BSA WM 20. Ref 1

Torsby Fordonsmuseum mc galleri
Text och bilder Björn Bellander Bilder aktuella 2008 2010
Officiell webbsida  24 bilder
  Created 140113
Tillbaka
  English version 

Uppdaterad
2017-06-05

©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se också följande webbsidor
Fryken truck Fryken truck galleri,  Fordonsmuseum bilar Fordonsmuseum bilar galleri,
Fordonsmuseum MC  LT-bilen

Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
Ett av de kända och framgångsrika Engelska märkena. Utvecklingen för mc gick som att gå i en trappa. För Ariel började det med cykeltillverkning 1870. Då uppfann James Starley trådekerhjulet. Detta var nödvändigt för att komma vidare med det bärande hjulet.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
Efter kriget kom Ariel över konstruktioner som BSA tagit som krigsbyte från Adlers konstruktionsavdelning. Efter dessa tillverkade man sina modeller Arrow och Leader.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
I Åmål kunde man 1923 se en EBE 500 cc med sidovagn komma rullande. Det var Selma Danielsson som åkte omkring året runt. Dock var inte en 500 det som EBE under sin 10-åriga historia skulle göra sig ett namn med. EBE är motorcykelhistoria i det att KG Lindqvist från Gävle konstruerade en påhängsmotor för cykel 1917, som kallades för EBE.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
Cykelfabriken i Halmstad använde Moto-Sache motorer i början, men serietillverkning kom inte igång förrän 1923 då man införde Villers och JAP motorer. Under WWII tillverkades en eldriven variant. Senare kom under 50-talet lättviktare och mopeder.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
Detta märke, Excelsior, har utvecklats genom den kända proceduren att ett företag startades, som producerade cyklar 1874. Detta gick över till att montera motorcyklar 1896. Man var tidigt involverad i tävlingsverksamhet tillsammans med ett av de äldsta mc företagen som fanns i England. 1910 bytte man namnet Bayliss till Excelsior Motor Company.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
Husqvarna 1000 cc nästan en Indian eller HD, men med 30-talsteknik. Företaget började som alla andra med att sälja cyklar som sedan försågs med dagens mått mätt hjälpmotorer. Redan 1920 hade man sin egen 550 cc motor. Senare byggdes 1000 cc med vilken man engagerade sig i den tidens tävlingar.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
Ingen kommentar.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
Indian 1901-1953. Det var tre kompisar som slogs sig ihop. Hendee, Hedström och Henshaw. Detta var den nödvändiga blandningen av personer för att starta en tillverkning av motordrivna cyklar. De ville se vad en sådan dög till. Dom slog sig samman. Hendee ville bygga, Hedström konstruerade och Henshaw hjälpte till.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
Cykelfabriken i Halmstad använde Moto-Sache motorer i början, men serietillverkning kom inte igång förrän 1923 då man införde Villers och JAP motorer. Under WWII tillverkades en eldriven variant. Senare kom under 50-talet lättviktare och mopeder.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 År 1900 slog sig Johan Phelon och Harry Rainer ihop om ett mc patent. Det gick ut på att motorcylindern ersatte det främre sneda ramröret, så långt cylindern räckte. Detta är ett säkert igenkänningstecken på en Panther motorcykel då alla var försedda med detta patent. Harry Rainer omkom dock redan 1903 i en trafikolycka och ersattes med Richard Moore.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 Ariel.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 Reservdelar.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 Husqvarna. Tyvärr köptes Husqvarna fabrikerna upp, man hade ett omfattande tillverkningsprogram, av Electrolux (Werthen) som ej hade något intresse av motorcyklar varför det såldes till den Italienska tillverkaren Cagiva 1986 som även ägde märket MV Augusta.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
Archimedes båtmotor. 12 hk. 
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 Skräphörna.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 MC-samling.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 Birmingham Small Arms tillverkade 10000 gevär per vecka och 145000 kulsprutor inför WWI. Detta var ett resultat av att William III i slutet av 1600-talet förstått att han behövde en krigsindustri oberoende av utlandet. Redan 1903 byggdes den första motorcykeln, dock med motorer från Minerva i Belgien.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 BSA WM M20 1942.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 BSA Sloper.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 Sarolea grundades 1850 som en firma som tillverkade vapendelar och cyklar av Joseph Sarolea. Han dog 1894 men ersattes av en driftig man som drev firman ända fram till 1949. Under mellankrigsperioden tillverkades en mängd olika modeller i storlekarna 350 till 600 cc.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 FNs cykel hade den egenheten att den drevs av kardan istället för kedja. Denna cykel kom till 1898. Den första motorcykeln kom 1901. Den hade en 133 cc motor och drevs av en nitad läderrems- "kedja".
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 FN var ett företag som nästan låg vägg i vägg till Sarolea i den Belgiska staden Herstal. Man började med att tillverka tyngre krigsmaterial. Här drog man, igång liksom vad alla andra tillverkare av mc gjorde, med cyklar.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 Enfield Motor hade en mer än tioårig födelseprocess med början sista årtiondet på 1800-talet. Denna slutade med konkurs 1907. Konkurser är ju en möjlighet för andra att billigt förvärva en tillverkning. Detta gjordes också av Alldays and Onions. Ett namn som antyder en importfirma.
Torsby fordonsmuseum MC. Ref. 1
 Heinkel 1951-1965. Ernst Heinkel, 1888-1958, bildade sitt bolag 1922 för tillverkning av flygplan i Rostock. I mitten av 50-talet fick man återigen tillstånd att, i samarbete med amerikanarna, tillverka flygplan på licens. F104-Starfighter. I samband med detta såldes tillverkningsrätten av Heinkel Kabine till Irland.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Maritim Göteborg


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 39: © Hasse Carlsson Signalhornet
Referens 48: Hämtad från webbsida
Webbsida om Torsby Fordonsmuseum
23 bilder

© Copyright Björn Bellander 2006-