Detta är del 3 i serien om MC-Collection |
Sid 40 Skapad 090213 Tillbaka NUT 1927 Länkar |
NUT 1912-1933 England. |
Sid 41 Tillbaka
NSU 351/OSL 1936 Info NSU Racer 1932. Ref 1 Info NSU 351/OSL 1936. Ref 1 Info Neckarsulmer 1913. Ref 1 Länkar |
NSU racer 1932. Ref 1 På 1930-talet var NSU Europas största tillverkare av motorcyklar. Dock började man år 1900 från den dåvarande Neckarsulm Strickmachinen Union att utveckla motorcyklar. Det gamla namnet blev först Neckarsulm Fahrradwerke, men det ansåg vara lika dåligt som stickmaskin varianten. Det blev alltså NSU. Jämför Yamaha som från början var ett företag som tillverkade musikinstrument. Suzuki var ett textilföretag. Under mellankrigsperioden tillverkade man en motorcykelliknande bandvagn försedd med Opel motor. Det var den som alldeles efter kriget hjälpte bönderna på åkrarna att bärga skörden, då traktorerna hade konfiskerats av ryska militären. Se Sinsheim militar. I början använde man Zedel V-tvin motorer men tyckte inte de var bra så man gjorde sin egen. På 50-talet var man mycket inblandad i tävlings och rekordslagning och byggde speciella modeller för detta. Dessutom producerade man sin egen scooter och licensbyggde Lambretta och Vespa. På 60-talet skaffade man sig licens på Wankel motorn vilken man utvecklade och producerade MC.s och bilar med detta koncept. Detta kostade NSU massor med pengar och var den direkta orsaken till att NSU kom på obestånd och WV-Porsche köpte upp företaget. Idag är de ärevördiga fabrikslokalerna, som klarade sig genom kriget ganska bra, delvis ett av de finaste museerna. Dessutom är lokalerna bostäder. NSU 351/QSL 1936. Ref 1, Neckarsulmer 1913. Ref 1 |
Sid 42 Tillbaka Norton Commando MkIII 1975 Info Norton Commando MIII 1975. Ref 1 Info Norton Wankel 1986. Ref 1 Länkar |
Norton |
Sid 43 Tillbaka Nimbus C 1946 Länkar |
Nimbus C 1946. Ref 1
Nimbus 1920-1957 Danmark. |
Sid 44 Tillbaka Pierce Four 1913 Länkar
|
Pierce four 1913. Ref 1 Familjen Pierce delade upp de olika produktionsenheterna så att sonen Percy fick ta hand om motorcyklar med fadern fortsatte med velocipeder samt byggde upp lastbilstillverkning. Främst då brandbilar. Dessa tillverkades fram till 1932 och motor cykeltillverkningen gick i konkurs 1914. Den första MC:n kom 1909 med en 4 cylinder maskin. 1910 gav man ut en singel cylinders maskin. Den 4 cylinders varianten var mycket kostsam. Pierce tillverkade också en lyxbil känd under namnet Pierce Arrow. Den hade en speciell montering av lyktorna fram som var inbyggde i framskärmarna på ett speciellt sätt. Läs gärna den fina länken Pierce story som berättar allt. |
Sid 45 Tillbaka Rudge Whitworth 1930 Rudge TT Replica 1930 Info Rudge Whitworth 1930. Ref 1 Info Rudge TT Replica. Ref 1 Länkar |
Rudge 1911-1946 |
Sid 46 Tillbaka
Rumi Junior Corsa 125 1953 Länkar |
Rumi 1940-slutet av 1960. |
Sid 47 Tillbaka Sölve 1921 Länkar |
Sölve var en mindre, nästan privat motorcykel som byggdes av Sölvesborgs Gjuteri och mekanisk verkstad i Sölvesborg. Tillverkningen skedde under åren mellan 1921 och 1923 av en mindre modell med 173cc motor. Det finns mycket lite skrivet om detta märke, men som alltid finns kunskaper hos många entusiaster. Synd bara att man inte förmedlar sitt vetande vidare. |
Sid 48 Tillbaka Scott TT 1929 Länkar |
Konstruktören till Scott motorcyklar Alfred Angas Scott. Det var en engelsk uppfinnare som hade en mängd patent. De tillverkades från början av 1920-talet och hade ett udda utförande för denna tid. Motorn var en 2 cylinders 2 takts motor som var vattenkyld. Vattnet cirkulerade med termosiphon principen. Alfred dog dock redan 1923 och den specifika Scott utvecklingen avtog snabbt. Den enda tävlingsframgången var TT 1914 Isle of Man med en 3:dje plats. Då cykeln var, jämförbart med andra mycket dyr, kom man i ekonomiska svårigheter och tillverkningen upphörde vid WWII utbrott. 1950 köptes rättigheterna av Aerco och de tillverkade 1956 Birmingham Scott. |
Sid 49 Tillbaka Tomos Racer 1970 Länkar |
Tomos är tillverkad i Slovenien från 1956. Man har länge koncentrerat sig på 50 cc maskiner och mopeder. Det har även tillverkats en del racing maskiner. I Holland finns en licenstillverkare. Tomos mopeden är egentligen från början en Puch som man skaffade sig licens på. |
Sid 50 Tillbaka Velocette Thruxton 1965 Info Velocette Thruxton 1965. Ref 1 Info Velocette Clubman 1968. Ref 1 Länkar |
Velocette motorcyklar grundades 1905 då firman kallades Taylor Gue. Grundaren var John Taylor, som sedan bytte namn 2 gånger, och William Gue. Deras första mc kallades Veloce. De valde att tillverka fyrtaktare. Senare kom deras först två taktare, 1913, ut och kallades då Velocette. Detta blev sedan namnet på de cyklar man tillverkade. John Taylor bytte namn till John Goodman. Hans söner Percy och Eugene var också medlemmar i bolaget. Företaget slutade att tillverka motorcyklar 1971. |
Sid 51 Tillbaka Vyrus 984 CB 2VK 2007 Länkar |
Vyrus ingenjörer är de som blev över när andra högpresterande mc firmor har lagt ned eller minskat sin tillverkning. Man har idag 2008 2 modeller, som kan beställas båda med motorer på upp till 1000 cc och 150 hk. |
Bilder från
följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt
tillstånd: Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com |
Bäst i Internet Explorer 6.0
eller senare. Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256. För video är Windows Media Player och Nero player provade. © Copyright Björn Bellander |