Klicka för att komma till denna MC. Ref 1 MC Collection Stockholm
Bilder från utställningen i Rottneros aktuella 2008.
Bild och Text Björn Bellander
sedan 060110
Uppdaterad
2017-05-18
© Björn Bellander

Detta är del 3 i serien om MC-Collection
Om innehållsförteckning ej finns klicka på denna lank.

Innehållsförteckningen hoppar automatiskt mellan de 3 sidorna.
Officiell site www.mc-collection.com

Sid 40
Skapad 090213

Tillbaka

English version

NUT 1927

Info NUT 1927. Ref 1

Länkar
NUT
NUT wikipedia


 

NUT 1927. Ref 1

NUT 1912-1933 England.
När Hugh Mason vann en junior TT tävling 1913 förstod han att den firma som startade 1912 skulle syssla med motorcyklar försedda med framför allt JAP V-twin motorer med mellan 500 och 750 cc. Dock provades också andra motorer som t.ex. Villiers två taktare.


Sid 41
Tillbaka

English version

NSU 351/OSL 1936

NSU Racer 1932

Info NSU Racer 1932. Ref 1

Info NSU 351/OSL 1936. Ref 1

Info Neckarsulmer 1913. Ref 1

Länkar

NSU historia

NSU Bison

 



 

NSU racer 1932. Ref 1

På 1930-talet var NSU Europas största tillverkare av motorcyklar. Dock började man år 1900 från den dåvarande Neckarsulm Strickmachinen Union att utveckla motorcyklar. Det gamla namnet blev först Neckarsulm Fahrradwerke, men det ansåg vara lika dåligt som stickmaskin varianten. Det blev alltså NSU. Jämför Yamaha som från början var ett företag som tillverkade musikinstrument. Suzuki var ett textilföretag. Under mellankrigsperioden tillverkade man en motorcykelliknande bandvagn försedd med Opel motor. Det var den som alldeles efter kriget hjälpte bönderna på åkrarna att bärga skörden, då traktorerna hade konfiskerats av ryska militären. Se Sinsheim militar. I början använde man Zedel V-tvin motorer men tyckte inte de var bra så man gjorde sin egen. På 50-talet var man mycket inblandad i tävlings och rekordslagning och byggde speciella modeller för detta. Dessutom producerade man sin egen scooter och licensbyggde Lambretta och Vespa. På 60-talet skaffade man sig licens på Wankel motorn vilken man utvecklade och producerade MC.s och bilar med detta koncept. Detta kostade NSU massor med pengar och var den direkta orsaken till att NSU kom på obestånd och WV-Porsche köpte upp företaget. Idag är de ärevördiga fabrikslokalerna, som klarade sig genom kriget ganska bra, delvis ett av de finaste museerna. Dessutom är lokalerna bostäder.

NSU 351/QSL 1936. Ref 1Neckarsulmer 1913. Ref 1

Sid 42
Tillbaka

English version

Norton Commando MkIII 1975

Norton Wankel 1986

Info Norton Commando MIII 1975. Ref 1

Info N orton Wankel 1986. Ref 1

 

Länkar

Norton historia

Norton Wankel

Nya Nortons

Norton Commando MIII 1975. Ref 1

Norton
Mannen från frälsningsarmén, James Lansdown var den noggranne man som skapade Norton motorcykeln 1902. Firman etablerades redan 1898 i vilken han sålde delar till mc marknaden. I början använde man sig endast av motorer från andra tillverkare som Clement eller Motor Rev. När firman med Rem Fowler vann det allra första Isle of Man TT, beslöt han sig att konstruera sin egen motor. Då James inte var vid god hälsa var han borta från firman så mycket att den gick i konkurs. Dock uppstod den åter, eller räddades av en av hans leverantörer. Mellankrigsperioden var en evig utvecklingstid och på tävlingsbanorna en vinnande team. Norton tog fram den ena avancerade konstruktionslösningen efter den andra. Dessutom vann man Isle of Man TT fler gånger än någon annan. Till synes varje sådan tävling var Norton vinst. WWII fick Norton till skillnad mot under WWI leverera MC till armén. Man tillverkade över 100000 single och sidvagnsmaskiner. Sidvagnsmaskinen hade även drift på det tredje hjulet. Detta är något som man aldrig hör talas om. Trehjulsdriften är annars endast känd för BMW och Zündapp. Efter kriget fortsatte Norton med sin dominans i motorcykelutvecklingen. Bl.a den berömda Manxmodellerna och Featherbed ramen. Man satsade även på Amerika och var där med ett Amerikanskt team som vann de flesta tävlingar de ställde upp i. Svårigheter med strejker och Japansk import slog så småningom till och MC-tillverkarna slogs samman med statliga pengar till NVT (Norton Villiers Triumph). Trots stora nedläggningar lyckades inte perioden helt ta död på Norton. Till slut såldes bolaget till en Kanadensiskt företag inklusive namnet. Senare bildades Norton Motorcycles i Canada för tillverkning av nya nostalgimaskiner i små serier.

Norton Wankel. Ref 1


Sid 43
Tillbaka

English version

Nimbus C 1946

Info Nimbus C 1946. Ref 1

Länkar

Nimbus wikipedia

Nimbus C 1946. Ref 1

Nimbus 1920-1957 Danmark.
Fisker & Nielsen var Danmark största mc tillverkare någonsin. Man satsade endast på en model med ram av pressade plåtprofilen av fjäder stål som var nitade ihop. Motorn var en luftkyld 4 cylinders med toppventiler i vinkel.


Sid 44
Tillbaka

English version

Pierce Four 1913

Info Pierce four 1913. Ref 1

Länkar

Pierce story



 

Pierce four 1913. Ref 1

Familjen Pierce delade upp de olika produktionsenheterna så att sonen Percy fick ta hand om motorcyklar med fadern fortsatte med velocipeder samt byggde upp lastbilstillverkning. Främst då brandbilar. Dessa tillverkades fram till 1932 och motor cykeltillverkningen gick  i konkurs 1914. Den första MC:n kom 1909 med en 4 cylinder maskin. 1910 gav man ut en singel cylinders maskin. Den 4 cylinders varianten var mycket kostsam. Pierce tillverkade också en lyxbil känd under namnet Pierce Arrow. Den hade en speciell montering av lyktorna fram som var inbyggde i framskärmarna på ett speciellt sätt. Läs gärna den fina länken Pierce story som berättar allt.


Sid 45
Tillbaka

English version

Rudge Whitworth 1930

Rudge TT Replica 1930

Info Rudge Whitworth 1930. Ref 1

Info Rudge TT Replica. Ref 1

Länkar

Rudge Wikipedia

Bilder

Rudge Whitworth 1930. Ref 1

Rudge 1911-1946
Rudge uppstod genom sammanslagning av 2 cykeltillverkare 1894 av vilken den ena var Daniel Rudge. Rudge satsade mycket på teknik. Motorns utveckling låg långt före andra tillverkare. Man hade redan på 30-talet sfäriska förbränningsrum, 4 ventil/cylinder och dessa var monterade radiellt. Man prövade tidigt variabla växellådor och gick över från remdrift till kedja. Av vinnande modeller sålde man replicas. 1932 slutade man med JAP motorer och gick över till sin egen konstruktion. Fabriksteamet slutade att köra 1930 då många förare i hela Europa körde Rudge och de fick bra service från fabriken. Mitten av 1930-talet dog den ledande personen i företaget J.V. Pugh vilket ledde till stopp i utvecklingen och även nyproduktionen. Depressionen gjorde att ekonomin gick i botten och  företaget såldes till EMI och allt flyttades till annan ort. Vid WWII början slutade man helt, för att övergå till krigsproduktion av radarutrustningar. Företaget upphörde officiellt 1946. Idag kan man komma ihåg Rudge för att ha tagit fram trådekerhjulet med centrummutter som användes främst på sportbilar. Idag använder alla tävlingsbilar utvecklade versioner av denna uppfinning.

Rudge TT Replica. Ref 1


Sid 46
Tillbaka

English version

Rumi Junior Corsa 125 1953

Info Rumi Corsa 125 1953. Ref 1

Länkar

Rumi Classic

Rumi wikipedia

Rumi Corsa 125 1953. Ref 1

Rumi 1940-slutet av 1960.
Från början var Rumi ett gjuteri för detaljer till textilindustrin. Under WWII fick man jobb till undervattensbåtar och torpeder. När kriget var över, 1950,  beslöt man sig att börja tillverka mindre motorcyklar. Motorn skulle vara 2 cylinder och två takt på 125 cc. Detta passade också bra till den då populära scootern. Under 1960-talet kom man i ekonomiska svårigheter och företaget gick i likvidation. Ägaren Donnino Rumi återgick till det han älskade mest, att vara skulptör.


Sid 47
Tillbaka

English version

Sölve 1921

Info Sölve 1921. Ref 1

Länkar



 

Sölve 1921. Ref 1

Sölve var en mindre, nästan privat motorcykel som byggdes av Sölvesborgs Gjuteri och mekanisk verkstad i Sölvesborg. Tillverkningen skedde under åren mellan 1921 och 1923 av en mindre modell med 173cc motor. Det finns mycket lite skrivet om detta märke, men som alltid finns kunskaper hos många entusiaster.  Synd bara att man inte förmedlar sitt vetande vidare.


Sid 48
Tillbaka

English version

Scott TT 1929

Info Scott TT 1929. Ref 1

Länkar

Scott wikipedia

Scott TT 1929. Ref 1

Konstruktören till Scott motorcyklar Alfred Angas Scott. Det var en engelsk uppfinnare som hade en mängd patent. De tillverkades från början av 1920-talet och hade ett udda utförande för denna tid. Motorn var en 2 cylinders 2 takts motor som var vattenkyld. Vattnet cirkulerade med termosiphon principen. Alfred dog dock redan 1923 och den specifika Scott utvecklingen avtog snabbt. Den enda tävlingsframgången var TT 1914 Isle of Man med en 3:dje plats. Då cykeln var, jämförbart med andra mycket dyr, kom man i ekonomiska svårigheter och tillverkningen upphörde vid WWII utbrott. 1950 köptes rättigheterna av Aerco och de tillverkade 1956 Birmingham Scott.


Sid 49
Tillbaka

English version

Tomos Racer 1970

Info Tomos Racer. Ref. 1

Länkar

Tomos

 

Tomos Racer 1979. Ref. 1

Tomos är tillverkad i Slovenien från 1956. Man har länge koncentrerat sig på 50 cc maskiner och mopeder. Det har även tillverkats en del racing maskiner. I Holland finns en licenstillverkare. Tomos mopeden är egentligen från början en Puch som man skaffade sig licens på.


Sid 50
Tillbaka

English version

Velocette Thruxton 1965

Velocette Clubman 1968

Info Velocette Thruxton 1965. Ref 1

Info Velocette Clubman 1968. Ref 1

Länkar

Velocette bilder

Velocette wikipedia

Velocette Thruxton 1965. Ref 1

Velocette motorcyklar grundades 1905 då firman kallades Taylor Gue. Grundaren var John Taylor, som sedan bytte namn 2 gånger, och William Gue. Deras första mc kallades Veloce. De valde att tillverka fyrtaktare. Senare kom deras först två taktare, 1913, ut och kallades då Velocette. Detta blev sedan namnet på de cyklar man tillverkade. John Taylor bytte namn till John Goodman. Hans söner Percy och Eugene var också medlemmar i bolaget. Företaget slutade att tillverka motorcyklar 1971.

Velocette Clubman 1968. Ref 1


Sid 51
Tillbaka

English version

Vyrus 984 CB 2VK 2007

Info Vyrus 984 CB. Ref 1

Länkar

Bilder

Vyrus wikipedia

Vrus 984 CB 2VK 2007. Ref 1

Vyrus ingenjörer är de som blivit över när andra högpresterande mc firmor har lagt ned eller minskat sin tillverkning. Man har idag 2008 2 modeller som kan beställas båda med motorer på upp till 1000 cc och 150 hk.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti

Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Other sites
Military service
Travels
My Heritage


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander   bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander