Mekhörna. Ref 1 MC Museum Surahammar Mopeder. Del 2
Bilder aktuella 2014. 34 sidor.
Officiell hemsida Tillbaka
sedan 060110
Uppdaterad
2017-03-17
© Björn Bellander
web counter
web counter
Denna delpresentation av mopeder mm på MC-museum i Surahammar visar ej alla mopeder som finns. Denna sida uppdateras ej pga ändringar i museet. Vill du veta mer om museets öppettider öppna deras hemsida.
Apollo 62  Apollo 56  Chappy  Cyclemaster  Cyklar 1890-1930  Ducati  Flandria 1953 Huskvarna Roulette  Huskvarna mopedscooter  James 1946  Mopedmotorer  Monark 62  Monarped M35  Maraton 58  Monark Compact  Mobylette  Monark  Mopedverkstad  NV Autoped  Novolette 52  Novolette 54  Novolette 56  NV 1950  NV 125 Rex Vicoped  Svalan Rödkvarna  Svalan  Ragne 98 cc  Svartkvarna  Trampbilar  Victoria Dianette  Kreidler  Wici 54  Garelli  Mustang Novolette Sport  Guldpilen  Silverpilen Lankar
sid 1

Skapad 20140815

 

Till startsida

English Version

Moped motorer

 

Länkar

 

 

Monark ILO Piano. Ref. 1
Monark ILO G50 Piano
Kuchen jun Ingolstad 38S. Ref. 1
Kuchen jun typ 38S Ingolstadt
Komet. Ref. 1
Komet
HMW 1960. Ref. 1
HMW 1960
ILO Typ H48 1960. Ref. 1
ILO Typ H48 1960
Huskvarna 50 cc tvåväxlad. Ref. 1
Huskvarna 50 cc tvåväxlad
Dream 0.5 hk 1960. Ref. 1
Dream 0.5 hk 1960
Dream 0.5 hk 1960. Ref. 1
Dream 0,5 hk 1960
JTB. Ref. 1
JTB
Rabineick. Ref. 1
Rabineick
NV Typ B 40 cc. Ref. 1
NV Typ B 40 cc
Ragne Jr. Ref. 1
Ragne Junior 183 cc 1932 Borlänge
BTC Ref. 1
BFC
Falken Eskilstuna. Ref. 1
Falken Eskilstuna
SAchs 4LKS 50 cc. Ref.1
Sachs 4LKS 50 cc
BFC 0.75 hk Danmark. Ref. 1
BFC 0.75 hk Danmark
DKW RT - BSA 125. Ref. 1
DKW RT - BSA 125
Zûndapp KS 50. Ref. 1
Zündapp KS 50

sid 2

Tillbaka

English Version

Svalan Svalette
1953

 

Svalan Info. Ref. 1

Svalan mc på Nostalgia i Grängesberg. Ref. 1

 

Länkar

Svalan Story

 

Svalan Svalette 1953. Ref. 1
Svalan Svalette
 
Svalan är ett svenskt märke. Denna har blivit populär som samlarobjekt. Svalans Cykelfabrik var det som tillverkade dessa klassiska mopeder.

Svalans Cykelfabrik i Eskilstuna bildades 1944 av John Eriksson. Han startade Svalan efter att ha tjänat bra med pengar på cykelförsäljning. 1949 fyllde hans verksamhet 25 år.

Svalan sålde även motorcyklar som man tillverkat. Dessa monterades endast vid fabriken.

Mopeden på bild är från 1953. Fabrikens första moped kom 1952. Mopeden hade en JB motor åren 53, 54.

Sedan gick man över till Fuchs, HMW och Huskvarna. Just denna moped är kedjedriven, men borde vara remdriven. Kanske är den ombyggd en gång.

Den sista Svalan med mod. nr 19 kom 1963 och hade då en Sachs motor. Moped typen härstammar från Tyskland och Radexi


sid 3

Tillbaka

English Version

Novolette 1952



Länkar








 

Novolette 1952. Ref. 1
Den 1:a juli 1952 möjliggörs genom lagstiftning försäljning av mopeder i Sverige.

Huskvarnas första modell, 3311, lanseras som 1953 års modell och andra siffran i modell beteckningen kommer framöver att beteckna årsmodell. 3311 var egentligen en förstärkt cykel med påhängsmotor och bensintank.

Motorn som tillverkades av RMW (Rex Motoren Werke) var på 0,62 hk och däcken var 26x1,75x1,5. Färgen var enbart blå med bengul dekor.

Huskvarnas moped från 1952 hade en mycket enklare utförande.


sid 4

Tillbaka

English Version

Huskvarna Novolette 1954

Novolette info. REf. 1

Länkar

Sprangskiss motor

Novolette

 Huskvarna Novolette. Ref 1
Huskvarna Novolette

Denna typ av moped tillverkades under åren 1953 till 1956.
Modellen såldes som modell 3311 och var egentligen en förstärkt cykel med motor från Rex.
1954 kom en ny modell 3411 med centralram. motorn fick 40 cc och 0,8 hk. Två modeller såldes en med fjädrad framgaffel och en utan fjädring. Färg var fortfarande blå eller röd.

1955 kom en ny modell med fjädrad webb framgaffel, motor på 44 cc. En enkel frikoppling och bensintank med nivårör. Senare under 1955 kom modell 3521. Färgen var ny blå eller röd med bengul dekor enligt ex. på museet. Under året kom den sk. sport Novolette med nr 3531. Dessutom dyna istället för sadel.
1956 kom en modell med 2 växlar på alla modeller. 3611 och 3622.  Framgaffeln fick fjädring av bottenlänktyp. Alla modeller fick frontskydd


sid 5

Tillbaka

English Version

Huskvarna Novolette Sport



Länkar

Novolette








 

Huskvarna Novolette Sport. Ref. 1
Husqvarna Novolette Sport
Detta är modell 3521 44 cc 1 växlad moped. Även kallad Novolette Special från 1955.
Novolettes historia. Text från Teknik för alla Ref 48 se länk.
Den 1:a Juli 1952 möjliggörs genom lagstiftning försäljning av mopeder i Sverige. Husqvarnas första modell, 3311 lanseras som 1953:års modell och andra siffran i
modellbeteckningen kommer fortsättningsvis att beteckna årsmodell. 3311:an var i stort sett en förstärkt cykel med påhängsmotor och bensintank. Motorn som tillverkades av RMW (Rex Motoren Werke) var på 0,62 hk och däcken var 26x1,75x1,5. Färgen var enbart blå med bengul dekor.

sid 6

Tillbaka

English Version

Huskvarna Novolette 1956

Motor Novolette. Ref. 1

Länkar

Novolette





 

Novolette 1956. Ref. 1
Den stora nyheten för året var växellåda (2 växlar), som kunde fås på alla modeller.

Nytt för året var också fjädrande framgaffel av bottenlänkstyp.

Grundmodellen var 3611 som kallades 3622 som 2 växlad. Med tillägget F fick man även frontskydd.

Sport Novoletten 3531 hette 3632 som 2 växlad. Helt ny för året var också en transportmoped 3642 med kraftiga pakethållare både fram och bak.

1956 var sista året för Novolette, som nu gick i graven till förmån för andra mopeder från Huskvarna.


sid 7

Tillbaka

English Version

Apollo 8051 1962

Apolla 1962. Ref. 1

Länkar

Apollo test


 

Apollo 1962. Ref. 1
Apollo 1962
Accelerationssnabb och stark. Utrustad med 1 hk Sachsmotor (50 cc) med kickstart.

Perfekt bakhjulsfjädring med underhållsfria gummielement.

Framhjulsfjädring av bottenlänktyp. Fullnav med säkra bromsar, lackerade skenor och hellackerad tank.

Packningshållare med rymligt fack för verktyg. Inbyggd broms- och bakljus.

Däck med vita sidor. Levererades i gråvit / madonna blå lackering.

Apollo kallades för ungdomens moped och fick även namnet världsmästarmopeden.

Pris kr 1.145:-


sid 8

 

Tillbaka

English Version

Monark "Stockholmare" 1962

Info Monark. Ref. 1 



Länkar
 

Monark. Ref. 1
Försedd med "Flinta motor".  

sid 9

Tillbaka

English Version

Monark M35
Monarped

 

Länkar

 









 

Monark M35 med Ilo motor. Ref. 1
Monark M35 1954 - 
Motor ILO
Beteckningarna M36, M50, M55 fanns också.
Kunde även ha motor Rex Pilot.

sid 10

Tillbaka

English Version

Maraton 1958

Maraton. Detalj av motor. Ref. 1


Länkar

Maraton

Maraton mopar

J. Benson



 

Maraton. 1958. Ref. 1
Maraton 1958
Motor ILO, eller Fm Pilot
Egentligen en kopia av Monark M35.

Tillverkades och såldes av J. Benson i Malmö. Återförsäljare fanns i Eskilstuna.

Troligen enväxlad, men fanns också med 2 eller tre växlar. Notera framgaffeln med teleskopgaffel.

Företaget J. Benson eftr. finns fortfarande 2014 kvar på Fågelbacksvägen i Malmö.

Från mitten av 50-talet monterade AB J. Benson sina cyklar i källaren till "Kronprinsen" i Malmö. 1979-80 flyttades cykelmonteringen helt till Eskilstuna, men verksamheten drevs ändå parallellt i Malmö och Eskilstuna.

När den gamla motorfabriken i centrala Eskilstuna revs 1982 flyttades hela verksamheten till Torshälla. MCB köpte Maraton 1984, men tydligen hade man ett samarbete redan dessförinnan.


sid 11

Tillbaka

English Version

Yamaha Chappy

Yamaha Chappy info. Ref. 1


Länkar

Chappy






 

Chappy LB80. Ref. 1
Yamaha Chappy 1978

Yamaha Chappys introducerades när Honda kom med sina trial mopeder.

De producerades under 1970 och tidiga 1980. Den vanligaste modellen var LB50 och LB80.

LB50 hade pedaler monterade i svingarmen. LB80 levererades utan pedaler, men med automatisk koppling.

sid 12

Tillbaka

English Version

Monark Compact

Info Monark Compact. Ref. 1
 

Länkar

Monark Compact






 

Monark Compact. Ref. 1
Monark Compact 1967

Denna cykel är försedd med 2 växlad Huskvarna motor. Ramen mycket lik Mustang Mamba.

Compact 2-växlad Hand Husqvarna med kick. En compact moped för stadstrafik. Tank i ramen och luftningsskruv.
 

Teleskopfjädring fram och swinggaffel med dämpare bak. Baklykta i blankmetall med sidoprismor och utan bromsljus.

Ingen hastighetsmätare. Kromade ram/motorbågar och stag under pakethållaren. 20" fälg.

Verktygskassett/rulle av lackerad metall.
Extra tillbehör: Vindskydd och hastighetsmätare.
Lack: Metall blå

sid 13

Tillbaka

English Version

Victoria Dianette


Detalj av motor. Ref. 1



Länkar

Rydaholms museum




 

Victoreia Daniette. Ref. 1
Victoria Dianette

Victoria var ett företag i Nürnberg som tillverkade motorcyklar med motorer från utomstående tillverkare som FN eller Minerva.

Tillverkningen varade från 1901 till ca 1966 då sammanslagningar ägde rum och märket lades ned.

Märkets guldperiod varade mellan 1920 och 1939.

Efter WWII övergick man till att producera mopeder och motorer till dessa. Dessa små motorer var mycket populära och lätt att trimma. Bl.a. tillverkades den visade modellen Dianette

Man gjorde en sådan för rekordslagning. Se Rydaholms museum
Om Victoria se MCHK tidningen se 2.2012.


sid 14

Tillbaka

English Version

Kreidler
 

Kreidler motor. Ref. 1

ID Kreidler. Ref. 1
 

Länkar

Kreidler


 

Kreidler. Ref. 1
Kreidler
Motor Kreidler 50 cc 1 hk.

Kreidler var en tysk tillverkare av små motorcyklar och mopeder.

Tillverkningen låg i närheten av Stuttgart. Kreidler bildades 1903 med namnet Kreidlers Metall- und Drahtwerke av Anton Kreidler.

Man började med att tillverka motorcyklar 1951. 1959 var 1/3 av alla motorcyklar Kreidler i Tyskland.

1970 hade firman stora framgångar i motorsport. De Holländska förarna Jan de Vries och Henk van Kessel var framgångsrika.

1982  lades tillverkningen ned och märket Kreidler såldes till Garelli Motorcycles i Italien. Garelli tillverkade mopeder med Kreidlers namn fram till 1988. Kreidler- namnet har sedan sålts till cykeltillverkaren Prophete.

 


sid 15

Tillbaka

English Version

Ducati


 

Länkar

Ducati modeller


 

Gilera. Ref. 1
Ducati 55

Marknadens enda moped med fyrtakts toppventiler. 48 cc 0.8 hk. Går  utan oljeinblandning.

Att kalla DUCATI 55/e-mopeden för en sensation är ingen överdrift. Den är något extra i fråga om styrka, elegans och pålitlighet och tack vare fyrtaktsmotorn har den en tyst och behaglig gång samt även vid de lägsta hastigheter full styrka.

Genom en fullständig renspolning har Ducati bättre förbränning och inga spolförluster. Ingen nedoljning av kläderna emedan motorn arbetar på icke oljeblandad bensin. Dessutom är avgaserna både torra och rökfria.

Det vanliga tändstiftskrånglet hos en tvåtaktsmotor förekommer ej. DUCATI 55/e har bättre smörjning, mindre oljeförbrukning och betydligt längre livslängd därför att alla rörliga delar arbetar i oljebad.

Ramen på DUCATI 55/e har tjockare plåt och bättre förstyvning. Alla rörliga delar på fram- och bakgaffel är försedda med smörjkoppar för trycksmörjning.

Framgaffeln är en kombination av inverterat teleskop och bottenlänksystem, vilket innebär bättre balans och lättare styrning. Långa, ställbara fjädrar medger exakt fjädring.

Bakre kedjedrevet har inbyggd stötdämpare som förenar remdriftens mjukhet med kedjedrivningens säkerhet.


sid 16

Tillbaka

English Version

Svalan

Info Svalan. Ref. 1



Länkar

Svalan

 

Svalan. Ref. 1
Svalan
 
Svalan är ett svenskt märke. Denna har blivit populär som samlarobjekt. Svalans Cykelfabrik var det som tillverkade dessa klassiska mopeder.

Svalans Cykelfabrik i Eskilstuna bildades 1944 av John Eriksson. Han startade Svalan efter att ha tjänat bra med pengar på cykelförsäljning. 1949 fyllde hans verksamhet 25 år.

Svalan sålde även motorcyklar som man tillverkat. Dessa monterades endast vid fabriken.

Mopeden på bild är från 1953. Fabrikens första moped kom 1952. Mopeden hade en JB motor åren 53, 54.

Sedan gick man över till Fuchs, HMW och Huskvarna. Just denna moped är kedjedriven, men borde vara remdriven. Kanske är den ombyggd en gång.

Den sista Svalan med mod. nr 19 kom 1963 och hade då en Sachs motor. Moped typen härstammar från Tyskland och Radexi


sid 17

Tillbaka

English Version

Rex Vicoped

Info Rex Vicoped. Ref. 1

 

Länkar

Björkenäs museum

 

 

 






 

Rex Vicoped. Ref. 1

REX VICOPED
Artikel ur Teknik för Alla. Ref. 48

 

Den visade mopeden är en tidig modell.
 

Lättviktarfabriken med tradition har utan tvekan åstadkommit en mycket vacker och stadig cykel, i vilken de så småningom valt att sätta in Victoriamotorn.
 

Men det exemplar jag provkörde började darra av motorvibrationerna redan vid ca 15 km/tim - det känns som elektricitet i händer och fötter.

 

Provkörningen visade finfina egenskaper. Acceleration och backtagningsförmågan hos Victoriamotorn är vida berömda och behöver knappast påminnas om i dessa spalter.

 

Vid backprovet klarade mopeden sig på högsta växeln med fem extra tramptag. Från den tidigare provkörningen av Victoriamotorn för ett år sedan kunde vi nu notera en förbättring av växelreglaget.

 

Den läckra ramkonstruktionen och Victoriamotorn är verkligen något att bygga vidare på, och vi väntar ivrigt på att Rex kommer med en framhjulsfjädring också i stället för den styva gaffeln med staget.

Motor: 38 cc tvåtakts luftkyld Victoria, cylinderdiameter 35 mm, slaglängd 40 mm, 0,8 hk vid 4 000 v/min.

Avtagbart cylinderlock av lättmetall.

Noris svänghjulsmagnet med belysningsspole för 3 W.

Victoria specialförgasare utan flottör.

Kraftöverföring och växlar: Kedja till bakhjulet, två växlar med frigång.

 

Motorplacering: i ramen över vevpartiet.

Reglage: Rullhandtag för gas, lyfthandtag för växling med tre lägen och spärr. Mellanläget är frikoppling.

 

Utrustning: Helpressad tank rymmande 5,5 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1:20 (1: 16 under de första 500 km).

 

Växellådan sammanbyggd med motorn fylles med SAE 50 olja till nivåmärket.

 

Framgaffel med smidd kona och förstärkningsstag. Pakethållaren sammanbyggd med ramen. Verktygskasett.

Pris: Kr. 770:-.

 


sid 18

Tillbaka

English Version

NV Autoped


Info NV Autoped. Ref. 1

Länkar
 

NV Autoped. Ref. 1
1953 Autoped NV5 Motor: 31cc luftkyld, 0,8hk vid 4000 varv/min. Cylinderdiameter 35mm. Slagländ 32mm. Stenholms svänghjulsmagnet. Motorn gummiupphängd.
 
Reduceringsväxel med kedjedrev hopbyggt med motorn. Kedjedrift på bakhjulet. Gashandtag med rulle, kombinerat med pys.
Ingen koppling. Två spakar på motorn för choke och bortkoppling av motorn. Ingen dämpning. Tank: 2,2 l.
 
Torpedonav. Swingsadel. 26" hjul. Super ballongdäck. Mopedens vikt: 32kg.
Lack: Ramen - Mellanröd & grå, Fälgar - grå & crème. Ramen finns även i Grå & crème.

sid 19

Tillbaka

English Version

Apollo 1956

Info Apollo 1956. Ref. 1

 

Länkar






 

Apollo 1956. Ref. 1
Apollo var en moped tillverkad av M. Berlin & Co i Värnamo. Företaget grundades 1934 och var ett av de många företag som efter mopedlagen kom 1952 började att tillverka mopeder. 1956 blev företaget uppköpt av NV-bolagen, Apollomärket levde kvar efter uppköpet men blev snart bara ett varumärke för NV:s produkter. Bara fyra år senare, 1960, blev NV uppköpt av Monarkkoncernen och de gamla varumärkena fasades successivt ut.

sid 20

Tillbaka

English Version

Mobylette

Info Mobylette. Ref. 1

Länkar

Mobylette

Hjorthed

 

Mobylette AV 31. Ref. 1
Modell AV31 från 1952.
Frankrike

Mobylette tillverkades först 1949. Den fanns i många variationer och visade sig vara fabrikens största succé. Under två årtionden tillverkades 14 millioner enheter som alla såldes.

Marknaden minskade i slutet av 60-talet när bilar började bli var mans egendom. Den tidiga modellen AV31 hade avgasrör som mynnade ut på sidan av motorn.

Den hade en liten bensintank. Ramen var kopierad från Raleigh runabout.


sid 21

Tillbaka

English Version

Wici 1954

Info Wici 1954. Ref. 1

Länkar

Moped experten

Wici i Malmö



 

WICI 1954. Ref. 1
Wici lyxmoped 54 tillverkades hos AB Heimburgs i Malmö

Den har typbeteckning 309 F på ramen men den har inte långsadel och kromad tank och dubbla avgasrör samt kromade fälgar. Den har en tvåväxlad ILO-motor med trampor.

Den visade mopeden är en sk "dekaltrimmad" Monark La Strada.

Monark själva gick över i Cycleurope Sverige AB och lade ner mopedavdelningen 1992. Några papper är ej sparade. Kanske har Norsjö mekaniska en del sparade papper.

Text från Classic motor internet fråga.


sid 22

Tillbaka

English Version

Roulette


 

Länkar


 

Roulette. Ref. 1
Husqvarna Roulette Lyx 1960

Modell 3811. Tillhörde Roulettefamilljen. Fanns i 3 modeller, Standard, Populär, Lyx, mellan 1957-1959. Den hade enväxlad Husqvarna motor.

Text från Teknik för alla Ref 48 se länk.
Roulette LYX den exklusiva mopeden med ungdomlig accent.

Roulette Lyx är "eleganten" i Husqvarnas Roulette-serie, en moped som skänker sin ägare en verklig känsla av lyx i ägandet och åkandet.
Roulette Lyx har bakhjulsfjädring av teleskoptyp, inbyggd strålkastare och hastighetsmätare.

Andra detaljer som ytterligare förstärker det lyxiga intrycket är den eleganta färgsättningen i svart/ solgult, vita däckssidor och förkromade fälgar.

Roulette Lyx kunde erhållas i såväl 2- som 3-växlat utförande.


sid 23

Tillbaka

English Version

Huskvarna mopedscooter

Info Huskvarna mopedscooter. Ref. 1

Monarped scooter. Ref. 1

Info Monarped scooter. Ref. 1

Länkar

Huskvarna moped scooter. Ref. 1
Huskvarna mopedscooter.

Corona är Huskvarnas svar på scootervågen som svepte fram över Sverige i slutet av 50-talet.

Man försåg även Coronan med frihjul vilket var utmärkt på mopedmotorer. Den visade är köpt på Blocket 2006, och var då komplett, men totalt demonterad. Vissa delar är utbytta till bättre, men i stort sett samma moped, som levererades till köparen i Bjärnum Skåne.

sid 24

Tillbaka

English Version

Huskvarna "Svartkvarna"


Info "Svartkvarna". Ref. 1


 

Länkar

Huskvarna
 

Huskvarna "Svartkvarna". Ref. 1
Svartkvarna modell 118 cc tvärspolad 3 växlad, 1949.

Huskvarna som under kriget var fullt sysselsatt med vapentillverkning, ställde efter kriget snabbt om för massproduktion till bruksmc
för en marknad som hade ett skriande behov av billiga transportmedel.

Under åren 1946 till 1949 tillverkades 30000 Svartkvarnor.

sid 25

Tillbaka

English Version

Huskvarna "Rödkvarna"

Info "Rödkvarna". Ref. 1

Länkar

Huskvarna







 

"Rödkvarna" Ref. 1
 
Rödkvarna 118 cc, vändspolad 3 växlad. Tillverkades från 1950.

Lyx innebar förkromade tanksidor till extrakost. om 50:-. Huskvarna berättar att en mc gick till  Herr Fogel Vårgårda. Efter 5 månader köptes den av snickare Fridolf Fly i Alingsås.

Han använde cykeln året om på sina uppdrag. Verktygslådan innehöll alla hans verktyg. Användes fram till 1965 då den byttes mot en moped.

sid 26

Tillbaka

English Version

NV 125

 

Länkar







 

NV 125. Ref. 1
Snart efter Huskvarna 118 cc kom naturligtvis NV en starkare motor. Nu med 125 cc.

sid 27

Tillbaka

English Version

NV 128 cc 1950
 

Info NV 128 cc. Ref. 1

Länkar





 

NV 128 cc. Ref. 1
.. en variant med 128 cc JB motor. Man tog vad man kunde komma över hos motortillverkarna.

sid 28

 

Tillbaka

English Version

Monark 150

Info NV 150 cc. Ref. 1

Länkar





 

NV150 1950. Ref. 1
Monark 150 försökte hänga med Huskvarna. Denna modell med 150 cc motor. Observera tändstiftets placering. Detta är en CZ motor.

sid 29

Tillbaka

English Version

James 1946

Info James 125 cc 1946. Ref. 1

Länkar

James history 1

James history 2
 

James 1946. Ref. 1
Tillverkningen av James motorcyklar startade redan 1897 och produktionen fortsatte ända fram till 1966. Då liksom många andra tillverkare av motorcyklar hade stora svårigheter att möta konkurrensen från Japan. Det sammanslagna företaget AMC krävde årliga investeringar för att hålla sina produkter moderna för att möta den Japanska. Man lyckades dock inte och AMC gick i konkurs.

sid 30

Tillbaka

English Version

Ragne 98 cc

Info Ragne 98 cc. Ref. 1

Motor till Ragne Jr. Ref. 1

Länkar








 

Ragne 98 cc. Ref. 1
Ragne Jr.

I Enköping fanns en återförsäljare av cyklar som hette Ragnar Karlsson. Han fick i uppdrag att sälja en motorcykel som Gustav August Karlssons finmekaniska firma tänkte tillverka. Detta drog med sig att Ragne började tillverka en egen mc, mycket lik den Carolus, gick den under namnet Ragne.

Dock ändrades förutsättningarna för den körkortsfria cykeln och tillverkningen av Carolus lades ned 1929.

Ragnar Karlsson flyttade till Borlänge 1934 och bytte där namn till Ragnegård. Han startade nu upp med att bygga cyklar med hjälpmotor. När 98 cc kom i ropet hade han även en sådan på sitt program, med namnet Ragne Jr.


sid 31

Tillbaka

English Version

Cyclemaster

Info Cycle master32 cc. Ref. 1

Cyclemaster motor. Ref. 1

Cyclemaster Tysk tillverkning av Rabeneick. Ref 1

Länkar

Cyclemaster med Engelsk motor. Ref. 1
 
Läs utförligt om Cyclemaster i min sida om Hjortheds mopedmuseum.

sid 32

Tillbaka

English Version

Flandria 1953-54 Belgien


Info Flandrin. Ref. 1

Länkar

Flandria mopeds



 

Flandrin Belgien. Ref. 1
Flandria är en moped med en ram mycket lik Ducati. Mopeden bar också namnet Flandria. Det finns mycket lite info om denna typ.

sid 33

Tillbaka

English Version

Mopedverkstad
 

Länkar







 

Lien lokal moped verkstad. Ref. 1
Ett trevligt litet rum är ordnat för att demonstrera tidens lilla mopedverkstad. Vanligtvis belägen in ägarens källare.

sid 34

Tillbaka

English Version

Tidiga cykelmodeller



Länkar







 

Trampbil. Ref. 1
Trampbil för barn

Trampbil. Ref. 1

Trampbil för barn


sid 35

Tillbaka

English Version

Cyklar 1890-1930



Länkar








 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Modell av Dressin. Ref. 1

Förkrigscykel. Ref. 1
Cyklar från 30-talet.

Höghjuling. Ref. 1
Höghjuling

Dressin modell. Ref. 1

Se info.


sid 35

Tillbaka

English Version

Mustang

Detalj av Mustang. Ref. 1

Länkar

Mustang mopeder 1

Mustang mopeder 2






 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mustang. Ref. 1
Trelleborgs velocipedfabrik höll till i en sedan 1994 nedlagd cykelfabrik i Trelleborg, som grundades år 1923 av Carl Liljeberg.

Ursprungligen skedde tillverkningen i liten skala och cyklarna som var av märket TV såldes i huvudsak i den egna affären i staden.

Man tillverkade också ramar m.m. till andra cykelfirmor. År 1940 ombildades firman till aktiebolag samtidigt som verksamheten byggdes ut.

År 1947 började man använda det välkända märket Mustang. Man tillverkade också cyklar av märket Royal som levererades till mindre cykelfirmor.

Det sistnämnda märket användes i senare tid som varumärke för importerade cyklar.

 

Under åren 1952-84 tillverkades också mopeder av märket Mustang.

Exempel på mopedmodeller som Mustang tillverkade är Mamba, Cross och Cobra. Cobran fanns i tre utföranden, Cobra 1000, 2000 och 5000.

Mustangs mopedmodeller var försedda med motorer från Zündapp. År 1989 köptes fabriken av den danska cykelfabriken Smith & Co (SCO) och nedlades år 1994.

Mamban tillverkades åren 1968-1983 och var en mycket populär moped på 1970-talet.

Mopeden hade en 2- eller 3-växlad Zündapp-motor på 1 hk.

Mustang mamba fanns både med och utan det undre motorfästet och "skruvtanklock" beroende på årsmodell
Text från Wikipedia.


sid 37

Tillbaka

English Version

Garelli



Länkar

Garelli mc
 

Garelli. Ref. 1
Efter kriget då Kreidler hade ekonomiska bekymmer, mest på grund av att deras   modeller inte levde upp till bestämmelserna om effekt. Företaget såldes till Garelli i Italien.

sid 38

Tillbaka

English Version

Huskvarna Guldpil



Länkar

Silverpilen Guldpilen





 

Guldpil. Ref. 1
Guldpilen 1959. Modellen kom 1955. Motor: 200 cc, vändspolning, 9.5 hk 6000 rpm. Lättmetall cylinder med hårdförkomat cylinderlopp. Avtagbar cylindertopp av lättmetall. Vevaxel lagrad i dubbla oljesmorda kullager. Vevstaken i kullager. Bensintank TT-typ 6 liter, mod 282 7 liter. Toppfart ca 100 km/tim. Fram bottenlänkgaffel. Svänghjulsmagnet. Ram i krom molybdenrör. Fotmanövrerad 3 växlad låda.
Bakom står en Silverpil. Samma hoj men inte så utstuderat lättat. Guldpilen, liksom Monarks Blue stinget med 12.5 hk, drogs in efter överenskommelse med myndigheterna.

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Eskilstuna
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 39: © Hasse Carlsson Signalhornet
Referens 40: © S-Å Fagerström
Referens 48: ©Allmänt förekommande på webbsidor.
Referens 49: ©Bild från Wikipedia.
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.



© Copyright Björn Bellander 2006-