Sparreholms bilmuseum galleri. Foton aktuella 2002, 07, 08, 09, 14, 15, 17
Tillbaka English version
Alla bilder Björn Bellander Ref. 1
Förstora bild genom att klicka på bild. Gå tillbaka med backspace
© Bjorn Bellander  
Skapad 100422 Uppdaterad: 2017-08-04
Sparreholm hemsida
Se aven Sparreholm bil museum


Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Entrébiljetten. Ref. 1.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Cadillac 1904. 8.25 hp. Liggande encylindrig motor. $750 - 800. 2 växlad låda med drivning på bakhjulen.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Stanley Steamer. 1924. 2 cylinders ångmotor. Företaget nedlagt 1927.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Hotchkiss 686. 1937. Fransk bil 1903 - 1954.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Hotchkiss 686.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Hotchkiss 686.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
MG TC 1952. 1945 - 1950.
54 ps vid 5200 rpm. 1250 cc. 10000 tillverkade 1945 - 1949.

Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Bugatti 44 1928 - 1930.
2262 cc 8 cyl .
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Bentley 3 L. 1924.
80 ps. Bentley köptes av Roll Royce 1931 och 1998 av Volkswagen.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Bentley 3 L.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Bentley 3 L.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Bentley 3 L.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Mercedes Benz 290 A.
1934 88 ps 6 cyl 2.9 L. Ny pris 1934 12500 riksmark.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Mercedes Benz 290A.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Mercedes Benz 540 K 1938.
8 cyl 188 ps 5.4 L. Kompressormatad. Tillverkad i 409 exemplar 1936 - 1942.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Horch 853 1936 100 ps.
Horch öppnade eget 1899. Senare övertogs det av Audi. Horch = lyssna på tyska och Audi = lyssna på latin.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Horch 853 1936 100 ps.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Horch 853 1936 100 ps.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Cadillac V16.
175 ps 16 cyl. 7.4 L. Karossen byggd av Nordberg karosseri i Stockholm
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Cadillac V16
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Cadillac V16.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Regal 1903 6 ps.
de Dion motor. 3 stegad växellåda och kardandrift.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Regal 1903.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Sportbil byggd på Jaguardelar.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Austin Seven Ulster 1931.
Herbert Austin startade egen firma 1905. Seven konkurrerade ut motorcykelbilarna.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Bantam 1939 20 ps.
Det är Bantam som gjorde ursprungsmodellen till Jeep.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Rosengart. 1930 16 ps.
Fransk bil byggd på licens från Austin seven.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Rosengart 1930.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Hertel 1898 2.5 ps.
12 tillverkade och är den äldsta bilen. 4 exemplar är bevarade.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Hertel motorns insug.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Cadillac 1939.
V8 140 ps. Bilen i vilken Gustav V åkte i när föraren körde i diket(?). Kurvan döptes sedermera till Kungens kurva.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
Cadillac 1927.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Cadillac 1927.
V8 60 ps. Body by Fisher. 2470 kg.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Cadillac 1927.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Cadillac 1927.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Cadillac 1927.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Cadillac 1916.
V8 5,5 L 70 ps. Namnet Cadillac kommer från en fransman som grundade Detroit Angtoine Laumet Sieur deCadillac.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Cadillac 1916
med den ursprungliga L-head motorn.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Cadillac 1916.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Lincoln 1921 81 hk.
Henry Leland hoppade av Cadillac och började tillverka sin egen lyxbil Lincoln 1917.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Wolseley-Siddely 1908 22 ps. 1896 gav Fredrick York Wolseley namn åt sin första bil. Namnet fanns till 1975.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Wolseley-Siddely 1896.
Bilen kommer från Norsk Veteranvognsklub. NVK
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Rolls Royce 1921.
6 cyl 7,4 L 80 ps. Bilen beställdes av handlanden Birger Lundström Stockholm som Open Tourer.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Rolls Royce 1921.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Rolls Royce 1921.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Rolls Royce 1926 20 ps.
6 cyl 60 ps. Karosseri från Salmson & Sons.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Rolls Royce 1936.
6 cyl. 116 ps. Karosseri från Mulliner & Co. Kylarmärket kallas även för Emily.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Sizaire-Frêres 4RI.
1920 40 ps. Den första bilen med separat fjädring på alla hjul.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Sizaire-Frêres 4RI. 1920.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Sizaire-Frêres 4RI. 1920.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Mitchell 1920.
6 cyl 60 ps. Tillverkades i USA 1916 - 1923 och ansågs som en kvalitetsbil.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Mitchell 1920.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Thulin 1920 typ A.
4 cyl 20 ps. Från början en bilkonstruktion från FN i Belgien.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Thulin 1920.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Mercedes Benz 130H 1935.
38 ps 4 cyl. tillverkade 1934 - 1937 i 7000 exemplar..
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Mercedes Benz 130 H. 1935
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Mercedes Benz 130H 1935.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 BMW 328 1938, 85 ps.
6 cyl. Modern motor med snedställda toppventiler. 464 tillverkade, 10 st fanns i Sverige.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 BMW 328 1938.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Skoda.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Skoda.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Skoda.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Clement Panhard 1899 3.5 ps. Encylindrig med automatisk insugsventil och glödrörständning.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Peugeot Bébé Bugatti 19 1912.
10 ps. 4 cyl. 16 ventiler kardandrift. Bilen byggdes på lice
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Peugeot "BeBe" Bugatti 19.
1912 10 hp.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Peugeot "BeBe" 1912.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Buick modell 10 1910.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Buick modell 10 1910.
4 cyl 18 ps. 1903 startade David Bunbar Buick tillverkning av bilar. Han hade tjänat stora pengar på emaljering av badkar.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Buick modell 10. 1910.
Sparreholms bilmuseum galleri. Ref. 1
 Buick modell 10. 1910.

 

 

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 36: © Sheila DamKoehler
Referens 37: © Royal Feltner

Referens 39: © Hasse Carlsson Signalhornet
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006