Entrébiljett Porsche. Ref. 1
Entrébiljet till Porsche, gällde för en dag. Ref. 1
Museumresan 2018
Nya Porsche museum Zuffenhaussen.
Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2018
Till startsida
Beta version

sedan 060110
Uppdaterad
2018-09-15
© Björn Bellander
web counter
web counter
Sökvägar till besökta museer. Gamla Porsche museum.
Sinsheim museet, Porsche museet, NSU museet, Mercedes museet, Besok Otto Walz, Bugatti museet, Peugeot museet.
I serien om Museum resan 2018 till Sinsheim, Rogers Gasthaus, NSU, Porsche, Rogers Gasthaus, Mercedes, besök hos Otto Walz, Keller Gasthaus, Bugatti och Peugeot, Keller Gasthaus, resa till Frankfurt och flyg hem. Den genomfördes mellan 19/3 till 23/3 då vi åter landade på Arlanda. Här visar jag några få av de nästan 2000 bilder jag tog på alla museer. Mest fotograferat blev Bugatti med hela 642 bilder. Ett antal bilder på deltagarna har jag fått av Tord Alkvist.

Sid 1 är entréhallen Porsche Sid 2 Porsche och tidiga konstruktioner, Sid 3 Porsche historia. Sid 4 Porsche och VW typ 1 Beetle. Sid 5 Porsche, AutoUnion och tävlingsbilar. Sid 6 Porsche motorer och konstruktioner.

Sid 1

Skapad 20180419

Till startsida

Entrébiljett Porsche. Ref. 1
Entrébiljett till Porsche. gällde för en dag. Ref. 1.
Entré biljett Porsche. Ref. 1
Entrébiljett Porsche. OBS det står ingenstans vad det kostade. Ref. 1
Fika i Porsches Cafeteria. Ref. 1
Vi fikar i Porsches Cafeteria och äter upp de sista smörgåsarna. Ref. 1
Bakom oss Porsche nybils verkstad. Ref. 1
Bakom oss Porsches nybils och renoverings versktad. Ref. 1
Rulltrappan i Porsche museum. Ref. 1
Rulltrappan med Bosse och Ulf. Ref. 1
Entrehallen Porsche. Ref. 1
Entrehallen Porsche museum. Ref. 1.
Porache museum. Ref 49.
Porsche museum påkostade byggnad. Ref 49

Efter 3 våningar på NSU museet utan rulltrappor kändes det skönt att glida ned i vår transportbil, lätta på klädseln och blunda lite. Det var bara ca 5 mil till Porsche i Stuttgart så det blev inte mycket av den varan.
I sista rondellen i Stuttgart missade vi avfarten och körde rakt fram. Det var dock inte några problem för Tord vände vid nästa tvärgata och tillbaka till den imponerande rondellen. Själva museibyggnaden som vi nu såg var ett mycket modernt bygge. Se bilder i länken.
Porsche måste ha tjänat mycket pengar för detta var något man inte kan ana.
Vi körde in på baksidan och åkte ned i källaren för besökare.
På vägen upp till entrén löstes en parkeringsbiljett och sedan hiss en våning. Då kom vi in i hallen som bilden visar ovan.
Nu var vi lite sugna på något att tugga så det blev kaffe och lite coockies och snacks. Det fanns tv ostmackor kvar och dom gick också åt. Själv letade jag efter en garderob där jag kunde hänga upp min varma jacka. Det fanns det och ingen kostnad.
Vid de fina vita välstädade borden slog vi oss ned. Det var mycket folk som kom och gick. Vi var nog de absolut äldsta de de flesta var ungdomar, skolklasser och medelålders grupper.
Nu gällde det att se var man skulle börja. En mycket slång rulltrappa med häftig lutning, gick upp till översta våningen. Man skulle sedan gå i cirklar nedåt för att beta av museet.
Rulltrappan klev vi in i och nu började racerbils äventyret Porsche. (forts sid 2)



Sid 2

Tillbaka

De tidiga Porsche konstruktionerna.

Porshe bil med eldrift. Ref. 1

Denna Porsche 1902 utrustad med el motorer i hjulen. Byggdes under hans anställning hos Lohner i Österrike. Bilen står på Horten museum i Oslo. Med tillstånd av Per Sörliden. http://bilar.sorliden.se

Porsche elbil i Norge. Ref. 1
Info om ovanstående bil på Norska. Ref. 1
Porsche anställd vid Austrian Daimler-Motoren-Gesellsjaft. Ref. 1
Östrerrikes kejsare var mycket nöjd med Porsches konstruktioner. Ref. 1
Redan 24 år gammal vinner Porsche pris på Parisutställningen 1900. Ref. 1
Porsche vann pris på Parisutställningen 1900. Ref. 1
Porsches första bilkonstruktion var eldriven. Ref. 1
Porsches första bil var eldriven. Sen kom "Mix te", (ingen bild) som var en el-gas driven bil, där gasmotorn drev en generator som drev elmotorerna i hjulen. Ref. 1.
Från 1906 till 1923 arbetade Porsche vid Austrian Daimler Motoren Gesellshaft. Ref. 1
Porshce var anställdes mellan 1906 till 1923 hos Daimler Motoren. Ref. 1.
Bergmeister data. Ref. 1
Bergmeister data. Ref. 1
Austro Daimler ADS R "Sachsa". Ref. 1
Austro Daimler ADS R "Saschsa". Ref. 1

Lohner Porsche MixTe

Lohner Porsche Mixte Wiki

Porsche Mixte You Tube

Porsche första elbil YouTube
Museet ligger strax utanför Stuttgart i ett område som heter Zuffenhausen.
Dr Ing. Ferdinand Porsche levde under den lyckliga tid då stora konstruktörer kunde få utlopp för sin kunskap. Hans första uppfinning var en elektrisk motor som skulle placeras i hjulen på en bil 1897. Lohner-Porsche. Man hade ju inte så mycket till motorer i slutet på 1800-talet. Tyvärr var inte styrtekniken tillräckligt utvecklad så konstruktionen fick inget stort genomslag på konsument marknaden. Ferd. tog dock ofta fram sitt "barn", framförallt till militära projekt under WWI.
Fram till 1936 hade han varit inblandad i ett flertal konstruktionsobjekt.
T.ex. Mercedes Benz SS och SSK kompressor och ett antal prototyper, t. ex. NSU, som skulle leda fram till prototypen på VW kallad Porsche type 60, 1936.
Det var nu han fick uppdraget att ta fram en folkbil till det Tyska folket.
 För detta öppnade han sin, 1931, konstruktionsbyrå i Stuttgart och i ett enkel garage byggdes den första folkvagnen. Senare byggde Mercedes Benz 30 prototyper. Dessa överlämnades till SS för utvärdering under Ferd.s ledning. Fram till sept. 1939 byggdes fabriken i Wolfsburg där denna bil skulle tillverkas. Tyvärr kom kriget emellan och hans talang kom att utnyttjas i rikets tjänst. Bland alla mer kända produkter där Porsche var inblandad i är framtagningen av de kända stridvagnarna av typ Tiger, Panther och jeepmodellen Kübelwagen. För att inte glömma "Peoples Car" som blev Volkswagen. Sverige har under 1990-talet köpt efterföljaren till Panter. Museum ledningen anser tydligen att dessa konstruktioner inte är något att visa på Porsche Museum. Innehållet i museet är nästan till 100% tävlingsbilar från gatrace till super prototyper. Inte mycket likt gamla museet, men namnet föpliktigar.
Hans son och sonson fortsätter att driva Porsche fabriken. Ferd. Porsche dog 1951.

De tidiga Porsche konstruktionerna.

Del av entré hallen med tidiga konstruktioner. Ref. 1

Del av entré hallen med tidiga konstruktioner. Ref. 1.
Karossen endast markerad. Ref. 1
Egger Lohner el bil modell C2 Pheaton 1898 med elmotor av Porsches konstruktion. Se länkar. Ref. 1

När man ser denna hästvagnsliknande motorvagn för första gången 1898, kan man undra om inte hästskaklarna saknas. Men vid närmare titt ser man att bakvagnen innehåller något som inte hör till en sådan. Detta var Ferdinand Porsches första konstruktion sedan han som 24 åring anställdes vid Kejserliga Vagn fabriken Lohner i Wien. Denna ide till en eldriven vagn hade han redan tidigare och säkert är att han funderade över dess konstruktion under sin tågresa till Lohner fabriken. Vagnen drivs av en central placerad elmotor med inbyggd differential växel av Porsches konstruktion, som på sin axel har ett kugghjul i vardera ändan och driver motsvarande placerad i hjulen. Styrningen var av hästvgnstyp.
Motorn som visas nedan kallades för octagon på grund av dess åtta sidiga konstruktion. Den är konstruerad senare. men principen var redan klar.
Det var ju egentligen de 8 spolarna. Motorn gav ca 3-5 hk och med ett 550 kg tungt batteripack kunde vagnen drivas i 25 km/tim i ungefär 6 timmar.
Bromsade gjorde man med en mekanisk broms samt på elektrisk väg och hastigheten styrdes med en 12 stegs kontroller.

Motorvagnen var en test enhet vid VEAG, Vienna Electric AG. Vagnen användes vid ett flertal tillfällen vid testkörningar av Ferdinand Porsche i Wien. Försöken avslutades 1902 och vagnen ställdes undan. Den är ej renoverad och visas i sitt ursprungliga skick. Biltyperna med drivna hjul av en octagon motor kom kring 1902. Lohner var intresserad att sälja typen med gasmotor - generator och eldrift för att betala Porsches dyra experiment. Detta var inte Porsche intresserad av för hans nykonstruerande avtog och han sökte sig bort till Austro Daimler 1906, där han anställdes av Emil Jellinek.

Porsches idé om eldrift tog han upp under WWII på konstruktionen av stridsvagnen, som fick namnet Tiger. Denna vagn vägde över 60 ton. Tillräckligt starka motorer fanns ej att montera. Man testade istället 2 st Maybach V12 med sammanlagt ca 1400 hk, som drev en generator och elmotor. Tyvärr lyckades man aldrig ta fram en växellåda som var tillräckligt stark. En orsak var att man använde kugghjul med raka drev. Henschels förslag till Tiger vagn blev den vagn som serie tillverkades.


Porsche Bergmeister. Ref. 1
Porsches lyx bil Bergmeister, som ej kom till tillverkning hos Austria Daimler Motoren. Denna typ tillverkades i 50 exemplar och totalt producerades 2600 ADR bilar. Man kan dock ana att han tog denna bil som förlaga när Mercedes bilarna av 500 serien togs fram. Ref. 1.
Hjul med elmotor. Ref. 1
Hjul med inbyggd elmotor. Denna bild visar hur elmotorn är konstruerad. Typen var 1902 monterad på vagnen som finns på Hortens museum i Oslo. Ref. 1
Hjul med elmotor. Ref. 1
Hjul med inbyggd elmotor. Olika vagnar konstruerades med drivhjul på två till 4 hjul. Porsche tog också fram en  hybrid modell som hade förutom dessa hjul även en gas motor som drev en generator och gav ström direkt till hjulmotorin. Den fick namnet Mixte. Ref. 1
Den motor som ersatte rotationsmotorn. Ref. 1
Den motor som Porsche var med att konstruera, nu som anställd vid Austrian Daimler motoren Gesellschaft. Denna motor ersatte den förhärskade rotationsmotorn som endast gav som mest 130 hk. En variant på denna satt i Görings Fokker när han landade i Sverige. Tidigare hade en Albatross landat i Sverige. Planet lämandes till SWoch motorn till AB Scania Vabis för kopiering. Ref. 1.
Poresche Daimler Bergmeister. Ref. 1
Porsche-Daimler Bergmeister. Ref. 1. 
Brgmeister. Ref. 1
Porsche Daimler Bergmeister. Ref. 1
Bergmeister underkläder. Ref. 1
Framhjulsupphängningen. Ref. 1.
Sachsa. Ref. 1
Austro Daimler ADS R Sachsa. Ref. 1
Sachsa. Ref. 1
 Austro Daimler ADS R Sachsa. Ref. 1
Lohner Porsche. Ref. 49
Lohner Porsche. Ref. 49


Sid 3

Till startsida

Porsche historia

Lankar

Porsche story

Porsche at Austro Daimler

Austro Daimler Maja

Historia under 30-talet

Ferd. Porsche historia

Ferdinand Porsche


Porsche historia/arbeten.


Porsche fick genom sina föräldrars försorg studera i en affärsskola i Reichenberg, samt även utbiladade sig i den ny vetenskapen elektricitet. Det ämnet var då hans älsklingsämne.
eter dett skickades han till Wien för att studera vid Tekniska Universitet. En tid därefter fick han arbete på United Electric Co. Detta ägdes av Brown Boveri. I detta läge hade han bara verkmästarskolan att hänvisa till och fick som sådan börja som elev att städa och smörja produktionsutrustningen. Efter ett tag flyttades han till expreimentavdekningen och snart insåg man hans kapacitet med utnämningen Chef för test avdelningen. Här tog Porsche med tiden fram den eldrivna bilen efter att ha konstruerat en elemotor. Hans näst projekt blev den gasmotorförsedda bilen som drev en generator vilket gav el till hans elmotor.

När Lohner ville marknadsför dessa bilar och få igen pengar på investeringarna som Porsches konstruktioner krävde tröttnade han och antog ett anbud från Emil Jellinek hos Austro Daimlermotoren. Austro Daimler hade större serier av biler på gång vilket passade Porsches ideer om en folkets bil. Han bedrog sig dock och den första bil som omkonstruerades var en Jellinek konstruktion och ägnad den Österikiska militären 1907. Den fick av Jellinek namnet Maja som var en av hans döttrars namn. Jfr namnet Mercedes. Denna bil som Porsche gjorde om till en användbar med egen 4 cyl motor, hade tillverkats i 150 ex. som alla hade växellådsproblem. Det förde senare med sig att Jellinek fick lämna Austro Daimler. 1916 fick Porsche ett heders doktorat vid Wiens Universitet.
Marknaden var dock inte mogen för msproducerade billiga bilar och Daimler forstsatte att tillverka stora dyra bilar som man tjänade mycket pengar på. Hans ideer om en liten bil fann inget intresse hos företagets styrelse.

Han bytte då arbetsgivare 1923 igen till parallell företaget Daimler Motoren Gesellschaft, som låg i Stuttgart och också hade startats av Daimler familjen. Här kom kända biltyper och tävlingsbilar som 7,1 liters Mercedes SS och SSK 1928 som hade Porsche ritstift som ursprung. En småbil på 1280 cc togs fram och 30 prototyper byggdes,men lades ned.
Detta var droppen och Porsche flyttade igen, nu till Steyr i Österrike. Det företaget J.F. Wendl hade tjänat stor pengar under WWI och satsade nu på liten bil. Här konstruerade han sin första lilla bil med swing axlar och torsionsfjädring type Austria. Men börs krisen under 1929 gjorde att Steyr togs över av Porsches gamla arbetsgivare Austro Daimler och blev Steyr-Daimler-Puch. Nu var Posrche tvungen att starta sin egen konsulterande konstruktionsbyrå, då han ansågs som en osäker medarbetare 1930.
Denna byrå startade han tillsammans med sin svåger Dr. Anton Piëch. 12 konstruktörer anställdes på företaget i Stuttgart. Gamla medarbetare följde honom. Det var Karl Rabe som blev chef designer, Erwin Kommenda med ansvarade för karosserier, Josef Zahradrnik med axlar, fjädring och styrning. Karl Fröhlich tog hand om växellådan och Josef Kales och Franz Reimspiess designade motorer, Rosenberger var ekonomen och budget experten i gänget.
Karl Fröhlich konstruerade i slutet av 50-talet den sk Porschesynkroniseringen till växellådan. Detta infördes först på alla växellådor till tävlingsbilar. Den konstruktionen var så bra att den sedan monterades i de flesta standardbilar på marknaden.
Nu var läget klart för att på allvar börja med Porsche småbils ideer. Men förutom detta skulle man ju också skapa en sport bil att tjäna pengar på.
I väntan på att Hitler skulle ta över och WW2 skulle generera lokala pengar till företaget arbetade man nu med uppdrag från olika mc-tillverkare som ville försöka sig på billtillverkning. (forts sid 4)


Tidiga 356/911 Porsche gat-bilar på museet.

Del av hallen med gat bilar. Ref. 1
Del av hallen med gatbilar. Ref. 1.
Första designen av Porsche Typ 64 från 1952. Ref. 1
Första designen av Porsche Typ 64 från 1952. Design Erwin Kommenda. Ref. 1.
Trämodel av 911. Ref. 1
Trämodell i detta fall för Porsche 911. Kaross plåten formades efter denna. Ref. 1.
Trämodell av Porsche 911. Ref. 1
Trämodell i detta fall för Porsche 911. Kaross plåten formades efter denna. Ref. 1.
Porsche sportbilar. Ref. 1
Posrche och sportbilar. I detta fall No One. Ref. 1.
Porsche 356 modell nr 1 i serien. Ref. 1
Porsche 356 No. 1 i visade serien. Obs delad ruta. Ref. 1.
Porshche no. 2 i visade serien. Ref. 1
 Porsche 356 No. 2 i visade serien. Obs delad ruta. Ref. 1.
Porsche 356 America roadster. Ref. 1
Porsche 356 America Roadster. Ref. 1. 
Porssche 356 B. Ref. 1
Porsche 256 B. Se text.  Ref. 1.
Porsche 356 B info. Ref. 1
Porsche 356 B Info. Ref. 1. 
Porsche 356B GS Carerra. Ref. 1
Porsche 356B 1600 GS Carerra Abarth. Ref. 1.
Porsche Carerra GS Abarth info. Ref. 1
Porsche 356B 1600 GS Carerra Abarth info. Ref. 1.
Porsche 911 GT1 Gat version. Ref. 1
Porsche 911 GT1 gatversion. 1998. Ref. 1.
Porsche 911 GT1 gatversion info. Ref. 1
 Porsche 911 GT1 gatversion. 1998. Info. Ref. 1.
Om Porsche 911 GT1. Ref. 1
Om Porsche 911 GT1. Ref. 1. 
Porsche Careerra GT. 2003. Ref. 1
Porsche Carrera GT. 2003. Ref. 1.
Porsche Carerra GT Info. Ref. 1
Porsche Carerra GT Info. Ref. 1.
Om Porsche Carrera GT 2003. Ref. 1
 Om Porsche Carrera GT 2003. Ref. 1.
Variant på Porsche 911 GT. Ref. 1
 Variant på Porsche 911 GT. Ref. 1.
Varian på Porsche 911 GT. Ref. 1
 Varian på Porsche 911 GT. Ref. 1
Förarplats på 911 variant. Ref. 1
Förarplats på 911 variant. Ref. 1.
Porsche 918 Spyder Info.
Porsche 918 Spyder 2014. Ref. 1.
Porsche 918 Spyder Info. Ref. 1
Porsche 918 Spyder 2014 info. Ref. 1.
Porsche 918 Spyder förarplats. Ref. 1
Porsche 918 Spyder 2014 förarplats. Ref. 1.
Om Porsche 918 Spyder 2014. Ref.
Om Porsche 918 Spyder 2014. Ref. 1.

Sid 4

Till startsida

VW Beetle


Länkar

Porsche musesum år 2000

Porsche typ 12


Bilder av typ 12 m.fl.

Blog video på 30 min om VW. Finns alldeles i slutet. Mycket bra.

Volkswagen typ 1

Hitler sketch för en KDF-wagen

Franz Reimspeiss


1937 årr motor. Ref. 1

!937 års motor till V3. Ref. 1
Zündapp Type 12. Ref. 1
Zündapp type 12. Ref. 1
Radialmotorn i Zündapp. Ref. 1
Radial motorn i Zündapp Type 12. Ref. 49
Type 32 NSU. Ref. 1
Type 32 NSU som had 4 cyl luftkyld boxer. Ref. 1
Franz Seimspeiss motor. Bild från Reimspeiss webbsida.
Franz Reimspeiss motor. Bild från  webbsida om Reimspeiss. Ref. 49. Se länk

Volkswagen Beetle

Kommandeurs wagen

Zündapp Type 12

Tatra 570

VW conflict with Tatra

Tatra 570. Ref. 49
Tatra 570. Ref 49.

VW skadestand till Tatra
Folder-4.jpg Ref. 1
Ferd. Porsches villa i Killesberg. Ref. 1

PDF dokumenet om Volks-Auto på tyska.

Porsche och historien om VW typ 1 eller the Beetle.
Denna text är sammanställd från länkar och fakta ur VW Beetle "A production history".
(forts från sid 3)
Porsche flyttade igen, nu till Steyr i Österrike. Det företag där J.F. Wendl hade tjänat stor pengar under WWI. Här satsades nu på liten bil. Porsche konstruerade nu sin första lilla bil med swing axlar och torsionsfjädring type Austria. Men börs krisen under 1929 gjorde att Steyr togs över av Porsches gamla arbetsgivare Austro Daimler och blev Steyr-Daimler-Puch.
Från Steyr till Wanderer.
Porsches första riktiga arbete med en folkbils  konstruktion blev hos Steyr, fick ett tvärt slut och han blev tvungen att starta sin konstruktionsfirma. Med sig i firman (se ovan) hade han sitt patent från 1931 på separat hjulupphängning och fjädring med torsionsfjädring. Detta gav en fast inkomst vilket var vad han nu behövde.
Ungefär samtidigt ville Wanderer bygga en racerbil och man hade kommit överens med Porsche vid Paris Motor Show 1931 om detta. Läs om detta nedan.
I Zuffenhausen till projekt 12.
Ferd.s första kontrakt efter han startad sin konstruktionsbyrå i Zuffenhausen var att ta fram en 6 cyl. bil åt Wanderer och Horch. Den fick internt beteckningen Porsche Type 7. Med pengarna från patentet och från Wanderer började han genast projektera en småbil som kallades för typ 12.
I september 1931 kom chefen för Zündapp, Dr. Fritz Neumeyer till Porsche med förfrågan om att bygga en småbil. Porsche som var förberedd på besöket, vände på papperet  för typ 12, som han förberett och kom med en längre utredning om denna konstruktion.  Se bild.
Om Zündapp och projekt 12.
Zündapp som hade fastnat för en 5 cyl stjärn motor, att placera i bilen bak med drivning av bakhjulen. Detta visade sig katastrofalt med dålig kylning. Ledningen beslöt också efter beräkning av kostnader, att projektet skulle läggas ned. Av de prototyper som tillverkades överlevde ingen WW2. De två sista förstördes under ett flyganfall över Stuttgart 1944. De bilder som idag finns på bilarna är kopior som tillverkats långt efter kriget.
NSU och projekt 32.
Det blev naturligtvis ett svårt slag för Porsche, men samtidigt fick han besök 1933 av NSUs vd Fritz von Falkenhayn. Vd mellan 1930 och 1945. Han var dessutom son till General Erich von Falkenhayn, som var Generalstabschef i Tyskland under WWI.
NSU ville utöka sin produktion med en små bil. Porsche tog nu fram i princip samma förslag som Zündapp hade fått. Dock krävde han att man skulle närmare följa Porsches ursprugskonstruktion med 4 cyl luftkyld motor monterad bak, samt fjädring enligt Porsches pantent.
NSU och kleinauto problem.
3 protyper med benämningen type 32 togs fram i likhet med som för Zündapp. 2 st byggda i trä och 1 i stål. Just detta har blivit en stor diskussion på nätet vilka det var och hur de såg ut. Endast "stålbilen" finns kvar. Se bild.
NSU hade i början av 1930 blivit tvugna att gå i partnerskap med Fiat pga dålig ekonomi under depressionen. Medan Porsche arbetade på att förbättra prototypen började NSU få kalla fötter när man räknade på konstnader att få en bil i produktion. Dessutom lade Fiat sitt veto då man kommit överens om att ej producera konkurrerande varor/bilar gentemot Fiat. Detta slutade med att NSU lade ned bil projektet och istället satsade på en MC "för folket". NSU Quickly. Åter hade Porsche misslyckats att föra sin ide om "folkbilen" fram till produktion. Nu var det ekonomisk kris hos Porsche konstruktion.
Lösningar på peoples car.
Nu var det 1934 och Hitler hade ännu ej övertagit makten.
I detta läge fanns det en Mercedes säljare Jakob Werlin. Han hade sålt en 60 hk Mercedes till Nazist partiet 1923. Sedan den tiden var han förtrogen med Hitler, som också litade och tog råd av Werlin med jämna mellanrum. Hitler körde aldrig bil och hade troligen ej heller körkort, men ansåg att en bil för folket var en viktig förtroendefråga i Tyskland, vilket han diskuterade med Werlin.
Werlin öppnar för kontakt med Hitler.
Werlin och Porsche hade träffats på den tiden de arbetade på Mercedes. Genom detta kände han till Porsches ideér om en folkets bil. Han beslöt nu att söka upp Porsche och diskutera Hitlers idé om en folk bil. Denna diskussion blev livlig då Porsche trodde att Werlin försökte stjäla konstruktionsidéer. Därför diskuterades just folk bils projektet. Man kom överens att Porsche skulle sätta sina ideér på pränt och att Werlin sedan skulle lägga fram det för Hitler.
Nu blev det bråda dagar för Porsche. Han lade upp principerna för detta projekt och använde sig av en uppdaterad ritning/konstruktion från sina tidigare Zündapp och NSU projekt.
Möte med Hitler.
Den 17 januari 1934 kom detta mötet med Werlinf till stånd och Porsche fick tillfälle att presentera sina ideer. Mötet med Hitler skedde senare på Kaiserhof Hotell i maj 1934. Här diskuterade man Porsches anteckningar med Hitler över en kopp té. Det visade sig att de båda kom bra överens. Kanske beroende på att de kom från Österrike och båda från mindre orter. Beträffande konstruktionen fanns flera saker som Porsche inte kunde godkänna. Men detta lät Porsche falla då om någon skulle kunnda producera hans folkbil så var det Hitler. Porsche stora problem var att Hitler ville att bilen skulle kosta under 1000 Rm. Den skulle också lätt kunna hålla en fart av 100 km/tim.
RDA vill vara med och bestämma.
Nu kom RDA vilket uttyds Reichsverband Deutsche Automobil Industrie in i diskusionen. Till detta förbund var samtliga bilarbetare anslutna. Man tyckte inte om denna blivande konkurrens. För att förhindra projektet ställde man upp flertal krav som Porsche hade svårt att tillfredställa.
Äntligen en klein auto order.
Till slut fick Porsche en order i juni 1934 att tillverka 3 prototyper. När protypens design godkändes krävde man att Porsche skulle producera 3 st inom 10 månader.
Detta var ju omöjligt då Porsche inte hade några lokaler för detta. Det blev istället så att Porsche inredde sitt dubbelgarage i sin villa i Killesberg utanför Stuttgart. Leveranstiden var omöjlig men Porsche höll god min.
Historien om type 60.
Denna serie av prototyper benämndes Type 60. Modellarna var 2 st täckta V1 och en cabriolet benämndes V2. V1:an var nära anknuten till NSU modell Typ 32. Den var försedd med en 4 cyl boxer monterad bak. För övrigt hade man ca 20 olika motorer som var uppe till diskussion. Den första var en variant på en Austro Daimler flygmotor från 1912 som Porsche ursprungligen hade konstruerat. För övrigt testade man 2-taktsmotorer och en radialmotor. Radialmotorn var säkert den som Zündapp hade i Type 12 förslagit, i förbättrat skick. Porsche gjorde en 2 cyl 2-takt boxer som inte visade sig stark nog. Han tog även fram ytterliggaare en 4 cyl 4-takts boxer. Dessa hade man stora problem med. Franz Reimspeiss konstruerade sedan den motor som slutligen valdes vilket även var en 4 cyl 4-takts boxermotor. Både V1 och V2 bilarna hade karosseri i trä som var plåtbeklädd.
Prototyper börjar synas.

Efter 10 månader fick Porsche förlängd produktionstid av de 3 V1 och V2 bilarna genom Hitlers försorg. Speciellt av cabriolet modellen finns bilder när Ferd. skjutsar Hitler efter att ha lagt grundstenen till Autostad-fabriken. Se bild på stenen i Reimspeis länken.
Type 60 blev till slut godkända av RDA och man beslöt att bygga ytterliggare en serie om 3 st. Dessa kallade för V3. De blev också byggda i Porsches garage. 2 av dessa blev byggda med karosseri av trä med den tredje fick stålkaross. Denna stålkaross byggdes av en karosserifirma. Mycken hjälp togs av externa firmor. Denna version hade liksom gammalt suicide doors och var ej försedda med bakruta. Lyktorna flyttades ut mot skärmarna. Dessa bilar levererades till RDA i oktorber 1936. Men före detta hade Porsche  noggrant testat den sammanlagt hela 3500 miles.
RDA testar V3 bilarna.
Bilarna kallades internt från och med nu för Volkautos. De testkördes 435 miles dagligen. Dock körde man inte på nätterna. De problem som noterades av RDA:s chef Wilhelm Vorwig var framför allt vevaxlar som gick sönder och att de mekaniska bromsarna fallerade på flera gånger. Senare övergick tillverkningen av vevaxlar från gjutna till smidda och nu var det problemet löst. Elektrisk bensinpump byttes mot mekanisk. Att några missöden berodde på trafikolyckor och krockar med vilda djur togs upp i rapporterna var ju mest en rest från RDA:s negativa inställning. Slutrapporten 1936 blev i alla fall att Wilhelm förslog att ett antal bilar skulle tillverkas under bättre förutsättningar än i ett garage.
Porsche och skadestånd till Tatra.
Beträffande designen hade ju Porsche patent på torisionsfjädring, men inte på swingaxeln bak. Den tillhörde Rumpler. Dock hade Porsche V3 alltför stora likheter med Tatra 570. Porsche blev senare anmäld för konstruktionstölld av Tatra, men pga kriget och övertagandet av Tatra lades det ned. Detta ärende togs upp efter kriget 1960 och Volkswagen blev dömd att betala 3 miljoner d-mark 1961 i skadestånd. Notera att Porsche hade arbetat tillsammans med Ledwinka med Steyr.
En ny organisation kommer till.
Hitler misstänkte att RDA och dess ledare Wilhelm von Opel ville förhindra Folkbilen att tillverkas. DAF (Deutsche Arbeitsfront) fick ta över ansvaret för testningen. Dess ledare var Dr. Robert Ley som satte upp en organisation kallad Gesuvor för hatt hålla fortsatt testning av bilen. Allt detta var klart i maj 1937.
Tillverkning av serie VW30.
Med den nya organisationen hade Porsche inte längre några ekonomiska problem då alla kostnader sköttes av DAF. Han kunde istället hel koncentrera sig på bilen konstruktion. DAF beställde 30 bilar som skulle tillverkas av Daimler Benz. Hitler hade nu faställt sin makt i Tyskland så något motstånd fanns ej längre gentemot projektet. Bilarna fick ett serie nummer. Den första bilen som byggdes i Porsche garage fick nummer 111A-37000 och följande bilar hos Daimler Benz fick upp till 111A-37029. Bilarna var nu ännu mer Typ 1 liknande med lyktor i skärmarna. Testningen började i april 1937 och pågick fram till december. Under denna tid kördes bilarna sammanlgt 800000 miles.
Bilens utseende förbättras.
Erwin Kommenda utvecklade nu den slutgiltiga utformningen av karossen. Bilen fick hel huv fram, lyktor i skärmarna, 2 bakfönster och luftintag för motorns kylning under dem. Hjulen fick kapslar. Vi vet dock inte så mycket hur bilen detaljmässigt förändrades under denna period. Karossen blev ännu mer lik den slutgiltiga 1938, då kofångare, hel huv och fotbräda kom till. Hur inredningen förändrades är inte känt.
Nu gällde det att få in pengar för fabriken i Austostadt (Vallersleben).
1938 lade Dr. Robert Ley fram  förslaget att alla tyskar som ville kunde spara till sin Kdf-wagen, som den kallades. Man skulle spara RM990. Det registrades genom märken som klistrades i en sparbok. När den var full kunde man hämta ut en ny Kdf-wagen. 336638 tyskar hade sparat RM267 millioner på Worker´s Bank. Nu kom ju kriget emellan och tyska valutan kollapsade efter kriget, varvid ingen fick någon bil. Först 1960 genom domstolsbeslut erbjöds de överlevande en rabatt på RM660 att köpa en Volkswagen (som den nu hetter) för RM4000.
Vart tog alla prototyper vägen?
Man kan undra var alla prototyper tog vägen. man vet att många såldes till godkända nazister. Det tillverkades 1938 44 st nya prototyper som också såldes till samma kategori personer. På nätet har det diskuterats mycket om olika konstiga VW:s, som hänförts till både det ena och andra. Troligen är det ombyggda prototyper som hamnat i civil ägo och byggts om till transportbilar efter kriget. Även den Engelsk ockupationstrupperna tilldelades VW bilar för sin tjänstgöring. En teori så bra som någon annan.

Bilen konstruerad åt Wnderer. Ref. 1
6 cyl Wanderer konstruerad på uppdrag av Wanderer. Ref. 1 
Porsche type 12 Zündapp. Ref 49
Porsche typ 12 Zündapp. Ref. 49.
 Porsche typ 12 5 cyl motor. Ref. 1
Porsche typ 12 med 5 cyl stjärnmotor. Denna konstruktion visade sig ej kunna kyla motorn vilket avslöjades redan vid första provturen. På alla sina prototyper hade Porsche problem med att torsionsbladen gick sönder. Material? Ref. 49
 NSU Porsche type 32. Ref. 1
Porsche Prototype 1932 (NSU). Denna prototyp som byggdes av NSU är en förlaga till VW V3. Motor hjulupphängning och front och bak var Porsches patent. (jfr!). Med 1470 cm3 luftkyld 4 cyl boxer, med svansmotor, 28 hk, 100 km/tim är den mycket lik VW V3.
Text till NSU prototyp. Bilen hade förvarats under kriget på ett slott i Tyskland och där hittades av en handikappad fd ingenjör vid NSU, skadad i kriget. Han köpte bilen billigt, bytte batteri och fyllde bensin, samt fick igång den. Naturligtvis var han tvungen att renovera fler saker, men historien förtäljer inte det. Senare bytte han till sig en ny VW med prototypen som byte. Beetle prototyp kopia. Ref. 1
Porsche Beetle V3 prototyp foto på Autostadt från mitt besök år 2000. Alla tidiga prototyper förstördes under kriget och detta är en kopia. Notera ritningen bakom där man monterat en luftkyld singel cylinders motor. En mängd olika typer av motorer testades. Alla kanske inte monterades utan endast kördes i bänk. Ref. 1
Beetle prototyp sedd bakifrån. Fotot från Autostadt vid besök 2000. Ref. 1
Beetle prototyp V3 sedd bakifrån. Fotot från Autostadt vid besök 2000. Ref. 1
Flera serier av test bilar tillverkades. Porsche fick först uppdrag att ta fram 3 st., som enligt tidigare var två byggda i trä och en stål. Sedan byggdes det 30 st av Mercedes och sedan ytterliggare 44. På nätet är det en livlig diskussion om bilar på bild med liknade karosser. Det ligger nära till hands att detta var sålda testbilar som byggdes om av nya ägaren till sportigare utseende för att säljas.  
     

Sid 5

Till startsida

Porsche AutoUnion och tävlingsbilar.

Lankar

Auto Union pics in Russia


Audi/Auto Union i Ingolstadt











 


Porsche AutoUnion och tävlingsbilar


Ungefär samtidigt ville Wanderer bygga en racerbil och man hade kommit överens med Porsche vid Paris Motor Show 1931 om detta. Dock var det så att NSU, Wanderer, DKW och Horch hade mycket dålig ekonomi och beslutade att slå sig samman till Auto Union. Deras märke blev de fyra ringarna som  representerade de fyra bilmärkena. Läs om DKW.

Ferd. var en mycket bestämd man så när han tog ett uppdrag ville han sitta i styrelsen under uppdragets tid. Vi har nu kommit fram till 1932. Porsche kände inte till om hans kontrakt med Wanderer skulle fullföljas, men arbetade dock vidare för egna pengar. När Auto Union bildades följde detta kontrakt med. Det var början till Auto Unions racer utan att han visste det. Han hade också sina grundkonstruktioner som var hans "barn". Torsionsfjädring, swingaxel, transaxel fram (VW typ 1) och motorplacering bak.

Detta var ett koncept han följde resten av sitt liv. Dock skall man veta att det var professor Rumpler som hade patent på swingaxeln och transaxeln. Redan 1921 hade han byggt den sk Rumpler Tropfenwagen. Byggdes ca 200 exemplar. Det här med motorn bak hade Mercedes, med Max Wagner, tidigare konstruerat en racerbil, som (också) kallades för Benz Tropfenwagen 1923, då Porsche arbetade där.

Hos det nystartade Auto Union residerade förutom August Horch även Baron von Oertzen, fd vd för Wanderer. Han insåg att om det skulle bli någon fart på den nya bilfirman måste man ha en "showpiece". Det skulle vara en racerbil.

Samtidigt hade Hitler kommit till makten och ville ha något att visa upp för världen. En sådan sak var att vinna Grand Prix tävlingar med racerbilar. På Berlins Motor Show hade Hitler talat och stakat ut vad han ville att den Tyska industrin skulle visa. Det var bland annat en tävlingsbil och folkets bil (Volkswagen). För utveckling av en tävlingsbil var han beredd att stötta med 500000 riksmark per år. Medan denna industrifight pågick tog Porsche fram en bil enligt receptet Tropfenwagen.
Motorn blev en V16 på 295 hk 4370cc vid 4700 rpm med ett max moment redan vid 2700 rpm.Redan 2 veckor efter att von Oertzen hade frågat Porsche om han ville fortsätta med det tidigare kontraktet med Wanderer, kunde han inför Auto Unions styrelse sjösätta sitt racerprojekt kallat Typ 22. Han startade nu en ny firma för detta i November 1931 i vilken han satsade 30000 riksmark.

Man skulle ha individuell hjulupphängning båda fram och bak. Fram blev det en tvärliggande torsionsaxel enligt senare VW Typ 1 och bak swingaxel  med tvärgående bladfjäder, samt friktionsdämpare. Detta gick ju hem förstås, men man påpekade att budgeten var kraftigt begränsad.

Detta med pengar skulle under hela projektets tid vara Auto Unions akilleshäl. Nu tillsatte Porsche sina "pojkar" på ledande poster och arbetet startade i Zwickau, där Horch och DKW anläggningar låg. Redan 1933 i November kunde man åka till Nürnburgring för den första provkörningen.

Föraren som man hade att tillgå hette Hans Stuck och han var en gammal arbetskamrat sedan Mercedes tiden till Porsche. Andra namn som figurerar var Willy Walb och Eberan Eberhorst. 1934 gjorde denna racer en lyckad debut.

Samtidigt var det stridigheter inom ledningsgruppen och Walb flyttades till Wanderer för att ta fram motsvarigheten till BMW 328. Eberan Eberhorst kom i onåd hos Walbs efterträdare Feuereissen, men lyckades behålla sin position. Porsches tjänster minskades och avtog snart helt efter 1935, samtidigt som han hade fått uppdraget att ta fram Folkbilen. Nu stod Auto Union på egna ben med en begränsad budget och detaljutformningen av bilen fortsatte, medan Mercedes fick tillgång till alla de pengar som behövdes till deras silverpilar.

Man skall förstå att 1935 års säsong för Auto Union ej var så lyckad. Nu återstod endast att förfina och detaljutforma bilen under de följande tävlingssäsongerna. Den första bilen kallades ritningsmässigt för typ 22, när man byggde den för typ P-wagen och som färdig för Auto Union typ A. 1934 kom B-modellen och 1935 den färdigutvecklade C modellen. Nu hade den  6 liter och 520 hk vid 5000 rpm.

Not. Eberan von Eberhorst överlevde kriget och arbetade tillsammans med Porsches son Freddy att konstruera Cisitalia Formel 1 bil. Denna var i mycket en av de sist konstruerade Audibilarna liksom också Porsche 360. För pengarna köptes Ferd. Porsche fri från fängelse i Frankrike.
Mera om dessa "Silverfiskar" se Autohistorica 4/95.

Nu startade WWII och allt avstannade. Dock arbetades det ända fram till 1943 med typ E. Bilarna gömdes på hemliga platser vilket även Mercedes gjorde med Silverpilarna. 12 till 18 st Auto Union bilar kördes ned i en saltgruva utanför Zwickau, där de gömdes i ett bergrum. Nu skulle ingenting hända förrän 1945. Gränsen mellan de stridande vid krigets slut gick precis mellan Chemnitz och Zwickau.

Men amerikanarna drog sig tillbaka och saltgruvan hamnade hos ryssarna. Det var nära att bilarna hamnat i väst.
Läs mer i museet Ingolstadt. och Autostadt

Not. Än idag 2016 uppstår rykten om tyskt Nazi-guld i dessa saltgruvor.


Auto Union bergsracer på Audi museet Ingolstadt. Ref. 1
Auto Union Bergsracer, Ingolstad museet. Not dubbla bakhjul. Ref. 1.
Cisitalia. Ref. 1
Porsche 360 Cisitalia. Ref. 1.
Bakvagnens konstruktion. Ref. 1
Rear upright. Ref. 1.
Framvagnens konstruktion. Ref. 1
Front upright. Ref. 1.
Text Cisitalia 360. Ref. 1
Info 260 Cisitalia. Ref. 1.
Porsche 894 formel 1. Ref. 1
Porsche 804 formel 1. Ref. 1.
Porsche formel 1 info. Ref. 1
 Porsche 804 formel 1 info. Ref. 1.
Porsche formel 2. Ref. 1
Porsche 718 1960 4 cyl 1498 cc 155 hp 250 km/tim, formel 2. Ref. 1. 
Formula info regler. ref. 1
Formel info regler. Ref. 1.
Förarsäte formel 2 bil 1960. Ref. 1
Formel 2 bil 1960 förarsäte. Ref. 1.
Formel 2 framvagn. Ref. 1
Formel 2 bil 1960 framvagn. Ref. 1.
 Porsche 718 W-RS Spyder. Ref 1
Porsche 718 W-RS Spyder. Ref. 1. 
 Porsche 718 W-RS info. Ref. 1
 Porsche 718 W-RS info. Ref. 1
Porsche 550 Spyder.Rf. 1
Porssche 550 Spyder1954. Ref. 1. 
Porsche 550 Spyder info.
Porshce 550 Spyder 1954. 4 cyl 1498 cc, 110 hp 220 km/tim. Ref. 1. 
Porsche 550 Spyder. Ref. 1
Förarsäte Porsch 550 Spyder 1954. Ref. 1.
Porsche 550 Spyder front. Ref. 1
Porsche 550 Spyder front. Ref. 1.
Porsche 550 Spyder info. Ref. 1
Porsche 550 Spyder info. Ref. 1.
Porsche 904 Carerra GTS. Ref. 1
Porsche 904 Carerra GTS. Ref. 1.
Porsche 904 info. Ref. 1
Porsche 904 Carerra GTS. Ref. 1.
Porsche 904 Carerra info. Ref. 1
Porsche 904 Carerra info. Ref. 1.
Porsche 904 GTS på falkenberg. Ref. 1
Porsche 904 GTS på Falkenberg 1964. Se Lotus 15. Ref. 1.
Porsche 908 KH. Ref. 1
Porsche 908 KH. Ref. 1.
Porsche 908 KH. Info. Ref. 1
Porsche 908 KH. Info Ref. 1.
Porsche 908 KH. Info. Ref. 1
Porsche 908 KH. Info Ref. 1.
Porsche 909 Bergspyder. Ref. 1
Porsche 909 Bergspyder. 1963. Ref. 1.
Porsche 909 info. Ref. 1
Porsche 909 Bergspyder. 1963. Info. Ref. 1.
Porsche 908/03 1970. Ref. 1
Porsche 908/03 1970. Ref. 1.
Porsche 908/03. Med en totalvikt av endast 545 kg, har denna spyder en kaross som är extremt lätt tillverkad av formpressad armerad plast med en totalvikt av endast 12 kg. Förare och motor är framflyttade för att få bästa viktfördelning. Med bilen tävlades det endast 4 gångar med 3 första placeringar. Första tävlingen 1970 Targa Florio på Sicilien, med Joe Siffert och Brian Redman som förare. Porsche 917 PA Spyder. Ref. 1
Porsche 917 PA Spyder. Ref. 1.
Porsche 917 PA Spyder. Notera 16 cyl 880 hk. Ref. 1
Porsche 917 PA Spyder. Notera 16 cyl 880 hk Ref. 1.
Porsche 917 info. Ref. 1
Porsche 917 PA Spyder. Notera 16 cyl 880 hk Info. Ref. 1.
Porsche 917 PA Spyder. Notera 16 cyl 880 hk. Info. Ref. 1
Porsche 917 PA Spyder. Notera 16 cyl 880 hk. Info. Ref. 1.
Porsche 917 LH Coupé. Ref. 1
Porsche 917 LH Coupe. LH står för Lang Heck. 1971. Ref. 1.
Porsche 917 LH Coupé. Ref. 1
Porsche 917 LH Coupe. LH står för Lang Heck. 1971. Info. Ref. 1.
Porsche 917 LH Coupé info. Ref. 1
Porsche 917 LH Coupe. LH står för Lang Heck. 1971. Info Ref. 1..
Porsche 917 KH Coupé. Ref. 1
Porsche 917 KH Coupe. KH står för Kurz Heck. 1970. Ref. 1.
Porsche 917 KH Coupé. Ref. 1
Porsche 917 KH Coupe. KH står för Kurz Heck. 1970. Info. Ref. 1.
Porsche 917 KH info. Ref. 1
 Porsche 917 KH Coupe. KH står för Kurz Heck. 1970. Info. Ref. 1.
Porsche 936/77 Spyder. 1977. Ref. 1
Porsche 936/77 Spyder. 1977. Ref. 1.
Porsche 936/77 Spyder. 1977. Ref. 1
 Porsche 936/77 Spyder. 1977. Förarplatsen. Ref. 1.
Porsche 936/77 info. Ref. 1
 Porsche 936/77 Spyder. 1977. Info. Ref. 1.
Porsche 962 Dauer Le Mans GT. Ref. 1
Porsche 962 Dauer Le Mans GT. Ref. 1.
Porsche 962 LM info. Ref. 1
 Porsche 962 Dauer Le Mans GT. Info. Ref. 1.
Porsche 962 story and info. Ref. 1
 Porsche 962 story and info. Ref. 1.
Porsche 911 GT1. Ref. 1
 Porsche 911 GT1. Ref. 1.
Porsche 911 GT1 Info Ref. 1
 Porsche 911 GT1 info. Ref. 1.
Porsche 911 GT1 info. Ref. 1
 Porsche 911 GT1 info. Ref. 1.
Porsce RS Spyder 2008. Ref. 1
Porsche RS Spyder Prototype 2008. Ref. 1. 
Porsche RS Spyder Prototyp info. Ref. 1
 Porsche RS Spyder Prototyp info.
Tävlingar på LeMans sker med regler för prototyper. Ref. 1.
Porsche RS Spyder detalj förarutrymme. Ref. 1
 Porsche RS Spyder detalj förarutrymme. Ref. 1.
Porsche RS Spyder detalj. Ref. 1
Porsche RS Spyder detalj. Ref. 1.
 Om prototyp tillverkning. Ref. 1
Om prototyp tillverkning. Ref. 1.
Porsche 919 Hybrid.Protoyp regl. Ref. 1
 Porsche 919 Hybrid.Protoyp regl. 2014. Ref. 1
Porsche 919 Hybrid. Info. Ref. 1
Porsche 919 Hybrid. Info. Ref. 1.
Om Porsche 919 Hybrid. Ref. 1
 Porsche 919 Hybrid. Info. Ref. 1.
   

Del av den totala prissamlingen. Ref. 1
Del av den totala prissamlingen. Ref. 1.

Sid 6

Till startsida

 Porsche Austro Daimler flygmotor


Porsche, motorer och konstruktioner.

Styrka och kraft.
En bra motor kräver två väseentliga saker. Styrka och kraft. I de två turbomatade Porsche har man satt en standard för årtionden. Med modell 917 har man sedan 1970 talet på tävlingsbanan och med 911 turbo regerar man på vägarna sedan 1975.
Båda representerar milestones i företagets historia som styr hur man konstruerar och bygger bilar. Man har länge varit en pionjär i att skapa lätta konstruktioner. Porsche skapade/utmanade i att skapa kraftfulla och lätta eneheter som genom detta fick fördelar vid tävlingar.
Modell 917 fick 560 hk med en cylindervolym av 4.5 liter. Utrustade med två speciellt designade turboladdare och  med 12 cylindrar i 180° V-motor som utvecklade hela 1200 hk. När det gäller sportbilar för väg är kronjuvelen Porsches 911-serie.
Tack var kontinuerlig utveckling geniala kombinationer av nya teknologier, har ordet "turbo" snart nblivit synonymt med Porsche. Dessa motorer genererar stor kraft även vid låga varvtal, som för var turbons gissel. Det var ett knepigt problem, men Porsches ingenjörer löste det med att installera en ventil med namnet wastegate. Denna avledde gaserna och förde "turbo lagen" till det förgångna. Stark - starkare - det är Porsche.

En turbokonstruktion för 4 cyl boxer. Ref. 1
Ett "halvt" turboaggregat för en 4 cyl motor. Ref. 1.
4-cyl motor. Ref. 1
4-cylindrig motor vanlig i 911. Ref. 1.
4-cylindrig motor. Ref. 1
4-cylindrig motor vanlig i 911. Ref. 1. 
Ett balanserat avgassystem till en 12 cyl 180 v-motor. Ref. 1
 Ett balanserat avgassystem till en 12 cyl 180 v-motor. Ref. 1.
Topplock med kamaxel system. Ref. 1
Topplock med kamaxel system för 12 cyl motor. Ref. 1.
Cylinderstataic V12 motor. Ref. 1
Cylinder stativ, cylindrar till en 12 cyl V-motor. Ref. 1.
Cylinder stativ till en 12 cyl v-motor. Ref. 1
Cylinder stativ till en 12 cyl V-motor. Ref. 1.
Vevaxel + stativ till en 12 cyl V-motor. Ref. 1
 Vevaxel stativ till en 12 cyl V-motor. Ref. 1.
Växellåda me multikopplingen. Ref. 1
Växellåda med multikopplingen. Ref. 1.
På uppdrag designde man den nya HD-mc. Ref. 1
 På uppdrag designde man den nya HD-mc. Ref. 1.
Info om Harley Davidson designen. Ref. 1
 Info om Harley Davidson designen. Ref. 1.
Porsches första flygmotor. Ref. 1
Porsches första flygmotor från hans tid vid Austro Daimler Motoren. Den skulle bli modermotor för alla flygmotorer fram till WWII. En senare kopia, kopierades vid Södertelge Verkstäder under 30-talet. Det var Görings Fokkermotor som man lånade. Ref. 1
 

Sid 7

Till startsida

Reserv


   



 

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz www.mercedes-benz.se
Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-