Volvo museum. Ref. Wikipedia Volvo Museum bussar, lastbilar, pv-motorer.
 Text och bild Björn Bellander. 
Bilder från museet aktuella 2008, 2012.

Tillbaka  Volvo museum webbsida English version
Se Volvo museum,  Bil galleri, Marina motorer, Volvo militara motorer.

sedan 060110
Uppdaterad
2017-03-17
© Björn Bellander
web counter
web counter
Samlade bilder från Volvo Museum lastbilar, bussar, bil motorer.
Antal bilder 28

Lastbil byggd på ett PV4 chassie från 1928.

Volvo LV45 med buss påbyggnad. Denna buss startade sin tid i december 1928 i Värmland. På 1990-talet, eller tidigare, hittades den och genomgick en fullständig renovering. Dess nya debut blev veteranrallyt London - Brighton 1993. Här vann bussen sin klass för kommersiella fordon. Bussen vägde 3 ton och hade plats för 16 passagerare. Med tanke på att motorn endast hade 28 hk var nog bakaxeln ordentligt nedväxlad. Träkarossen tillverkades av Arvika Vagnsfabrik.

Framtidsstudier av bilar och andra fordon hamnar alltid på museer. Volvos LCP 2000 från 1983 som byggdes för att ha låg vikt och liten bränsleförbrukning. Den hade en 3 cyl. !! diesel med bränsleinsprutning och var oljekyld, som gav 66 hk. Bränsle var olika typer t.ex. vegetabilisk olja. Växellådan var 5 växlad och dessutom hade den framhjulsdrift. Man kunde köra 180 km/tim. Kan det vara möjligt på vegtabilisk olja? Karossen var byggd i aluminium, magnesium och plast i stor utsträckning. Bussen är nr 4 i LCP-serien.

1995 gör Volvo en ny framtidsstudie för bussar. Man har nog kommit framtill att den föregående 1993 blev för svag. Den skulle ju gå över alperna. Nu har man lagt in en turbin och man har lagt till en mängd säkertstänkande, som påkörningsskydd och liknande. Drivningen är nu på bakhjulen liksom att kraftpaketet ligger placerat bak.

För att få mer plats i en buss och planare golv, utvecklade man 1979 en ny motorplacering. Motorn placerades mellan rambalkarna. Det var ju bra och praktiskt för byggande av karosseriet, men ack så problematiskt med service. Senare kom ju också behovet att ordna med plats för bagage. Ide'n föll på 2000-talet. Service gjodes på så sätt att motorpaketet alltid lyftes ur som en enhet, men det var svårt nog. Se följande bilder.

Busschassiet kallades för B10M och var den 4 utvecklingen av busser. Dess föregångare var B58 från 1966. Bilden visar främst motorns placering. Konstruktionen användes också för frambyggda lastbilar.

Här ser man växellådan.

Kraven är olika vid konstruktioner av nya saker. Ide'n med mittmotorplacering var nog bra för sin tid. 1980 byggdes 1603 chassier och totalt framtill 2000 hade man sålt 51492 B10M chassier globalt, med stor framgång i Brasilien.

På museet fanns också en avdelning där man visade personvagns motorer. De flesta var av modernare snitt. Den här visade är en B28 från 1980. Den ersatte B30 motorn som var en rak sex cylindrig sak. Denna blev en V6:a och kallades för PRV, som stod för Peugeot, Renault, Volvo. Man var ju mitt uppe i att försöka ta över Renault. Man hade ju också samarbete med Citroen och dess Maserati motor. Motorn var komplicerad med sitt ventilarrangemang och användes bara några år till 760-serien. Senare till 960 blev det åter en rak 6:a.

En till synes utomordentlig konstruktion var denna bakaxelenhet, som kunde fås på 900-seriens bilar. Här fick man en mycket modern bakaxel inklusive fjädring och drivning. Tyvärr verkade det som att den blev för dyr och försvann i tysthet. Enheten kunde ha blivit populär bland hot-rod byggare, men blev ej tillräckligt vanlig på marknaden.

En annan vy av bakaxeln.

Här kommer 4 bilder från olika motorer. Denna är försedd med automatisk växellåda av elektrisk typ. Denna modell av låda får man idag 2012 på flera mindre bilar. Den har dock nackdelen att man ej kan smygköra och alla som försökt backa med en släpvagn är förtvivlade över hur svårt det är att kontrollera gasen. Balanserar man med bromsen så stannar ju motorn!

Ytterliggare en motor.

Kamaxeldrivningen med kamrem. Pga kostnaderna på dagens bilar 2012 att byta kamrem, som ibland kan bestå av 3 st, forts.

kommer nog kuggremmarna så småningom att erättas av en bättre, billigare lösning. En sak är att det är en tystgående lösning.

En turbin motor konstruerades och placerades fram, som en frontmotor. En turbin har ju fördelen att man får stor effekt från en liten enhet, men nackedelarna av stor bränsleförbrukning och "dåligt" svar vid gaspådrag.

En sidovy av turbinbygget.

På mina resor för att titta på gamla bilar blev jag visad denna i Hälsingland. Lasbilschassiet är från 1932 och alltså en 6 cyl. modell. På denna har man byggt något som kan liknas med en busskaross. Följande bilder visar mer. Bredvid en EPA-traktor på en Volvo. Se nästa bild.

EPA traktorn.

Förarplatsen. på "bussen".

En bild in i "busshytten".

Bild från ett fotografi.

"Busskarosseriet" före renoveringen.

I Hälsingland blev det riktiga vintrar och kanske också 2012. Här Volvo bilar med på monterade plogar. Plogar var vanligt att man hade på bussar under vintrarna oavsett det snöat eller ej. På bilden ser man Rengsjögården i bakgrunden. Här bodde Rengsjö och SAF-bilens skapare och finansiär så länge pengarna räckte.

På ett ställe utanför ett förråd stod denna buss. Den hade stått länge och endast en riktig entusiast kan se ett värde i den. Det var svårt att se årtal och typ av buss.

En titt under presseningen avslöjade detta.

Endast en riktig förståsigpåare med mycken tid över kan ta vara på detta

Vid ett besök i Åtvidaberg på ÅSSA-museet såg ja denna volvo från 1932. I utomordentligt renoverat skick. Åtvidaberg och Volvo hade ju samarbete en gång i tiden.



Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Krylbo-Norberg jvg
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 39: © Hasse Carlsson Signalhornet
Referens 40: © Volvo
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-