Custom Show Jönköping 2013. Ref. 1 Custom Show Jönköping 2013
Old/Custom cars
sedan 060105
Uppdaterad
2017-07-03

Björn Bellander Ref. 1
web counter
web counter
Besök också mina följande webbsidor om Custom Show
Custom Hot Rods, Custom MC, Custom Cars, Custom Sport cars
sid 1

Till huvudsidan
English version

Hudson Coupé 1935

Ford AA Epa traktor

Links

Hudson teknisk info

Hudson klubben

EPA traktor

Info Hudson eight 1935. Ref 1

Hudson eight 1935. Ref 1

EPA Ford AA traktor. Ref 1

Hudson Convertible Eight 1935. Ref 1

Ford AA Epa traktor. Ref 1

Tävling. Ref 1Vilken bil, vilken vikt. Ref 1


sid 2

Till huvudsidan
English version

Riley TT Sprint 1935

Delage D8 Special

Links

Riley

Delage

Info Riley TT Sprite 1935. Ref 1

Förarplats Riley TT Sprite 1935. Ref 1

Info Riley TT Sprite 1935. Ref 1

Info Delage D8 1931. Ref 1

Info Delage D8. Ref 1

Caproni motor på fd Skokloster museet som Automuseum köpte. Ref 1

Artikel ur motortidning. Ref 1

Riley Brooklands Special 1934. Se Haynes Museum. Ref 1



 

Delage D6 II på Bugattimuseet. Ref 1

Riley TT Sprite 1935. Ref 1
Riley Brooklands Special 1934. Se bild.
Från början var Riley en familj som i slutet av 1800-talet byggde bl. a. cyklar, 1905 kom deras första 4-hjuliga bil. Ca 1930 kom företaget i händerna på Lord Nuffield och såldes internt till hans företag Morris.
Byggd 1948 av Performance Cars med förebild till Brooklands Riley har den en modifierad version av det berömda hemisfäriska topplocket, mer känt som Riley Nine. Se mer i Haynes museum.
Dess 4 cylindrar, ohv i 45 °, dubbla kamaxlar med korta högt monterade stötstänger var den perfekt till backtävlingar. Något hopp att den kan användas som gatbil kan glömmas bort då kopplingen fungerar lika snabbt som en elektrisk kontakt. Det är antingen till eller ifrån.

Delage D8 Drago special. Ref 1

Delage D8 "Il Drago Ruggente"1931
Historia enligt info. Ägaren Glenn Billquist. Ville bygga en häftig racer. Till sitt förfogande hade han en Isotta Fraschini V12 på 27 liters volym. Den hade varit monterad i en Caproni 313 bombare under WWII. Dessa plan hade Sverige importerat ett antal av. Motorn gav en effekt av 750 hk vid bara 2500 rpm. Motorn har kommit från Automuseum i Simrishamn. De hade köpt hela Skoklosters samling och sålde nu ut det de inte var intresserade av. Skokloster hade 2 motorer. En monterad i flygplanets upphängning och en med cylindertoppen uppåt. I planet var det hängande cylindrar. Glenns problem är att motorn är luftkyld och avgasrören är riktade uppåt. Se bild.
Glen hämtade en växellåda från en Ford lastbil 1940-tal. Målet var att bygga en höghastighetsracer med 30-talskänsla. Efter 2 år och en hel låda med arbetstimmar växte denna bil fram. Delar kommer från många olika håll. Chassit är en fransk Delage D1 1924 och karossen är knackad i aluminium. Nu återstår endast provkörning och finjusteringar. Därefter hamnar nog denna bils samlade delar åter på museum.

Delage D8 Drago special. Ref 1
 

Delage D8 1931. Se text. Finns på Köpinngs museum.  Ref 21
Lite om en annan Delage D8.

Kopings museum finns en Delage D8 som byggdes på specialbeställning från en fransk jaktflygare Pellerine som var gift med en svenska. Den användes av paret till långresor från Särö i Sverige till Paris och Rivieran. 1958 fick Björn Lind, man säger att man fick när det gäller sådana här bilar, av ren tacksamhet köpa den och använde den några år innan den ställdes av.
Märket Delage startades 1905 och genom stora framgångar på den tidens tävlingar fick den ett gott ryckte. Främst var detta på grund av en 8 cylinders 1.5 L motor. 1935 köptes märket av Delahaye för att läggas ned 1954. Det byggdes 2000 exemplar av vilka det finns ett okänt antal överlevare.


sid 3

Till huvudsidan
English version

Lysell Rally

Links

Info om Lysell bilen. Ref 1

Info om Lysell bilen. Ref 1

Info om bygget av Lysell Rally. Ref 1

Lysell Rally på Motorima under renovering. Ref 1

Lysell Rally på Motorima under renovering. Ref 1

Lysell car på Motor Show. Ref 1

Lysell car på Motor Show. Ref 1
 
Info om Lysell car på Motor Show. Ref 1 Info om Lysell car på Motor Show. Ref 1 Info om Lysell car på Motor Show. Ref 1 Info om Lysell car på Motor Show. Ref 1

sid 4

Till huvudsidan
English version

Volvo last 1929

Links

Volvo last på Volvo museum

Info om Volvo last 1929. Ref 1

Volvo last 1929 i fyndskick. Ref 1

Volvo last 1929 i fyndskick. Ref 1

Volvo last 1929 under renovering. Ref 1

Info om Volvo last 1929. Ref 1

Volvo last 1929 på Motor Show. Ref 1

 Volvo Last 1929 på Motor Show. Ref 1

sid 5

Till huvudsidan
English version

Cad/LaSalle Custom

Links

LaSalle story

Info Cad LaSalle. Ref 1

Info om Cad LaSalle. Ref 1

Front Cad LaSalle. Ref 1

 

Cad LaSalle custom. Ref 1

Cad LaSalle custom under renovering. Ref 1

sid 6

Till huvudsidan
English version

Morgan 2012
3 wheeler

Morgan Special

Links

 

Info Morgan 3 wheeler. Ref 1

Morgan 3 wheeler front. Ref 1

Morgan 3 wheeler front. Ref 1

Morgan Supersport 1938 på Haynes museum. Ref 1

Morgan framvagn 1938 på Haynes museum. Ref 1

 

Morgan 3 wheeler custom. Ref 1

Morgan 3 wheeler custom. Ref 1

Morgan Supersport 1938 på Haynes museum i England. Se bild t.v.
Morgan är idag den sista biltillverkaren av den genuina Brittiska skolan som byggt sportbilar sedan 1910.
Fram till 1935 hade Supersport en utmärkande bakre design liknande en skalbagge. Efter detta datum blev bakre delen mer liknande en tunna som även bar ett reservhjul.
Morgan representerade den billiga delen av bilmarknaden med ett nyckelpris av bara 135£.
Idag 2013 är denna bil värd 17500£.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006 - 2013