KLicka för att komma till denna mc. Ref 1 MC Collection Stockholm
Bilder från utställningen i Rottneros aktuella 2008.
Bild och Text Björn Bellander
sedan 060110
Uppdaterad
2017-07-15
© Björn Bellander

Detta är del 1 (3) i serien om MC-Collection
Om innehållsförteckning ej finns klicka på denna lank.

Innehållsförteckningen hoppar automatiskt mellan de 3 sidorna.
Officiell site www.mc-collection.com

Sid 1
Skapad 090213
Tillbaka

English version

Alcyon 1904

Info text om Alcyon. Ref 1

Länkar
Alcyon wikipedia
Alcyon MC
Alcyon cyklar

 

Alcyon 1904 på Rottneros MC Collection. Ref 1

Denna franska motorcykel kom 1904. Firman som startades av Edmond Gentil redan 1890, då med cyklar som huvudproduktion. 1902 började man med att pröva på med motordrivna sådana. Man hade ett professionellt cykelteam. Detta lades ned så sent som 1955. Ännu idag kan man på webben hitta franska cyklar med namnet Alcyon. Firman som var mycket föränderlig provade också på med bilar. Här hade man alla typer av motorer, även av andra märken. Bilarna gick förstås bra i början men på 20-talet gjorde man några riktiga floppar och biltillverkningen upphörde. I början av 1900-talet hade man stora framgångar med en modell designad av Zurcher där motorn var på 348 cc. Det var en 4 ventilers motor. 1912 vann man Isle of Man TT med en sådan. Efter 1945 producerade man i början en del motorcyklar med inköpta motorer. Man koncentrerade sig sedan mest på 48 cc mopeder. Det är osäkert när produktionen upphörde, en del källor säger 1955 medan andra menar 1968, men cykel teamet fanns till 1957.


Sid 2
Tillbaka

English version

Aermacchi Racer 1969

Info text om Aer Macchi Racer 1969. Ref 1

Länkar

Motorcycles

Aermacchi pics

 

Aer macchi Racing 1969. Ref 1

Aer Macchi var det Italienska företaget som hade oturen att hamna i klorna på  Harley Davidson. Här hade man tänkt att alla mindre modeller skulle tillverkas som Harley hade för avsikt att tillverka. Man sålde dock företaget 1978 som då gick upp i Cagiva. Detta företag köpte ju också Huskvarna. Eller rättare Huskvarna gjorde sig av med mc tillverkningen till Cagiva.  Idag, 2008, äger BMW detta märke. Från början, dvs före motorcykelperioden var Macchi ett företag som tillverkade flygplan. Detta var ju en lukrativ marknad under 20 och 30-talet. Bl.a. finns en flygbåt på Flygvapenmuseum som skulle försvara Bodens fästning. Läs mer i min flygvapensida.
Företaget startade mc tillverkning 1948, med typisk italiensk design. De hade en cylindervolym i två steg. 123 cc till 172 cc och 172 till 346 singel cylinder med både sid och toppventiler. Det var 1960  man kom i ekonomiska svårigheter och köptes av Harley Davidson.


Sid 3
Tillbaka

English version

Ariel Cross HS 1955

Info text om Ariel Cross 1955. Ref 1

Länkar

Private Ariel site

Ariel history

Ariel Owner Club
 

Ariel Cross 1955. Ref 1

Ariel 1902-1970
En av de kända och framgångsrika Engelska märkena. Utvecklingen för mc gick som att gå i en trappa. För Ariel började det med cykeltillverkning 1870. Då uppfann James Starley trådekerhjulet. I början var det bara radiella ekrar. Sedan ändrades det till tangentiella, varvid men fick enbart dragpåkänning i dem. Detta var nödvändigt för att komma vidare med det bärande hjulet. Benz använde det på sin första trehjuling 1886. Nästa steg i utvecklingen var luftgummihjulet som inte kom förrän 1898. Ekerhjulet tillverkades av Starleys firma som senare startade Ariel. Deras första motorvelociped kom 1901 som en trehjuling med Dion motor. Man gick i konkurs förstås men räddades av Charles Sangsters som fick igång Ariel med en 2 takts motor, 3 växlad låda och kickstart. Charles son Jack tog över och fortsatte med bl. a. JAP motorer tills dess en känd konstruktör Val Page anställdes. Han hade med sig ett koncept på en 4 cyl. motor även kallad square four. Den motorn behölls tillsammans med vanliga "twinnar" ända till slutet av 1970 då nedläggningen var ofrånkomlig trots ett hägrande kontrakt från Engelska försvaret. Efter kriget kom Ariel över konstruktioner som Triumph/BSA tagit som krigsbyte från Adlers konstruktionsavdelning. Efter dessa tillverkade man sina modeller Arrow och Leader.


Sid 4
Tillbaka

English version

Adler MB200 1954

Info text om Adler 1954. Ref 1

Länkar

Adler MC-1

Adlerwerke historia

Adler Motor Veteran Club

Adler 1954. Ref 1

Det är egentligen synd att märket Adler försvann från marknaden i mitten av 1950-talet. Fram till WWII hade man en fin produktion av bilar, motorcyklar och kontorsmaskiner. Detta borde ha varit en säkerhet för att man skulle klara sig i konkurrensen efter kriget. Men nej. Först misslyckades man med att modernisera bilmärket Adler varvid biltillverkningen lades ned 1948. Man skulle koncentrera sig på motorcyklar och kontorsmaskiner. Motorcyklarna blev man tvungna att slå sig ihop med Triumph då fabriken hamnade i Engelska zonen och Triumph hade tagit deras senaste mc konstruktioner. Det gick ju inte att producera samma cykel både i England och Tyskland med samma utseende. Det var slutet på en långvarig mc tillverkning som startat redan 1899. Nu hade man alltså bara kontorssidan kvar. Den köptes 1960 av den Amerikanska Litton koncernen, som sedan 1978 sålde till Volkswagen och till sist 1987 till Olivetti i Italien och till sist när datorisering kom överläts Adler till Holdingbolag. Detta brukar vara slutet för ett företag som varit på nedgång länge där olika företag sugit ut det mesta. Så och i detta fall. Man hade nu bara byggnaderna kvar och de byggdes om och lokalerna hyrdes ut till olika företag. Så kan det gå. Jämför, i Sverige, där fabrikernas byggnader säljes för att omvandlas till hyresfastigheter, i vilka man hyr in sig med de lönsamma resterna.


Sid 5
Tillbaka

English version

ACE 1923

Info text om ACE 1923. Ref 1

Info Henderson 1912. Ref 1

Info Hendersoon D 1915. Ref 1

Länkar

ACE en legend

ACE in Philadelphia

Orginal ACE ritningar hittade

Henderson D 1915. Ref 1

ACE 1923. Ref 1

ACE 1923. Ref 1

William Henderson var en av bröderna vars far var vice president i Winton Motor Car Company. Här fick William sin utbildning och intresserade sig för motorcyklar. Hans far var inte alls road av detta hans intresse utan menade att det fanns inga pengar i det. Trots detta fick han pengar från sin far att starta sitt företag Henderson & Co. Här byggde han sin fyrcylindriga motor vilken monterades i en mc ram. Produktionen var dock blygsam och när hans koncept började slå igenom insåg man att man behövde mer kapital och produktionsresurser. Han sålde därför sitt motorcykelkonstruktion till Excelsior i Chicago. William blev här chefs ingenjör. Men mot slutet av 1918 tröttnade bröderna på Excelsior och startade sitt eget företag ACE i Philadelphia.  Här byggde han 1919 en ny fyrcylindrig motorcykel som inte fick ha något gemensamt med hans gamla konstruktion. Det lyckades bra och framtiden såg ljus ut. Dock omkom William i en bilolycka 1922 då en annan bil körde på hans motorcykel. Detta kom mycket olägligt då man just var färdig att lansera flera nya modeller. Nu visade det sig hur viktig William var för företaget då det sakta gick.  utför för ACE. Till slut såg man ingen annan råd än att sälja och det blev Indian som 1926 köpte tillverkningsrätterna. Hendersons mc byggdes nu med namnet Indian fram till 1943.

Henderson model D 1915. Ref 1Henderson 1912. Ref 1
 


Sid 6
Tillbaka

English version

Brennabor 3.5 1904

Info text om Brennabor 3.5 1904. Ref 1

Länkar

Brennabor

Brennabor Wiki

Brennabor. Ref 1

Firman startades redan 1871 av tre bröder Reichstein. I början tillverkade man barnvagnar och fram till 1930 var man Europas största tillverkare av sådana. Då tillverkades dessa av rotting. 1902 tillverkade man seriemässigt motorcyklar. Dessa kunde levereras med 2, 3 eller 4 hjul. Bilar tillverkades fram till krigsslutet, då fabriken monterades ned och fördes bort österut. Barnvagnstillverkning uppstår i mindre skala i Östtyskland. Firman ursprungliga tillverkning kommer aldrig igång efter kriget utan lokalerna upptar idag många olika firmor bl.a. kugghjulstillverkning till ZF,


Sid 7
Tillbaka
English version

Brough WE 1913

Info text om Brough WE. Ref 1

Länkar

Solvang MC museum USA

Brough W.E. Ref 1

William Brough startade mc tillverkning 1908. Hans maskiner var av sk flattank utförande och motorer från många olika tillverkare. I början var det endast singel cylinder. Senare tog han också upp flat twin. Tillverkningen pågick av dessa standarmaskiner till 1926.


Sid 8
Tillbaka
English version

Brough Superior SS1000 1925

Info text Brough Superior. Ref 1

Länkar

Brough Superior MC Club

Brough Wiki

Brough video

Brough manual

Brough Superior Story

Brough Superior SS100 1925. Ref 1

William Broughs son George var delägare med sin far, men startade sin egen firma, också i Nottingham och producerade en motorcykel som han kallade Brough Superior 1921. Fadern brydde sig inte så mycket om detta utan fortsatte med sin tillverkning av Brough W.E standard.
Alla cyklar som levererades från George Brough var specialbeställda och personligen kontrollerade av George. Detta innebar att varje cykel monterades två gånger. Första för att se till att alla delar passade. Sedan monterades den isär och sattes ihop igen. George testkörde varje cykel och signerade allt. Märket är berömt för att Lawrence of Arabia ägde flera stycken. Han dog i en olycka med en Brough efter hemkomsten till England med den cykel han tagit med sig från Arabien. Från 1928 till 1935 levererades de med JAP motor och sedan med Matchless motorer. Läs mer i länken story. 1940 ändrade George inriktning och började tillverka delar till flygmaskiner. Efter kriget tillverkade han precisionsverktyg och reservdelar till sina motorcyklar detta höll han på med till sin död 1969.


Sid 9
Tillbaka
English version

BSA Gold Star Cross 1957

Info text BSA Gold Star. Ref 1

Länkar

Lite om Gold Star

BSA Gold Star Owners Club

BSA Wikipedia

BSA Gold Star Cross. Ref 1

BSA 1903-1990
Birmingham Small Arms tillverkade 10000 gevär per vecka och 145000 kulsprutor inför WWI. Detta var ett resultat av att William III i slutet av 1600-talet förstått att han behövde en krigsindustri oberoende av utlandet. Redan 1903 byggdes den första motorcykeln, dock med motorer från Minerva i Belgien. Dessa var gröna, som blev BSA:s färg. Fram till WWII kom ett flertal olika modeller med stigande motorvolymer. Namn som Sloper, Blue Star och M-range. Den sista känd för att AAA använde den till sina sidvagnsmaskiner som support på de Engelska vägarna. Under WWII levererade man mängder med maskiner till försvaret av modellen M20. Efter kriget tog BSA, som krigsbyte, över design avdelningen hos Adler. Senare användes materialet av Ariel för att tillverka deras modell Arrow och Leader
. Efter kriget tog man upp en billighetsmaskin som såldes i ca 500000 ex fram till 1963. Detta var en kopia av DKW fast vänd och omräknad till tum. Kända namn är alla A motorer A10, A65, Gold Star, Rocket, Spitfire osv. BSA:s dalande tillverkning ledde fram till ett åtgärdspaket tillsammans med Triumph och Norton. Detta misslyckades delvis på grund av de anställda som ville bestämma själva. Fyra år senare startades nationellt NVT som fortsatte att tillverka reservdelar till alla kända Engelska motorcyklar. En del nytillverkning ingick i programmet men med utländska motorer i slutet av 1990.


Sid 10
Tillbaka
English version

Benelli 750 SEI 1976

Info text Benelli 750. Ref 1

Länkar

Benelli UK

Benelli story

Benelli Wiki

Benelli SEI 758. Ref 1

Benelli 750 SEI
MC Benelli finns enbart på grund av att de 6 bröderna Benellis mor tog familjeförmögenheten och startade en mekanisk firma år sina barn 1911. Här lagade man motorfordon och främst motorcyklar. Det dröjde inte länge förrän man själva hade skruvat ihop en sådan. Man började under mellankrigsperioden att tillverka 75 cc och 175 cc med enkel överliggande kam. Med en sådan vann man i 3 år den Italienska mästerskapstiteln. Toini som var föraren skadades dock svårt vid en olycka. Senare kom man med en motor med dubbla övarliggande kamaxlar.
Fabriken förstördes under kriget, men byggdes upp igen av bröderna. Nu var man åter populära och hade en produktion av över 500 cyklar om dagen. På slutet av 50 talet sjönk produktionen och man var till slut tvungna av delvis släppa in deTomaso som finansiär. Nu startade en ny period i Benellis mc produktion och cylindervolymen steg till uppåt 1000 cc.


Sid 11
Tillbaka
English version

BMW R71 1939

Info BMW R71 1939. Ref 1

 

Länkar

Alla BMW

 

BMW R71 1939. Ref 1

BMW R71 1939
BMW's konstruktör Max Friz konstruerade 1923 den första motorcykeln. BMW R32. Den var försedd med en boxermotor som var monterad tvärs i ramen och drev över en separat växellåda bakhjulet med kardan. Denna princip har BMW hållit fast vid sedan dess. Man tillverkade också singel cylinders modeller dock fortfarande med växellåda och kardan. Efter R32 kom R39  och R2. R39 hade hårdlöd ram och bladfjäder på framhjulet. Under WWII levererade man en modell R75 med sidovagn. Se även R75 från Sinsheim. Den fanns även med drivning på tredje hjulet. Zündapp levererade också liknade cyklar till militären. Med en 500 cc vann man VM 54 och 56. Alla BMW's olika modeller kan du hitta här.


Sid 12
Tillbaka
English version

BMW R47 1927

Info BMW R47. Ref 1

BMW R2 1931-1936. Bild tagen på BMW museet Munchen. Ref 1

Länkar

BMW R47 foton

BMW historia

BMW R47 1927. Ref 1

BMW R47 fjädring fram. Ref 1


Sid 13
Tillbaka
English version

Crocker Big Tank 1939

Info Crocker. Ref 1

 

Länkar

Albert Crocker

Crocker Big Tank. Ref 1

Sid 14
Tillbaka
English version

Douglas 1914

Info Douglas 1914. Ref 1

Länkar

Douglas Wiki

Douglas MC info

Douglas History

Douglas Vespa

Douglas Dragonfly

Douglas 1914. Ref 1

Douglas 1914
I Bristol startades en smedja 1882 av bröderna William och Edward Douglas. Den utvecklades först till ett gjuteri för att senare när man kommit i kontakt med Light Motors som hade en 2 cylinders motor som man byggde in i en motorcykel 1902. Light Motors kom i svårigheter 1907 och Douglas köpte firman och kom på så sätt över motorn. Denna motor skulle i Douglas händer utvecklas lika länge som firman producerade motorcyklar. Under första världskriget gjorde man ca 70000 cyklar till armen. Många hamnade på havets botten. Efter kriget monterades skivbromsar och cylindervolymen ökade till 600 cc. Som alla mc tillverkare under början av 50-talet gick det sämre och sämre för Douglas. Deras sista modell som man hoppades mycket på kallades för Dragonfly och såg lite annorlunda ut. Många älskade den som ett bra arbetsverktyg men tillräcklig försäljning uppnåddes ej. Tillverkningen upphörde 1957. Man blev nu återförsäljare av Vespa och Gilera. Vespa monterades också i de gamla fabrikerna.


Sid 15
Tillbaka
English version

Douglas E.W. Sport 1927

Info Douglas E.W. Sport 1927. Ref 1

Länkar

Douglas MC Club

 

Douglas E.W. Sport 1927. Ref 1

Douglas E.W. Sport 1927. Ref 1

Douglas E.W. Sport 1927. Motorcyklarna var mycket stabila och passade för sidovagn. Detta var mycket populärt under mellankrigsperioden. Man tävlade också mycket i dirt track och även i TT tävlingar som Isle of Man.


Sid 16
Tillbaka
English version

Douglas DT5 1928

Info Douglas DT 5 1928. Ref 1

Länkar

Dirt track bilder

Douglas DT5 1928. Ref 1

Douglas DT 5 1928. Ref 1


Sid 17
Tillbaka
English version

Ducati Mille 1986

Info Ducati Mille. Ref 1

Länkar

Ducati

Svenska Ducati klubben

Ducati Wikipedia

Ducati MIlle. Ref 1

När man tänker på italienska företag som idag säljer motorcyklar tror man vanligtvis att de en gång uppstått av någon duktig italienare som också körde sina produkter. Så är inte fallet när det gäller Ducati. Detta företag bildades 1926 av en rik familj som noggrant undersökt vad man kunde tjäna pengar på. Det enda riktiga i denna sak var att det var 2 bröder som ledde denna tillverkning och det var utrustning för radiokommunikation som utvecklades mycket snabbt under denna tid. När WWII kom gick det ju förstås framåt men fabrikerna bombades totalt sönder 1944. Dock hade Ducati familjen sett om sitt hus och förberett sig för den tid som skulle komma efter kriget. Man hade konstruerat en motor lämplig för en motorcykel. Detta var företagets lyckosatsning. Allt detta startade på mässan i Milano 1946. Fabio Taglioni gav märket högre höjder i slutet av 50-talet med sina konstruktioner och deras förare var Mike Hailwood. Företaget klarade sig ända till 1983 innan det införlivades i Cagiva gruppen för nya framsteg. Dock fick även denna grupp en nedgång och Ducati delen såldes till Texas Pacific Group vilket det nu tillhör och fortfarande 2009 tillverkar Ducati cyklar.


Sid 18
Tillbaka
English version

Excelsior Manxman 1935

Info Excelsior Manxman 1935. Ref 1

Länkar

Manxman Wikipedia

Excelsior MC:s

 

Excelsior Manxman 1935. Ref 1

Detta märke, Excelsior, har utvecklats genom den kända proceduren att ett företag startades, som producerade cyklar 1874. Detta gick över till att montera motorcyklar 1896. Man var tidigt involverad i tävlingsverksamhet tillsammans med ett av de äldsta mc företagen som fanns i England. 1910 bytte man namnet Bayliss till Excelsior Motor Company. 1935 gjorde man en mycket populär modell som kallades för Manxman. Denna cykel erbjöds med 250 cc eller 350 cc motor. 1940 tog man fram den mini mc för fallskärmstrupperna som blev mycket omdiskuterad om den var till nytta eller besvär. Tillverkningen av mc upphörde 1965 därefter kom en övergångsperiod då man tillverkade tillbehör och reservdelar.


Sid 19
Tillbaka
English version

Flying Merkel 1911

Info Flying merkel. Ref 1

Länkar

Flying Merkel

1911 Merkel

Flying Merkel. Ref 1

Detta märke drevs av ett mycket innovativt team i Wisconsin USA. Man hade många saker som kom först på 50 talet som standard på mc. Det var en modern framgaffel som hade inbyggda fjädrar i rör som styrde i ett annat rör. Bakhjulsfjädring, en kraftfull 1000 cc motor och kickstart. Trots detta överlevde inte detta företag som startades 1902, årtalet 1915.


Sid 20
Tillbaka
English version

Gladiator 1913

Info Galdiator 1913. Ref 1

Länkar

Gladiator 1913. Ref 1

Gladiator kommer från K.G. Karlsson verkstad i Skövde. 1912-1919. De gjorde en lätt motorcykel med tydligt förstärkt ram. På bilden kan man se att den ej hade någon koppling, senare, 1912 kom en modell med detta. 1919 eldhärjades tillverkningslokalerna och man kan misstänka att det var ett försäkringsbedrägeri då ägaren hade mycket vidlyftiga affärer. I samband med detta gick företaget i konkurs. 


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander