Om Bugatti. Ref. 1
Om Bugatti. Ref. 1
Museumresan Mulhouse 2018
Bugatti museum Mulhouse. Enbart Bugatti bilar.
Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2018
Till startsida

sedan 060110
Uppdaterad
2018-11-12
© Björn Bellander
web counter
web counter
Bugatti museet (över 600 bilder), delas i 3 webbsidor.
 Bugatti museet bilar till WWI, Bugatti museet bilar WWI-WWII, Bugatti museet bara Bugatti bilar, Sinsheim museet 2018, Porsche museet 2018, NSU museet 2018, Besok Otto Walz, Mercedes museet 2018, Peugeot museet,,  

Se även museum resan 2000: Sinsheim museet 2000, Mercedesmuseet 2000, Porsche museet 2000 Bugatti museet 2000, Ziegenhagen museet 2000
Från museumbesöken visar jag några av de ca 2000 bilder jag tog. Denna Bugattisida visar bilder tidsmässig ordning under besöket den 2 april.
Sök register efter typ nr för i denna sida.
Sök länker för museum i bjorns-story.

Sökvägar på namn: Sid 1.

Bugatti. Torpedo Type 13, 1913,
Bugatti. Torpedo Type 19 "Bebe" 1911, Bugatti. Biplace Sport Type 16 1912, Bugatti Torpedo Type 38, 1927, Bugatti Type 30. 1925, Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 38 1927, Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 40 1926, Bugatti. Torpedo type 17. 1914, Bugatti. Berline Type 40, 1928, Bugatti. Coach, Type 101, 1951, Bugatti. Coach Type 101. 1952, Bugatti Coach, Type 101, 1954.

Sid 1

Skapad 20180319

Till startsida

Bilder 1-22

Bugatti. Biplace Sport Type 16 1912. Ref. 1
Bugatti. Biplace Sport Type 16 1912. Ref. 1
Bugatti story
Bugatti. Torpedo Type 13, 1913. Ref. 1
Bugatti. Torpedo Type 13, 1913. Ref. 1
Mer om Bugatti
Bugatti story
Bugatti Torpedo "BeBe" Type 10, 1911. Ref. 1
Bugatti Torpedo "BeBe" Type 10, 1911. Ref. 1
Bugatti story
Bugatti Torpedo Type 38, 1927. Ref. 1. 8 cyl. 1991 cc, 70 cv, 130 km/h.
Bugatti Torpedo Type 38, 1927. Ref. 1. 8 cyl. 1991 cc, 70 cv, 130 km/h.
Motorn med 8 cyl.
Bugatti Type 30. 1925. Ref. 1
Bugatti Type 30. 1925. Ref. 1
Bugatti Type 30
Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 38.1927. Ref. 1
Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 38. 1927. Ref. 1.
Motorn med 8 cyl.
Bugatti Type 40 1926. Ref. 1
Bugatti Type 40 1926. Ref. 1.
Bugatti. Torpedo, Type 17, 1914. Ref. 1
Bugatti. Torpedo, Type 17, 1914. Ref. 1.
Bugatti. Berline, Type 40. 1928. Ref. 1
Bugatti. Berline, Type 40. 1928. Ref. 1
Bugatti. Coach, Type 101, 1951. Ref. 1
Bugatti. Coach, Type 101, 1951. Ref. 1.





Alla Bugatti bilar på museet.
Bugatti museet i Mulhouse


Bugatti. Torpedo Type 13, 1913. Ref. 1
Bugatti. Torpedo Type 13, 1913. Ref. 1. 4 cyl. 1327 cc 89 km/h. Bugatti Type 13 enligt bilden från museet levererades 1914. Modellen är den första av en serie som slutade med den oslagbara modellen Bugatti 13 Brescia, som kom 1920. Av denna såldes en gatbil som kallades för tourer i 2000 exemplar fram till 1926. Ettore föddes i Milano. Hans far Carlo var en erkänd skulptör och levde ända till 1940. Ettore hade en yngre bror Rembrandt som dog redan 1916. Båda bröderna var mycket konstnärligt begåvade. Ettore drogs dock redan vid 14 års ålder till det mekaniska, när han kom över en tricycle (1895).
Bugatti Gullinelle 1900. Ref. 1
Vid 19 års ålder blev han knuten till tricycle tillverkaren, på grund av de förbättringar och de framgångar vid tävlingar, som visade att hans konstruktioner höll måttet. Han började sälja sina egna
 konstruktioner, som tillbehör. Gulinelle (1900) finansierade framtagande av en 4-cyl bil (bild). Ettore fick medalj för den på Milanoutställningen 1901. DeDietrich.gif.  Ref. 2De Dietrich som länge letat efter ett projekt för sin fabrik i Niederbronn, skrev kontrakt med Ettore som 1902 flyttade dit. En Type 13 finns att se på Brookland museet i England. Små bilder enligt Ref. 2.
Bugatti. Torpedo Type 19 "Bebe" 1911. Ref. 1.
Peugeot (Bugatti). Torpedo Type 19 "Bebe" 1911. Ref. 1. 4 cyl, 855 cc, 10 CV, 60 km/h.  Bugatti fick tydligen inte utlopp för sin skaparanda. Han byggde en egen bil, (1908) i källaren där han bodde, på fritiden. Den kallas för typ 10 och finns bevarad hos en privat samlare i USA. Med denna bil i bagaget fann Ettore Peugeot som  finansiär. Den fick namnet BeBe. Jämförd med riktiga BeBe (Peugeot) saknar denna lyktor. Se nedan.
 Under 3 år tillverkade Ettore en basmodell. 4 cyl, kedjedrift. Den såldes som DeDietrich-Bugatti (bild). Dock blev den inte någon ekonomisk framgång. 1906 upphörde samarbetet och Ettore flyttade till Deutz i Köln. Type10.gif.  Ref. 2Här tillverkades 2 modeller. Tydligen fick han inte utlopp för sin skaparanda. Han byggde en egen bil  1908 i källaren där han bodde, på fritiden. Den kallas för typ 10 och finns bevarad hos en privat samlare i USA. Se även denna bild. Med denna bil i bagaget fann Ettore en finansiär (1909). Peugeot. Små bilder enligt Ref. 2
 Bugatti. Biplace Sport Type 16 1912. Ref. 1
Bugatti. Biplace Sport Type 16 1912. Ref. 1. 4 cylinder, 5027 cc 100 CV 160 km/h. Rolland Garros fd stridsflygare under WWI beställde denna bil. Efterföljande tillverkade bilar fick hans namn. Efter Bugattis tid hos Deutch, där han ägnade sig åt att konstruera motorer med stor volym, slog han sig ned i Molsheim. (forts nästa bild)
Bugatti. Biplace Sport Type 16 1912. Ref. 1
Bugatti. Biplace Sport Type 16 1912. Ref. 1. Detalj. Här blev det, som var Bugattis stora intresse bilar med små motorer. Dock tog han fram en modell och det var Type 16 som försågs med en fem liters motor. Det var ägnat som en tävlingsbil. Denna motor hade han påbörjat redan ho Deutch, men fulländade sin konstruktion som monterades i en bil 1912. Samma motor var placerad i den kända modellen Black Bess som köptes av flygarlegenden Roland Gaross.
Bugatti Torpedo Type 38, 1927. Ref. 1
Bugatti Torpedo Type 38, 1927. Ref. 1. 8 cyl. 1991 cc, 70 cv, 130 km/h. Redan på denna tid hade man problem med att kostnaderna i Frankrike var för höga kostnader. I östeuropa mycket billigare. I detta fall Tjeckoslovakien. Här hade Fischer, den Amerikanska karosserifirman etablerat en fabrik att bygga karosser.
Bugatti Torpedo Type 38, 1927. Ref. 1.
Bugatti Torpedo Type 38, 1927. Ref. 1. Detalj. Denna modell var en följare till Type 30. Den hade den utvecklade raka 8 cylinder motorn av välkänt snitt från 35A. Några av denna modell monterades med kompressor från type 37A. Totalt byggdes små serier 1926 och 1927 i 385 exemplar.
Bugatti Torpedo Type 38, 1927. Ref. 1.
Bugatti Torpedo Type 38, 1927. Ref. 1. Detalj.
Bugatti Type 30. 1925. Ref. 1.
 Bugatti Type 30. 1925. Ref. 1. 8 cyl. 1991, 75 cv, 140 km/h. Notera frambromsar. Detta var den första serietillverkade Bugattin med 8 cyl motor på 2 liter. Denna bil blev senare grund för den framgångsrika Typ 35. Observera att bilen har försets med bromsat på framhjulen, vilket var mycket ovanligt.
 Bugatti Type 30. 1925. Ref. 1.
Bugatti Type 30. 1925. Ref. 1.
Detalj.
Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 38.1927. Ref. 1.
 Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 38. 1927. Ref. 1. 8 cyl, 1991 cc, 70 cv 130 km/h. Denna bil såldes som en cabriolet. Under under en restauration av ägaren i USA M. Shaw, byggdes den om till detta utseende. Det innebar att bilen kortades till 2 m och en ny typ av ratt monterades. Ägaren hade ochså en Chevrolet med vilken hans hustru skulle tranporteras till sjukhuset när hon skulle föda. Dock startade den inte utan Bugattin fick göra jobbet.
Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 38. Ref. 1.
 Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 38 1927. Ref. 1. Detalj.
 Bugatti Type 40 1926. Ref. 1.
 Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 40. 1926. Ref. 1. 4 cyl. 1496 cc, 45 cv, 120 km/h. Det går inte att undvika att Ettore var påverkade av det amerikanska modet för sk "Playboy Roadsters". Karosseriet liknar A-Ford 28-31 och monterades på Fischers fabrik i Tjeckoslovakien.
 Bugatti Type 40 1926. Ref. 1.
 Bugatti Torpedo Biplace Sport Type 40 1926. Ref. 1. Detalj. Ford entusiasterna känner väl igen den fällbar rutan och utformningen av sittbrunnens kant.
Bugatti. Torpedo type 17. 1914. Ref.1
Bugatti. Torpedo type 17. 1914. Ref. 1. 4 cyl. 1368 cc, 18 cv, 95 km/h. Ch no 765. Första ägare Peter Hampton. Ingen info tavla. Denna bil tillhörde de 20 bilar som ingick i Fritz Schlumpfs återköp från J.W Shakespeare. Idag värderad till $500000. Detta var egentligen en Type 13, men hade försets med ett större utrymme för passagerare. Sittbrunnen var kladd med mahogny.
Bugatti. Torpedo type 17. 1914. Ref. 1.
Bugatti. Torpedo type 17. 1914. Ref. 1. Detalj.
Bugatti. Berline Type 40, 1928. Ref. 1
Bugatti. Berline Type 40, 1928. Ref. 1. 4 cyl. 1496, 45 cv, 120 km/h. En sådan tråkig bil gjorde stor succe på marknaden och 790 st byggdes. Ursprunget till denna modell vill nog ingen Bugatti freak erkänna. (forts nästa bild)
Bugatti. Berline Type 40, 1928. Ref. 1.
 Bugatti. Berline Type 40, 1928. Ref. 1. Detalj. Denna modell byggdes under perioden då Fords karosserier kunde bli påbyggda av Fischer karosseri i Tjeckoslovakien. Dett är alltså Bugattis modell a´la A-Ford 1928. OBS framhjulsbromsar.
  Bugatti. Coach, Type 101, 1951. Ref. 1
Bugatti. Coach, Type 101, 1951. Ref. 1. 8 cyl. 3257.cc, 140 cv, 160 km/h. Efter kriget försökte många biltillverkare komma igång igen. Men tiderna var nya och köparna var inte intresserade att lägga pengar på gamla konstruktioner med ett nytt skal. Detta var Bugattis problem. Man hade inga nya ideer utan tog vad man hade. (forts nästa bild)
 Bugatti. Coach, Type 101, 1951. Ref. 1
Bugatti. Coach, Type 101, 1951. Ref. 1. Detalj. I detta fall Type 57 i grund. Man hade dålig ekonomi och därav kom inga nykonstruktioner. Jean Bugatti hade ju omkommit 1939 och 1947 dog Ettore. Firman hade nu ingen stark ledare. Kvar fanns Roland Bugatti och några vänner till Jean som försökte komma igång. Dock fick kämpa med stora svårigheter.  (forts nästa bild)
Bugatti. Coach Type 101. 1952. Ref. 1
Bugatti. Coach Type 101. 1952. Ref. 1. 8 cyl, 3257 cc, 140 cv, 160 km/h. Roland tog till slut beslut om att använda Type 57 chassi med nya karosser, som gavs typ numret Type 101. Man hade inte heller kraft att göra designen på dessa, utan hämtade ideer från 1936 och 1947 (se nedan). Det blev dessa saloon bilar samt en cabiolet. Endast 6 Type 101 byggdes. Detta blev början på svanesången för Bugatti.
 Bugatti Coach, Type 101, 1954. Ref. 1.
Bugatti Coach, Type 101, 1954. Ref. 1. 8 cyl, 3257 cc, 140 cv, 160 km/h. Nu efer WWII hade man inget nytt chassi. Istället tog man T57 och moderniserade den kaross man hade från 1936, gav den ett nytt Typ nr. och årsmodell. Bilens chassi är type 57 SC och Ghia har gjort en ny 2 dörrars kaross.
En variant på Bugatti Coach, Type 101, Ca 1952-03. Ref. 1
Bugatti Coach, Type 101, 1954. Ref. 1. Detalj. Ingen info skylt.

Bilar viktiga i Bugattis hostoria som jag ej såg på museet. Istället är det bilder från Sinsheim vid mitt besök 2018.
Bugatti Typ 57. 1938, 135 hk, 3257 cc. Ref. 1
Bugatti Typ 57. 1938, 135 hk, 3257 cc. och 8 cyl. Ref. 1. Bilarna ändrades till sina användningsområden under sista delen av 1930-talet. Likaså Bugatti som kom med grundmodellen 57, var lika användbar på den tiden som tävlingsbil och efter det en tur i Bolognerskogen. Den blev med några enkla ändringar en snygg touring bil. Den stil som denna typ hade var framtagen av Jean, som vid denna tid ej hade så lång tid kvar att leva då testkörningen med en Bugatti Tank slutade med en allvarlig krasch.
Bugatti Typ 30, 1926 75 hk 1991 cc. Ref.1
Bugatti Typ 30, 1926, 75 hk 1991 cc och 8 cyl. Även kallad Black Bess. Ref. 1.  De första 8 cylindriga motorerna kom 1922. Ingen hade något liknande i klassen. Bilarna blev mycket lyckade oah vann nästan allt. Alfa Romeo och de andra italienarna kom långt efter. Dessutom hade man fördelen att det var privata förare som köpte modellen vilket gjorde att Bugatti fick bra med tid för utveckling. Några special Buggatis till fabriksförare fanns ej. Alla var lika.
Bugatti Typ 37 1926, 100 hk, 1496 cc. Ref. 1
Bugatti Typ 37 1926, 100 hk, 1496 cc, 4 cyl. Ref. 1. För att kunna sälja en billigare bil tog Bugatti 8:an och minskade den med 2 cyl och vips hade man Typ 37, men i princip samma bil som 30. Men kanske blev den lite mesig för många vinnarskallar, så 1930 utvecklade man Typ 35 genom att lägga till en kompressor vilket gav bilen 125 hk. Bugattis bilar var aldrig övertrimmade och höll i de flesta fall alla tävlingar, som de kanske ibland fattiga ägarna, uppskattade.

Ytterligare en Bugatti viktig i dess historia. Finns ej på Museet, utan bilden är från mitt besök på Bianco-Rosso museet 2000.
Bugatti T57 S Spider 1936. Ref. 1
Bugatti T57 S Spider 1936. Notera framvagnen.
8 cyl, 3257 cc, 170 hk. Bilen där Jean Bugatti försökte förnya konstruktionen. Han hade byggt en individuell framvagn med hydrauliska bromsar. Tyvärr kom pappa Ettore hem, han arbetade med rälsbussar åt Franska staten i Paris, och fick se "skandalen". Räfst och rättarting, Det som blev kvar var den moderniserade kylarmaskeringen. Se även bild. På denna bild ser man den individuella framvagnen. Foto vid besök på fd. Bianco Rosso museum. 2000. Ref. 1

Bild från renoverig? av en Bugatti. Ref. 1
 Rekonstruktionen av Bugatti Atalante Coupé S. Ch. no.57481. Reg. no. 6695WWO. Ingick i det ca 30 bilars återköp som Fritz Schlumpf gjorde från J.W Shakespeare 1964. Bilen är under rekonstruktion och karossdelarna utställda framför denna bild. Se vidare bild av chassi. Ref. 1.


 Rekonstruktionen av Bugatti Atalante Coupé S. Ref. 1

 Rekonstruktionen av Bugatti Atalante Coupé S. Ref. 1
 Rekonstruktionen av Bugatti Atalante Coupé S. Ref. 1

Sökvägar på namn: Sid 2.

Bugatti. Coach, Type 73A, 1947, Bugatti. Berline, Type 57 C, 1938, Bugatti. Berline, Type 57C, 1939, Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936,  Bugatti. Berline, Type 49, 1933, Bugatti. Berline, Type 46, 1933, Bugatti Berline, Type 46S, 1934, Bugatti. Limousine, Type 46, 1930, Bugatti. Berline, Type 49, 1934, Bugatti. Limousine, Type 49, 1934, Bugatti. Coach, Type 64, 1939, Bugatti. Cabriolet, Type 50 T, 1936 , Bugatti. Cabriolet, Type 50 T, 1936,
Sid 2

Tillbaka

Bilder 23-46

Bugatti. Coach, Type 73A, 1947. Ref. 1
Bugatti. Coach, Type 73A, 1947. Ref. 1
Bugatti. Berline, Type 57 C, 1938. Ref. 1
Bugatti. Berline, Type 57 C, 1938. Ref. 1.
Bugatti. Berline, Type 57C, 1939. Ref. 1
Bugatti. Berline, Type 57C, 1939. Ref. 1.
Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936. Ref. 1
Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936. Ref. 1.
Bugatti. Berline, Type 49, 1933. Ref. 1
Bugatti. Berline, Type 49, 1933. Ref. 1.
Bugatti,.Berline, Type 46, 1933. Ref. 1
Bugatti, Berline, Type 46, 1933. Ref. 1.
Bugatti Berline, Type 46S, 1934. Ref. 1
Bugatti Berline, Type 46S, 1934. Ref. 1.
Bugatti 46.
Bugatti. Limousine, Type 46, 1930. Ref. 1
Bugatti. Limousine, Type 46, 1930. Ref. 1.
Bugatti. Berline, Type 49, 1934. Ref. 1.
Bugatti. Berline, Type 49, 1934. Ref. 1.
Bugatti 46 Saloon.
Bugatti. Limousine, Type 49, 1934. Ref. 1
Bugatti. Limousine, Type 49, 1934. Ref. 1.
Bugatti. Coach, Type 64, 1939. Ref. 1.
Bugatti. Coach, Type 64, 1939. Ref. 1.
Bugatti. Cabriolet, Type 50 T, 1936. Ref. 1
Bugatti. Cabriolet, Type 50 T, 1936. Ref. 1.
Bugatti Type 50.
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1
Bugatti Royale

Alla Bugatti bilar på museet.
Bugatti page


Bugatti. Coach, Type 73A, 1947. Ref. 1
Bugatti. Coach, Type 73A, 1947. 4 cyl, 1480 cc, 160 km/h. Augusti 11 1939 körde Jean av vägen och avled och september 1samma år bröt WWII ut. Pga av detta beslöt Ettore att flytta till Bordeaux. En viktig sak i Bugattis historia följde med och det var hans första bil  Type 10. Här glömdes den bort och såldes efter kriget till General William Lyon i Californien. Finns nu på Lyon Air museum. Bild finns i denna blog.. Han är 2018 95 år gammal. Ettore som sedan gammalt var italienare hade fått sitt företag konfiskerat efter kriget 1945. Han fick sitt franska medborgarskap 1946 och var nu inne i juridiska processer för att få tillbaka sin egendom. Det tog hårt på honom och han dog augusti 1947. Det år som Type 73 skulle presenteras. Många ideer från Jean hade använst på denna kaross. Bl. a. att dörren gick in en bit på taket.
Bugatti. Berline, Type 57 C, 1938. Ref. 1.
Bugatti. Berline, Type 57 C, 1938. Ref. 1. 8 cyl. 3257 cc, 160 cv, 180 km/h.
Bugatti Typ 57. 1938, 135 hk, 3257 cc och 8 cyl. Bilarna ändrades till sina användningsområden under sista delen av 1930-talet. Likaså Bugatti som kom med grundmodellen 57, som var lika användbar på den tiden som tävlingsbil och efter det en tur i Bolognerskogen. Den blev med några enkla ändringar en snygg touring bil. Den stil som denna typ hade var framtagen av Jean, som vid denna tid ej hade så lång tid kvar att leva då testkörningen med en Bugatti Tank slutade med en allvarlig krasch. 1939.
Bugatti. Berline, Type 57C, 1939. Ref. 1.
Bugatti. Berline, Type 57C, 1939. Ref. 1.Ch. nr. 57789. 8 cyl, 3257 cc, 160 cv, 180 km/h. Denna bil tillhörde de 20 bilar som ingick i Fritz Schlumpfs återköp från J.W Shakespeare 1964
Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936. Ref. 1.
Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936. Ref. 1.  ch. no. 57417. Body av Saoutchik. 8 cyl, 3257 cc, 1936. Ref. 1. Värde idag $1 mill. Denna bil tillhörde de 20 bilar som ingick i Fritz Schlumpfs återköp från J.W Shakespeare 1964. Den typ av kaross som användes 1951 till Type 101.
Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936. Ref. 1.
 Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936. Ref. 1. Detalj.
Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936. Ref. 1.
Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936. Ref. 1. Detalj.
Bugatti. Berline, Type 49, 1933. Ref. 1
 Bugatti. Berline, Type 49, 1933. Ref. 1. 8 cyl, 3257, 90 cv, 1933. Denna Type blev resultatet av en utveckling från Type 44. Jean hade tagit över ledningen av fabriken i Molsheim, vilken han byggde ut. Motorn blev nu förstorad till 3,3 liter, fälgarna gjordes av aluminium med bromstrummor inlaggda i fälgen. Chassiet sändes till Ganglof i Schweiz för att få sina karosser. Av Type 49 byggdes 470 st.
Bugatti. Berline, Type 49, 1933. Ref. 1
Bugatti. Berline, Type 49, 1933. Ref. 1. Detalj. När man studerar denna bild av framaxeln kan man undra varför den överhuvudtaget höll för påfrestningarna. En förklaring kan vara att axeln var smidd i hejarsmedjan på fabriksområdet. Se bild.
Bugatti. Berline, Type 46, 1933. Ref. 1.
Bugatti. Berline, Type 46, 1933. Ref. 1. 8 cyl, 5350 cc, 90 cv, 150 km/h. Ch. nr. 46523, värderad till 650000. Såldes till J Shakespeare museum USA 1950. Denna bil tillhörde de 20 bilar som ingick i Fritz Schlumpfs återköp från J.W Shakespeare 1964. Denna Berline även kallad Saloon är byggd vid Million-Guiet i Levallois. (forts nästa bild)
Bugatti. Berline, Type 46, 1933. Ref. 1.
Bugatti. Berline, Type 46, 1933. Ref. 1. Detalj. Hela karossen byggdes upp i aluminium. Levererades först till återförsäljaren i Schweiz Willy Escher och förevisades på Geneva Motor Show 1932. Med den startade han i MonteCarlo Rallyt 1932 och tog 4:de plats, vilket är noterbart för en 4 dörrars saloon.
 Bugatti Berline, Type 46S, 1934. Ref. 1
Bugatti Berline, Type 46S, 1934. Ref. 1. 8 cyl, 5350, 160 cv, 160 km/h. Bilen såldes 1932 till en läderproducent. 1939 fick den en ny kaross och såldes till en affärsman i Algeria. Han lät en firma i Annonay bygga befintlig kaross. Levereradesn 1940 och lagrades i Marseille. Där blev den kar till en Bugatti nörd hittade i varuhuset lagerlokal 1960. Den hade endast körts 400 km och var alltså praktiskt taget ny. Notera skillnaderna i årtal. Hur det förklaras vet jag ej. Min "Bugatti bibel" anger 1932 som årtal.
 Bugatti. Limousine, Type 46, 1930. Ref. 1.
 Bugatti. Limousine, Type 46, 1930. Ref. 1. 8 cyl, 5350 cc, 140 cv, 140 km/h. Många Bugatti bilar hamnade ganska snart hos samlare. Första ägaren  kanske körde mycket kort sträcka. Här är dock en som Louis Jacqes körde ända till 1956 bilens. Med 400000 km på mätaren visar det sig att en välskött Bugatti kan köras i många år. 1956 hade ägaren köpt en Citroen och beslutat sig för att lämna tillbaka Bugattin till fabriken. Det tyckte dock inte lilla dottern om utan tillbringade sista natten i dess baksäte.
Bugatti. Berline, Type 49, 1934. Ref. 1
Bugatti. Berline, Type 49, 1934. Ref. 1. 8 cyl, 3257 cc, 90 cv, 150 km/h. Det märkliga md denna bil är dörrarnas konstruktion. Bakre dörren kunde ej öppnas separat utan endast om framdörren var öppnad. Detta var ett system som kom på Skoda under 2015. Detta gjorde att man inte behövde en mittstolpe.
 Bugatti. Berline, Type 49, 1934. Ref. 1
 Bugatti. Berline, Type 49, 1934. Ref. 1. Detalj. Just Type 49 såldes även i England, men var ej populär då prissättningen var högre än motsvarande bilar från Talbot och Lagonda. När man jamför info blads text och motsvarande i Bugattis bok National Car Museum finner man att vissa betekningar ej behandlas lika. T. ex. Saloon, Limousine och Berline är samma typ. Info författare föredrar Berline och  bok översättaren Saloon.
Bugatti. Limousine, Type 49, 1934. Ref. 1.
 Bugatti. Limousine, Type 49, 1934. Ref. 1. 8 cyl, 3257 cc, 160 cv, 160 km/h. Med bara 10000 km på mätaren blev denna Bugatti utmanövrerad av en Citroen traction av ägaren. Den pallades upp i garaget innan den återgick till Bugatti fabriken. Men.... Kommer ni ihåg taxibilarna som i baksätet hade 2 uppfällbar stolar, sådana fanns i denna redan 1934.
Bugatti. Coach, Type 64, 1939. Ref. 1
Bugatti. Coach, Type 64, 1939. Ref. 1. 8 cyl, 5432 cc, 180 cv, 180 km/h. Det var på denna modell som Jean had monterat en individuell framfjädrig. Detta gjordes som historien berättar i smyg med hjälp av Antoine Pichetto. Hela detta project lades ned då Jean dödades när han provkörde en Bugatti 57 Tank och Petron tog över. WWII startade bara några dagar senare.
Bugatti. Cabriolet, Type 50 T, 1936. Ref. 1
Bugatti. Cabriolet, Type 50 T, 1936. Ref. 1. Ch. nr. 50160. 8 cyl. 4900 cc, 200 cv, 165 km/h. Kaross i aluminium av Million-Guiet. Nu kaross av Pierre Michelin 1933. Värderad till $500000. De omgivande märkena började göra det svårt för Bugattis att var snabbast. Bugatti motorn hade ju 3 ventiler/cyl, vilket inte tillät att man använde dohv kammar. Jean hade kommit över 2 Amerikanska Millervagnar mot 3 Type 43. Dessa studerades och man byggde nu ett system med dubbla överliggande kammar. Dett gav resultat och man fick ut 200 hk ur en motor från Type 46S. Detta blev den nya Type 50. Nu fanns det kraft och användes gärna av modiga förare på de 60 vagnar som såldes. Detta blev en bil som passade att köras på tävlingar som Mille Miglia och Le mans.
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1. Ch nr 41000. 8 cyl, 12763 cc, 300 cv, 200 km/h. Bilen även känd med namnet Coupé Napoleon. Det var den första Royale som byggdes och fick totalt 3 olika karosser av vilka den på bilden är den sista. Denna byggdes om på order från Jean Bugatti 1932. Bilen såldes aldrig och blev kvar i familjens ägo. Såld efter WWII till Fritz Schlumpf. Karosserna i ordning var. 1. När den hade ett Dodge öppen karaoss, så länge den var en testbil. 2 Fick en 2 door Fixed head coupé, då Ettore använde den som sin personliga bil. 3. Från 1932 då Jean såg till att den fick nuvarande Fixed Head Coupé efter Ettores crash. Mellan 2 och 3 efter crashen kan den ha varit försedd med olika karosser.
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1
 Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1. Detalj. Bugatti Coupé Napoleon ch nr 41100. Detta är bil nr 1. Den hade ett Dodge karosseri för testning. Byttes senare av Paris Coach builder Weyman till ett 2 door Fixed head coupé (forts nästa bild).
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1. Detalj. Ch no 41100. Den blev Ettores personliga bil. Ettore somnade vid ratten 1930 eller 1931 och crashade bilen svårt. Därefter kan bilen ha haft flera karosser, men den slutliga är nuvarande Coupé Napoleon. Var gömd under kriget tillsammans med 41141 och 41150.
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1.
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1. Detalj.
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1.Detalj.
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1.
Bugatti Royale Coupé, Type 41, 1929. Ref. 1. Detalj. Foto från mitt besök 2000.
 

Bland Bugatti kopior finns denna tillverkad 1932. Fotograferad vid mitt besök på Sinsheimmuseet 2000.
Bugatti Royale typ 41. Ref. 4
Kopia av Bugatti Royale typ 41 1932. Byggd i England till en filminspelning i Frankrike. Denna är dock försedd med en Chevrolet V8. Ref. 1

Bugatti Royale Typ 41 1932/33.
8 cyl, 12700 cc, 300 hk. Detta exemplar är inte en av de 6 Royale som tillverkades, utan en auktoriserad replika, byggd för en Fransk filmproduktion. Detta är detsamma som om den anses vara ett orginal.  Motorn var i grunden från, 1923, en zeppelinare motor, beställd av den Franska staten. Denna motor använde Bugatti senare till sina snabbtåg (Sommer museet i Helsingör har en sådan mtor).

Då endast 3 exemplar av 6 såldes, gömde Bugatti 2 st bakom en vägg inför WWII. Dessa togs fram under 50-talet. Mycket finns skrivet om dessa bilar. Noterbart att det första exemplaret, såld till textil fabrikören Esders ej skulle ha strålkastare. Se vidare Bugatti museet.
När man surfar på olika Royale 41 webbsidor, finner man snart att olika författare har olika redovisningar av dess historia.

Rekonstruktionen av Bugatti Atalnte Coupé S. Ref. 1
Rekonstruktionen av Bugatti Atalnte Coupé S. Ref. 1
Rekonstruktionen av Bugatti Atalnte Coupé S. Ref. 1
Rekonstruktionen av Bugatti Atalnte Coupé S. Ch. no.57481. Reg. no. 6695WWO. Värderad till $7 mill. Detalj se bild. Ingick i det 30 bilars återköp som Fritz Schlumpf gjorde från J.W Shakespeare 1964. Samma utseende hade 57402. Modellen 57S tillverkades totalt i 43 ex och av dessa gjorde man 17 ex. med Coupé karosseri. Bilen på bild är under rekonstruktion och karossdelarna utställda framför denna bild. Se vidare länken. På Peter Mullin Automotiv Museum finns en Bugatti Atlantic Type 57SC. I ett pdf påstår man att SC tillverkats i 4 exemplar medan många andra källor säger 3. Ref. 1.

Sökvägar på namn: Sid 3.

Bugatti. Limousine, Type 41, Royale, 1933
, Bugatti. Coupé Type 55, 1932, Bugatti. Coupé, Type 49, 1933, Bugatti. Coupé, Type 49, 1933, Bugatti. Roadster, type 55, 1935, Bugatti. Roadster, type 55, 1935, Bugatti. Coupé, Type 55, 1932, Bugatti. Coach, Type 46, 1933, Bugatti. Coach Type 57, 1936, Bugatti. Berline, Type 57, 1939, Bugatti. Cabriolet Type 57 C, 1938, Bugatti. Coach Type 57, 1937, Bugatti. Cabriolet Type 57 SC, 1938, Bugatti. Coach Type 57, 1936, Bugatti. Roadster, type 55, 1932, Bugatti Type. Roadster,  55, 1933, Bugatti, Cabariolet, Type 57, 1936, Bugatti. Coach Type 57, 1935, Bugatti. Coupé, Type 57 C, 1936.
Sid 3

Tillbaka

Bilder 47-68

Bugatti. Limosuine, Type 41, Toyale, 1933. Ref. 1

Bugatti. Limosuine, Type 41, Toyale, 1933. Ref. 1.
Bugatti Royale
Royale Park Ward
Bugatti. Coupé Type 55, 1932. Ref. 1
Bugatti. Coupé Type 55, 1932. Ref. 1.
Bugatti. Coupé Type 49, 1933. Ref. 1
Bugatti. Coupé Type 49, 1933. Ref. 1

Bugatti. Coupé, type 49, 1933. Ref. 1 Ingen info tavla.

Bugatti. Roadster (Coach), Type 55, 1935. Ref 1. Ingen info tavla.

Bugatti. Roadster (Coach), Type 55, 1934. Ref. 1. Ingen info tavla.

Bugatti. Coupé, Type 55, 1931. Ref 1. Ingen Info tavla.

Bugatti. Coach, Type 46, 1933. Ref. 1. Ingen Info tavla.
Bugatti. Coach Type 57, 1936. Ref. 1
Bugatti. Coach Type 57, 1936. Ref. 1.
Bugatti. Berline, Type 57, 1939. Ref. 1
Bugatti. Berline, Type 57, 1939. Ref. 1.

Bugatti. Cabriolet Type 57 C, 1938. Ingen info tavla.
Bugatti. Coach Type 57, 1937. Ref. 1
Bugatti. Coach Type 57, 1937. Ref. 1.
Bugatti. Cabriolet Type 57 SC, 1938. Ref. 1
Bugatti. Cabriolet Type 57 SC, 1938. Ref. 1

Bugatti. Coach Type 57, 1936. Ref. 1. Ingen info tavla.

Bugatti. Roadster, type 55, 1932. Ingen info tavla.

Bugatti Type. Roadster,  55, 1933. Ingen info tavla.

Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936. Ingen info tavla.
Bugatti. Coach Type 57, 1935. Ref. 1
Bugatti. Coach Type 57, 1935. Ref. 1.
Bugatti. Coupé, Type 57 C, 1936. Ref. 1
Bugatti. Coupé, Type 57 C, 1936. Ref. 1
Bugatti Pheaton Type 56. 1931. Ref. 1
Bugatti Pheaton Type 56. 1931. Ref. 1


Alla Bugatti bilar på museet.
Bugatti page.

Bugatti. Limousine, Type 41, Royale, 1933. Ref. 1.
Bugatti. Limousine, Type 41, Royale, 1933. Ref. 1. No. 41131. Reg. no. ALB2. . cyl. 12763 cc, 300 cv, 180 km/h. 
Se Schlumpfs return buy. Ett Chassie 41131 såldes till Kapten C.W Foster. Han lämnade bilen till karosserimakaren Park Ward som vanligtvis gjorde Rolls Royce karosser. Denna bil är även känd med namnet Royale Park Ward. Övertogs av Jack Lemon Burton för £700. (forts nästa bil)
Om chassi nummer

Bugatti Coupé Napoleon ch nr 41100. Detta är bil nr 1. Den hade ett Dodge karosseri för testning. Byttes senare till Paris Coach builder Weyman till en 2 door Fixed head coupé. Den blev Ettores personliga bil. Ettore somnade vid ratten 1930 eller 1931 och crashade bilen svårt. Därefter kan bilen ha haf flera karosser men den slutliga är Coupé Napoleon. 41100 var gömd under kriget tillsammans med 41141 Kellner bilen och 41150 Berlin de Voyage. 

Winberger Cabriolet 41121. Denna finns på Henry Ford Museum. Såldes till Josef Fuch 1932 som krävde att Ludwig Weinberger i Müncen skulle bygga ett cabriolet karosseri. Av politiska skäl flyttade Fuchs till USA 1937 och tog med sig bilen. Charles Chayne, som kände Josef Fuchs, hittade den på en skrotgård i New York 1947. Det finns en sorglig bild när den står parkerad i NewYork med ett fruset motorblock. Han köpte den för $400 och renoverade den för ca $10000, trimmade motorn bl.a. med 3 förgasare istället för en. Körde sedan i 10 år innan han 1957 donerade den till Henry Ford Museum.

  Ett Chassie 41131 såldes till Kapten C.W Foster. Han lämnade bilen till karosserimakaren Park Ward som vanligtvis gjorde Rolls Royce karosser. Denna bil är även känd med namnet Royale Park Ward. Övertogs av Jack Lemon Burton för £700. Såldes sedan 1956 till J.W Shakespeare USA för £3500. På kylaren satt Rolls Royce Spirit of Estacy. Byttes senare tillbaka till Rembrandts "Dancing Elephant". Hos J.W. Shakespeare. 1963 köptes den vid Fritz Schlumpfs återköp och står nu på Bugatti museet.

Bugatti. Limousine, Type 41, Royale, 1933. Ref. 1.
Bugatti. Limousine, Type 41, Royale, 1933. Ref. 1. Detalj.
Såldes sedan 1956 till J.W Shakespeare USA för £3500. På kylaren satt Rolls Royce Spirit of Estacy. Byttes senare tillbaka till Rembrandts "Dancing Elephant". 1963 köptes den vid Fritz Schlumpfs återköp och står nu på Bugatti museet.


Schlumpfs return buy från J.W. Shakespeare USA kan man nog lita på. Shakespeare sålde 30 st bilar för $85000. Bland dessa ingick Royale 41131. Av dessa gick 20 till Muhlhouse, 7 st till Peter Mulin museum. De kalllas för Schlumpfs reserv collection. 3 st gick till privata köpare.

Bugatti Royale med Binder kaross. 41111. Levererades först till Armand Esder. Kallas ofta för Esder bilen. Den var försedd med Roadster kaross och känd för att ha levererats utan lyktor. Denna bil fick 1932 en Coupé deVille kaross på order av Jean Bugatti utförd av karosseri makare Henri Binder och blev då "Binder bilen". 1986 köptes den av General William Lyon USA. Volkswagen köpte 1999 bilen för $20 mill. Notera att den Esder bil som finns på museet är en kopia som är byggd under åren 1975 till 1990.

Bugatti 41141 såldes 1951 till , Briggs Cunningham tillsammans med 41150 för $8500. Vilken ingick i köpet. Kellner Bodied Royale 41141, köptes tllsammans med hela Briggs samling av Miles Collier museum. 41141 gick sedan på auktion 1987 i London Albert Hall till Hans Thulin i Sverige för $9.7 mill. Åter på auktion 1990 till Meitec Corp. för $15,7 mill. Japan. Bilen åter erbjuden på auktion för £10 mill. 2001 enligt avtal med Bonhams i London. Bilen har visats av en Schwezisk börsmäklare Lukas Huni.

 Briggs sålde 41150 vid ankomst till USA till Cameron Peck 1952. Sedan (år saknas) gick den till Harrah Collection. Jerry J Moore köpte 41150 1986 och efter 1987 år sålde han den till Tom Monaghan. 1991 köptes 41150 av Black hawk collection. Enligt en uppgift är den nu såld till ägare i Sydkorea.

Bugatti. Limousine, Type 41, Royale, 1933. Ref. 1.
 Bugatti. Limousine, Type 41, Royale, 1933. Ref. 1. Detalj.
Bugatti. Coupé Type 55, 1932. Ref. 1.
Bugatti. Coupé Type 55, 1932. Ref. 1. Ch. no. 55203. T35 motor. Värde idag $1 mill. Denna bil tillhörde de 20 bilar som ingick i Fritz Schlumpfs återköp till Mulhouse från J.W Shakespeare 1964.
Bugatti. Coupé, Type 49, 1933. Ref. 1. Ingen info tavla.
Bugatti. Coupé, Type 49, 1933?. Ref. 1. 8 cyl. 3257 cc, 90 cv, 150 km/h.
Bugatti. Coupé, Type 48, 1933. Ref. 1
Bugatti. Coupé, Type 49, 1933. Ref. 1. Ingen info tavla. 4 cyl. 120 km/h.
Bugatti. Coupé, type 49, 1933. Ref. 1 Ingen info tavla.
 Bugatti. Roadster, type 55, 1935. Ref. 1. Ch no. 55xxx, 8 cyl, 2260 cc, 180 cv, 180 km/h. Ingen info tavla. Foto från mitt besök 2000.
Bugatti. Roadster, type 55, 1935. Ref. 1.
Bugatti. Roadster, type 55, 1934. Ref. 1. 8 cyl, 2260 cc, 180 cv, 180 km/h. Ch no 55237. Första ägare Dr Scher. Ingen info tavla. Denna bil tillhörde de 20 bilar som ingick i Fritz Schlumpfs återköp från J.W Shakespeare till Mulhouse. Idag värderad till 1,3 mill.
Bugatti. Coupé, Type 55, 1931. Ref 1
Bugatti. Coupé, Type 55, 1931. Ref. 1. Ingen Info tavla.
Bugatti. Coach, Type 46, 1933. Ref. 1
Bugatti. Coach, Type 46, 1933. Ref. 1. 8 cyl, 5350 cc, 140 cv, 140 km/h. Ingen Info tavla
Bugatti. Coach Type 57, 1936. Ref. 1
Bugatti. Coach Type 57, 1936. Ref. 1. 8 cyl. 3257 cc, 135 cv, 150 km/h.
Bugatti. Berline, Type 57, 1939. Ref. 1.
Bugatti. Berline, Type 57, 1939. Ref. 1. 8 cyl. 3257 cc, 135 cv, 150 km/h. Ch no 55764. Reg nr i Schweiz BE-10551. Ingen info tavla. Denna bil tillhörde de 20 bilar som ingick i Fritz Schlumpfs återköp från J.W Shakespeare till Mulhouse. Idag värderad till 1,3 mill.
Bugatti. Cabriolet Type 57 C, 1938. Ref. 1
Bugatti. Cabriolet Type 57 C, 1938. Ref. 1. 8 cyl, 3257 cc, 180 cv, 180 km/h. Ingen info tavla.
Bugatti. Coach Type 57, 1937. Ref. 1.
Bugatti. Coach Type 57, 1937. Ref. 1. Coach, type 57, 1937. 8 cyl, 3257 cc, 135 cv, 150 km/h.
Bugatti. Cabriolet Type 57 SC, 1938. Ref. 1.
Bugatti. Cabriolet Type 57 SC, 1938. Ref. 1. 8 cyl. 3257 cc, 210 cv, 215 km/h. Värderad till $400000. Denna bil tillhörde de 20 bilar som ingick i Fritz Schlumpfs återköp från J.W Shakespeare till Mulhouse.
Bugatti. Coach Type 57, 1936. Ref. 1.
Bugatti. Coach Type 57, 1936. Ref. 1. 8 cyl, 3257 cc 125 cv, 150 km/h. Ingen info tavla.
Bugatti. Roadster, type 55, 1932. Ref. 1
Bugatti. Roadster, type 55, 1932. Ref. 1. Ch nr. 55215. Första ägare M. Prior. Ingen info tavla. 8 cyl, 2260 cc, 180 cv, 180 km/h. Ingen info tavla. Denna bil tillhörde de 20 bilar som ingick i Fritz Schlumpfs återköp från J.W Shakespeare till Mulhouse. Idag värderad till 1,3 mill.
Bugatti. Roadster, Type 55, 1933. Ref. 1
Bugatti Type. Roadster,  55, 1933. Ref. 1 8 cyl, 2261 cc, 180 cv, 180 km/h. Ingen info tavla.
Bugatti Type. Cabriolet, Type 57, 1936. Ref. 1
Bugatti, Cabariolet, Type 57, 1936. Ref. 1. 8 cyl, 3257 cc, 150 cv, 150 km/h. Ingen info tavla.
Bugatti. Coach Type 57, 1935. Ref. 1.
Bugatti. Coach Type 57, 1935. Ref. 1. 8 cyl, 3257 cc, 135 cv, 150 km/h.
Bugatti. Coupé, Type 57 C, 1936. Ref. 1.
Bugatti. Coupé, Type 57 C, 1936. Ref. 1. 8 cyl, 3257 cc, 160 cv, 180 km/h.
El Bugatti för persontransporter in fabriksområdet. Ref 1
Bugatti Pheaton Type 56. 1931. Ref. 1. Värderad till $175000. Elektriskt driven Bugatti för persontransporter in fabriksområdet. 3 st byggdes 1931. Såldes för 10000 francs 1931.   Denna bil tillhörde de 20 bilar som ingick i Fritz Schlumpfs återköp från J.W Shakespeare till Mulhouse.Ref. 1

Rekonstruktionen av Royale Esder. Kaross formen. Ref. 1
Rekonstruktionen av Royale Esder. Kaross formen. Ref. 1
Den fördiaga kopian av Royale 41 Esder. Ref. 1
Den färdiga rekonstruktionen av Royale 41 Esder. 1975 - 1990. En sak som ej ser bra ut är bakaxelns spårvidd. Dock hittar jag ingen uppgiftom detta.
Från början var det så här. 41111. Levererades först till Armand Esder. Kallas ofta för Esder bilen. Den var försedd med Roadster kaross och känd för att ha levererats utan lyktor. Denna bil fick 1932 en Coupé deVille kaross på order av Jean Bugatti utförd av Karosseri makare Henri Binder och blev då "Binder bilen".1986 köptes den av General William Lyon USA. Volkswagen köpte 1999 41111 bilen för $20 mill. Ref. 1.

Sid 4

Tillbaka

Sida i reserv

Alla Bugatti bilar på museet.
   
   

Sid 5

Tillbaka

Sökregister Bugatti bilar.

Register för Bugatti på museet i denna webbsid. Sorterade efter Type nummer.

 
Type 13 Bugatti. Torpedo Type 13, 1913
       
       
Type 16 Bugatti. Biplace Sport Type 16 1912      
       
Type 17 Bugatti. Torpedo type 17. 1914      
       
       
Type 19 Bugatti. Torpedo Type 19 "Bebe" 1911      
       
       
Type 30 Bugatti Type 30. 1925      
       
       
Type 38 Bugatti Torpedo Type 38, 1927 Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 38 1927    
     
       
Type 40 Bugatti. Berline Type 40, 1928  Bugatti, Torpedo Biplace Sport Type 40 1926    
       
       
Type 41
Bugatti. Limousine, Type 41, Royale, 1933
     
       
Type 42      
Type 43      
Type 44      
       
Type 45      
       
Type 46 Bugatti. Berline, Type 46, 1933 Bugatti Berline, Type 46S, 1934 Bugatti. Limousine, Type 46, 1930 Bugatti. Coach, Type 46, 1933
       
Type 47      
       
Type 48      
       
Type 49 Bugatti. Berline, Type 49, 1933 Bugatti. Berline, Type 49, 1934 Bugatti. Limousine, Type 49, 1934 Bugatti. Coupé, Type 49, 1933
Bugatti. Coupé, Type 49, 1933      
Type 50 Bugatti. Cabriolet, Type 50 T, 1936 Bugatti. Cabriolet, Type 50 T, 1936    
       
Type 51      
       
       
Type 55 BBugatti. Coupé Type 55, 1932 Bugatti. Roadster, type 55, 1935  Bugatti. Roadster, type 55, 1935 Bugatti. Coupé, Type 55, 1932
Bugatti. Roadster, type 55, 1932 Bugatti Type. Roadster,  55, 1933    
Type 56      
       
Type 57 Bugatti. Berline, Type 57C, 1938 Bugatti. Berline, Type 57C, 1938 Bugatti. Berline, Type 57C, 1939 Bugatti. Cabriolet, Type 57, 1936
Bugatti. Coach Type 57, 1936 Bugatti. Berline, Type 57, 1939 Bugatti. Cabriolet Type 57 C, 1938 Bugatti. Coach Type 57, 1937
 Bugatti. Cabriolet Type 57 SC, 1938 Bugatti. Coach Type 57, 1936 Bugatti, Cabariolet, Type 57, 1936 Bugatti. Coach Type 57, 1935
Bugatti. Coupé, Type 57 C, 1936      
       
       
Type 58      
       
Type 59      
       
Type 60      
       
Type 61      
       
Type 62      
       
Type 63      
       
Type 64 Bugatti. Coach, Type 64, 1939      
       
Type 65      
       
Type 66      
       
       
Type 73 Bugatti. Coach, Type 73A, 1947      
       
Type 74      
       
       
       
Type 100      
       
Type 101 Bugatti Coach, Type 101, 1954 Bugatti. Coach Type 101. 1952 Bugatti. Coach, Type 101, 1951  
       

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de

Referens 6: ©Mercedes Benz https://www.mercedes-benz.se/passengercars/the-brand/history/events.module.html
Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-