Rydaholm mc. Ref. 1 Rydaholms motorcyklar
Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2010
Tillbaka  English version  Rydaholms officiell hemsida 
sedan 060110
Uppdaterad
2017-07-16
© Björn Bellander
web counter
web counter

AJS  Bayliss-Thomas  DKW Hilfs- motor  EBW  Huskvarna  Indisk cykeltaxi
 

Titta också i följande webbsidor
Rydaholm bilarRydaholm bilar galleri.
 Rydaholm motorcykel galleri.  Rydaholm moped galleri.
MV Augusta  Norton  Solid  Supreme  Skaftarp 
Andra mopeder  Länkar  
Sid 1

Skapad 101024

Tillbaka


English version
 

MV-Augusta

Rydaholm mc. Ref. 1

 

Länkar

Cagiva Home Page

MV Augusta Home Page

MV Augusta

Vintage bike MV Augusta

MV Augusta. Ref 1

MV Augusta

Italien har alltid haft en hög industri teknologi. Man gjorde i början ej så mycket för folk i allmänhet, men blev tvungna att efter WWII tänka om när deras tillverkning ej längre var säljbar.

Så var det för Augusta som startades av Count Giovanni Augusta 1923. Man tillverkade då för flyget. Tyvärr dog Giovanni redan 1927 och företaget övertogs av söner och hustrun.

Vid WWII slut var man tvungna, att för att behålla arbetarna, börja tillverka motorcyklar. Redan 1945 hade man en prototyp kallad Vespa 98 färdig. Tyvärr var ju namnet Vespa redan registrerat av Piaggio så den blev mera känd som bara 98. Under 50-talet tillverkades mest 125-150 cc motorer och sk Caféracers. På 60-talet när små cyklar ej längre gick att sälja övergick man till större motorer på 350 och 4 cyl 600 cc.

När förste man Domenico Augusta dog 1971 tappade man stinget och bolaget upphörde så småningom med motorcyklar. Namnet låg nu i träda ända fram till 1991 då det köptes av Cagiva, som hade köpt andra märken bl.a. Huskvarna.

Man satsade nu på högkvalificerade sport cyklar, samt deltog i avancerade tävlingar. Man ville gärna jämföra sig med Ferrari så man tillverkade allt själva. MV Augustas färger var röd och silver. Cagiva satsade på MV och Huskvarna. Tyvärr klarade man inte ekonomin utan man blev tvungen att sälja MV till biltillverkaren Proton i Malaysia. Här hamnade märket åter i träda och köptes 2006 tillbaka av ett Italiensk konsortium GEVI Spa. 2007 hade man en tävlingscykel färdig och med den deltog man i Superbike serien.

Detta är nu 2008 läget för MV Augusta.


 Sid 2

Tillbaka


English version

Norton

Norton på MCmuseet i Surahammar. Ref 1

Norton ES 2 500 cc 23 hk 1953.På Surahammars MC museum.  Ref 1

Norton 500 cc 1931 på MC museet Surahammar. Ref 1

Norton Atlas på MC museet Surahammar. Ref 1

Länkar

Norton historia

Norton modeller

MC museet i Surahammar

Noretin Manx på Rydsaholms museum. Ref 1
 
Norton

Mannen från frälsningsarmén, James Lansdown var den precisionsfyllde man som skapade Norton motorcykeln 1902.

Firman etablerades redan 1898 i vilken han sålde delar till mc marknaden. I början använde man sig endast av motorer från andra tillverkare som Clement eller Motor Rev. När firman med Rem Fowler vann det allra första Isle of Man TT, beslöt han sig att konstruera sin egen motor.

Då James inte var vid god hälsa var han borta från firman så mycket att den gick i konkurs. Dock uppstod den åter, eller räddades av en av hans leverantörer.

Mellankrigsperioden var en evig utvecklingsperiod och på tävlingsbanorna en vinnande team. Norton tog fram den ena avancerade konstruktionslösningen efter den andra. Dessutom vann man Isle of Man TT fler gånger än någon annan. Till synes varje sådan tävling var Norton vinst. WWII fick Norton till skillnad mot under WWI leverera MC till armén.

Man tillverkade över 100000 single och sidvagnsmaskiner. Sidvagnsmaskinen hade även drift på det tredje hjulet. Detta är något som man aldrig hör talas om. Trehjulsdriften är annars endast känd för BMW och Zündapp.

Efter kriget fortsatte Norton med sin dominans i motorcykelutvecklingen. Bl.a den berömda Manxmodellerna och Featherbed ramen. Man satsade även på Amerika och var där med ett Amerikanskt team som vann de flesta tävlingar de ställde upp i.

Svårigheter med strejker och Japansk import slog så småningom till och MC-tillverkarna slogs samman med statliga pengar till NVT (Norton Villiers Triumph) Trots stora nedläggningar lyckades inte perioden helt ta död på Norton. Till slut såldes bolaget till en Kanadensiskt bolag inklusive namnet.

Senare bildades Norton Motorcycles i Canada för tillverkning av nya nostalgimaskiner i små serier.


 Sid 3

Tillbaka


English version

DKW

Länkar

DKW Hilfsmotor

DKW motorycles

DKW modeller

DKW classic models

Johnson Motor Wheel
 



Fahrrad Hilfs-motor 1919
 
Tvåtaktsmotor som tillverkades i en serie om 20000. Man tog bort pakethållaren om monterade i stället motor samt en drivrems-ring på bakhjulet. Konstruktör hos DKW var Hugo Ruppe. Motorn gav 0,7 kw (1 hk) 2500 rpm. 0,14 l cylindervolym. OBS cykelns märke är troligen Hermes. Jämför med Johnson Motor Wheel.


 Sid 4

English version

Tillbaka

AJS 1928



 


Länkar

Stevens Screw Factory

A.J. Stevens Co 1909


AJS Motorcycles

Retreat Stevens Factory

Stevens Motor Manufacturing Co

History of AJS

Vintage AJS

Brief story AJS

AJS MC today


 
AJS 500 1928

Den cykel som visas på denna bild är från slutet av ägarfamiljen Stevens produktion.

1931 kom A.J Stevens Motorcycle Ltd. Wolverhampton i ekonomiska svårigheter och köptes upp av Collier & Co i London. Dessa tillverkade Matchless motorcyklar.

Men mycket hade ju hänt före detta. Redan 1874 registrerades Joseph Stevens & Co. Det var ett företag som tillverkade alla sorters skruvar och mindre detaljer i järn och mässing. Förutsättningarna var alltså perfekta för att man, när explosionsmotorn kom skulle kunna sätta igång att tillverka något slags fordon.

Familjen var stor med 9 barn och även i föregående generation var det gott om arvingar. Man skall också veta att en tillverkare på denna tid måste kunna gör alla sorters specialgängor då gängstandard för Whitfords gänga inte blev officiell standard förrän 1841 och i allmänt bruk ca 1860. Gängor var mycket viktiga från den tidens spinnerimaskiner.

Äldste sonen Harry var den som skulle sätta fart på firman i rikting mot motorfordon. Han importerade en motor från Amerika 1894 som hette Mitchell. Denna motor var inte bättre än att den fungerade ibland.

Detta passade inte de krävande ingenjörerna Stevens. Alltså måste man förbättra den. Detta arbete sattes igång och 1897 var man färdiga med en förbättrad motor som gav 1.75 hp.

Man förstod att med hjälp av motorer kunde man driva många olika sorters maskiner i en verkstad. Harry däremot såg man potentialen i att montera motorer på cyklar som vid denna tid var mycket populära.

Man startade nu en firma som skulle ta hand om detta. Stevens Motor Manufacturing Co. I deras gamla verkstad fanns en BSA cykel. På denna monterade man Mitchell motorn för att testa sina ideer. Under tiden levererade man den förbättrade motorn till Wearwell Cycle Co dit man också levererade mängder av detaljer som ekrar, skruvar och andra detaljer till trampcyklar.

Denna firma drevs av William Clark som förstod att han kunde tjäna mer pengar om han sålde cyklar med monterad motor. Stevens Motor fick order om leverans av motorer sedan man visat upp BSA-cykeln.

Den cykel som  nu såldes kallades för Wearwell-Stevens Motor Bicycle. Den hade en mekanisk avgasventil och en automatisk insugningsventil. Från 1902 förbättrades motorn årligen och man ville nu liksom Wearwell göra sig en egen motor-cykel. Den kompletterades med en trehjuling 1903.

Under en period av nedgång i den allmänna ekonomin, blev man tvungna att skilja skruv företaget från motordelen för att det inte skulle påverkas om motor företaget skulle läggas ned. Dock klarade det sig bra tills deras största köpare Wearwell likviderades på grund av att pengar spelats bort.

Detta var orsaken till att Stevens skapade ett nytt företag som fick heta A. J. Stevens Company Ltd. Detta blev förkortat AJS. Nu rullade tillverkningen på och framgångarna på tävlingsbanan var stora. Man hade till slut 114 världs rekord med AJS cyklar.

Man beslutade också att under andra hälften av 1920 börja tillverka bilar och bussar. Detta varade fram till 1931 då depressionen slog till ordentligt om man blev tvungna att sälja AJS och företaget till Collier & Son som ägde Matchless Motor Cycles. Bil och buss tillverkningen gick till Crossley Motors. Stevens Screw Co behöll man tills vidare.

Hos Collier blev AJS det namn som användes när en tävlingsmaskin skulle säljas. Därav kom namnet att sakta dö ut på den allmänna marknaden, medan Matchless blev den cykel som gick ut i mängd.

Collier ändrade sedan sitt företags namn till AMC och senare i början av 70-talet blev det Norton Villiers. Nu svängdes produktionen till Cross/Scrambler maskiner under entusiasten Fluff Brown som var deras försteförare. Han son har sedan återskapat namnet AJS för att sälja allt från Touring till Cross motorcyklar.

Hur gick det nu för skruv företaget. Familjemedlemmarna Jim och Joan beslöt att för 1991 fortsätta i liten skala som Stevens Screw Co. och detta varar tills man säljer eller lägger ned.


 Sid 5

English version

Tillbaka


Solid Värnamo

 

 



Cykel som är konverterad med en motor på 1½ hk motor. Den är tillverkad i Värnamo av Svenska Maskinaffären. Tillverkaren hade rikstelefon 110 i Värnamo. Motorn såldes separat eller i motorgodssats för egen bearbetning.


 Sid 6

English version

Tillbaka

Huskvarna "Kattungen" 1928

 

Länkar

CD:s för olika Husqvarna

Husqvarna fabriks museum


 
Huskvarna 1903 -

Husqvarna 1000 cc nästan en Indian eller HD, men med 30-talsteknik. Företaget började som alla andra med att sälja cyklar som sedan försågs med dagens mått mätt hjälpmotorer.

Redan 1920 hade man sin egen 550 cc motor. Senare byggdes 1000 cc med vilken man engagerade sig i den tidens tävlingar. Mycket tack vare den genialiske motorkonstruktören Folke Mannerstedt vann man ett flertal världsmästerskap.

Under 30-talet anpassade man sig till marknadens krav på billigare maskiner och 2-takts motorer monterade i mc ramarna. Med lyckade sådana klarade man sig långt in på 50-talet. Med hjälp av världskända namn som Bill Nilsson. Håkan Carlqvist och Torsten Hallman m.fl. slog man in sig på cross marknaden med kraft.

Tyvärr köptes Husqvarna fabrikerna upp, trots ett omfattande tillverkningsprogram, av Electrolux (Werthen) som ej hade något intresse av motorcyklar varför det såldes till den Italienska tillverkaren Cagiva 1986 som även ägde märket MV Augusta.

Märket hamnade sedan i händerna först hos en Malaysisk biltillverkare, Proton, för att sedan säljas till GEVI SpA group.

Det företaget med MV Augusta som första märke strukturerade sedan om för att satsa enbart på MV Augusta, som det heter.

Man sålde då märket Huskvarna till BMW 2007. Här slutar denna historia hittills. Tyvärr är det så att sådana här försäljningar alltid leder till att, och i detta fall, Huskvarna som allmän tillverkare, att fabriken läggs ned. Endast en tillfällig bokföringsmässig höjning av finanserna för Electrolux.

Nu tillverkade man bara kylskåp och liknande för en kortare tid. Den bästa reklamen på den tiden var "Gör som Electrolux, köp Huskvarna". Dock hoppade många konstruktörer och förare av och byggde egna crossmaskiner. Husaberg! Det var dock svårt att hävda sig på köparens marknad gentemot de Japanska drakarna.

Idag återstår av de ärofulla fabrikslokalerna i Huskvarna endast ett mycket fint museum. Synd, Sverige kanske hade haft en MC tillverkare av rang.


 Sid 7

English version

Tillbaka

Bayliss Thomas 1928 

 


Länkar

Thomas Bayliss

Excelsior Motor Co


Excelsior motorcycles

Welbike

Modeller


 

Bayliss Thomas 1919 - 1930 Bilar byggdes 1922 - 1928
Excelsior 1896 - 1965

Företaget startade 1874 av John Thomas Bayliss. Samtidigt gick man ihop med Penny Farthing Bikes och kallade sig Excelsior. Företaget tillverkade nu både bilar och mc.

Då namnet Excelsior redan fanns i Belgien, Tyskland och Amerika var man tvungen  ge den att annat namn, nämligen Bayliss Thomas.

1920 togs företaget över av R Walker & Sons i Birmingham. Man tillverkade inte sin egen motor utan cyklarna försågs med många olika märken som fanns att köpa på marknaden. T.ex. Blackburn, JAP och Villiers.

Man hade även en billighets cykel som hette Monarch. Märket Excelsior fanns även i Amerika.

Under WWII byggde man även  en lättare cykel att användas av fallskärmstrupperna med namnet Welbike.

 Sid 8

English version

Tillbaka

EBW 1923

 

 

EBW. Ref 1



Ernst Bücher Wilhelmsdorf Berlin 1923 - 1924
EBW 175 cc eller 139 cc 1923

Denna motorcykel är av tyskt ursprung och av typen sammansatt av köpta delar. Man kan möjligen ana att motorn är tillverkad av tillverkaren.
Internet har inga träffar på märket. Encyclopedia of Motorcycles har märket EB, dock endast med uppgifter om årgången 1923 och motorvolymen 139 cc.


 Sid 9

English version

Tillbaka






 


Ingen kommentar.


 Sid 10

English version

Tillbaka

Skaftarp 1934

Regler angående gengas. Ref 1
 

Svesnbyggd gengaskonverterad mc.

Ett hemmabygge av bröderna Sandberg 1934.

Man har sedan konverterat till gengasdrift.
Skaftarp. En liten by eller gård strax norr om Rydaholm.


 Sid 11

English version

Tillbaka

Supreme

Supreme från Helmer Andersson Jönköping. Ref 1

Supreme 172 cc 1928.

En lokalt sammansatt cykel mc med köpt utrustning som motor och hjul. Vanligtvis hade man vid dessa typer av motordrivna cyklar tillverkat ramen själva. Detta har inte gjorts här utan man har troligen bara monterat in en motor. Man kan se det som ett försök att komma igång med tillverkning.


 Sid 12

English version

Tillbaka

Andra mopeder

 

 

Länkar

Marco

Negrini

Ducati

Giulietta

Victoria Avanti

Tomos

Benelli

Lutz

Paul Paffrath

Cimatti

Kreidler

Colibri

2016 körde jag ned till Rydaholm för att kolla läget. Detta är vad jag lägger till från denna tur av mopeder. Ingemar verkar ha dragit sig tillbaka och hustru hälsar nu besökarna välkomna.
 
Maico detalj 1969. Ref. 1
Maico 1969
Maico 1969. Ref. 1
Negrini. Ref. 1
Negrini
Ducati SS
Ducati SS
Giulietta. Ref. 1
Giulietta
Victoria Avanti 1957-1959. Ref. 1
Victoria Avanti 1957-1959
Tomos. Ref. 1
Tomos
Rydaholm mc. Ref. 1
Tomos
Benelli. Ref. 1
Benelli 125 cc 1969
Lutz 1951. Ref. 1
Lutz 1951
Paul Paffrath 1952, fyr-takt. Ref. 1 Paul Paaffrath 1952 fyr-takt. Ref. 1
Cimatti 1964. Ref. 1
Cimatti 1964
Kreidler Florett TM 1968. Ref. 1
Kreidler Florett TM 1968
Colibri. Ref. 1
Colibri
Colibri. Ref. 1
Colibri

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-