet av 202.69 km/h. Redan 1911 satte amerikanen Bob Burman ett nytt rekord på imponerande 228.1 km/h. Det rekordet höll sig till 1919. Dock mest på grund av 1:a världskriget.
Blitzen Benz var egentligen byggd för 1908 års franska grand prix, men byggdes om till en "record breaker" car 1909. Motorn var på 4 cyl, 2 block enligt Benz princip, med enorma 21504 cc och effektuttag vid 1600 varv på för den tiden mycket höga 200 hk.
Studera bilen och lägg märke till de "dubbelverkande" friktionsdämparna. Kedjan som driver ena bakhjulet finns även på andra sidan. En differential sitter på axeln till första kedjehjulet. Ännu har man inte börjat tala om bromsar. Dessa finns på bakhjulen som utanpåliggande bromsband, mekaniskt påverkade. Det finns uttag för vev för att starta motorn. Dock är det tvivelaktigt om någon orkade.
Motorn på 21 liter hade toppventiler på T-motorn, med 2 tändstift per cyl. Man ser också stötstängerna till den lågt liggande kamaxeln.
Nästa sida 11 Föregående Sista


Mercedes Grand Prix car. Ref. 6

1906 Mercedes Race Car

Motor til Grand Prix. Ref. 1 Grand Prix car. Ref. 1

Daimler (läs Mercedes) hade ingen riktig motor för en tävlingsbil. Se Phoenix contra Benz 1899 race car. Denna bil är uttryck för detta. Maybach som gjorde stora motorer, framför allt till luftskepp, fick släppa till den 6 cylindriga motorn. Trots att Maybach ansåg att 1 cyl är bäst, 2 cyl är acceptabelt, 4 cyl är för många och 6 är inte värt att diskutera, blev detta deras första 6 cyl. motor. Borrning 140 och slag 120 ger 11083 cc med ett effektuttag vid 1400 varv på 120 hp. Detta gav en topphastighet på 150 km/h. Notera att motorn nu blivit kortslagig. Borrning större än slag. På motorbilden är det insugningssidan vi ser på T-blockmotorn. Notera hur man försökt få framaxeln att ej vrida sig genom den dubbla friktionsdämparen med två stag ned till axeln. Bilens framgångar talas det tyst om. Man kan misstänka att konstruktionen ej var lyckad. Först 1914 kom Mercedes med en framgångsrik tävlingsbil. I den tog man vara på konstruktionsfinesserna från 1906 års bil. Se 1914 Grand Prix Race Car.
Nästa sida 12 Föregående Sista


Lautenschlager car. Ref. 1 Lautenschlager car. Ref. 6 

 

 

 

 

 

 1914 Mercedes Grand Prix Racing Car
Mercedes framgångsrika race car byggdes speciellt för Frankrikes Grand Prix 1914. Observera att detta fortfarande är en Daimler. Jellineck! I den tävlingen tog modellen 1, 2 och 3:dje platserna. Föraren i segerbilen var Lautenschlager. Denna bil togs senare till England av greve Zborovski som där sålde den till bröderna Robinsson. 1932 ställdes den in (spikades in) i en lada på godset Kelvedon Essex. 1961 togs den fram av Mann and Sears och restaurering påbörjades av H.J.K Townsend. Själva renoveringen utfördes av Dick Knight. Bilen på Mercedes museet trodde man länge var en originalbil. Dock vet man nu att den är sammansatt av 2 bilar. Lautenschlager car.  Ref. 1Ännu 1922 var modellen en vinnande bil, naturligtvis modifierad. Bl.a. hade man stora framgångar i Targa Florio med Masetti som förare. OBS att på den här tiden var det alltid 1 förare och 1 mekaniker som satt i bilen. Motorn baserades på Daimlers flygmotorer och kunde varvas till 3200 och gav då 115 hk. Cylindervolymen var 4483 cc. Detta gav en topphastighet av 180 km/h. Daimler har tydligen fått tillgång till Benz patent på styrning. Den V-formade kylaren blev ett insignum för Mercedes. Den 3-uddiga stjärnan registrerades redan 1909 (av Daimler!!).
Denna motor var ett mästerverk. Vad sägs om 4 ventiler per cylinder, överliggande kamaxel, det snyggt formade insugningsröret med tryckavlastning. Mycket koppar, (det ser ut som det), kanske för att det var lättare att gjuta. Styrsnäckan ser ut som alla sådana ända fram till dess servon kom. Man började inte med kompressor förrän efter kriget.
Nästa sida 13 Föregående Sista


Black Prince. Ref. 4

1928 Mercedes "Schwarzer Prinz"

Ursprungligen var detta en S-typ som levererades till Tjeckoslovakien. 1934 moderniserades bilen. Det var mycket vanligt att man uppdaterade dyrbara modeller. Förutom en 3500 cc  6 cylindrar SS-motor på 135 hk fick den ett mycket snyggt roadster karosseri. Arbetet utfördes av en välrenommerad karosserifirma i Prag. Firma Ulec. De långa framflyglarna är speciellt iögonfallande och även den långa motorhuven. Varken skärmar eller motorhuv överträffades av någon Mercedes när detta gjordes. Jämför Mercedes 500K Special Roadster som inte kom förrän 1936. Ännu idag kan "Schwarzer Prinz" nå över 200 km/h. Bilen finns på Sinsheim museet.
Nästa sida 14 Föregående Sista


1934 500 K. Ref 11934 500K Cab C
1936 540K. Ref 11936 540K Cab B
1934, 1936 Mercedes Benz Cabriolet B och C
8 cyl. 88x108 5018 cc. Utan kompressor 110 hk med 160 hk, toppfart 160 km/h, kostade 22000 RM.
En liten utredning.
Cabriolet A hade ingen bakre sidoruta samt endast hjälpsäte bak.
Cabriolet B hade bakre sidoruta och riktigt baksäte men placerat ovanpå bakaxeln. Man satt alltså lite högre än i framsätet.
Cabriolet C hade ingen bakre sidoruta, baksäte enligt cabriolet B och reservhjul i skärmarna alt. i/på bakluckan.
Sport/special roadster var strikt 2 sits, men med möjlighet till säte i bakluckan. Reservhjul i bakluckans lucka.
Nästa sida 15 Föregående Sista

Special Roadster. Ref. 1

1938 Mercedes Benz 540K Special Roadster

Denna Mercedes är en modell som är värd i princip hur mycket som helst. Endast 25 ex byggdes varav ca 5 finns kvar. Dock skall man veta att olika modeller såldes med denna karosstyp. Man gjorde karosser med raka dörrar, reservhjul på olika ställen, hard top, fixed head coupe, och maharadja utförande så osäkert är om de 25 ex som anges på Mercedes museet anger just denna karosstyp eller ej. Modellen fanns från 1936. Säkert är i alla fall de ex. som finns på Mercedes-museet och på Sinsheim-museet. En modell med raka dörrar finns på RossoBianco-museet. En maharadja modell finns på Bugatti museet i Mohlsheim. Jag har dessutom sett en på Ålholms-museet i Danmark. Ännu en imponerande site med bilder från "Mighty Mercedes" är C.F.Mirbach Historical Cars.
Bakluckan kunde fällas upp för ytterligare 2 platser.
Motorn var på 5400 cc och 8 cyl. och gav 115 hk utan kompressor och 180 med. Dess max hastighet var 170 km/h. Fram till 1938 levererades den med 4 växlar därefter med 5. Osäkert om någon med 5-växlad låda han säljas före kriget.
Not. Enligt boken Mighty Mercedes var det endast de första exemplaren som var utrustade med urgröpta dörrar. Modellen utrustades senare med raka dörrar och sidorutor.
Denna bil finns på Sinsheim museet. (Ref. 4)
Nästa sida 16 Föregående Sista


Pope car. Ref 1

Mercedes-Benz Typ 600
8 cyl borrning 103, slag 95, 6332 cc 250 hk
Typ 600 byggdes mellan 1964 –1981. Den tillverkades med den senaste tekniken och med vad man säger "utan hänsyn till kostnaden". Köpare var naturligtvis större företag och regeringar. Bl.a. kan nämnas att svenska västkustens varvsägare åkte med Typ 600 mellan sjösättningar och leveransturer av oljetankers på 50 och 60-talet. En orsak var naturligtvis det stora utrymmet och kylskåpet. Denna historia (utan att berätta om några sanna detaljer) fick jag mig berättat under den tid jag arbetade hos en motorleverantör.
Just denna bil är ett specialbygge, kallad för landaulet. Den är levererad till Påven Paul VI. Misstanken är att han fick den gratis (reklamvärde). Den hade naturligtvis inte kommit tillbaka till Mercedes annars. Det speciella var att chauffören satt avskärmad med mellanruta. Påven satt i en länstolsliknade fåtölj lite upphöjd, och med avtagbar takdel ovanför. Just för att påven, vid korteger, skulle kunna stå upp och välsigna folket. Plats för 4 biskopar (säkerhetsvakter) runt om på betydligt enklare stolar. Notera också den upphöjda kupédelen. MB 600 är en imponerade bil som tillverkades i 2677 ex.
Ännu har inte andrahandspriset på denna typ kommit i närheten av förkrigsbilarna. Det betyder att de riktiga Mercedes fansen kan ha råd att köpa en begagnad Typ 600. Troligtvis får dom aldrig råd att få igång och underhålla bilen. Men varför inte, en 600 i garaget. Ibland kan det räcka att sitta bakom ratten, öppna motorhuven, samt berätta att nu är bara "det och det" kvar att göra. 2 st MB 600 finn på Hotings museum.
Nästa sida 17 Föregående Sista


Silverpilarna 1937 – 1954W125. Ref. 1
Dessa bilar som var specialgjorda för olika racingformler på order från Das Reich. Första modellen kom 1937. Det var W125 med 8 cyl 94x102, 435 kw. Just denna bil visades på den utställning Stockholms Sportvagnsklubb hade på Marmorhallarna. Egentligen fastställdes silverpilens utseende redan 1934 med W154. Ref. 1modellen W24 för 750 kg-formeln. En bil designad av Nibel. Denna typ utvecklades fram till 1939 då 2 modeller kom. W154 med 2962 cc, 67x70, 359 kw. Bilen segrade i 6 betydande lopp detta år. Samtidigt byggdes för Grosser Preis von Tripolis en vagn åt Herman Lang. Den fick 1492 cc 8 cyl

 

196R. Ref. 1

 64x58 187 kw och 245 km/h. Rudolf Caracciola kom på andra plats. Den enda tävling som denna bil genomförde, sedan bröt kriget ut. 1954 gav sig Mercedes in i leken igen med 196R. Man hade 2 genier Neubauer och konstruktören Uhlenhaut. Dessa kunde ta tillvara den kunskap som tidigare kända namn hade samlat i Mercedes 300SLR. Ref. 1ritningshyllor. Vem känner inte Dr. Porsche och varför inte nämna Ing. Dr Rumpler. Bilarna fanns i både monoposto utförande och som streamline. De fick motorer på 2497 cc 76x69 och 213 kw. Dessa bilar sammanlänkas i historien med Juan Fangio, Karl Kling och Stirling Moss. Man vann i princip som man ville. Streamline modellen tävlade med stor framgång på LeMans, liksom sportmodellen 300SLR.
Lite om 300 SLR. En av de första bantävlingsbilarna som försökte sig på aerodynamik. Man hade vingar framtill på sidan och en luftbroms som aktiverades hydrauliskt manuellt med fotpedal (som dagens kopplingar). Konstruktionen var dock livsfarlig på grund av luftturbulensen. Den användes mycket sparsamt. Motorn med sina desmodromiska ventiler är något för en konnässör att beundra.
När Mercedes drog sig tillbaka 1955 skapades ett bevingat ordspråk. "but if they ever come back we should know what to expect".
…och nu håller man på och vinner igen med finska förare…
Nästa sida 18 Föregående Sista


Ref. 1 Ref. 1
Ref. 1 Ref. 1

196R. Ref. 1

Detaljbilder från olika silverpilar. År och modell? Det kan bli en lämplig fråga till något av årets sommarrallyn. Titta på backspeglar, ratt och instrumentering. Kanske förarsätets klädsel kan ge vägledning, eller den otroligt fina motorn med kompressor fram och kamaxeldrivning bak fullt synligt. Läs om Auto Union, Mercedes motståndare på tävlingsbanorna.
Nästa sida 19 Föregående Sista


DB 601. Ref. 1 Janne Berg. Ref. 1

Janne Berg. En just kille, blev trött efter 3 timmar på museet. Tur var det att cafeterian var öppen.
Man kunde titta in i stora hallen. Där på väggen hängde en DB601 V12. Motorn (DB605) som bl. a satt i alla Messerschmidt och också tillverkades på licens i Sverige (Trollhättan/Munktells) till J21:an med skjutande propeller. Av den motorn finns även ett ex. av i Eskilstuna Munktells avdelning.
Till sida 1 Föregående


Andra museer i denna webbsida
Autostadt
Arnold i Ramvik
AUDI Ingolstadt
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Autoseum
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnösand bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladfynd Katrineholm
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu

Trainmuseum Sweden
Eskilstuna
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina
Maritim Göteborg


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:       
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se
Webbsidan som avhandlar Mercedes Benz omfattar 19 sidor.
© Copyright Björn Bellander 2006-
 
Tillbaka till museumlista