KLicka för attkomma till denna MC. Ref 1 MC Collection Stockholm
Bilder från utställningen i Rottneros aktuella 2008.
Bild och Text Björn Bellander
sedan 060110
Uppdaterad
2017-11-17
© Björn Bellander

Detta är del 2(3) i serien om MC-Collection
Om innehållsförteckning ej finns klicka på denna lank.

Innehållsförteckningen hoppar automatiskt mellan de 3 sidorna.
Officiell site www.mc-collection.com

Sid 21
Skapad 090213

Tillbaka

Gilera Saturno Racer 1948

Gilera Saturno Racer 1948. Ref 1

Länkar

Gilera
Classic Gilera

 

Gilera Saturno Racer 1948. Ref 1

Guiseppe Gilera föddes på den lyckliga tid då allt var möjligt, bara man hade lite ideér och gillade motorer. Född 1887 i norra Italien började han redan vid 15 års ålder praktisera som mekaniker hos Bianchi som då hade börjat med motorcyklar. Han fortsatte sedan hos det Schweiziska bolaget Moto Rev och jobbade också på deras fabrik. Vid 22 års ålder hade han en liten verkstad där han tillverkade sin första motorcykel. Detta var i Milano. Kanske träffade han Ettore Bugatti som också höll till i Milano och hade ungefär samma sätt att utbilda sig. Bugatti vann ett pris på Milano utställningen. Gilera körde med sitt lilla racing team och vann backtävlingar med sin första konstruktion. Investerare fick ögonen på Gilera som såg att här fanns en person som kunde ta fram motorcyklar, som det gick att tjäna pengar på. En advokat var så imponerad av honom att han blev presenterad för investerare. Detta gjorde att han kunde öppna en egen fabrik. Nu rullade det bara på för Guiseppe och under 30-talet kom flera vinnande modeller. Detta speciellt när han kom över den sk Rondine motorn från Caproni fabriken. Detta blev den kända 4 cyl radmotorn som kopierades överallt speciellt i Japan. Många kända konstruktörer och förare samlades i Gilera teamet, som Geoff Duke och Taruffi. Även Colombo som gjorde Ferraris V12 60°, var med och förbättrade Gileras motorer. 1957 dog Guiseppes enda son och i och med detta gick luften ur Gileras ledning. Några nya och förbättrade maskiner kom inte fram och fabriken lades ned. Namnet köptes så småningom upp av giganten Piaggio som lade sin tillverkning av Vespa hos Gilera. Idag 2009 säljs nya Gilera som tagits fram genom Piaggio.


Sid 22
Tillbaka

Harley-Davidson F 1916

Harley Davidson F 1916. Ref 1

Info Harley Davidson F 1920. Ref 1

Info Harley DAvidson Peashooter Racing 1926. Ref 1

Harley Davidson WLC 1942. Ref 1

Länkar

Harley History

Harley Davidson WLC 1942. Ref 1

Harley Davidson F 1916. Ref 1

Harley Davidsson 1903 -
1953 höll det på att alldeles gå fel för HD då Norton var namnet på Daytona Show. Detta kunde inte HD acceptera utan man gav sin testförare Paul Goldsmith order att ta igen rekordet med en 37 hk genom att höja rekordet för högsta hasighet med 42 km/tim. HD skapades dock långt innan då de 2 ungdomskamraterna William Harley och Artur Davidsson började tillverka motorcyklar i Milwaukee. De var en lyckad kombination som utvecklade, redan efter några år, en V-twin, en layout som skulle bestå. Man förstod att för att sälja måste man ha många återförsäljare och det skapade man. Redan 1912 hade man över 200 st i Amerika. Modellerna avlöste varandra men motortyp och layout var densamma. Reklammässigt satsade man på den typ av tävlingar som förekom i Amerika. Dirt Track och Hill Climb. Här kunde inte de Brittiska fabrikaten göra sig gällande. Deras enda motpol var Indian, men det märket lades ned 1953. Den mesta motorn skapades 1926 och var kvar i produktion ändas till 1972. American Machinery Foundry köpte bolaget 1969 då man kom i svårigheter pga US Tariff Commission. Bolaget drog ned på antalet anställda och kom i konflikt med dem. Kvalitén sjönk drastiskt och cykeln fick öknamnet "Hardly ablesome". AMF sålde 1981 och HD fick åter igen tillbaka sitt goda ryckte. Nya modeller utvecklades med bakgrund av den nostalgi som man hade. Idag säljer man cykeln med ett betydligt högre pris än vad de Japanska tar ut och ändå har man full efterfrågan.

Harley Davidson F 1920. Ref 1 Harley Davidson Peashooter Racing 1926. Ref 1


Sid 23
Tillbaka

Honda CBX 1000 1979

Honda CBX 1000 1979. Ref 1

Länkar

Free manual

Svenska CBX klubben

Bilder

 

Honda CBX 1000 1979. Ref 1

Honda CBX 1000 är idag 2008 en samlar motorcykel som alla lite äldre entusiaster vill ha. Kanske inte att köra så mycket med som att bara äga. Den hade sina svagheter med sin långa vevaxel. Man skall också veta att de Italienska motorgenierna redan hade tagit fram sexcylindriga modeller, som Benelli, Ducati och Gilera. Man hade slagits under samma tid på samma marknad. Man skall också veta att Suzuki också hade en 1000cc hoj. Hondas långa motor gjorde att man fick ett svängmoment som gav cykeln lite sämre egenskaper än 4 cylinders varianter. Vi kommer nog inte att få se någon ny rak 6:a igen.


Sid 24
Tillbaka

Honda 305 1966

Honda 305 1966. Ref 1

Länkar

Life of Soichiro

Classic Honda Club

Honda 305 1966. Ref 1

Honda 1849 -
Soichiro Honda, 1906-1991. Hemma arbetade han i sin fars verkstad för cyklar och MC:s. Han insåg efter WWII att det behövdes transportmedel och köpte ett upplag av mc-motorer. Till dessa byggde han sin första MC 1947 som kallades för Typ A. 1948 bildade han Honda Motor Company. När han slog sig ihop med sin partner Fujisawa som även kunde styra finanserna lyckades man att komma igenom de svåra åren efter kriget. Mitten på 1950-talet kom man igång ordentligt och 1959 hade man ett ordentligt grepp om marknaden. Han insåg att stor försäljning var kopplat till framgångar på tävlingsbanan och det såg han till att han fick. 1958 kom den riktigt stora supersäljaren. En moped med 50 cc motor. Just det som Asien behövde. 100000 st per månad tillverkades!! 1968 kom CB750 Four. En MC med många moderniteter som elstart och skivbroms. Honda hade nu marknaden i sin hand och producerade den ena utvecklingen efter den andra. Mycket beroende av att han aldrig gav ut en MC som gav honom dåligt ryckte. Hondan på MC-museum i Surahammar är en motorcykel som slog värden med häpnad och utkonkurrerade den Engelska MC industrin fullständigt.


Sid 25
Tillbaka

Honda CB 50 Dream 1998

Honda CB 50 Dream 1998. Ref 1

Länkar

Honda CB 50



 

Honda CB 50 1998. Ref 1

50 cc Dream modellen kom redan 1971 och det dröjde ett tag innan den europeiska marknaden kunde få njuta av denna lilla potenta 74 kg:s cykel med 6,0 hk och hela 10500 rpm. Nu började  termen moped komma in i bestämmelserna. Detta betydde att den ej fick ha högre effekt än att den bara kunde köras max 30 km/tim. Detta var ju inte bra för denna fina maskin, men Honda trimmade ned cyklarna elektroniskt och levererade till olika marknader 4 eller 5 växlade varianter. Den första modellen som var försedd med trumbroms fram är en sann samlarhoj och som alltid vill man ha den värsta i sitt garage.


Sid 26
Tillbaka

Husqvarna 1903-2003

Info Huskvarna 1903-2003. Ref 1

Huskvarna 65 1912. Ref 1

MC Collectio. Ref. 1

Länkar

CD:s för olika Husqvarna

Husqvarna fabriks museum


 

Husqvarna 1905/1904 med Moto Rev motor. Ref 1

Husqvarna 1000 cc nästan en Indian eller HD, men med 30-talsteknik. Företaget började som alla andra med att sälja cyklar som sedan försågs med dagens mått mätt hjälpmotorer. Redan 1920 hade man sin egen 550 cc motor. Senare byggdes 1000 cc med vilken man engagerade sig i den tidens tävlingar. Mycket tack vare den genialiske motorkonstruktören Folke Mannerstedt vann man ett flertal världsmästerskap. Under 30-talet anpassade man sig till marknadens krav på billigare maskiner och 2-takts motorer monterade i mc ramarna. Med lyckade sådana klarade man sig långt in på 50talet. Med hjälp av världskända namn som Bill Nilsson. Håkan Carlqvist och Torsten Hallman m.fl. slog man in sig på cross marknaden med kraft. Tyvärr köptes Husqvarna fabrikerna upp, man hade ett omfattande tillverkningsprogram, av Electrolux (Werthen) som ej hade något intresse av motorcyklar varför det såldes till den Italienska tillverkaren Cagiva 1986 som även ägde märket MV Augusta. Märket hamnade sedan i händerna först hos en Malaysisk biltillverkare, Proton, för att sedan säljas till GEVI SpA group. Det företaget med MV Augusta som första märke strukturerades sedan om för att satsa enbart på MV Augusta, som det heter. Man sålde då märket Huskvarna till BMW 2007. Här slutar denna historia hittills. Tyvärr är det så att sådana här försäljningar alltid leder till att, och i detta fall Huskvarna som allmän tillverkare, fabriken läggs ned. Endast en tillfällig bokföringsmässig höjning av finanserna för Electrolux. Nu tillverkade man bara kylskåp och liknande för en kortare tid. Den bästa reklamen på den tiden var "Gör som Electrolux, köp Huskvarna". Dock hoppade många konstruktörer och förare av och byggde egna crossmaskiner. Husaberg! Det var dock svårt att hävda sig på köparens marknad gentemot de Japanska drakarna. Idag återstår av de ärofulla fabrikslokalerna i Huskvarna endast ett mycket fint museum. Synd, Sverige kanske hade haft en MC tillverkare av rang.

Cykel med hjälmotor. Ref 1 Närbild av hjälpmotor. Ref 1


Sid 27
Tillbaka

Indian Single 1905

Indian Onecylinder 1911
Indian Power Plus 1920

Info Indian Single 1905. Ref 1

Info Indian One cylinder 1911. Ref 1

Info Indian Power Plus 1920. Ref 1

Länkar

Indian history

 

Indian Single cyl 1905. Ref 1

Indian 1901-1953
Det var tre kompisar som slogs sig ihop. Hendee, Hedström och Henshaw. Detta var den nödvändiga blandningen av personer för att starta en tillverkning av motordrivna cyklar. De ville se vad en sådan dög till. Dom slog sig samman. Hendee ville bygga, Hedström konstruerade och Henshaw hjälpte till.  Man var nöjd med konstruktionen och började samtidigt att marknadsföra den innan motorcykeln var klar. Detta hände i Springfield 1901. Försäljningen gick bra. Kanske var det så att i Amerika gick allt nytt, särskilt motorfordon bra att sälja. Länge använde man sig av en motortillverkare, Thor, men nu började man förstå att det var bättre att ha en egen motor.  Detta hände 1907 när den första V-twinen kom. Utvecklingen gick framåt och framhjulet avfjädrades med en bladfjäder. Tävlingsverksamheten satte fart, elektriskt ljus och starter kom strax före WWI. Detta skulle bli det enda MC-märke som kunde konkurrera med Harley Davidsson och överlevde ända till 1953. Trots många försök att komma igång genom sammanslagningar med Royal Enfield, Vincent och Matchless blev det ingen fortvarighet. Märket är så omhuldat att det finnas personer som satt igång med tillverkning av delar till i princip alla modeller. Att köpa en gammal Indian är inget reservdelsproblem.

Indian One cylinder 1911. Ref 1 Indian Power Plus 1920. Ref 1


Sid 28
Tillbaka

Indian Scout1930
Indian Chief 1946
Indian Chief 2003

Info Indian Scout 1930. Ref 1

Info Indian Chief 1946. Ref 1

Info Indian Chief 2003. Ref 1

Länkar



 

Indian Scout 1930. Ref 1

Indian Chief 1946. Ref 1 Indian Chief 2003. Ref 1


Sid 29
Tillbaka

Lito Cross 1962

Info Lito Cross. Ref 1

Länkar



 

Lito Cross 1962. Ref 1


Sid 30
Tillbaka

 

Koehler Escoffier1934

Info Koehler 1934. Ref 1

Länkar

Monet-Goyon

Koehler

Koehler-Escoffier

 

Koehler Escoffier 1934. Ref 1

Koehler-Escoffier 1912-1957 Frankrike
Konstruerad av Roger Guignet. Dessa maskiner blev kända på 20-talet och var utrustade med 347cc till 996 cc. Den största motorn var en V-twin och den kraftigaste på den tiden. Man arbetade nära ihop med Monet-Goyon och 1945 var dessa maskiner nästan lika.
 


Sid 31
Tillbaka

 

MV Augusta F4 CRO 2000

MV Augusta 1976

Info MV Augusta. Ref 1

Info MV Augusta. Ref 1

Länkar

MV Augusta

 



 

MV Augusta 1976. Ref 1

Italien har alltid haft en hög industri teknologi. Man gjorde i början ej så mycket för folk i allmänhet, men blev tvungna att efter WWII tänka om när deras tillverkning ej längre var säljbar. Så var det för Augusta som startades Av Count Giovanni Augusta 1923. Man tillverkade då för flyget. Tyvärr dog Giovanni redan 1927 och företaget övertogs av söner och hustrun. Vid WWII slut var man tvungna att, för att behålla arbetarna, börja tillverka motorcyklar. Redan 1945 hade man en prototyp kallad Vespa 98 färdig. Tyvärr var ju namnet Vespa redan registrerat av Piaggio så den blev mera känd som bara 98. Under 50-talet tillverkades mest 125-150 cc motorer och sk Caféracers. På 60-talet när små cyklar ej längre gick att sälja övergick man till större motorer på 350 och 4 cyl 600 cc. När förste man Domenico Augusta dog 1971 tappade man stinget och bolaget upphörde så småningom med motorcyklar. Namnet låg nu i träda ända fram till 1991 då det köptes av Cagiva, som hade köpt andra märken bl.a. Huskvarna. Man satsade nu på högkvalificerade sport cyklar, samt deltog i avancerade tävlingar. Man ville gärna jämföra sig med Ferrari så man tillverkade allt själva. MV Augustas färger var röd och silver. Cagiva satsade nu på MV och Huskvarna. Tyvärr klarade man inte ekonomin utan man blev tvungen att sälja MV till biltillverkaren Proton i Malaysia. Här hamnade märket åter i träda och köptes 2006 tillbaka av ett Italiensk konsortium GEVI Spa. 2007 hade man en tävlingscykel färdig och med den deltog man i Superbike serien. Detta är nu 2008 läget för MV Augusta.

MV Augusta F4 CRO 2000. Ref 1


Sid 32
Tillbaka

Mondial TT Racer 1954

Info Mondial TT racer 1954. Ref 1

Länkar

Mondial TT

 

Mondial TT Racer 1954. Ref 1

Mondial är ett udda märke tillverkad i liten serie för racing på väg. Det var 4 bröder Boselli. Vanligt i Italien med att bröder startar en tillverkning. För att få reklam ville man starta tillverkning av avancerade tävlingsmaskiner. Det tog dock 12 år innan man kom i gång med industriell produktion av maskiner för marknad och tävling, 1948. 1957 drog man sig tillbaka från alla tävlingsverksamhet och 1960 lades tillverkningen ned. Ett försök på 80-talet gjordes att ta upp tillverkning igen men misslyckades.

Mondial TT racer 1954. Ref 1
 


Sid 33
Tillbaka

Ner-A-Car 1925

Info Ner-A-Car 1925. Ref 1

Länkar

Neracar
 

Ner-A-Car 1925. Ref 1

Ner-A-Car 1921-1926 Amerika.

Sam Neracher från Syraneca i staten NewYork lyckades 1921 konstruera ett fordon som flera tidigare drömt om efter WWI.

Namnet blev Near-a-Car. Det stämde med tillverkarens målsättning: "Den minsta, trevligaste, pålitligaste och billigaste motorcykeln näst efter bilen" löd reklamen.
Neracar var avsedd för folk som ville ha ett bekvämt och lättstyrt fordon till ett lågt pris.
Neracar hade horisontell gaffelram av U-balkar, ledstyrning på framhjulet och alla mekanismer var täckta, som på en bil, utom den en cylinders tvåtaktsmotorn på 269 cc för kylningens skull.
Svänghjulet satt på tvären och hade tre uppgifter. Det såg till att motorn gick jämt. Framsidan ingick i friktionsdrevet och innehöll samtidigt generatorns magnetpoler.
Den variabla utväxlingen ersatte det tunga drevet och fungerade samtidigt som koppling. Drivkraften överfördes till bakhjulet med en kedja. I bakre kedjehjulet satt en backbroms som sköttes med en fotpedal.
Fotstarten gjorde det möjligt att få igång motorn utan att resa sig från sadeln.
Effekten var 5 hk som kunde ge en toppfart av 56 km/tim. Bränsleåtgången var 0,3 liter/10 km. I USA kostade cykeln 225 dollar. Framgången var inte enbart begränsad till USA. Den Engelska firman Sheffield-Simplex hade en starkare Black Bourne motor på 347 cc, som fick en tillverkningslicens. Den versionen var också utrustad med handbroms som verkade på bakhjulet.
1926 höjdes priset till £858 och försäljningen sjönk så att tillverkningen i England upphörde. Tillverkades i Amerika till 1924


Sid 34
Tillbaka

 

NV Eiber 1927

Info NV Eiber 1927. Ref 1

Länkar



 

NV Eiber 1927. Ref 1

Eiber fabriken tog 1926 fram en motorcykel på 250cc med deras egen motor. Det var Svensk Motorindustri i Örkelljunga. Cykeln kallades för spjällstaketet, då den var ihop skruvad med bult av raka rör. Samma år köpte NV Eiber mc av Nymans i Uppsala. 1927 började man att endast köpa motorn. Detta gjorde att Eiber gick i konkurs pga för liten omsättning. Företaget övertogs av Suecia som fortsatte med större maskiner, mest för tävlingsbruk.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander   bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander