Entre biljett var också en lottsedel. Ref 1 Classic Motor marknad Rättvik 2009
Marknad
Text och bild Björn Bellander
Tillbaka  English version

Uppdaterad
2017-03-16
© bjorns-story.se
Ref. 1 Björn Bellander
web counter
web counter

Till Rättviksmarknaden finns också dessa bild- gallerier.
Bilar Bilar till Salu

Marknadsfolk. Ref 1

Tillbehör. Ref 1

Puch Monza mitten på 80-talet. Ref 1

Aluminium toppar. Kanske Buick. Ref 1

Packard 38?. Ref 1

En Stutz från sent eller början av 30-talet. Ref 1

Ford Prefect 1952-53. Ref 1

Tillbehör. Ref 1

Tillbehör. ref 1

Svalette moped. Ref 1

Trefögasarlock med Stromberg. Ref 1

Ford coupé 33 eller 34. Ref 1

Chrysler cab 300 C eller D. Ref 1

Ford Cab från bärjan av 60-talet. Ref. 1

Varje år är det marknad i samband med Classic Motor week på travbanan i Rättvik. Detta är nog den bästa marknaden i Sverige i fråga om utbud av varor till hobbyn. Normalt brukar det var överskott av tingel tangel och t-shirts försäljare och liknande. Marknads området är också så stort att många försäljare får rum. Kunderna som normalt är i Rättvik en hel vecka är naturligtvis en säker krets för säljarna, dessutom är Dalarna känt för att ha många gammelbilar och av det följer att här finns även mycket delar. En dalmas som vill ha en viss bil går bara ut i skogen och hugger lite träd så har han pengar till sin drömbil. Dessutom finns i dalarna många skickliga renoverare, inte bara i Vikarbyn.
Många gånger är prisnivån alldeles för hög på större marknader i Sverige speciellt på Power Meet i Västerås. Men titta på priset för Puch mopeden för 5500. Inte alls för dyrt. Titta också på mopeden Svalette för 3200:- med en original framgaffel. Att köpa en direktimporterad amerikanare kan dock vara tvivelaktigt i många fall. De utbud som fanns skulle kosta mer att göra i ordning än att köpa en redan renoverad. Titta på treförgasarlocket. Tre st Stromberg, det hade jag en gång på min Olds Rocket från 1954. Den Roadster 32 :an stod dock en vinter och frös sönder, vilket jag fått vetskap om senare. De två aluminium locken som kunde vara till Buicks Al V8, men troligen inte. Packard kupén stod uppställd för visning och bedömning. Läste nyligen om Martin Strömberg då han bytte och köpte Amerikanske Moskva ambassadörens bil, en Packard helt öppen. Den frös han sig igenom ett år på 40-talet innan han köpte en Packard Clipper 1947. En Ombyggd Ford 33-34 med modern hjulupphängning och en lämplig V8. Kanske lilla Chevan, eller en Ford 289, är en skön bil som man skulle vilja äga. Den sällsynta Stutz 2 dörrarscoupén är väl egentligen bara snygg till vindrutan. Märket som låg i samma familj och prisläge som Duesenberg, Cadillac, Cord, Pierless, Pierce Arrow och Packard och kanske några fler lyxmärken från 30-talet. Den Chrysler med öppen motorhuv är en 300D eller E. Den bilen är ofta med och jag såg den även på Wheels & Wings. Det är ju en vinnarbil, men tyvärr var föraren en urtråkig kille som inte hade lärt sig att tala med en mikrofon i hand. Hoppas ägaren tar med sig en mindre blyg representant. Det var pinsamt. Den Ford Prefect som var till salu på sin släpvagn är en typisk bil som någon pensionär säkert köper. En bil som denna var populär hos jobbarna i Sverige i början av 50-talet. Det fanns 2 bilar som brunnit. Den ena var denna Ford Cab. Undrar hur en bil kan börja brinna?

  Samlade marknadsbilder. 36 bilder


 Entrebiljetten var utformad som en lottsedel på vilken man kunde vinna bensin.

Marknadsfolk.

Försäljning av tillbehör til dragsters.

Den här typen av marknadstittare brukar aldrig köpa något. Jag är likadan.

Detta är en säljare av växellådshöljen till dragsterbilar. De brukar vara 2 växlade ibland tre. Normalt drar man bara i växelspaken. Se på säljaren. Här är det seriösa saker som bara de som verkligen behöver köper. Ingen aggresiv säljteknik.

 Ännu en bild av dragsterlådan.

 Gamla dörrhandtag mm.

 För den som vill pryda sitt garage tak eller vägg finns dessa i tunn stålplåt utskurna bilder.

Så här kan det se ut på din taknock som vind flöjel. 

 En minimoppe som jag inte vet något om.

 En Puch Monza från 87 eller 86, till ett rimligt pris. Hoppas bara att växellådan är ok.

 Svalette moped från 1954 - 55. Det fanns både modeller med bottenlänkfjädring och parallellogram enligt bilden. Motor original från Fuchs som var enväxlad. Just på denna med JB-motor. 1955 kom den med HMW motor och 2 växlad samt länkfjädring även bak.

 Den här säljaren är inte vem som helst. Han utstrålar visst kunnande och tycks ha många reservdelar som fortfarande ligger i kartong.

 Lite special avgasrör för trimmaren. Dessutom en blästrad plåt. Sällsynt att få tag i då den typen som sitter nedanför vindrutan som vanligtvis ej sparas.

 Säljare av reservdelar i all ära men de som säljer mest är tröj-försäljarna. Har alltid undrat vad de tjänar på ett plagg

 Shop manuals är något en renoverare måste ha. De kostar mellan 900:- och 2000:-.

 De långa strutarna är ett måste för att fylla olja till växellådan. Vattenpump och generator i reserv, kanske även en startmotor, måste man ha i bagageluckan vid en långfärd.

 Det finns mängder av olika typer av lampor. 6 volt och 12 volt. Alla har de olika infästningar och ampere tal. En eller två glödtrådar.

 Det säljs mer navkapslar än bilar. Det betyder att en navkapsel är en samlarvara.

 Nytillverkade spinners och baklyktor är det de som specialicerat sig på.

 Här en säljare till av nya baklyktor mm.

 Nummerskyltar med annan text är populärt även till barnvagnar. Då lägger man till årtalet.

 Man kan beställa en bil för leverans från Amerika. Kanske inte så säkert att bilen på fotot fortfarande finns kvar. Det är ganska dyrt sätt då man inte kan få reda på skicket.

 Det säljs väldiga mängder med modellbilar. Kostar ca 600:- till 1500:-

 Vad sägs om den här dieselmotorn med uttag för fyrhjulsdrift.

 De som tar fram lister av olika typer till våra älsklingar är framför allt Örebro Agentur. De har funnits i många år.

 Gamla ölflaskor är populära. Den här typen drack murarna ur när Stockholms alla bostadshus byggdes på 20-talet.

 Det var så att själva försäljningsplatsen var travbanan och den lutar ju hela vägen runt. Vi som var köpare fick ganska snart ont i höften och säljarna hade olika knep att få sina säljplatser i våg.

 Den gamla typen av registreringsnummer finns fortfarande att få tag i. Plast eller gjutna siffror som skall nitas beror av bilens ålder.

 Hela dagen rullade samlarbilar in på området. Ibland tycker man att vissa sorter är så vanliga att de ej är av samlartyp. Åldern har de vanligtvis i alla fall.

 Nya aluminium toppar samt tillhörande kolvar kan vara ett bra köp till rätt motor.

 Leksaksmodeller i pressad plåt kan vara mycket dyrare. De finns många som samlar på denna typ.

 Kromade detaljer finns det gott om. Nya eller original. Svårigheten är att känna igen rätt modell. De kan se lika ut men passar inte i alla fall.

 Mera kromade detaljer med försök till viss sortering.

 En vild blandning med gummibufferterna till kofångaren.

 Insugningslock från Edelbrock har funnits sedan 50-talet.

 

 

 

 

Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Autostadt
Arnold i Ramvik
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Bynander Bil MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmköping Militärmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
VasterasAirmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-