Besök i Bronx. Ref 1 Min resa med cykelsällskapet

Amerika 91 England 1 England 2 England 3 Tyskland 98 Essing 03 Kreta
Finland 87 Bornholm 88 Kiruna 02 Strömsund 00
Rubiker till Amerikaresan
1) Dagboken 2) Penns Grove dag 1 3) Millville dag 2 4) Cape May dag 3 5) Dover dag 4
6) Newcastle dag 5 7) Aberdeen Dag 6 8) Westminster dag 7 9) Gettysburg dag 8 10) I Gettysburg 9-10
Dagboken antal bilder 28. sid 1

Penns Grove. Dag 1. Antal bilder 8. sid 2
Tillbaka

De två tvillingtornen som nu är borta

Ref. 1
Efter landningen på Kennedy Airport gällde det att komma igenom tullen. Min tullman pratade så jag inte förstod. Engelska var jag rätt dålig på. När han frågade vad jag hade i Amerika att göra blev man ställd. Han var dock snäll och sa "Turist". Då fick jag fram ett Yes. Sedan blev mitt pass stämplat.
Såhär gick det till när de förpackade cyklarna lastades i bussen.
Färdledningen hade hämtat ut vår cyklar som man rullade på en vagn till bussen. Nu var det så att man fick inte in cykelpaketen i bagage utrymmet. Genom dörren gick det inte heller, tills någon kom på att skjuta in dem genom ett ventilationsfönster. Det var väldigt varmt. På parkeringsplatsen för bussar gick en polis och körde iväg alla personbilar som stannade. Man fick bara släppa av resande. Han var utrustade med pistol och stora nyckelknippor. För mig såg det väldigt exotiskt ut. Alla han sade till verkade ha stor respekt för honom. Bussen tog oss ca 20 mil söderut till Penns Grove.
Brooklyn

Millville. Dag 2. Antal bilder 3. sid 3
Tillbaka

Det är först nu som jag inser att Washington ligger på andra siden floden utanför Penns Grove. Dagen därpå gällde cykling till Millville.

Cape May. Dag 3. Antal bilder 8. sid 4
Tillbaka

På den här kartan markerade jag en felaktig sträckning först. Det är därför som fler tvärstreck är markerade.
Lunch blev det men var?
All mark i USA är privat och att komma ut på badstranden gick ej utan vidare. Någon boende hade tillkallat polis och cykelgänget lät säkert konstigt på vårt svenska språk. Sedan efter lite perlamenterande tillät poliskonstapeln oss att gå genom grinden ut på den fina sandstranden, där man kunde om det gått för jordens krökning att se ända till Europa.
Badstranden med otrevliga trutar som omedelbart tog reda på allt man lämnade. Det gällde att se upp med det annars kom det 50 st dykande ned.
Ref. 1
Hotellet Cabin Motor. Här står Ove och väntar på oss. Det var ordnat med en Taxi att skjutsa oss till en krabbrestaurant. Det var en mörk madam som i ilfart körde oss dit. Här fick vi vänta ett tag tills ett bord blev ledigt. Vi åt alla lobster. Amerika var ännu så nytt för mig att mitt vidseende ej observerade mer än den närmaste omgivningen.
Utanför rummen på parkeringen stod en Lincoln. Ganska risig, men jag som är intresserad av äldre sådana tyckte det var kul.

Dover. Dag 4. Antal bilder 8. sid 5
Tillbaka

Platsen där färjan utgick ifrån hetr Cape May och gick över till andra sidan av Delaware floden.

Färjan lade till vid en historisk stad som hetr Lewes.
Ref. 1
Vi åkte ned utefter en mindre lokalväg för att leta efter en plats att äta på. Vi hittade denna festplats, som vi naturligtvis måste ha tillstånd för att använda. Det fick vi av en boende i närheten.
Här sov vi över strax före Cape May. Nästa dag skulle vi med färjan till Dover. Det strulade dock med frukosten så vi höll på att missa färjan. Inget ont om Holiday Inn då vi skulle äta på Bayshore Restaurant. Personalen var väldigt saktfärdiga.
Bild från övre däck mot bildäck på väg mot Lewes.
Ref. 1
Någonstans på vägen mot Dover var det mellanmål. Då arrangerade jag denna bild med Oves ben.
Newcastle. Dag 5. Antal bilder 10. sid 6
Tillbaka

Strax för Nowcastle passerade vi ett oljeraffinaderi som det talas om i texten. Jag kan än idag känna den koncentrerade lukten av olja-bensin som släpptes ut därifrån när jag cyklade förbi. Dessutom blåste det just då kraftig.

I Newcastle, utanför, stannade vi vid en marknad. Här köpte jag en persiska som man slaskade i sig. Konstigt att man minns sådana hör oviktiga saker.
Ref. 1
Det känns skönt när man efter 8 mil ser skylten vid målet.
Den höga bron som vi cyklade över. Den var så hög att man undrade varför den inte vek sig åt sidan. Allt järn var nitat. En flod i USA är som att åka över bron till Danmark fast 3 gånger högre
Motellet önskade oss välkomna med denna skylt. På kvällen skulle vi gå ut. Dock i Amerika kommer man ingen vart om man inte åker bil. Vi försökte ta oss över den breda motorvägen och med full språngmarsh hann vi precis över. Vi hamnade på en stängd bensinmack. In till stan kom vi aldrig utan gick in på ett ställe där man sålde donuts.På något sät måste vi ha tagit os över motorvägen igen, men minns inte hur.

Ref. 1

Några bilder av deltagare duschade och uppklädda på kvällen. I Amerika var det så att man fick vad man betalade för. Tyvärr har namnen fallit i glömska.
Ref- 1

Aberdeen. Dag 6. Antal bilder 14. sid 7

Ref. 1
Skolbussen som kom och hämtade oss för transport till Delaware och besök på Svenska museet.
Entrén till minnes museet.
Här är mannen som administrerade museet. Han blev senare lite irriterad över när vi stod och petade bland alla pimpsens och trodde väl att vi försökte stjäla. Jag har fortfarande kvar min Delaware pimps
Ref. 1
Sedan gick vi runt och tittade på området Nya Sverige. Här har dom byggt upp en typisk stuga som Svenskarna använde sig av.
En bild från en parkering till Super market. Det som var mest imponerande inne i affären var de mycket höga hyllorna för att plocka varor. Sådana kan man nu på 2000-talet se i Sverige. Man når inte till de högsta varuhyllorna. T.ex. Willys
Det fanns mycket på området. Då Svenskarna kom bra överens med indianerna och handlade med dom. Därför är nog denna staty upprest. I ett hörn låg Sveriges gåva, till ett jubileum, en båt skänkt av Sveriges dåvarande kung i ett miserabelt skick. Idag 2009 är den nog skrotad.
Ref. 1
Jag är inte riktigt säker på om denna bild tillhör dagens tur. Sådana här minnesluckor kan finnas på flera ställen. Men vad gör det bilden passar alltid in i turen. Jo nu kom jag ihåg. Det är krogen vi satt och väntade på medan borgmästaren ordnade polistransporten.

Här är bron som ej var tillåten för cyklister. Robin som är handlingens man sa att vi cyklar tillbaka en bit till ett ölschap. Robin talar ju perfekt Engelska och kom i slang med borgmästaren som ordnade poliseskort åt oss och dessutom gratis.
Här är vi samlade för att samlat cykla över bron. Polisbilen körde dock rätt fort så vi var tvugna att trampa på duktigt. Det var spännande men inte hann man titta på utsikten

Westminster. Dag 7. Antal bilder 5. sid 8

Gettysburg. Dag 8. Antal bilder 4. sid 9

Gettysburg. Dag 9-10. Antal bilder 11. sid 10

Ref. 1
Här äter vi lunch uppe i Applachian Trail. Aldrig har jag varit så rädd som under den vandringen. De andra i gruppen försvann hela tiden trots att jag försökte komma ikapp och hålla deras hastighet. Det där med vit markering såg jag aldrig till. Till slut fick jag försöka föja spåren från alla de andras fötter. En gång stannade jag för att invänta de efterföljande. Men inga kom. Oh My God. Jag kunde ha blivit kvar. Hade jag kommit bort hade man aldrig hittat mig. Samma saker inträffade under cyklingen. Förstod aldrig att jag inte kunde hålla andras takt.

Dagen därpå besökte vi Gettysburg slagfält. Vi cyklade en runda och försökte följa slaget hur det gick till. Men som vanligt fick jag ingen överblick utan endast berättelsen på varje enskilt ställe.

Här är besöksturen på slagfältet som vi försökte följa. Robin orienterade som vanligt och man kunde lite på den väg han valde. Själv hängde jag bara med och var glad att de inte försvann ur sikte.
Ref. 1
På den tiden stred man ungefär som under första världskriget. Ut med så många soldater att motståndaren inte hann skjuta alla. Det enda bra på den tiden var att man inte hade kulsprutor av rang. Den här höjden hade nordstaterna tagit genom att klättra upp och besegra motståndaren, trots svåra förluster.
En arrangerad sista bild från slagfältet.
På flera platser fanns monument. USA är ju en ung nation och vårdar sina krigsminnen noggrant. Kanske man vill genom segrar på slagfältet vinna världens uppskattning.
Ref. 1
På ett ställe kom ett gäng crossförare som var ute på en tävling. 3 st stannade för en hade fått punktering. Den lagade man med spännband för att hålla fast däcket.

Thurmont. Dag 11. Antal bilder 6. sid 11

NewYork. Dag 12-14. Antal bilder 25. sid 12

Ref. 1
Bevis på att jag varit där. Märkligt att man hade en ren skjorta efter alla dagar på cykel.
Den söta och timida Danska damen som tog hand om oss i Washington. Hon berättade utförligt om Capitoleum, Congressen och Senaten och även om platsen där man kunde höra vad ledamöterna viskade om. Berättade även om de arkitekter som lade upp Washingtons utseende mot bakgrunden av nationens slutliga födelse.
Inne i denna byggnad sitter Abraham Lincoln och tittar ut mot Capitoleum. Alla byggnader i Washington är väl genomtänkta och placerade. Washington har fått sitt namn efter den förste presidenten George Washington.
Ref. 1
Alla namn som stupade under Vietnamkriget.
Cykelbud.
Washington är ju huvudstaden i USA inte NewYork som nog många yngre tror idag. Med buss kom vi till Washington där vår buss lyckades klämma in sig på en bussparkering i värmen. Efter en rundtur. Sedan började den långa promenaden som dessa bilder visar. Först har vi Vita Huset dit man alltid skall gå. Detta är platsen där det är tillåtet att demonstrera med plakat.
Ref. 1
Här sitter statyn av Abraham Lincoln, Amerikas president under och efter inbördeskriget. Han som blev mördad under ett teaterbesök.
Vietnammonumentet.
Vi var även inne i rymdmuseet med 10 miljoner besökare varje år. Det var ju inte bara rymnd utan även ett tekniskt museum. Hade man tid fick man titta in i en rymdkapsel. Här är den 4 radiga stjärnmotor som monterades i bombplanen under WWII. Den starkaste motor som fanns före jetåldern.
Besök inne i Capitoleum.
Detta är den vy som Lincoln tittar på och den berömda obelisken. Här samlas folket när de högtidiga presidentinstallationerna sker.
Här hänger berömda plan från tiden före och under WWII. Amerika kom ju inte med i kriget förrän 1942 men servade ju England med krigsmateriel hela tiden. Det var det utvidgade ubåtskriget och anfallet mot Pearl Habor som fick presidenten att övertyga senaten att USA måste bli aktiva.
Ref. 1
Här är en kopia av månlandaren.
Sedan blev det NewYork dit vi kom på kvällen och installerade oss i ett hotell på Manhattan. Rummen var försedda med grön marmor i badrummen och för att vara säker på att hitta tillbaka till det skulle man helst ha ritat streck i golvet. Att ta en annan hiss än den man var van vid drog med sig att man inte hittade. Herregud jag kanske skulle ha sprungit omkring där i korridorerna ännu idag. Bilden är från ingången till stadsdelen Bronx dit man inte skulle gå ensam. Bra bild med de ridande poliserna.
Det är klart att man skulle upp i Empire State Building fäör att titta på utsikten. Se noga så kan du se en bit av stängslet som hindrar folk från att självmordshoppa.

Hemresan

Andra museer i denna webbsida

Museumlista

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.