Rosso Bianco Museum
Ett stort och imponerade museum som innehåller mängder med intressanta bilar. Här har man specialiserat sig på 2-sitsiga sport och tävlingsbilar. Det finns över 200 bilar. Eldsjälen var Peter Kaus. Han insåg att det fanns alltför många små samlingar med 2-sitsiga/sport/tävlingsbilar. Vem samlar på standard? Tillsammans med Hans-Holger Frenzel öppnade man 1987 Rosso Bianco Museum. Man fick tag i en övergiven fabrikslokal där alla objekt samlades. Bilarnas presentation är mycket enkel då de står uppställda i lokalerna som ett rymligt garage. Man har indelat allt i olika grupper. Den dag du kommer till Aschaffenburg ca 30 min från Frankfurt/Main, boka en dag för att titta på denna fina samling. Detta museum har tyvärr stängt. Kommentar införd 070521. Bilarna finns nu delvis hos Louwman museum i Holland.
  Louwman Wikipedia.
Lank till huvudsida  English version
web counter
web counter

Om denna sida ej har någon innehållsförteckning. Klicka på den blå länken "Länk till huvudsida".
Denna sida har ej begränsad sidbredd och fungerar dåligt i Google Chrome och Firefox.

Brossi. Ref. 1
Pegaso Z102 GT Coupé 1952
En spansk hermelin bland de andra med V8 2752 cc, 250 hk, 4 överliggande kamaxlar, torrsump och en 5-växlad låda monterad i bakvagnen som är av DeDion typ. Samtliga hjul är upphängda i torsionsstavar. Pegaso byggdes fram till 1957 då man tillverkat 125 ex. de flesta på beställning. Fabriken koncentrerade sig sedan på lastbilar.
Brossi. Ref. 1
Mercedes Benz 300 SL-S 1955
En klassiker med 6 cyl. motor på 2994 cc och 225 hk. Desmodromiskt styrda ventiler och bränsleinsprutning. Bilen var utrustad med en spektakulär luftbroms, som påverkades av bromspedalen. Systemet var ej lyckat då bilen tog åt sig av luftflödet. Detta var ej jämt och gav bilen styrningstendenser. Kända förare var Juan Manuel Fangio och Stirling Moss. Den här bilen är en tävlingsvariant på måsvingebilen. Totalt byggdes 3250 ex av SL-typen.

Brossi. Ref. 1
Maserati 300 S Spider 1956
Motor 6 cyl. 3000 cc, 280 hk vid hela 7000 rpm. Bilen fanns i olika motorutförande. Ju kraftfullare desto "mulligare" kaross. I Sverige fanns en med 2 liter motor (200 S). I den satte Bosse Ljungfeld svensk hastighetsrekord under 50-talet på raksträckan utanför Revinge. Bilen hamnade så småningom i Olle Leufvéns ägo. Han körde tillsammans med Björn och Jan Bellander (Ferrari 860 Monza, Allard K2, se Mina bilar) historiska loppet på Karlskoga 1966. Dock var bilen fortfarande växlad för hastighet och han kunde ej göra sig gällande.

Brossi. Ref. 1
Maserati 450 S Zagato Coupé 1957
Motor 4477 cc, 400 hk vid 7400 rpm. Denna motor kunde också fås till Maserati Spider (se föregående bild). En typisk exponent för Zagatos sätt att modellera en kaross.

Brossi. Ref. 1 Lister Jaguar Costin LM 1958
En LeMans bil (LM) med 6 cyl Jaguar motor av känt utförande på 3000 cc, 280 hk vid 7000 rpm. Ett engelskt specialbygge på D-typen. Studera det typiskt engelska sättet att placera utrustning. Bromsoljebehållarna monteras på ett enkelt ställe. Utbyggnaden för fötterna!
Brossi. Ref. 1
Ferrari 750 Monza 1954
En 4 cyl. 3 liters motor (4x750!) med dubbla överliggande kamaxlar, dubbeltändning och magnet, 280 hk, 5 växlad låda inbyggd framför slutväxeln och DeDion. En populär modell som höll bra om man inte varvade för högt. Man byggde även 860 Monza (2 st) med betydligt kraftigare chassi och bulligare kaross. Läs Hans Tanners bok Ferrari. Med en koppling försedd med 3 al-skivor högg det direkt vid start. 860-motorn höll dock inte så dessa bilar fick normalt 750 motorn inmonterad. En sådan bil utannonseras idag för 500 000 £. Jojo. Den skulle man ha haft kvar.
Brossi. Ref. 1
Lancia D23 Spider 1953 Motor V6, 220 hk vid 6500 rpm. Ett utförande som sportvagn på Lancias formel 2 bil (den med sidotankarna), som sedan låg till grund för Ferraris expansion.
Brossi. Ref. 1
Veritas RS 19482-liters 6 cyl motor på 120 hk. Företaget bildades 1948 av tidigare anställda hos BMW. Man inriktade sig på att bygga sportbilar på BMW 328. Tyvärr började man sätta ihop sportbilar av alla möjliga komponenter t.ex Dyna Panhard och utvecklade motorer tillsammans med Heinkel. Detta gav naturligtvis ingen tilltro hos köparna och företaget tvingades stänga 1950. Denna bil är ett ypiskt Veritas karosseri byggt av Bauer i Stuttgart.
Brossi. Ref. 1
Cisitalia 202 MM Spider Nouvolari 1947
Cisitalia försökte med katastrofalt resultat bygga F1 vagnar i slutet av 40-talet. Detta gjorde slut på företagets pengar. Denna bil är exempel på detta. Försedd med en motor på 1085 cc och 65 hk. Företaget flyttade tillverkningen till Argentina, men det gick inte bättre att sälja Cisitalia byggda på Willys komponenter. 1948 kom en kupé med kaross av Pinin Farina. Denna var så välbalanserad designmässigt att den fick pris och hamnade på Modern Art Museum i New York för bästa designen. Fiat kopierade denna kaross sedermera när man byggde Fiat 8V 2-liters Coupé 1952.
Brossi. Ref. 1 
OSCA MT 4 Morelli Spider 1952
Motor 1342 cc, 4 cyl och 132 hk. En av bröderna Maseratis skapelser. De hade 1938 sålt sin Maseratifabrik till Orsi. 1947, efter kriget, startade man igen i blygsam omfattning en tillverkning av sportvagnar. Man koncentrerade sig på tävlingsbilar. Bl. a fanns det i Sverige en bil som kallades Volvo OSCA. Pga av ägarnas ålder sålde man företaget till MV-Augusta, som fortsatte tillverkning fram till 1967 då en sista model med Fords 1.7 l V4 motor togs fram."A bad day for OSCA".
Brossi. Ref. 1 
Delahaye 135 MS Cabriolet 1938 bild 1.
Motor 6 cyl, 3357 cc, 120 hk. Företaget som startade redan 1894 tillverkade dessa med specialdesignade karosserier från Figione & Falaschi. Det fanns motorer från 4 cyl, 6 cyl. och 4.5 l V12 och 185 hk. Man fortsatte med detta fram till 1954 då man gick ihop med Hotchkiss. Följande bilder visar de olika modellerna.
Brossi. Ref. 1 
Delahaye 135 MS bild 2.
Brossi. Ref. 1
Delahaye 135 MS 194? bild 3.
Brossi. Ref. 1
Talbot-Lago T26 SS 1938 bild 2.
Brossi. Ref. 1 
En Figoni & Falaschi coupé med 6 cyl, 4470 cc och 240 hk
Brossi. Ref. 1
Talbot-Lago GS T26 Chapron Coupé 1949/50.
Brossi. Ref. 1
Talbot-Lago GS T26 Chapron Coupé 1949/50.
Brossi. Ref. 1
 Talbot-Lago GS T26 Chapron Coupé 1949/50 bild 3.
Brossi. Ref. 1
Talbot-Lago GS T26 Chapron Coupé 1949/50.
Brossi. Ref. 1
Talbo-Lago T26 SS.
 Brossi. Ref. 1
Talbot-Lago T26 SS bild 1.
Brossi. Ref. 1
Talbot-Lago GS Sautchik 1948-49. 6 cyl, 4470 cc 240 hk.
Brossi. Ref. 1
Lagonda LG45 1935.
Brossi. Ref. 1
Daimler Special Sport 1950.
 Brossi. Ref. 1
Lagonda Lancefield Coupé LM 1939.
Brossi. Ref. 1
Auburn 851 Roadster 1935.
 Brossi. Ref. 1
Lancia Astura Aerodinamica 1935. 
 Brossi. Ref. 1
Delahaye 135 Chapron Coupé 1938.

Brossi. Ref. 1
Bugatti T57 S Spider 1936.
8 cyl, 3257 cc, 170 hk. Bilen där Jean Bugatti försökte förnya konstruktionen. Han hade byggt en individuell framvagn med hydrauliska bromsar. Tyvärr kom pappa Ettore hem, han arbetade med rälsbussar åt Franska staten i Paris, och fick se "skandalen". Räfst och rättarting, Det som blev kvar var den moderniserade kylarmaskeringen.
Brossi. Ref. 1
Hanomag 2/10 1927.
1 cyl, 500 cc, 12 hk. Se mer text under Volkswagen. Just denna bil har man roat sig med att klä med rotting.

 

Brossi. Ref. 1 
Lancia Astura Bocca 1938.
8 cyl. med cylinder raderna i 22 grader, 2972 cc 90 hk 4500 rpm. Se även Astura Aerodinamica.
Brossi. Ref. 1
Alfa Romeo 8C 2500 MM 1934.
8 cyl, 2653 cc med kompressor, 215 hk. Varzi körde denna bil i Targa Florio 1934. Efter den segern vann Alfa Romeo allt fram till 1937. 20 bilar finns fortfarande kvar.
Brossi. Ref. 1 
Mercedes Benz 540 K Special Roadster 1938.
Gosh. Säga vad man vill om alla andra mer eller mindre lyckade lyx karosser. Ingen slår Mercedes 540 K Special. En riktig Show Stopper. Rak 8 cyl. motor, 5400 cc med manuell (gaspedalen) inkopplingsbar kompressor som endast fick vara inkopplad ett antal minuter. Man kunde även få hard top som option. Mer om MB under dess eget museum. Pris obetalbar.
Brossi. Ref. 1
ELWA Mk VII 1963.
 4 cyl, 1800 cc 100 hk. Engelsmannen Nichols tog fram racesportvagnar med olika motorer. BMW, Porsche och DKW. En Porsche kom till Sverige i Nenne Paulssons ägo. Den kördes första gången på Falkenbergs långa bana. Tyvärr stötte Nenne ihop med Radefalk, strax för depåkurvan med en Porsche 904 GTS, på den smala från riksväg ombyggda banan, som man körde på och skadade sig mycket svårt. ELWA:n kom sedan i många händer. Bl.a Jan Bellander (GUSS se Jans bilar), som förlängde den och monterade i en Buick al. V8, men behöll Porsches växellåda. Med den genomförde han många lyckade tävlingar på klubbnivå. Bilens fortsatta öden är många bl. blev den kortad och breddad, utan framgång och försvann sedan i den svenska dimman.
Brossi. Ref. 1 
Maserati Tipo 63 1960.
4 cyl. svansmotor 2890 cc, 260 hk Modellen kallades också "Birdcage" och kunde även fås med V12 motor. Öknamnet pga av att ramen var uppbyggd av mycket små runda rör. Jfr Diva Valkyr som hade en liknade konstruktion, dock med 15 mm 4-kantrör. Jo Bonnier tävlade med en birdcage. Dock utan framgång.
 Brossi. Ref. 1
Lotus Mk 40 1965 V8, 4727 350 hk. Chapman hade förmågan att riktigt lyckas med en del modeller. Denna var en sådan, liksom Lotus Eleven. Jämför med Mk 30 som blev totalt misslyckad. Även Lotus 15 med egen rick-rack växellåda fungerade ej. Vattenpumpen låg för högt så det bildades kavition när motorn varvades. Men som sagt Mk 40 gick hem.
Brossi. Ref. 1 
McLaren M1C 1967 V8, 4980 ccc, 540 hk, Hewland växellåda. En M1 kom till Sverige i Esso Gunnarssons ägo. Kördes även av Picko Troberg. Den sk. postbilen pga en lokal svensk regel om bagage utrymme. Ägs idag av en icke tävlande och tas med som blickfång på utställningar. Tyvärr är den ej ordentligt underhållen.
Brossi. Ref. 1 
Cooper Maserati MkV 1964.
V8, 4980 cc, 420 hk. Bilen som tillsammans med den tidigare, 1960, Lotus Mk19 Monaco lärde amerikanarna att bygga tävlingsbilar av den tuffa sorten. Denna modell inspirerade Carol Shelby till sin King Cobra. Ett Mk V chassi med Ford motor. Sedan kom ju hela CanAm seriens bilar. Kombinationen Cooper Maserati ledde fram till en F1 bil som tog 2 segrar. Mexiko och south Africa 1966/67 med Rodrigues som förare.
Brossi. Ref. 1 
Alfa Romeo 33/2 1970.
V8, 1995 cc, 270 hk. Speciellt framtagen för rundbane och bergstävlingar. Körd en gång i LeMans med en fjärde plats
Brossi. Ref. 1 
Lotus Mk 19 Monte Carlo 1960.
Utrustades med 2495 cc, 245 hk Coventry Climax 4 cyl motor. Bil modellen som slog världen med häpnad pga av sina fantastiska egenskaper. Bilarna som tillverkades av Lotus köptes upp av amerikaner för ombyggnad till deras tävlingsklasser. Bl. a Carol Shelby.

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
VasterasFlygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Saloon-Singen www.auto-salon-singen.de/
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se
Webbsida som avhandlar Rosso Bianco Museum 
omfattar 40 bilder. Bilder tagna år 2000.
Created 2006

Sedan 060105
Uppdaterad: 2018-04-30

© Copyright Björn Bellander 2006-2013