Reservhjul Diamond T. Ref 1

Torsby Fordonsmuseum bilar
Text och bilder Björn Bellander  Bilder aktuella 2008, 2011
Officiell webbsida. 11 sidor
Tillbaka
  English version

Uppdaterad
2017-01-29

©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina övriga webbsidor om Torsby Fordonsmuseum
Frykenbilen Frykenbilen galleri,  Fordonsmuseum bilar galleri, Fordonsmuseum MC,
Fordonsmuseum MC galleri

Buick, Fiat, Rugby, Chevrolet, Volvo PV4, Mercedes, Willys, Opel, Triumph, LT-bilen, Diamond T, Links

Sid 1

Skapad 140113

Tillbaka

English version

Buick Club Sedan  serie 68 1934 8 cyl.

 

Info på museet. Ref 1

Den utställda Buicken när den visades på Göteborgs Motoram 1978. Ref 39

Länkar

Buick Century

Buick History


Ullared museum

Buick Sedan 1934

 

Buick Club Sedan 1934. Ref 1
 
Om Buick

Buick Motor Company har en lång historia. Det han hänföras delvis ända tillbaka till 1890.

Då såldes motorer till lantbrukarna i området. Mannen bakom namnet var David Buick. Hans företag bytte namn flera gånger innan Buick Motor Company fick sitt nuvarande namn.

David var född i Scotland 1854 och kom till Detroit 2 år gammal ca 1880. Han var en duktig ingenjör inom rörmokeribranschen. Här kom han på hur man skulle skydda rör med porslinsbeläggning. Detta sålde han och öppnade en fabrik för tillverkning av bilar.

Han brann av iver att kunna ersätta hästvagnar med en motor drivna vagnar. En motor hade han ju, då han sålt sådana sedan 1890. Han startade mycket försiktigt, men hans pengar räckte inte  och han blev tvungen att sälja sitt företag till sina ekonomiska uppbackare. Benjamin Briscoe (läs om Chrysler) och bankerna.

De nya ägarna startade med att skaffa fram nya verkstadslokaler i Flint Wagons Works. David hade en ny modell klar och den provkördes av Davids son Thomas.

Samtidigt tvingade bankerna och hans styrelse honom att anställa en av de bästa affärsmännen att ta över ledningen. William Durant.

Denne Durant hade ett patent på fjädring till hästdragna vagnar. Han blev mycket imponerad av Buick bilens fjädring och accepterade omedelbart erbjudandet.

Durant tog med sig den första bilen till NewYork Auto Show 1905 och stod själv i montern. Sedan kom han hem med många beställningar och 1908 tillverkade man 8820 bilar under Durants ledning.

Buick blev på detta sätt den största biltillverkaren i Amerika detta år. Durant skapade sedan det holdingbolag som skulle bli General Motors.

David Buick var åskådare till hur Buick växte till en stor tillverkare och dog utfattig


Sid 2


Tillbaka

English version

Fiat Topolino 1953

Museets info. Ref 1

 

Länkar

Fiat bilar

Fiat 503 data

Fiat story

Ceirano Battista

Vincenso Lancia early story

Ansaldo car

OM car

Mefistofeles

 

Fiat Topolino 1953. Ref 1
 
Fiat

Länge sökte jag på internet och i böcker om Fiats födelse. Det tycktes mig vara omöjligt att hitta den riktiga startupen av företaget.

Ceirano Battista. Ref 49Men så dök namnet Ceirano Battista 1860-1912 upp och si här var lösningen. Denne man som var den äldsta av tre bröder hade åkt upp till Turin på 1890-talet för att utbilda sig. Med sina bröder John och Matthew hyrde man en liten lokal och började tillverka cyklar. Här arbetade 2, som senare skulle bli berömda racerförare. Felice Nazzarro och Vincenso Lancia.

Dessa personer visste vad en bil var på den tiden och ytterligare en person Aristide Faccioli. Han designade en bil som försågs med en 633 cc stor motor. Denna bil gjorde viss succé.

Men nu har vi den verkliga starten. Det finns en bil, 4 kunniga personer som täcker området från design till tillverkning.

Nu dyker en man upp med pengar. Giaovanni Agnelli och Carlo Biscaretti, med mera pengar. De insåg att här fanns möjlighet att bygga upp en ny industri.

Dessa två övertar Ceiranos verksamhet, personal och de patent som Faccioli hade på bilen. Dock kvarstår namnet Ceirano då företaget fortsatte sin verksamhet ända till 1924 innan en namnändring kommer.

Agnelli skapar nu Fiat 1899. Det första man gör är att börja producera Ceiranos första bil. Dock med 679 cc 2 cyl boxermotor. Bilen kom ut på marknaden 1899. På detta tema fortsatte Fiat att utveckla bilar och en bil med frontmotor och 4 cyl kom redan 1901.

Man började med lastbilar. 1903 och 1905 startade man upp RIV kullager. Man byggde fartyg. Stora fartygsmotorer 1910.

Man startade med flygplan 1915 och järnvägsmateriel. Man köpte upp andra företag som Ansaldo och OM.

Fiat kopierade friskt andra tillverkare. Främst var Mercedes utsatt. 1902 kom en Fiat bil med pargjutna cylindrar och självverkande insugningsventiler.

Fiat Mefistofeles. REf 19.Motorerna utvecklades och fick allt större cylindervolym ända tills den berömda Mefistofeles modellen kom. Den hade en 4 cyl motor på 18,2 liter.

Ännu hade inte Fiat funnit sin nisch bland bilmodeller. Den skulle inte komma förrän man började att verkligen producera bilar i serie. Början på detta kom 1919 när en 1,5 liters modell 501 kom ut på marknaden.

Man lade ut sina konstruktioner på andra tillverkare i Europa. En fabrik startades i Österrike, Simca i Frankrike gjorde Fiatbilar med namnet Simca, likaså med NSU.

Fiat 500 Topolino 1938. Ref 49Fiat blev den största biltillverkaren i Europa och närmade sig till och med de amerikanska bilfabrikerna. Man förstod också att efter WWII behövdes små billiga bilar och en sådan hade man med den populära Fiat 500 Topolino.

Fiat har överlevt alla kriser och depressioner och har samarbetsavtal med bl.a. Chrysler och den ryska Lada är egentligen en komplett fabrik som såldes till Ryssland.


Sid 3

Tillbaka

English version

Rugby Touring Model 6, 1926

 

Museets info. Ref 1

Rugby Touring 1926. Ref 1

Länkar

Rugby bilder

Rugby Durant

Star England

Star automobile

Durant motors

Durant cars

William C Durant

Rugby Touring 1926, Ref 1
 
Rugby 1926

Bilmärket Rugby är en del av historien om William Durant 1861-1947.

Durant skapade första delen av General Motors och under den tiden lade han under sig flera kända bilmärken.

Det var Cadillac, Oldsmobile, Buick, Oakland och Chevrolet.

Han var en svår person att samarbeta med. Det fick Chrysler råka ut för. Han började sin bana tillsammans hos Durant.

Det skulle dock slå tillbaka på Durant och 1920 för andra gången (första 1909) manövrerades han ut ur GM.

Rik som han var var det inte svårt för honom att starta som en ny biltillverkare.

Det blev Durant Motors. Denna firma organiserade han naturligtvis lika som han gjort med GM.

Det innebar han han skulle ha hela linjen av olika modelltyper och prislägen.

Tillverkningen skedde genom underleverantörer. I alla fall så länge en modell inte hade alltför stor volym.

Bland dessa modeller fanns Durant, Flint, Eagle och Star. Varje modell skulle konkurrera med motsvarande hos hans fd GM.

Star var en modell som exporterades till Europa. Den hade 6 cylinders motor och hörde till Durants billigare segment. Alla 6 cylinders motorer tillverkades av Continental och kom 1926.

I England fanns det redan ett registrerat bilmärke Star. Det fanns mellan 1898 och 1932. Därför namnändrades då Durants modell Star som exportmodell till Rugby.

Durant Motors existerade mellan 1921 och 1933 då företaget gick i konkurs. Efter detta gick Durant över till att agera på Wall Street. Vid 75 års ålder var han även personligen bankrupt.

Han levde nu på en mindre pension tillsammans med sin hustru. Fick en stroke 1942 och blev delvis invalid. Som sådan drev han en bowling hall fram till 1947 då William C Durant avled 85 år gammal, samma år som Henry Ford.


Sid 4

Tillbaka

English version

Chevrolet Standard six 1935

Museets info. Ref 1

Förarplatsen Chevrolet 1935. Ref 1

 

Länkar

Chevrolet

Chevrolet story

Louis Chevrolet

History of Louis Chevrolet
 

 

Chevrolet Standard 1935. Ref 1
 
Hej du som är intresserad av Chevrolet. Här lite kunskap om Schweiz. Det landet är indelat i kantoner. En av dessa är där klocktillverkare hade samlats. I Neuchatêl föddes en man 1878, andre son till Joseph-Félicien, klockmakare. Han fick namnet Louis-Joseph Chevrolet.

Louis skulle inte bli klockmakare. Han intresserade sig istället för cykeltävlingar och det mekaniska kring dem. Han arbetade hos en mekanisk verkstad 1895 till 1899, då han flyttade till Paris.

Här gick det kanske inte så bra för han emigrerade redan 1900 till Montreal Canada där han stannade ett år för att sedan flytta till NewYork. Här fick han jobb hos DeDions Amerikanska bolag.

Han fick anställning hos Fiat som tävlingsförare, var med och utvecklade en framhjulsdriven bil i Philadelphia och körde tävlingar för Buick. För detta märke satt William Durant som ledare.

Vi har nu kommit till 1909 och Louis som inte hade någon formell utbildning i bilkunskap började utveckla en motor, vid sidan om jobbet, hos Buick. Detta var början till den 6 cylinders Chevrolet motor som alltid haft toppventiler, vars topp smordes av en filt som låg på vipporna och droppade av olja från den dimma som bildas i en motor.

1911 startade Louis sitt eget bolag Chevrolet Motor Car Co. tillsammans med Durant.

Många som arbetade med Durant hade olika åsikter om hur man skulle konstruera bilar. Det var också fallet med Louis samarbete. Han hoppade av och sålde sina aktier i Chevrolet Car.

Durant fortsatte och sålde Chevrolet bilar och tjänade så mycket pengar att han kunde återta ledningen av General Motors 1917.

Det företag som Louis stod för blev nu den viktigaste inkomstkällan för Durant. Louis Chevrolet som missade chansen att bli millionär startade ett eget bolag, Frontenac Motor Co, för tillverkning av trimningsdelar till Ford bilar. Louis gled nu ur historien som skapare av bilmärket Chevrolet och dog 1941.

Bilen Chevrolet, inom GM, gick nu framåt med stormsteg och inte ens depressionen kunde stoppa märkets framgång.

1916 såldes 70000 Chevrolet. 1927 när Ford bytte från A till B var Chevrolet den mest sålda. 1929 kom 6 cylinders motorn och 1 million sålda bilar. 1934 hade GM nått 10 millioner med Chevrolet som mest sålda och 1939 nådde GM 15 millioner.


Sid 5

Tillbaka

English version

Volvo PV4 1927

Museets info. Ref 1

 

Länkar
 

Volvo ÖV4, PV4

Helmer MasOlle

Bilder på Volvos testvagnar

 

Volvo ÖV4 1927. Ref 1
 
Hur kom Volvo nu igång med att tillverka en bil.

Efter, Assar och Gustavs principförklaring beslutades att och Gustav skulle ta fram ett komplett ritningsunderlag på en bil. Med detta underlag skulle Assar sälja idén till SKF för att få pengar. Gustaf som var anställd på AB Galco, som hade sådan tillverkning att det skulle gynna en framtida tillverkning av provvagnar. Dock måste han ju sköta sina ordinarie sysslor där. Nu inredde man 1924 i Gustavs våning på Rådmansgatan, på söder, ett konstruktionskontor. Här tillsammans med några  utvalda ingenjörer, främst Jan G Smith, satt man och ritade hela dagarna.

Hur man bestämde konstruktionsprinciper vet man inte säkert, utom enkelt och testat.

Troligt är att Gustav Larsson hade undersökt andra bilar, mest med hjälp av Jan Smith som ett antal år hade arbetat i USA och där samlat på sig underlag. Själv hade ju Gustav arbetat i England. Jan hade  i en klippbok samlat viktiga principer under sin USA tid i en bok som nu finns på Tekniska Museet. Detta sätt skulle idag kallas för stöld.
Vid denna tid hade Chevrolet etablerat sig i Sverige och många idéer kom nog från denna bil, som monterades i Stockholm. Fälgarna som sedermera provbilarna utrustades med var av den typ som levererades med Chevrolet. Det gällde att spara på pengar.

Än så länge arbetade man med privata pengar från Assar och Gustav. I juni 1925 var chassi ritningarna klara och Assars arbete började med att övertyga SKF att få pengar till denna bil. Det var  ingen tvekan om att det fanns en marknad för en svensk bil. 1925 importerades nästan 14500 bilar till Sverige till ett värde av 35 miljoner.

SKF ställer inte upp med pengar till testserien.

Jan Smith orginalritning. Ref. Wikipedia.Med ritningarna under armen stegade Assar Gabrielsson upp på SKF:s huvudkontor.

Han var ju försäljningschef för Sverige, så det var inget problem för honom att lägga fram sina idéer.

OBS att SKF var fortfarande ett underbolag till Gamlestaden. Det var nog på grund av detta som SKF inte fick stöd att låna pengar för detta projekt.

Assar och Gustaf investerar själva i testserien.

Här kunde Volvo ÖV4. Ref. 40denna dröm ha upphört om inte Assar var så bra ställd i kassa, att han kunde betala detta inledande stadium själv. Detta var vad han och Gustav bestämde, att det skulle nog gå bättre om Volvo ÖV4 under test. Ref. 1man hade en bil att visa upp. Med hjälp av sin provisioner och egna lån startade man med att beställa delar för en serie bilar om 10 st. Dessa skulle sammansättas hos Gustav Larsson på Galco.

Om dessa 10 prototyper beslutades att de skulle lackeras i olika färger för att man skulle kunna känna igen dem. Senare fick några av dem öknamn. En. den svarta, kallades för Jakob och en annan med ovala bakre fönster kallades för "Orrekojan". MasOlle var ju designer.

Konkurrenten lägger ned.

Kanske skall man nämna att Volvos eventuella konkurrent AB Thulinverken. tog fram en bil redan 1925. Den var konstruerad av bröderna Per och Hugo Weiertz. Den bilen intresserade Thulins konkursbo som tog fram 12 prototyper 1927.

Denna modell kunde ha blivit en svår konkurrent på marknaden. Dock när Volvo startade sin produktion samma år vågade Thulinverken ej fortsätta utan lade ned projektet.

Man fortsatte i stället att tillverka karosserien till olika biltyper. T.ex. brandbilar, ambulanser mm.

Läs mer i min webbsida om Volvo.
 


Sid 6

Tillbaka

English version

Mercedes Benz 170VA 1939

Museets info Mercedes Benz 170VA 1939. Ref 1

 

Länkar

MercedesBenz Museum

Mercedes Benz museum 2

Sinsheim museum

Ladenburg

 

Mercedes Benz 170VA. Ref 1
 
Carl Benz 1844-1929, förtjänade sitt uppehälle med att bygga gasmotorer.

 Dessa tillverkades i Mannheimfabriken. Under tiden höll han intensivt på med att förverkliga idén med den självgående vagnen.

Till detta kunde man inte använda gasmotorer. Han konstruerade för detta ändamål en liten 4-takts motor som drevs med bensin. Den gav 0.4 hk vid 400 rpm.

Det av Benz konstruerade chassiet hade bara 3 hjul. Han lyckades inte utveckla en tillräckligt bra mekanism för styrning av en 4-hjuling.

Med denna motorvelociped gjorde Benz den första dokumenterade färden. Den 3 juli 1886 i Mannheim. Detta datum anses allmänt vara bilens födelse. Alla museer av rang har en kopia av hans bil.

Originalet finns på Deutsche Museum i München. Många historier gör gällande av hans fru Clara tog bilen på en tur och att det egentligen skall vara den första färden.

Läs mer om Mercedes i min webbsida.

Se kort video om forsta bilen. Ref 4.


Sid 7


Tillbaka

English version

Overland Whippet 1927

 

Museets info. Ref 1

Overland Whippet 1927 förarplats. E. Ref 1

Länkar

Willys

Knight engine

Sleeve valve engine picture

Maxwell Automotive

Stearns Automotiv

Russel Car Company

Chalmers Automotive


Durant

Motormuseet Torsong

 

Overland Whippet 1927. Ref 1
 
Willys Overland 1927

Många gamla bilmärken kom till då en driftig entreprenör köpte upp en biltillverkare som hade det ekonomiskt svårt. Så var det för John Willys som 1908 köpte upp Overland Automotive of Standard Wheel Company.

Detta företag arbetades upp till den näst största biltillverkaren i Amerika efter Ford. Detta pågick från 1912 till 1918. Man skall komma ihåg att allting gick ned på nästan nollnivå under första världskriget, när det gällde civila produkter. Dock tjänade man massor med pengar på militär utrustning.

John Willys använde alla sina pengar till att utveckla sitt företag. Då det flöt in mycket pengar kunde han köpa många andra tillverkare som hade intressanta produkter och det var framför allt mindre konkurrenter som hade utvecklat en speciell bil.

På detta sätt köpte han in flera billtillverkare där han lade tillverkning av olika typer av Willys. En sådan var Stearns Knight i Cleveland Ohio. Många olika tillverkare fanns just i denna stat. Här lät han tillverka en bil med slidmotor av Knight patent. Stearn hade tidigare köpt licens för denna motortyp. Kännetecknande var att den hade ett bra moment och gick tyst. Dock var denna motortyp ganska dyr i tillverkning. Den såldes alltså som en lyxbil.

Sedan kom en hel del företag bl. a. i Canada med Russel Corporation och New Process Gears. Även Maxwell Automotive kom under Willys ägande. Johns företag blev nu så stort att man ombildade det till ett holdingbolag och varje del i detta blev sin egen enhet, men fri att samarbeta.

Duesenberg hamnade okså under hans vingar och likaså kom också Auburn och Cord.

Den viktigaste produkten var dock den 4 cylinders Overland och Whippet. En whippet finns på Torsby Bilmuseum. Men hela tiden var målet att få fram en bra 6 cylinders motor. Bilen på bilden är en 4 cylinders Overland Touring från 1923-24. En sex cylinders modell kan ses på bilmuseet i Arvika. Den bilen har det märkliga numret S 1.

Då jag bodde i Grums under slutet av 40-talet kunde jag ibland se en bil med detta nummer. Varför jag kommer ihåg detta var att familjen hade telefon nummer 1.

Som alla företag som växer för fort utan att få en fast grund på marknaden i förhållande till sin storlek började det gå utför för Willys under slutet av 20-talet. Flera företag såldes för att få in pengar. Fabriker gick till holding bolag och hyrdes in igen av Willys. Jämför utförsäljningsvågen i Sverige av företagsbyggnader som man sedan hyrde av den nya ägaren. Allt var naturligtvis för att få in egna investeringspengar. T.ex ASEA, ABB:s lokaler i Västerås.

Hur gick det nu med sexan? Jo bankerna anställde Walter P Chrysler för att reda ut saker och ting. Han var förstås intresserad att precis som Willys sno åt sig investeringsobjekt för egen del. Speciellt då 6 cylinders motorn, som ej var helt färdigutvecklad. Det gick naturligtvis många turer och Walter skapade sitt eget företag som senare kom in i GM:s ägo, med en 6 cylinders motor, Willys! Senare skapades ju Chrysler koncernen.

Det reorganiserade Willys-Overland Motor Company, 1936, som fortfarande var en stor tillverkare. Man fick nu order att tillsammans med Ford tillverka den berömda Jeepen. Konstruktören Bantam hade ej kapacitet för detta. En Bantam finns på Sparreholms och Rydaholms museum. Detta blev en tillverkning som gjorde att Willys var ett företag som blev uppköpt av Kaiser-Frazer tillsammans med licensen för Jeep.

1955 beslöts att det kvarvarande av Willys produktion och verktyg skulle så göra sina sista bilar i Brasilien. Här fortsattes tillverkningen av Willys senare modeller som Aero. Denna modell fortsatte Ford att tillverka sedan man köpt resterna av Willys Overland. I Amerika försvann namnet Willys i och med att Kaiser ombildades till Kaiser Jeep Cooperation. Allt slutade med att Chrysler koncernen köpte upp Kaiser och lade beslag på Jeep. Chrysler blev ju ett tag Daimler-Chrysler innan det åter såldes och blev bara Chrysler.

Idag är minnet av Willys dolt i all dessa ombildningar hos Chrysler, vars öde i 2010 års ekonomiska kris är osäker.


Sid 8

Tillbaka

English version

Opel Olympia P4 1190 1937

 

Museets info. Ref 1

Länkar

Opel 8/40

Opel Olympia

Opel history

 

Opel Olympia P¤ 1937. Ref 1
 
Adam Opel är ett namn som nog alla bilentusiaster känner till. Men att han inte var med om att skapa bilen Opel, visste du nog inte.

Adam Opel levde mellan 1837 till 1895. Opels första bil som kom var en bil byggd tillsammans med Friedrich Lutzmann 1899. Den sålde dåligt, dvs ingenting och avtalet sades upp efter 2 år. Sedan tecknade en av Adams söner ett avtal med den franska tillverkaren Darraq om leverans av chassis med 2 cyl motor, på vilket Opel monterade en kaross 1901.

Denna bil fick inte heller så många köpare och projektet lades ned. Man satsade nu på en egen bilmodell. Opel Doctors Wagen 1902. Den blev populär och biltillverkningen kom igång.

Men vi börjar från början.

Adam Opel var son till en smed som tillverkade lås. Adam antog också detta yrke. När han blev gammal nog reste han till Liege i Belgien och fortsatte sedan till Paris. Han hade fått nys om en ny uppfinning. Symaskinen. Den bestod ju av en mängd små smidda delar. Passade hans kunnande ypperligt. Det var därför han flyttade till Paris. Här kunde han lära sig om detta nya underverk 1859.

1863 var han tillbaka i Rüsselsheim. Här skulle han börja tillverka maskinen. Det gick sakta att producera sådana och han träffade Sophia vilken han gifte sig med. Maskinen som såldes 1870 fick namnet Sophia.

Det var inte alltid så tacksamt att sälja dessa underverk. Gamla skräddare jagade honom med stenkastning då de var rädda om sina uppdrag och jobb.

Tillverkningen gick framåt och en ny tillverkningsbyggnad uppfördes. 1899 hade man tillverkad 50000 enheter. Dock var det många som gav sig på denna tillverkning. NSU och Husqvarna.

I slutet av 1800-talet var cyklar på modet. Adam hade varit i England för att studera cykeltillverkning. Man beslutade att upphöra med symaskiner och istället satsa på cyklar 1887.

Den tidens cykel var sk "High Wheeler". Dessa hade bröderna fallit för. Man var med i mängder av tävlingar.

Adam Opel tyckte dock att de var livsfarliga och efter studiebesök i England kom han hem med nya idéer. Cykeltillverkning kom igång. Men nu dog Adam Opel och sönerna fick överta företaget. Adam Opel Ag blev Europas största cykeltillverkare på Opel mc på Ziegenhagens museum. Ref 11920-talet med tillverkning av 4000 cyklar /dag och man kom naturligtvis igång med motorcyklar också.

Opels verkstäder förstördes i en brand 1911, men byggdes upp igen med modern tillverkningsutrustning. Man blev Tysklands största leverantör av fordon. Men så kom ju WWI och nu levererade man fordon för att dra kanoner.

Mellan åren 1901 och 1919 utvecklades ett antal bilmodeller av standard utseende för sin tid. Den första riktigt populära bilen som var avsedd för "vanligt folk". Den kallades för lövgrodan kom 1924. Man hade installerat en tillverknings och monteringslinje av allra modernaste snitt. Med hjälp av denna kunde man nu få ned priset på bilarna.

Open var nu uppe i en marknadsandel i Tyskland på 37%.

1929 fick General Motor upp ögonen på Opels moderna tillverkning. GM köpte nu 80% av Opel och resterande 20% 1931. OBS att vi nu är inne i depressionen. 1935 kom en ny bil som kallades för P4, enligt bilden. Med denna modell kom man upp i en produktion av 100000/år.

I Amerika konstruerades nu den första självbärande Opel bilen som kallades för Olympia. Den fick sitt namn efter Berlinolympiaden 1936.

Med vår bil, 1935-1937 års P4 har vi nått slutet på denna lilla berättelse. Vill du veta mer studera mina länkar.


Sid 9


Tillbaka

English version

Triumph Renown 1950

Museets info. Ref 1

Triumph Renown förarplats. Ref 1

Länkar

Triumph Cycle

Triumph Renown

Standard Motor Co

Triumph Motor Co

Triumph Super 7

Lea Francis

Triumph Renown 1950. Ref 1
 
Triumph härstammar egentligen från en tysk köpman, Sigfried Bettmann, som invandrade till England från det Tyska Kejsardömet.

Här öppnade han en import och exportfirma 1883, som 1885 döptes om till Triumph Cycle Company. Fabriken lades i industristaden Coventry. Han startade också TWN i Tyskland.

1902 producerades den första motorcykeln med Belgisk motor. Triumph har en mycket brokig historia och gick bl. a i konkurs under mellankrigsperioden.

Fram till WWI producerade man motorcyklar som även exporterades till Tyskland där de såldes under flera olika namn men till slut blev det TWN. 1918 var man Englands största tillverkare av motorcyklar.

1919 bestämde styrelsen att man skulle satsa på tillverkning av bilar. 1921 tvingades Bettman att köpa bilföretaget Dawson Cars. I detta bolag startades produktion av en 1.4 liters bil Triumph 10/20, som var konstruerad av Lea Francis. Man fick betala royalty för varje såld bil. Senare under 1920-talet tog man själva fram en bil som fick namnet Triumph Super 7. Den såldes i stort antal fram till 1934.

Nu ändrades företagsnamnet till Triumph Motor Co. Dock var man alltför litet företag för att konkurrera med dem som hade serieproducerade bilar. Därför bestämdes att man skulle satsa på dyrare/lyx bilar. Hittills hade man köpt in begagnade motorer, som levererats av Coventry Climax. Nu startade man att producera sin egen motor konstruerad av Donald Healey. Han hade anställts som experimental manager.

Bettman försvann ur styrelsen 1933 och Jack Sangster köpte bolaget 1936

1939 minskade försäljningen kraftigt och företaget blev ställt under försäljning. Man bestämde då att sälja cykel och motorcykel tillverkningarna. WWII kom som en kalldusch och även biltillverkningen stoppades. Dessutom förstördes alla produktionslokaler av den tyska bombningen.

Företaget Triumph, som egentligen bara existerade genom sitt namn köptes nu 1944 av Standard Motor Co och blev en underleverantör 1945. Meningen var att man skulle producera en bil som skulle konkurrera med SS1 blivande Jaguars efterkrigsbil.

Standar Motor Car hade startats redan 1903 av R.W. Maudslay. Man skulle tillverka motorer till mindre biltillverkare. Redan 1905 hade man tagit fram en 6 cyl. motor. Man fick ett antal specialbeställningar.

Vid 1905 års Motor Show i Crystal Palace erbjöds sig en återförsäljare att köpa hela deras framtida produktion. Det var Charles Friswell. Detta ändrade ju förutsättningarna samtidigt som Friswell blev delägare. Redan 1912 sålde Friswell sitt ägande i Standard till i Sigfried Bettman. Man tog nu fram sin första kommersiella bil som såldes för £195 och före WWI såldes 1600st. 1914 såldes företaget ut på den tidens börs.

Under WWI tillverkades ett flertal olika flygplansmodeller, som t.ex Sopwith Pup.

Efterkrigsproduktionen gjordes i en nybyggd modern fabrik, men vinsten och exporten minskade dramatiskt. Trenden var att man skulle ta fram små billiga bilar för allmänheten och inte satsa på stora lyxbilar. Man tog fram ett standard chassi vilket såldes till andra tillverkare som Jaguar, Hillman, Avon och Jensen.

Reginald Moudsley avgick 1932 från det företag en skapat 1902.

Nu erbjöds en mängd olika bilar med namn som Flying Standard Nine, Ten. De hade som alla engelska modeller på den tiden en sluttande bakre del av karossen. Modellfloran ökade sedan med Flying Standard Twelwe, Fourteen och Sixteen. Nu strax före WWII hade man en årsproduktion av 50000 bilar.

Under WWII gjorde man militärfordon och tillverkade även det kända nattjaktplanet Mosquito, som till stor del var byggt i trämateriel. Även flygmotorer som Bristol Mercury och Buefighters.

1944 köpte man ju Triumph Motor Co. Avsikten var att producera en efterkrigsbil. Det var beslutat att man skulle satsa på en standard enkel billig bil samt en sportig. De sportiga skulle heta Triumph och den första blev Triumph 1800 Roadster. Den blev så populär att varumärket Triumph slog bättre än Standard.

Den nya bil med modern design, sk. Razor Edge design fick namnet Triumph Renown. En liknande fast mindre såldes som Triumph Mayflower.

Efter kriget var alplåt billigare än stålplåt och bilarna tillverkades först med träkarosser klädd med al plåt. Dock ändrades kostnaden snabb och bilarna blev för dyra. Tillverkningen av Renown lades ned 1954 efter 15491 tillverkade. Designen var dock för sin tid stilbildande.

Vi har nu nått till slutet på denna artikel som vill visa hur den idag mycket sällsynta bilen Triumph Renown kom till.

Vill du läsa mer studera mina länkar.


Sid 10


Tillbaka

English version

LT-bilen 1919

 

Detta är troligen bil nr 3. Jfr vindrutan  och  färgen med bil 2. Ref 48

Info på museet. Ref 1

Motorn utställd i den blivande "Lindströms Verkstad" på museet. Ref. 1

Info på museet. Ref 1

Lindströms verkstad. Ref 1

Registrerings dokument för bil nr 2. Ref 1

En tändkulemotor tillverkad av Simon Resare när han var i Karlstad. Ref 49

 

Länkar

LT-bilen

Alcometall

Österby gjuteri

Dirigold

AGA welding

Torsby Fordonsmuseum

US dirigold patent part

Solbergs Mekaniska

Johnsson Metall

 

 



 

 

LT-bilen nr 2. Endast förare i framsätet bakom ratten, med baksätet hade plats för 2 personer. Ref 1
 
Det var en gång en specerihandlare i Torsby. Året var 1909 eller tidigare.

Han hette Anders Rudolf Lindström. 1884-1932. Han tyckte nog att vara lokal handlare var ett jobb som inte var hans uppdrag här i livet.

På ledig tid satt han och planerade att tillverka något som skulle likna ett självgående fordon. I förrådet höll han på att sätta ihop "bilen".

Den var försedd med järnhjul som en smed i Fernsbol tillverkat. Något så mycket mer vet vi inte om denna rullande "farkost". Det var nog i mångt och  mycket en hästvagn.

Dock sägs det att under första testen förde den ett förfärligt liv på gatorna i Torsby. Dessutom stannade motorn omotiverat i uppförsbackarna och affärens springpojke fick skjuta på.

Denna första bil skulle bli grundstommen till nästa försök.

Nu bröt ju WWI ut och Lindström fick gott om tid att konstruera en ny bil. Detta gjorde han på ett betydligt noggrannare sätt. Det blev både ritningar och modeller för dess tillverkning.

Under WWI startade Lindström en verkstad. Han förstod att detta var hans kall. Han gick gärna ut och talade om att hans mål var att tillverka en självrullande bil. På det sättet var han av samma typ som Lokföraren Höckenström i Bollnäs. Ingen av dem hade särskilt bråttom.

Någon gång efter 1919 byggde Lindström en verkstadslokal. Dess plats var bakom nuvarande arbetsförmedlingen i Torsby. Där fanns den fram till 1965.

Det hade kommit en man, Simon Resare till Torsby och startat tillverkning av båtmotorer. Han var både modell- snickare och utbildad verkmästare.

Bröderna Hult hade ju kommit tillbaka till Sverige från USA och tagit med sig idéer om båtmotorers konstruktion. Det var den kända balansmotorn.

Lindström fick bra kontakt med Simon och fick även en hjälpare på verkstaden i Gottfrid Hansson.

Anders Lindström var inte den mannen som jobbade med tillverkning själv så det var tur att just Simon och Gottfrid fanns till hands.

Nu växte en bil fram i gamla verkstaden. Motorn som Anders tagit fram ritningar till, tillverkades på Solbergs Mekaniska i Forshaga. Alla som under andra halvan av 1900-talet arbetat på verkstad kommer nog ihåg den välkända Solberga pelarborrmaskinen.

Motorn som Simon Resare ansvarade för, hade 2 cyl. i V och luftkyld. Den utvecklade 20 hk. Detta var orsaken till att bilen fick en "kylare för syns skull" av stående mässingsrör. Karossen fick Gottfrid ta hand om. Enligt tidens sed var den tillverkad av faner.

Bilen var avsedd för 3 personer. Drivning var över en kardan till bakhjulen. Viss osäkerhet om detta gällde den tredje bilen, som hade en 4 cylinders motor och vatten / luftkyld?.

Ramen tillverkades av 2":s stålrör med tvärstycken. Lindströms verkstad hade ej någon gassvetss utan hela ramen fick mässing lödas. För detta använde man blåslampa. Gassvets utvecklades inte förrän 1916 då Gustaf Dalén startade svetskola på AGA i Stockholm. Gottfrid berättar att man gjorde kylaren av mässingsrör. men den vara till för syns skull. Den tredje bilen lär också ha varit luftkyld?.

Bilens inredning lämnades ut till sadelmakare Fritz Bergman. Motorn provades i verkstaden i all hemlighet. Allt jobbet tog enligt uppgift 2 år.

Den 79-åriga Gottfrid Hansson berättade för Bengt Hansson som skrivit en artikel i motortidningen Signalhornet 1978. Ref. 39

När vi skulle köra ut bilen var jag nervös och backade på en björk. Vi blev tvungna att hugga ned några mindre björkar för att komma ut. Men sedan gick det bra.

Bilen som döptes till LT-bilen. Bokstäverna kom från Lindström -  Torsby, men i folkmun blev det "Långsam Tillverkning".

Hela detta projekt hade naturligtvis väkt stort uppseende. Självaste Landstingsmannen Emil Rylander hade fått löfte om att köpa den färdiga bilen för 6000 Skr. Han var den mesta påskyndaren av tillverkningen. Vid leveransen hade Lindström order på ca 50 bilar.

Den bil som hade järnhjul från 1910, kallas för bil nr 1. Bilen till Rylander blev bil nr 2. Denna bil såldes sedan till Arnold Resare, son till Simon. Den skrotads sedan på en gård utanför Karlstad. Här hade motorn använts för att driva en tröskare. Denna motor fick dottern till Simon Resare uppgift om. Hon var gift med Lindströms son Nils. Hon lyckades köpa tillbaka motorn till sin man. Nu finns den på Fordonsmuseet.

Nu ca 1920 startades tillverkning av bil nr 3. Men allt stannade i brist på pengar.

Dock kom det mycket annat emellan, som man säger. Först fick Lindström erbjudande om arbete hos en bilfirma. Sedan 1922 brann hans verkstad ned och de mesta ritningarna och modellerna förstördes.

Nu hade Lindström tröttnat och fortsatte att driva sin verkstad istället. Bl.a tillverkades karosserier. I Värmland lär det finnas en Stoewer 1910 med Lindström kaross.

Projektet med LT-bilen såldes till två män som startat en firma i Örebro, Alcometall 1922. Det var de två ingenjörerna Carl Adolf von Malmberg och Carl Molin. De hade återvänt från USA med sitt patent på en legering som kallades för Dirigold. Den användes för matbestick, husgeråd och bl.a. prydnadssaker. Men även sådant som dörrhandtag och utrustning till bilar.

De övertog Lindströms bil nr 3, för en billig kostnad och även Simon Resare som behövdes som verkstadschef. Här skulle nu bil nr 3 byggas färdig. Den fick en 4 cyl. motor. Bilen blev dock ej färdig för de två ingenjörerna hoppade av firman för att starta nytt i USA 1925. Det fanns mera pengar i USA.

Dock levde Alcometall gott på sitt produktsortiment och Europa- rättigheterna till legeringen fram till 1939. I denna firma var även företaget Johnsson & Hill inblandat. Sedermera Johnsson Metall, som startade 1940.

Efterlevaren AlcoPropeller finns kvar än idag 2014 under sitt namn, som på en internationell marknad tillverkar propellrar och turbinblad med en lämplig gjutlegering i samarbete med bl.a. Österby Gjuteri. Idag är dock ägarprofilen så svår att någon koppling till LT-bilen är svår att se.

Simon Resare tog nu tillbaka bilen till Torsby 1925 och byggde den färdig på Lindströms verkstad. Denna färdiga bil, nr 3 såldes till Julius i Kallnäs i Norge. Han sålde bilen vidare till Joan Bye i Grue-Finnskog. Denna näst sista ägare bytte den sedan mot 2 selar och 2 grimmor från Fritiof Håkansson i Flisa. Här upphör all information om LT-bilen nr 3, mest på grund av Fritiofs minne och ålder.

Det var så här Sverige utvecklades. Från en lokal klurig man, som hade en tokig idé, växte ett flertal stora internationella företag fram. LT-bilen har sin plats i Svensk industrihistoria. Jämför namn som Hult, Ljungström, Nobel och Sven Wingquist.


Sid 11


Tillbaka

English version

Diamod T

Utställd bil på museet. Ref 1

Reservhjul till Diamond T. Ref 1

Länkar

Diamond T

Olds Museum

Oldsmobile Wiki

Winton Motor Cars

REO Gold Comet

Om Oldsmobile

Diamond T. Ref 43.



 

REO Buss. Ref 43.

 

Diamond T på museet. Ref 1
 
Ransom Eli Olds
Ransom Eli Olds. Ref 43.Ransom var första generationens barn  f. 1864 efter sin far som invandrat från Dorset i England. Fader hette Pliny Fiske Olds (1828-1908) var smed och gift med Sarah Whipple Olds. Han hade slog sig ned i Geneva Ohio. Familjen hade 4 söner och 2 döttrar. Ransom f. 1864 var den yngre och brodern Wallace f. 1856.
Namn som används. Ransom=Ranny= Olds

Lansing och Detroit strax söder om "the Great Lakes". Ref 43.Vid 22 års ålder 1886 flyttade familjen till Lansing, Michigan. Ohio och Michigan ligger i anslutning till de tre stor sjöarna på gränsen till Kanada. Det var i detta område som bilfabrikerna etablerade sig. Fadern fortsatte med sin verksamhet anpassat till behovet i området. Ransom fick både i Geneva och i Lansing göra uppdrag till lantbrukarna i området. Det sägs att han med tiden ej tyckte om hästar och önskade inte annat än att slippa köra/åka hästvagn.

Fadern öppnade P.F.Olds and Son (Wallace). Senare köpte Ransom ut Wallace ur firman för $1000. Ransom gick aldrig ut den tidens skola utan utbildade sig allteftersom. Det var en koppar och timmerhandlare, Samuel L. Smith i Detroit. Olds Motor Works flyttade nu till Detroit där en fabriksanläggning byggdes. Detta blev den första anläggningen för att tillverka bilar i staden. Här skulle man bygga en runabout 1901 med Rannys motor.

Bilen fick namnet Olds Curved Dash. Man hade order på 300 och ämnade sälja den för $650. Vagnen beräknades väga 650 pound och annonserades för $1 per pound. Man hade även flera prototyper framtagna av andra modeller.

Curved Dash Olds på Motala museum. Ref 1Nu bar det sig inte bättre än att den ny fabriken brann och det mesta av tillverkningslokalerna blev förstörda. Många rykten gick att alla prototyper och ritningar hade brunnit upp. Detta var dock inte sant utan prototyper och ritningar hade förvarats i en källare där de var skyddade.

Samuel Smith hade nu 1902 ersatts av hans son Fredric. Denna och Ransom kom inte överens och detta slutade med att  Ranny avsade sig sin medverkan i företaget. I stora företag heter det ju att en person har klivit av på egen begäran. Dock var ju Fredric president och tvingade säkert Olds att sluta. Ranny sålde nu alla sin aktier och drog sig tillbaka till Lansing.

REO Royale Eight 1932. Ref 43Med sina pengar startade han en ny biltillverkning med namnet REO Motor Car Company. Detta var ju initialerna i hans namn. Olds hade ju allt underlag för att snabbt kunna starta en ny tillverkning och 1905 till 1909 lyckades man sälja många bilar av olika modeller. För att sätta press på Fredric Smith sålde man även en REO runabout 1905. Ref 43.runabout för $650. Ransoms gamla företag i Detroit, Smith Olds Motor Works såldes redan 1908 till det nybildade General Motors. Olds lät nu sin personal sköta verksamheten i Lansing och ägnade sig att placera sina pengar, sk banking. Han ingrep dock i sitt företag 1934 då det var på väg att kursa.

1936 drog han sig tillbaka från REO, som övergick till att producera större lastbilar.

Firman REO köptes så småningom av White Trucks och REO införlivade Diamond T för att vinna sk synergieffekter. (Volvo lastvagnar dyker upp som intressent i White Truck i slutet av 1990.) Under WWII hade man ju inga tillverkningsproblem men efter kriget blev det svårt. Under en tid tillverkade man trädgårdsmaskiner och marina motorer och hade även annan typ av tillverkning.

Olds skapelse slutade som ett ombildat företag i skrotbranschen. Kanske lite hårt sagt men Nucor Corporation sysslade med atervinning av jarnskrot (recycling) sevärd sida. Nucors återvinning 2007 motsvarade nedsmältning av 1 SUV bil var fjärde sekund.

Ransoms bilmärke Oldsmobile lades ned av General Motors 1990.

Undrar om Ransom Eli Olds, som dog 1950, är nöjd med vad som blev av hans skapelse


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Eskilstuna
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 39: © Hasse Carlsson Signalhornet
Referens 48: Hämtad från webbsida
Webbsida om Torsby Fordonsmuseum
11 sidor.

© Copyright Björn Bellander 2006-