Utsikt för lokförare. Ref 1 Eskilstuna marknad 2008
Förstlingen
Text och bild Björn Bellander. 7 bilder
Tillbaka English version
Created 2008
sedan 060105
Uppdaterad
2017-06-29

Ref. 1 Björn Bellander
web counter
web counter

Forstlingen. Ref. 1
Sveriges första inhemskt byggda ånglok har samband med byggandet av järnvägen mellan Norberg - Ängelsberg för att vara ett byggnadlok och när banan var klar frakta malm. Loket färdigställdes redan 1853 medan järnvägen var klar först 1856. Norbergsbanan gick i konkurs redan 1853 och loket gick tillbaka till Munktell och byggdes om till 1453 samt såldes till Nora Ervalla Jvg 1855. Pga av att bron över Järleån rasade blev det en en nästan 3 årig försening. På detta sätt kom Norberg Ängelsberg igång före Nora och blev Sveriges första lokdragna jvg.
Forstlingen. Ref. 1
Loket fick alltså bli ett arbetslok vid byggandet. Beställning gick till Munktells mekaniska verkstad där Fredrik Sundler beställde och Harald Asplund konstruerade ett lok med 891 mm spårvidd. Loket provkördes 2 juni 1853.
Forstlingen. Ref. 1
Loket användes fram till 1869 då man konstaterade att det var helt utslitet. Lång tid försökte man sälja loket och till sist 1871 köptes det av Halldins verkstad i Örebro för 800 kr varvid det skrotades 1882.
Forstlingen. Ref. 1
Det nya loket Förstlingen II färdigställdes 2004 och kördes i samband med Svenska Järnvägars 150 års jubileum. i Gävle. Här en lycklig passagerare/lokförare på Eskilstunamarknaden.
Forstlingen. Ref. 1
Loket användes fram till 1869 då man konstaterade att det var helt utslitet. Lång tid försökte man sälja loket och till sist 1871 köptes det av Halldins verkstad i Örebro för 800 kr varvid det skrotades 1882.
Forstliingen. Ref. 1
Ändå kunde man spåra några delar när föreningen skulle rekonstruera loket. En ramsida, cylinder och ett hjul. Ångpannan såldes på 1870-talet till Mosebacke att användas som värmepanna. Några av dessa delar finns i dag förvarade på Järnvägsmuseet i Gävle.
Forstlingen. Ref. 1
Eskilstuna är känt för det stora intresse man har där för ångmaskiner. Detta naturligtvis för den stora maskinindustrigrupp som byggdes upp på 18-19-talen och som nådde sin höjdpunkt när Eskilstuna blev centrum för försvaransträngningarna under WWII.
 

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander