Volvo museum 2012. Ref. Wikipedia
Volvo museum 2012. Ref. Wikipedia
Samlade bilder Volvo Museum Göteborg.
 Text och bild Björn Bellander. 
Bilder från museet aktuella 2008, 2012.
Tillbaka  Volvo museum webbsida English version
Se även Volvo museum, Volvo militara motorer, Marin motorer, Bussar Lastbilar

sedan 060110
Uppdaterad
2019-03-11
© Björn Bellander
web counter
web counter
Samlade bilder från Volvo museet.
samt Volvobilar från Svedino, Åssa-museet, motortidningen Signalhornet.
Antal bilder 41
Volvo museum. Ref. 1
En reklambild av den första bilmodellen ÖV4. Detta är dock troligen inte den första tillverkade bilen. Den skulle levereras till Grauers i Stockholm. Den andra bilen som blev färdig var bokat till Borås.
Volvo museum. Ref. 1
Den första monteringslinen i Nordkulan.
Volvo museum. Ref. 1
En ÖV4 på Volvo museum.
Volvo museum. Ref. 1
En bil av modell PV651 1931, med 6 cyl. motor av modell BD med 55 hk. Denna motor blev grunden till alla 6 cyl fram till 1958.
Volvo museum. Ref. 1
651:an från 1933 kom under många år. Detta är en tidig modell på museet. Notera den lutande kylaren.
Volvo museum. Ref. 1
Volvos första flopp. En Carioca 1936, som visserligen såldes men i alltför få exemplar. Edvard Persson köpte en.
Volvo museum. Ref. 1
Den modell som kom efter 651:an. PV36.
Volvo museum. Ref. 1
Volvo PV 831. Som såldes som taxi bil. Därför fick den beteckningen TR istället för PV. TR stod för trafikbil.
Volvo museum. Ref. 1
Den enda cabrioleten som byggdes på PV 61.
Volvo museum. Ref. 1
Volvo PV 40 - PV 50.
Volvo museum. Ref. 1
Volvo Amazon.
Volvo museum. Ref. 1
Volvo P1900.
Volvo museum. Ref. 1
Volvo 830.
Volvo museum. Ref. 1
Special Hot Rod på museet.
Volvo museum. Ref. 1
Bakvagnen till bilen på föregående bild.
Volvo museum. Ref. 1
 Volvo 343 kom 1976. I och med att Per Inge Wahlfridsson tog hem SM-titeln i rallycross med bilen, beslöt Volvo att satsa på denna gren inom motorsporten. Man hade stora framgångar internationellt med denna bil i Rallycross.
Volvo museum. Ref. 1
 Bilen är helt byggd efter amerikanska normer. Mycket lik Kaiser med sin frontruta. Motorhuv byggd i ett stycke för att kunna fällas upp liksom på Triumph Herald. Bilen var länge direktionsbil på Volvo BM. Byggd i ett ex 1953.
Volvo museum. Ref. 1
 Prototyp till postbilen.
Volvo museum. Ref. 1
 Prototyp.
Volvo museum. Ref. 1
 Prototyp till C70.
Volvo museum. Ref. 1
 Prototyp.
Volvo museum. Ref. 1
 Prototyp.
Volvo museum. Ref. 1
 Början till Off Road.
Volvo museum. Ref. 1
 Säkerhetsbilen.
Volvo museum. Ref. 1
 Volvo 1932 i dalarna. Privat.
Volvo museum. Ref. 1
  Volvo 1932 i dalarna. Privat.
Volvo museum. Ref. 1
  Volvo 1932 i dalarna. Privat.
Volvo museum. Ref. 1
  Volvo 1932 i dalarna. Privat.
Volvo museum. Ref. 1
 Volvo hos Svedino. Notera den eftermonterade stötdämparen.
Volvo museum. Ref. 1
 Volvo hos Svedino.
Volvo museum. Ref. 1
 Volvo hos Svedino.
Volvo museum. Ref. 1
 Volvo ÖV4 hos Svedino.
Volvo museum. Ref. 1
 Fälg till Volvo.
Volvo museum. Ref. 1
 Volvos museibyggnad.
Volvo museum. Ref. 1
 Sista PV 544. Bild ur Signalhornet.
Volvo museum. Ref. 1
 Volvo P1800. Bild ur Signalhornet.
Volvo museum. Ref. 1
 Motorn till P1800.
Volvo museum. Ref. 1
 Petterssons design av förarplatsem på P1800.
Volvo museum. Ref. 1
 Genomskärning P1800.
Volvo museum. Ref. 1
 PV544.
Volvo museum. Ref. 1
 Volvo tillverkade inte någon cabriolet på PV444. forts text
Dock byggde fristående karosseribyggare som Valbo Verkstad utanför Gävle, Ringborgs i Norrköping eller Nordbergs i Stockholm. Man tror att det gjordes 17 st. Bilden från ÅSSA museet i Åtvidaberg. som jag tog vid mitt besök 2012.
 

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
National MC Museum Australia
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander   bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 39: © Hasse Carlsson Signalhornet
Referens 40: © Volvo
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-