Motorn till LT-bil nr 2. Ref 1

Torsby Fordonsmuseum bilar galleri
Text och bilder Björn Bellander 
Bilder aktuella 2008 2010

Officiell webbsida,
  Created 140113,  21 bilder
Tillbaka
  English version

Uppdaterad
2017-06-05

©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina webbsidor med
Frykenbilen, Frykenbilen galleri,  Fordonsmuseum bilar, Fordonsmuseum MC,
Fordonsmuseum MC galleri  LT-car

Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
På 1890-talet sålde en man motorer till lantbrukarna i området. Mannen bakom namnet var David Buick. Hans företag bytte namn flera gånger innan Buick Motor Company fick sitt nuvarande namn. David var född i Scotland 1854 och kom till Detroit 2 år gammal ca 1880. Han var en duktig ingenjör inom rörmokeribranschen. Här kom han på hur man skulle skydda rör med porslinsbeläggning. Detta sålde han och oppnade en fabrik för tillverkning av bilar.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Hej du som är intresserad av Chevrolet. Här lite kunskap om Schweiz. Det landet är indelat i kantoner. En av dessa är där klocktillverkare hade samlats. I Neuchatêl föddes en man 1878, andre son till Joseph-Félicien, klockmakare. Han fick namnet Louis-Joseph Chevrolet. 1911 startade Louis sitt eget bolag Chevrolet Motor Car Co. Tillsammans med Durant.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Det företag som Louis stod för blev nu den viktigaste inkomstkällan för Durant. Louis Chevrolet som missade chansen att bli millionär startade ett eget bolag, Frontenac Motor Co, för tillverkning av trimningsdelar till Ford bilar. Louis gled nu ur historien som skapare av bilmärket Chevrolet och dog 1941.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Namnet Ceirano Battista 1860-1912 upp och nu började blivande FIAT sin expension. Denne man som var den äldsta av tre bröder hade åkt upp till Turin på 1890-talet för att utbilda sig. Med sina bröder John och Matthew hyrde man en liten lokal och började tillverka cyklar. Här arbetade 2, som senare skulle bli berömda racerförare. Felice Nazzarro och Vincenso Lancia. Dessa personer visste vad en bil var på den tiden och ytterligare en person Aristide Faccioli. Han designade en bil som försågs med en 633 cc stor motor. Denna bil gjorde viss succé.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Bilmärket Rugby är en del av historien om William Durant 1861-1947. Durant skapade första delen av General Motors och under den tiden lade han under sig flera kända bilmärken. Det var Cadillac, Oldsmobile, Buick, Oakland och Chevrolet.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
John Willys använde alla sina pengar till att utveckla sitt företag. Då det flöt in mycket pengar kunde han köpa många andra tillverkare som hade intressanta produkter och det var framför allt mindre konkurrenter som hade utvecklat en speciell bil.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Efter, Assar och Gustavs principförklaring, på en restaurant vid Stureplan i Stockholm, beslutades att och Gustav skulle ta fram ett komplett ritningsunderlag på en bil. Med detta underlag skulle Assar sälja idén till SKF för att få pengar. Gustaf som var anställd på AB Galco hade sådan tillverkning att det skulle gynna en framtida tillverkning av provvagnar. Bilens blivande namn Volvo låg i en skrivbordslåda i Göteborg
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Vid denna tid hade Chevrolet etablerat sig i Sverige och många utföranden på Volvo kom nog från denna bil, som monterades i Stockholm. Fälgarna som sedermera provbilarna utrustades med var av den typ som levererades med Chevrolet. Det gällde att spara på pengar.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Mercedes 170VA 1951. Benz gasmotorer tillverkades i Mannheimfabriken. Under den tiden höll han intensivt på med att förverkliga idén med den självgående vagnen. Till detta kunde man inte använda gasmotorer. Han konstruerade för detta ändamål en liten 4-takts motor som drevs med bensin. Den gav 0.4 hk vid 400 rpm. Det av Benz konstruerade chassiet hade bara 3 hjul. Han lyckades inte utveckla en tillräckligt bra mekanism för styrning av en 4-hjuling.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Willys Overland Whippet. Många gamla bilmärken kom till då en driftig entreprenör köpte upp en biltillverkare som hade det ekonomiskt svårt. Så var det för John Willys som 1908 köpte upp Overland Automotive of Standard Wheel Company. Detta företag arbetades upp till den näst största biltillverkaren i Amerika efter Ford. Detta pågick från 1912 till 1918. Man skall komma ihåg att allting gick ned på nästan nollnivå under första världskriget, när det gällde civila produkter. Dock tjänade man massor med pengar på militär utrustning.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
John Willys used all his money to develop his company and products. When he earned much money he had to place them by buying other companies, who had interesting products. He also bought smaller companies who had developed special cars.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Diamod T. 1936 drog Ransom Eli Olds sig tillbaka från REO, som övergick till att producera större lastbilar. Firman REO köptes så småningom av White Trucks och REO införlivade Diamond T för att vinna sk synergieffekter. (Volvo lastvagnar dyker upp som intressent i White Truck i slutet av 1990.) Under WWII hade man ju inga tillverkningsproblem men efter kriget blev det svårt. Under en tid tillverkade man trädgårdsmaskiner och marina motorer och hade även annan typ av tillverkning.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Olds skapelse slutade som ett ombildat företag i skrotbranschen. Kanske lite hårt sagt men Nucor Corporation sysslade med atervinning av jarnskrot (recycling) sevärd sida. Nucors återvinning 2007 motsvarade nedsmältning av 1 SUV bil var fjärde sekund. Ransoms bilmärke Oldsmobile lades ned av General Motors 1990.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Reservhjul Diamond T. Undrar om Ransom Eli Olds, som dog 1950, är nöjd med vad som blev av hans skapelse.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Ford 1932 5 fönsters Coupé.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Opel P4. Adam Opel levde mellan 1837 till 1895. Opels första bil som kom var en bil byggd tillsammans med Friedrich Lutzmann 1899. Den sålde dåligt, dvs ingenting och avtalet sades upp efter 2 år. Sedan tecknade en av Adams söner ett avtal med den franska tillverkaren Darraq om leverans av chassis med 2 cyl motor, på vilket Opel monterade en kaross 1901. Denna bil fick inte heller så många köpare och projektet lades ned. Man satsade nu på en egen bilmodell. Opel Doctors Wagen 1902. Den blev populär och biltillverkningen kom igång.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Triumph Renown. 1944 köpte man ju Triumph Motor Co. Avsikten var att producera en efterkrigsbil. Det var beslutat att man skulle satsa på en standard enkel billig bil samt en sportig. De sportiga skulle heta Triumph och den första blev Triumph 1800 Roadster. Den blev så populär att varumärket Triumph slog bättre än Standard. Den nya bil med modern design, sk. Razor Edge design fick namnet Triumph Renown. En liknande fast mindre såldes som Triumph Mayflower.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Triumph Renown. Triumph härstammar egentligen från en tysk köpman, Sigfried Bettmann, som invandrade till England från det Tyska Kejsardömet. Här öppnade han en import och exportfirma 1883, som 1885 döptes om till Triumph Cycle Company. Fabriken lades i industristaden Coventry. Han startade också TWN i Tyskland.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Anglia motorrum.
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Det var en gång en specerihandlare i Torsby. Året var 1909 eller tidigare. Han hette Anders Rudolf Lindström. 1884-1932. Han tyckte nog att vara lokal handlare var ett jobb som inte var hans uppdrag här i livet. På ledig tid satt han och planerade att tillverka något som skulle likna ett självgående fordon. I förrådet höll han på att sätta ihop "bilen".
Torsby fordonsmuseum. Ref. 1
Nu växte en bil fram i gamla verkstaden. Motorn som Anders tagit fram ritningar till, tillverkades på Solbergs Mekaniska i Forshaga. Alla som under andra halvan av 1900-talet arbetat på verkstad kommer nog ihåg den välkända Solberga pelarborrmaskinen. Motorn som Simon Resare ansvarade för, hade 2 cyl. i V och luftkyld. Den utvecklade 20 hk. Detta var orsaken till att bilen fick en "kylare för syns skull" av stående mässingsrör. Karossen fick Gottfrid ta hand om. Enligt tidens sed var den tillverkad av faner.

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Maritim Göteborg


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Webbsida om Torsby Fordonsmuseum
21 bilder.

© Copyright Björn Bellander 2006-