Adler 2.5 på museet. Ref.1. Tekniska Museet Malmö. Bilar.
Text och bild Björn Bellander  Bilder aktuella 2010
Tillbaka  English version  Officiell webbsida
skapad 120315
Uppdaterad
2017-11-16
© Björn Bellander
web counter
web counter

 Thulin, Chrysler, Oldsmobile, Adler, Links
Se även följande webbsidor:
Motorcyklar, Flygmotorer, Svenska ubatar, Adler samlade bilder Chrysler samlade bilder,
Oldsmobile samlade bilder, Samlade bilder U3.

Sid 1

English version

Thulin A20 1922
 

Data för Malmö Tekniska museums Thulin bil. Ref 1

Vid besök på Dahlenmuseet i Stenstorp fanns denna AGA-bil. Ref 1

Thulin Typ A 1924. Bild från Tekniska museet Stockholm. Ref 1

Motor till Thulin A 1924. Ref 1

Thulin bil på Svedinos museum. Ref 1

Thulin bil typ A 1920. Ägare. Sparreholms museum. Ref 1

En Av de två mc modellerna från Thulinverkens. Ref. 1.

Thulin A20 1922. Ref 1
 
Thulin bilar.

Bo Andersson som ägde delar till en Thulin motorcykel var på en resa i norra delen av Sverige  och stannade då till vid Torsongs museum i Dalarna, alldeles söder om Borlänge, för att fråga om delar till en Thulin MC.

Torsångs ägare har hållit på med gamla bilar mycket länge och har motorcyklar från både före och efter WWI. Om det skulle finnas var möjligheten stor att  museet hade eller skulle känna om det finns. Dock hade man inte något sådant med däremot kände man till en Thulin bil typ A, (Inte bilen på bild) från Jämtland som var till salu.

Bo tog denna uppgift med sig hem till företaget och man lyckade så småningom få köpa bilen. Den renoverades och har nu uppstått i mycket fint skick. Man har även byggt en släpvagn för att ta med bilen till olika marknader och liknande.

De investeringar som Thulinverken, eller Teve som det då också kallades en tid och ansåg sig tvungna att göra för att tillverka bilar, blev inledningen till den dåliga likvid som företaget fick och som ledde till konkursansökan.

Flera av de konkursbon som upprättades fortsatte dock tillverkningen fram till 1927 då Volvo började leverera sin bil ÖV4. Detta blev den slutliga dödstöten.

Biltypen kom så att säga färdig till Thulinverken genom Gustaf Daléns dotterbolag AGA fabriken utanför Berlin. Namnet AGA hade inget med AGA:s svenska tillverkning att göra.

Den tyska fabriken hade köpt bilens konstruktion från FN tillverkaren i Belgien. Andra uppgifter säger att tyskarna tog konstruktionen när man gick genom Belgien. Det mesta på bilen blev dock svensktillverkat, utom  förgasare och liknande, som importerades.

Man hade också kontrakt med en återförsäljare om leverans av 1000 bilar, av dessa tillverkades bara omkring 300. Bilen hade ett karosseri byggt helt i trä. Det var Palle Mellblom som ledde denna tillverkning i början. Han hade ju kunskaper från flygplanstillverkningen.

Bilen utbjöds till salu med kundens val av en mängd olika karosserier av vilka doktors karossen var den tidens ambulans. Man byggde även karosserier till många olika bilar fram till WWII.

Konkursboet anställde de 2 bröderna Weiertz som hade tagit fram en bil liknande Thulins Typ A. Man tog fram Weiertz modell och tillverkade 13 st. Den kallades typ B. Men när Volvo offentliggjorde sin produktion 1927 lades detta projekt ned.

AGA fabriken hade under WWI tillverkat kulsprutor och det var när denna tillverkning upphörde som FN-bilen upphandlades/hade tagits i krigsbyte av tyska armén, när man erövrade Belgien.
 


Sid 2

English version 

Adler Typ 10 Autobahn -38

Data blad Adler Autobahn 1938. Ref 1

Motor till Adler. OBS svetsningen. Ref 1

Adler Autobahn på Svedino museum. Ref 1

Data om Steyr. Ref 1

Karl Jenschke

Steyr 50, 55

Steyr pioniere

Adler 2.5 l.Ref. 51.

Adler 2.5 l. Bild ur boken Adler. Ref. 51

Bol utställningen i Berlin 1939. Ref. 51.

Website Steyr Auto Pionier. Karl Jenschke. Ref. 49.

Adler efter bombningen 1944. Ref. 49.

Adler Type 10. Ref 49

Adlers fabriksbyggnad. Ref. 49.

Minnessida om Adler

   Adler på museet. Ref. 1.

Adler Autobahn 1938
Adler Autobahn är en mycket intressant bil. Den kom med Airflow stilen som alla trodde på, men få köpare ville ha. Bilen hade 6 cyl. 2500 cc och framhjulsdriven. En sådan  annonserades i Classic Motor 2003 från Norge. Helt nedrostad utan motor. Alla som har ägt framhjulsdrivna Adler vet att många modeller ej hade någon vattenpump. Motorn var monterad med växellåda framåt och fläkten/generator drevs av kilrep alldeles framför kopplingen.

Det kilrepet var delat! På några av modellerna Trumph var  Ref. 51.kvartselliptiska bladfjädrar monterade i bilens längdriktning med bakre fäste i bakaxeln och främre mittfäste ungefär i höjd med mittre dörrstolpen. Fram var det 1-2 bladfjäderpaket tvärs som bildade hjul upphängningen, en över växellådan och en under. En mycket intressant konstruktion. Bl.a. behövde inte ramen gå över bakaxeln.

Adler historia.
Heinrich Kleyer, 1853 - 1932, bodde i Darmstadt Heinrich Kleier. Ref. 49.där fadern hade byggt upp en fabrik för tillverkning av maskindelar. Heinrich fick en styrd utbildning som inriktade sig på att han skulle ta över fabriken. Det blev den i Tyskland typiska för blivande industriledare. Efter grundskolor fick han anställning hos en importör i Hamburg och sändes till Amerika för utbildning. 1879 dog hans far Wilhelm. Dock kunde Heinrich inte överta hans fabrik. Detta gjorde att han startade en egen maskin och cykeltillverkning 1 mars 1880 i Frankfurt am Main. Om cykeln tillkomst kan man minnas Heinrich Büssing som var den första att tillverka moderna cyklar. 3 vx cykel från Heinrich tidiga verksamhet. Ref. 49.
Men ännu behövdes 2 genombrott innan cykeln hade fått sin slutliga utformning. Heinrich konstruerade den moderna cykelramen. Den iden hade han fått från Rover i England. Hög cykeln försvann nu. Den Irländske  veterinären J.B. Dunlop uppfann luftgummihjulet. När denna produktion sedan startade 1893 i Tyskland var Kleyer delägare. Nu kunde tillverkningen av cyklar komma igång och marknaden hade ett obegränsat behov. 1895 lät Heinrich bygga en fabrik som för den tiden var mycket stor. Den fick namnet Adler Fahrrad-Werke.
Ref. 49.Nu måste Heinrich sysselsätta sig med nya projekt. Från Amerika köpte han 1886 ett patent på skrivmaskin. Denna och andra kontorsmaskiner blev nästa lycka investering.

En tid bilmodel från Adler. Ref. 51.Allting gick bra och Adler Werke hade mycket pengar för att investera i motordrivna fordon. 1899 levererade man sin första, av en DeDion motor drivna fordon. Den var, i mycket en kopia av Benz första bil. Benz lät också Adler Werke tillverka sina senare modeller som t.ex. Velo. 1903 kom Adler med den första bilen med egen motor.

Biltillverkningen.

Det är inte många som startat biltillverkning och inte döpt märket efter sig själv. Heinrich Kleyer är en av de få. Kanske var detta ett omöjligt namn till ett bilmärke. Det fick bli Adler istället. Heinrich startade en mekanisk firma redan 1900. Den varade till 1906 då man omorganiserade och satsade enbart på bilar istället för cyklar och 3 hjulingar. Man köpte DeDions motor 1901 och gjorde en fyrhjuling med helelliptiska fjädrar och kardan. 1903 anställdes den kände konstruktören Edwin Rumpler som genast började ta fram en komplicerad bil med individuell fjädring, men det blev bara en prototyp. Edwin hade patent på svingaxel och torsion fjädring.
Rumpler patent på en svingaxel. Ref. 51.

Adler 2.5 Typ 10
Ingenjör Karl Jenschke hade arbetat hos Steyr i Österrike. Här hade han varit med i projektet att ta fram en småbil åt Steyr Type 50. Ref 1märket som kallades för Steyr 50. Steyr slog väl ut på marknaden, men Karl fick erbjudande att bli konstruktions chef hos Adler. Den bil han på uppdrag hos Adler tog fram 1936 hade väsentliga drag gemensamt med den Österrikiska bilen. Designen hade flera drag gemensamt med airflow bilarna som kom mitten på 30-talet. Jenschke hade åsikten att om man skulle ta vara på airflow stilen var man även tvungen att göra om underredet på bilen. Därför var bilens ram dragen framför bilens vinklade bakåtlutande upphängning och underredet var också i stort sett plant. Motorn 2.5 l bottenram.Ref. 51.var placerad långt fram. Bakvagnens pendelaxel hade stöd bakåt och dessa var kopplade till en bladfjäder tvärs. En synnerligen ortodox konstruktion. En vanlig växellåda kopplad direkt till motor, som dessutom innehöll en koppling med stålskiva. Bilen var helt ny och använde inga gamla delar från föregående modeller. Bilen visades på Berlin utställningen 1939. Karosser byggdes av Ambi  Budd kaross på 2.5 l. Ref. 51.av flera olika karossbyggare. Främst Ambi-Budd och Karman. Specialkarosser i ett fåtal exemplar kom från Buhne och Gläser.

2.5 l modeller. Ref. 51.

Utmärkande för Adlers motorfordon i början av 1900-talet var att motorn var placerad fram och överförde kraften över en växellåda, kardan och en bakaxel med differential. Hans modeller kallades i början för nr 1 till 8, då man lade till ps vilket angav antalet hk i modellens motor. Arbetet med bilar krävde nu mer än vad Heinrich kunde tillföra själv. Nu anställdes 2 duktiga ingenjörer Franz Starkloph och Edmund Rumpler. Dessa utvecklade bilprogrammet både  tillverknings- och konstruktionsmässigt. Det var nu som man blev en egen tillverkare utan influenser från andra. Rumpler gjorde den första konstruktionen av en bakvagn försedd med differential och svingaxel.

En populär bil blev vad man kallade för kleinwagen och V2 motor. Heinrich insåg dock att det var 4 cyl motorer som skulle ta över marknaden. Som vd drev han företagen fram till 1932. Karosserna följde tidens design.

Adler utvecklade många modeller och ett antal olika motorer up till 8 cylindrar. De mest populära blev bilar med torsionsfjädrar bak och tvärgående bladfjädrar fram. Motor monterad med växellådan riktad framåt och kylning på de mindre med termosiphon cirkulation. Drivning var på framhjulen. Detta var Trumpf modellerna som konstruerades av H.G. Röhr. Upplägget av växellåda och motor kan vara ett arv från Rumpler.

Bakhjulsdriften infördes 1937 med modellen Autobahn som hade en 6 cyl 2.5 l motor på 50 hk. Det var en eftergift till Hitler som ville ha snabba bilar till motorvägarna. Det var därför som  bilen hade temp. mätare för oljan. Tillverkningen av privatbilar upphörde 1939.

Under kriget var Adler underleverantör till Tysklands krigsproduktion och många Adler ser ut som alla andra fordon i Wehrmacht. Försök till ny produktion gjordes 1948, men lades ned mest på grund av vd Hagemeier inte trodde på en sådan försäljning. Han satsade istället på verktygsmaskiner. Motorcyklar tillverkades dock fram till 1957. Då en sammanslagning till Triumph/Adler tog över. Engelsmännen hade ju i krigsbyte tagit Adlers konstruktioner av mc:s.

Sedan följde en försäljning av företaget i olika steg med tillverkning av kontorsprodukter och andra produkter av de olika ägarna. Först var det Grundig, sedan Amerikanska Minnesmärke. Ref. 49.Litton, Volkswagen och till slut Olivetti. Företaget tömdes sakta på pengar för att efter flera ägare läggas ned då den sista tillverkningen upphorde 1998.


Sid 3

English version

Chrysler 70 Sedan -30

Bilen är utrustad med gengasaggregat som är monterat bak. Under WWII ransonerades all bensin/ olja till förmån för ambulans, brandkår, och militär. All privatbilism tvingades därför att skaffa sig gengas aggregat. Gengas bygger på principen att skapa kolmonoxid. Genom att elda ved och kol under svag syretillförsel erhölls denna explosiva gas som kunde användas i en bilmotor. Gengas var en nödlösning och någon bra effekt ur motorn fick man aldrig.
Motor 6 cyl. 4,4 liter
Effekt 98 hk 3880 rpm
Växellåda 4 fram 1 back
Elsystem 6 volt
Vikt 2410 kg.
Toppfart 110 km/tim

Chrysler motor. Ref. 1.

Gengasaggregatet på utställd Chrysler. Ref 1

About Chrysler 1
About Chrysler 2
About Chrysler 3
About Chrysler 4
About Chrysler 5
About Chrysler 6
About Chrysler 7
About Chrysler 8
Timeline Chrysler
Chrysler museum
Chrysler Imperial
About the car 1
Chrysler building
Chrysler building 2

Chrysler Photoes 1
Chrysler photoes 2

Andra personer med anknytning

Gorge B Selden
Brayton Cycle
William Collins Whitney
William E Chandler
Maxwell/Briscoe
Briscoe
Durant/EMF


Cars involved in Chrysler:

Buick
Pope
Argo
Stoddard Dayton
Columbia
Courier
Dodge
Plymouth
DeSoto
Cars 1924-66
Chalmers
Maxwell Cars
Timeline Maxwell and Chalmers
Dodge brothers
Willys
Durant cars
History of American cars

Willys Six 1931 på Arvika museum. Ref. 1

Pope Waverly under renovering. Torsong bilmuseum. Ref. 1

Bilder på bilmärken som passerade Chrysler

Durant Flint car 1925. Ref.49
Stoddard-Dayton. Ref. 49

 

Chrysler mod. 70 Sedan. Ref. 1
 
Walter P Chrysler. Ref. 49Walter Percy Chrysler var född i Kansas 1875, som det tredje barnet av fyra. Hans föräldrar hade kommit från Canada dit deras föräldrar i sin tur hade emigrerat från Tyskland på tidigt 1700 tal. De hade flytt av religiösa skäl då de var protestanter. Bodde då i södra Tyskland.

Fadern hade flyttat till Kansas där han arbetade med järnvägen, som byggdes, och dess underhåll. Han ville att Walter skulle jobba med detta också. Walter ville dock utbilda sig och detta mot sin fars vilja. Han tvungen att gå sin egen väg.

Jobb hos Union Pacific

Sitt första arbete betalade honom 10 cent/h, det andra 5 cent, men då fick han börja på en fyra års utbildning till mekaniker. På detta sätt gick hans lön lite upp och ned. Han började så småningom på underhållsidan som mekaniker hos Union Pacific. Som sådan visade han stora anlag och avancerade inom detta och var snart ledare för underhållet.

Betalningen passade dock ej Walter. Han var nu närmare 20 och började snabbt byta arbeten för att få högre lön och bättre utbildning. Detta var något som inte gick hand i hand utan ibland fick han lägre lön.

Locomobile

Locomobile 1920 på fd Skokloster bilmuseum. Ref 1En viktig del i hans liv blev en bilutställning i Chicago. Där fick han se en vit Locomobil Pheaton vilken han köpte för $6000. Han fick en vän att Info Locomobile 1920 enligt ovan. Ref 1borga för ett lån då han själv ej hade mer än $350 i månaden Det anses att denna bil började hans bilintresse och han lärde sig med den hur en bil är sammansatt.

Han tog ett jobb hos Locomobile vid 34 års ålder, som förman med en lägre lön $275. Nu köpte han en Stearn-Dureya 6 cylinder bil. Nu började lönen att Stearn. Ref. 49öka rejält. Det behövdes för han var skuldsatt pga av sina bilköp. Han fick erbjudande vid 36 års ålder med en lön på $12000 som manager vid Locomobile, men accepterade istället $6000 som fabrikschef hos Buick. Walter hade nu styrt in sitt liv i bilbranschen. Buick var då General Motors mest sålda modell. Han gjorde nu sådana förbättringar i produktionen att hans lön steg till $25000. 1915 hoppade Walter av från Nash/Locomobile Company i och med att Billy Durant åter kom i besittning av General Motors, som nu fick tillägget Corporation.

"Kompisen" Durant

William C Durant. Ref. 491906 fanns det i Amerika 125 olika bilmärken till salu. Det skulle ju bli ett ohållbart antal i längden. Det visade sig också att flera fick lägga ned sin tillverkning då man inte lyckades sälja tillräckligt många för att betala kostnaderna. I detta läge fanns det många ganska stora tillverkare som kände på sig att en sammanslagning av distribution och försäljning skulle vara en bra ide. I detta läge tog William Durant åter över General Motors, som hade varit i händerna på Nash, 1916. Chrysler blev av Durant erbjuden att ta över tillverkningen av Buick (mer om Buick), som gick bra och sålde många bilar. Många fristående anknöt sig till GM.

Som motpol till GM startades United States Motor Company 1910. Den sammanslutningen överlevde dock bara till 1913 då det övertogs Walter Flanders som omorganiserade det till Maxwell Motor. Detta blev sedermera Chrysler.

Chalmers 1922. Ref. 49Argo. Ref. 49

2 så kraftfulla män som Durant och Chrysler skulle ju naturligtvis inte kunna komma överens i längden. De var som gjorda för att ha egna företag.

Chrysler drar sig tillbaka

När Durant började lägga sig i Chryslers ledarskap blev det naturligtvis krig mellan dem. Detta ledde till att Chrysler sade upp sig 1919. Han hade under denna tid tjänat mycket pengar och en stor del var aktier i GM. Det var mer än vad 2000-talets direktörer någonsin kunde drömma om i bonusar och aktier. Dessa såldes/köptes av Durant för $10 millioner. Chrysler drog sig nu tillbaka, vid 44  års ålder,  till ett kontor i Detroit, som en av Amerikas rikaste ledare, och i princip bara väntade på att få ett nytt erbjudande.

Nya utmaningar

Mycket riktigt i slutet av 1919 kom hans gamle vän bankiren Ralph van Vechten, som en gång finansierat Locomobile 1907. Ref. 49Chryslers köp av bilen Locomobile 1908. Willys Overland (mer om Willys) var på väg att kursa och det blev Walters jobb att rädda det företaget. Detta var början till skapandet av Chrysler Corporation. Hos Willys arbetade Chrysler i 2 år. Under denna tid skapade han ett motorcentrum, genom att anställa 3 ingenjörer från Studebaker. Chrysler fick ej med sig Willys styrelse att godkänna en ny motor. Detta var naturligtvis ett försök att ta över Willys.

Början på Chrysler Cooperation

Det ledde till att Walter avgick, men fick omedelbart ett nytt uppdrag att rädda Maxwell Motors. Walter hade naturligtvis sin plan klar för att starta en egen biltillverkning och Willys och Maxwell ingick i denna.

Under denna tid var det alldeles säkert många skumma ekonomiska beslut med försök till övertagande och köp av fabriksbyggnader mm. Det sprack med Willys men Maxwell lade han vantarna på och utvecklade nu en ny bil, med den nya motorn.

Allting går bara man har pengar

Har man pengar kan vad som helst göras!  speciellt under depressionen under slutet av 20-talet. Motorn hade 4 cylindrar med trycksmörjning av motorn, som även var gummiupphängd liksom karossen, samt 4-hjulsbromsar, oljefilter och insugningsfilter. Till 1929 kom automatisk växellåda. Chrysler hade även konstruerat en ny fälg, som hade egenskapen att däcket ej lossnade vid punktering. Denna fälgprofil är idag standard i hela världen.

Maxwell 1925 senare Chrysler. Bild från till salusida.Denna första bil hette ännu Maxwell men företaget fördes in i Chrysler Corporation, när produktionen kom igång. 1925 hade Maxwell märket tagits bort och nu stod det Chrysler på bilens front.

Walter P Chrysler hade nu fria händer att utveckla sitt företag. Han köpte Dodge, skapade nya bilmärken. DeSoto och Plymouth (föreslaget av Joseph Frazer) för att kunna erbjuda bilar i alla prisklasser. Den dyraste och lyxigaste fick namnet Imperial.

1928 till 1930 hade Chrysler stabiliserat sitt imperium och var nu den tredje största biltillverkaren i Amerika.

Detta gjordes under den stora depressionen då många bilmodeller försvann efter börskraschen 1929.
Resten är historia.

Vill du veta mer om Chryslers manipuleringar i den Amerikanska bildjungeln under depressionens svåra år. Sök bland mina länkar.

Columbia electric buss. Ref. 49


Sid 4

English version 

Oldsmobile Curved Dash

Info på Malmö Tekniska. Ref 1

The Curved Dash part. Malmö Tekniska. Ref 1

Curved Dash motor. Malmö Tekniska. Ref 1

Curved Dash Olds på motala museum. Ref 1

Info på Motala museum. Ref 1

Curved Dash Olds på Motala museum. Ref 1

Curved Dash Olds på Tekniska i Stockholm. Ref 1

Målarprinsen, Prins Eugen, i sin Curved Dash Olds på Djurgården. Ref 1

Ransom Eli Olds 1

Ransom Eli Olds 2

Roy D. Chapin

Samuel L. Smith

Fredric L Smith

George B. Selden

Edward S. Jordan

Nucor Iron
Olds 2013

Curved Dash Olds 1901

Curved Dash Olds 1902

Curved Dash Olds 1903

Curved Dash Olds 1904

Kort om Curved Dash Olds

Olds Michigan story

Early cars story

Olds Museum

Oldsmobile Wiki

Oldsmobile cars

REO Motor cars

Jordan Motor Cars

Winton Motor Cars

REO Gold Comet

Diamond T

Olds Curved Dash 1903. Ref. 1
 
Ransom Eli Olds
Ransom Eli Olds. Ref 43.Ransom var första generationens barn  f. 1864 efter sin far som invandrat från Dorset i England. Fader hette Pliny Fiske Olds (1828-1908) var smed och gift med Sarah Whipple Olds. Han hade slog sig ned i Geneva Ohio. Familjen hade 4 söner och 2 döttrar. Ransom f. 1864 var den yngre och brodern Wallace f. 1856.
Namn som används. Ransom=Ranny=Olds

Lansing och Detroit strax söder om "the Great Lakes". Ref 43.Vid 22 års ålder 1886 flyttade familjen till Lansing, Michigan. Ohio och Michigan ligger i anslutning till de tre stor sjöarna på gränsen till Kanada. Det var i detta område som bilfabriker etablerade sig. Fadern fortsatte med sin verksamhet anpassat till behovet i området. Ransom fick både i Geneva och i Lansing göra uppdrag till lantbrukarna i området. Det sägs att han med tiden ej tyckte om hästar och önskade inte annat än att slippa köra/åka hästvagn. Fadern öppnade P.F.Olds and Son (Wallace). Senare köpte Ransom ut Wallace ur firman för $1000. Ransom gick aldrig ut den tidens skola utan utbildade sig allteftersom.

Ransom Olds ångbil. Ref Se länk "Early cars story".I firman arbetade Ransom ivrigt med att skapa en hästlös vagn. På den tiden var det ångmaskinen som gällde och han lyckades 1887 tillverka en vagn med 3 hjul som gick att köra med i nästa 30 km/h. Nästa version av en gengasdriven vagn med 4 hjul, som en Engelsk firma köpte. Den skulle till Indien. Transporten dit blev dock inte lyckosam då båten troligen sjönk på vägen.

Ransom var en duktig mekaniker som hade lärt sig arbetet under sin tid hos fadern. 1886 fick han sitt första patent på en gaseldad motor (gengas), som han utvecklat själv. Motorn var främst avsedd för att monteras som hjälpmotor på landet eller i båtar. Under 1880-talet sålde man ca 2000 och firman hade gott om pengar. Denna motortyp prövades i en hästlös vagn redan 1887. Pappan tvivlade mycket på projektet men hindrade inte honom. Det var nu dags att starta en ny firma för produktion av den nya hästlösa vagnen. Faderns firma övergavs och Ransom startade Olds Motor Vehicle Company. Firman öppnades i Lansing 1897.

"Ranny" besökte en utstälOlds första bensindrivna bil. Ref se länk "Early cars story".lning i Chicago 1893 där han fick se en bensin/fotogen driven motor. Han förstod nu att detta var en lösning som var användbar. Nu började ett intensivt arbete med att utveckla gasmotorn för få den att drivas av bensin eller fotogen. 1896 hade han tagit fram en sådan motor och samtidigt lämnat in en patent ansökan på sin konstruktion. Verksamheten kostade naturligtvis pengar och Ransom insåg att han inte själv skulle kunna investera så mycket. Han fick kontakt med en Fredrick L. Smith. son til Samuel.  Ref 43.restaurang ägare i Lansing, Edward W. Sparrow. Denna investerare förstod inte utvecklingen av en motor i en motorvagn och krävde resultat från sina investerade pengar. De två var ej överens och firman gick nästan omkull. Nu övertogs, 1899 faderns firma (gasmotortillverkningen) och en ny investerare kom in i bilden.

Det var en koppar och timmerhandlare, Samuel L. Smith i Detroit. Olds Motor Works flyttade nu till Detroit där en fabriksanläggning byggdes. Detta blev den första anläggningen för att tillverka bilar i staden. Här skulle man bygga en runabout 1901 med Rannys motor.

Bilen fick namnet Olds Curved Dash. Man hade order på 300 och ämnade sälja den för $650. Vagnen beräknades väga 650 pound och annonserades för $1 per pound. Man hade även flera prototyper framtagna av andra modeller.

Curved Dash Olds på Motala museum. Ref 1Nu bar det sig inte bättre än att den nya fabriken brann och det mesta av tillverkningslokalerna blev förstörda. Många rykten gick att alla prototyper och ritningar hade brunnit upp. Detta var dock inte sant utan prototyper och ritningar hade förvarats i en källare där de var skyddade. Man kom nu igång med produktionen genom att lägga ut monteringen på olika kringliggande firmor och under året tillverkades 400 exemplar. Under tiden byggdes fabriken upp igen med hjälp av försäkringspengar. Allt detta gjorde dock att Ransom överansträngde sig och var tvungen att dra ned på arbetstakten. För att kunna göra detta byggdes en mindre anläggning i Lansing som Ranny fick ta hand om. Försäljningen gick nu som smort och 1905 var man uppe i 5000 bilar om året. Sista bilen tillverkades 1907.

Samuel Smith hade nu 1902 ersatts av hans son Fredric. Denna och Ransom kom inte överens och detta slutade med att  Ranny avsade sig sin medverkan i företaget. I stora företag heter det ju att en person har klivit av på egen begäran. Dock var ju Fredric president och tvingade säkert Olds att sluta. Ranny sålde nu alla sin aktier och drog sig tillbaka till Lansing. Med sina pengar startade han en ny biltillverkning med namnet REO Motor Car Company. Detta var ju initialerna i hans namn. Olds hade ju allt underlag för att snabbt kunna starta en ny tillverkning och 1905 till 1909 lyckades man sälja många bilar av olika modeller. För att sätta press på Fredric Smith sålde man även en runabout för $650. Ransoms gamla företag i Detroit, Smith Olds Motor Works såldes REO Royale Eight 1932. Ref 43redan 1908 till det nybildade General Motors. Olds lät nu sin personal sköta verksamheten i Lansing och ägnade sig att placera sina pengar, sk banking. Han ingrep dock i sitt företag 1934 då det var på väg att kursa. 1936 drog han sig tillbaka från REO, som övergick till att producera större lastbilar.

REO runabout 1905. Ref 43.Firman REO köptes så småningom av White Trucks och REO införlivade Diamond T för att vinna sk synergieffekter. Volvo lastvagnar dyker upp som intressent i White Truck i Diamond T. Ref 43.slutet av 1990. Under WWII hade man ju inga tillverkningsproblem men efter kriget blev det svårt. REO Buss. Ref 43.Under en tid tillverkade man trädgårdsmaskiner och marina motorer och hade även annan typ av tillverkning.

Olds skapelse slutade som ett ombildat företag i skrotbranschen. Kanske lite hårt sagt men Nucor Corporation sysslade med atervinning av jarnskrot (recycling). Nucors återvinning 2007 motsvarade nedsmältning av 1 SUV bil var fjärde sekund.

Ransoms bilmärke Oldsmobile lades ned av General Motors 1990.

Undrar om Ransom Eli Olds, som dog 1950, är nöjd med vad som blev av hans skapelse

Ransom Old race car "Pirate" Ref 43


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Maritim Göteborg


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Flera bilder är mina foton från museet.
Referens 48: ©Allmänt förekommande på webbsidor.

Referens 49: ©Bild från Wikipedia.
Referens 51: ©Bild från Oswald Adler bok.
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-