Utsikt från Gasthaus Keller. Ref. 1
Utsikt från Gasthaus Keller i Merdinger
Museumresan 2018
Del 1 Sinsheim museet Sinsheim.
Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2000, 2018
Till startsida Officiell webbsida Engelsk version
Beta version

sedan 180319
Uppdaterad
2018-06-28
© Björn Bellander
web counter
web counter
Sökvägar till besökta museer.
Sinsheim muset, Porsche museet, NSU museet, Mercedes museet, Besök Otto Walz, Bugatti, Peugeot museet.
I serien om Museum resan 2018 till Sinsheim, Rogers Gasthaus, NSU, Porsche, Rogers Gasthaus, Mercedes, besök hos Otto Walz, Keller Gasthaus, Bugatti och Peugeot, Keller Gasthaus, resa till Frankfurt och flyg hem. Den genomfördes mellan 19/3 till 23/3 då vi åter landade på Arlanda. Här visar jag några få av de nästan 2000 bilder jag tog på alla museer. Mest fotograferat blev Bugatti med hela 642 bilder. Ett antal på deltagarna har jag fått av Tord.

Sid 1 är från början av resan. Sid 2 visar motorer på Sinsheim, Sid 3 visar militära fordon. Sid 4 visar Old timer. Sid 5 visar Lyxfordon. Sid 6 visar Lokomotiv. Sid 7 visar Motorcyklar. Sid 8 visar Amerilanska bilar. Sid 9 visar Sportbilar och traktorer. Sid 10 visar
Formelbilar.

MuseumlänkarSöklänkar för denna webbsida på t.ex. mc-märke/modell/år.
Sid 1

Skapad 20180419

Till startsida

Uffe på plats i planet till Frankfurt. Ref. 1
Uffe på plats i planet till Frankfurt.
Här har vi Bosse studerar himlen/molnen.
Här har vi Bosse studerar himlen/molnen.
Björn ko fram till att det var bäst att ha armarna i kors. Något kort på Tord blev det för han satt så illa till.
Björn kom fram till att det var bäst att ha armarna i kors. Något kort på Tord blev det inte för han satt så illa till.
Det gällde att få friskluft.
Bilden rättvänd endast i Windows dator.


Det gällde att ställa in friskluft, vilket alla gjorde när man fick lossa säkerhetsbältet. Precis som i Åbergs film.
När planet hade lyft blev det ett väldigt spring till toaletten. Vi hade varit duktiga och klarat av detta på flygplatsen. Blöjor på småbarn byttes ihärdigt. Har det med trycket att göra?
I Frankfurt landade vi långt bort på flygfältet. Det blev buss. Vi hade ju inget bagage så letandet efter hyrbils företaget började med en gång.
Deltagarna Bosse, Uffe, Björn och Tord under en fika paus på Mercedes museum. Ref. 1
Deltagarna Bosse, Uffe, Björn och Tord under en fika paus på Mercedes museum. Här fick vi hälp av en annan besökare. Ref. 1

Iden till en museumresa till Tyskland initierades av Björn vid ett klubb besök på Elsa Anderssons kafé i Norberg.
Lennart "Rostfria" och Tord hade kallat medlemmarna till en enkel träff på Elsas kaffé. Bara två kom och det var Björn och Evald Bengtsson.
Här diskuterades både det ena och andra och Björn föreslog att klubben skulle ordna en museumresa för medlemmarna.
Detta tände Lennart och Tord på, som säkert själva ville se hur musem ser ut i Tyskland. Tord som är van sedan sin tid som säljare före pensionen såg inga svårigheter i att leda en sådan tur.
Björn hade föreslagit flera olika museer och Tord och Lennart vurmade för NSU museet, då det gällde motorcyklar.
Nu bar det sig inte bättre än att Lennart blev sjuk i någon hemlig förkylning och Tord blev organisatör för arrangemanget.
Han satt sig ned vid sin dator och organiserade en färdtur till museer och däremellan passande Gasthaus för övernattning.
Det blev en tur på 5 dagar och 4 övernattningar med plats i Lufthansas flygplan.
Den 19/3 träffades vi i Västrås kl 0500 för att åka till Arlanda. Parkering gjordes på långtidsparkeringen "alfa" där min bil ställdes med förhoppningen att den skulle stå kvar 5 dagar senare med diesel kvar i tanken.
Tord hade ordnat med bokning och instruerat oss med vad som gällde för väskor och vad cabin bagage fick väga. Inkommande plan från Frankfurt var ca 1 timme försenat så vi fick vänta i avgångshallen och kunde där studera folk som skulle med vårt plan. Tord träffade t.o.m. på sin son, som också skulle till vår destination.
Sedan gick vi ombord och jag fick gott om utrymme, då platsen bredvid mig saknade resenär.
Kl. 11.30 landade vi i Frankfurt för att därifrån med hyrbil färdas runt till i denna ordning: Sinsheim, Rogers Gasthaus, NSU, Porsche, Rogers Gasthaus, Mercedes, Otto Walz crossstjärna, Gasthaus Keller, Bugatti, Peugeot, Gasthaus Keller. Sista dagen gick åt för transport till Frankfurt och flyg hem.

Avstigning i Frankfurt till transportbussen.
På väg till transportbussen. I den var det ståplats.
I väntan på att Tord ordnar med hyrbilen.
I väntan medan Tord fixade hyrbilen. Bakom den Maserati vi egentligen ville ha. 
Det började bra med hyrbilen. Den fungerade de bra.
Det började bra, efter att ha letat rätt på bilens plats. Dock fungerade Ford V6 bra med automatlåda. 

Sid 2

Tillbaka

Besök på Sinsheim. Motorer

Museum entre Sinsheim. Ref. 1

Entre biljett till Sinshem. Ref. 1
Baksidan på entrbiljetten. Ref. 1
Baksidan på entrbiljetten. Ref. 1

Lankar
Video länkar nedan fungerar endast i windows dator. AVI format.

Sinsheim Video

Kryssaren Emden Story.

Yakolev 42 cyl diesel

Andra motorer.

Maybach flygmotor MB IVa. Ref. 1 Under WWI fick man ej ut mer än ca 150 hk i flygmotorerna. Maybach kontruerade en motor med upp till 280 hp. Rotationsmotorn gav som mest 150 med svåra rotationsproblem. Ca 2000 motorer av denna typ tillverkades av MAN 1918. Dock för sent för att inverka på kriget.
Text 24 cyl Mercedes flygmotor. Ref. 1
Info 24 cyl Mercedes Benz flygmotor.
Rolls Royce Merlin. Ref. 1
Rolls-Royce Merlin.
Den berömda flygmotorn användes i stor utsträckning under WWII i olika utföranden. Dessa inkluderade Spitfire, Lancaster, Mustang, Mosquito nattjakt och stridvagnar. Merlin motorn var också monterad i Brookland byggda plan inkluderande Hawker Hurricane och Vickers Wellington III bombplan. Merlin 61 kom i drift hos RAF i juli 1942 och fanns då i Spitfire IX men användes också i Vickers F.7/41 (typ 432) experiment plan för aktion på hög höjd. Den utställda motorns historia är okänd. Data: 27 liter V12 dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och dubbla kompressorer. Motorn gav i början 1565 hk vid havs nivå och 1200 hp på 30000 ft. men utvecklades under kriget till att ge över 2500 hp. Motorn utlånad av RAF museum Hendon. Bild från Duxford.
Entrén till Museet del 1. Ref. 1
Entrén till Sinsheim museet del 1. Ref. 1

Väl framme i Frankfurt styrde vi ut på Autobahn. Färden gick rakt fram och några kurvor kända man inte av. Det var  ca 11 mil till Sinsheim. Vi hade tur för om någon olycka händer blir det omedelbart långa köer. Svensk motorvägstrafik är ingentig mot i Tyskland. Tomtom förde oss direkt till Sinsheim museets parkering. Inga problem.

Sinsheim är uppdelat i två museer. Det ena i Sinsheim och det andra i Speyer ca 10 km bort. Vi hade satsat på Sinsheim, mest pga att vi ej skulle hinna med båda, då vi landade efter 11.30, på en dag. Speyer har satsat mycket på rymdflyg och några passagerarplan. Det blir alltså Speyer nästa gång vi åker. Dessutom det vanliga med bilar och militära fordon.
Sinsheim där vi efter en fördömlig körning av Tord kom direkt in på deras gratisparkering.
Här valde vi först av besöka entre delen där militära  fordon från WWII är utställda.
Lutade man huvudet bakåt såg man också ett antal krigsflygplan. Det är ju så att i Tyskland är man mycket stolt över sina konstruktioner som gjordes före och under WWII.
Bakgrunden till Tyska undret är just alla de ingenjörer som kom igång med den tyska industrins varor efter kriget.
Här finns också ett antal amerikanska bilar, som kanske inte intresserade mig så mycket, då man ofta ser dem hemma i Sverige
Jag hade fotograferat dem förra gången jag var till Sinsheim, år 2000.
Det som jag tycker är mest intressant är de motorer som man här visar upp. I andra hand kommer den utställningen med militära fordon från WWII. I tredje hand kommer old timers med Benz's första bilar. I fjärde lyxbilarna. De märken man har satsat på är Mercedes, Horch, Maybach, Bugatti och Ferrari. På femte plats är lokomotiv. På sjätte blev det MC. På sjunde Amerikanska bilar. På åttonde Sportbilar och traktorer. På nionde formelbilar. En del har jag sett vid mitt besök 2000, fast placerade lite annorlunda. Jag konstaterade att mycket finns fortfarande kvar. Innan man går över till den stora delen av museet måste man gå igenom museum shoppen. Om det är något man skall köpa så är det boken som museet tagit fram.

Motorer
Fartygsdiesel till kryssaren Emden. Ref. 1
Fartygsdieseltyp i reserv, som var avsedd till kryssaren Emden WWI.
Fartygsmotor till kryssaren EMden 1943. Ref. 1
Denna Man skeppsmotor tillverkades 1943. Samma typ monterades i kryssaren Emden i vilken motorn endast var hjälpmotor. Det är en tvåtakt diesel och gav 12600 hp, hade en cylindervolym av 850 liter med 24 cyl. 6 liknade liknande motorer monteras normalt i jagare. Motorn stod kvar oskadd hos Man i Augsburg efter kriget och donerades som lån till Sinsheim.
Kryssaren Emden i Östersjön 1944. Ref. 1 Kryssaren Emden under WWII byggd 1921. Kryssaren byggdes om ett flertal gånger och fick visad motortyp inmonterad som hjälpmotor och ersättning för turbiner 1943. 1945 skadades den svårt vid flyganfall i Wilhemshafen. Bogserades sedan ut och sprängdes. Dess bog visas idag på Deutsche museum. Ubåtsmotor till Österrike-Ungern ubåt KKR48. Ref. 1
Denna ubåtsmotor är tillverkad av MAN och skulle ha levererats till Österrikes marinbas i Trieste 1917. 2 st var ämnade att monteras i ubåt KKR48, men en var ej färdig i tid*). Istället byggdes den om och anslöts till en stationär generator motor. Såldes till en silvergruva i Bolivia där den stod till 1981. Motorn var på 1200 hp med en vikt av 26 ton.  
Ubåtsmotor som aldrig blev monterad. Ref. 1
Efter 1981 köptes den av en sponsor och transporterades till Sinsheim. 

*) föregående bild.
Man kan ana att den krigsutgång som stod för dörren gjorde att man medvetet drog på leveransen
Generator aggregatet i Bolivia. Ref. 1
Generator aggregat som var monterat under dess tid som generator i Bolivia. 
Mercedes-Man V8 diesel ON402. Ref. 1
Daimler-Benz dieselmotor OM402 byggd 1970, V8 på 255 hp 12760 cc. Fanns i utförande V6-V8-V12. Tillverkas idag i utförande upp till 976 hp. Monteras bl.a. i lastbilar. En kopia a Scanias V8? eller tvärtom.
Stridsvagnsmotor till tiger och Panther 600-700 ps. Ref. 1
Maybach pansar motor HL 230 1943, V12 på 700 hk 23,88 liter. Motorn användes i Tiger, Panther stridsvagnar och Jagdpanzer. Varvtalet var begränsat till 2600-2800 rpm.
Mayhbach HL 230. Ref. 1
Samma som föregående bild av Maybach stridsvagnsmotor. Var känslig för varvtal över 2600 rpm. I praktiken körde man aldrig med rpm över 2500.
DB610 V24 gav max 2780 hp. Red. 1
Mercedes Benz flygmotor 1942. 24 cyl 67,8 liter 2000 till 2700 hk vid start. Utvecklades till 2870 hp och benämndes DB610. I princip två Me109 V12 motorer kombinerades till en med dubbla vevaxlar. Samtliga krigförande utnyttjade multi cylinder motorer och alla hade problem.
DB610. Ref. 1
DB610 hade i början mycket svåra driftproblem med oljeläckage och brand. Tyskland fick ej fram tillräckligt bra material till motorerna och bombarna, som de monterades  i, drogs tillbaka från aktiv tänst och utnyttjades istället som eskort. Den tyska krigsreklamen sade att det var Amerika motorn! för bombning.
Rysk V42 disel för torpedbåtar. Ref. 1
Denna typ av dieselmotor byggdes av Ryska dieselmotorverken. Det var en stjärn motor med 7 cylindrar i stjärnan och 6 i raden =42 cyl. Benämdes M503 och gav 4000 hp. Bränsleförbrukningen var 680 liter i timmen. Monterades mest i torpedbåtar. Notera den stora turbon i fronten.
Roll Royce Griffon. Ref. 1
Rolls Royce Griffon II 1944-45 gav 2375 hp, med V12 0ch 36.7 liters volym. Monterades främst i Spitfire MkXII. Motorn fanns i många utförande och byggdes i mängd av Packard i USA. Kallades då för Merlin. Svenska stridvagnar köpta från England var utrustade med denna variant.

Sid 3

Tillbaka

Besök på Sinsheim Militära fordon och flyg från WWII .

Lankar

RW utveckling

Focke-Wulf Focke-Wulf II

Focke-Wulf history

Focke-Wulf Ta183

Focke-Wulf Huckbein

Goliath in page

Goliath Zündapp

Strv m/41

Swedish m/41

Hetzer

Marder

Stug III G

Sturmgeshütz Willy Messerschmidt

Bf-109 BF-109 i Norge

Pansar TNHP

Heinkel 111

Ernst Heinkel

BMW museum

Hugo Junkers Web site

Hävarmarms konstruktionen till torsionsfjädringen. Ref. 1
Detalj som visar typen av fjädringsom är av typen torsions fjädring. Resterna av en Ju 88 På fd Motortechnica. Ref. 1
Resterna av en JU 88 på fd. Motortechnica museum i Aschaffenberg. Foto från 2000.
Detalj av drivaggregat för Sdf 7 dragare. Ref. 1
Detalj av drivaggregat för dragare Sdkfz 7, 8. Ref. 1
Lätt engelsk pansarvagn. Ref. 1
Lätt engelsk pansrad vagn. Användes vid fronten för transport av amunition och mat till stridande. Utrustad med maskingevär. Var på ett tivoli på 50-talet. De hade en för att dra loss husvagnar. På Jädersbruk marknad såg jag en med Fords 100 hk motor. Ref. 1

NSU Kettenrad. Ref. 1
NSU Kettenrad. 4 cyl, 1500 cc, 36 hk. Vanligast med en Opelmotor. Ernst Heinrich Kniepkamp utvecklade 1939 ett transportmedel, som dragfordon, för lättare laster, som maskingevär och ammunition mm. 1941 sattes den i serieproduktion vid 2 fabriker och tillverkades t.o.m. 1948, 3 år efter krigets slut. Enligt uppgift var den mycket användbar för lantbrukarna. Alla traktorer hade beslagtagits av Ryssarna efter kriget.

De fordon som tillverkades i Tyskland för att understödja militären, var främst stridsvagnar och understödsfordon. Problemet var att man hade börjat för sent att utveckla de motoriserade förbanden.

Vid det tyska anfallet sköttes det största antalet transporter med hjälp av hästar. Ca 900000 hästar användes när kriget mot Ryssland startade. 


Militära fordon och flyg WWII.
Sprängrobot Goliath. Ref. 1
Mellan åren 1943 och 1945 (krigsåren) tillverkade Zündapp i samarbete med Zachertz sammanlagt 4229 små fjärrstyrda bandvagnar med sprängladdning. Laddningar på upp till 100 kg kunde fraktas med dem. Fjärrstyrning skedde via en 650 m lång elkabel.
Maskinerna betecknades Goliath och historien om dessa märkliga maskiner började 1940. Tyskarna bärgade en liknande maskin, konstruerad av franska Kegresse, från floden Seine, där fransmännen hade dumpat den.  Zündapp utrustade maskinerna med tvåcylindriga tvåtaktsmotorer på 703 cm3 och 12,5 hk.

"Sturmgeschütz" III, Kanonvagn. Ref. 1
Kanonvagn Stug III. Stug modellerna tillverkades i många olika utföranden. De vägde mellan 10 till 14 ton. Utgångs materialet var allt från pzkw III till Panther och Tiger chassin. Det var mycket billigare att tillverka utan torn och man behövde ej så stark motor och tjockt pansar. De hade beteckningar från A till G. Ca 10000 exemplar av alla utföranden tillverkades. Problemet med dem var naturligtvis att kanonen ej kunde vinklas i sidled så mycket. Det var von Manstein som drev på utvecklingen av detta vapen. Mot slutet av kriget var Stug i framskjuten ställning.
Stuh III G. Ref. 1
Kanonvagn Stug III G. Användes som rörligt artilleri och understöd av anfallande trupp. Byggår 1940 med V12 300 hp motor på 11.867 liter volym.
Kanonvagn Hetzer. Ref. 1
Efter övertagandet av Tjeckoslovakien kom man över många stridsvagnar av mindre storlek. Den fanns också i Sverige. Känns igen på bärhjulen. Dessa byggdes om till panzar jägare och fick namnet Hetzer. Flera olika typer byggdes bla. Marder. Jaktversion blev denna typ år 1943 och utrustades med en 57 mm kanon ställbar vertikalt och till viss del i sidled.
Kanonvagn Hetzer. Ref. 1
Denna stormkanonvagn, Hetzer, är en ombyggd TNHP. Man gjorde så att tornet togs bort och istället monterade man in en kanon. Läs mer under föregående/nästa bild.
Kanonvagn Hetzer. Ref. 1
När Tyskland införlivade Tjeckoslovakien kom man över många vagnar av typen TNHP. Dessa användes för att tillverka flera olika typer av vagnar med ett annan uppgift. I detta fall som stormkanonvagn. Hetzer.
Pansarvagn TNHP-5. Ref. 1 
Pansarvagn TNHP-5.
Från början var detta en tjeckisk pansarvagn som togs fram under 30-talet.
Många vagnar hade denna som utgångspunkt. Flera i Sverige och även en del i Tyskland bl.a. Hetzer och Marder. Alla känns igen på de 4 bärhjulen.
Dragbil 8 Sdkfz 7. Ref. 1
6 cyl, 5700-6200 cc, 115-140 hk. Denna var en 8 tons dragare och gjorde 50 km/tim och hade en räckvidd av 250/120 km. Förutom Kraus-Maffei/Borgward tillverkade även Daimler Benz och Büssing-Nag dessa typer. De flesta var utrustade med Maybach-motorer. Dock fanns även BMW och DB-motorer. Kraus-Maffei tillverkade över 10500 ex av 8 tons typen. Totalt tillverkades 1940-45 över 39000 fordon
Ju 87 från medelhavets botten. Ref. 1
Ju 87 var utrustad med en Junkers Jumo 211 på 880 kw och en topphast. av ca 314 km/h. 1 pilot och en som skötte kulsprutan som var riktad bakåt. Den kunde ta en 2000 kgs eller fyra bomber på 500 kg. Ju-87 byggdes i 5700 ex. Dess huvudsakliga uppgift var att användas som dykbombare. För detta passade den mycket bra. Senare i kriget blev den låga hastigheten ett problem så planet drogs tillbaka 1943 till enklare uppdrag främst på östfronten. Alla stört- bombare känns igen på den knäckta vingen. Det var en konstruktions finnes för att klara påkänningarna när man gick ur dykningen. Det amerikanska Chance Vought hangarplanets knäckta vingar var både till för störtbombning och att hålla vid landning.
Ju 87. Bild från Sinsheim 2002.  Ref 1
Bild från mitt besök Sinsheim 2000.
Senare användes det för träning av nya piloter. Planet i utställningshallen har man plockat upp från botten av medelhavet utanför Saint-Tropez. Idag finns endast 2 kompletta plan. Ett flertal störtade och nedskjutna är omhändertagna och renoverade.
Focke-Wulf 190. Ref. 1
Namnet Focke-Wulf kommer från de två konstruktörerna Heinrich Focke och George Wulf som redan i början av 1920 startade en hemlig tillverkning, av  flygplan i Bremen, allt i strid med Versailles-fördraget. Allt var i linje med uttalandet att det "tyska flygvapnet var inte dött utan dess anda lever".
FW190 tillverkades under perioden 1939-1945. Var försedd med en för Tyska förhållandes ovanlig motor. En 14 cylinders, BMW 801, luftkyld stjärnmotor, med direkt insprutning, som gav som bäst 1700 hk, med en högsta hastighet på 685 km/h. På förbanden kom den 1941. Det hade utomordentliga egenskaper och var överlägsen de Engelska jaktplanen ända till 1943 då man fick Spitfire XII. Dock användes modellen mest på östfronten. Planet var starkt och man kunde med fördel också användas som lätt bombplan. Tillverkades i över 25000 exemplar.
Junkers 88. Ref. 1
Junkers 88.
En 2-motors lätt bomplan försedd med 2 st Junkers Jumo D211 på 1200 hk och en max hast av 457 km/h. Senare modeller nådde över 500 km/h. Planet hade en besättning på 3 man. 15000 plan tillverkades. Planet användes främst under Blitzen mot London. Det hade höga förlustsiffror dock förlorade man inte så många som Heinkel 111. Planet ombyggdes senare till nattjakt/bombare. Man kan fundera över motor gondolernas rätta utseende, då en stjärnmotor kräver större diameter. Notera också propellerbladens utseende jämfört med bakomvarande propeller.
Messerschmidt 109a. Ref. 1
Messerschmidt Bf-109. Producerades under tiden 1935-1945 i över 35000 ex. Försedd med Mercedes DB605 12 cyl V-motor som var placerad med ventilerna nedåt. Se avgasrören. Effekt mässigt nådde man 2000 hk. Se även min text från Mercedes museet. Me 109 producerades i Regensburg och i Ungern. Spitfire hade sina vapen i vingarna. Maskingevären på Bf-109 satt ovanpå motorgondolen. En modell var försedd med maskingevär som sköt genom propellerns centrum. Detta kunde man genom att propellern drevs över en växel och ej direkt på vevaxeln. (forts.)
Me 109 G. Ref 1
Arrangemanget var dock ej lyckat. Planet flög på alla fronter och hade endast Focke-Wulf 190 som sin överman. När P51-Mustang kom på den allierade sidan kunde endast FW-190 ge den en match. Sista månaderna 1945 producerade man 2969 plan. Vid det laget hade man dock utvecklat Me-262, men då var kriget nästan över. En webbsida om Me-109:s utveckling. Bf-109 tillverkades i flera länder bl. a Tjeckoslovakien och Spanien även efter kriget. Tack var filmen Slaget om England finns ett flertal maskiner kvar.
Heinkel 111. Ref. 1
Heinkel 111. Produktionsperiod 1935-1944. 2 st Jumo 211 in line motorer vardera på 1340 hk och en högsta hastighet på 470 km/h. Bomblast 2000 kg. Ungefär 15000 exemplar byggdes.
Utvecklad 1934 uppträdde Heinkel 111 först som ett civilt passagerarplan. De första modellerna som bombplan kom 1936 och ett antal sändes till Spanien. Spanien var ju en stor test plats för den tyska krigsmakten. 1940 kom den helt glasade nosen. I dagsljus var den sårbar mot jaktattack och dåligt skyddad för att försvara sig, då den hade för låg hastighet. He-111 hade mycket stora förluster under slaget om England varför man övergick till nattattacker. Flygande He111 i Danmark.
Militära versionen av VW typ 1. Ref. 1
Denna VW för militära transporter är mycket sällsynt. Den tillverkades 1943 och kallades för VW-Käfer 82 E, 25 hk och 1131 cc. 667 exemplar togs fram under åren 1943-1945. Den hade det högre chassie från Kübelwagen och den täckta karossen från personvagnen (typ 1). Efter kriget tilverkades den en kort tid men sedan gjords den om till en civil version.
VW-Käfer 1943-45. Ref. 1
Variant av ovanstående.

Sid 4

Tillbaka

Old timers från före 1920.

Tre hjulingens motor. Ref. 1
Benz encylinders motor.
Benz patent. Ref. 1
Benz patent.
Benz patentskrift. Ref. 1

Benz patentansökan.

Länkar
Video länkar nedan fungerar endast i windows dator. AVI format.

Benz Ladenburg

Columbia elektroauto

Forsta test turen. Video Ref. 4

Simplex bilarna

Andra oldtimers. Foto år 2000
Peugeot 1892. Ref. 4

Peugeot 1892. Ref. 4
V2 cyl, 1026 cc, 2.5 hk. Målad efter bilen som Beyen av Tunis köpte.
Ford 1912. Ref. 4.

Ford 1912. Ref. 4.
4 cyl, 2900 cc, 20 hk. Kallades även för Runabout.
Peugeot 1912. Ref. 4.

Peugeot 1912. Ref. 4.
4 cyl, 900 cc, 6 hp. Ett färdigt koncept som Peugeot köpte av Bugatti. Liknar mycket Bugattis typ 10.
Benz första bil med förbränningsmotor. Ref. 1
Varje museum med självaktning har en kopia av Benz första "bil" med förbränningsmotor. Ref. 1

Carl Benz 1844-1929, förtjänade sitt uppehälle med att bygga gasmotorer. Dessa tillverkades i Mannheimfabriken. Under tiden höll han intensivt på med att förverkliga idén med den självgående vagnen i Ladenburg. Till detta kunde man inte använda gasmotorer. Han konstruerade för detta ändamål en liten 4-takts motor som drevs med bensin. Den gav 0.75 hk vid 400 rpm. och en volym av 954cc. Det av Benz konstruerade chassiet hade bara 3 hjul. Han lyckades inte utveckla en tillräckligt bra mekanism för styrning av en 4-hjuling. Med denna motorvelociped gjorde Benz den första dokumenterade färden. Den 3 juli 1886 i Mannheim. Detta datum anses allmänt vara bilens födelse. Alla museer av rang har en kopia av hans bil. Originalet finns på Deutsche Museum i München. Många historier gör gällande av hans fru Clara tog bilen på en tur och att det egentligen skulle vara den första färden. Se länken Första test turen.

Old timers från före 1920.
Daimlers "sparkbil" från 1885. Ref. 1
Detta fordon konstruerades av Wilhelm Maybach 1885 under ledning av Gottlieb Daimler. Det anses var den första motorcykeln. Fick namn som spark eller ridbil.
Daimlers test motorcykel 1885. Ref. 1
De hade patent på en 0.5 hk motor 1885. Av kostnadsskäl testade man först med denna tvåhjuling. Den 10 november 1885 kördes ett test på 3 km.
Columbia elektoauto. Ref. 1
 Amerikansk elbil, Columbia Elektroauto, byggdes om med 3 kw motor 1900, 1904, 1908. Ägdes av Rockefeller familjen. Obs stötdämparna fram. Motorn fick en spänning av 60 volt och använde 50 ampere vilket gav 3 kw. Den hade 2 växlar framåt och 1 back. Elekriciteten räckte i 2-3 timmar i det uppdaterade utförandet.
Columbia Elektroauto stötdämpare. Ref. 1
 Framvagn till Columbia Elektroauto. Ref. 1
Troligen var det den första bil som hade inbyggda stötdämpare. Bilens första ägare var millionärs familjen Rockefeller. Elsystemet uppdaterat sista gången 1908.
Mors Kettenwagen. Ref. 1
Emilie Mors startade biltillverkning i Paris 1898. Efter försök med ångbilar 1895 kom denna bil 1898 på 4 hk, 850 cc och 2 cyl. Bilen drevs med kedja och fick namnet kettenwagen. Bugatti slog sig senare ihop med Mors.
Grout Brothers. Ref. 1
Bröderna Grout var efter sin tid när de byggde denna 2 cylindriga ångbil 1899, men den gav hela 8 hk. Bilen kunde i motsats till bensin - motorerna göra hela 50 km/tim och som mest 70. 
Brasier Stadtcoupé. Ref. 1
Brasier Stadtcoupé 1908. Frankrike var i början av 1900-talet det mest framgångsrika billandet. Henri Brasier var delägare i Mors men slog sig ihop med Georges Richard 1902. Han fortsatte med biltilverkning, efter det att Georges hade dragit sig tillbaka, med denna 11 hp 1700 cc 4-cyl bil 1908. 
Mrecedes Simplex. Ref. 1
Mercedes Simplex 1909. 35 hk 5,3 liter 4 cyl. 1903 kom Simplex bilarna med kylare, motor fram, växellåda och bak-hjulsdrift med kardan. Bland alla olika modeller kan också nämnas Benz Spider. Den viktiga modellen var dock Mercedes Simplex som fick sitt namn för att den skulle vara enkel att hantera. Bilen hade ratt och pedaler, 4 växlar framåt och backväxel. Läs länken.

Sid 5

Tillbaka

Besök på Sinsheim Lyxfordon. Mercedes Benz, Horch, Maybach, Bugatti, andra.
 
Lycoming motor till Coord. Ref. 1
Lycoming motorn i Coord 812/810.
Motor till Mercedes Benz 540K. Ref. 1
8 cyl motor till Horch 853. Bild från Sparreholm museum.

Lankar
Video länkar nedan fungerar endast med windows dator.


Audi museum

Erdmann& Rossi

Volkswagen museet

Coord 812

Gordon M Buehrig

Opel

Mercedes museum

Schwarzer Prinz Video Ref.4

Video LaFrance Funkenblitz Ref.4

Video 630K Ref.4

Video La France Speedster Ref. 4

Video Ferrari
Ref. 4


Old Mother Gun

Amilcar i Sverige

Bugatti framvagn. Ref. 1
Bugatti framvagn. Typ 35. Ref. 1
Bugatti typ 35. Ref. 1

Bugatti typ 35C med kompressor. Ref. 1
Mercedes-Benz Mannheim 370. Ref. 1

Mercedes Benz Mannheim 370 1933. Ref. 1
Opel 24/50 1912. Ref. 1

Opel 24/50 1912. Ref. 1
Maybach SW 38 1937. Ref. 1

Maybach SW 38 1937. Ref. 1
Maybach DSH 1934. Ref. 1

Maybach DSH 1934. Ref. 1
Bentley (3-4,5) 1924. Ref. 1

Bentley (3-4,5) 1924. Ref. 1

Andra veteranbilar.
Foto 2000.
Horch
Horch
Simplex LaFrance. Ref. 4

Simplex LaFrance. Ref. 4.
Ett nybygge av resterande delar vid Sinsheim.
Mercedes 230. Ref. 4

Mercedes 230. Ref. 4
NSU. Ref. 4

NSU Ref. 4
American LaFrance. Ref. 4.

American LaFrance. Ref. 4.
Renault 1912. Ref. 4.
Renault 1912. Ref. 4.
4 cyl, 2800 cc, 12 hk. Renault med sin för tiden typiskt tillbaka flyttade kylaren.

Mercedes 28/95 1922. Ref. 4
Mercedes 28/95 1922. Ref. 4. 6 cyl, 7300 cc, 90 hk. Såld till Indien 1923. kom tillbaka 1966.
Audi E Typ 22/55 1913. Ref. 4

Audi E Typ 22/55 1913. Ref. 4. 4 cyl, 5700 cc, 50 hk.
FIAT 510 Spider 1919. Ref. 4

FIAT 510 Spider 1919. Ref. 4. 6 cyl, 3500 cc, 45 hk.
Mercedes 630 K 1928. Ref. 4

Mercedes 630 K 1928. Ref. 4. 6 cyl, 6200 cc, 100/160 hk. Konstruerad av Ferd. Porsche.
Mercedes 630K 1924. Ref. 4

Mercedes 630K 1924. Ref. 4. 6 cyl, 6300 cc, 100/160 hk. Denna modell kallas för C och är en standard fabriks kaross. Mycket lik Mannheim.
Mercedes 630 K 1928. Ref. 4

Mercedes 630 K 1928 6,3 liter 6 cyl. 1107160 hk.
Maybach Zeppelin 1930. Ref. 4

Maybach Zeppelin 1930. Ref. 4. 12 cyl, 6100 cc, 150 hk.
Maybach DSH 1934. Ref. 4

Maybach DSH 1934. Ref. 4.
6 cyl, 5100 cc, 130 hk.
  Maybach SW35. 1935. Ref. 4

Maybach SW35. 1935. Ref. 4. 6 cyl, 3500 cc, 135 hk.
Maybach SW38 1937. Ref. 4

Maybach SW38 1937. Ref. 4. 6 cyl, 3800 cc, 140 hk.
Maybach SW 38 1938. Ref. 4

Maybach SW38. 1937. Ref. 4. 6 cyl, 3800 cc, 140 hk.
Mercedes Benz G4 1938. Ref 1.

Mercedes Benz G4 1938. Ref 1. 8 cyl 5400 cc 110 hk. Från början var detta tänkt för högre militärer och deras stab i fält. Flera st användes dock av Führern centralt. Ett ex skänktes till Benito Mussolino och en till Franco efter segern i Frankrike. Drivningen skedde på alla fyra bakhjulen med valmöjlighet av väg eller terrängväxel. Denna bil var med i Tjekoslovakien och byggdes efter kriget om till brandbil. En Sinsheim entusiast såg till att bilen räddades. Endast 38 ex tillverkades.
Mercedes Benz Special Roadster. Ref. 1
Mercedes Benz Special Roadster 1936. Ref. 1

1938 Mercedes Benz 540K Special Roadster
Denna Mercedes är en modell som är värd i princip hur mycket som helst. Endast 25 ex byggdes varav ca 5 finns kvar. Dock skall man veta att olika modeller såldes med denna karosstyp. Man gjorde karosser med raka dörrar, reservhjul på olika ställen, hard top, fixed head coupe, och "maharadja" utförande så osäkert är om de 25 ex som anges på Mercedes museet anger just denna karosstyp eller ej. Modellen fanns från 1936. Säkert är i alla fall de ex. som finns på Mercedes-museet och på Sinsheim-museet är av de 25. En modell med raka dörrar finns på fd. RossoBianco-museet. En "maharadja" modell finns på Bugatti museet i Mohlsheim.

Jag har dessutom sett en på Ålholms-museet i Danmark. Men det museet är nedlagt och alla bilar sålda.
Ännu en imponerande site med bilder från "Mighty Mercedes" är C.F.Mirbach Historical Cars.
Bakluckan kunde fällas upp för ytterligare 2 platser.
Motorn var på 5400 cc och 8 cyl. och gav 115 hk utan kompressor och 180 med. Dess max hastighet var 170 km/h. Men i princip kunde man få en motor med upp till 250 hp, bara man betalade. Fram till 1938 levererades den med 4 växlar därefter med 5. Se nedan. Osäkert om någon med 5-växlad låda han säljas före kriget.
Not. Enligt boken Mighty Mercedes var det endast de första exemplaren som var utrustade med urgröpta dörrar. Modellen utrustades senare med raka dörrar och sidorutor.


Mercedes Benz 1939. Ref. 1
Mercedes Benz 540 K B-Cab 1939. Modellen liknar Porsches design av Bergmaster från hans tid hos Lohner, Ref. 1

Mercedes Benz 540 K B Cab. 1939.
Gosh. Säga vad man vill om alla andra mer eller mindre lyckade lyx karosser. Ingen slår Mercedes 540 K B-Cab. En riktig Show Stopper.
Rak 8 cyl. motor, 5400 cc med manuell

(gaspedalen) inkopplingsbar kompressor som endast fick vara inkopplad ett antal minuter. 120/180 hk 5,4 liter, rak 8 cyl., 5 gear.Man kunde även få hard top som option. Mer om MB under dess eget museum. Pris obetalbar. Jfr Bianco Rosso MB 540K.

Bugatti Royale typ 41. Ref 1
Bugatti Royale typ 41 1932. Ref 1

Bugatti Royale Typ 41 1932/33.
Ref. 1
8 cyl, 12700 cc, 300 hk. Detta exemplar är inte en av de 6 Royale som tillverkades, utan en auktoriserad replika, byggd för en Fransk filmproduktion. Detta är detsamma som om den anses vara ett orginal.. Motorn var i grunden från, 1923, en zeppelinare motor, beställd av den Franska staten.

Denna motor använde Bugatti senare till sina snabbtåg (Sommer museet i Helsingör har en sådan mtor). Då endast 3 exemplar av 6 såldes, gömde Bugatti 2 st bakom en vägg inför WWII. Dessa togs fram under 50-talet. Mycket finns skrivet om dessa bilar. Noterbart att det första exemplaret, såld till textil fabrikören Esders ej skulle ha strålkastare. Se vidare Bugatti museet.

Lyxfordon Maybach, Horch, Bugatti och andra.

Maybach SW 35, Ref. 1
Maybach SW 35. 1935 140 hk 3,435 liter 6 cyl. Maybach började få köpmotstånd och lanserade denna billigare bil med mindre motor.
Maybach SW 38. Ref. 1
Maybach SW 38. 1939 140 hk 3,790 liter 6 cyl. En variant på föregående med glasruta mellan fram och baksäte. Dessutom kunde taket rullas av.
Maybach Zeppelin. Ref. 1
Maybach Zeppelin DS 7, 1930. 150 hk 7 liter V12. Byggdes mellan 1930 - 34. Som bäst gav den 200 hk och 145 km/tim. Alla karosser var byggda av Erdmann & Rossi. Den räddades av en samlare som kostade på att förse den med denna kaross.
Maybac W5 SG 1928. Ref. 1
Maybach W5 SG 1928. 120 hk, 7 liter 6 cyl. Denna 3 tons bil är den äldsta Maybach som fortfarande är körbar. Den stora motorn varvade endast 1800 rpm och hade bara en växel + överväxel (speed gear SG). Dock en reduktionsväxel för körning i alperna.
Horch 253. Ref. 1
Horch 853 1935. Med 4.9 l motor, rak 8 cyl., 120 hk 3600 rpm, 135 km/tim kostade denna imponerande kabriolet 15250 RM (riksmark) 1935. En ofantlig summa på denna tid. Som alltid kunde man få andra motoralternativ 6 cyl. eller V12. Modellen fanns med fram till 1939 i fabrikens katalog. Paul Daimler (son till Gottlieb) var teknisk chef, då man tog fram dessa, som idag kan betecknas som "lok". Modellen var dock billigare än andra likvärdiga bilar.
Cord 812 kompressor. Ref. 1
Cord 812 kompressor 1937. 170 hk 4,9 liter 8 cyl Lycoming motor. Gordon Buehrig höll under mågna år Dusenberg med pengar för att överleva. Hans dröm var att producera en mycket modern bil. Det blev Coord med framhjulsdrift, Lycoming V8 motor och kompressor. En elektrisk förväljarlåda, som var monterad framför motorn. Tyvärr hade bilen en mängd problem och produktionen kom inte igång så att köparna svek och modellen lades ned efter en tid. En komplett bil finns i Sverige. Bild 1, 2, 3, 4.
Opel 25/55 1914. Ref. 1
Opel 25/55 1914 62,5 hp 6,25 liter 4 cyl. Denna bil användes under WWI för transporter av generaler och andra notabiliteter. Över Scotland kom den till Sinsheim. Läs om Opel i länken. 25/55 visar antal skattehästar som bilens 55 belastades med.
Laurin & Klement Doppelphateon 1916. Ref. 1
Laurin & Klement Doppelphateon 1916. 50 hk 4,712 liter 4 cyl. Firman med samma namn existerade mellan 1913 och 1930. Startade 1912 en bilfabrik i dåvarande Österrike. Gick dock i konkurs 1918 och övertogs av Skoda 1925. 
Maybac Zeppelin DS 8 1938. Ref. 1
Maybach Zeppelin DS 8 1938. 200 hk 7.973 liter V12 cyl. Maybachs top model var Zeppelin med 8 liters motor som kom först gången 1934. Den ersatte W5 med 7 liters motorn som ej hade någon växellåda. Se en tidigare bild. Nu kom en 5 stegad elektrisk förväljar låda konstruerad av Maybach. Efterfrågan av denna dyra bil gjorde att endast 25 tillverkades.
Mercedes Benz 710 SS 1930. Ref. 1
MB 710 SS 1930. 180/250 hk 7,020 liter 6 cyl. Kom första gången 1928. Motorn var gjuten i aluminium vilket gjorde den till snabb sport touring bil. Första ägaren var vd för Paris Daily Mail. Efter en ägare i USA kom den tillbaka till Europa och är nu placerad i Sinsheim. 
Amilcar CC 1922. Ref. 1
Amilcar CC, 1922, 30 hk 903 cc med 4 cyl. Amilcar var en mycket populär bil som fanns att få mellan 1921 och 1940. Med den kunde ägaren ha framgång i lokala tävlingar runt Paris. Den hade sin storhetstid vid mitten av 20-talet. Namnet Amilcar kom från ägarna till firman Amilcar. Joseph Lamy och Emil Akar.  Idén från början var att producera en bil 1921, som passade in i den tidens skattesystem. Hotchkiss tog sedan över 1939 och gav ut en utvecklad Amilcar-Hotchkiss med kaross från Adler. Dess namn blev Compound. Kostnaderna steg nu och en dålig försäljning gjorde att de sista bilarna hade motorer från Delahaye. Sedan kom ju kriget.
Bugatti tp 37 1926. Ref. 1
Bugatti Typ 37 1926, 100 hk, 1496 cc, 4 cyl. För att kunna sälja en billigare bil tog Bugatti 8:an och minskade den med 2 cyl och vips hade man Typ 37, men i princip samma bil som 30. Den kanske blev den lite mesig för många vinnarskallar, så 1930 utvecklade man Typ 35 genom att lägga till en kompressor vilket gav bilen 125 hk. Bugattis bilar var aldrig övertrimmade och höll i de flesta fall alla tävlingar, som de kanske ibland fattiga ägarna, uppskattade.
Bugatti Typ 30. Ref. 1
Bugatti Typ 30, 1926 75 hk 1991 cc och 8 cyl. De första 8 cylindriga motorerna kom 1922. Ingen hade något liknande i klassen. Bilarna blev mycket lyckade oah vann nästan allt. Alfa Romeo och de andra italienarna kom långt efter. Dessutom hade man fördelen att det var privata förare som köpte modellen vilket gjorde att Bugatti fick bra med tid för utveckling. Några special Buggatis till fabriksförare fanns ej. Alla var lika.
Bugatti Typ 57. Ref. 1
Bugatti Typ 57. 1938, 135 hk, 3257 cc och 8 cyl. Bilarna ändrades till sina användningsområden unde sista delen av 1930-talet. Likaså Bugatti som kom med grundmodellen 57, som var lika användbar på den tiden som tävlingsbil och efter det en tur i Bolognerskogen. Den blev med några enkla andringar en snygg touring bil. Den stil som denna typ hade var framtagen av Jean, som vid denna tid ej hade så lång tid kvar att leva då testkörningen med en Bugatti Tank slutade med en allvarlig krasch.
Jaguar D-Type 1954. Ref. 1
Jaguar D-Type. 1954 253 hk 3400 cc 6 cyl. Den bil typ som vann Le Mans 3 gånger i rad. Tack var sina av Girling utvecklade skivbromsar, som första gången användes av en Jaguar C-Type. Stirlig Moss som körde bilen i 270 km/tim. Men 1957 var det slutkört på tävlingsbanorna för Jaguar. Fabriken hade genom brand och storm förstörts till stor del och man beslöt att dra sig tillbaka från tävlingar. 1962 kom E-typen som var en utvecling av D-bilen.
Mercedes 630 1928. Ref. 1
Mercedes Benz 630 1928 100/140 hk 6240 cc 6 cyl.
Denna bil var utrustad med ett specialkarosseri föt att lätt kunna göras om för officiella plikter med separat förare, med ruta till passagerarna. Dessutom kunde ägaren köra helt öppet vid behov under en privat tur. Karossen har ett ombyggt karosseri som är tillverkad i England.
<mercedes Benz 370 1933. Ref. 1
Mercedes-Benz 400K 1924 70/100 hk 3920 cc 6 cyl.
Dessa bilar som Porsche låg bakom var både en bra tävlingsbil och dessutom med rätt utrustning en spännande touring bil för det rika släktet i Europa under mellankrigsperioden. Även de högstående i riket, som Hindenburg kunde använde dem som officiell bil. Det som man tyckte om var att kompressorn kunde manuellt kopplas in och på så sätt få märkbar mer kraft ur motorn. Vem har inte gasat ifån andra bilar med ett smil.
Mercedes Benz 400 K. Ref. 1
Mercedes-Benz 28/95. 1922, 95 hk 6 cyl. Endast ett fåtal köpare av dessa typer av bilar lät bygga egna karosser. Mercedes erbjöd nämligen ett antal olika karosser direkt från fabriken I Sindelfingen. Mercedes var under många år en ledande designer. T.ex. den V-formade kylaren. Denna bil såldes till brodern till Maharadjan av Hydeabad i Indien dit den skeppades 1923. Han hade dessutom köpt en Rolls Royce Silver Ghost. Bilarna köptes tillbaka till tysklan 1966 ch såldes till en tysk samlare.
Mercedes Benz 400K  1927. Ref. 1
Mercedes-Benz 400 K. 1927 70/100 hk och 3920 cc.
Denna model var konstruerad av Ferd. Porsche som tagit över rollen som chefskonstruktör från Paul Daimler 1924. Efter sammanslagningen 1926 med Benz ändrades bilens beteckning till 400K.
Mercedes Benz SSK. Ref. 1
Mercedez-Benz SSK.
1929 225/300 hk, 7.065 liter, 6 cyl. Ferd. Porsche kom från Österrike där han utvecklad ett drivhjul som var en el motor. Han ersatte nu Paul Daimler hos Mercedes och utvecklade denna typ av bil som var försedd med kompressor. Den blev mycket populär bland alla rika söner under mellankrigsperioden. Det naturligtvis för att fabriksbilen vann mängder med tävlingar, främst då Grand Prix med namn som von Brauschitsh, Hans Stuck och andra.
Bentley 1927. Ref. 1
Bentley "Old Mother Gun".
1927, 340 hk, 6 cyl. 4500-8000 cc volym. Mellan åren 1919 och 1931 tillverkades hela 3024 Bentley bilar. Ovanstående blev den mest berömda med serie nr. ST3001. På den tiden vann man LeMans hela fem gånger och det var de Engelska bröderna med nicknam "Bentley Boys". Nr 1 av dem var Woolf Barnato. 1928 vann man LeMans med andre brodern Bernhard Rubin. 1934 fick den en 6500 cc motor och vann Le mans för 5:te gången. 1937 kunde den ännu köra runt Brooklandsbanan med en medelhastighet av 217 km/tim. Hur den hamnat på Sinsheim museet berättar inte historien.
Mercedes Black Prince. Ref. 1
1928 Mercedes SS "Schwarzer Prinz"
Ursprungligen var detta en S-typ som levererades till Tjeckoslovakien. 1934 moderniserades bilen. Det var mycket vanligt att man uppdaterade dyrbara modeller. Förutom en 7100 cc  6 cylindrar SS-motor med kompressor på 170/225 hk fick den ett mycket snyggt roadster karosseri. Arbetet utfördes av en välrenommerad karosserifirma i Prag. Firma Ulec. De långa framflyglarna är speciellt iögonfallande och även den långa motorhuven. Varken skärmar eller motorhuv överträffades av någon Mercedes när detta gjordes. Jämför Mercedes 540K Special Roadster som inte kom förrän 1936. Ännu idag kan "Schwarzer Prinz" nå över 200 km/h. Se länk.
En liten utredning om Mercedes Benz betekningar S, SS, SSK och SSKL.
Mercedes hade under kriget ofta använt kompressorer till flygmotorerna för att få effekt på högre höjd. Paul Daimler kom 1919 ut med en modell Mercedes 10/30 Knight. När Ferd. Porsche ersatte Daimler 1923 förtsatte han på detta concept. En model fick tillägget S för sport. Bilen användes av ägarna mest som tävlingsbilar och även på landsväg. Man byggde nu SS modellen som var bådadera men mer ombonad för landsväg. Det gällde att köra till tävlingsbanan.
En mer utvecklad tävlingsbil kom med beteckningen SSK, vilket stod för Super Sport Kurz.
Ytterliggare kanske mer för att fabriksförarna skulle få en bättre bil blev SSKL, vilket då betydde Super Sport Kurz Licht (lätt).
Priserna var mycket höga och tillverkningen begränsades till för S 146, 111 SS, 29 SSK och 4 SSKL.

Notera att Mercedes namet fanns fram till 1926, då Benz slogs samman med Daimler och blev Mercedes-Benz. Orsaken till sammaslagningen berodde på att Carl Benz drog sig tillbaka och dog sedan 1929.
Mercedes 770 conv 1938. Ref. 1
Mercedes 770 1938 conv.
Av serien 770 byggdes endast 205 enheter mellan 1930-1943. Priserna varierade upp till 38000 Reichsmark. Vad den visade bilen kostade vet väl ingen då den var beställd av Rikskansliet och användes i parader. Extra utrustning var ett minsäkert golv, pansrade dörrar och skottsäker vindruta och sidorutor. Dock kan man se på foton från parader att rutorna aldrig var uppe. Användare var Paul von Hindenburg, Adolf Hitler, Japans Kejsare och två påvar Pius XI och Pius XII. Hitler skänkte också en till Fältmarskalken av Finland Carl Robert Mannerheim. Den såldes sedan till köpare i USA.
För att motverka imma när caben var uppe togs varmluft ut kring avgasröret  och blåste på den 3 cm tjocka vindrutan utvändigt.
Motorn var en 7,7 liters rak 8 med kompressor förstås, som gav 230 hk. Med bilens vikt 4,5 ton var den god för 140 km/tim. Hastigheten var dock begränsad till 80 km/tim pga den tidens däck. Ytterliggare en levererades 1943, som användes av Himmler.

Sid 6

Tillbaka

Lokomotiv
 
Dessa var placerade på lite olika ställen och svåra att fotografera. Man kom ej tillräckligt långt ifrån för att få med hela loket. Jag fick ta till de bilder jag tog 2000 vid mit besök. Det ser bra ut. Dessutom hade man satt 1 € automater för att få se hjulen röra sig. Hjulen var för den skull skyddade med ett plastskiva. Svår att fotografera men så här ser det ut.

Drivning på ett godståg. Ref. 1
Drivning på ett godståg. Ref. 1
Snälltågsloket har stora hjul. Ref. 1
Snälltågslokets stora hjul. Ref. 1
Samma lok annan vinkel. Ref. 1
Samma lok. Ref. 1
Jag fick inte med trots att jag in mellan bilarna. Ref. 1
Jag fick inte med hela trots att jag gick in mellan bilarna. Ref. 1
På andra sidan lokalen. Ref. 1
På andra sidan lokalen, nästan hela. Ref. 1
Kraus-Maffei:s snälltågslok, som slog rakord i hastighet. Ref. 1
Kraus-Maffei:s snälltågslok. Ref. 1
Närbild av drivaggregat Kraus Maffei. Ref. 1
Närbild av ovanstående. drivhjul. Ref. 1
Krupp. Ref. 1
Krupp. Ref. 1

Jag gnällde lite på de andra i sällskapet att de inte hade tittat ordentligt på alla lok. Men jag gick på pumpen.
En annan intressant sak är ångans hastighet. Dessförflyttning till och ut ur arbetscylindern kan ej ske hur fort som helst utan har ett maxvärde. Ångtrycket har betydelse. Därav är hjuldiametern viktig för max hastighet på loket. Ju större drivhjul desto större är max hastigheten. Men samtidigt förlorar man kraft. Det trodde de ej på utan skulle kolla mig noggrannare.
Krieglocomotiv. Ref. 1

Jung Kriegslokomotiv
Detta lokomotiv är ett BR 52 lok. I grunden är det ett ombyggt BR 42. Man beslöt 1940-41 att standardisera ett lok som var strippades på allt onödigt och standardiserades så långt som möjligt. Resultatet blev detta 1'E h2. Det var i första hand ägnat för östfronten där både långa, många och tunga (stridsvagnar) transporter behövdes. Dessa lok byggdes bl. a. av Jung i Jungenthal en firma som grundades redan 1885. Denna firma levde fram till 1993 då den frivilligt av ägarna lades ned. En av de få som aldrig gick i konkurs.
Loket byggdes i 6285 ex och de hade 1620 hk, 80 km/tim och 16 kp/cm². Kamouflage målningen kanske gjorde lite nytta, men röken från skorstenen avslöjade nog allt. Observera de små drivhjulen som avslöjar att det var ett lok som drog tunga laster. Att vara lokförare under en vintrig östfront med -30º till   -40º var nog inte det allra bästa. Med +50º på bröstet och -40º på ryggen överlever man inte länge. Många lok blev kvar i östzonen och fick göra jobb till långt in på 60-talet. På tyska hette de officiellt Güterzug lokomotiv 52. Totalt byggdes av godslokomotiv fram till 1948 9710 lok för krigstransporter. OBS vevaxeln hör ej till loket.

Lokomotiv foto 2000
Henschel
Henschel
Ett lok som tillhör BR 44 med hjulbeteckningen 1'E h3. Nu ligger jag illa till, men h3 menas att tendern har en dubbel och en 3-dubbel boggie. Denna BR skapades 1926 och detta lok är tillverkat 1939, med 2500 hk, 80 km/tim och 16 kp/cm² och byggdes i 2000 ex. Henschel var ett mycket stort företag i Tyskland till 1976, då det började ätas up av omkringliggande företag som Thyssen, BBC Mannheim och till slut försvann namnet Henschel när företaget gick upp i Daimler Benz
ABB Adtranz och Bombardier Transportation. Nu var Henschel ett företagsnamn, som  redan 1810 levererade lok och som på 20-talet och fram till krigsslutet var ett av de största företagen för tung och annan industri borta.
Det verkade i Kassel, vilket namn deras konstruktion av boiler fick. Man byggde också person och lastbilar och var nära allierade med Hanomag. Före och under WWII gjorde man ett flertal flygplan och också mot slutet hade man långt gångna prototyper för den tidens nya motor, jetmotorn. Inget av deras plan kom dock till serietillverkning, utan man blev underleverantör. Viktigast var dock tillverkningen av lok. För detta blev fabriken mot slutet sönderbombad och 1945 var tillverkning ej möjlig. Man kom ej igång igen förrän 1948 då produktionstalen åter började att öka. Men nu var det nya tider och ånglokomotiv började att fasas ut. En ny kunskap, dieselmotorn och elmotorn krävde samarbete med andra företag som hade trumf på hand och ångans sista år kan räknas vara 1955.
 BMAG Berliner Maschiner AG
BMAG Berliner Maschiner AG
Lokomotiv för gods transporter från 1940 som
utvecklade 2000 hk och en max hastighet av 80 km/tim.Övertryck 16 kp/cm². Längd var hela 23 m, och tillverkades i 3164 ex. Efter kriget fanns det kvar i västtyskland 2159. Det tillhörde en baureihe som kallades för 50. Ett lok rullade i snitt närmare 2 millioner km. Efter kriget byggdes de flesta om för att eldas med olja. Dags för lite lokomotiv kunskap. Ett lok identifierades med vad man kallade för BR (baureihe), vilket identifierade antal hjul-axlar. T.ex detta lok hade beteckningen 1'E h2. Detta betyder 1:an=1 par styrhjul, E står för 5:te bokstaven dvs 5 par drivhjul, inget bärhjul under hytten och h2=2 st boggier på tendern (kolvagnen). Enkelt va! Men det är inte alltid givet. Link. 
Bergslokomotiv  Schweiz 1921
Bergslokomotiv  Schweiz 1921
Byggd 1921, BR CE 6/8 II, 1650 kw, Max hast 65 km/tim, vikt 128 ton. För att klara de för järnvägar skarpa kurvorna byggdes detta lok i 2 delar för att kunna svänga desto lättare. Lokkonstruktionen var mycket lyckad och loket fick namnet "Krokodil". 
Krupp
Krupp
Lokomotiv för gods transporter från 1939 som utvecklade 2200 hk och en max hastighet av 90 km/tim. Längd var hela 23 m. Tillverkades i 366 ex. och efter kriget byggdes 40 om med ny boiler, för att eldas med olja istället för kol.
Dessa nya var också helsvetsade medan de tidigare var nitade. Det tillhörde en baureihe som kallades för 41. Boilern hade ett tryck av 16 kp/cm² vilket länge var en standard. Det här med övertryck kom inte förrän i mitten på 50-talet. Den här loktypen 41, togs fram 1936 med en ny typ av tryckkammardesign som var mycket framgångsrik. Det här loket betecknades för 1'D1'h2. Titta nu på föregående text och du finner att det tillkommit en 1:a efter D. Denna betecknar att ett par bärhjul var placerade under hytten. Firma Krupp skapades 1811 och övertogs av sonen 1826. 1852 fick Krupp patent på sömnlösa lokhjul vilket gav dem ett försprång till andra tillverkare. Under förkrigsperioden till WWII delade Krupp, Henschel och andra loktillverkare upp marknaden mellan sig. En kartell mao. 1997 levererades det sista loket från firman. 
J.A. Maffei Snälltågslokomotiv  
J.A. Maffei Snälltågslokomotiv
Ett lok som tillverkades redan 1919 med baureihe 2'C1'h4v. Effekt 2700 hk 16 kp/cm² och högsta hast. 200 km/tim var det snabbaste loket i Europa på den tiden. Det hade drivhjul med 2.1 m diameter och gick i trafik till 1933. J.A. Maffei grundades 1866 i München och 1931 bildades aktiebolaget J.A. Maffei. Man utvidgade firman på flera orter innan 1940 då namnet ändrades till Krauss-Maffei. Detta varade tills man 1999 gick ihop med Siemens och bildade Siemens Krauss-Maffei Lokomotiven GmBH. När jag arbetade med formverktyg noterade jag att formsprutorna/maskinerna ofta kom från Kraus-Maffei.
Bergslokomotiv Österrike 1922  Bergslokomotiv Österrike 1922
Byggd 1922, BR E980, 1900 kw, max hast. 70 km/tim, vikt 110 ton. Konstruktionen är densamma som det Schweiziska loket. Alla som arbetat med järnvägar vet att problemet för lok i kurvor är att mitthjulet, beroende på kurvans radie kan ligga 10-20 cm offside. Detta kräver bra konstruktioner på lager för ledstänger och dylikt. Det är därför alla lok idag, för det mesta, består av 2 st boggier vilket minimerar dessa svårigheter. 

Sid 7



Tillbaka



Motorcyklar
 
Sun MC på svenskt museum

Autostadt

Video Indian Ref. 4
Monowheel 1900. Ref. 1
Monowheel 1900. Ref. 1

Enhjuling 1910. 150 cc, DeDion motor.
Den första enhjulingen, som troligen byggdes, kommer från Paris. Hela fordonet är orginal och körbarheten demonstreras vid marknader på Sinsheims parkering.
Det var Erich Edison-Puton som byggde den första omkring 1900.
Något större intresse från de motorintresserade parisarna uspstod dock inte. Balans och moment var för svåra saker att behärska
Ferdinand Schlenker från Sexau removerade enhjulingen till körbart skick och kommer ibland vid större arrangemang till museet för att demostrera med en körning.

Motorcyklar fotograferade 2018
Laurin & Klement 1903. Ref. 1
Laurin & Klement 1903. Inga kända data. I dåvarande Tjeckoslovakien startade en bokhandlare Vaclav Klement och en låssmed Vaclav Laurin, som var delägare, tillverkning av fordon. Denna tillverkning var placerad i Böhmen där Kraus & Laurin i Turnau var engagerade för reparation. Men ledningen av firman gick över till Klement. Han hade blivit osams med den tyska tillverkaren i Dresden som inte hörsammade de klagomål på att motorcykeln som man lät tillverka hade dålig kvalitet. Orsaken var att Dresden firman ej accepterade det tjekiska språket. 1899 tillverkades den första mc:n. 1902 hade 2000 mc tillverkats. 1905 startade biltillverkningen. En bil finns på Autostadt i Wolfsburg. Jfr Blomster 1902 en svensk mc.
 Sun Vitesse. Ref. 1
Sun Vitesse var en Engelsk mc från ca 1920 med 250 cc tvåtakts motor. Firman fanns mellan 1911 och 1961. Ägare var familjen Parker, som senare ingick i Relaigh gruppen. Sun tillverkade trampcyklar och tillbehör innan man började med MC, som startade med en 346 cc av Villers tillverknning. Efter 1918 fanns tvåmodeller 269 cc och 247 cc med slidmatad två takt, men även Villers 147 cc till 247  cc. Många Engelska tillverkade köpte tillbehör där det var billigast och hos Sun valde man Villers, JAP och Blackburn.Tillverkningen avstannade under andra halvan av 1930-talet. Efter kriget återupptogs tillverkningn med Villers 2-takt man erbjöd även en scooter vid namn Sunwasp. Sun i Sverige se länk. MC Monarch hade ett modellnamn Vitesse.
Mabeco 750 1926. Ref 1
Mabeco. Grundaren Max Bernhardt som hade goda kontakter med Siemens & Halske lyckades få dem att producera en kopia av Indian Scout med 750 cc motor. Tillverkningen skedde i Protos fabriker. Delar som ram, gaffel och mindre, tillverkades i Bernhardts lokaler i Berlin. Siemens stod för motorn. De första cyklarna kom 1922. Cykeln sålde dåligt och trots att Siemens tog över 1924 och gjorde stora förändringar lyckades man inte beveka marknaden. När man även lackerade den i Indians röda färg åtalade Indian dem för kopiering och företaget lades ned. Efter en namnändring kom nya modeller med upp till 1000 cc och ett samarbete med Garelli. Mabeco lades ned 1927. Se även nedan
Indian four 1940. Ref 1
Indian Four 1940. 35 hk 1265 cc 4 cyl. För en Indian ägare var det mindre roligt/viktigt att hålla reda på avtal och andra typer av papper än uthållighet. Det viktiga var att vara uthållig i det dagliga arbetet. Detta var Indians signum och fick på så sätt en hög renome hos sina kunder för motorcykeln.
Men...den 4 cylindriga modellen fick undergå stora förändringar och utseendet närmade sig bilen i mycket. Kraftiga däck och stora skärmar förutom en 4 cylinders motor. Tillberhör såldes för att entusiasmera de medelgamla ägarna. Se även nedan och en video.
Harley Davidsson WLA. Ref. 1
Harley Davidsson 1942 med sidventiler, 27 hk och 743 cc. Denna modell byggdes fram till 1951 då den ersattes av K-serien. WLA modellen var känd i hela världen då den amerikanska armen hade använt den med gott resultat.
 

MC:s enl Ref. 4 från 2000

Sinsheim mc. Ref. 1
Ardie 1928. Ref 4 1 cyl Jap motor, 484 cc 9.5 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
Ardie 1928. Ref 4 Jap V2 cyl, 750 cc, 18.2 hk
Sinsheim mc. Ref. 1
BMW R 1923. Ref 4 2 cyl boxer, 486 cc, 8.5 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
BMW R1927. Ref 4 2 cyl boxer, 494 cc, 18 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
BMW R1928. Ref 4 2 cyl boxer, 745 cc, 18 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
BMW R1955. Ref 4 2 cyl boxer, 594 cc, 28 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
Brough 1936. Ref 4 2 cyl, 39 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
 Zündapp 1927. Ref 4
Sinsheim mc. Ref. 1
Harley Davidsson. Ref 4 1931 V2 cyl, 1200 cc, 24 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
Horex S35. Ref 4 1936. 1 cyl, 345 cc, 12.5 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
Indian 1941. Ref 4 4 cyl, 1265 cc, 40 hk. Type 442.
Sinsheim mc. Ref. 1
Indian 1942. Ref 4 4 cyl, 1265 cc, 30 hk. Type 442.
Sinsheim mc. Ref. 1
Indian 1917. Ref 4 V2 cyl, 1000 cc, 25 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
Indian Scout. Ref 4 1928. V2 cyl, 600 cc, 10 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
Zündapp K800. Ref 4 1938. 4 cyl boxer, 800, 22 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
Harley Davidsson. Ref 4 Rebuilt 1993. Frame -56, vxlåda -73, motor -85.
Sinsheim mc. Ref. 1
Mabeco 1920. Ref 4 Tysk MC som var kopia på Indian Scout med 750 cc, 12 hk. Se ovan
Sinsheim mc. Ref. 1
Norton Manx. Ref 4 1961. 1 cyl, 500 cc, 50 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
Norton ES2. Ref 4 1927. 1 cyl, 490 cc, 22 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
NSU 1926. Ref 4 V2 cyl, 493 cc, 12 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
NSU 201ZD. Ref 4 1935. 1 cyl, 198 cc, 6.5 hk
Sinsheim mc. Ref. 1
  NSU 300TS. Ref 4 1931. 1 cyl, 298 cc, 7 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
  ??Sun
Sinsheim mc. Ref. 1
  NSU OSL. Ref 4 Super Maxi. 1 cyl, 248 cc, 17 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
  Horex Regina. Ref 4 1954. 1 cyl, 350 cc, 20 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
  Standard Sport. Ref 4 1930. 1 cyl, 498 cc, 22 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
  Standard CS. Ref 4 1930. 1 cyl, 493 cc, 12 hk
Sinsheim mc. Ref. 1
   Wanderer G200. Ref 4 1928. 1 cyl horisontal, 4 valve, 194 cc, 4.5 hk.
Sinsheim mc. Ref. 1
Vincent. Ref 4 V2 cyl, 1000 cc, 45 hk. Type Rapide C.  

 

Sid 8

Tillbaka

Amerikanska bilar
 Foto år 2000
Duesenberg J 1928. Ref. 4
Duesenberg J 1928. Ref. 4
8 cyl, 6900 cc, 265 hk, DOHC, 4 valve. Den dyraste bilen som fanns. 1932 kom en kompressormatad model typ SJ.
Duesenberg 427 1931. Ref. 4

Duesenberg 437 1931. Ref. 4. 8 cyl, 6900 cc, 265 hk. Finns i England på Haynes museum och motsvarande Cadillac.
Packard 1929. Ref. 4

Packard 1929. Ref. 4.
8 cyl, 5300 cc.
Packard 1941. Ref. 4

Packard 1941. Ref. 4.
8 cyl, 5300 cc.


Amerikanska  bilar enl Ref. 4 från 2000

Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Buick 1947. Ref. 4.
Roadmaster. Rak 8 cyl Fireball toppventil motor, 5230 cc, 144 hk. Alt. modell Super 4230 cc, 110 hk. "När bättre vagnar kan byggas ska Buick bygga dem".
 Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Chevrolet 1954. Ref. 1.
Corvette. V8 cyl, 3700 cc, 180 hk, ant. tillv. 3640. Den andra versionen av Corvette med glasfiberkaross.
 Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Chevrolet 1956. Ref.4.
Corvette. V8 cyl, 4300 cc, 250 hk ant. tillv. 3467. GM insåg till slut att en sportbil bör ha lite power under huven.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Chevrolet 1969. Ref. 4.
Stingray Corvette. V8 cyl, 6500 cc, ant. tillv. 17380. Nu hade Corvette nåt toppen med powerfull motor och individuell bakvagn.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Chevrolet 1958. Ref. 4.
Impala. V8 cyl, 283 ci, 185 - 280 hk. Impala hade sälj rekord av över 1 million ex mellan 1958-65. En allemans cheva som också kunde fås med 6 cyl motor 145 hk.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Cadillac 1954. Ref. 1.
Fleetwood. V8 cy, 331 ci, 230 hk. ant. tillv. 16200. En 4 dörrars direktörsbil, men även för den stora familjen.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Cadillac 1955. Ref. 4.
Fleetwood. V8 cyl, 5400 cc, 250 hk, ant. tillv. tot. 114629. Alla Cads hade automatisk växellåda. Tanklocket var gömt bakom vä. bakljus.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Cadillac 1956. Ref. 4.
Eldorado Biarritz. V8 cyl, 5200 cc, 335 hk ant tillv. 904. Cadillacs svar på Lincoln, likaså en ekonomisk katastrof.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Cadillac 1958. Ref. 4.
deVille. V8 cyl, 5700 cc, 300 hk, ant. tillv. 10810. Den mest eftertraktade modellen efter 59:an.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Cadillac 1959. Ref. 4
Eldorado Biarritz. V8 cyl, 6400 cc, 345 hk, ant. tillv. 1320. Topp modellen och den dyraste av Caddilac 59.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Cadillac 1962. Ref. 4.
deVille. V8 cyl. 390 ci, 325 hk, tillv. tot. 71883. Bilen med de dubbla fenorna kom första året 1961. Den nedre fenan är alltid skadad.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Cadillac 1973. Ref. 4.
Calais. V8 cyl, 7700 cc, 210 hk, tillv. tot. 8300. Om man köpte en 1975 Cadillac kostade alla tillbehör extra. Cruise control 100 $.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Oldsmobile 1952. Ref. 4.
Rocket Ninety Eight. V8 cyl, 5000 cc, 160 hk, ant, tillv. 3544. Bilen som släppte till motorn till min HotRod 1959. Se mina fordon.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Ford 1956. Ref. 4.
Fairline. V8 cyl, 273 ci, 172 hk, tot tillv. Fairline 644306. En populär modell som fanns i 4 grundmodeller, Mainline, Customline, Fairline, Station Wagon.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Ford 1958. Ref. 4.
Thunderbird. V8 cyl, 3500 cc, 300 hk, ant. tillv. 2134. Ford kämpade mot GM med sin sportvagn.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Ford 1958. Ref. 4.
Skyline. V8 cyl, 4100 cc, 202 hk ant. tillv. 58147. Fords standardbil såld i många ex och för Amerika lagom ant. hk.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Ford 1956. Ref. 4.
Thunderbird. V8 cyl, 4800-5100 cc, 225 hk, tot tillv. denna modell 15631 1956. Classic Birds är från 1955-57.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Ford 1964. Ref. 4.
Galaxie 500 Police car. V8 cyl, 4800 cc, 325 hk, ant. tillv. 84332. Denna bil blev sedermera berömd för sin motor. Polis-motorn.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Plymouth 1959. Ref. 4.
MP2 Fury. V8, 5100 cc, 230 hk, ant. tillv, 275000. Chryslers svar på Cadillacs fenor. Denna hade även torisionsfjädring och gick ofta som taxi.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Lincoln 1956. Ref. 4.
Continental MkII. V8 cyl, 6000 cc, 304 hk, ant. tillv. 1150. Fords försök att slå ut Cadillac slutade med en ekonomisk katastrof.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Chrysler 1961. Ref. 4.
300A. V8 cyl 6800 cc, 450 hk, ant. tillv. 337. Chrysler var med sin hemi-motor den motorstarkaste bilen men även tyngsta.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Chrysler 1954. Ref. 1.
NewYorker. V8 cyl, 5500 cc, 235 hk, ant. tillv. 724.
Sinshiem museum USA bilar. Ref. 1
Pontiac 1957. Ref. 4.
Star Chief Custom Catalina. V8 cyl, 5100 cc, 250 hk, ant. tillv. 250000. En bil för mängden dessutom med en raket på sidan.


Sid 9

Tillbaka

Sportbilar och traktorer
 

Sportbilar och traktorer enl Ref. 4 från 2000
Sinsheim museum. Ref. 1
Aston Martin DB5 1963/64. Ref. 4.
6 cyl, 3955 cc, 282 hk. Denna Aston Martin är inte någon racebil utan en lyxig tourer sport. Mest känd är DB5 för sin Bond image. Alla minns väl Goldfinger när han körde i kapp utanför Monaco mot en Ferrari 355. Normalt har inte en DB5 en chans mot en sådan bil. Men nu var det film. Den här bilen stod länge på Boca Airport Florida i en hangar innan någon stal den 1997. God Bless this DB5.
Sinsheim museum. Ref. 1
Lamborghini Miura P400S 1970. Ref. 4.
V12 cyl, 3900 cc, 370 hk. Bilen som byggdes endast för att kunna åka fort. Värme, ventilation, air condition, ljudisolering och bagage rum hade man ignorerat. Allt detta som en köpare av denna biltyp egentligen först vill ha. Ändå blev den väl mottagen.
Sinsheim museum. Ref. 1
Lamborghini Countach LP500S 1986. Ref. 4.
V12 cyl, 4 valve, 5000 cc, 400 hk. Lamborghini Countach projektet startade 1969. Denna modell skulle ersätta Miura som folk började vänja sig vid. Countach levererades med flera olika motoralternativ. Vill du läsa om hur Lamborgini kom till surfa in på https://en.wikipedia.org/wiki/
History_of_Lamborghini

Sinsheim museum. Ref. 1
Lamborghni Diablo 1991. Ref. 4
V12 cyl, 5700 cc, 492 hk. En fyrhjulsdriven Diablo är modellen som kom efter Countach. Se f.ö föregående bild.
Sinsheim museum. Ref. 1
Lotus Elan 1996. Ref. 4
4 cyl, 1700 cc 115 hk. 1962 -73. Elan var ett försök av Lotus att bygga en bil som var billigare att tillverka, och därmed mera lönsam, än tidigare modeller. Designer var Ron Hickman. Stommen i chassit var en centralram i stål, medan karossen tillverkades i glasfiber. Från början var modellen öppen, men den kompletterades 1965 med en kupémodell. Motorn som kom från Ford Cortina/Anglia 1500, var ombyggd med dubbla överliggande kamaxlar av Harry Mundy. Med tillräcklig styrka, smidighet och skönhet var Elanen kompromisslös. Den billigare modellen hade 1.7 liters motorn och den dyrare, som det tävlades med var försedd med Twin Cam 1600, 160 hk. Totalt tillverkades 12224 ex.
Sinsheim museum. Ref. 1
Jaguar E-Type. Ref. 4
6 cyl, 3781 cc 240-280 hk. Efterföljaren till XK serien, kom 1951, heter officiellt för XK-E. Denna kom 1961 och blev genast en framgång för Jaguar. Ett flertal modeller kom under åren. Man kunde senare även få den med V12-motor på 5700 cc.
Sinsheim museum. Ref. 1
Ferrari 250 GT 1953. Ref. 4
V12 cyl, singel cam, 3000 cc, 250 hk. Den här bilen har egentligen svensk ägare, men står som man säger parkerad i Sinsheim. Endast 40 exemplar byggdes. Den verkliga Ferrarin var dock 250 GTO, som byggdes i 39 exemplar. I början av 60-talet tävlade jag mot en sådan på Falkenbergsbanan i en Lotus 15, se mina fordon. Jag blev ju frånkörd förstås, men vadå!
Sinsheim museum. Ref. 1
Ferrari 250 GTO 1962/64. Ref. 4
V12 cyl, 3000 cc, 290 hk. Tävlingsversionen av 250GT. Denna modell byggdes 39 ex. De flesta kvarvarande av 250 GT är ombyggda till den mera eftertraktade GTO modellen.
Sinsheim museum. Ref. 1
Ferrari 512 Testa Rossa. Ref. 1
Sinsheim museum. Ref. 1
 Fewrrari Testa Rossa 1988. Ref. 4
V12 cyl, 4900 cc, 290 hk. En senare modell än tidigare bild.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Ferrari F40 1991. Ref. 4
8 cyl, 2900 cc, 478 hk. En tävlingsmodel som var populär på 90-talet. En svensk förare Anders Olofsson deltog i Europa ligan med en. Men han bröt nästan varje tävling pga motor fel.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Maserati Bora. Ref. 4
Sinsheim museum. Ref. 1
 Mercedes Benz ca 1955. Ref. 4
6 cyl. 3000 cc, 215 hk. Bilen som fick öknamnet "Gull-Wing". Denna slog värden med häpnad och var en gatbils utvecklad 300SLR. 1400 exemplar såldes. Titta på min bild från Mercedes.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz 1928. Ref. 4
1 cyl, 6200 cc, 12 hk. Lanz är en tysk traktor och omhuldas naturligtvis därför av Sinsheim. Man har en fin samling av vilka jag visar några. Just denna var en av de första och kunde köras på alla slags bränslen. Den hade ej heller någon växellåda så hastigheten blev därefter 5.5 km/tim.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz Bulldog 1929. Ref. 4.
1 cyl, 10300 cc, 30 hk.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz 1934. Ref. 4
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz 7506 1939. Ref. 4.
1 cyl, 4800 cc, 25 hk.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz 1940. Ref. 4.
1 cyl, 10300 cc, 45 hk. Verkehrsbulldog.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Lanz Eilbulldog 1940. Ref. 1.
1 cyl, 10300 cc, 55 hk.
 Sinsheim museum. Ref. 1
Lanz Eilbulldog 1944. Ref. 1.
1 cyl, 10300 cc, 55 hk. En exklusiv traktor att jämföras med dagens (2005) 4-hjulsdrivna ekipage, för lantbrukaren med självkänsla. Naturligtvis fullständigt oanvändbar på åkern liksom dagens skryt-åttor. Den kunde nå 60-70 km/tim och var för övrigt utrustad med den tidens moderniteter. Dock att motorn måste förvärmas med blåslampa innan start. Detta exemplar kom från Östtyskland till Sinsheim i skrotfärdigt skick.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Mercedes MuliDe 1940. Ref. 4.
1 cyl, 4200 cc, 26 hk
Sinsheim museum. Ref. 1
 Fordson 1925. Ref. 4.
4 cyl, 4400 cc, 27 hk. Traktorn som hade en T-Fordsmotor.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Dresch Locomotive 1915.  Ref. 4
Ångmaskinsdriven. Användes för att med flatremmar främst driva andra jordbruksmaskiner.
Sinsheim museum. Ref. 1
 Ångmaskin. Ref. 4.
Engelsk ångmaskin för kraftaggregat till andra maskiner. Kan ej föklara men jag kan tänka mig att de ej var så här utstyrda på sin tid. Se Rubens traktor museum utanför Götene.

Sid 10

Tillbaka

Formelbilar
 

Formelbilar enl Ref. 4 från 2000
Benneton 1986.jpg Ref. 4 Benneton 1989.jpg Ref. 4 Benneton 1992.jpg Ref. 4 Benneton 1995.jpg Ref. 4 East.jpg Ref. 4
Fittipaldi.jpg Ref. 4 FW07.jpg Ref. 4 FW09.jpg Ref. 4 FW11a.jpg Ref. 4 Hildegas.jpg Ref. 4
Indy Lola.jpg Ref. 4 Jordan 1980.jpg Ref. 4 Lola93a.jpg Ref. 4 Lotus99.jpg Ref. 4 McLaren4a.jpg Ref. 4   
Petronas.jpg Ref. 4 McLarenSAP.jpg Ref. 4 Sauber1.jpg Ref. 4 Tyrell.jpg Ref. 4  

Ett acc-plock av formel 1 bilar från fram till mitten och slutet av 90-talet. Uppifrån från vänster till höger.

1) Toleman-Benetton TG 185. Byggd 1985 och försedd med 1.5 l, 850 hk, turbomotor. Toleman som startade med F1-racing utan att ha pengar eller övriga nödvändiga kontrakt som t.ex. däck. Bennetton, en italiensk klädfirma som de flesta känner till, hjälpte igång teamet. Dock var ej motorn tillräckligt bra så säsongen gick till spillo. Bennetton, klädfirman, köpte sedan teamet och hoppade själv in i F1 cirkusen.

2) Resultatet av Benettons inhopp visade sig från 1986-1994 med denna bil. Den fick 3.5 l motor, 8 cyl, 680 hk, Ford luftmotor. Under en flera år lång utvecklingsprocess med F1-poäng på omkring 30 lyckades till slut Bennetton ta en F1-vinst 1989 på Suzaka i Japan med Alessandro Nannini som förare.

3) Bennetton 1992

4) Bennetton-Renault B 195 1995. I F1 är det hård kamp om bra förare. Michael Schumacher hade fått en chans 1991 att köra åt Jordan och gjorde det så bra i Belgien 1991 att Benetton basen lade märke till honom. Benetton som sökte en ny förare istället för Nelson Piquet, tog in Schumacher som andre förare. Det gick vägen. Nelson P. slutade och drog sig tillbaka till Cart-serien i Amerika och Schumacher som förste förare började sin segerrad i F1.

5) Zakspeed F1 1987. Ännu en bil med 4 cyl 1.5 l turbomotor och 900 hk. Så många hk ur bara 1.5 liter! Zakspeed var ett privat team och konstruerade både bil och motor själva. Men som med Benettons 4 cylindriga skulle det visa sig att denna lilla motor med högt effektuttag ej klarade påfrestningarna. Under den tid teamet existerade tog man bara 2 F1-poäng övriga tävlingar bröt man. 1990 var pengarna slut.

6) Fittipaldi F7 1980. 3 l, 8 cyl, 500 hk Ford Cosworth. Finessen med denna bil var att man under karossen hade profiler som gjorde att man fick ett undertryck och därav bättre broms och kurvtagningsförmåga. I övrigt rosade inte modellen F1-cirkusen annat än en 3-dje plats med Keke Rosberg.

7)  Williams FW 07 1980. 3 l, 8 cyl, 440 hk Ford Cosworth. Frank Williams, en omtyckt och hatad person i racingkretser, lyckades efter 3 år ta sin första F1-seger. Hemligheten med Williams framgångar var den s.k. plåt som var underredet på bilen. Tack var hans teamledare Patrick Head som utformade dess yta perfekt. Kallas för apron-teknik. Man kunde erhålla en centrifugalkraft så hög att föraren hade svårt att "hålla huvudet på plats". Systemet med apron-teknik förbjöds i F1 1983.

8) Williams FW 09 1984. Honda 1.5 l, 6 cyl, 680 hk turbo-motor.

9) Williams FW11. Honda 1.5 l, 6 cyl, 850 hk turbo-motor. Världsmästarbil med Nelson Piquet och Roger Mansell. Williams hade sedan regeländringen med apron-teknik tappat sin ledande position i F1 och var nu bara ett team som var med och körde. Detta mest pga av att man ej hade en tillräckligt stark motor. Inte förrän 1987 när Williams fått tillgång till Hondas bästa motorer vände sig trenden och man vann VM.

10) Hildegas 1960. V8, 5,4 l, 300 hk. En Indy bil. Har förgäves letat efter mer info om denna bil på internet.

11) Erik Broadley hjärnan bakom Lola gjorde sin första Indy-Lola 1965, T80. Med den vann de Indianapolis 500. Följande år vann man med Graham Hill i en T90. Lola utvecklade bilen till 1967 års säsong, T92, men lyckades inte så bra. !969 vann man priset för årets nykomling, Rockie of the Year, med Mark Donohue.

12) Jordan Mugen Honda 198. 1998. Honda 3 l, 10 cyl, 800 hk sug motor. Från detta år var man tvungen att ha däck med mönster. Allt för att ta ned de höga kurvhastigheterna. Jordan hade förare som Damon Hill och Ralf Schumacher med vilka de lyckades ta tillräckligt med poäng för att få vara med i F1.

13) Lola 93a

14) Lotus 99T. 1987. Honda 1.5 l, 6 cyl, 660 hk, turbo motor. Med denna modell förväntade sig Lotus att börja vinna igen. Dock levererade Honda motorer också till Williams. Lotus fick några segrar i början av säsongen, men Williams blev alltmer överlägsna och Lotus kom på efterkälken, dock som 2:a eller 3:a. Hondas motor gjorde en fantastisk säsong genom att normal ta de 3 första platserna.

15) McLaren Mp4 1991. 3.5 l, 12 cyl, 700 hp Honda sugmotor. Denna bil vann F1 detta år med Ayrton Senna.

16) Sauber Petronas C15. 1996. Ford Zetec, 3 l, 10 cyl, 670 hk. Sauber var ett företag i Schweiz. De gjorde om en 8 cyl Ford motor till 10 cyl. På denna motor hoppades man mycket, men tyvärr så uppfyllde den inte förhoppningarna. Motorn gav 670 hk vid 15800 rpm.

17) West McLaren Mercedes. 1997. Mercedes 10 cyl, 3 l, 700 hk motor. En mycket framgångsrik bil i händerna på bl. a. finska förare. T. ex. Häkkinen. Läs min artikel under Mercedes museet.

18) Sauber Mercedes C 13. 1994. 3.5 l, 12 cyl, 760 hk Mercedes sug motor. Mercedes som satsade stort på F1 var ej nöjda med Saubers insats trots att man tog 24 VM-poäng. Det blev istället McLaren som fick tillgång till denna periods bästa motor.

19) Tyrell P34 1976. Ford Cosworth 3 l, 8 cyl, 420 hk sugmotor. Tyrell racing startades av Ken Tyrell 1960. 1968 började man tävla och höll på fram till 1998. 1968-1969 körde man med Matra-bilar, därefter med March för att i slutet av 1979 använda sina egna konstruktioner. Bl. a. gjorde man denna 6-hjuliga bil som man hoppas skulle minska luftmotståndet då man hade betydligt mindre däck fram. Tyvärr så var ju de stora bakdäcken kvar så man fick ingen fördel. Dock gick bilen bra bl. a. på Anderstorp Sverige. Det fanns dock ingen framtid för denna konstruktion.


Tillbaka

Söklänkar på namn (t.ex. mc-märke/år/modell):

Entrebiljett Sinsheim,
Man fartygsdiesel, Man skeppsmotor, Kryssaren Emden, Man ubåtsmotor, Man ubåtsmotor, Maybach flygmotor,
Mercedes DB610 24 cyl, DB610 24 cyl, 42 cyl stjärn diesel, Rolls Royce Griffon,
Kettenrad,
Zundapp Goliath, Stug III, Stug IIIG, Hetzer, Pansar THHP5, Kraus Maffei dragare, Band konstr., Ju 88 rester, Det. av bandaggr., Lätt Engelsk pansar, Ju87, Ju87, Focke Wolf, Junkers 88, Messerschmidt 109, Heinkel 111, VW1 militar,
Benz bil, Benz motor, Benz patent, Benz patent ans., Daimler 2 hjuling, Columbia Elektro, Columbia hjulupph.,
Ford 1912, Peugeot 1912, Mors 1898, Grout 1899, Brasier 1908, Mercedes Simplex 1909,
MB Special Roadster, Lycoming motor, Horch 8 cyl motor, Mercedes Benz 540 B-Cab., Bugatti 35 framvagn, Bugatti 35C, Bugatti Royale 41 1932, Mercedes Benz Mannheim 1933, Opel 24/50, Maybach SW38 1937, Maybach DSH 1934,
Bentley 1924, Horch, Simplex laFrance, Mercedes Benz 230, Maybach SW35 2935, Maybay SW 38 1939, Maybach DS7 1930, Maybach W5 SG 1928, Cord 812,
NSU, American laFrance, Mercedes Benz 28/95 1932, Opel 25/55 1Henschel lok, 914, Laurin Klement 1916, Maybach DS8 1938,
Audi E1913, Fiat 510 Spider 1919, MB 630K 1928, MB 630K 1924, MB 710SS 1930, Amilcar CC 1922, Bugatti 37 1926, Bugatti 30 1926, Bugatti 57 1938, Jaguar D-type,
MB 630 K 1928, Maybach Zepelin 1930, Maybach DSH 1934, Maybach SW35, MB 630K 1928, MB 400K 1924, MB 28/95 1922,
Maybach SW38 1937, Maybach SW38 1937, MB G4 1938, MB 400K 1927, MB SSK 1929, Bentley Old Mother 1927, MB SS 1928, MB 770 1938,
Krigslokomotiv, Länksystem lok,
Länksystem snälltåg,
Kraus Maffei lok, Hjul Kraus Maffei, Krupp godslok, BMAG lok, Bergslok 1921,
Krupp lok, Krauss Maffei lok,
Bergs ellok 1932, Monowheel 1900,
Laurin Klment 1903, Sun Vitesse,
Mabeco 1924, Indian four 1940,
HD 1942, Ardie 1928, Ardie V2 1928. BMW R1923,
BMW R1927, BMW R1928, BMW R1955, Brough 1936, Zundapp 1927, HD 1931, Horex S35 1936, Indian 1941, Indian 1942,
Indian 1917. Indian Scout 1928, Zundapp K800 1938, HD Rebuilt 1993, Mabeco 1920, Morton Manx, 1961, Norton ES2 1927, NSU V2 1926, NSU 201ZD 1935,
NSU 300TS 1931, SUN, NSU OSL Super Maxi 1954, Horex Refina 1954, Standard Sport 1930, Standard Sport 1930, Wanderer G200 1928, Vincent V2,
Duesenberg J 1928, Duesenberg 437 1931, Packard 1929, Buick 1947, Chevrolet 1954, Chevrolet 1956, Chevrolet Stingray 1969, Chevrolet 1958, Cadillac 1954,
Packard 1941, Cadillac 1955, Cadillac 1956, Cadillac 1958, Cadillac 1959, Cadillac 1962, Cadillac 1973,
Oldsmobile 1952, Ford 1956, Ford 1958, Ford 1958, Ford 1956, Ford 1964,
Plymouth 1959, Lincoln 1956, Chrysler 1961, Chrysler 1954, Pontiac 1957, 
Aston Martin BB5 1953, Lambourghini Miura 1970, Lambourghini Countach 1986, Lambourghini Diablo 1990, Lotus Elan 1996, Jaguar E-Type 1961,
Ferrari 250 1953, Ferrari 250GTO 1962, Ferrari 512 Testa Rossa, Ferrari Testa Rossa 1988, Ferrari F40 1991, Maserati Bora,
MB 300Sl 1955, Lanz 1928, Lanz 1929, Lanz 1934, Lanz 7406 1939, Lanz 1940,
Benetton 1986, Benetton 1989, Benetton 1992, Benetton 1995, East, Fitipaldi, FW07, FW09, FW11a, Hildegas, Indy Lola, Jordan 1980, Lola 93a, Lotus 99, McLaren 4a, Petronas, McLaren SAP, Sauber, Tyrell.

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka


Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se

Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-