Humber. Ref. 1 Eskilstuna marknad 2008 Marknadssida
Text och bild Björn Bellander
Tillbaka English version
Uppdaterad
2017-03-16
© bjorns-story.se
Ref. 1 Björn Bellander
web counter
web counter

Till Eskilstunamarknaden finns också dessa bild- gallerier.
Marknadstur Bilar i parkeringen MC-delar till salu MC:s till salu MC:s i parkeringen Mopeder i parkeringen
Forstlingen
Mopeds for sale

Besöksparkeringen. Ref 1  Världens bästa mamma. Ref 1  Eskiltunamarknaden är en sådan där man måste komma i tid. Så här ser det ut redan kl 0800. Då vet man att på finbilsparkeringen kommer man långt bort och det blir många långa promenader till marknadsstånden. Då har man ändå åkt kl 0700. 
Porslinsbordet. Ref 1  Märkesbordet. Ref 1  Det är dock en imponerande syn och man förstår att detta är den ledande marknaden i Sverige. Dessutom har man en bra policy när finbilar och mc:s kommer in gratis och en minnesplakett delas ut. Funktionärerna har dessutom gått på kurs och lärt sig hur man skall möta marknadsdeltagaren. 
MC delar. Ref 1  Mopeddelar. Ref 1  Vid varje marknad hittar jag denna underbara dam som vaktar sitt salustånd. Stickorna går hela tiden och säkert blir det 2 par raggsockor per dag. Hon har en utstrålning som slår det mesta.
Marknadens utbud kan man lätt dela upp. Bordet med porslin är riktat till den kvinnliga delen. 
Triumph Bonneville. Ref 1  Puch Monza. Ref 1  Här hittar man mest Gröna Anna från Linköping. Även en stapel med Berså från Gustavsberg. Alla märkesfans hittar sina tygmärken i alla sorter både dyra och billiga. Att BMW är gångbart idag kan man lätt se. Till varje marknad kommer en man från Norge och säljer motordelar till Engelska cyklar. Han har faktiskt riktigt intressanta saker. 
Benelli 750. Ref 1  Moped med sågmotor. Ref 1  På Sura marknaden 07 köpte jag vevhus till BSA. Då kostade det 3000:-. Idag klagade han på att det gick bara att få ut 1500:-. Ibland är det viktigare att man får tag i en del än vad man betalar. Det är alltid äldre herrar som letar delar. De har bestämda åsikter vad det skall vara trots att priserna på delarna ej är på något sätt skrämmande. Skjutmått och bilder kommer alltid fram för kontroll att delen skall passa. 
Dodge Coronet 1949. Ref 1  Chevrolet Touring 1927 119000:-. Ref 1  Motorcyklar fanns till salu och här representeras detta av en Triumph Bonneville. Såg ut att var i gott skick. Den säljaren hade även en Velocette LE och en Rödqvarna stående. Vad jag kommer ihåg kostade Qvarnan 3000:- Velocetten 8000:- och Triumph var förhållandevis billig  ca 15000:-. På parkeringen hittade jag denna ursnygga Benelli 750 Sei. 
Tidig T-Ford. Ref 1  Förstlingen. Ref 1  Av alla mopeder är Puch den bästa. Här representerad av en Monza med 4 växlar från 70-talet. Priset var 5000:-. Det skulle man ha slagit till på bara för att få en hoj i reserv. På parkeringen stod denna snitsigt byggda cykelmoped med en sågmotor hängande på sidan som drev med rulle direkt på bakhjulet. Bilar på parkeringen får vara denna snygga Dodge Coronet 1949. 
Kö till glassen. Ref 1  När man kommit så här långt i marknadstittandet är man förstås alltid båda hungrig, törstig och har ont i både fötter och ben. En glass är nog ofta det sista man köper på denna marknad som avhölls i vackert väder, många säljare samt ett och annat flygplan som svepte över fältet till stor glädje för de intresserade.  Bilen såldes faktiskt i Sverige, men inte detta exemplar som är direktimporterat. Det var en stadig bil med sidspis som gick hur långt som helst. Vindrutetorkarna var förstås vakuumdrivna och växellådan en 3-växlad med rattspak. Till Salu fanns det en Chevrolet 1927 Open Tourer med 4-cylindrig motor. Den hade haft 2 ägare och därför är ett lätt renoveringsobjekt.
ar.  

I flyghallen har Eskilstunaklubben alltid ställt upp några extra fina renoverade bilar. I år var det en T-Ford. Sk mässingsford? som beundrades av alla äldre herrar. På plan framför hade man byggt upp en bana för Sveriges första ånglok. Det var uppeldat och kunde "ånga" fram och tillbaka. Man var inte rädd för att ta med någon ung passagerare. Någon riktigt stor dragkraft var det nog inte i cylindrarna vilket kan ses på de slanka dragstängerna till främre hjulparet.


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Autostadt
Arnold i Ramvik
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
Bynander Bil MC
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
VasterasAirmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander