Entrébiljetten. Ref 1
Entrébiljetten. Ref 1
Classic Motor marknad Rättvik 2010
Hot Rod bilar
Text och bild Björn Bellander 12 bilder
Tillbaka  English version

Uppdaterad
2019-09-24
© bjorns-story.se
Ref. 1 Björn Bellander
web counter
web counter

Till Rättviksmarknaden finns också dessa bild- gallerier.
Marknaden Bilar Bil till salu MC USA bil

Classic Motor 10. Ref.1
Ett riktigt hembygge gjord av många olika bilmodeller. Den kan nästan kallas för en Hot Rod.
Classic Motor 10. Ref.1
En 32:a från Gesunda, ett bygge utan tanke på kostnader. Kanske en mycket duktig byggare som gjort allt själv. Framvagnen är ombygd och den stela framaxeln utbytt mot individuell fjädring. kanske är det så att man driver skidanläggningen och från den fått pengar. Ingen dum idé. Här står bilen för bedömning i Concours kön.
Classic Motor 10. Ref.1
Bild av förarutrymmet i 32 rodstern från föregående bild. Man har monterat in en modern styrstång tillsammans med automatlåda. Se hur fint man har lyckats med inredningen.
Classic Motor 10. Ref.1
En titt under svärmorsluckan.Här har man fällt in sätet samt ett utrymme för sufletten. Dessutom har man fått plats för bagage. Luckan som normalt fälls bakåt har man ändrat till framåt. En utomordentligt bra lösning.
Classic Motor 10. Ref.1
En standard äkta 32:a Roadster, som det bara byggdes lite över 8000 av. Denna renovering är mycket enkel. Man kan se att framvagnsbalken i ramen är bytt till en A-Ford, därav så litet utrymme för framhjulen under skärmen. Tyvärr blir resultatet att fjäderhänkena får fel vinkel och slits ganska fort ut. För att lösa detta måste V-staget dels flyttas ut i ramen och sedan knäckas för att få en bra vinkel för king-pin. Dessutom har lyktstagen bockats vilket är en vanlig operation. Men resultatet blir sämre ljus av det redan dåliga från orginal strålkastare. Ovanligt är riktiga kofångare som kromats. De brukar spricka i bultens infästning, men vad gör det.
Classic Motor 10. Ref.1
De underbara 34-3 fönsters coupéer som kom för ett antal år sedan. Dessa var ordentligt ombyggda men behållit hela sin orginallook. Framvagnen var från en modern individuell fjädring och bakvagnen brukade var en Jaguar. Motorn naturligtvis en lämplig V8 kanske en modern Cheva med direktinsprutning. Automatlåda och modern styrstång förstås. En sådan skulle jag Vilja ha.
Classic Motor 10. Ref.1
När man inte får tag i en 32:a Roadster måste man greppa en A-Ford sedan kaross. Syns på locket till bensintanken, som man behållt. Den döljer man med allehanda 32:a tillbehör som parkeringslamporna, 32:a ram och skärmar. Plåten innanför fotbrädan är A-Ford där annars ramdelen är synlig. Modern hjulupphängning, bromsar, växellåda och motor förstås.
Classic Motor 10. Ref.1
En 2 dörrars 34 sedan vilken jag hoppas ännu ej fått sina skärmar. En 85 hk block motor med Meyer toppar. Med en kraftig trimmning gick dessa motorer tyvärr varma då vattnet måste gå lång väg i blocket och att vattenpumparna inte var så effektiva. Se Jans Bilar.
Classic Motor 10. Ref.1
Att denna motor är en 85 hk ser man på att vattenpumpen sitter i topplocket. Det kan förstås vara en 100 hk också. Förgasar arrangemanget har jag ej sett förr, monterat på det gamla polerade insugningslocket. För säkerhetsskull har man satt i en temp. mätare i pumpen. En snygg installation av motorn.
Classic Motor 10. Ref.1
En 32:a 3 fönsters coupé. Det allra finaste man kan ha efter en Roadster. Sänkt tak, nya underkläder och det mycket sällsynta V8-märket på den sänkta strålkastar staget. Med denna bil vattnas det i munnen. Dock gillar jag inte färgsättningen, men lite får man tåla.
Classic Motor 10. Ref.1
Den mycket lyckade designen på en 36:a coupé, med de typiska bulliga strålkastarna. Sänkt och choppad förstås, med nya underkläder med alla tillbehör. Undrar vad grabbarna utgår från. Vad har de för jobb där man har tid att gör sådana här renoveringar. Dels måste man ha tid och dessutom bra betalt?
Classic Motor 10. Ref.1
Titta på den här installationen i 36:an. En modern Cheva med fyrportsförgasare, växelströmsgenerator och framför allt AC installation. Dessutom har man lyckets få plats med kylfläkten fast med kortade blad.

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-