Min Sarolea Vedette 350 1951. Ref 1 Besök på Elmia Motor Show Jönköping
2008
Om Motorcyklar. 10 sidor
Text och bild Björn Bellander

Uppdaterad
2017-03-16

Ref 1. Björn Bellander
web counter
web counter
sid 1

English version

Royale Enfield 1924. Ref 1

Länkar

Royal Enfield Story
Royal Bullet

________________

  MC98 Motor Show
 

MC Motor Show
Custom Show
 
Tillbaka

Royale Enfield 1924. Ref 1

Royal Enfield 1890-
Enfield Motor hade en mer än tioårig födelseprocess med början sista årtiondet på 1800-talet. Denna slutade med konkurs 1907. Konkurser är ju en möjlighet för andra att billigt förvärva en tillverkning. Detta gjordes också av Alldays and Onions. Ett namn som antyder en importfirma. 1910 började man tillverka cyklar med, som de flesta. Til mc hade man en importerad motor. I detta fall Motosacoche och senare JAP-motorer. Kriget drog naturligtvis med sig en modell med sidovagn vilken fick en monterad Vickers kulspruta. Mellankrigsperioden var en konsolideringstid då ett flertal olika modeller salufördes. Depressionsperioden på 30-talet gjorde naturligtvis att försäljningen dalade, Enfield hade dock reserver och klarade denna period. Liksom BSA under 50-talet hade man en billighetsmodell i en 2-taktare på 150 cc. Men mest tillverkades 350-500 cc maskiner. WWII såg naturligtvis en militärmaskin liksom en lättviktsmodell som kunde följa med glidflygplanen och fallskärmsjägarna. Efterkrigsperioden visar upp och nedgång. Den mest kända modellen blev Bullet. Denna maskin skulle sedermera tillföras Indiska armén och på så sätt bevaras till eftervärden som en retromaskin. Idag kan en nytillverkad sådan erhållas över hela världen.


sid 2

English version

HD Service car. Ref 1

Länkar
Harley Davidsson historia

________________

 
MC98 Motor Show
 
MC Motor Show
Custom Show

Tillbaka

HD Service car 1942. Ref 1


HD service car 1942. Ref 1


sid 3

English version

Boss Hoss trike. Ref 1

Boss Hoss trike. Ref 1

Länkar
Boss Hoss Sverige

_________

  MC98 Motor Show
 
MC Motor Show


 
Custom Show
Tillbaka

Boss Hoss Trike. Ref 1


V8 trike. Ref 1


sid 4

English version

Ariel 1951. Ref 1

Länkar

Private Ariel site
Ariel history
Ariel Owner Club

_________


 
MC98 Motor Show
 
MC Motor Show

Custom Show
 
  Tillbaka

Ariel Red Hunter 1951. Ref 1
Ariel 1902-1970
Ett av de kända och framgångsrika Engelska märkena. Utvecklingen för mc gick som att gå i en trappa. För Ariel började det med cykeltillverkning 1870. Då uppfann James Starley trådekerhjulet. Detta var nödvändigt för att komma vidare med det bärande hjulet. Benz använde det på sin första trehjuling 1886. Nästa steg i utvecklingen var luftgummihjulet som inte kom förrän 1898. Ekerhjulet tillverkades av Starleys firma som senare startade Ariel. Deras första motorvelociped kom 1901 som en trehjuling med Dion motor. Man gick i konkurs förstås men räddades av Charles Sangsters som fick igång Ariel med en 2 takts motor, 3 växlad låda och kickstart. Charles son Jack tog över och fortsatte med bl. a. JAP motorer tills dess en känd konstruktör Val Page anställdes. Han hade med sig ett koncept på en 4 cyl. motor även kallad "square four". Den motorn behölls tillsammans med vanliga twinnar ända till slutet 1970 då nedläggningen var ofrånkomlig trots ett hägrande kontrakt från Engelska försvaret. Efter kriget kom Ariel över konstruktioner som BSA tagit som krigsbyte från Adlers konstruktionsavdelning. Efter dessa tillverkade man sina modeller Arrow och Leader.


sid 5

English version

Huskvarna. Ref 1

Huskvarna 1935. Ref 1

Länkar
_________

  MC98 Motor Show
 
MC Motor Show

Custom Show


 

Tillbaka

Huskvarna. Ref 1


Huskvarna 1935. Ref 1


sid 6

English version

Huskvarna 1932. Ref 1
Länkar

CD:s för olika Husqvarna
Husqvarna fabriks museum

_________

 
MC98 Motor Show
 
MC Motor Show

Custom Show

 

Tillbaka

Huskvarna 1932. Ref 1
Huskvarna 1903 -
Husqvarna 1000 cc nästan en Indian eller HD, men med 30-talsteknik. Företaget började som alla andra med att sälja cyklar som sedan försågs med dagens mått mätt hjälpmotorer. Redan 1920 hade man sin egen 550 cc motor. Senare byggdes 1000 cc ned vilken man deltog med i tävlingssammanhang. Mycket tack vare den genialiske motorkonstruktören Folke Mannerstedt vann man ett flertal världsmästerskap. Under 30-talet anpassade man sig till marknadens krav på billigare maskiner och 2-takts motorer monterade i mc ramarna. Med lyckade sådana klarade man sig långt in på 50talet. Med hjälp av världskända namn som Bill Nilsson. Håkan Carlqvist och Torsten Hallman m.fl. slog man sig in på cross marknaden med kraft. Tyvärr köptes Husqvarna fabrikerna upp, man hade ett omfattande tillverkningsprogram, av Eletrolux som ej hade något intresse av motorcyklar varför det såldes till den Italienska tillverkaren Cagiva 1986. Tyvärr är det så att sådana här försäljningar alltid leder till att, och i detta fall Huskvarna som allmän tillverkare att fabriken läggs ned. Endast en tillfällig bokföringsmässig höjning av finanserna för Electrolux. Nu tillverkade man bara kylskåp och liknande för en kortare tid. Den bästa reklamen på den tiden var "Gör som Electrolux, köp Huskvarna". Dock hoppade många konstruktörer och förare av och byggde egna crossmaskiner. Husaberg! Det var dock svårt att hävda sig på köparens marknad gentemot de Japanska drakarna. Idag återstår av de ärofulla fabrikslokalerna i Huskvarna endast ett mycket fint museum. Synd, Sverige kanske hade fått en MC tillverkare av rang.


sid 7

English version

Honda CB 77 1964. Ref 1

Länkar

Life of Soichiro
_________

 
MC98 Motor Show
 
MC Motor Show
Custom Show
 
Tillbaka

Honda CB 77 1964. Ref 1
Honda 1849 -
Soichiro Honda, 1906-1991. Hemma arbetade han i sin fars verkstad för cyklar och MC:s. Han insåg efter WWII att det behövdes transportmedel och köpte ett upplag av mc-motorer. Till dessa byggde han sin första MC 1947 som kallades för Typ A. 1948 bildade han Honda Motor Company. När han slog sig ihop med sin partner Fujisawa som även kunde styra finanserna lyckades man att komma igenom de svåra åren efter kriget. Mitten på 1950-talet kom man igång ordentligt och 1959 hade man ett ordentligt grepp om marknaden. Han insåg att stor försäljning var kopplat till framgångar på tävlingsbanan och det såg han till att han fick. 1958 kom den riktigt stora supersäljaren. En moped med 50 cc motor. Just det som Asien behövde. 100000 st per månad tillverkades!! 1968 kom CB750 Four. En MC med många moderniteter som elstart och skivbroms. Honda hade nu marknaden i sin hand och producerade den ena utvecklingen efter den andra. Mycket beroende av att han aldrig gav ut en MC som gav honom dåligt ryckte. Hondan på MC-museum i Surahammar är en motorcykel som slog värden med häpnad och utkonkurrerade den Engelska MC industrin fullständigt.


sid 8

English version

  Indian 1912. Ref 1
Länkar

Indian history

______________________

 
MC98 Motor Show
 
MC Motor Show
Custom Show

 
Tillbaka
Indian 1912. Ref 1

Indian 1901-1953
Det var tre kompisar som slogs sig ihop. Hendee, Hedström och Henshaw. Detta var den nödvändiga blandningen av personer för att starta en tillverkning av motordrivna cyklar. De ville se vad en sådan dög till. Dom slog sig samman. Hendee ville bygga, Hedström konstruerade och Henshaw hjälpte till.  Man var nöjd med konstruktionen och började samtidigt att marknadsföra den innan motorcykeln var klar. Detta hände i Springfield 1901. Försäljningen gick bra. Kanske var det så att i Amerika gick allt nytt, särskilt motorfordon bra att sälja. Länge använde man sig av en motortillverkare, Thor, men nu började man förstå att det var bättre att ha en egen motor.  Detta hände 1907 när den första V-twinen kom. Utvecklingen gick framåt och framhjulet avfjädrades med en bladfjäder. Tävlingsverksamheten satte fart, elektriskt ljus och starter kom strax före WWI. Detta skulle bli det enda MC-märke som kunde konkurrera med Harley Davidsson och överlevde ända till 1953. Trots många försök att komma igång genom sammanslagningar med Royal Enfield, Vincent och Matchless blev det ingen fortvarighet. Märket är så omhuldat att det finnas personer som satt igång med tillverkning av delar till i princip alla modeller. Att köpa en gammal Indian är inget reservdelsproblem.


   
sid 9

English version

Henderson 1912. Ref 1

ACE 1923. REf 1

Länkar

Henderson history

Henderson Wikipedia
Henderson photos
ACE Motorcycles
________________

 
MC98 Motor Show
 
MC Motor Show

Custom Show
 

Tillbaka

Henderson 1912. Ref 1

ACE 1923. Ref 1

William Henderson var en av bröderna vars far var vice president i Winton Motor Car Company. Bröderna Packard köpte tidigt en Winton Stanhope vilken blev grunden för Packards bilar. Här fick William sin utbildning och intresserade sig för motorcyklar. Hans far var inte alls road av detta, hans intresse, utan menade att det fanns inga pengar i det. Trots detta fick han pengar från sin far att starta sitt företag Henderson & Co. Här byggde han sin fyrcylindriga motor vilken monterades i en mc ram. Produktionen var dock blygsam och när hans koncept började slå igenom insåg man att det behövdes mer kapital och produktionsresurser. Han sålde därför sitt motorcykelkoncept till Excelsior i Chicago. William blev här chefs ingenjör. Men mot slutet av 1918 tröttnade bröderna på Excelsior och startade sitt eget företag ACE i Philadelphia.  Här byggde han 1919 en ny fyrcylindrig motorcykel som inte fick ha något gemensamt med hans gamla konstruktion. Det lyckades bra och framtiden såg ljus ut. Dock omkom William i en bilolycka 1922, då ena annan bil körde på hans motorcykel. Detta kom mycket olägligt då man just var färdig att lansera flera nya modeller. Nu visade det sig hur viktig William var för företaget, då det sakta gick.  utför för ACE. Till slut såg man ingen annan råd än att sälja och det blev Indian som 1926 köpte tillverkningsrätterna. Hendersons mc byggdes nu med namnet Indian fram till 1943


sid 10

English version

Huskvarna 1932. Ref 1

Huskvaran 1930. Ref 1
___________________
Länkar

  MC98 Motor Show
 
MC Motor Show

Custom Show

Tillbaka
 

Huskvarna 1932. Ref 1


Huskvarna 1930. Ref 1


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Autostadt
Arnold i Ramvik
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
Bynander Bil MC
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmköping Militärmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmö Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
VasterasAirmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander