Viggen Cockpit. Ref 1 Robothistoriska Museet Arboga
Länk till museet  English version 
Text och bild Björn Bellander. 33 bilder aktuella 2005
Tillbaka. Se även bildsida från besok 2012

Skapad 080107
Uppdaterad
2017-07-15
© Björn Bellander
web counter
web counter
Robot museet. Ref. 1
Målrobot 02. Användes på Kirunabasen Vidsel. Se vidare länken.
Robot museet. Ref. 1
Se länkar nedan.
Robot museet. Ref. 1
Rb310. En svensktillverkad robot konstruerad med V1 som grund. Obsevera den lilla propellern som räknade antalet varv för att bestämma flygtiden. Även kallad lufttorped Lt7.
Robot museet. Ref. 1
Robot 68. Bloodhound 2. Se länk nedan.
Robot museet. Ref. 1
Flygande bomb. Försöksrobot
Robot museet. Ref. 1
V1-robot. Se vidar alla länkar om V1 och/eller Fieseler 103. Läs även om Gerhard Fieseler under min webbsida om Flygvapenmuseet sid 19 och 23. Du som kan tyska, läs hans bok "Meine Leben unter Himmel". Finns att få på antikvariat.
Robot museet. Ref. 1
En pulsmotor var egentligen en genial konstruktion för sin tid. Motorn utvecklades av motorfrabriken Argus i Tyskland. Styrningen skedde med magnetkompass, höjden med barometer och flygtiden max 30 mil genom en liten propeller som räknade antalet varv för att stoppa motorn. Hastigheten på roboten låg på ca 640 km/tim. Därför kunde de sista Spitfire planen med Griffon motor flyga i kapp och tippa eller störa luftströmmen. Tidigare Spitfire var tvugna att vänta på tillfälle och dyka ikapp dem.
Robot museet. Ref. 1

Robot museet. Ref. 1
Roboten hade två behållare som innehöll tryckluft. Dessa hade ett övertryck av 150 atö och var anslutna till bränsletanken som tryckte fram bränslet till pulsmotorn. Den motorn var ett franskt patent från mitten av 30-talet som utvecklades hos Argus och i Peenemünde. Dessa behållare är en intressant konstruktion. Se fö. robotmuseets webbsida.
Robot museet. Ref. 1
Sjörobot 315.
Försedd med pulsmotor. Roboten avsedd för Jagarna Halland och Småland.
Robot museet. Ref. 1
Kasett Bantam 52. Samma typ utvecklades för sjömål och hette då Bantam 53. Olika utvecklingsmodeller finns.
Robot museet. Ref. 1
SAAB Rb 340. Samma serienr som passagerarplanet Fairchild/SAAB 340. Ett robot projekt som ej fullföljdes. Se även länken från Vidselbasen.
Robot museet. Ref. 1
Attackrobot. Tyvärr så här efteråt kommer man inte ihåg de olika robotnamnen och deras historia. På nätet finns det dåligt med information om museets robotar.
Robot museet. Ref. 1
Attackrobotar.
Robot museet. Ref. 1
Attackrobotar.
Robot museet. Ref. 1
Attackrobot. Monterades på attckplanen.
Robot museet. Ref. 1
Sjömålsrobot 15.
Robot museet. Ref. 1
Rbot 17 Hellfire. En amerikansk modell som Bofors utvecklade för att användas mot sjömål.
Robot museet. Ref. 1
Robot 53 Bantam. Bofors Anti Tank missile. Man har använt bokstäverna B-An-Ta-M, för att få namnet. Användes även som sjömålsrobot.
Robot museet. Ref. 1
Attackrobot projekt 301. Det var ett liten plan som hängdes upp under t.ex. J21R.
Robot museet. Ref. 1
Front på ram-jet robot. En ramjet motor har en kompressor som drivs av det utvändiga "hastighetstrycket" i spetsen. Här ökas trycket av en turbinrotor till bännkammaren. Intaget vid den vita delen är för kylluft. Därför måste den lyftas av en lämplig värd till höjd och hastighet för att motorn skall starta. Den har ej några rörliga delar förutom rotorn. Detta är den typ av motor som nu på 2000-talet utvecklas för mycket höga hastigheter
Robot museet. Ref. 1
Ramjet motor. Se föregående bild. Läs om olika typer av jetmotorer i länken.
Robot museet. Ref. 1
Robot 69 Redeye. Se länken från Norrtälje Lv3. Bläddra lite där bland alla trevliga bilder av robotar och gamla Lv-pjäser.
Robot museet. Ref. 1
Robot 56 Bill. Robot 56 var en vidareutveckling av Rb 53 Bantam. 56:an demonstrerade första gången 1982. Dess specifika sätt att träffa målet var att den kom uppifrån när den träffade stridsvagnen. Där är de vanligtvis svagast. Roboten var trådstyrd och nådde längst 2000 m. Skytten måste var skicklig då den styrs hela tiden genom siktet. Roboten kan penetrera 600 mm pansar.
Robot museet. Ref. 1
Attackrobot 05. Användes mot både land och sjömål. Hängdes upp under Viggen.
Robot museet. Ref. 1
Uppskuren Jet motor. Här kan man se förbränningskammaren, som är placerad ovanför de sista kompressorstegen. Förbränningen blåser på steget längst till vänster (syns nästan inte). Observera att runt kammaren är det tomrum. Här leds kyllyft in. Bofors gjorde en fungerande jetmotor redan 1930 men pga av att det ej fanns material som tålde värmen blev hållbarheten för kort. Projektet lades ned. Samma problemhade Heinkel i Tyskland.
Robot museet. Ref. 1
Uppskuren jetmotor. Här syns den axel som driver kompressorstegen. Behållaren som är halverad är där bränslet förbränns och bildar ett övertryck och går ut till vänster och får axeln att rotera.
Robot museet. Ref. 1
Förarkabin Viggen trainer. Vid besöket fick man med instruktör pröva att landa. Det var fullständigt omöjligt. I spaken var en motkraft inbyggd. Antingen gick det för sakta eller så hamnade man utanför banan. Kunde nog inte det där med flaps och dragkraft på motorn. Till slut tyckte jag att någon annan kunde få pröva.
Robot museet. Ref. 1
Förarkabin Viggen trainer.
Robot museet. Ref. 1
Förarkabin Viggen trainer.
Robot museet. Ref. 1
Bantam med kasett. Vingarna viks åt sidan.
Robot museet. Ref. 1
Bantam 53 sjömål.
Robot museet. Ref. 1
Bantam
   

Länkar:  Robot 56 Bill  Robot 68 Bloodhound Fieseler V1  V1 Flying bomb
Om Fieseler flygvapenmuseet  Om olika typer jetmotorer 1  Norrtälje Lv3

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-