Maybach V2 motor. Ref. 1
Daimler V2 motor.
Museumresan 2018
Peugeot museum.
Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2018
Till startsida Engelsk version

sedan 060110
Uppdaterad
2019-08-22
© Björn Bellander
web counter
web counter
Mercedes museet 2018, Bugatti museet bilar till WWI, Bugatti museet enbart Bugatti bilar, Bugatti museet bilar WWI-WWII, Sinsheim museet 2018, Porsche museet 2018, NSU museet 2018, Besok Otto Walz, Peugeot museet
Bugatti museet (över 600 bilder), delas i 3 webbsidor.

Museiresan 2000: Sinsheim museet 2000, Mercedesmuseet 2000, Porsche museet 2000Bugatti museet 2000, Ziegenhagen museet 2000
Innehåll denna sida om Peugeot.
Sid 1 Peugeot från början. Sid 2 Daimler motorn Sid 3 Peugeot äldra bilar Sid 4 Bilar-WWI Sid 5 Bilar 1919-WWII Sid 6 Övriga biltyper Sid 7 Visar Motorcyklar. Sökregister, Museumlänkar
Sökvägar på Typ nr eller namn:
Typ nr sid 1 - 3:
Typ 3 Vis a Vis, Typ 3 med kaross, Typ 3 variant, Typ 4, Typ 5, Typ 8 Victoria, Typ 15 Milestone, Typ 16, Typ 33
Namn: Daimler motor, Peugeot första motor,
Sid 1

Skapad 20181210

Till startsida

Peugeot från början

Länkar

Peugeot museum


Peugeot från början

Peugeot gamla fordon. Ref 49.
Peugeot museets gamla bilar i Sochaux. Ref. 49

Familjen Peugeot bestod av 3 adliga familjer i Frankrike. Man hade företagsverksamhet och framställde i början framför allt kvarnar för malning av salt och kryddor. Denna verksamhet utvidgades först med cyklar med stålekerfälger vilket var deras specialitet. Andra varor var ramar till paraplyn och dessutom hjälpmedel till kvinnornas på den tiden moderna vida klänningar, krinnoliner, samt livstycken och korsetter för att forma kvinnans kropp. Det man använde för detta var blåvalens barder. Cyklar har man tillverkat ända fram till 1926 då den delen avknoppades till ett separat företag.
Cykelföretaget höll man på med fram till ca 2010. Armand Peugeot var den drivande familjemedlem som insåg att bilar skulle bli framtidens produkt.
Bilmärket Peugeot blev ett av de äldsta märken som fortfarande tillverkas i Frankrike. Fordon började tillverkas 1858. Familjen lyckades behålla kontrollen över företaget ända fram till ca 2010, då franska staten gick in och styrde utvecklingen till en sammanslagning med Citroen och Renault. 2018 köptes med hjälp av statliga pengar GM delen av Opel i Tyskland.

Sid 2

Tillbaka

Daimler motorn

Peugeot första motor efter ångbilen. Ref. 1
Info Peugeot första motor.

Länkar


Korsett

Daimler motorn

Den första motorn av Daimlers konstruktion. Ref. 1

Museet är indelat i tids bilder med upp till 10 utställningsobjekt. Visade objekt sträcker sig fram till WWII, samt ett fåtal objekt efter WWII. Därefter är produktionen utställd efter de olika produkter man tagit fram. Daimler motorn användes samtidigt i 3 olika bilmärken. Peugeot, Panhard och Daimler. Det var en 4 takts motor med 2 cylindrar monterade i V2 med 17° vinkel. Cylindervolymen kunde vare mellan 565 till 1656 cc som gav en effekt på 2 till 2.75 ps vid max rpm av 300. Insugningsventilen var automatiskt styrd med undertryck. Tändsystemet var en bensin driven brännare.
Läs om denna motors tillkomst på min sida om Mercedes.

Beaulieu 1898. Ref. 1
Beaulieu 1898. Ref. 1

Sid 3

Tillbaka

Fordon 1900 - 1902

Type 3 Chassie. ref. 1
Info Typ 3 Chassie. Ref. 1
Type 3 Vis aVis. Ref. 1
Info Typ 3 mod kaross. Ref 1.
Type 4. Ref. 1
InfoTyp 4. Ref. 1
Type 5. Ref. 1
InfoTyp 5. Ref. 1
Type 8. Ref. 1
Info Typ 8 Vis A Vis
Peugeots motor. Ref. 1
Info Peugeot egen motor. Ref. 1
Type 15. Ref. 1
Info Typ 15 Milestone Peugeot. Ref. 1
Type 16. Ref. 1
Info Typ 16. Ref. 1
Typ 33. Ref. 1
Info Typ 33. Ref. 1

Länkar
Bilder från museet av de äldsta fordonen som tillverkades från 1890 - 1902.
Den första bilen som tillverkades var en ångdriven testbil efter samarbete med Serpollet 1889. Den första egna 4 takts drivna bilen kom 1890 som kallades typ 2..
Type 3 Vis A Vis. Ref. 1
Typ 3 Vis A Vis. Försedd med Daimlers V2 motor. för att få mesta reklam deltog man med en cykel i tävlingen Paris - Brest 1891. Här använde man en bil typ 3 som följe och service bil. Med denna körde man över 20 mil med en medelhastighet av 14 km/tim. Ref. 1
Type 3 Vis a Vis. Ref. 1
Typ 3 Vis A Vis
Type 3 bkhjlsdrivningen. Ref. 1
Typ 3 Bakhjulsdrivningen. Ref. 1
Type 3-4 Vis a Vis. Ref. 1
Typ 3 med kaross. Ref. 1
Type 3 med det stora kylarpaketet. Ref. 1
Typ 3 som visar det stora kylarpaketet. Ref. 1
Type 4 målad för leverans till Marocko. Ref. 1
Typ 4 målad enligt köparens önskemål Beyen av Tunis som stadens militär guvernör. Bilen fick namnet Margurite. Modellen kunde nå 25 km/tim Ref. 1
Type 5. Ref. 1
Typ 5 Vis a Vis. Tillverkades mellan 1893 - 1896. Då kördes världens första biltävling Paris - Rouen. Av de anmälda valdes efter prov 21 olika bilar till huvud tävlingen som kördes en sträcka av 218 km. Denna modell placerades lika med en Panhard och en Levassor. Max hast var 18 km/tim. Ref. 1
Type 8. Ref. 1
Typ 8 Victoria. 4 sists. Det fanns många likheter med gamla hästvagnar och de första karosserna för motordrivna bilar. T.ex. namnet Victoria betydde att de främre platserna placerades högre där förare och hjälpare (grindöppnare) var placerade. Denna typ tillverkades mellan 1893 och 1896 och hade en max fart med 4-växlad låda av 20 km/tim. Ref. 1
Type 15. Ref. 1
Typ 15 Milestone Peugeot. Notera däcken. 1897 är ett årtal att minnas i Peugeots historia. Detta år startade Armand sitt företag och tillverkningsplatser blev Audincourt samt Lille. Gratien Peugeot konstruerade den första Peugeot motorn med liggande cylinder. 276 bilar tillverkades mellan 1897 och 1902. Motorn gav 7 hp, vilket gav bilen en hastighet av 35 km/tim. Man gick nu ifrån Daimler motorn.Ref. 1 
Peugeot första egen konstruerade motor. Ref. 1
Peugeots första egenkonstruerade motor, med liggande cylinder. Den egna tillverkningen av en motor blev verklighet efter att Peugeot firman hade startats. Motorn var helt olik Daimlers motor. Den nya designen gav möjlighet att skapa en kaross som var mer ändamålsenlig. 1584 st motorer tillverkades mellan 1896 och 1902. Olika modeller med 1000 - 2500 cc, gav mellan 2 och 12 hp. Ref. 1
 Type 16?. Ref. 1
Typ 16. Liksom många av museets bilar är denna typ 16 orginal. Bilen såldes 1900 av återförsäljaren i Bordeaux. Den har en rak 2 cyl. motor på 2423 cc, med liggande cylindrar som gav 7 hp. Den hade en 4 växlad låda. Bilen klarade 35 km/tim. Ref. 1
Typ 33 1900. Ref. 1
Typ 33 1900 då Frankriker var världens största fordonstillverkare. I Frankrike tillverkades då 4800 bilar medan jämfört med i USA endast 4000 st. 84 typ 33 tillverkades 1900 till 1902. Ref. 1

Montering i Audincourt 1900. Ref. 1
Montering i Audincourt 1900. Ref. 1

Sökvägar på Typ nr eller namn:
Typ nr sid 4: Typ 38, Typ 81 B Single, Type 81 B Double, Type 91 Spider, Typ 116 C, Typ 116 C Detalj, Typ 125 Runabout, Typ 125 Detalj, Typ 127 Torpedo, Typ 135 Torpedo, Typ 135 Detalj, Typ 139 A
Namn: Quadricycle, Quadricycle motor, Type VC2 Lion, VC2 Lion Detalj
Sid 4

Tillbaka

Bilar 1900 - WWI

Info Peugeot typ 36. Ref. 1
Info Peugeot typ 36. Ref. 1
Peugeot Quadri cycle. Ref. 1
Info Peugeot Quadri cycle. Ref. 1
Info Peugeot Type VC2. Ref. 1
Info Peugeot Type VC2. Ref. 1
Info Type 81B Double Phaèton. Ref. 1
Info Type 81B Double Phaéton. Ref. 1
Info Voiturette LION Type V4C3. Ref. 1
Info Voiturette LION Type V4C3. Ref. 1
Peugeot Typ 91 Voiturette Spider. Ref. 1
Info Peugeot Typ 91 Voiturette Spider. Ref. 1
Info Peugeot 116 C Double Phaéton. Ref. 1
Info Peugeot 116 C Double Phaéton. Ref. 1
Info Peugeot  Type 125 Runabout. Ref. 1
Info Peugeot Type 125 Runabout. Ref. 1
Info Peugeot Typ 127 Torpédo. Ref. 1
Info Peugeot Typ 127 Torpédo. Ref. 1
Info Peugeot Type 135 Torpédo. Ref. 1
Info Peugeot Type 135 Torpédo. Ref. 1
Info Peugeot Typ 139 A Torpedo. Ref. 1
Info Peugeot Typ 139 A Torpedo. Ref. 1

Länkar

Bilmodeller tillverkade 1900 - WWI.


Peugeot typr 36. Ref. 1
Peugeot typ 36 1901-1902. Från detta år började den nya motor konstruktionen påverka designen av en bils kaross. Motorn hamnade nu fram med växellåda och drivning till bakhjulen. Masstillverkningen hade inte kommit igång och varje bil fick önskad utformning av karossen. 111 bilar tillverkades av typ 36. med 5 hp motor 4 växlad med back växel och max 30 km/tim. Ref. 1 
Peugeot Quadricycle. Ref. 1
Peugeot Quadricycle. En stads bil som blev mycket populär i Paris 1902. Notera styrningen i midjan och motorplaceringen baktill.  Ref. 1
Peugeot Quadricycle. Ref. 1
Peugeot Quadricycle. Notera styrsystemet och motorplaceringen. Ref. 1
Ensylindrig motor framtagen till Quadrimodellen. Ref. 1
Encylindrig motor framtagen till Quadrimodellen. Ref. 1
Variant på encylindrig motor. Ref. 1
Variant på cylindervolymen av den encylindrig motorn. Ref. 1
 Peugeot Type VC2. Ref. 1
Peugeot Typ VC2 LION. 1175 st bilar av denna modell tillverkades mellan 1909 och 1910. Ref. 1
Voiturette LION Type VC2. Detalj.Ref. 1
Voiturette LION Type VC2. Detalj.Ref. 1
Peugeot Typ 81 B Double Phaéton. Ref. 1
Peugeot Typ 81 B Single Phaéton. Detta var den modell som i utförande taxi bil förflyttade den franska armen under slaget vid Marne. 251 st tillverkade 1909. Bilen var försedd med 4 cyl V-motor. Se info. Ref. 1 
Peugeot type 81 B V4. Ref. 1
Peugeot Typ 81 B Double Phaéton V4. 251 exemplar tillverkades av denna variant. Ref. 1
Peugeot Typ 91 Voiturette Spider. Ref. 1
Peugeot Typ 91 Voiturette Spider. 339 exemplar av denna modell byggde 1907 till 1908. Försedd med 4 cyl V-motor  på 2207 cc som gav 10 hp. Max hast 70 km/tim. Ref. 1
Peugeot Type 116 C Double Phaéton. Ref. 1
Peugeot Typ 116 C Double Phaéton 1909. Kardan drivning uppfanns av Peugeot redan 1902, men infördes ej förrän 1907 för 4 cylindriga motorer. 500 exemplar tillverkades 1909. Ref. 1
Peugeot Type 116 C Double Phaéton. Detalj. Ref. 1
 Peugeot Typ 116 C Double Phaéton 1909. Detalj. Ref. 1
Peugeot Typ 125 Runabout. Ref. 1
Peugeot Typ 125 Runabout. 129 exemplar tillverkades 1910. Bilen kom som skrot till museet och renoverdes totalt. Försedd med 2 cyl motor 1148 cc. 7 hp och max 45 km/tim. Ref. 1
Peugeot Typ 125 Runabout.
Peugeot Typ 125 Runabout. Ref. 1.
Peugeot Typ 127 Torpedo. Ref. 1
 Peugeot Typ 127 Torpedo. Ref. 1
 Peugeot Typ 127 Torpedo. Ref. 1
 Peugeot Typ 127 Torpedo. Ref. 1
Peugeot Typ 127 Torpedo. Ref. 1
Peugeot Typ 127 Torpedo. Ref. 1
 Denna bil levererades 1913 till en karossbyggare i Lyon. Normalt så levererades inte bilarna med karossen från fabrik utan de gick till karossbyggare som (forts.)
 byggde på önskad typ av kaross. 1226 exemplar tillverkades 1910 till 1912. Bilen hade en 4 cyl motor på 2000 cc, med 11 hk och gjorde 60 km/tim
Peugeot Type 135 Torpédo. Ref. 1
Peugeot Typ 135 Torpédo 1911. 376 kopior  tillverkades av denna modell. 4 cyl motor, 5027 cc, 22 hp, 4 växlad låda, max 80 km/tim. Ref. 1
Peugeot Type 135 Torpédo. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 135 Torpédo. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 139 A Torpedo. Ref. 1
Peugeot Typ 139 A Torpedo. Den här bilen tillverkades i Lille 1911. Denna fabrik tillverkade bilar fram till WWI, efter kriget gick man över till att producera lastbilar till 1928, då man blev en motorfabrik med diesel motorer på programmet. 551 bilar av denna modell tillverkades mellan 1911 -1913. Ref. 1
 


Bilar och cyklar i Bealieu 1898. Ref. 1

Sökvägar på Typ nr: Typ nr sid 5:
Typ 150 BRA, Typ 156 Torpedo, Typ 156 Detalj 1, Typ 156 Detalj 2, Typ 156 Detalj 3, Typ 159, Typ 159 Detalj 1, Type 159 Motor, Typ 176 Limousine, Typ 161 Quadrilett, Typ 161 Detalj, Typ 177 Berline, Typ 183 D, Typ 183 D Detalj 1, Typ 183 D Detalj 2, Typ 184, Typ 190 S, Typ 190 S Detalj 1, Typ 190 S Detalj 2, Typ 172 R, Typ 172 R GS, Typ 201, Typ 201 Detalj, Typ 201 Berline, Typ 301 C, Typ 401 D, Typ 401 D, Typ 601 Roadster, Typ 601 Detalj, Typ 402 Cab, Typ 402 Roadster, Typ 601 D Coupé, Typ 601 D Detalj, Typ 302 SS, Typ 302 SS Detalj 1, Typ 302 SS Detalj 2, Typ 402 D Chassie, Typ 402 D Detalj 1, Typ 402 D Detalj 2
Sid 5

Tillbaka

Bilar 1919 - WWII

Info Peugeot Typ 153 BRA Limousine. Ref. 1
Info Peugeot Typ 153 BRA Limousine. 1921. Ref. 1
Peugeot Typ 156 Torpédo. Ref. 1
Info Peugeot Typ 156 Torpédo. 1921. Ref. 1
Info Peugeot Typ 159 Torpédo. 1919. Ref. 1
Info Peugeot Typ 159 Torpédo. 1919. Ref. 1
Info. Peugeot Typ 176 Limousine. 1923. Ref. 1
Info. Peugeot Typ 176 Limousine. 1923. Ref. 1
Info Peugeot Typ 161 Quadrilette 1921. Ref. 1
Info Peugeot Typ 161 Quadrilette 1921. Ref. 1
Info Peugeot Typ 177 M Berline 1925. Ref. 1
Info Peugeot Typ 177 M Berline 1925. Ref. 1
Info Peugeot Typ 183 D Cab. 1927. Ref. 1
Info Peugeot Typ 183 D Cab. 1927. Ref. 1
Info Peugeot Typ 184 Landaulette 1938. Ref. 1
Info Peugeot Typ 184 Landaulette 1938. Ref. 1
Info Peugeot type 190 S cabriolet 1928. Ref. 1
Info Peugeot type 190 S cabriolet. Ref. 1
Info Peugeot 172 R Torpédo Grand Sport. Ref. 1
Info Peugeot 172 R Torpédo Grand Sport. Ref. 1
Info Peugeot 601 Roadster. Ref. 1
Info Peugeot 601 Roadster. 1934. Ref. 1
Info Peugeot typ 401 D Limousine. Ref. 1
Info Peugeot typ 401 D Limousine/coupé 1934. Ref. 1
Info Peugeot typ 201 Coupé. 1929.  Ref. 1
Info Peugeot typ 201 Coupé. 1929. Ref. 1
Info Peugeot Typ 201 Berline. 1929. Ref. 1
Info Peugeot Typ 201 Berline. 1929. Ref. 1
Info Peugeot typ 301 C Berline. 1932. Ref. 1
Info Peugeot typ 301 C Berline. 1932. Ref. 1
Peugeot type 402 Cab/Roadster. Ref. 1
Info Peugeot type 402 Cab/Roadster. Ref. 1
Info Peugeot 302 Special Sport. Ref. 1
Info Peugeot 302 Special Sport. Ref. 1
Info Peugeot Chassi 402 B Dieesel HL50. Ref. 1
Info Peugeot Chassi 402 B Dieesel HL50. Ref. 1

Länkar

Bilmodeller tillverkade 1919 - WWII.

Peugeot Typ 153 BRA Limousine. 1921.
Peugeot Typ 153 BRA Limousine. 1921. Bilen har ett specialbeställt karosseri hos Henri Chapron. Fram och baksäte skiljs av en glasruta. Ägare med egen chaufför använde denna typ. 1305 bilar av denna typ tillverkades mellan 1921 - 1925. 4 cyl motor 2951 cc 15 hp 4 växlad med max hast av 80 km/tim. Ref. 1
Peugeot Typ 156 Torpédo. Ref. 1
Peugeot Typ 156 Torpédo. 1921. Ref. 1. Den första modellen som tillverkades vid Sochaux fabriken efter den startat med att tillverka dieselbilar. Bilen försedd med en MZ diesel motor på nära 6 liter.
Peugeot Typ 156 Torpédo. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 156 Torpédo. 1921. Detalj. Ref. 1. 180 bilar av denna typ tillverkades mellan 1921 -1931. Motor 5954 cc, 25 hp, max hast. 90 km/tim.
Peugeot Typ 156 Torpédo. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 156 Torpédo. 1921. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 156 Torpédo. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 156 Torpédo. 1921. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 159 Torpédo. 1919. Ref. 1
Peugeot Typ 159 Torpédo. 1919. Ref. 1. Under WWI sjönk biltillverkningen kraftigt. Istället tillverkades 6000 lastbilar, 1400 tanks, 10000 flygmotorer.
Peugeot Typ 159 Torpédo. 1919. Detalj.  Ref. 1
Peugeot Typ 159 Torpédo. Detalj. 1919. Ref. 1. Denna typ av bil var den första som levererades efter WWI 1919.
Peugeot Typ 159 Torpédo. 1919.Detalj.  Ref. 1
Peugeot Typ 159 Torpédo Motor. Detalj. 1919. Ref. 1. Motor 4 cyl 1452 cc 25 hp 4 växlar och max hast. 55 km/tim
 Peugeot Typ 176 Limousine. 1923. Ref. 1
 Peugeot Typ 176 Limousine. 1923. Ref. 1. Tillverkades mellan 1923 - 1928 med 1512 st. Peugeot motor av Knights slid system, 4 cyl, 2493 cc, 14 hp, max 110 km/tim.
Peugeot Typ 161 Quadrilette 1921. Ref.
Peugeot Typ 161 Quadrilette 1921. Ref. 1. Efter succen med Bugattis BeBe design. Växte marknaden för små bilar. Denna försedd med motor som endast drog 0,5 l/mil. Jämför med Type 153 som drog 1,53/mil.
Peugeot Typ 161 Quadrilette 1921. Ref.
Peugeot Typ 161 Quadrilette. Detalj. 1921. Ref. 1. Denna modell tillverkades i 3500 exemplar. var försedd med en motor på 667 cc, som gav 4 hp och en max hast av 60 km/tim.
 Peugeot Typ 177 M Berline 1925. Ref. 1
 Peugeot Typ 177 M Berline 1925. Ref. 1
Peugeot Typ §83 D Cabriolet. 1927. Ref. 1
Peugeot Typ 183 D Cab. 1927. Ref. 1. En bil som kunde ta 2+2 passagerare tillverkades mellan 1927 till 1932 i 12651 exemplar. Motor 6 cyl, 1991 cc, 12 hp 4 växlar och max hast 95 km/tim.
Peugeot Typ 183 D Cab. 1927. Detalj.  Ref. 1.
Peugeot Typ 183 D Cab. 1927. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 183 D Cab. 1927. Detalj.  Ref. 1.
Peugeot Typ 183 D Cab. 1927. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 184 Landaulette 1938. Ref. 1.
Peugeot Typ 184 Landaulette 1938. Ref. 1. 45 exemplar tillverkades mellan 1938 - 1939. Motor 6 cyl, 3760 cc, 22 hp 4 växlar och max hast 115 km/tim.
Peugeot Typ 190 S Cabriolet. Ref. 1
Peugeot Typ 190 S Cabriolet 1928. Ref. 1. Detta var, med sin Amerikanska design, den populära bilen för en nybliven förare/ägare. 33677  tillverkades och 4602 cabrioleter under åren 1928 - 1932. 4 cyl. 695 cc 14 hp 3 växlad och max hast 60 km/tim. 
Peugeot Typ 190 S Cabriolet 1928. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 190 S Cabriolet 1928. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 190 S Cabriolet. Detalj. Ref. 1.
Peugeot Typ 190 S Cabriolet. 1928 Detalj. Ref. 1.
Peugeot 172 R Torpédo Grand Sport. Ref. 1
Peugeot 172 R Torpédo Grand Sport. Ref. 1 
Peugeot 172 R Torpédo Grand Sport. Detalj. Ref. 1
 Peugeot 172 R Torpédo Grand Sport. Detalj. Ref. 1 
Peugeot 201 Coupé. 1929. Ref. 1
 Peugeot 201 coupé. 1929. Ref. 1. När den ekonomiska krisen kom i slutet av 1920-talet hade Peugeot en passande bilmodell med rätt pris. Det var typ 201. Den anses ha räddat företaget från konkurs, vilket drabbade många andra mindre biltillverkare.
Peugeot 201 Coupé. 1934. Detalj. Ref. 1
Peugeot 201 Coupé. 1934. Detalj. Ref. 1. 201:an var ju inte vad vi idag kallar för coupé. Peugeots räddning var ju inte bara modell 201 utan också den modernisering man åren innen gjorde på företaget. 8537 st av denna modell tillverkades mellan åren 1920 - 1932. motor 4 cylindrar 1122 cc 23 hp och 3 växlar. Max hast. 80 km/tim.
Peugeot Typ 201 Berline. 1929. Ref. 1
Peugeot Typ 201 Berline. 1929. Ref. 1. Framtill depressionen 1929 hade de olika modellarna av Peugeot betecknats med ett tal och bokstav. T.ex. 190 S. Detta användes dock inte i reklamen utan var endast en intern beteckning. Från och med nu blev typtalet av större betydelse. Första siffran var storlek, den sista var tidsordningen av modellen. Siffran noll band ihop dessa tal. 14309 tillverkades av modell 201 mellan 1929 - 1937. 79000 var saloon modeller.
Peugeot typ 301 C Berline. 1932. Ref. 1
 Peugeot Typ 301 C Berline. 1932. Ref. 1. Denna modell var den första som hade inviduell framvagnsupphängning. Framsteget var att styrningen motstod vibrationer. 70497 bilar tillverkades mellan 1932 och 1936. 30226 var av saloon modell. Motor med 4 cyl. 1465 cc 34 hp och 3 växlad låda. Max hast var 90 km/tim.
Peugeot typ 401 D coupé. Ref. 1
Peugeot Typ 401 D coupé 1934. Ref. 1. 13545 typ 401 och 1100 typ 401 coupé tillverkades 1934- 1935. 4 cyl. 1720 cc 44 hp, 3 växlar. Typ 301 hade en något svagare och mindre motor. Max hast. 100 km/tim
Peugeot typ 401 D Limousine. Ref. 1
Peugeot Typ 401 D Limousine 1934. Ref. 1. Tillverkades vid fabriken i Souchaux. Här arbetade 12000 och producerade 40000 bilar per år. Jämfört med 2009 tillverkades 275000 under samma antal timmar.
Peugeot 601 Roadster. Ref. 1
 Peugeot 601 Roadster. 1934. Ref. 1. Modellen var en top of the line, med sin nya 6 cyl. motor. På denna modell var separat framhjulsupphängning införd. Den klarade 0 - 100 km/tim på 35 sek.
Peugeot 601 Roadster. 1934. Dtalj.  Ref. 1
Peugeot 601 Roadster. 1934. Detalj. Ref. 1. Bränsle förbrukning 1.28 l/mil i en fullastad bil. 4000 tillverkades varav 258 Roadsters mellan 1934 - 1935. maxhast 105 km/tim. 6 cyl. 2148 cc 60 hp 3 växlar.
Peugeot typ 402 cabriolet. Ref. 1
Peugeot Typ 402 cabriolet. 1935. Ref. 1. En modernare design kom 1935 och var en utveckling av 1934 års kaross. Häftiga saker som strålkastare innanför grillen kom att känneteckna Peugeot.
Peugeot typ 302 Roadster. Ref. 1
 Peugeot Typ 402 Roadster. 1935 Ref. 175172 tillverkades 1935 till 1942. Motor var 4 cyl 1991 cc, 58 hp och 3 växlar. Max hast var 130 km/tim.
Peugeot 601 D Coupé/Cabriolet. 1934. Ref. 1
Peugeot 601 D Coupé/Cabriolet. 1934. Ref. 1. Denna modell byggdes först på type 401 D och blev sedan 601 D 1935 med det fällbara fasta taket.
Peugeot typ 601 D Coupé. 1935. Ref. 1
Peugeot Typ 601 D Coupé. 1935. Ref. 1. 4000 typ 601 byggdes inklusive 21 coupé/cabriolet mellan 1934 - 1935. motor 6 cylindrar 2148 cc 60 hp och 3 växlar. Max hast 105 km/tim.
peugeot 302 Special Sport. 1937. Ref. 1
Peugeot 302 Special Sport. 1937. Ref. 1. Modellen deltog i 24 tim LeMans 1938 i vilket den deltog i 2 liters klassen och kom på 5:te plats.
Peugeot 302 Special Sport. 1937. Ref. 1.
Peugeot 302 Special Sport. 1937. Ref. 1. Detalj. Motor 4 cyl, 1991 cc 70 hp och en 4 växlad Cotal växel-låda. Max hast 145 km/tim
Peugeot 302 Special Sport. 1937. Ref. 1.
Peugeot 302 Special Sport. 1937. Ref. 1. Detalj.
Peugeot Chassi 402 B Diesel HL50. 1936. Ref. 1.
Peugeot Chassi 402 B Diesel HL50. 1936. Ref. 1. 1928 började Peugeot att tillverka dieselmotorer. Dessa såldes mest till traktorer, jordbruket och båtar.
Peugeot Chassi 402 B Diesel HL50.
Peugeot Chassi 402 B Diesel HL50. Detalj. 1936. Ref. 1. 1938 började man med massproduktion. Utvecklingen stoppades 1939 vid WWII utbrott.
Peugeot Chassi 402 B Diesel HL50. Detalj. 1936. Ref. 1.
Peugeot Chassi 402 B Diesel HL50. Detalj. 1936. Ref. 1. Motor 4 takt, 4 cylindrar, 2300 cc, 55 hp vid 3250 rpm och compression 17 till 1. Bränsleförbruktning 1,2 liter/mil 


Audincourt 1905. Ref. 1
Audincourt 1905. Ref. 1

Sökvägar på Typ nr eller namn:
Typ nr sid 6:
Typ 1525 Camion, Typ 10 Break, Typ 153 Camion, Typ 201 T Boulangére, Typ 402 gengas, Typ 402 gengas Detall, Typ 163 Transport, Typ 153 Transport Detalj,
 Namn: 3 hjuls elbil, Quasar konceptbil, Quasar Detalj 1, Quasar Detalj 2, Asphalte Sport Racing, Asphalte Sport Racing Detalj
Sid 6

Tillbaka

Kommersiella bilar

Länkar

Transportbilar, gengas och sportbils prototyper.
Peugeot Camion Typ 1525 1917, Ref. 1.
 Peugeot Camion Typ 1525 1917, Ref. 1.  4084 tillverkades med 4 cyl motor, 4712 cc, 22 hp, 4 växlar, kardan, hjul med solitt gummi, max 4000 kg.
Peugeot typ 10 Break. 1894 - 1896. Ref. 1
Peugeot Typ 10 Break. 1894 - 1896. 3 st tillverkades mellan 1894 - 1896. V2 Daimler motor, 1645 cc, 3,75 hp 4 växlar, max hast 18 km/tim.
Peugeot 153 Camion Echelle. 1915. Ref. 1
Peugeot 153 Camion Echelle. 1915. Ref. 1
Peugeot 201 T Boulangére. 1931. Ref. 1
Peugeot 201 T Boulangére. 1931. Boulangére Ref. 1. Denna blev en typ av lätta lastbilar, pick-up. 1676 tillverkades mellan 1931 - 1933. Motor 4 cyl, 1122 cc 23 hp, 3 växlar, max last 750 kg. Max hast 60 km/tim.
Peugeot 3 hjuls personbil el-motor. Ref. 1
Peugeot 3 hjuls personbil med el-motor. 1941. Ref. 1. 377 tillverkades mellan 1941 - 1945. 3,3 hp motor, 12 volt batterier. Körsträcka 75 - 80 km. 36 km/tim.
Gengas bil byggd på type 402, 1949 - 1944. Ref. 1
Gengas bil byggd på Typ 402, 1949 - 1944. Ref. 1. På en kol fyllning kunde man köra 80 km. Motor 4 cyl 2142 cc 40 hp, max hast 65 km/tim
Gengas bil byggd på type 402, 1949 - 1944. Ref. 1
Gengas bil byggd på Typ 402, 1949 - 1944. 2500 tillverkades under dessa år.
Peugeot typ 163 transport. 1922. Ref. 1
Peugeot typ 163 transport. 1922. Ref. 1. Denna bil hittades i Lyon när en byggnad skulle rivas 2014. Här hade den stått bortglömd i 69 år. Använd fram till 1947. Motor 4 cyl, 1437cc 10 hp, 4 växlar. Max last 500 kg, 60 - 65 km/tim.
Peugeot typ 163 transport. 1922 motor. Ref. 1
Peugeot Typ 163 transport. 1922 motor. Ref. 1
Quasar konceptbil. 1984. Ref. 1
Quasar konceptbil. 1984. Ref. 1.
Quasar konceptbil. 1984. Ref. 1.
Quasar konceptbil. 1984. Ref. 1.
Quasar konceptbil. 1984. Ref. 1.
Quasar konceptbil. 1984. Ref. 1. Motor från 205 Turbo 16.
Peugeot Asphalte 1996 sport racing. Ref. 1
Peugeot Asphalte 1996 sport racing. Ref. 1
Peugeot Asphalte 1996 sport racing. Ref. 1
Peugeot Asphalte 1996 sport racing. Ref. 1. Motor från typ 106, 1587 cc, 90 hp, 200 km/tim.
   


Audincourt 1905. Ref. 1
Audincourt 1909. Ref. 1

Sid 7

Tillbaka

Motorcyklar

Länkar

Motorcyklar

Motorcyklar. Ref. 1 Motorcyklar. Ref. 1 Motorcyklar. Ref. 1 Motorcyklar. Ref. 1
Motorcyklar. Ref. 1 Motorcyklar. Ref. 1 Motorcyklar. Ref. 1  


Trafik i Paris. Ref. 1
Trafik i Paris.

Sid 8

Tillbaka

Sökregister

Register för Peugeot museet. Sökning sker på Typ nr och namn.
Typ 3 Vis a Vis  Typ 3 med kaross  Typ 3 variant   
 Typ 4      
 Typ 5       
Typ 8 Victoria       
Typ 15 Milestone       
Typ 16       
Typ 33       
Typ 38       
Typ 81 B Single  Type 81 B Double     
Type 91 Spider       
Typ 116 C  Typ 116 C Detalj     
Typ 125 Runabout  Typ 125 Detalj     
Typ 127 Torpedo       
Typ 135 Torpedo  Typ 135 Detalj     
Typ 139 A       
Typ 156 Torpedo  Typ 156 Detalj 1  Typ 156 Detalj 2  Typ 156 Detalj 3 
Typ 159  Typ 159 Detalj 1  Type 159 Motor   
Typ 161 Quadrilett Typ 161 Detalj,     
Typ 172 R      
Typ 176 Limousine      
Typ 177 Berline      
Typ 183 D Typ 183 D Detalj 1 Typ 183 D Detalj 2  
Typ 184,      
Typ 190 S Typ 190 S Detalj 1 Typ 190 S Detalj 2  
Typ 201  Typ 201 Detalj  Typ 201 Berline  Typ 201 T Boulangére
Typ 301 C  Typ 401 D  Typ 401 C   
Typ 302 SS Typ 302 SS Detalj 1 Typ 302 SS Detalj 2  
Typ 402 D Chassie    
Typ 402 Cab Typ 402 Roadster Typ 402 D Chassie Typ 402 D Detalj 1
Typ 402 D Detalj 2      
Typ 402 gengas Typ 402 gengas Detail    
Typ 601 Roadster Typ 601 Detalj Typ 601 Detalj  
Typ 1525 Camion       
Typ 10 Break       
Typ 153 Camion  Typ 153 Transport Detalj    
Typ 163 Transport      
Typ 1525 Camion       
       
Daimler motor Peugeot första motor  Quadricycle  Quadricycle motor 
Type VC2 Lion  VC2 Lion Detalj  3 hjuls elbil   
Quasar konceptbil  Quasar Detalj 1  Quasar Detalj 2   
Asphalte Sport Racing  Asphalte Sport Racing Detalj     
       

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
National MC Museum Australia
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz https://www.mercedes-benz.se/passengercars/the-brand/history/events.module.html

Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-