Museets entré. Ref. 1 Motala museum. Bilar.
Text och bild Björn Bellander. 13 sidor. Bilder aktuella 2004, 2006, 2011, 2015
Tillbaka  English version  Officiell webbsida
Sedan 060110
Uppdaterad
2017-11-02
© Björn Bellander
web counter
web counter
Webbsidan är kompletterad med bilder från mitt besök 2015. Förutom bilar har ytterligare en sida om motorcyklar tillkommit. Motorcykelbilen som saknas är den DeDion quadricycle som jag ej tog tillräckligt med bilder av. Ytterligare en sådan finns på Tekniska museet i Stockholm. Tyvärr är intresset från allmänheten på stark nedgång gällande riktigt gamla fordon.
Olds Curved DashBuick Roadster 14Ford SpeedsterN.A.G.BSA 3 WheelerMorgan,

Titta också i följande webbsidor om Motala museum
Bilar 1900-1910Bilar 1910-1940Efter 1940
MC 2011MC 2015  Andra bilder

AmilcarAustin SevenTatraRolls Royce, DaimlerCadillacChrysler Links
Sid 1

Skapad 130524

Tillbaka


English version

Olds Curved Dash

Olds Curved Dash Vis-A-Vis. Ref. 1

Info Olds Curved Dash. Ref. 1


Länkar

Ransom Eli Olds 1

Ransom Eli Olds 2

Fredric L Smith

George B. Selden

Edward S. Jordan

Curved Dash Olds 1901

Curved Dash Olds 1902

Curved Dash Olds 1903

Curved Dash Olds 1904

Kort om Curved Dash Olds

Early cars story

Malmo Tekniska museum

Olds Curved Dash Vis-a-vis. Ref 1

Ransom Eli Olds
Ransom Eli Olds. Ref 43.Ransom f. 1864 var första generationens barn  efter sin far som invandrat från Dorset i England. Fader hette Pliny Fiske Olds (1828-1908) var smed och gift med Sarah Whipple Olds. Han slog sig ned i Geneva Ohio. Familjen hade 4 söner och 2 döttrar. Ransom var den yngre och brodern Wallace f. 1856.

Namn som används. Ransom=Ranny= Olds
Ransom Olds ångbil. Ref Se länk "Early cars story".I firman arbetade Ransom ivrigt med att skapa en hästlös vagn. På den tiden var det ångmaskinen som gällde och han lyckades 1887 tillverka en vagn med 3 hjul som gick att köra i nästan 30 km/h. Version  2 blev en gengasdriven vagn med 4 hjul, som en Engelsk firma köpte. Den skulle levereras till Indien. Transporten dit blev dock inte lyckosam då båten troligen sjönk på vägen.

"Ranny" besökte en utställning i Chicago 1893 där Olds första bensindrivna bil. Ref se länk "Early cars story".han fick se en bensin/fotogen driven motor. Han förstod nu att detta var en lösning som var användbar. Nu började ett intensivt arbete med att utveckla gasmotorn för att istället få den att drivas med  bensin eller fotogen.

1896 hade han tagit fram en sådan motor och samtidigt lämnat in en patent ansökan på sin konstruktion. Verksamheten kostade naturligtvis pengar och Ransom insåg att han inte själv skulle kunna investera så mycket.

Det blev istället en koppar och timmerhandlare, Samuel L. Smith i Detroit. Firman med namnet Olds Motor Works flyttade nu till Detroit där en fabriksanläggning byggdes. Detta blev den första anläggningen för att tillverka bilar i staden. Här skulle man bygga en runabout 1901 med Rannys motor.

Bilen fick namnet Olds Curved Dash. Man hade order på 300 och ämnade sälja den för $650. Vagnen beräknades väga 650 pound och annonserades för $1 per pound. Man hade även flera prototyper framtagna av andra modeller.

Curved Dash Olds på Tekniska museet i Malmö. Ref 1Nu bar det sig inte bättre än att den nya fabriken brann och det mesta av tillverkningslokalerna blev förstörda. Många rykten gick att alla prototyper och ritningar hade brunnit upp. Detta var dock inte sant utan prototyper och ritningar hade förvarats i en källare där de var skyddade. Man kom nu igång med produktionen genom att lägga ut monteringen på olika kringliggande firmor och under året tillverkades 400 exemplar. Under tiden byggdes fabriken upp igen med hjälp av försäkringspengar. Allt detta gjorde dock att Ransom överansträngde sig och var tvungen att dra ned på arbetstakten. För att kunna göra detta byggdes en mindre anläggning i Lansing som Ranny fick ta hand om. Försäljningen gick nu som smort och 1905 var man uppe i 5000 bilar om året. Sista bilen tillverkades 1907.


 Sid 2

Tillbaka


English version

Buick Roadster 14

Buick

Buick Roadster 14. Ref. 1

Info Buick. Ref. 1

Buick jaktbil. Ref. 1

Framfjäder Buicl. Ref. 1

 

 

 

Länkar

Durant

Buick Century

Buick History


Ullared museum

Sparreholms museum

Teknik pa Farfars tid
 

Buick Roadster 14. Ref. 1
 
Om Buick

Buick Motor Company har en lång historia. Det han hänföras delvis ända tillbaka till 1890.

Då såldes motorer till lantbrukarna i området. Mannen bakom namnet var David Buick. Hans företag bytte namn flera gånger innan Buick Motor Company fick sitt nuvarande namn.

David var född i Scotland 1854 och kom till Detroit 2 år gammal ca 1880. Han var en duktig ingenjör inom rörmokeribranschen. Här kom han på hur man skulle skydda rör med porslinsbeläggning. Detta sålde han för att kunna öppna en fabrik för tillverkning av bilar.

Han brann av iver att kunna ersätta hästkärror med en motor driven vagn. En motor hade han ju, då sådana sålts sedan 1890. Han startade mycket försiktigt, men hans pengar räckte inte  och han blev tvungen att sälja till sina ekonomiska uppbackare. Benjamin Briscoe (läs om Chrysler) och bankerna.

De nya ägarna startade med att skaffa fram nya verkstadslokaler i Flint Wagons Works. David hade en ny modell klar och den provkördes av Davids son Thomas.

Samtidigt tvingade bankerna och hans styrelse honom att anställa en av de bästa affärsmännen att ta över ledningen. William Durant.

Denne Durant hade ett patent på fjädring till hästdragna vagnar. Har blev mycket imponerad av Buick bilens fjädring och accepterade omedelbart erbjudandet.

Durant tog med sig den första bilen till NewYork Auto Show 1905 och stod själv i montern. Sedan kom han hem med många beställningar och 1908 tillverkade man 8820 bilar under Durants ledning.

Buick blev på detta sätt den största biltillverkaren i Amerika detta år. Durant skapade sedan det holdingbolag som skulle bli General Motors.

David Buick var åskådare till hur Buick växte till en stor tillverkare och dog utfattig


 Sid 3

Tillbaka


English version

Ford Speedster

Ford Speddster. Ref. 1

Länkar

T-Ford Runabout

Ford Speedster. Ref. 1
 
Speedsters

Den billigaste Ford som gick att köpa var Runabout modellen. Trots allt var det inte så många som hade pengar att köpa de täckta varianterna. Denna Runabout kopierades flitigt av händiga personer som ej kunde köpa originalbilen.

Man skaffade då en begagnad T-Ford, demonterade karossen och på den plana ramen lade man ett golv, som fick bära vad man behövde för att kunna köra. Dessutom tog man bort skärmar som eventuellt ersattes med skydd över hjulen. För det mesta blev det frigående hjul.

Detta var den tidens början till Hot Rods. Man fick en bil nästan gratis.

Man kallade modellen för Speedsters då de mest användes till olika typer av lokala tävlingar.

Utvecklingen fortsatte ju och man tog senare fram årsmodellerna A eller B. Det fina med B-modellen var att de fanns med V8-motor. Efterhandsmarknaden producerade mängder med tillbehör och trimningsutrustning för motorerna. Louis Chevrolet hade ett företag placerat i Kanada som sålde trimutrustning till T-Ford.

Dessa "leksaker" utvecklades till utställnings objekt och steg i värde.


 Sid 4

Tillbaka

English version

Helios/N.A.G.
 

Helios truck info. Ref. 1

Info NAG Lastbil. Ref. 1

Länkar

NAG

Joseph Wollmer

Büssing-NAG

Protos

Presto

Voran

N.A.G./Helioas truck byggd på Södertälge Verkstäder. Ref. 1
 
N.A.G.

Denna lastbil som grundas på en tysk konstruktion med motor från Tyskland och AEG. (Allgemeine Electrizitäts Gesellschaft) AEG gick in i bilbranschen 1902. Man tillverkade en 2 cylinders motor. Denna motor användes när Sodertalje Verkstader fick order 1903 att bygga en lastbil. SV hade sysslat lite med bilar av märket Helios utan större framgång. Denna lastbil är alltså inte mycket av vare sig Helios eller N.A.G.

NAG lastbil tillverkad på Södertälje Verkstäder 1903. Ref. 1Namnet N.A.G. kom inte till förrän 1908 då AEG köpte en firma som skulle hantera biltillverkningen, AAG (Allgemeine Automobil Gesellschaft). Nu kom N.A.G. till (Neue Allgemeine Gesellschaft). Med A.A.G köpet följde konstruktören Joseph Wollmer.

Han tog fram de första N.A.G. bilarna med 2 cylinders motor. Senare kom även 4 cylinders.

Man var även stora på kommersiella fordon och med dem fick man stor framgång på grund av WWI.

1908 drog sig AEG ur fordonstillverkning och överlät det till N.A.G. Lastbilarna som såldes fick namnen Puck och Darling.

Efter kriget tog man fram personbilar men hade ej så stor framgång. Flera sammanslagningar kom till stånd, bl.a. med Presto och Protos. Bilarna fick nu namnen N.A.G.-Presto resp. Protos.

1931 tog man fram en V8 motor på 100 hk och började förse dem med en egen konstruktion av framhjulsdrift. 1933, efter köp av Voran tillverkaren, som hade en bil med boxermotor, som ej fick någon genomslagskraft och tillverkningen upphörde. Tillverkning av kommersiella fordon fortsatte några år då Büssing gick in som delägare.

Södertälje Verkstäder, en konkurrentfirma till Vagnfabriksaktiebolaget (VABIS) hade försök att tillverka en lastbil efter Helios modell, som var en variant på NAG. Se min sida om ScaniaVabis. Bilen på bild är sammansatt på Södertälje Verkstäder.


 Sid 5

Tillbaka

English version

BSA Sports Coupé 1937

BSA märke. Ref. 1

BSA 3-wheeler. Ref.1

BSA framvagn. Ref. 1

BSA de Luxe 1937. Ref. 1

Länkar

BSA bilar

Hotchkiss Sparreholms museum

Hootchkiss drive

Early American Autos

Stoneleigh

Daimler

Lanchester

BSA 3-wheeler. Ref. 1
 
BSA bilar

Bilar tillverkade av BSA är idag mycket sällsynta och allmänt vet man mycket lite om denna tillverkning. Det var dock så att BSA först tillverkade bilar som var 3 hjuliga 1907. Bilen på bilden är en 4-hjuls BSA Sport Coupé 1937. Den har en framvagn kopierad på licens från Hotchkiss liksom en V2.motor.

Man hade en omfattande tillverkning av bilar, men sålde inte så många, med en stor modell variation, så stor att man var tvungen att skära ned antal modeller. Dock kom efter 3 år, tillverkning av motorcyklar igång. Det var betydligt lättare att sälja en mc.

Företaget som startades 1862 för att omvandla de vapendelar till vapen, som smederna i England producerade. Av naturliga skäl samarbetade man med Hotchkiss, känt för produktion av bl.a. roterande kulsprutor och som hade tillverkning i England.

BSA köpte licens på en motor från Hotchkiss. Morris, som var den största kunden köpte Hotchkiss tillverkning. I det följde en 1100 cc V2 motor som var ämnad att monteras i BSA:s första  bil, en 3-hjuling. Denna motor kom också i bilen Stoneleigh 1922, som nästan var en kopia av BSA:s och tillverkad av BSA.

1910 köpte BSA Daimler och då kom man riktigt igång med biltillverkning. Daimler var ju en lyxbil och motorn som man satte i var en slidmotor som grundade sig på Knights patent.

De bilar som såldes med BSA som märke var obetydligt olika Daimlers egna. 1930 övertogs  Lanchester av BSA och Lanchester tillverkades sedan som en billig Daimler och sedan som BSA.

Lanchester hade en bakvagn i vilken man hade patent på utförandet med ett underliggande snäckdrev, som gav en tyst gång. Hotchkiss hade patent på en bakvagns upphängning, som användes på de 4-hjuliga, dessutom hade man en framhjulsdriven modell vilken BSA överförde till sin 3-hjuling.

Allt detta överfördes på BSA:s bilar. Bilar tillverkades fram till 1936 i många olika modeller av 3 och 4-hjuliga bilar. Tyvärr hade ej BSA rykte om sig att tillverka bilar med kvalitet. Detta rykte följde BSA ända till BSA lades ned under början av 1980-talet.

Efter kriget var det tal om att ta upp tillverkning igen men det projektet lades ned


 Sid 6

Tillbaka

English version

Morgan Sports Family 1931

Morgan info. Ref. 1

Morgan Sports family. Ref. 1

Länkar

Morgan Unique

Försäljare i Sverige

Eagle Tandem

Morgan fabriken 1

Morgan fabriken 2

Framvagn med sliding pillar på Lancia från 30-talet. Ref. 1

Framvagnen med sk. sliding pillar på en Morgan. Ref. 49

V2-motorns placering. Ref. 49






Den absolut tuffaste av alla Morgans. Aero Max 8. Ref. 49

Morgan JAP-motor. Ref.1

Hastighetsmätare uttag. Ref. 1

 

Morgan Bull nose. Ref.1
 
Morgan

I England närmare bestämd Herefordshire föddes 1831 en pojke som döptes till Henry Frederick Stanley Morgan. Hans far H.G. Morgan var kyrkoherde i regionen.

Det finns inte mycket som berättar om H.F.S. från hans ungdom. Efter den Engelska grundskolan gick han igenom Crystal Palace College School för ingenjörer.

Han fick sitt första arbete som 18-årig elev på Great Western Railway, som ritare. Här stannade han i 7 år. Intressen som han hade var bilar. Några större avtryck inom ångmaskinbranschen gjorde han inte.

Han tjänade i alla fall tillräckligt med pengar för att syssla med bilar. Hans första biltur i en lånad Benz 3 hp slutade med en hårresande tur utför en backe varvid kostnader för reparation hindrade honom från att köpa en egen bil.

1906 slutade han på Great Western och skaffade sig en mindre buss, en Wolseley, med vilken han öppnade en busslinje som gick till Wells, senare till Gloucester.

Det gick framåt och nu kunde han skaffa sig en bil. Det blev en Eagle Tandem. Den var han inte nöjd med och menade att han kunde göra ett mycket bättre fordon. Med sådana uttalanden startade ju både Sir Henry Royce och James Packard sina bilindustrier.

En av de första Run About 3 hjuls. Ref. 1Han började nu att bygga om denna Eagle och det blev den första Morgan Runabout. Det blev en trehjuling för endast föraren.

Till Olympia Motor Show 1910 hade han sin första en sitsiga, 3 hjuliga Morgan klar. Han fick stort intresse för den på utställningen men förstod att ett ensitsigt fordon gick inte att sälja och gjorde genast om den till 2-sistsig.

Morgan 3 wheeler. Ref. 1Fram till 1952 tillverkades tre hjulingar i olika utföranden. Då upphörde man med tre hjul och erbjöd olika nivåer av vanliga bilar med 4 hjul.

Med hjälp av pengar från hans far kyrkoherden startade han en firma för att bygga bilar av denna typ. Bolaget registrerades 1912 och själv blev han verkställande direktör.

H.F. Morgan som fortfarande stod för pengarna blev styrelsens ordförande.

Stanley Morgan hade nu order så att han måste starta tillverkning i lite större skala än hemma i garaget.

En fabriksbyggnad ställdes i ordning i Worcester

Den första större bilen som tillverkades blev en 4-sitsigt som skänktes till hans far. Den kom att tillverkas i flera exemplar efter WWI.

Morgans 3 hjuliga bilar har tre viktiga utföranden som skiljer sig från många andra bilar. Den första är förstås de trehjuliga bilarna. Nummer två är valet att sätta en motorcykelmotor i V2 utförande framför framaxeln och den tredje är konstruktionen av framvagnen. Det är samma typ som Lancia hade
före kriget. Det kallas för sliding pillar och innebär att framaxeln sitter stumt i ramen och hjulet fjädrar som gaffeln på en mc fungerar.

H.F.S. Morgan tog över styrelseposten 1933 då hans far drog sig tillbaka. 1959 tog sonen, Peter  över och satt till 2003 då Alan Garnett tog över till 2006. Efter detta bildades ett 4-manna råd i vilken även Peters son Charles satt. 2010 tog Charles över ledningen men utmanövrerades till anställd 2013 och Steve Morris tog över titeln som managing director. Sent 2013 valdes Andrew Duncan som first company chairman. Notera dock att familjen Morgan fortfarande är stor ägare i företaget.

1967 gick man ifrån den inkörda designen med en udda typa av bil byggd med fiberglas kaross. Endast 24 st byggdes. 1968 kom den vanliga Morgan med Al V8 med tilläget +8.

Efter detta byggdes en ny kaross kallad Aero 8 med V8 på som mest 367 hk. Modellen upphörde 2009, samtidigt med att man erbjöd AeroMax som tillverkades i 100 exemplar och såldes till utvalda kunder. Denna bil är den absolut häftigaste av alla Morgans modeller och kostade över 1.2 millioner Skr.

2011 kom nya 3-hjulingar ut på marknaden och Morgan var tillbaka till sitt ursprung.


 Sid 7

Tillbaka

English version

Amilcar

Info Amilcar CS. Ref. 1

Amilcar. Ref. 1

Amilcar. Ref.1

Amilcar framhjulsupphängning. Ref. 1

Länkar

 

 

Amilcar CS. Ref. 1
 
Amilcar

Amilcar var en mycket populär bil som fanns att få mellan 1921 och 1940. Den hade sin storhetstid vid mitten av 20-talet. Storhetstiden var inte en massiv försäljning utan en sportvagnsmodell som var helt rätt i tiden, med vilken ägaren kunde ha framgång på tävlingsbanan.

Idén från början var att producera en bil 1921, som passade in i den tidens skattesystem. Den första som gjordes var en cykelbil. Sedan gjorde man en bil som skulle passa precis i beskattningen.

Den fick inte ha en större motor än 1100 cc vikt max 350 kg utan allt extra. Om den innehöll dessa regler kallades den för cycle car och beskattades med 100 franc per år. Gick den över var det i Frankrike en Voiturette.

I Frankrike hade man samma sorts indelning med hjälpmotorer (mopeder) i slutet av WWII. En hjälpmotor på över 50 cc blev beskattad. Läs om ABG VAP4.

Men tillbaka till Amilcar. Den första Amilcar bilen var en cycle car som var med på Paris Motor Show 1921. Det var Jules Solomon och Edmond Moyet som konstruerade denna bil. Denna typ ledde till en boom av sådana bilar, just på grund av den låga beskattningen.

Namnet Amilcar kom från ägarna till firman Amilcar. Joseph Lamy och Emil Akar. Av deras namn skapade man bilmärket Amilcar.

Hotchkiss tog sedan över 1939 och gav ut en utvecklad Amilcar-Hotchkiss med kaross från Adler. Dess namn blev Compound.

I och med Tysklands erövring av Frankrike 1940 upphörde tillverkningen av Amilcar, med samarbetspartners helt.

Under 20 talet kom man med en mycket populär sportvagnsmodell. Den benämndes CGS "Grand Sport" 1924. Den utvecklades till ytterligare en bil CGSS 1927, vilket naturligtvis var en vinnande bil på tävlingsbanan.

1930-talet hade man kommit ikapp vad man hade råd med. Tillverkningen var nu så stor att man måste flytta till större lokaler i Paris. Man var tvungna att gå ut på marknaden med personbilar.

Kostnaderna steg nu genom att olika stora motorer upp till 8 cyl. och upp till 2.45 liter började tillverkas.

Ett finansbolag Sofia övertog makten över Amilcar mest på grund av dålig försäljning på 30-talet. Den sista bilen som kom ut var en Amilcar Pegase som fick en motor från Delahaye.


 Sid 8

Tillbaka

English version

Austin Seven

Info Austin Seven. Ref. 1

Austin Seven. Ref. 1

Info Austin Saloon 10 1946. Ref. 1

Austin Saloon 10 1946. Ref. 1

Länkar

Austin 12

Austin Motor Co

Austin Seven

Austin Seven barn find

Ulster replica

Austin Seven. Ref. 1
 
Austin Seven
Den bilkonstruktion som tillsammans med Ford Y blivit mest kopierad/populär och spridd är Austin Seven.

Saken var dock den att Seven kom redan 1922 och Ford Y 1932. Herbert Austin var en självlärd bilentusiast i början av 1900-talet. Det var på den tiden som man genom självstudier och att arbeta med bilkonstruktioner kunde skapa framgångsrika företag/bilar.

Han arbetade som konstruktör av verktyg hos Wolseley och hade känslan att med sina idéer kunna göra en bättre bil. 1905 startade han en egen tillverkning av en Austin. De modeller han tog fram i början var vanliga familjebilar. De hade namn som Austin Twelve och Twenty. Han hade även samarbete med Hotchkiss till vilken han sålde motorer. Det blev inga stora vinster men han insåg att en liten bil var det rätta för England.

Här beskattades bilar efter hästkraftantalet. Dessutom var drivmedlet dyrt. Under första världskriget tjänade han dock bra med pengar.
Dessa användes för att 1922 ta fram en bil som skulle passa England. Det blev Austin Seven. Bilen hade en liten motor på 850 cc och 13 hk, tvåsitsig med hjälpsäte. Motorn hade 4 cylindrar och tills vidare endast två lager. Hela England köpte denna modell. Säkert hade man den mest för att kunna åka med på pubrundorna. Herbert Austin etablerade sin modell i hela Europa.

De tillverkare som köpte licens för att kopiera var BMW med Dixi, Rosengart, Datsun i Japan. I Amerika som Bantam och den danska mc:n Nimbus fick motorblocket och även den framtida Jaguar med Swallow. Totalt byggdes 375000 Seven.

Nu sneglade han på en stor exportmarknad Amerika. Här startade han firman American Austin i Butler Pennsylvania.
Hemma i England såldes Austin Seven så bra att den blev grunden till alla de hembyggen som uppstod, varav många så småningom blev egna biltillverkare. T.ex. Lotus med främst Lotus Seven och andra sportbilar.
Austin Seven blev så småningom grunden till  den berömda hundkojan.

 Sid 9


Tillbaka

English version

Tatra

Länkar

Tatra till salu

Tatra T600 1952 4 cyl. boxer. Ref. 1

Tatra T600 1952 4 cyl boxer. Ref. 1

Info Tatra T600. Ref. 1

Tatra T608 V8. Foto från Aros 2014.  Ref. 1

Info Tatra 12. Ref. 1

Tatra 97 1938. Ref. 1
 
Tatra 97 1938

I Nesseldorf byggdes bilar och järnvägsmaterial från 1897. Man hade en egen 2 cylinders boxermotor. Konstruktören Hans Ledvinka var knuten till fabriken mellan 1905 till 1916.

1921 övertogs fabriken av Tatra koncernen och Ledvinka återvände från Steyr. 1933 kom modell 77 med svansmotor och centralrörsram. Hans Ledvinka hade stor respekt med sig och gjorde som han ville.

Förkrigsbilar av Tatras märke enligt bild ovan finns troligen bara två i Sverige.

Bilen på bilden är förkrigsmodell och har en 4 cylinders motor. Den delade vindrutan anger detta.

Efter kriget utvecklades en modern variant som kunde levereras med en V8 eller boxer 4, luftkyld med överliggande kammar, sfäriska förbränningsrum. Tatra T-600. Bilen hade bromsar på alla 4 hjulen och kuggstångsstyrning. På femtitalet importerades ca 100 bilar av vilka endast ett fåtal finns kvar. I Sverige finns åtminstone 1 Tatra 608 med V8, som jag sett på en marknad.

En Tatra T-600 kan beskådas i Hälsigborg på museet " Teknik på Farfars tid". Tyvärr stängt.

Tatra 12. Ref. 1

 

 

 

 

 


 Sid 10

Tillbaka

English version

Rolls Royce

Zetterströms Rolls Royce. Ref. 1

Rolls Royce Silver Dawn. 1956. Ref. 1

Rolls Royce Silvr Dawn 1951. Ref. 1

Länkar

Rolls Royce historia 2

Rolls Royce Phantom II

Wiki Rolls Royce

Info Phantom 1 1927. Ref. 1

Info Phantom 1 Greta Garbo. Ref. 1

Motor Phantom 1 1927. Ref. 1

Förarplats Rolls Royce Phantom 1 1927. Ref. 1

Styrsnäcka Rolls Royce Phantom 1 1927. Ref. 1

Bakre fjädring Rolls Royce Phantom 1 1927. Ref. 1

Info Rolls Royce Silver Wraith 1939. Ref. 1

Rolls Royce Silver Dawn. Ref. 1

"Kar de Mumma" Zetterströms Rolls Royce. Ref 1
 
Rolls Royce Phantom II 1929
Denna bil är mycket speciell då den förste ägaren i England var ingen mindre än Malcom Campbell. Han hade världsrekordet i hastighet för bilar med sin Blue Bird som kan ses på Bealieu museet som ligger på sydkusten i England. Rolls Royce bilar finns på nästan varje museum som jag besökt.

Två personer med kunskaper och mål i livet träffades inte av en slump utan man hade hört talas om varandra.
 
Henry Edmunds hade bjudit in dem till Midlands Hotel i Manchester den 4 maj 1904. Den ena med namnet Henry Royce, en skicklig ingenjör och Charles Rolls, en återförsäljare av bilar. Sir Henry
Ser Henry Royce, Foto från Wikipedia. Royce hade byggt en bil redan 1902, Royce 10. och ansåg att det var en bra produkt men kunde förbättras speciellt på motorsidan. Den var försedd men en tvåcylinder motor. Charles Rolls hade sålt bilar främst Franska då andra länder sällan exporterade sina. Han Charles Royce. Foto från Wikipedia. var en äventyrare och han sysslade med biltävlingar och att vara flygare. Han var inte speciellt nöjd med den kvalité bilarna hade.  Royce hade bevisats sin bils kvalité med kontrollerade tester. Vid detta möte kom man överens om att Rolls skulle sälja allt som Royce kunde producera.

Detta blev avtalet, som inte blev skriftligt förrän i december detta år.

Sir Henry Royce var förutom bilbyggare också uppfinnare. Ett av hans patent från denna tid var glödlampan till bilar som utformades med en bajonettfattning. Så är dessa i stor utsträckning fortfarande tillverkade.

Charles Rolls var en utbildad mekaniker i Cambridge. Här studerade han till ingenjör. Han var en av de första att skaffa  sig en bil och pilotlicens.

Företaget Rolls Royce.

Under mellankrigsperioden utvecklade man flygmotorer och fick också fram de bästa, dvs starkaste. Denna motor kallades för R-motorn, som började med en effekt av 810 ps.

Problemet var att i England hade man inget lämpligt flygplan att montera motorn i. I Tyskland var det precis tvärtom. Heinkel hade byggt ett plan som kallades för Heinkel Blitz. Rolls Royce ville köpa ett sådant plan. Planen var att sätta R motorn i ett Blitz plan för att ta hem Schneider trofén till England. Ernst Heinkel föreslog att man skulle göra ett byte, vilket Rolls Royce gick med på. Tyvärr gick inte RLM (Reichluftministerium) med på detta, men godkände en engångslicens. Hur det gick sedan berättar inte Heinkel i sin bok Stormy Life.

Vid mitt besök på museet Teknik på Farfars tid i Helsingborg såg jag en cykel med namnet Rolls. Cykel av märket Rolls på Teknik på Farfars tid i Helsingborg. Ref 1

 

Greta Garbo Phantom 2 Rolls Royce. Ref. 1

Rolls Royce Silver Wraith 1939. Ref. 1


 Sid 11

Tillbaka

English version

Daimler

Länkar






 

Karl Gerhards Daimler. Ref. 1
 
Daimler 1908

Daimler var ju från början ett tyskt märke. Det kom till England genom att en Frederick Simms träffade Gottleib Daimler i Tyskland 1890.

Då kom de överens om att Simms skulle importera en motor.
Daimlers speciella utförande av kylarens överdel blev dess igenkänningsmärke i alla kommande år. Motorn såldes också till Rover som då även löste patenten.

Bilen drevs på bakhjulen av kedjor och dessa måste demonteras varannan dag för att kokas i en blandning av talg och grafit, en smutsig återkommande smörjning som var mycket omständig.

Från 1905 till 1953 var Daimler det bilmärke som den Engelska kungliga familjen hade i sitt garage. Det svenska kungliga garaget innehåller 2 st Daimler. En med dubbelt baksäte för att kunna härbärgera drottningens festklänning.

 Sid 12

Tillbaka

English version

Cadillac 1903



Inga länkar

Henry M Leland

Charles F Kettering

C F Kettering
Intressant websida

Hela Kettering story

Kettering, Delco, Freon

Sparreholms museum

Cadillac 1907. Ref. 1

Cadillac 1907 info. Ref. 1

Framvagn Cadillac 1907. Ref. 1





 

Cadillac 1907. Ref. 1
 
Cadillac historia

När man på 40-talet såg H.M. Konungen, prins Bertil eller svenska storindustrins spetsar komma åkande i Cadillac bilar, är det ju två saker man förvånade sig över. Först kan man naturligtvis inte undgå att tänka på sekelskiftets "kackerlackor", de första bilarna som puttrade omkring på Stockholms gator i större mängd och utom insektsnamnet gavs sköna smeknamn, som exempelvis kaffebrännare. Har då denna vid sekelskiftet en cylinders "stinkstånka" utvecklats till att bli konungars och dollarkungars lyxfordon. För det andra förvånar man sig över att Cadillac, Amerikas idag finaste och dyraste vagn, inte är speciellt dyr. Då på 40-talet kunde en Cadillac kosta 19500 Skr. Det finns betydligt dyrare vagnar, som är mycket mindre.

Förnäma anor.

Namnet Cadillac har inte så mycket med  själva bilens tillblivelse att göra men väl med de trakter där bilen tillverkades. Fransmannen Cadillac var nämligen en av de upptäcks- resande som utforskade de franska provinserna kring de stora sjöarna.

C Kettering. Ref 49.Till bilens konstruktion knyts istället namnet Henry M Leland och Charles Kettering. Cadillac vagnens tillblivelse är ett blad i förhistorien till General Motors. 1908 sålde Leland Cadillac till General Motors.

Ursprungsfirman hette Leland & Faulconer. 1901 började man att bygga en encylinders motor med vattenmantel av koppar. Motorn blev klar för produktion 1902. Den erbjöds till Henry Ford och monterades sedan i ett Ford chassi 1902. Bilen döptes sedan om till Cadillac. Bilen blev omedelbart en stor succé, och det har sagts att den var den första tystgående bilen.

Självstarten

Hon orkade inte dra runt veven. En god vän till mig försökte hjälpa henne. Men den nervösa damen hade ställt tillbaka tändningen. Min vän fick bakslag och veven träffade honom på käken. Han avled av skadorna.

Leland var djupt rörd. Men Kettering grep sig an problemet att konstruera en elektrisk startmotor, som blev generator när motorn

C Kettering i sin verkstad. Ref 48. startade. Nu såg självstarten dagens ljus 1911 och kom som standard på bilarna 1912. Detta blev upphovet till den världsomspännande el. firman DELCO.

Kettering och knackningen.

Charles Ketterring uppfann inte bara självstarten. Det var han som först kom till rätta med motorernas knakningsfenomen och förstod att felet låg hos bränslet. Det är tack vare denna upptäckt som den moderna bränsleekonomin löstes och att oljebolagen kunde börja sälja bensin med jämn kvalitet och med rätt oktantal.

Det var också Kettering som uppfann systemet att lackera bilar i stället för att som i gamla tiden strykmåla dem med vanlig oljefärg. Hans uppfinning ledde till du Ponts och Ouenlackens utveckling.

Kettering blev chef för General Motors tekniska avdelning och fordonsverksamhet 1919. Cadillac är därmed bara en liten del i GM:s produktion, men det klassiska märket annonseras som "grädden i kaffet", som det finaste märket i GM:s bilar.

150 hästkrafter.

Cadillac var den första fabrik som byggde en V8 motor. Än idag bibehålles V-motorn. Det är en precisionsbyggd maskin med snävare toleranser än den dyraste flygmotor på den tiden! Cylinderraderna står i 90° vinkel och effekten är vid 3400 varv 150 hk. Inte riktigt sant då DeDion tog 1910 fram en V8 som exporterades till USA.

Den ca 5,5 m långa vagnen är byggd för att bjuda den åkande största möjliga komfort och bekvämlighet. Framhjulen är separatfjädrade med knäledssystem, alltså samma fjädring som systermärket Buick. Cadillac har haft knäledssystem i 11 år, så finessen är väl utprovad. Bak är fjädringen av semi-elliptisk typ, väl skyddade av vaximpregnerade damasker.

1946 års Cadillac har hydraulisk växellåda, som gör bruk av kopplingspedal och växelspak överflödig, utom vid start. Den av Fleetwood specialkonstruerade och av Fisher byggda strömlinjekarossen har automatisk temperaturreglering och ventilering.


 Sid 13

Tillbaka

English version

Chrysler

Länkar

About Chrysler 1
About Chrysler 2
About Chrysler 3
About Chrysler 4
About Chrysler 5
About Chrysler 6
About Chrysler 7
Timeline Chrysler
About the car 1
Chrysler building
Chrysler building 2

Chrysler Photoes 1
Chrysler photoes 2

Andra personer med anknytning

Gorge B Selden
Brayton Cycle
William Collins Whitney
William E Chandler
Maxwell/Briscoe
Briscoe
Durant/EMF

 

Verner von Heidenstams Chrysler från Övralid. Ref. 1
 
Walter P Chrysler. Ref. 49Walter Percy Chrysler var född i Kansas 1875, som det tredje barnet av fyra. Hans föräldrar hade kommit från Canada dit deras föräldrar i sin tur hade emigrerat från Tyskland på tidigt 1700 tal. De hade flytt av religiösa skäl då de var protestanter. Bodde då i södra Tyskland.

Fadern hade flyttat till Kansas där han arbetade med järnvägen, som byggdes, och dess underhåll. Han ville att Walter skulle jobba med detta också. Walter ville dock utbilda sig och detta mot sin fars vilja. Han skulle absolut gå sin egen väg.

Jobb hos Union Pacific

Sitt första arbete betalades med 10 cent/h, det andra 5 cent, men då fick han börja på en fyra års utbildning till mekaniker. På detta sätt gick hans lön lite upp och ned. Han började så småningom på underhållsidan som mekaniker hos Union Pacific. Som sådan visade han stora anlag och avancerade inom detta och var snart ledare för underhållet.

Betalningen passade dock ej Walters. Han var nu närmare 20 och började snabbt byta arbeten för att få högre lön och bättre utbildning. Detta var något som inte gick hand i hand utan ibland fick han lägre lön.

Locomobile

Locomobile 1920 på fd Skokloster bilmuseum. Ref 1En viktig del i hans liv blev en bilutställning i Chicago. Där fick han se en vit Locomobil Pheaton vilken han köpte för $6000. Han fick en vän att Info Locomobile 1920 enligt ovan. Ref 1borga för ett lån då han själv ej hade mer än $350 i månaden Det anses att med denna bil började hans bilintresse och han lärde sig med den hur en bil är konstruerad.

Nya utmaningar

Mycket riktigt i slutet av 1919 kom hans gamle vän bankiren Ralph van Vechten, som en gång finansierat Locomobile 1907. Ref. 49 Chryslers köp av bilen Locomobile 1908. Willys Overland (mer om Willys) var på väg att kursa och bankiren gav Walters jobbet att rädda företaget. Detta var början till skapandet av Chrysler Corporation. Hos Willys arbetade Chrysler i 2 år. Under

 

denna tid skapade han ett motorcentrum, genom att anställa 3 ingenjörer från Studebaker. Chrysler fick ej med sig Willys styrelse att godkänna en ny motor. Detta var naturligtvis ett försök att ta över Willys.

Chrysler drar sig tillbaka

När Durant började lägga sig i Chryslers ledarskap blev det naturligtvis krig mellan dem. Detta ledde till att Chrysler sade upp sig 1919. Han hade under denna tid tjänat mycket pengar och en stor del var aktier i GM. Det var mer än vad 2000-talets direktörer någonsin kunde drömma om i bonusar och aktier. Dessa såldes/köptes av Durant för $10 millioner. Chrysler drog sig nu tillbaka, vid 44  års ålder, till ett kontor i Detroit, som en av Amerikas rikaste ledare, och i princip bara väntade på att få ett nytt erbjudande.

Början på Chrysler Cooperation

Det ledde till att Walter avgick, men fick omedelbart ett nytt uppdrag att rädda Maxwell Motors. Walter hade naturligtvis sin plan klar för att starta en egen biltillverkning och Willys och Maxwell ingick i denna.

Under denna tid var det alldeles säkert många skumma ekonomiska beslut med försök till övertagande och köp av fabriksbyggnader mm. Det sprack med Willys men Maxwell lade han vantarna på och utvecklade nu en ny bil, med den nya motorn.

Allting går bara man har pengar

Har man pengar kan vad som helst göras!  speciellt under depressionen under slutet av 20-talet. Motorn hade 4 cylindrar med trycksmörjning av motorn, som även var gummiupphängd liksom karossen, samt 4-hjulsbromsar, oljefilter och insugningsfilter. Till 1929 kom automatisk växellåda. Chrysler hade även konstruerat en ny fälg, som hade egenskapen att däcket ej lossnade vid punktering. Denna fälgprofil är idag standard i hela världen och heter J-profil.

Maxwell 1925 senare Chrysler. Bild från till salusida.Denna första bil hette ännu Maxwell men företaget fördes in i Chrysler Corporation, när produktionen kom igång. 1925 hade Maxwell märket tagits bort och nu stod det Chrysler på bilens front.

Walter P Chrysler hade nu fria händer att utveckla sitt företag. Han köpte Dodge, skapade nya bilmärken. DeSoto och Plymouth för att kunna erbjuda bilar i alla prisklasser. Den dyraste och lyxigaste fick namnet Imperial.

1928 till 1930 hade Chrysler stabiliserat sitt imperium och var nu den tredje största biltillverkaren i Amerika.

Detta gjordes under den stora depressionen då många bilmodeller försvann efter börskraschen 1929.
Resten är historia.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-