Archimedes båtmotor. Ref 1

Torsby Fordonsmuseum motorcyklar
Text och bilder Björn Bellander  Bilder aktuella 2008 2010
 21 sidor

Tillbaka
  English version  Officiell webbsida

Uppdaterad
2017-06-05

©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina webbsidor med
Frykenbilen Frykenbilen galleri,  Fordonsmuseum bilarFordonsmuseum bilar galleri, Fordonsmuseum MC galleri  LT-bilen

Ariel,  EBERex VilliersExcelsiorNVIndian ScoutRex JapPanther,  Husqvarna
Skräphörna 1 BSA M20BSA WM20BSA SloperSarolea M25FNRoyal EnfieldRex JapHeinkelReservdelarLinks

Sid 1

Created 140113

Tillbaka

English version

Ariel 500 HS 1955

Ariel HS 500. Ref 1

Ariel 1954. Ref 1

 

Länkar

Alla modeller

Private Ariel site

Ariel history

Ariel Owner Club

 

Ariel. Ref 1
 
Ariel 1902-1970
En av de kända och framgångsrika Engelska märkena. Utvecklingen för mc gick som att gå i en trappa.

För Ariel började det med cykeltillverkning 1870. Då uppfann James Starley trådekerhjulet. Detta var nödvändigt för att komma vidare med det bärande hjulet.

Benz använde det på sin första trehjuling 1886. Nästa steg i utvecklingen var luftgummihjulet som inte kom förrän 1898.

Ekerhjulet tillverkades av Starleys firma som senare startade Ariel. Deras första motorvelociped kom 1901 som en trehjuling med Dion motor.

Man gick i konkurs förstås men räddades av Charles Sangsters som fick igång Ariel med en 2 takts motor, 3 växlad låda och kickstart.

Charles son Jack tog över och fortsatte med bl. a. JAP motorer tills dess en känd konstruktör Val Page anställdes. Han hade med sig ett koncept på en 4 cyl. motor även kallad square four.

Den motorn behölls tillsammans med vanliga twinnar ända till slutet 1970 då nedläggningen var ofrånkomlig trots ett hägrande kontrakt från Engelska försvaret.

Efter kriget kom Ariel över konstruktioner som BSA tagit som krigsbyte från Adlers konstruktionsavdelning. Efter dessa tillverkade man sina modeller Arrow och Leader.


Sid 2



Tillbaka

English version

EBE 1920-tal

Museets info om EBE. Ref 1

Museum info. Ref 1

 

Länkar
 

EBE Monark

Rolf Gülich

EBE MC

Storvik Prylmuseum

Grafors samlingar


 

 

EBE 1920. Ref 1
 
EBE

I Åmål kunde man 1923 se en EBE 500 cc med sidovagn komma rullande. Det var Selma Danielsson som åkte omkring året runt. Dock var inte en 500 det som EBE under sin 10-åriga historia skulle göra sig ett namn med.

EBE är motorcykelhistoria i det att KG Lindqvist från Gävle konstruerade en påhängsmotor för cykel 1917, som kallades för EBE.

Han fick hjälp av SEM-Disponenten att starta upp tillverkning. Motorn var en fyrtakts motor och hade frikoppling vilket  inte alla motorer hade på 10-talet.

Denna påhängsmotor var så intressant att de 2 svenska prinsarna Carl och Bertil köpte var sin cykel.

Detta skedde ju under WWI och företaget gick i konkurs 1921. Dock startade man upp igen 1922.

Man hade nu en ny ramkonstruktion och pga detta vägde cykeln endast 47 kg.

EBE Sport på Eds MC museum. Ref 11924 hade man tagit fram en 175 cc motor som bl. alla andra även Prins Carl och Bertil skaffade sig 1926.

Man vann många tävlingar med dessa motorcyklar och en av förarna var ägarens son Henry. Han hade både ett svensk och skandinaviskt rekord. Även en utomstående förare Rolf Gülich hade stora framgångar med en EBE.

EBE fabriken kunde ej överleva bara på mc försäljning så man åtog sig andra maskin mekaniska uppdrag. Fjädrar tillverkades till Ford, till bussar och lastbilar.

Till  ingen nytta EBE-verken gick i konkurs 1929.

KG Lindqvist tappade inte orken utan hade andra idéer, bl.a. tillverkade han båtmotorn Triumf 1933. Han söner bildade 1935 företaget Bröderna Lindqvist motorfabrik, som idag heter Componenta. Som alla landsortsföretag skall man flytta till annan ort.


Sid 3

Tillbaka

English version

Rex Villiers 1927

 

Rex på MC Museum Sura. Ref 1

Rex på Eds MC museum. Ref 1

Rex Speedy. Svensk MC. Finns i Torsby. Re 1

 

Länkar
 

Svenska Rex MC

Rex V Twin

Rex Acme

Rex Villers. Ref 1
 
Rex 247 Sverige 1908-1957

Cykelfabriken i Halmstad använde Moto-Sache motorer i början, men serietillverkning kom inte igång förrän 1923 då man införde Villiers och JAP motorer. Under WWII tillverkades en eldriven variant. Senare kom under 50-talet lättviktare och mopeder.

Rex Acme var den Engelska versionen. De togs fram av bröderna Willim och Harold Williamson. De tillverkade först bilar i Coventry men gick över till MC 1904, med motorer från andra tillverkare. T.ex. JAP. Teleskop fjädring infördes redan 1906. 1908 lutade man cylindern för att sänka höjden på cykeln.

Som tack för insatserna sparkade styrelsen bröderna 1911 och började montera motorer av egen tillverkning. Företaget upphörde med MC tillverkning 1933.

Ett tag var det gångbart att montera två avgasrör från en port. Det visade sig dock att man fick bättre drag med bara ett rör. Royal Enfield hade en sådan modell. Ägarna proppade dock igen porten och körde med ett rör.
 

Namnet Rex fanns i många Europeiska länder. Sverige, Tyskland, Italien och i England Rex Acme.
Rex Acme GB

Märket startades av två bröder Williamsson 1899. De tillverkade först bilar men övergick till motorcyklar 1904.

De introducerade en framgaffel med teleskop fjädring och flera andra uppfinningar. En motorcykel med lutande cylinder kom 1908 för att få en föraren att sitta lägre. Företaget togs över 1911 av George Hemingway och bröderna sparkades.

Man började nu att tillverka sin egen motor, men monterade fortfarande in andra märken som JAP. Man tog över ACME i Coventry och ändrade sitt namn till Rex Acme 1922 och hade 1927 15 olika modeller.

Depressionen knäckte företaget och det övertogs av Mills-Fulford sidovagnstillverkare 1932 och mc tillverkningen lades ned.
Rex-Acme använde Blackburne, JAP, MAG, Villiers, Sturmey-Archer, och Barr & Stroud.


Sid 4

Tillbaka

English version

Excelsior

Exelsior troligen den Engelska modellen. På  Teknik Farfars MC. Ref 1

Excelsior. Den Amerikanska modellen. Ref 1

Länkar

Thomas Bayliss

Excelsior Motor Co


Excelsior motorcycles

Welbike

Modeller

 

Excelsior. Ref 1
 
Excelsior GB

Detta märke, Excelsior, har utvecklats genom den kända proceduren att ett företag startades, som producerade cyklar 1874.

Detta gick över till att montera motorcyklar 1896. Man var tidigt involverad i tävlingsverksamhet tillsammans med ett av de äldsta mc företagen som fanns i England. 1910 bytte man namnet Bayliss till Excelsior Motor Company.

När export till Europa kom igång var man tvungna att byta tillbaka till namnet Bayliss då Exelsior redan fanns i Amerika, Tyskland och Belgien. 1935 gjorde man en mycket populär modell som kallades för Manxman. Blanda inte ihop med Norton Manx. Denna cykel erbjöds med 250 cc eller 350 cc motor.

1940 tog man fram den mini mc för fallskärmstrupperna som blev mycket omdiskuterad om den var till nytta eller besvär.

Tillverkningen av mc upphörde 1965 därefter kom en övergångsperiod då man tillverkade tillbehör och reservdelar.


Sid 5

Tillbaka

English version

NV 1948

Museum info. Ref 1

 

Länkar

 

 

NV. Ref 1
 
Ingen kommentar.  

Sid 6

Tillbaka

English version

Indian Super Scout 1930.

Museum info. Ref 1

Indian Scout på Eds MCmuseum. Ref 1

 

Länkar
 

Indian history

Hall of Fame
 

Indian. Ref 1
 
Indian 1901-1953
Det var tre kompisar som slogs sig ihop. Hendee, Hedström och Henshaw. Detta var den nödvändiga blandningen av personer för att starta en tillverkning av motordrivna cyklar.

De ville se vad en sådan dög till. Dom slog sig samman. Hendee ville bygga, Hedström konstruerade och Henshaw hjälpte till.  Man var nöjd med konstruktionen och började samtidigt att marknadsföra den innan motorcykeln var klar. Detta hände i Springfield 1901.

Försäljningen gick bra. Kanske var det så att i Amerika gick allt nytt, särskilt motorfordon bra att sälja.
Länge använde man sig av en motortillverkare, Thor, men nu började man förstå att det var bättre att ha en egen motor. 

Detta hände 1907 när den första V-twinen kom. Utvecklingen gick framåt och framhjulet avfjädrades med en bladfjäder. Tävlingsverksamheten satte fart, elektriskt ljus och starter kom strax före WWI.

Detta skulle bli det enda MC-märke som kunde konkurrera med Harley Davidsson och överlevde ända till 1953. Trots många försök att komma igång genom sammanslagningar med Royal Enfield, Vincent och Matchless blev det ingen fortvarighet. Märket är så omhuldat att det finnas personer som satt igång med tillverkning av delar till i princip alla modeller.

Att köpa en gammal Indian är inget reservdelsproblem.


Sid 7


Tillbaka

English version

Rex Jap 500 1936

Museum info. Ref 1

 

 

Länkar

Svenska Rex MC


Rex V Twin

Rex Acme

 

Rex. Ref 1
 
Rex 247 Sverige 1908-1957

Cykelfabriken i Halmstad använde Moto-Sache motorer i början, men serietillverkning kom inte igång förrän 1923 då man införde Villiers och JAP motorer. Under WWII tillverkades en eldriven variant. Senare kom under 50-talet lättviktare och mopeder.

Rex Acme var den Engelska versionen. De togs fram av bröderna Willim och Harold Williamson. De tillverkade först bilar i Coventry men gick över till MC 1904, med motorer från andra tillverkare. T.ex. JAP. Teleskop fjädring infördes redan 1906. 1908 lutade man cylindern för att sänka höjden på cykeln.

Som tack för insatserna sparkade styrelsen bröderna 1911 och började montera motorer av egen tillverkning. Företaget upphörde med MC tillverkning 1933.

Ett tag var det gångbart att montera två avgasrör från en port. Det visade sig dock att man fick bättre drag med bara ett rör. Royal Enfield hade en sådan modell. Ägarna proppade dock igen porten och körde med ett rör.
 

Namnet Rex fanns i många Europeiska länder. Sverige, Tyskland, Italien och i England Rex Acme.
Rex Acme GB

Märket startades av två bröder Williamsson 1899. De tillverkade först bilar men övergick till motorcyklar 1904.

 De introducerade en framgaffel med teleskop fjädring och flera andra uppfinningar. En motorcykel med lutande cylinder kom 1908 för att få en föraren att sitta lägre. Företaget togs över 1911 av George Hemingway och bröderna sparkades.

Man började nu att tillverka sin egen motor, men monterade fortfarande in andra märken som JAP. Man tog över ACME i Coventry och ändrade sitt namn till Rex Acme 1922 och hade 1927 15 olika modeller.

Depressionen knäckte företaget och det övertogs av Mills-Fulford sidovagnstillverkare 1932 och mc tillverkningen lades ned.
Rex-Acme använde Blackburne, JAP, MAG, Villiers, Sturmey-Archer, och Barr & Stroud.


Sid 8


Tillbaka

English version

Panther

 

 

 

Länkar
 

Panther Classic

Panther mc

Panther short story
 

 

Panther. Ref 1
 
Panther

År 1900 slog sig Johan Phelon och Harry Rainer ihop om ett mc patent. Det gick ut på att motorcylindern ersatte det främre sneda ramröret, så långt cylindern räckte.

Detta  är ett säkert igenkänningstecken på en Panther motorcykel då alla var försedda med detta patent. Harry Rainer omkom dock redan 1903 i en trafikolycka och ersattes med Richard Moore.

Han hade konstruerat en 2 växlad enhet som arbetade med två kedjor och koppling. Företaget kallades för P&M och motorcykeln utvecklades sakta  med förbättringar.

Märket hade sin egen 500 cc motor som tillverkades i Cleackheaton och 1914 lyckades man sälja in sig till

Royal Flying Corps som senare döptes till RAF. Cykeln var känd för sin kraftiga konstruktion och blev på den tiden en naturlig dragare före sidovagn.

 Många olika motorstorlekar kom och även inköpta motorer monterades som t.ex. Villiers. Som alla tillverkare hade man en riktig flopp i en V-twin med namnet Panthette. Denna satsning höll nästan på att driva företaget till nedläggning.

En mycket populär modell var en 250 cc som såldes under namnet Red Panther till ett mycket lågt pris. Efter kriget stabiliserades motorstorleken till kring 650 cc. Fortfarande var främre ramröret en bärande del.

Tillverkning minskade kraftigt på 60-talet och den sista Panthern levererades från fabriken i Cleackheaton 1967.


Sid 9


Tillbaka

English version

Husqvarna

Museum info. Ref 1

 

Länkar

CD:s för olika Husqvarna


Husqvarna fabriks museum

Husqvarna museum

Husqvarna. Ref 1
 
Huskvarna 1903 -

Husqvarna 1000 cc nästan en Indian eller HD, men med 30-talsteknik. Företaget började som alla andra med att sälja cyklar som sedan försågs med dagens mått mätt hjälpmotorer.

Redan 1920 hade man sin egen 550 cc motor. Senare byggdes 1000 cc med vilken man engagerade sig i den tidens tävlingar.

Mycket tack vare den genialiske motorkonstruktören Folke Mannerstedt vann man ett flertal världsmästerskap. Under 30-talet anpassade man sig till marknadens krav på billigare maskiner och 2-takts motorer monterade i mc ramarna. Med lyckade sådana klarade man sig långt in på 50-talet. Med hjälp av världskända namn som Bill Nilsson. Håkan Carlqvist och Torsten Hallman m.fl. slog man in sig på cross marknaden med kraft.

Tyvärr köptes Husqvarna fabrikerna upp, man hade ett omfattande tillverkningsprogram, av Electrolux (Werthen) som ej hade något intresse av motorcyklar varför det såldes till den Italienska tillverkaren Cagiva 1986 som även ägde märket MV Augusta.

Märket hamnade sedan i händerna först hos en Malaysisk biltillverkare, Proton, för att sedan säljas till GEVI SpA group.

Det företaget med MV Augusta som första märke strukturerade sedan om för att satsa enbart på MV Augusta, som det heter. Man sålde då märket Huskvarna till BMW 2007. Här slutar denna historia hittills.

Tyvärr är det så att sådana här försäljningar alltid leder till att, och i detta fall Huskvarna som allmän tillverkare, fabriken läggs ned. Endast en tillfällig bokföringsmässig höjning av finanserna för Electrolux.

Nu tillverkade man bara kylskåp och liknande för en kortare tid. Den bästa reklamen på den tiden var "Gör som Electrolux, köp Huskvarna". Dock hoppade många konstruktörer och förare av och byggde egna crossmaskiner. Husaberg! Det var dock svårt att hävda sig på köparens marknad gentemot de Japanska drakarna. Idag återstår av de ärofulla fabrikslokalerna i Huskvarna endast ett mycket fint museum.

Synd, Sverige kanske hade haft en MC tillverkare av rang.


Sid 10


Tillbaka

English version

MC samling
Skräphörna

 

 

Länkar

 

 

MC-samling. Ref 1
Överblivna mc:s

Sid 11


Tillbaka

English version

BSA M20 1953

Museum info. Ref 1

 

Länkar

BSA modeller

Bjorns BSA

MC Museum Sura

 

BSA M20. Ref 1
 
BSA 1903-1990

Birmingham Small Arms tillverkade 10000 gevär per vecka och 145000 kulsprutor inför WWI.

Detta var ett resultat av att William III i slutet av 1600-talet förstått att han behövde en krigsindustri oberoende av utlandet. Redan 1903 byggdes den första motorcykeln, dock med motorer från Minerva i Belgien.

Dessa var gröna som blev BSA:s färg. Fram till WWII kom ett flertal olika modeller med stigande motorvolymer. Namn som Sloper, Blue Star och M-range. Den sista känd för att AAA använde den till sina sidvagnsmaskiner som support på de Engelska vägarna.

Under WWII levererade man mängder med maskiner till försvaret av modellen M20. Efter kriget tog BSA, som krigsbyte, över design avdelningen hos Adler.

Senare användes Adlers design av Ariel för att tillverka deras modell Arrow och Leader. Efter kriget tog man upp en billighetsmaskin som såldes i ca 500000 ex fram till 1963. Detta var en kopia av DKW fast vänd och omräknad till tum.

Kända namn är alla A motorer A10, A65, Gold Star, Rocket, Spitfire osv. BSA:s dalande tillverkning ledde fram till ett åtgärdspaket tillsammans med Triumph och Norton. Detta misslyckades delvis på grund av de anställda, som ville bestämma själva.

Fyra år senare startades nationellt NVT som fortsatte att tillverka reservdelar till alla kända Engelska motorcyklar.

En del nytillverkning ingick i programmet men med utländska motorer i slutet av 1990.


Sid 12


Tillbaka

English version

BSA WM 20 1942

Museum info. Ref 1

 

Länkar
 

BSA WM 20. Ref 1
Ingen kommentar

Sid 13


Tillbaka

English version

BSA Sloper

Museum info. Ref 1

 

Länkar
 

BSA Sloper. Ref 1
Ingen kommentar

Sid 14


Tillbaka

English version

Sarolea M25 1928

Museum info. Ref 1

 

Länkar

Sarolea

Sarolea Classics

Private Sarolea

Bjorns Sarolea

 

Sarolea. Ref 1
 
Sarolea 1850-1956

Sarolea grundades 1850 som en firma som tillverkade vapendelar och cyklar av Joseph Sarolea. Han dog 1894 men ersattes av en driftig man som drev firman ända fram till 1949. Under mellankrigsperioden tillverkades en mängd olika modeller i storlekarna 350 till 600 cc.
Dessa återkom efter WWII men då hade luften gått ur Sarolea och en sammanslagning med FN kom till stånd. Under den perioden försvann märket Sarolea, för att helt ha försvunnit i mitten av 1950-talet.

I Sverige var det Fleron med sin grundare Axel Löfström som var importör.


Sid 15


Tillbaka

English versionFN

FN. Ref 1

 

 

Länkar

FN History

FN History 2

FN Story 3

 

FN. Ref 1
 
FN 1902-1965

FN var ett företag som nästan låg vägg i vägg till Sarolea i den Belgiska staden Herstal.

Man började med att tillverka tyngre krigsmaterial. Här drog man, igång liksom vad alla andra tillverkare av mc gjorde, med cyklar.

FNs cykel hade den egenheten att den drevs av kardan istället för kedja. Denna cykel kom till 1898. Den första motorcykeln kom 1901. Den hade en 133 cc motor och drevs av en nitad läderrems- "kedja".

Motorvolymen ökade successivt från 133, 188, 300, 347 fyra cyl. 1905, till en motor på 748 cc. Den kallades följaktligen för typ 700.

FN är känd för den ovanliga framhjulsfjädringen som kom efter kriget. Det var en konstruktion man fått från Schweiz. Senare modeller på 50-talet hade en egen framhjulsfjädring.

1959 tillverkade man sina egna mopeder med ett flertal olika namn som t.ex. sportmodellen Rocket. Tillsammans med Sarolea tog man fram en type S.

1967 lämnade den sista mopeden FN:s tillverkningsband


Sid 16


Tillbaka

English version

Royal Enfield 1980

Museum info Royal Enfield. Ref 1

 

Länkar

Royal Enfield Story

Royal Bullet

Royal Enfield. Ref 1
 
Royal Enfield 1890-

Enfield Motor hade en mer än tioårig födelseprocess med början sista årtiondet på 1800-talet. Denna slutade med konkurs 1907. Konkurser är ju en möjlighet för andra att billigt förvärva en tillverkning. Detta gjordes också av Alldays and Onions. Ett namn som antyder en importfirma.

1910 började man tillverka cyklar med, som de flesta, en importerad motor. I detta fall Motosacoche och senare JAP-motorer.

Kriget drog naturligtvis med sig en modell med sidovagn och monterad Vickers kulspruta. Mellankrigsperioden var en konsolideringstid då ett flertal olika modeller salufördes.

Depressionsperioden på 30-talet gjorde naturligtvis att försäljningen dalade, Enfield hade dock reserver och klarade denna period. Liksom BSA under 50-talet hade man en billighetsmodell i en 2-taktare på 150 cc. Men mest tillverkades 350-500 cc maskiner.

WWII såg naturligtvis en militärmaskin liksom en lättviktsmodell som kunde följa med glidflygplanen och fallskärmsjägarna.

Efterkrigsperioden visar upp och nedgång. Den mest kända modellen blev Bullet. Denna maskin skulle sedermera tillföras Indiska armén och på så sätt bevaras till eftervärden som en retromaskin.

Idag kan en nytillverkad sådan erhållas över hela världen.


Sid 17


Tillbaka

English version

Rex Jap

 

Länkar
 

Rex GB

 

Rex Jap. Ref 1
 
Rex Acme GB
Märket startades av två bröder Williamsson 1899. De tillverkade först bilar men övergick till motorcyklar 1904. De introducerade en framgaffel med teleskop fjädring och flera andra uppfinningar. En motorcykel med lutande cylinder kom 1908 för att få en föraren att sitta lägre. Företaget togs över 1911 av George Hemingway och bröderna sparkades.
Man började nu att tillverka sin egen motor, men monterade fortfarande in andra märken som JAP. Man tog över ACME i coventry och ändrade sitt namn till Rex Acme 1922 och hade 1927 15 olika modeller. Depressionen knäckte företaget och det övertogs av Mills-Fulford sidovagnstillverkare 1932 och mc tillverkningen lades ned.
Rex-Acme använde Blackburne, JAP, MAG, Villiers, Sturmey-Archer, och Barr & Stroud.

Sid 18


Tillbaka

English version

Heinkel 1960

Heinkel Kabine info. Ref 1


Länkar

 

Heinkel historia

Heinkel Tourist

Heinkel Kabine

Privata Heinkels

Heinkel Club

 

Heinkel Kabine 1960. Ref 1
 
Heinkel 1951-1965
Ernst Heinkel, 1888-1958, bildade sitt bolag 1922 för tillverkning av flygplan i Rostock.

Han hade tidigare arbetet för Albatross. Känt flygplan från första världskriget. Han utvecklade många framgångsrika flygplanstyper.

Om detta går att läsa massor på webben. Efter kriget då krigsmateriel var förbjudet att tillverka i Tyskland av tyskägda företag kom man igång med tillverkning av tvåtaktsmotorer och levererade bl.a till Saab den trecylindriga varianten.

Detta trots att hans anläggningarna hade flyttats och verkstadslokalerna sprängts av Ryssarna. Även småbilar och scooters togs upp i Heinkels produktion 1950.

Kännetecknande av Heinkels småbilar och scooters var att de flesta typerna hade 4-taktsmotorer. T.ex. Heinkel Tourist 1953, och Heinkel Kabine.

Idén var att enheterna skulle göras så lätta att man ej behövde så stora motorer. Max 200 cc. Scootern såldes i stora mängder medan småbilen ej såldes tillräckligt varför man förlorade pengar på varje exemplar.

I mitten av 50-talet fick man återigen tillstånd att, i samarbete med amerikanarna, tillverka flygplan på licens. F104-Starfighter. I samband med detta såldes tillverkningsrätten av Heinkel Kabine till Irland.

Det företaget hade stora svårigheter att upprätthålla kvalitén och licensen drogs tillbaka. Samtidigt bildades Vereigente-Flugzueg-Werke, VFW, 1965 av Weserflug och Focke-Wulf, och 1980 slogs de ihop med Messerschmitt-Bölkow-Blohm.

Ernst Heinkel var inte populär i det tyska nazi partiet och hans anläggningar konfiskerades under kriget. Det kunde göras då Tyskland under kriget hade infört planekonomi.

Av denna anledning blev han en av de första som kom igång med flygplanstillverkning 1955 på licens till ett amerikanskt plan F104 Starfighter. Detta var en kort historia om Heinkel.

Du som vill veta mer köp boken "Stormy Life". Finns på Engelska och tyska. Mina länkar är annars en snabbguide.
 


Sid 19


Tillbaka

English version

Skräphörna

 

 

 

Länkar

 

Reservdelar. Ref 1

Sid 20


Tillbaka

English version

Reservdelar

Archimedes 12 hk. Ref 1

Länkar
 

Reservdelar. Ref 1

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Maritim Göteborg


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Webbsida om Torsby Fordonsmuseum
20 sidor.

© Copyright Björn Bellander 2006-