Chevrolet rod. Ref 1 Wheels & Wings Varberg 2011
Marknadsbilar
Text och bild Björn Bellander  26 bilder
Tillbaka English version
Uppdaterad
2017-03-16
© bjorns-story.se
Ref. 1 Björn Bellander
Skapad 2009
web counter
web counter

Till Wheels and Wings finns också dessa bild gallerier
Marknad - Cruising - Motorcyklar - Hot Rod
- Flygplan


Chrysler som under lång tid varit i konstant kris, har under 2000-talet kommit med en serie mycket snygga bilar. Detta är en. Dock, som jag sett, har de konstruktionsmässigt en del dåliga lösningar. Bl. a sitter batteriet under vänster framskärm och är endast åtkomligt genom att demontera hjul och innerskärmen.

På försäljningsgatan fanns denna importerade bil från Chrysler koncernen. Den har säkert stått parkerad som skrot på någon större uppsamligsplats i USA. Under huven brukar de var mycket dåliga, mest av tidens tand. Här försöker man få igång den för en eventuell köpare.

Säkert var polisen någonstans under åren efter 1947 utrustade med denna typ av Chevrolet. Det stora genomfartsvägarna var nog ännu inte byggde så jag undrar om ordet Highway ännu var uppfunnet. Häftigt att köra med i Sverige förstås på 2000-talet.

Denna specialbyggda, av svenska ägaren, bil med en V6 motor, måste betraktas som endast utställningsbil. Den går säkert inte att starta och gör den det blir motorrummet genast förstört. Utgångsbilen gissar jag på en Plymouth/Dodge 1951.

Motorrummet var så intressant att ett särskilt foto måste göras. Den har nog aldrig varit startad och erbjuds säkert bara till utställningar.

Min drömbil från 1947 är Buick Roadmaster. Denna en Sedanette. En fantastisk design som Buick alltid lyckades med under alla år. Försökte att få min far att köpa Buick, men det blev inte av förrän 1962, då med en Buick Special med al. V8. Den här är underbart lackerad.

En Chevrolet 30-tal. Nästan en Hot Rod då den fått ny motor och en del underkläder.

Värsta sortens Cadillac från 1939. Denna modell kunde fås med V16 motor, men denna har den billigare L-Head V8. Denna är t.o.m. lyxigare är Kung Gustaf V bil som står på Sparreholm. Cadillacklubbens ordförande i Göteborg hade/har en.

Info för Cadillac 1939 på föregående bild. Svenska kungahuset hade 2 st fast något annorlunda karosser. En står nu på Sparreholm, känd från Kungens Kurva, den andra nyligen 2015 såld från Nisse Nilssons museum i Simrishamn.

En Opel Olympia 1952. Denna typ började med Opels storhetstid i Sverige efter kriget.

Lincoln Continental är den bil som har den häftigaste motorhuven. Hur lång som helst. Notera också avståndet från framhjul till framkant på fronten. Jag hade en flera år. Bilen hade en styrutväxling i servon som gjorde den väldigt lättstyrd, men också många varv på ratten. Dock var den som man säger underpowered med endast 200 hk trots en stor V8. Detta pga avgasbestämmelser i USA.

Info om Lincoln på föregående bild, men det är nog en -75:a

2 st Cadillac Biarritz från 1958 - 59. Modellen byggdes endast i ca 400 exemplar. Sedan modellen hade motgående dörrar och ett tak som var slipat som rostfritt utförande. Tittade en gång på en i dalarna, långt upp, på en 1957:a för många år sedan. Av någon anledning var alla kabelhärvor avklippta. Utomordentligt dyr bil och cabben ännu dyrare.

Frontvy av Cadillac Biarritz 1958. OBS att modellen endast har 2 dörrar.

Info om de två Biarritz. Titta gärna på webbsidan. Ägs idag 2016 av Jan/Kenneth Sahlen.

Ratt och instrumentbräda på Biarritz.

DeSoto 1947 Coupé Fluid Drive. Den hade växellåda med en överväxel som gick i och ur automatiskt vid viss hastighet. Dessutom drevs växellådan av en turbin, precis som dagens automatlådor. Växling skedde annars med spak på ratten. En taxi förare, Niklasson, i Grums hade en i slutet av 40 talet, men sedan modellen.

Ratt och instrumentbräda på DeSoto 1947.

Jag är osäker men det är nog en Essex.

Stötdämpare på den tiden var oftast så kallade knäledsdämpare. De läckte gärna ut oljan. Här är staget till franaxeln borta.

Ratt och instrumentbräda på Essex? 30-tal.

En Lincoln från 60-talet. 2 dörrars coupé. Står en på Svedinos.

Ännu en Buick i Sedan utförande. Dock tycker jag inte om färgen.

Publiken vid finbils uppvisningen. Man stämde alltid träff vid denna plats om man kom ifrån varandra. Tyvärr är det alltid långt att gå på fältet.

En gammal Fargo som man byggt om, till vad vet jag inte.

... i den hade man tryckt in en 454 motor från Chrysler koncernen. Fargo hade en sådan modell men med mindre volym. Notera motor upphängningen.


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Autostadt
Arnold i Ramvik
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Bynander Bil MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmköping Militärmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-