Ägare testar förarsäte i sin T-23. Ref. 1.
Ägaren i sin T-23 Ref 1
Törnblom collection 2020
Udda lyxbilar och mc.
Bilder aktuella 2020
English Version Till startsida
sedan 060110
Uppdaterad
2020-10-30
© Björn Bellander

Denna presentation av en samling av udda lyxbilar.
Excalibur, Buick diesel, B-ford Sedan, Auburn, V8 MC, Cadillac Eldorado -59, T-23, Länkar
sid 1

Skapad 2020

Tillbaka

English Version

Excalibur

Excalibur 4 sits Corvett 382 cc. Ref. 1

Excalibur 4-sits Corvette 454 cc. Ref. 1
Corvettmotorn med äkta rör i badrum slangarna. OBS avgsrören ansluter till en volym. Ref. 1
Corvette motorn med äkta rör i badrum slangarna. OBS avgsrören ansluter till en volym. Ref. 1.
De kraftiga reservhjulen har samma knock off 72 ekrade hjul. Ref. 1 hjul
De kraftiga reservhjulen har samma knock off 72 ekrade hjul. Ref. 1.
Förarplatsen och sittbrunnen med orginal läderklädsel. Namnskylt längst till höger i skugglinjen. Ref. 1.
Förarplatsen och sittbrunnen med orginal läderklädsel. Namnskylt till höger i skugglinjen. Ref. 1.
Excalibur SS. Ref. 1
Excalibur SS. Ref. 1
Excalibur SS 69. Ref. 1
Excalibur SS 69. Ref. 1

Excalibur Corp.

Excalibur

Excalibur Club

Design

Brooks Stevens

Brooks car museum

  Wienermobile

Clenet cars

Stutz blackhawk

 Zimmer cars

35947-49 owner stories
 
Kanda agare

Rydaholms Museum

Excalibur 4 seats. Ref. 1
Excalibur 4 seats. Ref. 1

Info om denna Excalibur

Denna 4 sitsiga Excalibur är en av du första man byggde med egen konstruerad ram. Motorn är en Chevrolet Corvette 454 cc. Den första ägaren som beställde bilen har sitt namn på instrumentbrädans som har föjande text "This car is made for Robert Renien". Se bild. Han skulle aldrig sälja den coh så blev det. Dödsboet höll på med resnsninga av hans lägenhet och bärgning hade beställts för att föra bort bilen. En svensk från Mjölby var samtidigt i området för att leta efter en Excalibur. Han blev förhindrad av att det stod bärgare i vägen och inte kom fram. Irriterad hade ha klivit ur sin bil för att ta reda på orsaken. Detta slutade med att han kom i kontakt med dödsboet och fick möjlighet att köpa bilen. Den hamnade på detta sätt i Mjölby. Ett antal år senare kom han i ekonomiska problemoch och bilen blev till salu, varvid Törnblom köpte bilen.
Bilen är helt orginal. Klädsel sufflet är det som levererades när den var ny. Hjulen är försedda med 72 ekrade knock off fälgar. Extra tillbheör finns i form av hard top. I Sverige finns 3 st av olika modeller.


Excalibur historia


Under åren 1965 till 1990 fanns det flera tillverkare av sk neoklassiska bilar. Dessa hade karosserier av europiska sportbilar i olika utförande.

Just Excalibur hade 30-talets Mercedes S Sport Pheaton 1928 som förebild. Andra namn som Auburn, Duesenberg och Cord byggdes i ett mindre antal exemplar, som separata märken som ej var en kopia av en 30-tals klassiker. Andra var Clenet, Shay model A, Shay Thunderbird och Zimmer. Märken som existerade under en kortare tid.

Men nu för att börja från början. 1911 föddes Brooks Stevens. Han fick i sin barndom polio och det styrde hans senare utbildning. Sängliggande lärde han sig att rita. Det skulle bli en grund till hans framtida yrke som industridesigner.

Han gick igenom arkitektutbildning och industridesign. Han var lärare vid Milwaukee Institute of Art and design till sin död 1995. Sin första design firma startades 1934 med tyngdpunkten på möbeldesign.

Vid sin död eftrlämnade han hustrun Alice, sönerna Kipp, William och David samt dottern Sandra.

Sonen Kip drev designfirman fram till 2008 när han drog sig tillbaka.

Stevens design arbeten har påverkat hela den industrialiserade världen. Som exempel kan nämnas Studebaker Hawk Gran Tourismo 1962. 1949 designade han Harley Davidsson motorcykel till den modell som alla därefter fått sin grund från. 1942 Allis-Chalmers traktor. Ångstrykjärnet 1939, m.fl.
Som designer var han anlitad av American Motors, Volkswagen, Alfa Romeo och Studebaker. Hos Volkswagen var han inblandad i Typ 3 411. Studebaker Lark fanns som prototyp med VW motor monterad i bagage rummet, men kom nog inte ut på marknaden. En outstanding design var the Wienermobile.

Hans intresse för bilar och biltävlingar kom igång i början av 1950-talet då han i samarbeter med Kaiser motor och tog fram den första Excalibur J. Detta var en renodlad tävligsbil. Flera sådan modeller följde under 1950-talet.

Med dessa framgångar tjänade han naturligtvis mycket pengar. Han investerade i början av 1959 i ett bilmuseum, där han samlade sina designade produkter, bilmodeller och sina drömbilar bl. a. hade han en Mercedes S Pheaton 1928. Denna Mercedes hade tidigare ägts av Al Jolson, som en gång köpt 2 st. En till hustrun och en till sig själv. Chassie no 35947, 35949.
Den första skulle bli grunden till den nostalgi bil som han med de pengar han tjänat på de royalties han fått för sina designade produkter, som totalt såldes i 1 million enheter. Detta museum var öppet för allmänheten ända till 4 år efter hans död, dvs.1999. 

1944 startade Brooks Stevens tillsammans med Raymond Loewy en sammanslutning för industridesigners i Amerika.Brooks Stevens och Raymon Loewy var engagerade hos Studebaker. Här var han tillfågad av dess president Sherwood Egbert att skapa en show car, som man skulle ha som dragplåster på utställningar.


Stevens hade idén att tillverka en bil med moderna underkläder, men med en 30-tal kaross i sportutförande. Förlagan skulle var Mercedes Benz S Sport Pheaton 1928 och en sådan stod på hans museum.

Den första som byggdes var ju ett uppdrag åt Studebaker och för detta utgick man från en Lark Daytona. Just på denna hade Stevens gjort en redesign, med förlängd bak, bucket seats och mittkonsol. Dess namn blev Studebaker Daytona 1962.

En sådan cabriolet blev utgångspunkten för den nya Mercbaker som den skulle presenteras som. Ombyggnaden till detta tog knappt ett år och 1963 skulle den färdiga modellen visas på en utställning i NewYork.

Nu hände mycket då Studebakers president ersattes på grund av sjukdom. Denne ansåg att en bil som ej skulle säljas inte var intressant att använda på en utställning för Studebaker. Man hade ej ännu förstått att det endast var en publiksamlande show car.

Stevens lyckades med att få en plats för denna Mercbaker framför en korvförsäljning. Här gjorde den succé och man fick mängder med förfrågningar och erbjudande om att köpa en kopia. Allt trots att man ej hunnit ändra lackerad text som Studebaker SS på huven.

Nu förstod Stevens att det skulle gå att sälja denna typ av bil i tillräcklig mängd, dock som en specialbil till högt pris. Ett företag bildades för att producera denna bil som skulle heta Excalibur.

Problem uppstod genast då Studebaker som bilproducent försvann från marknaden. Dock hade Stevens goda kontakter med GM och man gick över till att använda GM-bilar som bas för att bygga Excalibur på.

Lite problem var det i övergången då GM inte ville ha en Excalibur i sina utställningar där man såg att den var försedd med en Motor från Studebaker.

Det var ett litet problem då den ersattes med en GM V8-motor. På detta sätt blev det endast en bil tillverkad med Studebaker kläder. Den var försedd med lösa skärmar och insteg utan dörrar och karossen var i handknackad aluminium.. Designen för den första tillverkningen av serie 1 utgick från detta, dock att karossen tillverkades i extra tjock armerad plast. Ingo´s bil är just av serie 1, som tillverkades mellan 1965 - 1969 i totalt 359 exemplar.

Nu rullade försäljning och tillverkning på och mycket pengar rullar in fram till 1984. Därefter sjönk efterfrågan och efter ett antal omorganisationer fram till 1990 tynade tillverkningen sakta bort i olika ägares händer.

Stevens hustru Alice bildade ett reservdelsföretag för de 3166 Excalibur bilar som byggts. Det excisterade i olika omgånger långt in på 2000-talet och det finns än idag en webbsida på internet.

Excalibur, Buick diesel, B-ford Sedan, Auburn, V8 MC, Cadillac Eldorado -59, T-23, Länkar
sid 2

Skapad 2020

Tillbaka

English Version

Buick -27 HotRod Diesel

Orginalutförande av tillverkaren i USA: Ref. 1

Orginalutförande av tillverkaren: Ref. 1
Konstnärens signatur. Ref. 1

Konstnärens signatur. Marc Willhans. Ref. 1
En bensin v8 ombyggd till diesel. Ref. 1
En Chevy 6,2 L V8 diesel. Ref. 1
Kylningen. Kylaren fram kombinerad med bakre kylaren med elfläkt.. Ref. 1

Kylningen. Kylaren fram kombinerad med bakre kylaren med elfläkt och extra pump. Ref. 1
Styrningen. Ref. 1

Styrningen. Ref. 1
Framvagn med drivaxel. Ref. 1

Framvagn med drivaxel. Ref. 1.
Huvudkylaren placerad bak med elfläkt. Ref. 1

Huvudkylaren placerad bak med separat vatten pump och separat elfläkt. Ref. 1
Underrede. Notera finishen. Ref. 1

Underrede. Notera finishen. Ref. 1
Fördelningslådan bakom automaten. Ref. 1

Fördelningslådan bakom automaten. Ref. 1

A-Ford Hot Rod försedd med Buicl Diesel V8. Ref. 1.

Buick 1927 Hot Rod försedd med Chevy Diesel V8. Ref. 1.

Buick hot rod diesel.

Detta utomordentligt udda bygge är en 1927 års Buick sedan. Motorn är en Chevy V8 diesel 6.2 liter. Normalt på sin tid monterad i de amerikanska pick up bilar som importerades till Sverige. De var då ombyggda bensinmotorer. Topplocken gick ofta sönder (ventiler coh sprickor). Dock skall denna motor vara en förbättrad typ.
 
Det visade sig att kylningen ej var tillfyllest med enbart front kylaren. Därför byggdes extra kylarpaket baktill. Det ventilerades med två elfläktar.

Under utvecklingen var man tvungen att kombinera en elektrisk vatten- pump med den ordinarie mekaniska pumpen. På en bild av underredet kan man se dessa vattenrör bredvid fördelningslådan. Efter denna ändring kan nu bilen köras i cruising fart utan problem. Se bilden av kylaren som är monterad baktill i karossen.

Framvagnen är nykonstruerad med 2 A-armar och uppright med lagring för drivaxeln.
Jaguar har fått släppa till delar för att bygga bakvagnen. Se bild. Möjligen verkar stagen, de två gula vantskruvarna, för att ta upp vridmomentet något svaga för de krafter som kan förekomma.
Ett husvagnssläp är byggt av en Chevrolet kaross. Dock har ingen inredning ännu kommit till.
Främre kylar som är kombinared med den bakre har fått bli upphängningsplats för motorns oljekylare.
Man kan förstå att detta komplicerade bygga knäckte byggaren (ekonomiskt?). Bilen blev stående och bygget såldes till ny ägare som senare sålde till Törnblom.
En demokörning visar tydlig det mycket kraftiga moment som denna diselmotor kan prestera.

Viss försiktighet med gaspedalen rekommenderas vid rödljus.

A-ford ombyggd till husvagn. Ref. 1
Chevrolet ombyggd till husvagn. Ref. 1

I bckspegeln tycks husvagnen köre för nära. Ref. 1
I backspegeln tycks husvagnen köra för nära. Notera postsäcken. Ref. 1

 Backvagnen byggd på Jaguar. Ref. 1
Backvagnen byggd på Jaguar. Ref. 1


sid 3

Skapad 2020

Tillbaka

English Version

USA byggd B-Ford

USA byggd B-ford Hot Rod. Ref. 1
USA byggd B-ford Hot Rod. Ref. 1
Bakifrån. Notera reg. numret. Ref. 1
Bakifrån. Notera sv. reg. numret. Ref. 1.
Framsäte med instrumentbräda. Ref. 1
Framsäte med instrumentbräda och air condition uttag.. Ref. 1
Släpvagn. Ref. 1
Släpvagn. Ref. 1.

 

USA-byggd B-Ford Hot Rod. Ref. 1
USA byggd B-ford Hot Rod. Ref. 1.

Denna B-Ford är byggd i USA. Den utsågs på sin tid på en marknad, som det finaste bygget i USA. Såldes senare till en Svensk ägare. Köptes snare av Törnblom. OBS bilen är försedd med Air condition.

Nuvarande ägare byggde en enklare  släpvagn. Bilen är svenskregistrerad som årsmodell 1932 med utbytt motor.
Törnblom berätter att han en gång byggde en släpvagn med drivna hjul att kopplas till 4-hjulsdriven dragbil. Drivningen till bilen kunde frikopplas från bilens motor. Åkte på semester och träffade på några tyskar i Skåne, som undrade om han kunde "burna" med släpet. Inte omöjligt sa Lars Törnblom. Det gick bra en kortare stund innan släpvagnen började hoppa till tyskarnas förtjusning. Den här historien gäller inte denna bil.

Corvette engine for A-Ford. Ref. 1.
 Corvette 350 cc Vä sida. Ref. 1.

Corvette 383 cc Hö sida. Ref. 1.
 Corvette 350 cc Hö sida. Ref. 1.
Motorn är en Chevrolet 350 cc smallblock, sedd fån vänster sida. Här har man monterat expensionskärlet till vänster och växelströmsgeneratorn. Till höger den vacuumpump som förser de ställbara stötdämparna med tryckluft. Utloppet för tryckluften har en avstängningsventil / påfyllningför anslutning från extern kompressor. Svårt att få nivågivare att fungera bra. Höger sida visar air conditions kompressor av typiskt USA utseende. Till vänster på brandväggen oljerenaren och till höger nere vid skärmen bensinpumpen.

Excalibur, Buick diesel, B-ford Sedan, Auburn, V8 MC, Cadillac Eldorado -59, T-23, Länkar
sid 4

Skapad 2020

Tillbaka

English Version

Auburn

Auburn rear speed tail. Ref. 1
Auburn rear boat tail. Ref. 1
Auburn. Ref. 1
Auburn exhaust. Ref. 1
Auburn framsäte. Ref. 1
Auburn framsäte. Ref. 1

Auburn på museet. Ref 1
Auburn L-29 på Rydaholms museum Ref. 1
Auburn L-29 på Rydaholms museum.. Ref 1

Auburn L-29 på Rydaholms museum.. Ref 1

Lankar

Auburn Automobile

Auburn Co

Erret Lobban Cord

Gordon Buehrig

Rydaholms Museum

Auburn. Ref. 1
Auburn. Ref. 1
Ägarhistoria

Nuvarande ägare hittade bilen på ett museum i Tyskland. Lars Törnblom skrev och besökte museet under flera år. Till slut  accepterade museet hans önskan och gick med på att sälja bilen.


Auburn story 1900 - 1937

Auburn skulle bli ett av de tre berömda bilmärken, Auburn, Cord och Duesenberg. Det fanns flera andra märken som tävlade om att vara lyxbilarnas konung, men ingen slog Auburn, Cord och Duesenberg. Man tillverkade aldrig en billig bil.

För att nämna några andra lyxbilstillverkare, Stutz, Marmon, Pierce Arrow och Packard. Hos Auburn arbetade några mycket berömda designers och affärsmän. Det var bl.a. Erret Lobban Cord och Gordon Buehrig. Bland andra berömda investerare kan nämnas tuggummikungen William Wrigley jr.
 
Pappa Charles Eckhart 1841 - 1915 satte igång att bygga den första bilen för pengar han tjänat på sin firma  Eckhart Carriage Co. Den var etablerad i Auburn Ohio 1875. Det fanns flera wagon firmor som byggde hästvagnar och man köpte den konkurrent som fanns.

Charles hade 2 söner, Frank och Morris, som förstod att hästvagnarnas tid var förbi och motordrivna vagnar var framtiden.
1903 startades firman Auburn Motor Co och en sk buggy bil med en singel cylinders liggande motor under golvet utbjöds till salu för $800, men det är osäkert om någon bil såldes. Bilarna som de under den första tiden byggde samman var sammansatta av köpta externt tillverkade delar. Det var mest karossen som man snickrade ihop själva.

En vanlig utveckling var att man byggde sk "assembled cars". Detta gav ju inga pengar så efter krigsåren då allt låg nere sålde man företaget 1919 till en investerings grupp i Chicago.

Den startade med att sälja en modell som kallades för Beauty Six. Tyvärr genererade man inte tillräckligt med pengar så ägarna tvingade styrelsen att anställa den tidens guldbarn, den 24 åriga Erret Loban Cord. Han ställde sådana villkor att ett övertagande blev självklart.

Nu blomstrade Auburn under flera år med modeller som Speedsters, Boat Tail, Duesenberg Typ J och andra större bilar.
Cord hade köpt in Duesenberg och kom med en ny bil med hans namn Cord. Dessutom kom motortillverkaren Lycoming in i hans Holdingbolag.

Erret Loban Cord var en av de rikaste personerna i Amerika. När nu depressionen slog till hårt blev det svårt att driva den dyra produktionen man hade. Dessutom blev arbetsbelastningen för Cord så stor att kontrollen över bilbolagen ej blev tillräcklig. Cord var också en utstuderad affärsman som tog till alla medel för att ej förlora pengar. Detta ledde till att han tvingades att sälja sina aktier. Det berättas att han stoppade pengarna i en väska och for till Kalifornien och började där istället med radiostationer. Med detta utvecklades hans övriga bolag ännu mer.

Företaget Auburn - Cord - Duesenberg upphörde med sin tillverkning 1937. De övriga stora i Amerika Ford - GM - Chrysler överlevde allt. Se övrigt länkarna.


Excalibur, Buick diesel, B-ford Sedan, Auburn, V8 MC, Cadillac Eldorado -59, T-23, Länkar
sid 5

Skapad 20
20

Tillbaka

English Version

V8 MC Trike Corbette motor. Ref. 1

Provsittning. Ref. 1
Provsittning. Ref. 1
Detalj. Ref. 1
Detalj. Ref. 1
Detalj. Ref. 1
Detalj. Ref. 1
Extra lång pga automatlådan. Ref. 1
Extra lång pga automatlådan. Ref. 1

Lankar

Boss Hoss Sverige


Trike på Custom Show 2008. Ref 1
Trike på Custom Show 2008. Ref 1

V8 MC. Corvette motor.  Ref. 1

V8 MC trike. Corvette motor. Ref. 1

En svensk byggd trike med delar som i stor utsträckning köpts från den stora tillverkaren i USA Bill Hoss.  

Excalibur, Buick diesel, B-ford Sedan, Auburn, V8 MC, Cadillac Eldorado -59, T-23, Länkar
sid 6

Skapad 2020

Tillbaka

English Version

Cadillac Eldorado Biarritz Cab 1959

Cadillac Eldorado Cab 1959. Ref. 1

Cadillac Eldorado Cab 1959. Ref. 1.
Cadillac Eldorade Cab 1959. Ref. 1
Cadillac Eldorade Cab 1959. Ref. 1.
Hard Top till Eldorado 1959. Ref. 1
Hard Top till Eldorado 1959. Ref. 1

Lankar

Cadillac Eldorado

All about Biarritz


Eldorado technical


Cadillac Eldorado Cab 1959. Ref. 1

Cadillac Eldorado

Namnet Cadillac Eldorado kom först 1953, som en del av ett special program som GM startade för att producera bilar placerade i en Top of the Line serie, med begränsad tillverkning som skulle hålla hög nivå på dess design.

Tre av GM´s bilmodeller skulle ingå i detta program, Oldsmobile 98 Fiesta, Buick Roadmaster Skylark och Cadillac Eldorado. Alla tre skulle få speciella karosser och få ett mångfald av tillbehör som options.

Naturligtvis skulle Cadillac vara den mest dyrbara modellen av de tre och GM försökte likna modelltävlingen mellan Rolls Royce, Bentley och Mercedes.

I denna jämförele skulle Cadillac vara den dyrbaraste modellen med den som hade alla options. Denna Eldorado kostade nästan 2 gånger så mycket som en standard modellen av serie 62 med alla dess options.

När 1950 års modeller börjde komma ut visade GM:s årsmodeller en provkarta på allt  större fenor, krom lister och rostfria trim detaljer.

Höjdpunkten under ledning av Cadillac's design direktör Chuck Jordan och GM's design chef Harley Earl. Under denna trend blev den mest ikoniska av alla 1950 års amerikanska bilmodeller 1959 år Cadillac Eldorado Converitble Biarritz. Denna blev symbolen för 1950-talets överdrifter

Några kritiserade dock denna Eldorado för att ha blivit alltför överdriven. Med tiden har den blivit den mest omtalade och eftersökta  designen. Flashig men ändå elegant. Notera atta denna bla har ny monterad instrumentlädsel med vitt läder.

Denna modell är ojämförlig med alla andra. Naturligtvis var den mycket dyrare och fastän 138000 Eldorado byggdes av 1959 års modell, byggdes endast 1320 Eldorado Biarritz.

Den överdådigt utformade sitt brunnen är lika fin som den yttre formgivningen. Bucket seats är klädda med fint vitt läder från firma Jenkins läder i North Carolina.

Som man kan förvänta sig är motorrummet och underredet lika genomtänkt som bilen i övrigt. Den 390 cc V8 motorn är utrustad med Tri-Power förgasar uppsättning. Detta ger 345 friska hp som ger denna massiva Cadillac en överraskande imponerade prestanda.

Under huven och under chasiet är detaljutformningen makalös. Detta avslöjas av en 7-årig restaurering.


Excalibur, Buick diesel, B-ford Sedan, Auburn, V8 MC, Cadillac Eldorado -59, T-23, Länkar
sid 7

Skapad 2020

Tillbaka

English Version

T-23

Motor Corvette. Insug Tunnel Ran. Ref. 1

Motor Corvette. Insug Tunnel Ran Ref. 1
Front. Notera strålkastaren. Ref. 1.
Front. Notera strålkastaren. Ref. 1.
Detalj motor. Ref. 1
Detalj motor. Ref. 1.
Förarsäte med ratt. Ref. 1
Förarsäte med ratt. Ref. 1.

Lankar

Hasses garage


T-Bucket story

Owner in his T-23. Ref. 1
Ägaren i sin T-23. Ref. 1

Historien om T-Buckets.
Översatt text från del av länk T-Bucket story.

1950 kom Dick Kraft till Santa Ana California Dragstrip med en ombyggd T-Ford 1927. Motorn var en Ford sidventil V8. Denna "Bug" anses vara den första rail dragster racer.

Allt började 1935 när Dick Kraft från Anaheim och visade upp sina speed anpassde  byggen, först med 4 cyl T-Roadsters och sedan byggen på Ford A. Det dröjde inte länge förrän Dick insåg att de snabba killarna körde med Ford V8 motor från 1932. Dick blev snabbt en av dem. Nu gjorde han som bäst på salt strippen 98 mph. Han insåg att hög hastighet var en funktion av många hp i motorn och en lätt bil.
Dick lättade genast sin T-Bucket han hade med 32-V8 och 1941 körde han på Muroc dry lake 121 mph. De flest av hans medtävlare körde inte snabbare än 100 mph med sina tyngre bilar.
Vi kommer fram till 1950, när Santa Ana Drags öppnade den 19 juni som den första dragsterbanan i USA med en separat strip ordningställd på Orange County Aiport.
Det blev en omedlbar framgång, som visade upp många olika typer av sedaner, coupe'er och roadsters utförande på bilarna samt ett fåtal motorcyklar. Dessa tävlade sinsemellan varje vecka.
Det blev stor framgång när Dick gjorde debut med sin första Rail Roadster.

2020 är en T-Bucket mer en Bucket för att tillfredställa ögat, i vilken man kan ana en häftig acceleration.

T-23 rear view. Ref. 1
T-23 rear view. Ref. 1


Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
Min ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Tornblom collection
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-