Byggnad av Bugatti. ref. 1
Bugatti chassi. Ref. 1
Museumresan till Mulhouse 2018
Bugatti museum. Bilar WWI - WWII.
Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2018
Till startsida

sedan 060110
Uppdaterad
2018-11-12
© Björn Bellander
web counter
web counter
Bugatti museet (över 600 bilder), delas i 3 webbsidor.
Bugatti museet bilar till WWI, Bugatti museet bilar WWI-WWII, Bugatti museet bara Bugatti bilar, Sinsheim museet 2018, Porsche museet 2018, NSU museet 2018, Besok Otto Walz, Mercedes museet 2018, Peugeot museet.

Se även museum resan 2000: Sinsheim museet 2000, Mercedesmuseet 2000, Porsche museet 2000 Bugatti museet 2000, Ziegenhagen museet 2000
Från museumbesöken visar jag några av de ca 2000 bilder jag tog. Denna Bugattisida visar bilder i tidsmässig ordning av besöket den 22/4.
S
ök register på bilmodell för denna webbsida.
Sök reg i bjorns-story.
Sökvägar på namn. Sid 1

Citroen. Torpedo Type C3, 1923, Mors. Torpedo Type SSS/12-14 hp, 1923, Lorraine-Dietrich. Torpedo, Type B3-6. 1923, Renault. Torpedo, Type MT, 1923, Peugeot. Torpedo, Type 161, 1922, Peugeot. Torpedo, Type 172, 1923, Scott. Type Tricar, 1923, Renault. Torpedo Type EU, 1919Renault. Limousine , TypeEU, 1920, Renault. Limousine , TypeEU, 1920, Audi. Torpedo, Type E21/78, 1924, Amilcar. Biplace Sport, Type CGSS,

Sid 1

Skapad 20180319

Bilder 1 - 25

Till startsida

Citroen. Torpedo Type C3, 1923. Ref. 1
Citroen. Torpedo Type C3, 1923. Ref. 1
Citroen story
Mors. Torpedo Type SSS/12-14 hp, 1923. Ref. 1
Mors. Torpedo Type SSS/12-14 hp, 1923. Ref. 1
Mors story
Lorraine-Dietrich. Torpedo, Type B3-6. 1923. Ref. 1
Lorraine-Dietrich. Torpedo, Type B3-6. 1923. Ref. 1
Lorraine-Dietrich
Renault. Torpedo, Type MT, 1923. Ref. 1
Renault. Torpedo, Type MT, 1923. Ref. 1
Renault story
Om Renault
Peugeot. Torpedo, TYPE 161, 1922. Ref. 1
Peugeot. Torpedo, TYPE 161, 1922. Ref. 1
Peugeot
Brookland Peugeot
Peugeot story
Peugeot. Torpedo, Type 172, 1923. Ref. 1
Peugeot. Torpedo, Type 172, 1923. Ref. 1
Peugeot
Brookland Peugeot
Peugeot story
Scott. Type Tricar, 1923. Ref. 1
Scott. Type Tricar, 1923. Ref. 1
Renault. Torpedo Type EU, 1919. Ref. 1
Renault. Torpedo Type EU, 1919. Ref. 1
Renault story
Om Renault

Louis Renault
Renault. Limousine , TypeEU, 1920. Ref. 1
Renault. Limousine , Type EU, 1920. Ref. 1
Renault story
Om Renault

Svensk renault 1909
Berliet. Torpedo, Type VL, 1920. Ref. 1
Berliet. Torpedo, Type VL, 1920. Ref. 1.
Berliet Wiki
Audi. Torpedo, Type E21/78, 1924. Ref. 1
Audi. Torpedo, Type E21/78, 1924. Ref. 1
Audi
Audi museum
Salmson. Biplace, Sport, Type Val 3, 1928. Ref. 1
Salmson. Biplace, Sport, Type Val 3, 1928. Ref. 1
Salmson
Amilcar. Biplace Sport, Type CGSS. Ref. 1
Amilcar. Biplace Sport, Type CGSS. Ref. 1.
Amilcar
Svensk Amilcar


Bilar 1919-1945.

Citroen. Torpedo Type C3, 1923. Ref. 1.
Citroen. Torpedo Type C3, 1923. Ref. 1.
4 cyl, 5 hp, 856 cc, 11 cv. 60 km/h. Att starta med biltillverkning krävdes redan efter WWI att man hade mycket pengar. Det hade André Citroên. Han hade nämligen uppfunnit den sk. W-kuggen/Pilkugg(Chevron gear). Dess utseende blev Citroens signum för all tid framåt. Detta var Frankrikes folkvagn. Med sina 11 hk hade den svårigheter i de franska alperna. Utamärkande var bilen bak som var utformat som en ankstjärt, vilket blev populärt. Levererades endast med gul lackering.
Citroen. Torpedo Type C3, 1923. Ref. 1.
 Citroen. Torpedo Type C3, 1923. Ref. 1. Detalj. Efter WWI fanns mängder med högt kvalificerade ingenjörer som lärt sig yrket under kriget. Bland dessa fanns Lucien Rosengart och Salomon Jules. På dessa spenderade André Citren sina pengar och gav dem uppgiften att konstruera just bilen på bild. Till denna biltyp följde möjligheten att köpa reservdelar som passade och ett uppgjort serviceschema..
Mors. Torpedo Type SSS/12-14 hp, 1923
Mors. Torpedo Type SSS/12-14 hp, 1923. Ref. 1. 4 cyl. 1978 cc. 90 km/h. Emilie Mors startade biltillverkning i Paris 1898 och efter försök med ångbilar 1895 kom en bil 1910. Dn drevs med kedja och fick namnet kettenwagen. Bugatti slog sig senare ihop med Mors. Nu har utvecklingen gått framåt. Se Sinsheim.
Mors. Torpedo Type SSS/12-14 hp, 1923. Ref. 1.
Mors. Torpedo Type SSS/12-14 hp, 1923. Ref. 1. Detalj. Motorn var av Knight system. André Citroen var styrande i Mors och tog 1919 över och integrerade Mors i Citroen.
Mors. Torpedo Type SSS/12-14 hp, 1923. Ref. 1.
Mors. Torpedo Type SSS/12-14 hp, 1923. Ref. 1.  Detalj.
Lorraine-Dietrich. Torpedo, Type B3-6. 1923. Ref. 1
Lorraine-Dietrich. Torpedo, Type B3-6. 1923. Ref. 1.  6 cyl, 3444 cc, 62 cv, 120 km/h. Existerade 1871-1934. 1908 infördes kardan och enblocksmotorer.
Lorraine-Dietrich. Torpedo, Type B3-6. 1923. Ref. 1.
 Lorraine-Dietrich. Torpedo, Type B3-6. 1923. Ref. 1. Detalj. Under WWI tillverkade man flygmotorer. 1925 och 1926 van man LeMans 24 timmars.
Lorraine-Dietrich. Torpedo, Type B3-6. 1923. Ref. 1.
Lorraine-Dietrich. Torpedo, Type B3-6. 1923. Ref. 1. Detalj.
Renault. Torpedo, Type MT, 1923. Ref. 1
Renault. Torpedo, Type MT, 1923. Ref. 1. Louis Renault var textil handlare, men trots det byggde han sin första bil 1897. En tillverkades i familjens hus i Boulonge-Billancourt. Tllsammans med sina bröder Marcel och Fernand startade man en bilfirma. Motorn som användes var DeDion eller Aster
Peugeot. Torpedo, Type 161, 1922. Ref. 1
Peugeot. Torpedo, Type 161, 1922. Ref. 1  Peugeot är det näst äldsta bilmärket i världen som började tillverka bilar, första var ju Benz. Dock härstammar Peugeot, som företag, redan från tiden 1810.
Peugeot. Torpedo, Type 172, 1923. Ref. 1
Peugeot. Torpedo, Type 172, 1923. Ref. 1. Familjen Peugeot bestod av Armand, hans kusiner Eugéne, Pierre, Robert och Jules. De delade upp verksamheten på verktyg, cyklar och motorcyklar medan Armand tog hand om bilarna.
Peugeot. Torpedo, Type 172, 1923. Ref. 1
Peugeot. Torpedo, Type 172, 1923. Ref. 1. Han gjorde sina första bilförsök genom att försöka sälja en ångbil på tre hjul 1888. Intresset bland köparna var svalt och Armand förstod att detta var inte det framdrivningssätt som var användbart.
Peugeot. Torpedo, Type 172, 1923. Ref. 1
Peugeot. Torpedo, Type 172, 1923. Ref. 1. 1900 var Peugeot Europas största bilfabrik.
Ettore Bugatti  gjorde sig känd 1910 genom att erbjuda licens för tillverkning av en bilkonstruktion. Han gick ut till bl.a. Wanderer och Peugeot. Av dessa nappade Peugeot.
Scott. Type Tricar, 1923. Ref. 1
Scott. Type Tricar, 1923. Ref. 1. 2-taktsmotor, 2 cyl. 573 cc, 12 cv, 80 km/h. En bil anpassad för transport av militär mateial. T. ex större kulsprutor. Hur detta var tänkt att utföras finns ingen uppgift om. Endast 5 överlevande exemplar finns att tillgå.
Scott. Type Tricar, 1923. Ref. 1
Scott. Type Tricar, 1923. Ref. 1. Ett fåtal byggdes för den privata marknaden.
Renault. Torpedo Type EU, 1919. Ref. 1
Renault. Torpedo Type EU, 1919. Ref. 1. 4 cyl. 2815 cc, 12 cv. 65 km/h. Louis Renault var textil handlare, men trots det byggde han sin första bil 1897. eEn gjordes i familjens hus i Boulonge-Billancourt. Tllsammans med siina bröder Marcel och Fernand startade man en bilfirma. Motorn som användes var DeDion eller Aster. Se länkar
Renault. Torpedo Type EU, 1919. Ref. 1
Renault. Torpedo Type EU, 1919. Ref. 1. Detalj.
Renault. Limousine , Type EU, 1920. Ref. 1
Renault. Limousine , TypeEU, 1920. Ref. 1. 4 cyl, 2815 cc, 12 cv 60 km/h. 1898 började Louis Renault och hans bröder Marcel och Fernand, att tillverka en bil med DeDion motor på 1.75 hk. Luftkyld med kardan och diff., 3-stegs växellåda med backväxel. En mycket avancerad konstruktion. 179 ex. såldes. Från 1902 ökade motorvolymerna upp till 6.3 l, på grund av kravet från tävlingsbilarna. Från 1904 till 1928 höll man fast vid en konstruktion med L-topp motor, gjutna cyl. block i par, magnettändning, termosifonkylning och kylaren placerad bakom motorn. 1905 kom modellerna AX och AG som var grunden till alla Renault bilar även de berömda Taxis d'la Marne. Paris taxibilar hjälpte till att flytta Franska armén under slaget vid Marne, vilket gjorde att man vill tro att tyska armén stoppades.
Renault. Limousine , Type EU, 1920. Ref. 1
Renault. Limousine , Type EU, 1920. Ref. 1. Detalj.
Berliet. Torpedo, Type VL, 1920. Ref. 1
Berliet. Torpedo, Type VL, 1920. Ref. 1. 4 cyl. 3306 ccc, 16 cv, 85 km/h. Marius Berliet började att bygga bilar redan 1894. En singel cyl motor kom 1900 och 2 cyl 1902. Han arbetade i en fabriks lokal som tagits över i Lyon. I början var bilen byggd på en träram men det byttes snart mot en stålram. Som flera andra försökte han kopiera den mycket dyrbara Mercedesbilen Simplex från denna tid. 1906 sålde han tillverkningslicens till Locomobile i Amerika
Audi. Torpedo, Type E21/78, 1924. Ref. 1.
Audi. Torpedo, Type E21/78, 1924. Ref. 1. 4 cyl, 5663 cc, 55 cv, 85 km/h. August Horch grundade Audi 1909 efter menings motsättningar i hans firma Horch. Dock kunde han inte behålla namnet utan tog istället det latinska ordet för det tyska Horch. Audi ingick sedan i Auto Union och efter kriget togs namnet Audi upp i Auto Union.
Salmson. Biplace, Sport, Type Val 3, 1928. Ref. 1.
Salmson. Biplace, Sport, Type Val 3, 1928. Ref. 1. 4 cyl. 1086 cc, 38 cv, 110 km/h. Företagt bildades 1890 av Emile Salmson för tillverkning av ångpannor, flygplan och från 1920 bilar. Svensken Georg Unné anställdes. När Salmson dog 1917 övetog Unné ledningen.
Salmson. Biplace, Sport, Type Val 3, 1928. Ref. 1.
Salmson. Biplace, Sport, Type Val 3, 1928. Ref. 1. Detalj.
Amilcar. Biplace Sport, Type CGSS. Ref. 1.
Amilcar. Biplace Sport, Type CGSS. 1926. Ref. 1. 4 cyl, 1074 cc, 35 cv, 120 km/h. Företaget fanns 1921-1939. Slogs samman med Hotchkiss 1937.
Den första Amilcar bilen var en cycle car som var med på Paris Motor Show 1921, där den kallades för voiturette. Det var Jules Solomon och Edmond Moyet som konstruerade denna bil. Denna typ ledde till en boom av sådana bilar, just på grund av den låga beskattningen. (Forts. nästa ruta.)
Amilcar. Biplace Sport, Type CGSS. Ref. 1.
Amilcar. Biplace Sport, Type CGSS. 1926. Ref. 1. Detalj.
Den gav bilen en lägre skatt om den vägde max 350 kg. Amilcar var en mycket populär bil som fanns att få mellan 1921 och 1940. Den hade sin storhetstid vid mitten av 20-talet. Storhetstiden var inte en massiv bil försäljning, utan genom en sportvagnsmodell som var helt rätt i tiden, med vilken ägaren kunde ha framgång på tävlingsbanan.  (Forts. nästa ruta.)
Idén från början var att producera en bil 1921, som passade in i den tidens skattesystem. Den första som gjordes var en cykelbil. Sedan gjorde man en bil som skulle passa precis i beskattningen. Den fick inte ha en större motor än 1100 cc vikt max 350 kg utan allt extra. Om den innehöll dessa regler kallades den för cycle car och beskattades med 100 franc per år. Gick den över var det i Frankrike en Voiturette. Den första Amilcar bilen var en cycle car som var med på Paris Motor Show 1921.
Under 20 talet kom man med en mycket populär sportvagnsmodell. Den benämndes CGS "Grand Sport" 1924. Den utvecklades till en ytterligare bil CGSS 1927, vilket naturligtvis var en vinnande bil på tävlingsbanan. 1930-talet hade man kommit ikapp vad man hade råd med.
Ett finansbolag Sofia övertog makten över Amilcar mest på grund av dålig försäljning på 30-talet. Den sista bilen som kom ut var en Amilcar Pegase som fick en motor från Delahaye.

Chassi Rolls Royce. Ref. 1
Chassi Rolls Royce. Ref. 1.

Sökvägar på namn. Sid 2

Mercedes- Benz. Torpedo, Type 28/95, 1924, Mercedes-Benz. Biplace Sport, Type 720 SSK, 1929, Mercedes. Torpedo, Type 400, 1927, Lancia. Torpedo, Type Lambda, 1929, Lancia. Torpedo, Type Dilambda, 1929, Minerva. Torpedo AC, 1926, Mercedes. Torpedo, Type 400, 1925, Citroen. Torpedo Type C3, 1925, Mathis. Torpedo, Type P, 1924, Monet-Goyon. Torpedo, Type MV, 1925,
Sid 2

Tillbaka

Bilder 26 - 51

Mercedes- Benz. Torpedo, Type 28/95, 1924. Ref. 1

Mercedes- Benz. Torpedo, Type 28/95, 1924. Ref. 1
Mercedes Benz story
Mercedes Benz 28/95
Mercedes-Benz. Biplace Sport, Type 720 SSK, 1929. Ref. 1
Mercedes-Benz. Biplace Sport, Type 720 SSK, 1929. Ref. 1
Mercedes Benz 720
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1927. Ref. 1
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1927. Ref. 1
Mercedes Benz 400
Lancia. Torpedo, Type Lambda, 1929. Ref. 1
Lancia. Torpedo, Type Lambda, 1929. Ref. 1
Lancia Lambda
Lancia. Torpedo, Type Dilambda, 1929. Ref. 1
Lancia. Torpedo, Type Dilambda, 1929. Ref. 1
Lancia Lambda
Minerva. Torpedo, TYpe AC, 1926. Ref. 1
Minerva. Torpedo, Type AC, 1926. Ref. 1
Minerva
Svensk Minerva
Minerva Voiturette
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1925. Ref. 1
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1925. Ref. 1
Mercedes 1925
Mercedes museum 2002
Citroen, Torpedo, Type C, 1923. Ref. 1
Citroen, Torpedo, Type C, 1923. Ref. 1
Mercedes 1923
Citroen. Torpedo Type C3, 1925. Ref. 1
Citroen. Torpedo Type C3, 1925. Ref. 1
Citroen 1925
Citroen story
Citroen
Mathis. Torpedo, Type P, 1924. Ref. 1
Mathis. Torpedo, Type P, 1924. Ref. 1
Mathis
Monet-Goyon. Torpedo, Type MV, 1925. Ref. 1
Monet-Goyon. Torpedo, Type MV, 1925. Ref. 1
Monet Goyon

Bilar 1919-1945.

Mercedes- Benz. Torpedo, Type 28/95, 1924. Ref. 1.
Mercedes- Benz. Torpedo, Type 28/95, 1924. Ref. 1. 6 cyl, 7280, 1924.
Mercedes- Benz. Torpedo, Type 28/95, 1924. Ref. 1.
Mercedes- Benz. Torpedo, Type 28/95, 1924. Ref. 1. Detalj.
Mercedes-Benz. Biplace Sport, Type 720 SSK, 1929. Ref.
Mercedes-Benz. Biplace Sport, Type 720 SSK, 1929. Ref. 1. 6 cyl, 7065 cc, 170-235 CV, 200 km/h. Kompressorvagnarna som var Ferdinand Porsches konstruktion var bilar som främst användes i sportvagnstävlingar mot Alfa Romeo och Bentley. De var inte enbart för tävlingar utan kunde lika gärna köras på allmänna vägar. På grund av de framgångar de haft ville rikemanssönerna på den tiden ha en likadan. Man kunde då beställa en bil med motor enligt önskemål.
Mercedes-Benz. Biplace Sport, Type 720 SSK, 1929. Ref.
Mercedes-Benz. Biplace Sport, Type 720 SSK, 1929. Ref. 1. Detalj. Motorn hade en enkel överliggande kamaxel och Roots kompressor som drevs av vevaxeln. Detta var ett system som han sedan använde på Auto Union tävlingsbilar. Denna bil är försedd med den största motorn på 7,1 liter. 42 bilar byggdes av vilka ca 20 finns kvar.
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1927. Ref. 1
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1927. Ref. 1. 6 cyl, 3920 cc, 70-100 cv, 130 km/h. Detta är också en kompressorbil konstruerad av Porsche.
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1927. Ref. 1
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1927. Ref. 1. Detalj.
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1927. Ref. 1
 Mercedes. Torpedo, Type 400, 1927. Ref. 1. Detalj.
Lancia. Torpedo, Type Lambda, 1929. Ref. 1
Lancia. Torpedo, Type Lambda, 1929. Ref. 1. 4 cyl, 2575 cc, 69 cv, 120 km/h.  Ceirano Battista 1860-1912. Han hade flyttat till Turin för att utbilda sig med sina bröder. Här hyrde man en lokal och började tillverka cyklar 1890. I denna verkstad arbetade 2, som senare skulle bli berömda racerförare, Felice Nazzarro och Vincenso Lancia 1881-1937. Dessa personer visste vad en bil var på den tiden och ytterligare en person Aristide Faccioli. De designade en bil som försågs med en 633 cc stor motor. Denna bil gjorde viss succé. (forts nästa bild)
Lancia. Torpedo, Type Lambda, 1929. Ref. 1.
Lancia. Torpedo, Type Lambda, 1929. Ref. 1. Detalj. Nu dyker Giaovanni Agnelli och Carlo Biscaretti upp. De var investerare och köper Baptistas lilla företag och startar det som senare skulle bli Fiat 1899. Vicenso Lancia blev kvar men fick förstås inte utrymme att skapa sina konstruktioner. (forts nästa bild)
Lancia. Torpedo, Type Lambda, 1929. Ref. 1.
Lancia. Torpedo, Type Lambda, 1929. Ref. 1. Detalj. 1906 startar han sitt företag Lancia och producerar en bil, som med tiden skulle kännas igen på sin speciella framvagnsupphängning med parallell fjädring samt en motor V4 eller V6 där cylindrarna låg i 60°, samt en kaross som var självbärande
Lancia. Torpedo, Type Dilambda, 1929. Ref. 1
 Lancia. Torpedo, Type Dilambda, 1929. Ref. 1. 8 cyl, 3960 cc, 100 cv, 120 km/h
Lancia. Torpedo, Type Dilambda, 1929. Ref. 1.
Lancia. Torpedo, Type Dilambda, 1929. Ref. 1. Detalj.
Lancia. Torpedo, Type Dilambda, 1929. Ref. 1
Lancia. Torpedo, Type Dilambda, 1929. Ref. 1. Detalj.
Minerva. Torpedo AC, 1926. Ref. 1
Minerva. Torpedo AC, 1926. Ref. 1. 6 cyl, 3400 cc, 75 cc, 100 km/h. När bilmärket studeras visar det sig inte ha finns någon spännande historia. Sylain De Jong, bröder, startade cykeltillverkning i början av 1890-talet, nästan samtidigt gjordes mindre motorer och man blev stortillverkare av sådana för motorcyklar. De producerade  även en egen motorcykel som sålde ganska bra.
Minerva. Torpedo AC, 1926. Ref. 1.
Minerva. Torpedo AC, 1926. Ref. 1. Detalj. Det tåget hoppade Minerva på. Dessutom bytte man motor i och med att man köpte licens för Knight dubbelkolv slid motor. Från 1909 var alla bilar som levererades försedda med slidmotor. Det som gjorde att Minerva kunde hålla på med lyxbilar för en liten kundkrets var att Belgien var det första land som införde pansarbilar i sin armé. För detta passaade Minervas chassi bra.
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1925. Ref. 1
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1925. Ref. 1. 6 cyl. 3920 cc, 100 cv, 120 km/h
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1925. Ref. 1.
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1925. Ref. 1. Detalj.
Citroen, Torpedo, Type C, 1923. Ref. 1
Citroen, Torpedo, Type C, 1923. Ref. 1. 4 cyl, 856 cc, 11 cv, 60 km/h. Att starta med biltillverkning krävdes redan efter WWI att man hade mycket pengar. Det hade André Citroên. Han hade nämligen uppfunnit den sk. W-kuggen/Pilkugg(Chevron gear). Dess utseende blev Citroens signum för all tid framåt.
Citroen, Torpedo, Type C, 1923. Ref. 1.
Citroen, Torpedo, Type C, 1923. Ref. 1. Detalj. Efter WWI fanns mängder med högt kvalificerade ingenjörer som lärt sig yrket under kriget. Bland dessa fanns Lucien Rosengart och Salomon Jules. På dessa spenderade André sina pengar och gav dem uppgiften att konstruera just den bil som visas.
Citroen. Torpedo Type C3, 1925. Ref. 1
Citroen. Torpedo Type C3, 1925. Ref. 1. 4 cyl. 854 cc, 11 cv, 60 km/h. Andre tog hand om det som ägare av en bil krävde. Service och kontrollerade kostnader. Till denna biltyp följde möjligheten att köpa reservdelar som passade. Dessutom följde med bilen utförliga kostnader för reparationer. Ett rullande service program fanns också med fasta kostnader.
Citroen. Torpedo Type C3, 1925. Ref. 1
Citroen, Torpedo, Type C, 1925. Ref. 1. Detalj. Allt detta tyckte köparen om och hela 81000 exemplar av grundmodellen C, såldes fram till 1926.
Mathis. Torpedo, Type P, 1924. Ref. 1
 Mathis. Torpedo, Type P, 1924. Ref. 1. 4 cyl, 760 cc, 9,5 cv, 65 km/h.
Monet-Goyon. Torpedo, Type MV, 1925. Ref.
 Monet-Goyon. Torpedo, Type MV, 1925. Ref. 1. 1 cyl, 350 cc, 6 cv, 60 km/h. Denna bilmodell kallades för cycle car då den var anpassad till en skatteregel som bestämde en maxvikt av 350 kg.
Monet-Goyon. Torpedo, Type MV, 1925. Ref. 1.
Monet-Goyon. Torpedo, Type MV, 1925. Ref. 1. Detalj. Det mest synliga intresanta är framaxeln.
 Monet-Goyon. Torpedo, Type MV, 1925. Ref. 1.
 Monet-Goyon. Torpedo, Type MV, 1925. Ref. 1. Detalj. Fjädersystemet fram tar upp krafter som är riktade nästan horisontellt. Se bild.
 

Chassi Rolls Royce. Ref. 1
Chassi Rolls Royce. Ref. 1.

Sökvägar på namn. Sid 3

Senechal, Biplace, Sport Type SS, 1925, Amilcar. Coach. Decouvrable, Type B38, Compound, 1938, Hispano Suiza. Limousine K6, 1935, Ballot. Berline, Type RH3, 1930, Horch. Limousine, Type 450, 1931, Horch. Cabriolet, Type 670, 1932, Farman, Limousine, NF1, 1928, Peugeot. Coach , Type 174, 1924, Hispano-Suiza. Cabriolet J12, 1933, Voisin. Type M1, 1919, Hispano-Suiza. Coupé, Chauffeur, J12. 1934,
Sid 3

Tillbaka

Bilder 51 - 73

Senechal, Biplace, Sport Type SS, 1925. Ref. 1
Senechal, Biplace, Sport Type SS, 1925. Ref. 1
Senechal
Amilcar. Coach. Decouvrable, Type B38, Compound, 1938. Ref. 1
Amilcar. Coach. Decouvrable, Type B38, Compound, 1938. Ref. 1
Amilcar
Delage. Berline, Type D6-11, 1933. Ref. 1

Delage. Berline, Type D6-11, 1933. Ref. 1
Delage
Svensk Delage
Hispano Suiza. Limousine K6, 1935. Ref. 1
Hispano Suiza. Limousine K6, 1935. Ref. 1
Hispano Suiza
Ballot. Berline, Type RH3, 1930. Ref. 1
Ballot. Berline, Type RH3, 1930. Ref. 1
Ballot
Horch. Limousine, Type 450, 1931. Ref. 1
Horch. Limousine, Type 450, 1931. Ref. 1
Horch
Horch. Cabriolet, Type 670, 1932. Ref. 1
Horch. Cabriolet, Type 670, 1932. Ref. 1
Horch
Peugeot. Coach , Type 174, 1924. Ref. 1
Peugeot. Coach , Type 174, 1924. Ref. 1
Peugeot
Brookland Peugeot
Peugeot story
Hispano-Suiza. Cabriolet J12, 1933. Ref. 1
Hispano-Suiza. Cabriolet J12, 1933. Ref. 1
Hispano Suiza
Hispano-Suiza J12
Voisin. Type M1, 1919. Ref. 1
Voisin. Type M1, 1919. Ref. 1
Voisin
Svensk Voisin
Hispano-Suiza. Coupé, Chauffeur, J12. 1934. Ref. 1
Hispano-Suiza. Coupé, Chauffeur, J12. 1934. Ref. 1
Hispano Suiza
Hispano-Suiza J12


Bilar 1919-1945.

Senechal, Biplace, Sport Type SS, 1925. Ref. 1
Senechal, Biplace, Sport Type SS, 1925. Ref. 1. 4 cyl. 969 cc, 32 cv, 105 km/h. 

Senechal, Biplace, Sport Type SS, 1925. Ref. 1.
Senechal, Biplace, Sport Type SS, 1925. Ref. 1.. Detalj. Nästan en kopia av T-Fordens fjädring av framaxeln.

Senechal, Biplace, Sport Type SS, 1925. Ref. 1.
Senechal, Biplace, Sport Type SS, 1925. Ref. 1.. Detalj.
Amilcar. Coach. Decouvrable, Type B38, Compound, 1938. Ref. 1
Amilcar. Coach. Decouvrable, Type B38, Compound, 1938. Ref. 1. 4 cyl, 1185 cc, 34 cv, 115 km/h. 1930-talet hade man kommit ikapp vad man hade råd med. Tillverkningen var nu så stor att man måste flytta till större lokaler i Paris. Man var tvungen att gå ut på marknaden och sälja personbilar. Kostnaderna steg nu genom att olika stora motorer, upp till 8 cyl. och upp till 2.45 liter, började tillverkas.
Delage. Berline, Type D6-11, 1933. Ref. 1
Delage. Berline, Type D6-11, 1933. Ref. 1. 6 cyl. 6001 cc, 63 cv, 105 km/h. Märket Delage startades 1905 och genom stora framgångar på den tidens tävlingar fick den ett gott ryckte. Främst var detta på grund av en 8 cylinders 1.5 L motor. 1935 köptes märket av Delahaye för att läggas ned 1954. Det byggdes 2000 exemplar av vilka det finns ett okänt antal överlevare.
Hispano Suiza. Limousine K6, 1935. Ref. 1
Hispano Suiza. Limousine K6, 1935. Ref. 1. 6 cyl. 5181 cc,  145 km/h.
Hispano Suiza. Limousine K6, 1935. Ref. 1.
Hispano Suiza. Limousine K6, 1935. Ref. 1. Detalj.
Ballot. Berline, Type RH3, 1930
 Ballot. Berline, Type RH3, 1930. Ref. 1. 8 cyl, 3049 cc, 68 cv, 125 km/h. Företaget Ballot startade 1919 för att tillverka bilar. tidigare hade man försett andra tillverkare med motorer, vilket man var duktiga på. (forts. nästa bild)
Ballot. Berline, Type RH3, 1930
 Ballot. Berline, Type RH3, 1930. Ref. 1. Detalj. Man sålde motorer till Dellage och tävlingsmotorer till Peugeot. 1912-1914. Dessa avancerade motorer hade dubbla kamaxlar och 4 ventiler/cyl. Den första standardbilen kom 1921, men endast 50 st tillverkades.  (forts. nästa bild)
Ballot. Berline, Type RH3, 1930
 Ballot. Berline, Type RH3, 1930. Ref. 1. Detalj. Felet med Ballot var naturligtvis att den hade en alltför komplicerad motor och att karosseriet som är det som säljer inte var iögonfallande nog.
Ballot. Berline, Type RH3, 1930
 Ballot. Berline, Type RH3, 1930. Ref. 1. Detalj. Företaget togs över av Hispano-Suiza 1931 och året därpå försvann namnet Ballot.
Horch. Limousine, Type 450, 1931. Ref. 1
Horch. Limousine, Type 450, 1931. Ref. 1. 8 cyl. 4486 cc, 90 cv, 115 km/h. Grundades 1904 av August Horch 1886-1951. August Lämnade Horch 1909 och grundade istället Audi, som betyder samma som Horch. Sammanslogs med Audi, Wanderer och DKW 1932 till Auto Union.
Horch. Cabriolet, Type 670, 1932. Ref. 1
Horch. Cabriolet, Type 670, 1932. Ref. 1. 12 cyl, 5990, 120 cv, 140 km/h. 1018 st byggda. Grundades 1904 av August Horch 1886-1951.
Farman, Limousine, NF1, 1928. Ref. 1.
Farman, Limousine, NF1, 1928. Ref. 1. 8 cyl. 7065 cc, 126 cv, 130 km/h. Detta märke tillverkades av en flygplanstillverkare. Bilen är placerad  i Lyx salen, där det var svårt att fotografera pga det dåliga ljuset och fotostöd var ej tillåtet. Farman tillverkade flygplan under WWI. Ett sådant köptes av Hugo Sundstedt 1914, men havererade under utprovning i Frankrike. Efter rep. och sjukhusvistelse flög han sedan det till Malmö där planet slog runt vid landningen. Det hamnade sedan hos Södertelge Werkstäder. Det var lämpligt då Enoch Thulin behövde en motor att kopiera. Planet skänktes sedan till Svenska marinen. Hugo blev inkallad som pilot.
Peugeot. Coach , Type 174, 1924. Ref. 1
Peugeot. Coach , Type 174, 1924. Ref. 1. 4 cyl. 3828 cc, 75 cv, 100 km/h. Man kan tycka att Tyskland som hade tagit fram den första bilen och även lyckats producera den första masstillverkade motorn borde ha den största försäljningen. Men så var inte fallet. T.o.m. Benz sålde bättre i Frankrike än i Tyskland.
Hispano-Suiza. Cabriolet J12, 1933. Ref. 1
Hispano-Suiza. Cabriolet J12, 1933. Ref. 1. 12 cyl, 9400 cc, 200 cv, 140 km/h.
Voisin. Type M1, 1919. Ref. 1.
Voisin. Type M1, 1919. Ref. 1. 4 cyl, 3969, 16 cv, 60 km/h. Gabriel Voisin var den ädre av två bröder. Den yngre, Charles, började med flygplanskonstruktioner tillsammans med Bleriot i början av 1900-talet. Han bröt med Bleriot och erbjöd Gabriel att bli delägare i den flygfabrik som öppnades.
Voisin. Type M1, 1919. Ref. 1
Voisin. Type M1, 1919. Ref. 1. Detalj. Första världskriget var naturligtvis en framgång för flygkonstruktörer och mängder av plan byggdes. Ett plan levererades till Ask-Nyrop i Malmö.  Efter kriget tog man upp biltillverkning genom att först köpa en licens från Citroen. Gabriel hade speciella åsikter om hur man skulle bygga och använde mycket aluminium som kombinerades med trä.
Hispano-Suiza. Coupé, Chauffeur, J12. 1934. Ref. 1.
Hispano-Suiza. Coupé, Chauffeur, J12. 1934. Ref. 1. 12 cyl. 9400 cc, 200 cv, 140 km/h.
Hispano-Suiza. Coupé, Chauffeur, J12. 1934. Ref. 1.
Hispano-Suiza. Coupé, Chauffeur, J12. 1934. Ref. 1. Detalj

Chassi Rolls Royce. Ref. 1
Chassi Rolls Royce. Ref. 1

Sökvägar på namn. Sid 4

Isotta Fraschini. Type 8A, Saloon 1928, Rolls Royce. Silver Ghost 1924, Rolls Royce. Silver Ghost, 1921, Mercedes Benz. Cabriolet 770K. 1938, Rolls Royce. Berlina, Phantom 1, 1928, Hispano Suiza. Coupe Chauffeur, 1934, Mercedes Benz. 720 SS Cabariolet. 1929, Farman. Coupé Chauffeur, Type A6B, 1923, Panhard Levassor, Coupé, Chauffeur X26, 1915,
Sid 4

Tillbaka


Bilder 76 - 90

De bilder av info text som fattas här beror på den mörka lokalen. Det gjorde att bländar var öppen för länge och kameran kunde ej hållas stilla tillräckligt länge. Det var ej tillåtet med blixt. Bilarna var ju belysta så där gick det bättre i de flesta fall.

Mercedes Benz. Cabriolet 770K. 1938. Ref. 1
Mercedes Benz. Cabriolet 770K. 1938. Ref. 1
Rolls Royce. Berlina, Phantom 1, 1928. Ref. 1
Rolls Royce. Berlina, Phantom 1, 1928. Ref. 1
Voisin. Berline C28, 1936. Ref. 1
Voisin. Berline C28, 1936. Ref. 1
Voisin
Svensk Voisin
Robert Svendsen
Mercedes Benz. 720 SS Cabariolet. 1929. Ref. 1
Mercedes Benz. 720 SS Cabariolet. 1929. Ref. 1
Panhard Levassor, Coupé, Chauffeur X26, 1915. Ref. 1
Panhard Levassor, Coupé, Chauffeur X26, 1915. Ref. 1

Bilar 1919-1945.

Isotta Frschini. Type 8A Saloon, 1928. Ref. 1
Isotta Fraschini. Type 8A, Saloon 1928. Ref. 1. 7300 cc. Isotta Fraschini var ett företag som i grunden tjänade sina pengar på flyg och marinmotorer. För att anvönda sina pengar startade man biltillverkning, men var först agent för Renault bilar. Man tillverkade en bil med stora inflenser av Mercedes Simplex ca 1904. Detta gjorde att igenjören Giustino Gattaneo anställdes och en ny fabrik byggdes. Man släppte in Lorraine-Dietrich för att utnyttja den basmodell som Bugatti gjort där. (forts. nästa bild)
Isotta Fraschini. Type 8A, Saloon 1928. Ref. 1. 7300 cc.
Isotta Fraschini. Type 8A, Saloon 1928. Ref. 1. 7300 cc. Bilarna var stora, dyra och luxiösa och deras marknad var främst i USA dit 75 % av produktionen gick. Mest känd model var just type 8 som kom efter WWI. Efter kriget försökte man sig på en ny bil, Monterosa, men man var inte itakt med tiden, då 20 tillverkades och ingen såldes. Bildelen lades ned 1949, men Isotta Fraschini fortsatte som motortillverkare, bl.a med motorer till torpedbåtar för Svenska Marinen. Länk om motorer.
Rolls Royce. Silver Ghost 1924. Ref. 1.
Rolls Royce. Silver Ghost 1924. Ref. 1. 6 cylinder. Två personer med kunskaper och mål i livet träffades inte av en slump utan man hade hört talas om varandra. Henry Edmunds hade bjudit in dem till Midlands Hotel i Manchester den 4 maj 1904. Den ena med namnet Henry Royce, en skicklig ingenjör och Charles Rolls, en återförsäljare av bilar. Sir Henry Royce hade byggt en bil redan 1902, Royce 10. och ansåg att det var en bra produkt men kunde förbättras speciellt på motorsidan. Den var försedd men en tvåcylinder motor.
Rolls Royce. Silver Ghost, 1921. Ref. 1
Rolls Royce. Silver Ghost, 1921. Ref. 1. 6 cylinder, 7428 cc, 100 km/h. Charles Rolls hade sålt bilar främst Franska då andra länder sällan exporterade sina. Han var inte speciellt nöjd med den kvalité bilarna hade.  Royce hade bevisats sin bils kvalité med kontrollerade tester. Vid detta möte kom man överens om att Rolls skulle sälja allt som Royce kunde producera. Sir Henry Royce var förutom bilbyggare också uppfinnare. Ett att hans patent från denna tid var att glödlampan till bilar utformades med en bajonettfattning. Så är dessa i stor utsträckning fortfarande tillverkade. Charles Rolls var en utbildad mekaniker i Cambridge.
Mercedes Benz. Cabriolet 770K. 1938. Ref. 1
 Mercedes Benz. Cabriolet 770K. 1938. Ref. 1. Denna Mercedes såg jag vid mitt besök 2000. Kallade den då för Maharadja Delight. Den saknar motor och fälgarna fram är från ford på tidigt 30-tal. Se hur högt framvagnen står.
 Mercedes Benz. Cabriolet 770K. 1938. Ref. 1.
 Mercedes Benz. Cabriolet 770K. 1938. Ref. 1.
Rolls Royce. Berlina, Phantom 1, 1928. Ref. 1
 Rolls Royce. Berlina, Phantom 1, 1928. Ref. 1. 6 cyl. 7668 cc, 120 km/h.  Under mellankrigsperioden utvecklade Rolls Royce flygmotorer och gjorde de bästa, dvs starkaste. Denna motor kallades för R-motorn, som började med en effekt av 810 ps. Senare utvecklad och tillverkad av Packard i USA senare brömd med namnet Merlin.
Isotta Fraschini. Coupé Laundelet, 1928. Ref. 1
Isotta Fraschini. Coupé Laundelet, 1928. Ref. 1. 8 cyl, 7300 cc.
Hispano Suiza. i. Coupe Chauffeur, J12. Ref. 1
 Hispano Suiza. Coupe Chauffeur, 1934. Ref. 1. 12 cyl. 9400 cc, 200 cv, 140 km/h.
Voisin. Berline C28, 1936. Ref. 1.
Voisin. Berline C28, 1936. Ref. 1. 6 cyl. 3315 cc, 100cv, 140 km/h. Gabriel Voisin var den ädre av två bröder. Den yngre, Charles, började med flygplanskonstruktioner tillsammans med Bleriot i början av 1900-talet. Han bröt med Bleriot och erbjöd Gabriel att bli delägare i den flygfabrik som öppnades. 1907 lyckades Charles göra sin första flygning på ca 60 meter. Denna utvecklades till allt längre turer. Charles dog 1912 i en bilolycka och brodern Gabriel tog över. Dansken Robert Svendsen flög över öresund med ett Voisin biplan.
Mercedes Benz. 720 SS Cabariolet. 1929. Ref. 1
Mercedes Benz. 720 SS Cabariolet. 1929. Ref. 1. 6 cyl. 7100 cc, 200 cv.
Farman. Coupé Chauffeur, Type A6B, 1923. Ref. 1
Farman. Coupé Chauffeur, Type A6B, 1923. Ref. 1. 6 cyl. 6600 cc, 4 överlevande ex. Dubbel fjädring fram och bak med tvärgående blad och kantilever-fjädring.
Farman. Coupé Chauffeur, Type A6B, 1923. Ref. 1.
Farman. Coupé Chauffeur, Type A6B, 1923. Ref. 1. Detalj.
Panhard Levassor, Coupé, Chauffeur X26, 1915. Ref. 1
Panhard Levassor, Coupé, Chauffeur X26, 1915. Ref. 1. 4 cyl, 3175 cc. Men Panhard som företag har funnits sedan långt före 1890, då man tillverkade maskiner för träbearbetning. Suget att tillfredställa marknaden med fordon kom genom ett dödsfall, licensavtal och ett giftermål. Den belgiska advokaten Sarazin som bevakade Daimlers patent i Europa var även involverad i Panhards bolag som delades med Emile Levassor. Det blev Panhard & Levassor.

Chassi Rolls Royce. Ref. 1
Chassi Rolls Royce. Ref. 1

Sid 5

Tillbaka

Sökregister

Register för Bugatti museet årgång mellan WWI - WWII

A Audi. Torpedo, Type E21/78, 1924

Amilcar. Biplace Sport, Type CGSS

Amilcar. Coach. Decouvrable, Type B38, Compound, 1938  
       
B Ballot. Berline, Type RH3, 1930      
       
C Citroen. Torpedo Type C3, 1923 Citroen. Torpedo Type C3, 1925,    
       
D      
       
E      
       
F Farman, Limousine, NF1, 1928 Farman. Coupé Chauffeur, Type A6B, 1923 Farman. Coupé Chauffeur, Type A6B, 1923  
       
G      
       
H Hispano Suiza. Limousine K6, 1935 Horch. Limousine, Type 450, 1931 Horch. Cabriolet, Type 670, 1932 Hispano-Suiza. Cabriolet J12, 1933
Hispano-Suiza. Coupé, Chauffeur, J12. 1934 Hispano Suiza. Coupe Chauffeur, 1934 Hispano Suiza. Coupe Chauffeur, 1934  
       
I Isotta Fraschini. Type 8A, Saloon 1928 Isotta Fraschini. Type 8A, Saloon 1928    
       
J      
K      
       
L Lorraine-Dietrich. Torpedo, Type B3-6. 1923  Lancia. Torpedo, Type Lambda, 1929  Lancia. Torpedo, Type Dilambda, 1929  
       
M Mors. Torpedo Type SSS/12-14 hp, 1923 Mercedes- Benz. Torpedo, Type 28/95, 1924 Mercedes-Benz. Biplace Sport, Type 720 SSK, 1929 Mercedes. Torpedo, Type 400, 1927
Minerva. Torpedo AC, 1926 Mercedes. Torpedo, Type 400, 1925 Mathis. Torpedo, Type P, 1924 Monet-Goyon. Torpedo, Type MV, 1925
Mercedes Benz. Cabriolet 770K. 1938 Mercedes Benz. 720 SS Cabariolet. 1929 Mercedes Benz. Cabriolet 770K. 1938 Mercedes Benz. 720 SS Cabariolet. 1929
       
N      
       
O      
       
P  Peugeot. Torpedo, Type 161, 1922 Peugeot. Torpedo, Type 172, 1923 Peugeot. Coach , Type 174, 1924 Panhard Levassor, Coupé, Chauffeur X26, 1915
Panhard Levassor, Coupé, Chauffeur X26, 1915      
       
R Renault. Torpedo, Type MT, 1923 Renault. Torpedo Type EU, 1919 Renault. Limousine , TypeEU, 1920 Renault. Limousine , TypeEU, 1920
Rolls Royce. Silver Ghost 1924 Rolls Royce. Silver Ghost, 1921 Rolls Royce. Berlina, Phantom 1, 1928 Rolls Royce. Silver Ghost 1924
Rolls Royce. Silver Ghost, 1921 Rolls Royce. Berlina, Phantom 1, 1928    
       
S Scott. Type Tricar, 1923 Senechal, Biplace, Sport Type SS, 1925    
       
T      
       
U      
       
V Voisin. Type M1, 1919
       
W      
       
Y      
Z      


Sid 6

Tillbaka

Reserv sida

Reserv sida

   



Andra museer i denna webbsida
Tillbaka


Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2002
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
National MC Museum Australia
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Porsche 2002
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2002
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 6: ©Mercedes Benz https://www.mercedes-benz.se/passengercars/the-brand/history/events.module.html

Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-