Sparreholms bilmuseum galleri. Foton aktuella 2007, 2009
Tillbaka English version
Alla bilder Björn Bellander Ref. 1
Förstora bild genom att klicka på bild. Gå tillbaka med backspace
© Bjorn Bellander  
Skapad 100422 Uppdaterad: 2016-08-30
Sparreholm hemsida
Se aven Sparreholm bil museum

Entrebiljetten

Cadillac 1904. 8.25 hp. Liggande encylindrig motor. $750 - 800. 2 växlad låda med drivning på bakhjulen.

Stanley Steamer. 1924. 2 cylinders ångmotor. Företaget nedlagt 1927.

Hotchkiss 686. 1937. Fransk bil 1903 - 1954.

Hotchkiss 686

Hotchkiss 686

MG TC 1952. 1945 - 1950. 54 ps vid 5200 rpm. 1250 cc. 10000 tillverkade 1945 - 1949..

Bugatti 44 1928 - 1930. 2262 cc 8 cyl .

Bentley 3 L 1924. 80 ps. Bentley köptes av Roll Royce 1931 och 1998 av Volkswagen.

Bentley 3 L

Bentley 3 L

Bentley 3 L

Mercedes Benz 290 A. 1934 88 ps 6 cyl 2.9 L. Ny pris 1934 12500 riksmark.

Mercedes Benz 290A

Mercedes Benz 540 K 1938.8 cyl 188 ps 5.4 L. Kompressormatad. Tillverkad i 409 exemplar 1936 - 1942.

Horch 853 1936 100 ps. Horch öppnade eget 1899. Senare övertogs det av Audi. Horch = lyssna på tyska och Audi = lyssna på latin.

Horch 853

Horch 853

Cadillac V16. 175 ps 16 cyl. 7.4 L. Karossen byggd av Nordberg karosseri i Stockholm

Cadillac V16

Cadillac V16

Regal 1903 6 ps. de Dion motor. 3 stegad växellåda och kardandrift.

Regal 1903.

Sportbil byggd på Jaguardelar.

Austin Seven Ulster 1931. Herbert Austin startade egen firma 1905. Seven konkurrerade ut motorcykelbilarna.

Bantam 1939 20 ps. Det är Bantam som gjorde ursprungsmodellen till Jeep.

Rosengart. 1930 16 ps. Fransk bil byggd på licens från Austin seven.

Rosengart 1930.

Hertel 1898 2.5 ps. 12 tillverkade och är den äldsta bilen. 4 exemplar är bevarade.

Hertel motorns insug.

Cadillac 1939. V8 140 ps. Bilen i vilken Gustav V åkte i när föraren körde i diket. Kurvan döptes sedermera till Kungens kurva.

Cadillac 1927.

Cadillac 1927. V8 60 ps. Body by Fisher. 2470 kg.

Cadillac 1927

Cadillac 1927.

Cadillac 1927.

Cadillac 1916. V8 5,5 L 70 ps. Namnet Cadillac kommer från en fransman som grundade Detroit Angtoine Laumet Sieur deCadillac.

Cadillac 1916 med den ursprungliga L-head motorn.

Cadillac 1916.

Lincoln 1921 81 ps. Henry Leland hoppade av Cadillac och började tillverka sin egen lyxbil Lincoln 1917.

Wolseley-Siddely 1908 22 ps. 1896 gav Fredrick York Wolseley namn åt sin första bil. Namnet fanns till 1975.

Wolseley-Siddely 1896. Bilen kommer från Norsk Veteranvognsklub. NVK

RollsRoyce 1921 6 cyl 7,4 L 80 ps. Bilen beställdes av handlanden Birger Lundström Stockholm som Open Tourer.

Rolls Royce 1921.

Rolls Royce 1921.

RollsRoyce 1926 20 ps. 6 cyl 60 ps. Karosseri från Salmson & Sons.

RollsRoyce 1936 6 cyl. 116 ps. Karosseri från Mulliner & Co. Kylarmärket kallas även för Emily.

Sizaire-Frêres 4RI. 1920 40 ps. Den första bilen med separat fjädring på alla hjul.

Sizaire-Frêres 4RI. 1920

Sizaire-Frêres 4RI. 1920

Mitchell 1920 6 cyl 60 ps. Tillverkades i USA 1916 - 1923 och ansågs som en kvalitetsbil.

Mitchell 1920.

Thulin 1920 typ A. 4 cyl 20 ps. Från början en bilkonstruktion från FN i Belgien.

Thulin 1920.

Mercedes Benz 130H 1935. 38 ps 4 cyl. tillverkade 1934 - 1937 i 7000 exemplar..

Mercedes Benz 130 H. 1935

Mercedes Benz 130H 1935.

BMW 328 1938, 85 ps. 6 cyl. Modern motor med snedställda toppventiler. 464 tillverkade, 10 st fanns i Sverige.

BMW 328 1938.

Skoda

Skoda

Skoda

Clement Panhard 1899 3.5 ps. Encylindrig med automatisk insugsventil och glödrörständning.

Peugeot Bébé Bugatti 19 1912. 10 ps. 4 cyl. 16 ventiler kardandrift. Bilen byggdes på licens från Bugatti.

Peugeot "BeBe" Bugatti 19. 1912 10 hp.

Peugeot 1912.

Buick modell 10 1903.

Buick modell 10 1910. 4 cyl 18 ps. 1903 startade David Bunbar Buick tillverkning av bilar. Han hade tjänat stora pengar på emaljering av badkar.

Buick modell 10, 1910.

Buick modell 10, 1910.