Bosse, Uffe, Björn och Tord Fika på Mercedes museum.
Bosse, Uffe, Björn och Tord. Fika på Mercedes museum
Museumresan 2018
Besök hos Otto Walz Herrenberg.
Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2018
Till startsida Officiell webbsida Engelsk version

sedan 060110
Uppdaterad
2018-11-12
© Björn Bellander
web counter
web counter
Sinsheim museet 2018, Porsche museet 2018, NSU museet 2018, Mercedes museet 2018, Peugeot museet, Besok Otto Walz, Bugatti museet bilar till WWI, Bugatti museet bilar WWI-WWII, Bugatti museet bara Bugatti bilar.
Bugatti museet (över 600 bilder), delas i 3 webbsidor beroende på bilarnas typ eller namn.

Museiresan 2002: Sinsheim museet 2002, Mercedesmuseet 2002, Porsche museet 2002 Bugatti museet 2002, Ziegenhagen museet 2002
Innehåll denna sida om Otto Walz.

Sid 1 när vi kom till Otto Walz, Sid 2 Besök på Walz Motorsport, Sid 3 Otto Walz och hans priser. Sid 4 Utställda mc. Sid 5 Rundtur i verkstad och förråd. Sid 6 Reserv,
Museumlänkar.

Sid 1

Skapad 20180427

Till startsida

Besök hos Otto Walz

Länkar

Herrenberg Moto Club

Clubbträff med Otto Walz i Tyskland

Om Maico

Om Greeves

Om Moto Guzzi

Moto Guzzi. Ref. 1
Moto Guzzi owner Otto Walz.
Moto Guzzi owner Otto Walz. Ref. 1

Moto Guzzi owner Otto Walz.
Otto Walz i sitt garage. Ref. 1

Otto in his garage. Ref. 1
En av Ottos BMW. Ref. 1
En av Ottos BMW. Ref. 1
Firma Walz motorsport. Ref. 1
Vid infarten till försäljningslokalen för BMW och Yamaha. Ref. 1

Efter att noggrant gått igenom Mercedes museet och chockats av dess imponerande byggnad tog vi hissen net till parkeringsgaraget för besökare, letade rätt på vår bil, helt utan bekymmer. Gled ut mot infarten, stoppade i biljetten och bommen gick upp. Man är alltid nervös för att man skall hinna ut innan den går ned igen.
Det är trångt kring museumbyggnaden men med hjälp av Tomtom letade vi oss ut på väg mot Herrenberg och Otto Walz. Det var den 21/3 på eftermiddagen.
Under vägen stannade vi vid ett autobahn kafé. Här köpte vi kaffe och något att tugga på. Dessutom konstaterades att det kostar att gå en trappa ned, 70 pence. Det är 7 Skr. Bosse gick ut bland träden, men det kan varar kostsamt i Tyskland. Det finns ingen allmän mark.
I Tyskland är det ju så att dels är det landsbyggd med mycket åkermark, man blir förvånad. Sedan kommer samhällen som man inte ser något slut på. Nästa by/stad åker man in i utan att märke det. Så var det när vi närmade oss Herrenberg.
Efter lite tunnlar och vägbyggen samt platser där man mätte luftföroreningar kontinuerligt.
Tord hade tidigare uppmanat mig att ringa till Otto för att förannonsera vår ankomst. Jag övade mig lite med vad jag skulle säga på tyska, andades djupt och ringde. Det var mobil så han svarade. Vi anländer om ca 30 min och en ursäkt för min dåliga tyska.
I Herrenberg gled vi in i ett bostadsområde med fina hus och stannade utanför Otto Walz Chateau.
Vi hade tur för Otto var utanför bredvid sin VW-buss. Han kände inte igen Tord, men efter en presentation var det löst. Han hade dock väntat sig att vi skulle komma till hans firma.
Det gjorde ju ingenting för nu fick vi se alla hans gamla privata cyklar som samlats under åren. Det var ju så att under hans aktiva tid som crossförare var man mest i Italien och körde. Där fick man mest betalt. Därför stod här flera MotoGuzzi av olika tidiga årgångar i utomordenligt skick.
Nåja efter den lilla rundturen i hans två garage kom vi överens om att följa efter honom till firman där allt var förberett.

Sid 2

Tillbaka

Besök på Walz Motorsport

Otto förvisde stolt sin BMW specialcab. Ref. 1
Otto visade stolt sin BMW special cab. Ref. 1
Bosse var noga att lägga över igen. Ref. 1
Bosse var noga att lägga över skyddet igen. Ref. 1

Lankar

Bilder från Italien med Otto och Svenska förare

Veteranträff på Imola och WABEHA

Veteran träff Imola


Otto som började redan på 1950-talet att köra motorcross. Han lyckades bra med Maico cyklar som tillverkades av en liten firma i Tyskland. Han vann en av sina segrar på Dornberg 1954 med Maico. Senare blev han flera gånger tysk mästare på Maico, som var cykeln på modet vid den tiden. Här hans resultat: Tysk mästare i motocross 125cc  1957, 175 cc 1958, med 175, 350 och 500 1960 och 1962.
När man körde i Tyskland fick man inte så mycket betalt. Då var det bättre i Italien.
Dit åkte han oftast då arrangörerna gjorde inbjudnings tävlingar.
Bland dem var Otto Wulz stående. Andra som också blev inbjudna var de svenska cross åkarna, som Sten Lundin, Torsten Hallman. Lindström o.a. Dessa lärde Otto känna. Då MCHK Mälardalen ordnade en Cross träff för svenska veteraner i Surahammar kom det sig att vi lärde känna till Otto Walz genom Rune Lindström, som har flera cyklar i vårt museum. Nu var vi alltså på besök för att sondera hans eventuella besök i Surahammar.


Besök på Walz Motorsport

Otto Wals ned den dien firma hand skapat. Ref. 1
Otto Walz. Tysk mästare i motocross 125 cc  1957, 175 cc 1958, med 175, 350 och 500 cc, 1960 och 1962.
Här 2018 framför den firma han skapat. Hedersmedlem i Herrenberg Motorclub. Här säljer han BMW och Yamaha. idag sköter hans barn verksamheten. Ref. 1

Här hade Otto och Heidi dukat upp lite godis tillsammans med dricka, kaffe, te eller öl. Tuggmotståndet bestod av typiska tyska, på svenska skulle jag kalla det för olika typer av tårtbitar. Jag var dock lite rädd för de sockerstinna läckerbitarna och drack öl och åt kakor.
Varje förståndig man har en duktig livbeledsagare. Här Heide som skötte alla frågor som dök up. Ref.1
 Varje förståndig man har en duktig livsbeledsagare. Här Heide som skötte alla frågor som dök upp. Ref.1
Här står Uffe. nästan i giv akt inför när Heidi kommer tillbaka från ett uppdrag. Ref. 1
 Här står Uffe, nästan i giv akt när Heidi kommer tillbaka från ett uppdrag. Ref. 1
Denna paranta dam, Heidi, hade Otto tidigt träffat någonstans under sin tävlande period. Ref. 1
 Denna paranta dam, Heidi, hade Otto tidigt träffat någonstans under sin tävlande period. Ref. 1
Intensivt pratande tyska med Heidi. Ref. 1
Jag hade turen och fick Heidi bredvid mig, när vi skulle fika. Det gick ganska bra. Bosse och Uffe tyckte att jag gick på väldigt. Ref. 1 
Vårt kaffebord. Ref. 1
Fika bordet. En plats är tom då Tord hade rest sig för att fotografera. Ref. 1 
Fortsatt diskussion på tyska med Heidi. Ref. 1
Heidi var trevlig och uppmärksam och lyssnade på mig mycket artigt. Här försöker jag föklara att jag planerade göra denna webbsida. Ref. 1 
     

Sid 3

Tillbaka

Otto Walz och hans priser

Lankar

Tyska cross legendarer

Otto segrare med Maico på Dornberg rennen 1954

250 cc mästare 1966 Otto Walz. Ref. 1
I källaren såg vi en krans liggande på rören i taket. Det är ödet för alla segerkransar. Här mäserskapskransen från 1966.

Tyska mästare 1954-1957. Ref. 1
Tyska mästare. Ref. 1
Tyska mästare 1958-1963. Ref. 1
Tyska mästare. Ref. 1

Från ärans plats till långtidsförvaring. Ref. 1
Lagerkransar har en bästa tid på ett antal år. Sedan hamnar de från ärans plats till långtidförvaring. Ref. 1
Seger vid Flyplats tävlingen 26/8 90. Ref. 1
Seger kransen från Flugplatz rennen 26/8 90. Ref. 1
Tidningsklipp som ver mer viktiga än alla de som hamnade i urklippsboke. Ref.1
Tidningsklipp som var mer viktiga än alla de som hamnade i urklippsboken. Rubriken är "De ylande motorerna i Ansbach". Ref.1
Prissamlingen på kontoret. Ref. 1
Del av prissamlingen på Otto Walz kontor.
Del 2 av prissamlingen på Ottos gamla kontor där han arbeta varje dag för sin pensionering. Ref. 1
Del 2 av prissamlingen på Ottos gamla kontor där han arbeta varje dag före sonen tog över. Ref. 1
Del 3 av prissamlingen i chefens gamla kontor. Ref. 1
Del 3 av prissamlingen i chefens gamla kontor. Ref. 1
Del 4 av prissamlingen. Ref. 1
Del 4 av prissamlingen. Ref. 1
Här föddes iden till en egen konstuerad cykel. Ref. 1
Här föddes iden till en egen konstuerad cykel. Ref. 1
WABEHA var, Otto Walz och två övriga deltagare i Wallz Motorcross Team, resultatet av många års tävlande och samlade kunskaper och erfarenheter av hur en cross cykel skall vara konstruerad. Viss tillverkning kom igång, men märket avspeglar sig inte i listorna.
På olika platser har Otto stoppat undan minnesplanscher. Ref 1
 På olika platser har Otto stoppat undan minnesplanscher. Ref 1
Dessa sammanställda tavlar brukar vara gåvor från vänner inom sporten. Ref. 1
 Dessa sammanställda tavlor brukar vara gåvor från vänner inom sporten. Ref. 1
Från ett arrangemang i Milano. Ref. 1
 Från ett arrangemang i Milano. Ref. 1

Sid 4

Tillbaka


Cyklar i utställningshallen och begagnade / vinterförvarade i källaren

Länkar

Om Gilera

Om Moto Guzzi
Gilera. Ref. 1
Gilera stod parkerad längst fram i lokalen, där också vårt kaffebord fanns. Detta bord är naturligtvis en försäljningsfinnes, där man diskuterar de sista övernskommelserna. Ref. 1
Moto Guzzi. Ref. 1
Bredvid Gileran stod denna Moto Guzzi, som också var i nyskick. Ref. 1
Ny BMW till salu. Ref. 1
Utställningscykel. I detta fall en BMW. Vi tittade på prislapparna och fann att priset i Skr omräknat var ungefär som i Sverige. Sedan kommer ju pålagor som vi inte visste något om. Ref. 1
Märkning av iordninggjord begagnad cykel, placerad i källarens förrådsrum. Ref. 1
 Märkning av iordninggjord begagnad cykel, placerad i källarens förrådsrum. OBS en grön klädnypa. Ref. 1
En begagnad cykel som fått en blå klänypa. Riktigt skillnaden pådem komjag inte riktigt underfund med. Ref. 1
 En begagnad cykel som fått en blå klänypa. Riktigt skillnaden på dem kom jag inte riktigt underfund med. Ref. 1
I källaren hade Otto begagnade cyklar som lämnats in för vinterföring. Här stod alltså också iordninggjorda begagnade hojar. I ett kallförråd had man en mängd begagnade som var till salu.

Sid 5

Tillbaka

Rundtur i Verkstaden och förråd
 


Lankar

En BMW får en vinteröversyn. Ref. 1
En BMW får en vinteröversyn. Den var också intressant då den hade en försänkt soffa. Ref. 1

Nu, när vi fikat färdigt, tyckte Otto att det var dags för en rundtur i hans lokaler. Försäljningsavdelningen hade vi redan gått runt i på eget bevåg. Här finns allt från cyklar, mc-kläder, reservdelar och naturligtvis kassa osv. Han ledde oss in i verkstadsdelen. Det var fint som en salong. Titta på bilden med Bosse och Otto. Hur rent är inte golvet, väggarna har trevliga målningar och verktygsskåpen har inga svarta fingrar på handtagen.
Mitt på golvet fanns 4(5) st hydrauliska lyftar, med en platta på vilken en cykel under behandling kunde lyftas.
Otto var noggrann att visa allt han hade här. Bl.a ett elskåp med diverse styrningar av ljus övervakning och uppvärmning från de utvändiga solpanelerna.
Här hade han också resevdelsförådet till cyklarna och för att inte glömma bort skruv och mutter av allehanda slag.

Nu visste vi inte riktigt var vi var när vi gick upp en halvtrappa och kom in i personalens fika och mat rum.

 Snyggt och rent som överallt. Här har svenska personalrum mycket att lära. Tänk bara på toaletten!!
2 halvtrappor till och vi kom till kontorsdelen. Det var två rum. I ena satt en snäll tjej, som nog inte ville bli störd. På ett dragskåp stod en skrivmasking av idag gammalt snitt. Jag påpekade att det var länge sedan den användes. Tjejen satt ju och arbetade i en lap-top.
Rummet bredvid var Ottos eget privata kontorsrum. Här hade han tagit fram de stora ideerna och kanske också styrt sitt företag. En del vinst pokaler fotograferade jag, men annars var det nog ett tag sedan chefen brukade detta rum. Hans barn som nu driver företaget satt ju nere i försäljningslokalen.
Rundturen var nu i princip klar och vi kom in bland de nya mc maskinerna i ena hörnet av utställningen.

Nu var vi klara att säga tack så mycket och vi ses snart igen. Vinkande med alla våra händer rullade vi ut från Ottos och styrde nosen mot Keller Gasthaus. Nästa dag skulle vi åka till Bugatti museum i Frankrike.


MC på lyften. Ref. 1
En mc på lyften. I detta fall en Honda, Vi påpekade lite försiktigt att det ju inte var vad han sålde. Men det var en väns. Ref. 1
Diskussion om det extra sänkta sätet på BMW. Ref. 1
Diskussion om det extra sänkta sätet. Tord har ju två st BMW. Han kunde säkert komma med bra inlägg på tyska. Ref.1
Avgas utsläpp för att ansluta en slang från avgasrören. Praktiskt när skulle provköra motorn. Ref.1
Avgas utsläpp för att ansluta en slang från avgasrören. Praktiskt när skulle provköra motorn. Ett system som Otto varr mycket stolt över. Ref.1
I källaren kom vi till Ottos egen lilla renoveringsverkstad. Ref. 1
I källaren kom vi till Ottos egen lilla renoveringsverkstad. Kanske var det just nu inte någon intensiv verksamhet. Här en Maico. Ref. 1
Här en special Maico ram med tunnare rör för att få ned vikten. Ref. 1
Här en special Maico ram med tunnare rör för att få ned vikten. Just detta visar Bosse genom att lätt lyfta ramen. Ref. 1
     

Sid 6

Tillbaka

Reserv
 




   



   

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz https://www.mercedes-benz.se/passengercars/the-brand/history/events.module.html

Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-