Auburn  boat tail kopia. Ref 1
Auburn boat tail kopia. Ref 1
Classic Motor Rättvik 2010 Bilar
Text och bild Björn Bellander 26 bilder
Tillbaka  English version

Uppdaterad
2019-09-24
© bjorns-story.se
Ref. 1 Björn Bellander
web counter
web counter

Till Rättviksmarknaden finns också dessa bild- gallerier.
Marknaden Hot Rod Bil till salu MC USA bil
Classic Motor 10. Ref. 1
MG VA tillverkades 1937 - 39 av MG i Abingdon. Totalt tillverkades 2407 st. Det fanns 3 olika modeller. Saloon, Tourer, Drop Head Coupé. MG VA var den mindre modellen av MG SA och WA vilka hade 6 cylindriga motorer. I Sverige finns 10 st bilar och övrigt i världen 400 överlevare. Se min sida om Svedino museum.
Classic Motor 10. Ref. 1
Info om MG VA.
Classic Motor 10. Ref. 1
Ratt till VA. Observera att det är inga trådekrar i ratten.
Classic Motor 10. Ref. 1
Instrumenten har nära släktskap med de som kom ut i Austinbilar efter kriget. T.ex Autsin Atlantic. Själv köpte jag en mekanisk varvräknare på Örbero skroten och försökte kalibrera om den till min Ford 32  Hot Rod Roadster.
Classic Motor 10. Ref. 1
En 6 cylindrig motor monterad i MGB GT. Info nästa bild.
Classic Motor 10. Ref. 1
En vänsterstyrd svensksåld MGB GT. Enligt info modifierad i motor och väghållning.
Classic Motor 10. Ref. 1
En hembyggd bil av många olika bilmärken. Sådana här byggen brukar inte bli bra, men ser onekligen smaskiga ut.
Classic Motor 10. Ref. 1
Bild från framsätet av hembygget.
Classic Motor 10. Ref. 1
Triumph Roadster 47 - 48. När jag var intresserad kostade de knappt något, men idag mycket dyra. Problemet med dessa bilar var Triumph växellåda som var alldeles för svag. Bilen står uppställd för att vara med i concour d´Eleganze bedömning.
Classic Motor 10. Ref. 1
En Cadillac 1962. Betecknande för denna är de två fenorna. En låg och den övre. Bilen tillverkades för leverans i Europa i Italien och hade kvalitetsmässigt dåligt rykte. Kanske de vi ser idag är senare import från USA. Det är sällan som man ser denna modell med hel nedre fena. Modellen är en av de absolut snyggaste.
Classic Motor 10. Ref. 1
En Ford Taunus som överlevt i gott skick. Kanske inte en bil för deltagande i Concour.
Classic Motor 10. Ref. 1
Chevrolet 1957. Modellen tillverkades bara ett år.
Classic Motor 10. Ref. 1
Det var 2 bröder, James Ward Packard 1863 -1928 och William Doud Packard 1861 -1923, och som såg möjligheterna i bilmotorn och transporterna. Kanske såg de också hästarna som hade det svårt att klara av den första transporten ned till kanaler och hamnar. Vägarna var ju ett bekymmer, men hade man horseless carriages skulle de lätt kunna ordnas. Deras företag var Ohio Packard Electric Company Warren 1900. Dock hade man inte de ekonomiska förutsättningarna. För att kunna tillverka en bil köpta man en konkurrent med namnet Winton Stanhope som körde omkring i trakten. Den bilen hade gott rykte om sig. Nu var det bara att tillverka en bil som var bättre. Naturligtvis kom den i mångt och mycket att likna Wintons bil med de förbättringar man hade gjort. Packards produktion gick mot lyxbilar. Den visade bilen är dock en standardmodell.
Classic Motor 10. Ref. 1
Chevrolet 58 - 59 var en modell som är mycket populär bland samlare och renoverare, därför lite dyrare i inköp.
Classic Motor 10. Ref. 1
Motorutrymmet i en Volvo Amazon noggrant renoverad. Till denna har man kallat in en Volvo "specialist" för att kontrollera att allt är riktigt original. Se nästa bild.
Classic Motor 10. Ref. 1
Här kollas det att allt är riktigt original av en sk specialist som kom förbi. Vanligtvis brukar de inte säga något negativt då ägarna alltid är tvärsäkra på sina saker.
Classic Motor 10. Ref. 1
Oktober 1948 så kom den första Opel Kapitän efter kriget. Den var nu utrustad med en 6 cylindrig motor och hade bara sedan modeller. Den var baserad på 1939 år version. De huvudsakliga skillnaderna var runda strålkastare till skillnad från de hexagonala. Från maj 1950 blev växelspaken flyttade från golvet till rattstången. De första efterkrigarna kunde nå 126 km/tim och behövde 29 sek till 100. Bränsleförbrukningen var 1.3 liter/mil. Fram till februari 1951 tillverkades 30341 exemplar. Här i kön till bedömning. Tyvärr är det så att domarna vanligtvis kan mer om amerkanska bilar och bilen har därför ingen chans.
Classic Motor 10. Ref. 1
Plymouth 1940. Amerika slutade ju att tillverka personbiler 1942 på grund av kriget. Här en 1940 års modell coupé. De här bedömningstävlingarna tycker jag inte är bra då en bil som ej är amerikan och från sent 50-tal ej har en chans i totalbedömningen. Kanske skulle man ha fasta klasser.
Classic Motor 10. Ref. 1
Ford Country. Dessa typer av bilar kom ju till i slutet av 40-talet då det blev ont om stålplåt och man gick över till att klä bilen med trä. En kortvarig populär period kom förstås på nyheten, men man insåg snart att trä inte höll stilen så länge.
Classic Motor 10. Ref. 1
Stoewer var ett firmanaman som fanns mellan 1858 och 1945. I början gällde det symaskiner skrivmaskiner och cyklar. 1896 delades produkterna upp och en tog hand om bilar. Fabriken låg i Stettin på gränsen till Polen. Under kriget tillverkades mest bilar som användes av Wehrmacht bl.a. en öppen fyrhjulsdriven och styrd vagn. En liknande kopia tillverkades? även av Mercedes. Den gjordes i över 10000 ex. 1931 kom man med den första framhjulsdrivna bilen. Fabriken överlevde kriget nästan utan att ha blivit bombad. Det gjorde ju att Ryssland monterade ned hela anläggningen och förde den till Ryssland. Bilen på bilden är ungefär från 1910 och hade modellbeteckningen LT4.
Classic Motor 10. Ref. 1
Jag tyckte att Stoewers ägare, en distingerad äldre herre i perfekta kläder och skor. Skorna såg riktigt snygga ut när de vilade på pedalerna. Han tyckte dock inte om att jag fotograferade och flyttade undan dem. Därefter gick han ur bilen. Stoewers tillverkning minskade radikalt 1930 pga depressionen.
Classic Motor 10. Ref. 1
En Chevrolet Bel Air 1954. En av märkets lyxmodeller och väl den första som fick en V8.
Classic Motor 10. Ref. 1
Austin Healey Sprite av årgång 1960-62. Jag hade en MG Midget som såg likadan utan fast med annan front. Det var en underbart trevlig bil för en ung grabb. Desutom hade den i grunden en bra väghållning. Med min lätt trimmade motor körde jag ifrån Volvo PV sport på Skarpnäck.
Classic Motor 10. Ref. 1
Bentley 3,5 liter Coupé 1935. 1931 såldes Bentley till Rolls Royce efter tillverkning av 8 liters modellen, som såldes i 100 ex. bara för att få den FIA homologiserad. W.O. Bentley gillade inte att han ej fick bestämma över Bentley modellerna och slutade samt gick över till Lagonda. Denna bil på bilden från ca 1935 är en ombyggd täckt till en cab dito.
Classic Motor 10. Ref. 1
Bentley förarutrymme.
Classic Motor 10. Ref. 1
Vy bakifrån av Bentley 3,5.



Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
My ArtGlas samling
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-