Framhjulens upphängning. Ref 1 Fd Skokloster museum bilar
Text och bild Björn Bellander.
Bilder aktuella  2004 2007, 9 sidor
Tillbaka  English version  Museet är stängt

 Skokloster museum motorer
sedan 060105
Uppdaterad
2017-06-07

© Björn Bellander
web counter
web counter
 
Skokloster bil och motormuseum var ett av de allra äldsta museerna i Sverige. Som sådant hade man också många intressanta objekt. Tyvärr var det inte ekonomiskt bärande kanske på grund av höjda hyror eller att ägaren började bli till åren. Hela museets innehåll såldes till det nyöppnade Autoseum i Simrishamn. Alla motorer såldes vidare då de inte skulle ingå i deras visningsidé. 2015 säljer Autoseums delägare sin del. En motor Isotta Frascini till Caproni bombplan såldes till en bilbyggare, som sedan dök upp på Motor Show i Jönköping 2013. Autoseum stängdes 2015.
RileyAustin Taxi,  PontiacLocomobile,  MotoblocDansk AutomobilfabrikkRenault,  Volvo PV51Links
sid 1
skapad 20140301

Tillbaka

English version

Riley

Museum info Riley. Ref 1

Riley Nine på Arvika museum. Ref 1


Länkar

Riley history

Riley

Riley Nine

Riley RM

Riley Club spares

ERA Ferrari

ERA Brooklands

ERA Info 1

Alla ERA modeller

Goodwood Revivel

ERA E-typ

ERA Story Wiki

ERA story and Mini

Riley nine. Ref 1

Riley RMA
Text fritt moderniserad efter samlarserie för bilar.

Svenska bilpubliken kände före kriget till Riley endast från tävlingsbanan. I Sverige fanns det endast ett antal av denna elegant "halvracer". Man sammankopplar gärna namnet med fartens tjusning.

Riley. Ref 1Riley bilen har under åren varit mer eller mindre handgjord. I reklamen talar man om en "individualitet och hantverksskicklighet". Bilen har också alltid varit en exklusivt elegant skapelse för motorsport intresserade. Det svenska priset 14300 kr, för en 1.5 liters vagn, skvallrar ju också om kvalitetsbygge. Fabriken skulle idag 2013 fylla 106 år om den fortfarande hade funnits.

Det bästa erkännande man kan ge Riley motorn är att tala om att det denna motor som sitter i den engelska racervagnen ERA.

När English Racing Association bildades 1935 och de engelska motorfirmorna, tillbehörs fabrikanterna  och intressenterna slog sig samman för att kooperativt bygga en vagn, som kunde tävla med tyskarna och fransmännens dyrbara fartprojektiler använde man i den första serien av ERA vagnar trimmade Riley motorer. Även de senare ERA modellerna hade den fantastiska litereffekten av 173 hk per liter cylindervolym och ger vagnen en toppfart av 274 km/tim, byggde på Riley fabrikens erfarenheter. Skillnaden är att ERA motorn tillverkas av dyrbarare material och har försetts med tvåstegs Rootes kompressor. Det är Riley som byggde motorn.

Tiden för hantverksmässigt bilbygge i England var ej längre ekonomisk. Riley har blivit uppköpta av Morris Motor, och Morris chefen, viscount Nuffield är ordförande i ERA:s styrelse. Vagnen är så att säga numera ett toppmärke till serien MG-Wolseley-Morris.

Rileys motor är ett intressant exempel på hur man "lurar" skattemyndigheterna. Cylinderdiameter, eller efter vilken man räknar den engelska skattehästar formeln, är 49 mm, men slaglängden är 100 mm, kompressionen är 6.5, toppvarvet är 4500 och cylindervolymen 1.5 liter. Formeln ger 12 engelska hästkrafter att beskattas. Men sätter man upp den eleganta motorn med dess dubbla överliggande kamaxlar och ventilerna i 90° vinkel m.fl. finesser i en bromsbänk kan man få ut en verklig effekt av 56 hk.

Riley bakvagn. Ref 1

Andra engelska bilar må vara konservativa. Riley var toppmodern och bjuder på detaljer som kan göra en gammal motorfantast att slicka sig om munnen av förtjusning. Ventilmekanismen var lika fullt effektiv som en riktig racerbil. Cylinderloppen har rakt inlopp och utloppsportarna tillåter gasen att passera utan nämnvärt motstånd. Ventilerna är snedställda så att tändstiften kommer mitt i centrum av den sfäriska förbränningskammaren.

Det kan ha sitt intresse att nämna att kolvhastigheten är 13 meter per sekund. Det är betydligt mer än någon amerikansk bil kan uppvisa och som jämförelse kan vi nämna att kolvhastigheten hos ERA är 10.5. Rena racerbilen alltså.

För att vara en vagn med endast 1.5 liters volym är Riley en ganska lång bil och den är låg för att vara engelsk.

Totala längden är 455 cm, bredden 161 cm och höjden 150 cm. Axelavståndet är 286 cm. Farten anges enligt katalog till 120 - 128 km/tim. En uppgift som tyder på fin konstruktion är att vändningsdiametern är 9 m. För engelska 1.2 liters småvagnar, som är betydligt kortare än Riley, brukar vändningsdiametern vara 11 m. 


sid 2

Tillbaka

English version

Austin Taxi

Museum info Austin Taxi. Ref 1

 

 

Länkar

Herbert Austin

Austin modell Taxi. Ref 1

Historien om Austin är som att berätta om Herbert Austin och hans arbete med Austin Seven som grund.

Den bilkonstruktion som blivit mest kopierad och spridd är Austin Seven. Herbert Austin var en självlärd bilentusiast i början av 1900-talet. Det var på den tiden som man genom självstudier och att arbeta med bilkonstruktioner kunde skapa framgångsrika företag/bilar.

Han arbetade som konstruktör av verktyg hos Wolseley. Han trodde dock att med sina idéer kunde han göra en bättre bil. 1905 startade han en egen tillverkning av en Austin. De modeller han tog fram i början var vanliga familjebilar. De hade namn som Austin Twelve och Twenty. Han hade även samarbete med Hotchkiss till vilken han sålde motorer. Det var inga stora vinster och han insåg att en liten bil var det rätta för England.
 
Här beskattades bilar efter hästkraftantalet. Dessutom var drivmedlet dyrt. Under första världskriget tjänade han dock bra med pengar.
Dessa användes att 1922 ta fram en bil som skulle passa England. Det blev Austin Seven. Bilen hade en liten motor på 850 cc och 13 hk, tvåsitsig med hjälpsäte. Motorn hade 4 cylindrar och till vidare endast två lager. Hela England köpte denna modell. Säkert hade man den mest för att kunna åka med på pubbrundorna. Herbert Austin etablerade sin modell i hela Europa.
 
De bilar som köpte licens för att kopiera var BMW med Dixi, Rosengart, Datsun i Japan. I Amerika som Bantam och den danska mc:n Nimbus och även den framtida Jaguar Swallow som grund. Totalt byggdes 375000 Seven.

Nu sneglade han på en stor exportmarknad Amerika. Här startade han firman American Austin i Butler Pennsylvania.
 
Hemma i England såldes Austin Seven så bra att den blev grunden till alla de hembyggen som uppstod, varav många så småningom blev egna biltillverkare. T.ex. Lotus med främst Lotus Seven och andra sportbilar.

Austin Seven blev så småningom grunden till  den berömda hundkojan.

sid 3

Tillbaka

English version

Pontiac 1927

Museum info Pontiac. Ref 1

Länkar

Pontiac

 

Pontiac 1927. Ref 1

Pontiac

Detta märke uppstod 1927 när GM startade Pontiac Motor Division Assembly i staden Pontiac Micigan.

Märket i sig har ingen historia annat än att under tidigt 1920 tal mycket stor invandring från amerikanska södern kom för att få arbete i bilfabrikerna.

Bilmärket var en komplettring av GM:s Oakland fabrik som en billigare modell. Man startade nu ett nytt bilmärke Pontiac vars fabrik byggdes i Pontiac.

Bilen i sig var en variant på GM:s övriga märken Chevrolet, Buick m.fl.

Karosseri utformningen ville sedermera antyda bilmärkets koppling till indianreservatets stora ledare av Ottawa folket.

Ett indianhuvud och de streck som gick över motorhuven. Märket hade sin blomstringstid und 20-talet och nedgångsperioden kom under 2000 och märket lades ned 2010. Pontiac fabriken i Pontiac lades ned 1982.

Bilen på bild kommer ursprungligen från Skokloster museet och köptes av Autoseum 2007 och såldes 2015 på auktion för 65000 Skr ett något högt pris jämfört med övriga sålda bilar.


sid 4

Tillbaka

English version

Locomobile 1920

Locomobile 1920. Ref 1

Museum info Locomobile. Ref 1

Locomobile 1920. Ref 1

Länkar

Locomobile


History of American cars

Locomobile 1920. Ref 1

Om Locomobile 1920

Avskrift av museum info.
En riktigt pampig vagn - stor och representativ.

I en radiointervy den 6 februari 1964 i P1, berättade Bengt Johansson (Turkiets Generalkonsul i Stockholm) att; - "Jag köpte den därför att jag tyckte det var en för mig värdig automobil och att jag dessutom kunde stiga in i den även när jag var klädd i cylinder. - (Cylinder = hög hatt).

Bilen är lyxutrustad - bl.a. samtalade man med föraren via en elektrisk telefon. För herrn finns cigarrhållare och askkopp och för damen spegel, parfymhållare och fack för handarbete.
Gåva till Skokloster museum av Generalkonsul Bengt Johansson.

Om Walter Chrysler

En viktig del i hans liv blev en bilutställning i Chicago. Där fick han se en vit Locomobil Pheaton vilken han köpte för $6000. Han fick en vän att borga för ett lån då han själv ej hade mer än $350 i månaden Det anses att med denna bil började hans bilintresse och han lärde sig hur en bil är sammansatt.

Han tog ett jobb hos Locomobile vid 34 års ålder, som förman med en lägre lön $275. Nu köpte han sen en Stearn-Dureya 6 cylinder bil. Nu började lönen att Stearn. Ref 49öka rejält. Det behövdes för han var skuldsatt pga av sina bilköp.

 

Han fick erbjudande  vid 36 års ålder hade han en lön på $12000 som manager vid Locomobile, men accepterade istället $6000 som fabrikschef hos Buick. Walter hade nu styrt in sitt liv i bilbranschen. Buick var då General Motors mest sålda modell. Han gjorde nu sådana förbättringar i produktionen att hans lön steg till $25000. 1915 hoppade Walter av från Nash/Locomobile Company i och med att Billy Durant åter kom i besittning av General Motors som nu fick tillägget Corporation.

Början på Chrysler Cooperation

Det ledde till att Walter avgick, men fick omedelbart ett nytt uppdrag att rädda Maxwell Motors. Walter hade naturligtvis sin plan klar för att starta en egen biltillverkning och Willys och Maxwell ingick i denna.

Under denna tid var det alldeles säkert många skumma ekonomiska beslut med försök till övertagande och köp av fabriksbyggnader mm. Det sprack med Willys, men Maxwell lade han vantarna på och utvecklade nu en ny bil, med den nya motorn.

Allting går bara man har pengar

Har man pengar kan vad som helst göras!  speciellt under depressionen under slutet av 20-talet. Motorn hade 4 cylindrar med trycksmörjning av motorn, som även var gummiupphängd liksom karossen, samt 4-hjulsbromsar, oljefilter och insugningsfilter. Till 1929 kom automatisk växellåda. Chrysler hade även konstruerat en ny fälg, som hade egenskapen att däcket ej lossnade vid punktering. Denna fälgprofil är idag standard i hela världen.


sid 5

Tillbaka

English version

Phänomobil

Phänomobile. Ref 1

 

Länkar

Phanomobile

Phänomen trucks

Phänomen mc
 

 

Phänomobile. Ref 1

Dessa var mycket vanliga under kriget och början av 50-talet. Det första kom från Tyskland redan för WWI, men snart hade de svenska tillverkarna tagit fram egna, i stor i överensstämmelse med de tyska.

Under kriget byggdes de flesta om och försågs med elmotor på upp til 2 hk. En svensk representant fanns 1913 i Johannes Källander.

Phänomen

Denna firma startades 1907 och tillverkade först, som alla på den tiden, cyklar och motorcyklar.

Firman döptes 1910 om från Fahrradwerke till bara Werke. Gustav Hiller var ägaren.

Deras största framgång blev en trehjuling. Motorn var i början en luftkyld V2 motor på 880 cc. Senare 1912 använde man 4 cyl luftkyld 1536 cc motor.

Det var en tungt aggregat som satt längst fram men ändå blev det en konstruktion som höll. Bilen blev populär för lokala transporter och fanns till långt in på 50-talet i södra Europa.

Efter 1925 upphörde personbilstillverkningen och man koncentrerade sig på sin egen lastbil Granit. Efter kriget 1945 nationaliserades fabriken och fick tillverka lastbilar under namnet Robur.

När detta hände var Gustaf Hiller sedan länge borta.


sid 6

Tillbaka

English version

Motobloc 1909

Motobloc. Ref 1

Motobloc 1909. Ref 1

Motobloc. Ref 1

Länkar

Motobloc


Motobloc bilder

 

Motobloc 1909. Ref 1

Motobloc 1909 Frankrike

Konstruerad och tillverkad av E. Dombret, Bordeaux.

Namnet Motobloc kommer sig av att det var det första bilmärke som hade växellådan hopbyggd med motorn.

Det normala var annars att motorn och växellådan var separata enheter, och att kraften överfördes via en mellanaxel. 1909 års modell hade en 4 cylindrig fyrtaktsmotor på 16 hk med toppventiler och vattenkylning.

Originellt nog ligger svänghjulet mitt i motor och inte som vanligt i bakändan av vevaxeln.

Det bidrog till att ge motorn en lugn, tyst och vibrationsfri gång, och Motobloc ansågs vara ett av de mest tystgående bilmärkena.

Tändning med Bosch magnetapparat. Lamellkoppling till den med motorn sammanbyggda växellådan. Tre hastigheter framåt, backgång.

Kraftöverföring med kardanaxel och differential. Handbroms på bakhjulnaven. Styrning med ratt mad inkapslat snäckdrev.
Gåva av Greve Johan Lagergren, Tystberga.


sid 7

Tillbaka

English version

Dansk Automobilfabrik

Info Dansk Automobilfabrik. Ref 1

Dansk Automobilfabrik. Ref 1

Länkar

Dansk Automobil

De Dion Bouton
 

Dansk Automobilfabrik. Ref 1

Avskrift av museum info.
Dansk Automobilefabrik Voiturette 1898.
St. Kongsg./ Köpenhavn. Danmark.

H.C- Christiansen startade en reparations verkstad för cyklar 1896 i Köpenhamn. Två år senare började han bygga trehjulingar med motor.

Bilarna var ganska primitiva med 2 växlar famåt och ingen backväxel. Kopplinge var av metall, med central kedja för varje växel.

I denna trehjuliga "Viv-a-vis-bil sitter föraren i baksätet och har sina passagerare vända mot sig i det främre sätet.

Motor: 1 cylindrig, luftkyld 43,5 hk bensinmotor. Kraftöverföring; bakhjulet drives av kuggväxel för två olika hastigheter medelst kedjor mellan motor och mellanväxel. Icke backinrättning men kan lätt av en person skjutan baklänges. (Ur besiktningsinstr. av den 11.1 1909, ark 5a.)

Ägaren syns på fotot med sina båda döttrar (den ena gift Palmqvist i Malmö, den andra Lindberg i Stockholm) framför epidemisjukhuset i Malmö 1908.

Bilen kom 1903 till Malmö och användes av Grosshandlare Edward Granqvist till år 1921.


sid 8

Tillbaka

English version

Renault

Renault. Ref 1
 

Länkar

Renault Köping

Renault

 

 

Renault. Ref 1

Renault

1898 började Louis Renault att tillverka en bil med DeDion motor på 1.75 hk. Luftkyld med kardan och diff., 3-stegs växellåda med backväxel.

En mycket avancerad konstruktion. 179 ex. såldes. Från 1902 ökade motorvolymerna upp till 6.3 l, på grund av kravet från tävlingsbilarna.

Från 1904 till 1928 höll man fast vid en konstruktion med L-topp motor, gjutna cyl.block i par, magnettändning, termosifonkylning och kylaren placerad bakom motorn.

1905 kom modellerna AX och AG som var grunden till alla Renaultbilar även de berömda Taxis de la Marne. Paris taxibilar hjälpte till att flytta Franska armén under slaget vid Marne, vilket gjorde att tyskarna stoppades.

1908 kom 6-cyl. bilar. 1911 avtagbara hjul, och trycksmörjning. Mer än 10000 bilar tillverkades. Renault har egentligen ej haft någon down-period av betydelse.

Ett mörkt kapitel är Louis Renault död i fängelse 1944, efter anklagelse om samröre med nazisterna. Renault fabrikerna tillverkade lastbilar åt Tyskarna.

Efter hans död nationaliserades företaget. Under och efter kriget utvecklades i hemlighet en liten bil, CV4, med enligt sägnen hjälp? av bl.a. Ferdinand Porsche som satt i fängelse för krigsförbrytelser i Frankrike, inlånad till Renault.

Sanning är att Ferd.s son köpte loss honom för pengar han tjänade på Cisitalia bilen. Företaget gjorde länge inga egna karosser utan de lämnades till karossmakare i Frankrike.

Denna Renault har det fullständiga namnet Type D Serie B Voiturette. Typiskt för detta märke var efter 1902 att kylaren placerades bakom motorn.

 

sid 9

Tillbaka

English version

Volvo PV 51

Info Volvo PV 51. Ref 1
 

Länkar

Volvo Museum

 

Volvo PV 51 kabriolet, Nordbergskaross. Ref 1

Avskrift av museum info.
Volvo PV 51.
Volvo Cabriolet (PV 51-chassi) 1937

Normalt levererades modellen med täckt kaross, men Nordbergs Vagnfabrik i Stockholm - en av de mest kända och respekterade karosstillverkarna i Sverige - tillverkade en serie linjerena cabrioleter, varav museets är ett av de kvarvarande exemplaren.

Motorn är 6-cylindrig på 3,7 liter och utvecklar 86 hk vid 3400 v/m. vilket kunde behövas eftersom vagnarna hade fått tryckte om sig att sakna "sprutt".

Försäljningsmässigt blev 1937 ett rekordår för Volvo personbilar.

 

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander   bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 48:© Hämtad från webbsida

Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Webbsida som avhandlar Fd. Skokloster Museum

© Copyright Björn Bellander 2006-