Bosse, Uffe, Björn och Tord Fika på Mercedes museum.
Bosse, Uffe, Björn och Tord. Fika på Mercedes museum
Museumresan 2018
Mercedes museum Stuttgart.
Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2018
Till startsida Mercedes webbsida

sedan 060110
Uppdaterad
2018-11-13
© Björn Bellander
web counter
web counter
Mercedes museet 2018, Bugatti museet bilar till WWI, Bugatti museet enbart Bugatti bilar, Bugatti museet bilar WWI-WWII, Sinsheim museet 2018, Porsche museet 2018, NSU museet 2018, Besok Otto Walz, Peugeot museet.
Bugatti museet (över 600 bilder), delas i 3 webbsidor.

Museiresan 2000: Sinsheim museet 2000, Mercedesmuseet 2000, Porsche museet 2000 Bugatti museet 2000, Ziegenhagen museet 2000
Innehåll denna sida om Mercedes museet.

Sid 1 Presentation av museet. Sid 2 Hur kommar man dit, Sid 3 Daimler och första motorn. Sid 4 Benz första bil och andra. Sid 5 Wilhelm Maybach. Sid 6 Daimler-Maybach tidiga fordon. Sid 7 Daimler-Maybach räslbundna fordon.
Sid 8 Maybach Last o tranportbilar Sid 9 Benz o Daimler motorer efter 1900. Sid 10 Sportbilar/Lyxbilar, Sid 11 Flygmotorer.
Sid 12 Sportbilar/Lyxbilar. Sid 13 Lyxbilar sid 2. Sid 14 Sportbilar i 300-serien. Sid 15 Utvecklingsproject.
Sid 16
Bantävlingsbilar. Sid 17 Grand Prix/Formelbilar. Sid 18 Streamliners.

Museumlänkar i bjorns-story.se
.

Sid 1

Skapad 20180319

Till startsida

Ich glaube an das Pferd. Ref. 1
Ich glaube an das Pferd. Ref. 1. Gamla platsen för besökare. Ref. 1
Gamla museets samlingsplats för besökare. Bommen t.h. var infart till besökspark. Fotografens plats är den nya stora rondellen.

Mercedes Benz

Mercedes Benz museum i Lyrestad

Mercedes Benz anläggningar i Stuttgart. Ref 49
Mercedes Benz anläggningar i Stuttgart. Vänstra byggnaden är museet. Ref. 49.

Museet som uppfattas som nybyggt stod färdigt 2006. Hit flyttade man de flesta objekt man hade från det gamla museet, som öppnade redan 1936 och sedan byggdes ut i flera omgångar.

Den nya byggnaden är mycket modern och man börjar sin vandring högst upp och betar av i vad man kallar en dubbel helix runda. Utställningsföremålen är naturligtvis uppställda i kronologiskt ordning med de äldsta högst upp.

Byggnaden är mycket stor och man kan ana att verksamheten består av mycket mer än bara ett museum. Den är uppbyggd som ett klöverblad och man kan välja på 3 olika besöksvägar som man kan vika av till och återvända.
I centrum är det ett stort atrium och man kan stå och titta ned på de olika "klöverbladens" utställda objekt.

De stora utrymmena har mycket plats över. Jag misstänker att vår vandring vek av flera gånger och att vi inte riktigt följde den rätta vägen. Därför är det troligt att vi missade flera saker.

Byggnaden är placerad på den gamla parkeringsplatsen. Där parkerade jag år 2000 vid mitt förra besök. Sedan väntade man på transport in på fabriksområdet med buss. Svårt att idag känna igen sig.
Idag 2018 kom vi alla fall rätt och började vår runda i hallen för de äldsta sakerna.

Detta var vad som mötte oss

Bilen är ett övergående fenomen. Ref. 1
Bilen är ett övergående fenomen. Man kan påstå att denna uppstoppade häst är en övergående visning. Ref. 1

Sid 2

Tillbaka







Så här kom vi till museet.

Den 21 april 2018 rullade vi ned i Mercedes beöksgarage Stuttgart. Det är spännande att åka ned i underjorden i dessa garage, som man inte alls känner till och har ingen försäkran att man kommer ut igen. Det gör man ju men det känns. I detta stora underjordsgarage gäller det att hitta en plats som man tror är närma ingången till museet. Det går aldrig och det blir alltid en lång promenad innan man hittar skylten Museet ovanför en glasdörr. Den ledde till en hiss. Sedan var det att trycka på rätt knapp för att  komma till museum våningen. Det gjorde vi nog inte vi för det blev återigen gå en lång väg genom en försäljningslokal för att komma till något som liknade en entré. Här skulle vi ta ytterligare en hiss för att åka upp till översta våningen, där man låter besökarna börja sin vandring genom museet. Vi kom upp till en mycket stor hall . Mitt på golvet i en belyst cirkel stod en riktigt gammal motor och 2 gamla bilar, runt om efter väggarna fanns flera utställnngsobjekt. Nu skulle äventyret Mercedes-Benz börja.....

Sid 3

Tillbaka

Grandfather´s clock. Ref. 1
Info. Grandfather´s clock. Ref. 1

Grandfather´s song


Museum webbsite om denna

Daimler och "klockan"

Motorns historia

The two "Wheeler"

Gottlieb Daimler. Ref. 49
Gottlieb Daimler. Ref. 49

Daimler Engelska historia


Daimler och Maybach´s första motortyp.

Daimler "Grandfather´s clock. Ref. 1
Daimler "Grandfather´s clock 1886. Ref. 1

Gottlieb Daimler föddes den 17 mars 1834 i Schorndorf. Han utbildade sig till vapensmed och tillbringade en tid i Frankrike. Mellan 1857 och 1859 gick han sedan på tekniska högskolan i Stuttgart. Efter några års arbete som tekniker i Frankrike och England fick han 1862 anställning som ritare i Geislingen. I slutet av 1863 blev han verkmästare i en maskinfabrik i Reutlingen och där mötte han 1865 Wilhelm Maybach.

1872 blev han tekniskt ansvarig på gasmotorfabriken i Deutz och lärde sig om Nikolaus Ottos fyrtaktsprincip. 1882 lämnade han företaget på grund av meningsskiljaktigheter med företagsledningen.

Daimler inredde en försöksverkstad i sitt växthus hemma i villan i Cannstatt och beslutade sig för att utifrån fyrtaktsprincipen försöka utveckla motorer som drivs endast med bensin som bränsle.

Tillsammans med Wilhelm Maybach lyckades han 1884 konstruera en förbränningsmotor som på grund av sitt utseende kallades Golvuret. Konstruktionen hade lägre vikt och små mått jämförd med gasmotorerna. Därmed hade Daimler och Maybach lyckats skapa en motor som skulle vara möjlig att montera i en vagn.

Kostnaderna för försöken slukade så småningom hela Daimlers förmögenhet och han tvingades söka sig en affärspartner. Tillsammans med Max Duttenhofer och hans kompanjon Wilhelm Lorenz bildade han den 28 november 1890 ”Daimler-Motoren-Gesellschaft”. Men medan Duttenhofer ville tillverka stationära motorer var det fordonstillverkningen, som fascinerade Daimler, varvid man ej kom överens.

1891 lämnade dessutom Wilhelm Maybach företaget på grund av oacceptabla avtalsvillkor och Daimler genomförde en kupp. Han fortsatte att konstruera motorer tillsammans med Maybach men alla patent tillhörde företaget. Daimlers alltmer ansträngda relation med Duttenhofer och Lorenz ledde slutligen till att han uteslöts som aktieägare.

När företagets ekonomi försämrades på grund av att den tekniska utvecklingen hade stagnerat försökte DMG 1895 övertala Maybach att komma tillbaka. Maybachs krav var att han skulle få ta med sig Daimler.

Av ekonomiska skäl tvingades företaget till slut att ta tillbaka dem båda två. Phönix-motorn som Maybach konstruerat hade gjort Daimler-motorn efterfrågad i utlandet och en grupp engelska industrialister var redo att betala 350 000 mark för licenserna.

Maybach blev teknisk ledare för DMG och Gottlieb Daimler ingick i styrelsen som rådgivare och generalinspektör. Efter de bådas återkomst fick DMG ett oanat uppsving. Gottlieb Daimler hann tyvärr inte uppleva så mycket av den fantastiska utvecklingen. Den 6 mars 1900 dog han av en hjärtåkomma.

Benz och Daimler lyckades framställa de första användbara motorerna enligt Otto´s patent. oberoende av varandra 1886. Det är Daimlers modell som visas i museet. Patent fick han 3 April 1885. Den använde man i den "sparkcykel" som byggdes för test.

Daimlers motor var den första motorn som använde bensin (den tidens). En singel cylinder med en effekt av 1,1 hk eller 0,8 kw. En volym av 462 cm³ och det beskedliga varvtalet av 650 rpm. En långslagig motor var det men något värde anges ej. Den visade motorn är dock ej den allra första.

Den "tallrik" som är kopplad till vevaxeln är kopplingen och fungerar med sin koniska inre yta. Ungefär som en motorsågskoppling.

Daimler samlade på sig ett hundratal patent tillhörande motorn. Bl.a. konstruerade han en förgasare (spray förgasare), som sedan många motortillverkare köpte licens för att producera och utveckla. Bland dessa var Bugatti en som använde den i sina tidiga motorer.


Motorns utveckling
Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach var högt utbildade ingenjörer. Daimler hade en gång tagit hand om den 18 årige och föräldrarlöse Maybach. Sådana personer har krav på arbetsgivaren och även sin arbetssituation. Daimler lämnade gasmotorfabariken där han hade uppdrag 1882 på grund av meningsskiljakatighetr med företagsledningen.

Han flyttar då till Canstatt och där slår han sig ned i ett hus på Taubenheim strasse. På den tomten fanns det ett växthus vilket Daimler genast låter bygga om till en försöksverkstad. I detta huserade sedan den geniala duon Daimler och Maybach med utveckling och forskning.

Daimlers bas och mål var att använda bensin som drivmedel till motorerna. Slutmålet var att motorn skulle vara användbar både till lands, sjöss och i luften. I luften kände man ännu inte till flygplan utan det var luftskepp och ballonger som gällde.

Engelsmannen Watson hade ett patent som var avgörande och detta använde Maybach. Patentet var viktigt för motorns tändning.
Det gav möjlighet till ett högre varvtal och byggde på icke styrd glödrörständning. I sitt växthus i Canstatt tar Daimler och Maybach fram en motor med denna glödrörständning och man använde Ottos fyrtakts utförande. På denna motor tar Daimler ut patent och får patent nummer DRP 28022. 

Deras första utförande på motorn 1883 är en liggande motor med varvtal på hela 600 v/min. Detta var en ökning på 120-180 v/min. Från denna lilla försöksmotor tar man sedan fram vad som idag är känt som golvuret. I Sverige skulle vi ha kallat den för Moraklockan, men i Tyskland belv det Grandfather´s clock. Allt beroende på dess stående konstruktion. Detta blev en av milstolparna i bilteknikens historia.

Just detta växthus är minnesgjort i den "Hütte" som är byggd utanför museet och som fått namnet "Canstatt Hütte". Här serveras idag säkert öl i mängder och kända tyska rätter.

Sid 4

Tillbaka



Info Benz patent motorwagen. Ref. 1
Info Benz patent motorwagen. Ref. 1
Benz patent. Ref. 1
Benz patent.
Benz patentskrift. Ref. 1

Benz patentansökan.

Länkar

Benz Ladenburg

Columbia elektroauto

Forsta test turen. Video Ref. 4

Simplex bilarna

Automuseum Carl Benz

Info Benz Viktoria 1893. Ref. 1

Info Benz Viktoria 1893. Ref. 1

Benz Motor Velociped också med namnet Velo. 1894. Ref. 1
Info. Benz Motor Velociped också med namnet Velo. 1894. Ref. 1

Info Benz Omnibuss 1895. Ref. 1
Info Benz Omnibuss 1895. Ref. 1

Info Benz Dos-à-Dos 1899. Ref. 1
Info Benz Dos-à-Dos 1899. Ref. 1

Carl Benz

Benz Velo

Kedjans uppfinnare

Benz första och andra bil.
Notera att två uppfinningar var behövdes för att bilar skulle utvecklas. Kedjan 1880 och luftgummihjul 1888. Dessa gjordes av Scheizaren Hans Renold och engelsmannen/Skotten John Boyd Dunlop. Leonardo da Vinci skissade redan på romartiden på idén kedja.

Benz Patent motorwagen 1886. Ref. 1
Varje museum med självaktning har en kopia av Benz första "bil" med förbränningsmotor. Bilden visar ett senare utförande. Kanske Berthas långfärdsfordon. Ekerhjul och gummiklädda hjul. Notera dock att Ref. 1

Benz arbetade med gas motorer. Dessa var alltför tunga för att användas för att driva vagnar. Visserligen tjänade Benz pengar men allt gick åt till hans utveckling av en motor som skulle drivas med bensin. Han hade valt fyrtaktsprincipen, då tvåtaktslösningar på den tiden var alltför tunga.

Han var mest intresserad av att utveckla ventilmekanismen och att finna material så att han kunde få tillräckligt högt varvtal. Det var ju detta som gav effekt. Med högre varvtal måste även tändningens problem lösas. Motorn som han bygger ger ej mer än 0.75 hk vid 400 v/min och en cylindervolym av 954 cc.

Med denna effekt/varvtal utvecklar den dock tillräcklig kraft för att driva en fordon på hjul. Carl Benz hade inte bara ideér om en motor, utan han bygger även ihop den med vagnen som den skall driva.
Han väljer att sätta ihop en 3 hjulig vagn med en motor placerad baktill med liggande cylinder och ett stort horisontellt svänghjul. Detta för att han förstod att en vanlig hästvagnsstyrning ej skulle vara tekniskt bra.

Lösningen på svängade hjul skulle komma på nästa bilkonstruktion. I oktober 1885 börjar han testa sin uppfinning.Med detta motor fordon gjorde Benz den första dokumenterade färden. Den 3 juli 1886 i Mannheim.

Den 29 januari 1886 gör han något som blir en historisk händelse: Han lämnar in en patentansökan för sitt fordon med gasmotordrivning. Namnet bensin fanns ej ännu. Hans patent DRP 37435 blir bilens födelse och kommer att kallas den ”patenterade motorvagnen”. Varje museum har en kopia mer eller mindre orginalutseende. Det riktiga orginalet finns på Deutsche Museum i München.
Benz Dreirad, fetalj. Ref. 1
Benz Dreirad 1886. Detalj.
Benz Dreirad Detalj. Ref. 1
Benz Dreirad Detalj. Ref. 1
Benz Dreirad. Detalj. Ref. 1
Benz Dreirad. Detalj. Notera det öppna vevhuset. Ref. 1
Tre hjulingens motor. Ref. 1
Benz encylinders motor. Foto 2000 från gamla museet. Ref. 1
Den 20 juli 1872 gifter sig Bertha och Carl Benz. Bertha var en person som förstod vad som gällde, med bestämnda åsikter. Hon blev också den som enligt historien genomförde en långfärd i den tredje av den patenterade bilen. Den 10 mil långa sträckan från Mannheim till hennes mor i  Pforzheim. Den modellen hade förstärkta trähjul med ekrar och starkare motor. Denna färd startade i gryningen, under färden hade de naturligtvis många problem, kanske mest beroende av vägens beskaffenhet. Fem dagar senare kör de tillbaka till Mannheim. Ryktet spreds snabbt och Benzbilen blev känd för sin uthållighet och tillförlitlighet. Man har ofta blandat ihop Bertha med dottern Clara och denna biltur. Man vet ej säkert vad som är riktigt. Vi ska nog tro på Bertha för en väg är uppkallad efter henne.
Benz Viktoria 1893. Ref. 1
Benz Viktoria 1893. Ref. 1
Benz stora problem med den första bilen var styrningen. Han var ju tvungen att bygga en "dreirad". Detta löste Benz på den modell som kallades för Viktoria. Han utvecklade ett system med kingpin styrning. Detta gav möjligheten för framhjulen att svänga med olika vinklar. Detta system är i grunden det förhärskande idag. Lösningen var att hjulet svängde kring en i förhållande till, horisontal och vertikalplanet, lutande "king pin". För allmänheten bevisade det bilens säkerhet. (forts nästa bild)
Benz Velo 1893. Detalj. Ref. 1
Benz Viktoria 1893. Detalj. Ref. 1
Alla har ju hört talas om camber och castervinklar utan egentligen veta vad som menas. Detta fick Benz patent på vilket tvingade andra tillverkare till olika avancerade lösningar. Den nya framvagnens fördelar demonstrerades av Theodor Freiherr von Liebieg år 1894 när han körde från Reichenberg i Bohemia via Mannheim till Reims och tillbaka. En körning som naturligtvis var ett rent reklamjippo på 2 sätt. Theodor skulle bevisa bilens ekonomiska möjligheter och att Benz skulle få investeringspengar. (forts nästa bild)
Benz Viktoria. 1893. Ref. 1
Benz Viktoria. 1893. Ref. 1
Trots detta var marknaden ännu ej mogen för att köpa bilar. Endast ett fåtal Viktoria såldes. Möjligen kan det bero på hjulen. Luftgummiringar kom inte förrän 1888.
Motorn var 1 cyl. med borrning 150 och slag 165. Cylindervolym var 2915 cc. Den gav vid 700 rpm 5 hk. På grund av obalans kunde man inte  längre tillåta högre varvtal än ca 700. (forts nästa bild)
Carl Benz familj me Benz Viktoria på utflyckt till Heidelberg 1894. Ref. 1
Carl Benz familj med Benz Viktoria på utflykt till Heidelberg 1894. Ref. 1.
Det var De Dion som löste detta problem. Topphastigheten var 35 km/h och bensinförbrukningen var 2 l/mil (på den tidens vägar) Kylsystemet rymde 160 l!! Benz produktionssiffror var endast 69 bilar mellan 1885 och 1893.
Theodor Liebig och Stransky ute och kör sin berömda långtur från Reichenberg till Gouendorf 1894. Ref. 1
Theodor Liebig och Stransky ute och kör sin berömda långtur från Reichenberg till Gouendorf 1894 med Benz Viktoria. Ref. 1
Benz Velo 1894. Ref. 1
Benz Velo 1894 - 1899. Ref. 1.
Trots talrika ekonomiska motgångar höll Benz, envist fast, vid att utveckla motorvagnar. Under den tiden kom hans gasmotorfabrik nära på att gå i konkurs. Det gjordes stora ansträngningar för att skaffa nytt kapital. Ingen trodde att den av Benz tänkta motorvagnen kunde få säljbara efterföljare. (forts nästa bild)
Benz Velo från försäljare J.P. Hess. Det första bilen i Syd-Afrika 1896. Ref. 1
Benz Velo från försäljare J.P. Hess. Det första bilen i Syd-Afrika 1896. Ref. 1.
Det första tillverkningsförsöket gav skeptikerna rätt. Den osäkert gående "dreirad patent motorwagen" med ett pris på 4000 RM var alldeles för dyr. Inte heller efterföljaren Victoria rönte nämnvärt intresse. Först i tredje försöket uppstod en efterfrågan. Det var modellen Velo. (forts nästa bild)
Benz leverans bil byggd på Velo, 1900. Ref. 1
Benz leverans bil byggd på Velo, 1900. Ref. 1.
67 bilar såldes 1894, 135 år 1895 och 181 år 1896. Velo var den första serieproducerade bilen. Den vägde 280 kg och hade en motor på 1045 cc vilken gav 1.5 hp. Kostade 2200 gold marks. Totalt tillverkades fram till 1900 ca 1800 st. i olika modeller. Detta gjorde Benz till världens största bilproducent.
Benz Omnibuss 1895 med plats för 8 personer. Ref. 1
Benz Omnibuss 1895 för 8 platser, byggd på Benz Velo. Ref. 1
Benz Omnibuss för 8 platser. 1898. Ref. 1
Benz Omnibuss för 8 platser. Notera de stora framhjulen som tyder på att den byggd på Viktoria. Fotot från 1898. Ref. 1
Clara och Thilde i en Benz Velo framför Richard Benz med en Benz Pheaton 1895. Ref.1
Clara och Thilde i en Benz Velo framför Richard Benz med en Benz Pheaton 1895. Ref.1
Benz Dos-à-Dos 1899. Ref. 1
Benz Dos-à-Dos 1899. Notera den från 1893 för Benz typiska framvagnen, med flera nivårer av fjädring. Ref. 1.
Detalj bild av Benz typiska konstruktion av framvagn efter 3-hjulingen. Bild från Bugatti museet. Ref. 1
Detalj bild av Benz typiska konstruktion av framvagn från 1893. Bild från Bugatti museet 2018. Ref. 1
Benz Dos-à-Dos 1900. Ref. 1
Benz Dos-à-Dos 1900. Egentligen en variant av Velo. Ref. 1
Benz Dos-à-Dos. BIlen ingick i Mercedes museet samling redan 1947. Notera däcken som uppfanns av Dunlop redan 1897. Ref. 1
Benz Dos-à-Dos. Bilen ingick i Mercedes museet samling redan 1937. Modellen är från 1900. Notera däcken som uppfanns av Dunlop redan 1897. Ref. 1

Om Carl Benz och hans företag.
Carl Benz föddes den 25 november 1844 i Karlsruhe. Trots små omständigheter får Carl utbildning på gymnasium och sedan till maskinteknik.  Hans far dog redan i juli 1846.  Carl börjar som låssmed men visar goda resultat och blir snart både konstruktör och verkmästare.

Augusti 1871 startar han tillsammans med meknikern August Ritter ett företag- Carl Benz und August Ritter, Mechanische Werkstätte, i Mannheim. Ritter var dock ej på samma linje. Det ledde till att Carl Benz köpte ut honom ur firman. För att få fram pengar till detta lånar hans blivande hustru Bertha honom pengar från sin hemgift. 1878 arbetar Carl Benz med utgångspunkt från en tvåtakts motor som han i grund hämtat från en gasmotor. Målet var att ta fram en motor för fordon utan häst.

Julen 1879 får han den att fungera för första gången. Nu är det på gång och han grundar en nytt företag 1882 med namnet Gasmotorenfabrik Mannheim. Benz som hade lånat upp mycket pengar och hade bara 5% av aktierna. Detta betydde också att hans inflytande var begränsat i konstruktionsfrågor. Med finansiärerna förstod naturligtvis inte att målet var ett fordon med drivmotor. De såg endast till vad marknaden då efterfrågade. Det gällde att göra säkra affärer och det var gasmotorer till industrin.
Han skaffar nu nya medfinansiärer 1883 i Max Rose Friedrich Wilhelm Eßlinger. Senare 1883 grundas företaget Benz & Cie Rheinische Gasmotoren-Fabrik Mannheim och nu lanseras tvåtaktsmotorn System Benz.

Hans partners är av förståeliga skäl skeptiska till hans ideér och Benz tvingas att söka nya partners i Julius Ganss och Friedrich von Fischer 1890. Med idog envishet blir idén med stationära motorer modell gas(bil)motor och fordonsmotorer framgångsrik. 1906 startas företaget ”Carl Benz Söhne” i Ladenburg. 

Han delar sedan på företaget och låter barnen ta hand om stationära motorer och han själv fortsätter med att utveckla fordons/bil motorer. 1912 grundas det som  skulle bli ett företag för biltillverkning samtidigt som  han lämnar posten som företagsledare och överlåter hela ledningen till sina söner. På sin åttioårsdag blir den nu framgångsrika uppfinnaren hyllad av beundrare i hela världen.

Carl Benz motsatte under hela sina levnad en sammanslagning med Daimler AG men 1926 genomförs detta till Daimler-Benz AG. 1926 till 1929 är Carl Benz till och med fortfarande aktiv som medlem i bolagsstyrelsen i nya Daimler-Benz AG. Den 4 april 1929 dör bilteknikens pionjär i sitt hus i Ladenburg.

Sid 5

Tillbaka


Daimler reitwagen info. Ref. 1.
Info Daimler Ridvagn 1885. Ref. 1

Wilhelm Maybach. Ref. 49
Wilhelm Maybach. Ref. 49

Sprayförgasaren

Om Wilhelm Maybach

Wilhelm Maybach föddes den 9 februari 1846 som son till en snickare i Heilbronn. Inom loppet av tre år dog båda hans föräldrar och tio år gammal var Wilhelm Maybach föräldralös. 1856 satte vänner till familjen in en annons i ”Stuttgarter Anzeiger” och ett brödrasällskap i Reutlingen tog sig an honom. Där fick Wilhelm Maybach även gå i skola.

1864 träffas Wilhelm Maybach och Gottlieb Daimler på brödrasällskapets maskinfabrik – och det blir början på en livslång och nära vänskap.
Wilhelm Maybach följer först med Daimler till Karlsruhe och 1872 till Deutz Motorenwerke. Där arbetar han som ritare men blir redan i januari 1873 befordrad till huvudkonstruktör.

När Daimler i november 1890 grundar Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) med Max Duttenhofer och Wilhelm Lorenz är det tänkt att Wilhelm Maybach ska vara chefskonstruktör. Men på grund av de otillfredsställande avtalsvillkoren lämnar Maybach DMG redan i februari 1891. Det som hände sedan är en finurlig nödlösning. Maybach arbetar vidare på sin bilidé och var i hemlighet finansierad av Daimler.
 
På Hotel Hermann i Cannstatt utvecklar han med sitt lilla team avgörande uppfinningar som remdrivningen, Phönix-motorn och förgasaren med sprutmunstycke 1885, som sedan används i årtionden inom bilindustrin.

När stridigheter får Gottlieb Daimler att i oktober 1882 lämna Gasmotoren-Fabrik Deutz följer Wilhelm Maybach honom till Cannstatt, för att där utveckla den lätta och snabbgående förbränningsmotorn.

Den engelska industrialisten Frederick Simms ingår ett avtal om licenstillverkning med DMG och utövar påtryckningar så att Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach i november 1895 kan återvända till DMG.
För Maybach gäller det nu att genom tekniska framsteg och pålitliga produkter åter bygga upp DMG:s konkurrenskraft.

Ett omfattande utvecklingsarbete inleds och konstruktionerna som skapades på Hotel Hermann blir en del av serieproduktionen. Det viktigaste resultatet är den så kallade rembilen, den första bilen som DMG tillverkar i ett större antal. När styrelseordföranden Max von Duttenhofer går bort i augusti 1903 får Maybach långsamt en allt sämre ställning inom företaget.

I april 1907 lämnar han mycket bitter DMG för att tillsammans med sina söner tillverka de numera legendariska bilarna i sitt eget namn. Den 29 december 1929 dör Wilhelm Maybach (samma år som Carl Benz) i Cannstatt vid 83 års ålder. Där ligger nu bilteknikens pionjär begraven på Uff-kyrkogården, och alldeles i närheten finns Gottlieb Daimlers grav

Daimlers "sparkbil" från 1885. Ref. 1
Detta fordon konstruerades av Wilhelm Maybach under ledning av Gottlieb Daimler. Den anses var den första motorcykeln. Fick namn som spark eller ridcykel. Bild från mitt besök på Sinsheim 2000. Ref. 1
Daimlers test motorcykel 1885. Ref. 1
De hade patent på en 0.5 hk motor 1885. Av kostnadsskäl testade man först med denna tvåhjuling. Den 10 november 1885 kördes ett test på 3 km. Bild från mitt besök på Sinsheim 2000. Ref. 1
Daimler Ridvagn. Ref. 1
Daimler Ridvagn/cykel. Ref. 1. Detta fordon förstördes vid en brand 1903 i Daimlers lokaler.
Daimler ridvagn. Ref. 1
Daimler Ridvagn/cykel. Konstruktionsritning 1885. Ref. 1

Sid 6

Tillbaka

Daimler tidiga fordon

Motorkutsche


Daimler Motorkutsche info. Ref. 1
Info. Daimler Motorkutsche. Ref. 1

Info Daimler Motor-Quadricycle. Ref. 1
Info. Daimler Motor Quadri-cycle. 1889. Ref. 1

Info Daimler rembilen Vi-á-Vis 1896. Ref. 1
Info Daimler rembilen Vi-á-Vis 1896. BIlen med 3 nya innovationer. Ref. 1

Daimler Motorkutsche 1886.
Efter 1900-1905 benämnde man bilar från DMG med namnet Mercedes. Se nedan.

Daimler Motorkutsche. Ref. 1

Daimler Motorkutsche. Ref. 1

Daimler motorkutsche. Detalj. Ref. 1
Daimler motorkutsche. Detalj. Ref. 1
Daimler Motorkutsche. Detalj. Ref. 1
Daimler motorkutsche. Detalj. Ref. 1
Daimler Motorkutsche. Detalj. Ref. 1
Daimler motorkutsche. Framvagn. Detalj. Ref. 1
Baimler Motorkutsche. Detalj. Ref. 1
Daimler motorkutsche. Detalj. Ref. 1
Daimler rembilen Vi-á-Vis 1896. BIlen med 3 nya innovationer. Ref. 1
Daimlers Vi-á-Vis  remdrivna bil 1896. Bilen med 3 nya innovationer. Ref. 1. Benz hade ju "lagt beslag" på den rätta upphängningen av framvagnen. Daimler måste alltså producera bilar som hade något annat som drog kunder. Rembilen är exempel på detta.
Daimler rembil. 1898. Ref.

Daimlers Rem bil. Ref. 6. Bild från mitt besök år 2000.
Daimler och Maybach ute med rembilen 1896. Ref. 1
Daimler och Maybach ute med rembilen 1896. Ref. 1.. .
Daimlers rembil. Foto från mitt besök år 2000. Ref. 1

Daimlers rembil. 1892. Foto från mitt besök år 2000. Ref. 1
Baimler´s rem bil med anställda Ernst Moeais och Whilhelm Baauer samt Paul Daimler ca 1897. Ref. 1
Daimler´s rem bil med de anställda Ernst Moeais och Whilhelm Baauer samt Paul Daimler ca 1897. Ref. 1
Den första bilen med 4 speed transmission. Den var "belt" driven och på detta sätt fick han en mjuk "växellåda". Notera på bilden att framaxeln är upphängd på mitten och vrids kring denna punkt när man styr. Samma princip som en hästvagn.
Daimler's rembil under blomsterfestival i Enlgand 1895. Ref. 1
Daimler's rem bil under blomsterfestival i Enlgand 1895. Ref. 1
Bilen är försedd med en 2 - cyl motor på 762 cc som har borrning 67 och slag 108. Effektvärden vid 700 rpm var 2.5 hp och topphastigheten 20 km/h.

Daimler Motor-Quadricycle.

Daimler Motor-Quadricycle. 1889. Ref. 1
Daimler Motor-Quadricycle. Notera cykelgafflarna som valdes på grund av Benz framvagnspatent. Ref. 1. Note att luft gummihjulet uppfanns först 1888 och kom ej i allmänt bruk förrän slutet av 1890.
Daimler Motor-Quadricycle. Detalj. Ref. 1
Motor Quadricycle motor installation. Ref. 1.
Notera att luftgummihjul uppfanns inte förrän 1888. Då konstruerade engelsmannen/Skotten John Boyd Dunlop luftgummihjulet.
Damler Strassenwagen. Ref. 1
Daimler Strassenwagen 1889. Ref. 1
Daimler Strassenwagen. Ref. 1
Daimler Strassenwagen. 1889.
Daimler Stahlradwagen 1889. Ref. 1
Konstruktionsritning Daimler Strassenwagen 1889. Ref. 1

Sid 7

Tillbaka


Rälsfordon och andra vagnar.

Info om rälsbundna fordon. 1887. Ref. 1
Info om rälsbundna fordon. 1887. Ref. 1

Daimler Motor-Lokomotiv. 1918. Ref. 1
Info. Daimler Motor-Lokomotiv. 1918. Ref. 1

Rälsbundna fordon.

Det första rälsbundna fordonet 1887. Ref. 1
Det första rälsbundna fordonet 1887. Mitt foto är lite konstigt då man inte ser hjulen på andra sidan. Eftersom rälsen inte heller syns, är det nog så att hjulen saknas. Undrar hur jag höll kameran. Jämför bild i länken. Ref. 1

Daimler och Maybach vid presentationen av denna railcar. Ref. 1
Daimler och Maybach vid presentationan av denna "railcar". 1887. Ref. 1
Railcar med valfri placeringa av föraren. Ref. 1
Railcar med valfri placering av föraren. 1897. Ref. 1
Motor lokomotiv. (dragare) 1918. Ref. 1
Motor lokomotiv. (dragare) 1918. Ref. 1
Daimler tågsätt genom en partk i Wien. 1892. Ref. 1
Daimler tågsätt genom en park i Wien. 1892. Ref. 1
Daimler Motor-lokomotiv. 1896. Ref. 1
Daimler Motor-lokomotiv. 1892. Ref. 1
 

Vagn utrustad med vattenspruta för brandbekämpnig.

Motorsprutaggregat för brandbekämpning. 1892. Ref. 1

Motorsprutaggregat för brandbekämpning. 1892. Denna vagn dras fortfarande av hästar. Notera kuskbocken. Ref. 1
Motor sprutaggregat för brandbelämpning. 1892. Ref. 1
Motordrivna sprutaggregat för brandbekämpning. 1892. Ref. 1
Testning av sprutaggrefat. 1895. Ref. 1
Testning av sprutaggregat. 1895. Ref. 1
Patentskrift för sprutaggregat för brandbekämpning. 1889. Ref. 1
Patentskrift för sprutaggregat för brandbekämpning. 1889. OBS att det är bara pumpen som är driven. Vagnen dras fortfrande av hästar. Ref. 1
 


Sid 8

Tillbaka

Daimler last och transportbilar.

Daimler Motor-Lastbilar 1898. Ref. 1

Info. Daimler Motor-Lastbilar 1898. Ref. 1

Daimler varustrnsportvagn 1899. Ref. 1
Info. Daimler varustrnsportvagn 1899. Ref. 1

Daimler last och transportbilar.

Daimler Last o transportbilar 1898. Ref. 1
Daimler Last o transportbilar 1898. Notera namnet Cannstatt, där Daimler och Maybach började sin verksamhet. Ref. 1

Daimler leveransvagn 1899. Ref. 1
Daimler leveransvagn 1899. Ref. 1
% tons lastbil 1899. Ref. 1
5 tons lastbil 1899. Ref. 1
5 tons, 2 cylinders lastbil 1892. Ref. 1
5 tons, 2 cylinders lastbil 1892. Ref. 1
5 tons lastbil 1899. Ref. 1
5 tons lastbil 1899. Ref. 1
2 Daimler lastbilar för 500 kg och den i mitten för 2 ton, under test av Kejserliga armén. 1899. Ref. 1
2 Daimler lastbilar för 500 kg och den i mitten för 2 ton, under test av Kejserliga armén. 1899. Ref. 1
Daimlers 1,5 tons lastbil byggd 1900. Ref. 1
Daimlers 1,5 tons lastbil byggd 1900. Ref. 1

Sid 9

Tillbaka

Motorer

Daimler V2 1,5 hp motor. Ref. 1

 Info. Daimler V2 1,5 hp motor. 1899. Ref. 1

Benz boxermotor med 2 cylindrar, 5 hk.1899. Ref. 1
Info. Benz boxermotor med 2 cylindrar, 5 hk.1899. Ref. 1

Daimler 5 hp 4 cylinders radmotor. 1894. Ref. 1
Info. Daimler 5 hp 4 cylinders radmotor. 1894. Ref. 1

Gustaf Ericsson D2 motor 1902. Ref. 1
Gustaf Ericsson D2 motor 1902. Ref. 57.

Benz o Daimler motorer efter 1900.

Benz boxermotor med 2 cylindrar, 5 hk.1899. Ref. 1

Benz boxermotor med 2 cylindrar, 5 hk.1899. Kallades för contramotor. Gustaf Ericsson gjorde motsvarande typ av boxermotor dock med stängt vevhus. Ref. 1

Daimlers 2 cyl radmotor, som blev konkurrenten till DeDions motor. Ref. 1
Daimlers 2 cyl V-motor, som blev konkurrenten till DeDions motor. Ref. 1
Daimler 5 hp 4 cylinders radmotor. 1894. Ref. 1
Daimler 5 hp 4 cylinders radmotor. 1894. Ref. 1

I mitten av 1800 talet utveclades Tyskland från ett bondeland till indstrisamhälle. Ref. 1
I mitten av 1800 talet utvecklades Tyskland från ett bondeland till industrisamhälle. Bilden visar produktion vid Krupp industrierna för tillverkning bl.a. av järnvägshjul. Dessa industrier var just vad biltillverkningen behövde för att kunna producera sina produkter. Ref. 1
Efter Fransk-Tyska rkiget började den tyska tunga industrin att utvecklas. Ref. 1
Efter Fransk-Tyska kriget började den tyska tunga industrin att utvecklas. En viktig del i detta var utbyggnaden av den Tyska flottan. Ref. 1
Företagen blev stora koncerner som handlade över hela jorden. Ref. 1
Företagen blev stora koncerner som handlade över hela värden. Internationella regler kom till stånd för denna handel och Tyskland blev den största handelsnationen. Bilindustrin var en stor del i denna handel.Ref. 1

Sid 10

Tillbaka

Mellanperioden fram till 1918

Mercedes-Simplex 60 hp Transport limosuine. 1904. Ref. 1

Info. Mercedes-Simplex 60 hp Transport limosuine. 1904. Ref. 1

Benz 20/35 hp Landaulet 1909. Ref. 1
Info. Benz 20/35 hp Landaulet. 1909. Ref. 1

Mercedes 75 hp Doppelpheaton. 1908. Ref. 1
Info. Mercedes 75 hp Doppelpheaton. 1908. Ref. 1

1902. Meercedes Simplex 40 hp. Ref. 1
Info.1902. Meercedes Simplex 40 hp. Ref. 1

1906. Mercedes 35 hp. Ref. 1
IInfo. 1906. Mercedes Phönix 35 hp. Ref. 1

Simplex 1904

Simplex 1907-1911

Mellanperioden fram till 1918

Limosuine somanvändes som buss och hämtning av kunder. 1904. Ref. 1

Limosuine som användes som buss och hämtning av kunder. 1904. DMG eller Daimler Maybach Gesellschaft heter från början av 1900-talet Mercedes. Även kallad Mercedes Simplex 60 hp Reise Limousine. 4 cylindrar, 9236 cc, 60 hp, 1400 rpm, 80 mk/tim. Ref. 1

Denna typ av bil var utrustad med Mercedes nya motor på hela 60 hp. Med olika karosser anändes den till för familje transporter. Den utvecklades också som sport bil för den övre klassens barn att köra själv istället för att utnyttja chaufför. Hotell använde modellen till att hämta sina finare kunder vid tågstationer och hamnar. Just denna röda bil ägdes av Emil Jellinek, som hade köpt den 1904.
Motor 5195 cc, 35 hp, 1400 Rpm, 75 km/h.
Meercedes Simplex 60 hp Transport limosuine. 1904. Ref. 1.
Benz 20/35 hp transport Landaulet. 1904. Ref. 1.
Mercedes 75 hp Doppelpheaton 1906. Ref. 1. En topp modell som tillverkades mellan 1907 - 1911. Den hade en 6 cylindrig motor och kunde beställas med många olika karosstyper. Simplex var mycket högtstående konstruktioner men fruktansvärt dyra. Den första bilen från 1907 som köptes av den amerikanska agenten kostade i dagens penningvärde 4 miljoner. Alltså helt osäljbar. Efter 3 år i försäljningshallen plockades den undan och lagrades. 1944 köptes bilen av Marianne Wing för 500 dollar som gåva till hennes man. Han behöll bilen till 1985 då den såldes vidare till en amerikansk samlare. Tyvärr kunde han inte hantera den gamla tekniken och donerade bilen till sin kyrka, som i sin tur sålde den till nuvarande ägare. Motorn i denna 1907 års modell var 6 cyl med 9500 cc och effekt på 70 hk. 1905 års modell hade 4 cyl på 6800 cc som gav 45 hk. Mercedes (DMG) 75 hp Doppelpheaton. 1907-1911. Ref. 1
Mercedes (DMG) 75 hp Doppelpheaton. 1907-1911. Ref. 1.
6 cyl. 10180 cc 75 hp, 1300 rpm, 95 km/tim.
Mercedes, liksom Benz, hade för motorn utvecklat ett system med 2 cyl block och ventiler placerade som ett T (T-block). Dessa block  byggdes ihop till 2, 4 och  senare 6 cyl motorer. Noterbart var att motorn smörjdes med trycksmörjning. Benz sålde även en modell 1903 - 1906 kallad "Parisfal" Benz 12/18 hp. Denna hade varit utställd på Paris Motor Show 1902. En konkurrent till Simplex.
3160 cc, 18 hp, 1400 rpm, 60 km/tim.
1906. Benz 18 hp Doppelpheaton. Ref. 1
1906. Benz 18 hp Doppelpheaton. Ref. 1
1902 Mercedes Simplex. Ref. 11902 Mercedes Simplex. Ref. 1. Detta årtal kom de första bilarna med motor fram och bak-hjulsdrift. Bland alla olika modeller kan också nämnas Benz Spider. Den viktiga modellen var dock Mercedes Simplex som fick sitt namn för att den skulle vara enkel att hantera. Bilen hade ratt och pedaler, 4 växlar framåt och backväxel. Den kunde senare fås med antingen  kedjedrift eller med kardan och differential. Kraftöverföringen skedde över en koppling, platta med fjädrar, som hanterades med pedal. Man hade för första gången lågtrycksdäck. Kylningen skedde med bikakekylare. 1902. Mercedes Simplex 40 hp. Ref. 1
1902. Mercedes Simplex 40 hp. Ref. 1.
4 cylindrar, 6765 cc, 40 hp, 1100 rpm, 80 km/tim.

Mercedes Phönix 1906. Ref. 1
Mercedes Phönix 1906. Ref. 1. 4 cylindrar, 5319 cc, 35 hp, 1200 rpm. Denna bil är egentligen, från början, en beställning av Emil Jellineck 1902. Kravet var att den skulle ha en motor med 4-cyl. Han tävlade sedan med den i Tour de Nice. Det var inne på den tiden att tävla under pseudonym och Jellineck anmälde sig till tävlingen med namnet Mercedes. (forts nästa bild)
Mercedes Phönix 1906 Detalj. Ref. 1.
Det var egentligen hans yngsta dotters namn. Bilen med "Monsieur Mercedes" vann tävlingen. Bilen utvecklades år 1900 med en längre hjulbas och ett lägre tyngdpunktcentrum. Jellineck tyckte så mycket om denna design att han la in en order på 36 bilar värda 550000 gold marks. (forts nästa bild)
Note Prins Pertil tävlade före WWII under namnet Monsieur Adrian.
Mercedes Phönix 1906. Detalj. Ref. 1.
Men... han krävde att få bli återförsäljare i Österrike-Ungern, Frankrike och Amerika. Dessutom skulle bilens döpas till Mercedes. Namnet slog väldigt bra. Efter detta såldes alla Daimlers bilar med detta namn. Senare, när Benz och Daimler, 1926, gick ihop, skapades namnet Mercedes-Benz. Carl Benz var vd sina sista år till 1929.

Sid 11

Tillbaka

Flygmotorer
 
Info Flygmotorer. Ref. 1
Info Flygmotorer. Ref. 1.

Info luftskeppsmotorer. 1909. Ref. 1
Info luftskeppsmotorer. 1909. Ref. 1

1935. Mercedes-Benz flygmotor DB600. Ref. 1
Info. 1935. Mercedes-Benz flygmotor DB600. Ref. 1

Info Mercedes-Benz DB600 1937. Ref. 1.
Info Mercedes-Benz DB600 1937. Ref. 1.

Mercedes-Benz flygmotor DB603, 1944. Ref. 1
Info Mercedes-Benz flygmotor DB603, 1944. Ref. 1

DB600

DB601

DB603

DB605

DB610

Flygmotorer.
Flygplanen som bilder visar tillverkades av andra företag.

 Från 1908 och framåt började många tyska företag, bland dem DMG och Benz Cie, utveckla motorer för flygande fordon. Vid WWI utbrott anpassade dessa bolag sin produktion till krigs ekonomin och blev Tysklands ledande tillverkare av motorer för användning i krig. På grund av att Tysklands förlorade WWI upphörde man med produktion av dessa fram till 1930. Vid denna tidpunkt had man slagit samman företagen. Översättning av info bild.

När en överenskommelse att återta tillverkning av krigsmaterial och dess motorer när national  socialisternas övertog makten. Företaget utvecklade motortypen DB600 en V12 flygmotor. Den byggdes i stora mänger från 1935 och blev grunden till alla följande flygmotorer. När landet ändrade sin produktion till total krigstillverkning 1942, ökade Daimler-Benz fabrikernas produktionen av utrustning för flygplan. Man blev på så sätt ett första hands mål för de allierades bomb anfall.

Messerschmidt Me109 G Hannover flygmuseum. Ref. 1
Messerschmidt Bf 109 G Hannover flygmuseum. Planet var i olika utvecklingstadier aktivt redan 1939 och hade under WWII alla DB varianter av motorer utom DB610. Ref. 1
Messerschmidt Bf-109 G

Producerades under tiden 1935-1945 i över 35000 ex. Försedd med Mercedes DB605 12 cyl V-motor som var placerad med ventilerna nedåt. Se avgasrören. Effekt mässigt nådde man 2000 hk. Se även min text från Mercedes museet. Me 109 producerades främst i Regensburg och i Ungern.
Spitfire hade sina vapen i vingarna och propeller av trä. En modell av Bf-109 var försedd med maskingevär som sköt genom propellerns centrum.
Detta kunde man genom att propellern drev över en växel och ej direkt på vevaxeln. Arrangemanget var dock ej lyckat.
Planet flög på alla fronter och hade endast Focke-Wulf 190 som sin överman. När P51-Mustang kom på den allierade sidan kunde endast FW-190 ge den en match.
Sista månaderna 1945 producerade man 2969 plan.
Vid det laget har man dock utvecklat Me-262, men då var kriget nästan över. En webbsida om Me-109:s utveckling.
Bf-109 tillverkades i flera länder bl. a Tjeckoslovakien och Spanien även efter kriget. Tack var filmen Slaget om England finns ett flertal maskiner kvar.
Alla intresserade flygplansfreaks, se här hur den sista versionen av Me 109 G ser ut. Bild i länk.
Notera t.ex kompressorn som har fått större diameter så att man måste göra en bula i flygplanskroppen.
Se också att motorn ligger upp och ned. Vevaxeln på ovansidan. Innanför det lilla fönstret ligger bensintanken alldeles bakom piloten.
Observera också att landningsstället fälls upp utåt vilket är ovanligt.
En intressant webbsida är om Israels Flygmuseum kan du se en BF-109. 

Dornier 335. 1945. på Smithsoniam museum USA. Ref 49
Dornier Do 335 Pfeil försedd med 2 st DB605 motorer. Ref 49

Dornier Do 335 var det sista propellerplaet som konstruerades.
Do 335 tillhör den lilla grupp flygplan som markerar höjdpunkten för kolvmotorns utveckling inom flygets historia. Den var på sin tid det snabbaste massproducerade kolvmotordrivna jaktplan som någonsin tillverkats och kunde nå 846 km/h i planflykt vid en tidpunkt då det officiella världsrekordet var 755 km/h. Planet drevs av två stycken motorer på 1800 hk DB605 vardera i denna unika konfiguration,
bestående av en motor som skjuter på i aktern och en som drar i nosen, som hade patenterats 1937 av Cladius Dornier Dornier Med de båda stora motorerna och med full last vägde planet 9 600 kg, vilket gjorde det till ett exceptionellt tungt jaktplan. I den innovativa designen ingick även ett katapultstolsystem för pilotens säkerhet som förutom själva katapultstolen även innebar att stjärtrodret lossnade för att förhindra att piloten fastnade i den bakre propellern. Text från Wikipedia. Se länk ovan.

Flygmotor till luftskepp. 1909. Ref. 1
 Flygmotor J4L till luftskepp. 1909. Ref. 1
Översättning av info bild. Mercedes luftskepps motor J4L. Efter det första motoriserade luftskeppet 1868 och de efter följande försök på slutet av 1800-talet. Efter den första moderniseringen av motorerna av DMG, speciellt på uppdrag av Greve Zeppelin. J4L motorn användes till 1908. Andra motorer var LZ6 och LZ8 till passagerar luftskepp.
Helmuth Hirth ha landat hos Benz med sin Benz FX utrustade Albatross hos Benz i Manheim 1913. Ref. 1
Helmuth Hirth har landat hos Benz med sin Benz FX utrustade Albatross hos Benz i Mannheim 1913. Ref. 1
Mercedes flygmotor DIII 1915. Ref. 1
Mercedes flygmotor DIII 1915. 6 cylindrar 14778 cc, 170 hk, 1450 rpm. 1914-1917. 268 kg. Ref. 1.
Av denna motor tillverkades 12000 enheter. DIII och dess utveckling registrerades för den största produktionen av alla motorer under kriget. Orsaken till det stora militära behovet, motorns stora användbarhet och dess avancerade konstruktion. Motorn var utrustad med stålfoder och överliggande kamaxel med vertikala stötstänger. Intressant är in och avgas anslutningarna till resp ventil.
 Mercedes-Benz DB600 1935. Ref. 1
 Mercedes-Benz DB600 1935. Ref. 1. V12, 33929 cc, 1000 hp, 2400 rpm, 1935-1938, 545 kg.
På gamla museet var DB600 monterad på väggen i cafeterian. Foto 2000. Ref. 1
 Mercedes-Benz DB600 1935. Ref. 1.
 Mercedes-Benz DB601 1935. Ref. 1. V12, 33929 cc, 1100 hp, 2400 rpm, 1937-1943, 610 kg.


Bilden till vänster. På gamla museet var DB600 monterad på väggen i cafeterian. Foto från mitt besök år 2000. Ref. 1
Mercedes-Benz DB603 1944. Ref. 1.
 Mercedes-Benz DB603 1944. Ref. 1. V12, 44522 cc, 1800 hp, 2700 rpm, 1941-1944, 910 kg.
Mercedes museet visar inte så mycket av sin WWII krigsproduktion. Därför tar jag med bilder från andra museer med Mercedes bakgrund. Nedan 2 st från Sinsheim som visar DB 610 motorn.
Mercedes Benz flygmotor 1942. 24 cyl 67,8 liter 2000 till 2700 hk vid start. Utvecklades till 2870 hp och benämndes DB610. I princip två Me109 V12, DB605, motorer kombinerades till en med dubbla vevaxlar. Samtliga krigförande utnyttjade multi cylinder motorer och alla hade problem. T.ex  Engelska Hawker Tempest´s motor med 24 cyl motor i H-configuration utförd med slid cylindrar.
DB610 hade i början mycket svåra driftproblem med oljeläckage och brand. Tyskland fick ej fram tillräckligt bra material till motorerna och bombarna, som de monterades i drogs tillbaka från aktiv tjänst och utnyttjades istället som eskort. Den tyska krigsreklamen sade att det var Amerika motorn! för bombning. Note BRM gjorde en racing motor med 16 cyl i H configuration efter kriget.
Mercedes Benz DB610 flygmotor 1942. Ref. 1
 Mercedes Benz DB610 flygmotor 1942. 24 cyl 67,8 liter 2000 till 2700 hk vid start. Utvecklades till 2870 hp och benämndes DB610. Bild från mitt besök på Sinsheim 2018. Ref. 1.
Mercedes Benz DB610 flygmotor 1942. Ref. 1
 Mercedes Benz DB610 flygmotor 1942. 24 cyl 67,8 liter 2000 till 2700 hk vid start. Utvecklades till 2870 hp och benämndes DB610. Bild från mitt besök på Sinsheim 2018. Ref. 1.

Sid 12

Tillbaka

Sportbilar/Lyxbilar
 
Mercedes 10/40 hp SPot-Zweisitzer. 1923. Ref. 1
Info Mercedes 10/40 hp Sport-Zweisitzer. 1923. Ref. 1

Framvagnen till Mercedes 10/40 hp Sport-Zweisitzer. 1923. Ref. 1
Framvagnen till Mercedes 10/40 hp Sport-Zweisitzer. 1923. Ref. 1

Förarsätet till Mercedes 10/40 hp Sport-Zweisitzer. 1923. Ref. 1
Förarsätet till Mercedes 10/40 hp Sport-Zweisitzer. 1923. Ref. 1

Bakvagnen till Mercedes 10/40 hp Sport-Zweisitzer. 1923. Ref. 1
Bakvagnen till Mercedes 10/40 hp Sport-Zweisitzer. 1923. Ref. 1

Info 1930 Mercedes Benz Typ SS. Ref. 1
Info 1930 Mercedes Benz Typ SS. Ref. 1

1928. Mercedes-Benz 27/170/225 hp Typ SSK Sport-Zweisitzer. Ref. 1
Info. 1928. Mercedes-Benz 27/170/225 hp Typ SSK Sport-Zweisitzer. Ref. 1

Mercedes Benz 7,1 liter 1929 SSK. Foto 2001 på Köpings museum. Ref. 1
Mercedes Benz 7,1 liter 1929 SSK. Foto 2001 på Köpings museum. Jämför med ovan modell 1928. Ref. 1.

Info. 1936 Mercedes-Benz 500 K Special-Roadster. Ref. 1
Info. 1936 Mercedes-Benz 500 K Special-Roadster. Ref. 1

1936 Mercedes-Benz 540K Special-roadster. Ref. 1.
1936 Mercedes-Benz 540K Special-roadster. Ref. 1. 8 cyl, 5018 cc, 100 hp, 3400 rpm, 160 km/tim, 1924-1939, 342 byggda. Detta foto är från mitt besök på  fd. Rosso-Bianco museum 2000. Numera finns de bilarna på Lowman museum i Holland.

1938 Mercedes Benz 540K Special Roadster. Ref. 1. Foto från mitt besök på Sinsheim museet 2000.
1938 Mercedes Benz 540K Special Roadster. Ref. 1. Foto från mitt besök på Sinsheim museet 2000.

Sportbilar/Lyxbilar.

Mercedes 10/40 hp Sport-Zweisitzer. 1923. Ref. 1
Mercedes 10/40 hp Sport-Zweisitzer. 1923. 4 cyl. 2614 cc, 40-65 hp, 2800 rpm, 110 km/tim, 1922-1924, vikt 851 kg. Ref. 1. Denna bil mycket lik Grand Prix vagnen från 1914.

Kompressorvagnarna som var Ferdinand Porsches konstruktion var bilar som främst användes i sportvagnstävlingar mot Alfa Romeo och Bentley. De var inte enbart för tävlingar utan kunde lika gärna köras på allmänna vägar. På grund av de framgångar de haft, ville rikemanssönerna på den tiden ha en likadan. Man kunde då beställa en bil med motor enligt önskemål. Porsche lade ned så mycket tid på dessa att han till slut anklagades för att försumma övriga modeller. Motorn hade en enkel överliggande kamaxel och Roots kompressor som drevs av vevaxeln. (forts nästa bild)
Mercedes-Benz. Biplace Sport, 38/250 SSK, 1929. Ref. 1.
Mercedes-Benz. Biplace Sport, 38/250 SSK, 1929. Ref. 1. 6 cyl, 7065 cc, 170-235 CV, 200 km/h. Bild från Bugatti museet vid mitt besök 2000.

Detta var ett system som han sedan använde på Auto Union tävlingsbilar. Bilen ovan är försedd med den största motorn på 7,1 liter. 42 bilar byggdes av vilka ca 20 finns kvar. Bilen har körts av Karl Ebb och Caracciola under 30-talet och kom till Sverige på 40-talet där den bytte ägare ett flertal gånger. Hittades senare i ett bedrövligt skick hos en skrothandlare av Bertil Lindblad i mitten av 50-talet. Om Bertil se Autohistorica 1/96. Han använde sedan 20 år för att återställa den i nuvarande skick. Man hade dock otur vid en uppvisningskörning. Kopplingen krånglade något som senare gjorde att man bytte till belägg av modern typ.

1928. Mercedes-Benz 27/170/225 hp Typ SSK Sport-Zweisitzer. Ref. 1.
1928. Mercedes-Benz 27/170/225 hp Typ SSK Sport-Zweisitzer. Ref. 1. 6 cylinder, 7065 cc, 170 - 225 hp, 3300 rpm, 192 km/tim, 1928-1932, 35 byggda.
1928. Mercedes-Benz 27/170/225 hp Typ SSK Sport-Zweisitzer. Ref. 1
1928. Mercedes-Benz 27/170/225 hp Typ SSK Sport-Zweisitzer. Detalj. Ref. 1.
Mercedez-Benz SSK. 1929/225/300 hk, 7.065 liter, 6 cyl. Ferd. Porsche kom från Österrike där han utvecklad ett drivhjul som var en el motor. Han ersatte nu Paul Daimler hos Mercedes och utvecklade denna typ av bil som var försedd med kompressor.
1928. Mercedes-Benz 27/170/225 hp Typ SSK Sport-Zweisitzer. Ref. 1
1928. Mercedes-Benz 27/170/225 hp Typ SSK Sport-Zweisitzer. Detalj. Ref. 1.
Den blev mycket populär bland alla rika söner under mellankrigsperioden. Det naturligtvis för att fabriksbilen vann mängder med tävlingar, främst då Grand Prix med namn som von Brauchitsch, Hans Stuck och andra.


1930. Mercedes Benz Type SS. 6 cyl, 7065 cc, 200 hp, 2300 rpm, 3300 rpm, 190 km/tim, 1928-1933. Ref. 1
1930. Mercedes Benz Type SS. 6 cyl, 7065 cc, 200 hp, 2300 rpm, 3300 rpm, 190 km/tim, 1928-1933. Ref. 1.
Jag steg upp på podiet för att ta nedanstående bild, men då började vakten att närma sig.
Info 1930 Mercedes Benz Typ SS. Ref. 1
1930 Mercedes Benz Typ SS. Detalj. Ref. 1
Info 1930 Mercedes Benz Typ SS. Ref. 1
 1930 Mercedes Benz Typ SS. Detalj. Ref. 1


1936 Mercedes-Benz 500K Special-roadster. Ref. 1
1936 Mercedes-Benz 500K Special-roadster. Ref. 1. 8 cyl, 5018 cc, 100 hp, 3400 rpm, 160 km/tim, 1924-1939, 342 byggda.
1936 Mercedes-Benz 500 K Special-Roadster. Ref. 1
1936 Mercedes-Benz 500 K Special-Roadster. Ref. 1. Detalj.
1936 Mercedes-Benz 500 K Special-Roadster. Ref. 1
1936 Mercedes-Benz 500 K Special-Roadster. Ref. 1. Detalj.

Den svarta 540K på
BiancoRosso  museeum. Ref. 1
Bild t.v.
Mercedes Benz 540 K Special Roadster 1938.  Foto taget vid mitt besök 2000.
Gosh. Säga vad man vill om alla andra mer eller mindre lyckade lyx karosser. Ingen slår Mercedes 540 K Special. En riktig Show Stopper. Rak 8 cyl. motor, 5400 cc med manuell (gaspedalen) inkopplingsbar kompressor som endast fick vara inkopplad ett antal minuter. Man kunde även få hard top som option. Mer om MB under dess eget museum. Pris obetalbar. 

1938 Mercedes Benz 540K Special Roadster. Ref. 1. Den röda.
Bild t.v.
Foto taget vid mitt besök på Sinsheim museet 2000.
Denna Mercedes är en modell som är värd i princip hur mycket som helst. Endast 25 ex byggdes varav ca 5 finns kvar.
Dock skall man veta att olika modeller såldes med denna karosstyp. Man gjorde karosser med raka dörrar, reservhjul på olika ställen, hard top, fixed head coupe, och maharadja utförande så osäkert är om de 25 ex som anges på Mercedes museet anger just denna karosstyp eller ej.
Modellen fanns från 1936. Säkera är i alla fall de ex. som finns på Mercedes-museet och på Sinsheim-museet. En modell med raka dörrar finns på RossoBianco-museet. En maharadja modell finns på Bugatti museet i Mohlsheim. Jag har dessutom sett en på Ålholms-museet i Danmark, men det museet numera sålt.
Även på en imponerande site med bilder från "Mighty Mercedes" är C.F.Mirbach Historical Cars.
Bakluckan kunde fällas upp för ytterligare 2 platser.
Motorn var på 5400 cc och 8 cyl. och gav 115 hk utan kompressor och 180 med.
Dess max hastighet var 170 km/h. Fram till 1938 levererades den med 4 växlar därefter med 5. Osäkert om någon med 5-växlad låda han säljas före kriget.
Not. Enligt boken Mighty Mercedes var det endast de första exemplaren som var utrustade med urgröpta dörrar. Modellen utrustades senare med raka dörrar och sidorutor.

Sid 13

Tillbaka

Lyxbilar sid 2.
 
1937. Mercedes-Benz 540 K Cabriolet B. Ref. 1
Info. 1937. Mercedes-Benz 540 K Cabriolet B. Ref. 1.

1937. Mercedes-Benz 770 "Grosser Mercedes" offener Tourenwagen. Ref. 1
1937. Mercedes-Benz 770 "Grosser Mercedes" offener Tourenwagen. Ref. 1

Lyxbilar sid 2

1937. Mercedes-Benz 540 K Cabriolet B. Ref. 1

1937. Mercedes-Benz 540 K Cabriolet B. Ref. 1. 8 cylindrar, 5401 cc, 115 - 180 hp, 3400 rpm, 170 km/tim, 1936-1939, 419 byggda.

En liten utredning cabriolet modeller.

1934, 1936 Mercedes Benz Cabriolet B och C
8 cyl. 88x108 5018 cc. Utan kompressor 110 hk med 160 hk, toppfart 160 km/h, kostade 22000 RM.
En liten utredning.
Cabriolet A hade ingen bakre sidoruta samt endast hjälpsäte bak.
Cabriolet B hade bakre sidoruta och riktigt baksäte men placerat ovanpå bakaxeln. Man satt alltså lite högre än i framsätet.
Cabriolet C hade ingen bakre sidoruta, baksäte enligt cabriolet B och reservhjul i skärmarna alt. i/på bakluckan.
Sport/special roadster var strikt 2 sits, men med möjlighet till säte i bakluckan. Reservhjul i bakluckans lucka.


1937. Mercedes-Benz 770 "Grosser Mercedes" offener Tourenwagen. Ref. 1.
1937. Mercedes-Benz 770 "Grosser Mercedes" offener Tourenwagen. Ref. 1. 8 cylindrar, 7655 cc, 150 - 200 hp, 2800 rpm, 160 km/tim, 1930 - 1938, 117 byggda.
Mercedes museet visar inte en komplett samling av de olika top of the line bilar man producerade.
Plats på webbsidan finns. Därför har jag samlat bilar som jag tycker saknas, från mina foton, i nedanstående galleri. Mest från mina besök på Sinsheimmuseet. 2000 och 2018. Ref. 1 och Ref. 4.
Mercedes Benz 1936. Ref. 4.
Mercedes Benz 1936.
Cyl volym 2600 cc, 45 hk.Modell 260 D Pullman Diesel Sinsheim besöket 2000. Ref. 4
Mercedes Benz 1932. Ref. 4.
Mercedes Benz 1932.
8 cyl, 4900 cc, 110 hk. Modellen heter Nürnburg. Sinsheim besöket 2000. Ref. 4
Mercedes Benz 770 K 1938. Ref. 4.
Mercedes Benz 770 K 1938.
8 cyl, 7600 cc, 230 hk. Alla 770 bilar var ämnade för "die Reichskanzlei" eller som gåvor till statschefer. En paradbil. Sinsheim besöket 2000. Ref. 4 
Mercedes Benz 500 K 1934. Ref. 4.
Mercedes Benz 500 K 1934.
8 cyl, 5000 cc, 100/160 hk. Sinsheim besöket 2000. Ref. 4
Mercedes Benz 770K 1943. Ref. 4.
Mercedes Benz 770K 1943.
8 cyl, 7600 cc, 230 hk. Göring var tilldelad denna typ av bil. Sinsheim besöket 2000. Ref. 4
MB 710 SS 1930. 180/250 hk. Ref. 1
MB 710 SS 1930. 180/250 hk 7,020 liter 6 cyl. Kom första gången 1928. Motorn var gjuten i aluminium vilket gjorde den till snabb sport touring bil. Första ägaren var vd för Paris Daily Mail. Efter en ägare i USA kom den tillbaka till Europa och är nu placerad i Sinsheim.  Sinsheim besöket 2018. Ref. 1
 Mercedes Benz G4 1938. Ref 1.
Mercedes Benz G4 1938. Ref 1. 8 cyl 5400 cc 110 hk. Från början var detta tänkt för högre militärer och deras stab i fält. Flera st användes dock av Führern centralt. Ett ex skänktes till Benito Mussolino och en till Franco efter segern i Frankrike. Drivningen skedde på alla fyra bakhjulen med valmöjlighet av väg eller terrängväxel. Denna bil var med i Tjekoslovakien och byggdes efter kriget om till brandbil. En Sinsheim entusiast såg till att bilen räddades. Endast 38 ex tillverkades. Sinsheim besöket 2018. Ref. 1
Mercedes Benz 540K Special Coupe "Maharadjas delight". Ref. 1
Mercedes Benz 540K Special Coupe "Maharadjas delight". Skärmarna har ej det rätta stuket för att vara en Special Roadster. Troligtvis en lätt ombyggd Cabriolet C med avtagbar topp, för leverans till Indien. Fel fälgar. Jfr bild 168-170 och 177 i boken Mighty Mercedes. Ingen motor ? därför den något höga framvagnen. I övrigt allt okänt. Bugatti besöket 2000.  Ref. 1
Mercedes Benz 540K Special Coupe "Maharadjas delight". Ref. 1
Mercedes. Torpedo, Type 400, 1927. 6 cyl, 3920 cc, 70-100 cv, 130 km/h. Detta är också en kompressorbil konstruerad av Porsche.2018. Sinsheim besöket 2018. Ref. 1
1928 Mercedes SS "Schwarzer Prinz" . Ref. 4
1928 Mercedes SS "Schwarzer Prinz"
Ursprungligen var detta en S-typ som levererades till Tjeckoslovakien. 1934 moderniserades bilen. Det var mycket vanligt att man uppdaterade dyrbara modeller. Förutom en 7100 cc  6 cylindrar SS-motor med kompressor på 170/225 hk fick den ett mycket snyggt roadster karosseri. Arbetet utfördes av en välrenommerad karosserifirma i Prag. Firma Ulec. De långa framflyglarna är speciellt iögonfallande och även den långa motorhuven. Varken skärmar eller motorhuv överträffades av någon Mercedes när detta gjordes. Jämför Mercedes 540K Special Roadster som inte kom förrän 1936. Ännu idag kan "Schwarzer Prinz" nå över 200 km/h. Se länk. Sinsheim besöket 2018. Ref . 4
En liten utredning om Mercedes Benz betekningar S, SS, SSK och SSKL.
Mercedes hade under kriget ofta använt kompressorer till flygmotorerna för att få effekt på högre höjd. Paul Daimler kom 1919 ut med en modell Mercedes 10/30 Knight. När Ferd. Porsche ersatte Daimler 1923 förtsatte han på detta concept. En model fick tillägget S för sport. Bilen användes av ägarna mest som tävlingsbilar och även på landsväg. Man byggde nu SS modellen som var bådadera men mer ombonad för landsväg. Det gällde att köra till tävlingsbanan.
En mer utvecklad tävlingsbil kom med beteckningen SSK, vilket stod för Super Sport Kurz.
Ytterliggare kanske mer för att fabriksförarna skulle få en bättre bil blev SSKL, vilket då betydde Super Sport Kurz Licht (lätt).
Priserna var mycket höga och tillverkningen begränsades till för S 146, 111 SS, 29 SSK och 4 SSKL.

Notera att Mercedes namet fanns fram till 1926, då Benz slogs samman med Daimler och blev Mercedes-Benz. Orsaken till sammaslagningen berodde på att Carl Benz drog sig tillbaka och dog sedan 1929.
 
 Mercedes 770 1938 conv. Ref. 4
Mercedes 770 1938 conv.
Av serien 770 byggdes endast 205 enheter mellan 1930-1943. Priserna varierade upp till 38000 Reichsmark. Vad den visade bilen kostade vet väl ingen då den var beställd av Rikskansliet och användes i parader. Extra utrustning var ett minsäkert golv, pansrade dörrar och skottsäker vindruta och sidorutor. Dock kan man se på foton från parader att rutorna aldrig var uppe. Användare var Paul von Hindenburg, Adolf Hitler, Japans Kejsare och två påvar Pius XI och Pius XII. Hitler skänkte också en till Fältmarskalken av Finland Carl Robert Mannerheim. Den såldes sedan till köpare i USA.
För att motverka imma när caben var uppe togs varmluft ut kring avgasröret  och blåste på den 3 cm tjocka vindrutan utvändigt.
Motorn var en 7,7 liters rak 8 med kompressor förstås, som gav 230 hk. Med bilens vikt 4,5 ton var den god för 140 km/tim. Hastigheten var dock begränsad till 80 km/tim pga den tidens däck. Ytterliggare en levererades 1943, som användes av Himmler. Sinsheim besöket 2000. Ref. 4
Mercedes-Benz Typ 600. Ref. 1
Mercedes-Benz Typ 600
8 cyl borrning 103, slag 95, 6332 cc 250 hkTyp 600 byggdes mellan 1964 –1981. Den tillverkades med den senaste tekniken och med vad man säger "utan hänsyn till kostnaden". Köpare var naturligtvis större företag och regeringar. Bl.a. kan nämnas att svenska västkustens varvsägare åkte med Typ 600 mellan sjösättningar och leveransturer av oljetankers på 50 och 60-talet. En orsak var naturligtvis det stora utrymmet och kylskåpet. Denna historia (utan att berätta om några sanna detaljer) fick jag mig berättat under den tid jag arbetade hos en motorleverantör. (forst nästa ruta)
Just denna bil är ett specialbygge, kallad för landaulet. Den är levererad till Påven Paul VI. Misstanken är att han fick den gratis (reklamvärde). Den hade naturligtvis inte kommit tillbaka till Mercedes annars. Det speciella var att chauffören satt avskärmad med mellanruta. Påven satt i en länstolsliknade fåtölj lite upphöjd, och med avtagbar takdel ovanför. Just för att påven, vid korteger, skulle kunna stå upp och välsigna folket. Plats för 4 biskopar (säkerhetsvakter) runt om på betydligt enklare stolar. Notera också den upphöjda kupédelen. MB 600 är en imponerade bil som tillverkades i 2677 ex.
Ännu har inte andrahandspriset på denna typ kommit i närheten av förkrigsbilarna. Det betyder att de riktiga Mercedes fansen kan ha råd att köpa en begagnad Typ 600. Troligtvis får dom aldrig råd att få igång och underhålla bilen. Men varför inte, en 600 i garaget. Ibland kan det räcka att sitta bakom ratten, öppna motorhuven, samt berätta att nu är bara "det och det" kvar att göra. 2 st MB 600 finns på Hotings museum. Sinsheim besöket 2000. Ref. 1
 

Sid 14

Tillbaka

Sportbilar i 300-serien.

1955. Mercedes-Benz 300SLR "Uhlenhaut-Coupé". Ref. 1
1955. Mercedes-Benz 300SLR "Uhlenhaut-Coupé". Ref. 1

1955. Merceds Benz 300 SL Coupé. Ref. 1
1955. Merceds Benz 300 SL Coupé. Ref. 1

Sportbilar i 300-serien.

Mercedes-Benz utvecklade denna tävlingsbil med kaross modell hard-top i verion 300 SLR. Den skulle göra sitt elddop till tävlingssäsongen 1956. Men den användes aldrig i någon tävling, då företaget beslutade att upphöra med tävlingar redan 1955. Orsaken var den svåra olycken med dödspffen bland publiken vid LeMans tävlingen. Istället fick denna Uhlenhaut Copé tjänstgöra tjänstgöra åt Test Avdelningens chef Rudolf Uhlenhaut som företagsbil. Dess "Nickname" visar detta. Denna ram hade konstrueras så att den belastades endast med drag eller tryckkrafter. (Översättning från info)
1955. Mercedes-Benz 300SLR "Uhlenhaut-Coupé". Ref. 1
Mercedes-Benz "Uhlenhaut Coupé" ram. Ref. 1
Space frame. Ref. 1
 
Mercedes.Benz 300 Sl Coupé- Denna bil var baserad på den framgångsrika tävlingsverionen från 1952. Dess rör ram vägde endast  49,5 kg. Den var mycket vridstyrv. Den tillät dock inte att man byggde in normala bildörrar på grund av de höga sidorörens montering. Med de karakteristiska dörrarna som öppnades uppåt fick den sitt populära namn "Gullwing" . Motorn var en rak 6 cylinders, 2996 cc, 215 hp, 5800 rpm, 250 km/tim, tillverkades 1955-1957 i 600 exemplar. (Översättning från info)
Mercedes-Benz 300SL. Ca 1955. Ref. 1
Mercedes-Benz 300 SL Cabriolet. ca 1955.
Mercedes-Benz 300SL. Ca 1955. Ref. 1
Mercedes-Benz 300SL. Ca 1955. Ref. 1
Mercedes-Benz 300 SL Coupé. ca 1955.
 Mercedes-Benz 300 SL Coupé. ca 1955.
2017 Mercedes-AMG SLC 43 Roadster. Ref. 1
2017 Mercedes-AMG SLC 43 Roadster. Ref. 1
 2017 Mercedes-AMG SLC 43 Roadster. Ref. 1
 2017 Mercedes-AMG SLC 43 Roadster. Ref. 1
2017-2018. Mercedes-AMG SLC 43 Coupé i El-utförande. Ref. 1
2017-2018. Mercedes-AMG SLC 43 Coupé i El-utförande. Ref. 1

Sid 15

Tillbaka

Utvecklingsprojekt
 

Utvecklingsproject.

Lithium Ion batteri.
Utvecklingen av hög prestanda batterier är nyckeln till att nå målet mot Noll-Emission motorer. Mercedes-benz har forskat på det mycket lovande Lithium-Ion teknologin. För användning i passagerar bilar har denna teknologi många fördelar gentemot Nickel-Metall-Hydride teknologin. Man får en ökad ladd och uttag effektivitet av ström, bättre kall start karakteristiska, högre  energi täthet och utmärkande lägre batteri vikt. När Mercedes-Benz monterade S400 Hybrid 2009 med ett 120-volt Lithium-Ion batteri, blev företaget den första biltillverkaren som utnyttjade denna teknologi på en produktions bil. Den kompakta modulen är sammansatt av 35 eparata batteri celler som har en energi täthet av 882 Wh - tillräcklig för förbrukningen vid start stopp användning av elmotorn i en bil. (Översättning från info)
Piezoe injector.
En viktig enhet i den fjärde generationens common-rail system är de maxmalt ny utvecklade Piezo injectorerna. Dessa arbeter med att tillföra bränsle till cylinderns förbränningsrum. I motsats till föregående system kontrolleras öppningen av injectorns nål genom att använda Piezoe keramik. Denna ändrar krystallen strukturen på microsecunder under inverkan av ström. Den fysiska rörelsen är dock mycket liten. Därför monterar man flera Piezoe kristaller i serie för att nå önskat slag. Denna serie kristaller påverkar nålen direkt och kan kontrolleras till ett slag med noggranhet på några tusendelar av en millimeter. Man kan på detta sätt styra bräsletillförseln efter behov och efter kör situationen. (Översättning från info)
En kompakt elektrisk motor arbeter vid ca 13000 rpm och avger då en effekt av 70 kW och en kontinuerlig effkt av 50 kW. Ett max tillgängligt vridmoment av 290 Nm kan avges redan från början. De senaste förbränningsmotorerna avger endast max vridmoment vid medium varvtalet på motorn.
Se bild på en syncron motor av denna till höger. (Översättning från info)
Elmotor. Ref. 1 
 Fyra cylinder Dieselmotor OM  654 i Mercedes E 220 d. Ref. 1  2016 Fyra cylinder Dieselmotor OM  654 i Mercedes E 220 d.
Den fyra cylinders diesel motor familjen OM654 är början på en tekniskt break från Mercedes-Benz. Utomordentlig prestationsförmåga och emmissions kontroll ger premium diesel bränslet att spela en säker roll i diesel motorer i kampen för den globala målsättningarna. Den nya helt i aluminium byggda fyra cylinders diesel motor från Mercedes-Benz, firar början på den nya E-Class E 220 våren 1916. (Översättning från info)
2016 Mercedes-Benz 9G-Tronic Hybrid-Automatisk växellåda.
Den tredje generationens växellåda utvecklad från den ursprungliga  automatiska 9G-Tronic Plus växellådan. Vrid moment omvandlaren, kopplingen och el-motor är monterade i den inovativa driv-enheten. Den kompakta designen har man fått genom att integrera samman koppling, torisions dämpare och momentomvandlarens låsning av kopplingen med en elektrisk motors rotor. Den nyligen utvecklade momentomvandlaren med sin kraftfulla och effektiva hydrauliska system erbjuder användaren utomordentlig mjukhet när den används i hybrid mode. (Översättning från info)
2016 MB 9G-Tronic Hybrid växellåda. Ref. 1
2016 MB 9G-Tronic Hybrid växellåda. Ref. 1

Sid 16

Tillbaka

Tävlingsbilar/Grand Prix bilar

1955 - 1934

1955 Mercedes-Benz 2,5 l W196R. Sströmlinje formade tävlingsvagnar. Ref. 1
Info 1955 Mercedes-Benz 2,5 l W196R. Strömlinje formade tävlingsvagnar. Ref. 1

1955 Mercedes-Benz Racersportvagn 300SLR. Ref. 1
Info 1955 Mercedes-Benz Racersportvagn 300SLR. Ref. 1

1955 Mercedes-Benz 2,5 l Formel bil W 196 R. Ref. 1
Info 1955 Mercedes-Benz 2,5 l Formel bil W 196 R. Ref. 1

1952 Mercedes-Benz Racersportvagn 300 SL. Ref. 1
Info 1952 Mercedes-Benz Racersportvagn 300 SL. Ref. 1

1939. Mercedes-Benz 230 S Offroad sport bil. Ref. 1
Info 1939. Mercedes-Benz 230 S Offroad sport bil. Ref. 1

1939 Mecedes-Benz 1,5-L formel bil W165. Ref. 1.
Info 1939 Mecedes-Benz 1,5-L formel bil W165. Ref. 1.

Mercedes-Benz 3 L Rennwagen W 154. Ref. 1
Info 1938 Mercedes-Benz 3 L Rennwagen W 154. Ref. 1.

1937 Mercedes-Benz 750 kg Rennwagen W 125. Ref. 1
Info 1937 Mercedes-Benz 750 kg Rennwagen W 125. Ref. 1.

1934 Mercedes-Benz 750 kg Rennwagen W25. Ref. 1
Info 1934 Mercedes-Benz 750 kg Rennwagen W25. Ref. 1


Tävlingsbilar/Grand Prix bilar 1955 - 1934.

Mercedes-Benz kom tillbaka till tävlingsbanan och Grand Prix race med den strömlinjeformadeW196R. Juan Manuel Fangio och Karl Kling körde till första och andra plats i den nya fromel 1 bilen på dess första tävling den 4 Juli 1954 i Reims. Fangio avsluta denna sädon som Wärldsmästare. Argentinaren körde en utvecklad modell av denna version 1955 på det Italienska Grand Prix 1955 och tog annu en gång världsmästartiteln. (Översättning från info) 1955 Mercedes-Benz 2,5 l strömline formade tävlingsvagnar. Ref. 1
1955 Mercedes-Benz 2,5 l  W196R. Ref. 1. Strömlinje formade tävlingsvagnar. Ref. 1. 8 cylindrar. 2497 cc, 290 hp, 8500 rpm, 305 km/tim
1955 Mercedes-Benz racersportvagns 300 SLR. Ref. 1
 1955 Mercedes-Benz racersportvagns 300 SLR. Ref. 1, 8 cylindrar, 2982 cc, 302 hp, 7500 rpm, 300 km/tim.
Stirling Moss och hans kartläsare Denis Jenkinson körde denna 300 SLR till seger på 1955 års MilleMiglia. De gjorde rekord tid vilken ännu är oslagen. Bilarna startade i Brescia med en minuts mellanrum och bil nr 722 hade start tid 7:22 a.m.! Första plats succen  med 300SLR fastslog att Mercedes-Benz skulle erövra världsmästartitel för sport bilar 1955 vilket lades till deras titel i Formel 1. (Översättning från info)
1955 Mercedes-Benz 2,5 l Formel bil W 196 R. Ref. 1
1955 Mercedes-Benz 2,5 l Formel bil W 196 R. Ref. 1. 8 cylindrar, 2497 cc 290 hp, 8500 rpm, 275 km/tim.
Mercedes-Benz ställde upp i Formel 1 mästerskapet 1954 och 1955 med 2 versioner av W196R. Den strömlinjeformade varianten valdes för högfartsbanor som Reims, Berlin och Monza. Den klassiska formelbilen med öppna hjul valdes för de flesta andra tävlingar, då den var bättre att klara de kurvor som banorna hade. Bilen varierades med olka hjulbaser och bromstrummor placerade inboard eller outboard. Detta gav bilen överlägsna egenskaper för olika banor. Försågs också med olika record breaking karosser för att slå hastighet rekord. (Översättning från info)
 Mercedes-Benz 300 SL var den första nykonstruerade tävlingsbilen efter kriget. Namnet Gulwing fick den som sid effekt av att dörarna ej kunde göras på normalt sätt på grund av den mycket vridstyva rörramen. I november 1952 körde Karl Kling och Hans Klenk denna 300 SL till dess mest spectakulära seger av alla, Carrerra Panamericana race i Mexico. (Översättning från info)  1952 Mercedes-Benz racersportvagn 300 SL. Ref. 1
1952 Mercedes-Benz racersportvagn 300 SL. Ref. 1. 8 cylindrar, 2996 cc, 170 hp, 5200 rpm. 230 km/tim.
1939 Mercedes-Bnez 230 S Off Road sport bil. Ref. 1
1939 Mercedes-Bnez 230 S Offroad sport bil. Ref. 1. 6 cyl. 2291 cc, 55 hp, 3500 rpm, 130 km/tim. 
På 1930-talet utvecklade Mercedes-Benz tvåsitsiga bilar som 230 S Offroad. Bilen på bilden kördes av ett team från det Tyska Postverket i Brandenburg Offroad rally 1939. Postverkt engagerade sig i de populära offroad tävlingarna på 1930-talet. Man använde tävlingen som annonsering för den post-buss med brev service som man erbjöd folk. (Översättning från info)
Tyska racer bilar dominerade Grand Prix tävlingarna i slutet av 1930-talet. Detta föranledde den itelienska motorsport ledningen att motverka for att minska sin medverkan i tävlingar man ställde upp i. 1939 kördes med tävlingsbilar med motorer mindre än 1,5 liter. I dessa klasser fanns inga Tyska bilar som kunde deltaga. Som svar på detta utvecklade Mercedes-Benz W165 på bara 8 månader och med en sådan tävlingsbil tog man både första och andra plats i Tripoli. (Översättning från info)  1939 Mecedes-Benz 1,5-L formel bil W165. Ref. 1
1939 Mecedes-Benz 1,5-L formel bil W165. Ref. 1. V8, 1493 cc, 254 hp, 8000 rpm, 272 km/tim.
1938 Mercedes-Benz 3 L Rennwagen W 154. Ref. 1.
1938 Mercedes-Benz 3 L Rennwagen W 154. Ref. 1. V12, 2962 cc, 453 hp, 8000 rpm, 285 km/tim. Ref. 1. 
W 154 var den sista modellen för att fullfölja segerraden av tävlingar för 3 liters formeln fastställd 1938. Den stipulerade en reducerad cylindervolym och markerade då slutet på 750 kg formeln, vilket var en max vikt av tävlingsbilen. W 154 vann sex av nio Grand Prix tävlingar under sin första säsong och belade tre tävlingar med första, andra och tredje plats. Rudolf Caraciola, vann sitt tredje Europeiska mästerskap. (Översättning från info)
1937 återvände Mercedes-Benz till motorracingens höjdpunkt med den alldeles nya utvecklade W125 efter en misslyckad säsong föregående år. Den nya Silver Pilen förlorade ingen tid när den vann Tripolis Grand Prix i sitt första race. Den segern följdes av sex segrar på tolv tävlingar och gav Rudolf Caraciola hans andra Europeiska mästerskaps titel. (Översättning från info)
1937 Mercedes-Benz 750 kg Rennwagen W 125. Ref. 1. 8 cyl, 5663 cc, 592 hp, 5900 rpm, 320 km/tim. Ref. 1 
 W25 var den första Silver Pilen. Lackerad första gången vit anlände den till Nürnburgring för den första tävlingen. Vid kontroll visade det sig att den vägde 1 kg för mycket mot vad reglementet stipulerade. Mekanikerna fick då sandpapper och började slipa bort lackeringen för att få ned vikten. Racerbilen sken nu av det polerade aluminiumet. Teamet kunde nu rulla fram en godkänd bil till startlinjen. Denna bil tog nu sin första vinst och fick på detta sätt sitt nickname Silver Pilen. (Översättning från info) Info 1934 Mercedes-Benz 750 kg Rennwagen W25. Ref. 1.
1934 Mercedes-Benz 750 kg Rennwagen W25. Ref. 1. 8 cyl  3364 cc 354 hp, 5800 rpm, 280 km/tim. Ref. 1.  

Sid 17

Tillbaka 

Grand Prix bilar
sid 2

 
1924 - 1900

1924 Mercedes 2 L Rennwagen Targa Florio. Ref. 1
Info 1924 Mercedes 2 L Rennwagen Targa Florio. Ref. 1

1914 Mercedes Grand Prix Rennwagen. Ref. 1
Info 1914 Mercedes Grand Prix Rennwagen. Ref. 1

1909 Benz 200 Hp Rennwagen "Blitzen Benz". Ref. 1
Info 1909 Benz 200 Hp Rennwagen "Blitzen Benz". Ref. 1

1908 Benz Grand Prix Rennwagen. Ref. 1
Info 1908 Benz Grand Prix Rennwagen. Ref. 1

1900 Daimler Phönix 23 hp Rennwagen. Ref. 1
Info 1900 Daimler Phönix 23 hp Rennwagen. Ref. 1

1900 Benz 14 hp Rennwagen. Ref. 1
Info 1900 Benz 14 hp Rennwagen. Ref. 1

Tävlingsbilar/Grand Prix bilar sid 2 1924 - 1900.

1924 Mercedes 2 L Rennwagen Targa Florio. Ref. 1.
1924 Mercedes 2 L Rennwagen Targa Florio. Ref. 1. 4 cylindrar, 1986, 126 hp, 4500 rpm, 120 km/tim.
Christian Werner vann Targa Florio 1924. Det var en krävande landsvägs tävling på Sicilien med denna 2 liters bil. På grund av bilens röda färg hjälptes han av publiken som trodde att bilen var Italiensk. När man såg en röd bila komma höll sig de lokala motorsport fansen undan och hellre vinkade fram den. Andra bilar från Frankrike eller Tyskland, blå eller vita höll man sig inte mer undan än nödvändigt. (Översättning från info)
För att möta de stipulerade Grand Prix reglerna, utvecklade Daimler Motoren Gesellschaft en helt ny Grand Prix tävlingsvagn med 4483 cc motor till 1914 års säsong. Christian Lautenschlager, Louis Wagner och Otto Salzer körde sina bilar till 1-2-3 plats i Frankrikes Grand Prix.(Översättning från info) 1914 Mercedes Grand Prix Rennwagen. Ref. 1.
1914 Mercedes Grand Prix Rennwagen. Ref. 1. 4 cylindrar, 4483 cc, 105 hp, 3100 rpm, 180 km/tim.
1909 Benz 200 Hp Rennwagen "Blitzen Benz". Ref. 1
 1909 Benz 200 Hp Rennwagen "Blitzen Benz". Ref. 1. 4 cyl, 21504 cc, 200 hp, 1600 rpm, 228 km/tim.
Blitzen Benz blev den första europeiska bil som nådde hastighetsrekordet 200 km/tim. Bilen var försedd med en massiv 4 cylinders motor, som kallades för Blitzen. Dess mest berömda körning var i Florida. 1911 lyckades Bob Burman nå 227,2 km/tim på Daytona Sand track. Detta gjorde att bilen var den snabbaste i världen - snabbare än till och med flygplan. Bilen kallades för "Lightning Benz" på engelska. (Översättning från info) 
1908 Benz Grand Prix Rennwagen. Ref. 1.
1908 Benz Grand Prix Rennwagen. Ref. 1. 4 cylindrar, 12060 cc, 120 hp, 1500 rpm, 163 km/tim.
1908 Benz & Cie ökade sina aktiviteter i internationell motorsport. Företaget ställde upp med en alldeles ny utvecklad bil på tävlingar inkluderande Frankrikes Grand Prix. Återgången till tävlingsbanan var framgångsrik, Benz förare Hémery och Hanriot gick i mål som 2:a och på tredje plats - bakom en Mercedes. Benz var det enda teamet som fick alla sina 3 bilar i mål. (Översättning från info)
Den 23 hp starka Daimler Phönix var Daimlers starkaste tävlingsbil 1900. Dess höga center of gravity, tunga motor och korta hjulbas vilken senare förlängdes på nästa variant, gjorde det svårt att ha fordonet under kontroll på tävlingsbanan. Efter en allvarlig olycka i Nice under La Turbie tävlingen i mars 1900, förstod Maybach att han måste bygga en bättre tävlingsbil, vilket blev den första Mercedes. (Översättning från info) 1900 Daimler Phönix 23 hp Rennwagen. Ref. 1.
 1900 Daimler Phönix 23 hp Rennwagen. Ref. 1. 4 cylindrar 5507 cc, 27 hp, 900 rpm, 80 km/tim.
1900 Benz 14 hp Rennwagen. Ref. 1
 1900 Benz 14 hp Rennwagen. Ref. 1. 2 cyl, 2714 cc 14 hp, 1000 rpm, 65 km/tim.
Kylningen av en tävlingsbil motor var ett av de större problemen på de tidiga bilarna. Denna Benz tävlingsbil hade fortfarande öppna kylsystem. Det betyder att något övertryck ej skapades. Kylvattnet kyldes av flänsade rör monterade på kylplattor där vattnet förångades  till en condensor bakom förarsätet. Fastän det inte var särskilt effektivt var det tillräckligt för de motorer som utvecklade 14 hp ur sina contra motorer (boxermotor). (Översättning från info)

Sid 18

Tillbaka

Stream Liners

1937 Mercedes-Benz Stromlinlenrennwagen W25. "Avus"  Ref. 1

 1937 Mercedes-Benz Stromlinlenrennwagen W25. "Avus" Ref. 1



MB Record stream cars 1

MB rekord T80

MB rekord T80 Wikip

MB rekord cars

T80 World rekord car

Stream Liners

Car no 36. Ref. 1
 1937 Mercedes-Benz Stromlinienrennwagen W25. "Avus" nr 36. Ref. 1. V12, 5577 cc, 5800 rpm, 370 km/tim.
Mercedes Benz utvecklade denna streamlined version av W25 racing car speciellt för formel tävlingen på Avus banan utanför Berlin. Manfred von Brauchitsch körde denna W25 nr 36 längs den långa raksträckan och genom den då nya höga bankade kurvan. Herman Lang vann tävlingen i en liknande bil med en medelhastight av 260 km/tim. Det var en hastighet som stod sig fram till 1958. (Översättning från info)
1939 MB T80 Chassie och motor. Ref. 49
1939 MB T80 Chassie och motor. Ref. 58
MB T80 Karossens bärande del. Ref. 49
MB T80 Karossens bärande del. Ref. 58
1939 Mercedes Benz T80. Ref. 1
1939 Mercedes Benz T80. Ref. 1
Denna Rekord bil byggdes i slutet av 1930-talet av Ferdinand Porsche. Man valde en flygmotor från DB600 serien. Det slutliga valet blev en anpassad version av DB 603 med 44,5 l volym med en ca effekt av 3000 hp, 3200 rpm och en beräknad hastighet av 596 km/tim matad med special bränsle. Benämningen 603 är osäker.
DB603 var ännu ej färdig för att användas i flygplanet 1939 i Messerschmidt Me109. Produktions start 1942.

Sid 19

Tillbaka

I reserv

Reserv


Andra museer i denna webbsida
Tillbaka


Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2002
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
National MC Museum Australia
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Porsche 2002
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2002
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: ©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 2: ©Foundation Prestige Bugatti Paul Kestler
Referens 3: ©Auto-Salon-Singen www.auto-salon-singen.de
Referens 4: ©Sinsheim Auto Museum www.museum-sinsheim.de
Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com
Referens 6: ©Mercedes Benz https://www.mercedes-benz.se/passengercars/the-brand/history/events.module.html

Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Referens 57: ©Aros Motorveteraner Fjäderbladet
Referens 58: ©Wikipedia - Oldmachinepress
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-