Kolvbyte i min Puch Monza. Ref 1. Motor Show Jönköping 2008
Lättviktare m.fl.

Text och bild Björn Bellander

Uppdaterad
2017-03-16
Ref 1 Björn Bellander
web counter
web counter
sid 1

English version
Parilla 1956. Ref 1
Parilla Scooter

_________________
 
MC98 Motor Show
  MC Motor Show

Custom Show
Tillbaka

Parilla Scooter. Ref 1

Huskvarna Parilla är i mycket en kopia av Lambretta på sina ställen. Framför allt i design över motor. Den fick ros för de viktigaste egenskaperna och lite gnäll för en del placering av reglage. Bra saker var broms och väghållning. Fjädringen var väl anpassad för en passagerare. Framhjulsfjädringen kunde med svårighet slå i botten. Scootern var försedd med dubbla dämpare vilket gav ett lagom högt ljud. Klagomål hade man på gaswire och signalhornsknappen placering. Den var försedd med Huskvarnas egen motor på 118 cc och 4.3 hk.


sid 2
English version
Heinkel Trojan. Ref 1

Heinkel historia

Heinkel Kabine
________________
 
 MC98 Motor Show
  MC Motor Show

Custom Show

Tillbaka

Einkel Trojan. Ref 1
Heinkel 1951-1965
Ernst Heinkel, 1888-1958, bildade sitt bolag 1922 för tillverkning av flygplan i Rostock. Han hade tidigare arbetet för Albatross. Känt flygplan från första världskriget. Han utvecklade många framgångsrika flygplanstyper. Om detta går att läsa massor på webben. Efter kriget då krigsmateriel var förbjudet att tillverka i Tyskland av tyskägda företag kom man igång med tillverkning av tvåtaktsmotorer och levererade bl.a till Saab den trecylindriga varianten. Detta trots att hans anläggningarna hade flyttats och verkstadslokalerna sprängts av Ryssarna. Även småbilar och scooters togs upp i Heinkels produktion 1950. Kännetecknande av Heinkels småbilar och scooters var att de flesta typerna hade 4-taktsmotorer. T.ex. Heinkel Tourist 1953, och Heinkel Kabine. Idén var att enheterna skulle göras så lätta att man ej behövde så stora motorer. Max 200 cc. Scootern såldes i stora mängder medan småbilen ej såldes tillräckligt varför man förlorade pengar på varje exemplar. I mitten av 50-talet fick man återigen tillstånd att, i samarbete med amerikanarna, tillverka flygplan på licens. F104-Starfighter. I samband med detta såldes tillverkningsrätten av Heinkel Kabine till Irland. Det företaget hade stora svårigheter att upprätthålla kvalitén och licensen drogs tillbaka. Samtidigt bildades Vereigente-Flugzueg-Werke, VFW, 1965 av Weserflug och Focke-Wulf, och 1980 slogs de ihop med Messerschmitt-Bölkow-Blohm. Ernst Heinkel var inte populär i det tyska nazi-partiet och hans anläggningar konfiskerades under kriget. Det kunde göras då Tyskland under kriget hade infört planekonomi. Av denna anledning blev han en av de första som kom igång med flygplanstillverkning 1955. Detta var en kort historia om Heinkel. Du som vill veta mer köp boken "Stormy Life". Finns på Engelska och tyska. Mina länkar är annars en snabbguide. Du hittar dom under Mcmuseum Surahammar.


sid 3
English version
Monark 250 cc. Ref 1

Monark historia
Monark verktyg

Huskvarna Änglavinge. Ref 1
Änglavinge
_________

  MC98 Motor Show
  MC Motor Show
Custom Show
  Tillbaka

 

Monark 250 cc. Ref 1

250 cc modellen var den stor försäljningsframgången av de modeller som kom 1951 till 1953. De var försedda med 250 cc ILO-motor på 11,5 hk. Ägarna var så nöjda med modellen att de sände tackbrev till Monark för deras lyckade långfärder ute i Europa. Den gick utmärkt att köra på obanad väg som upp på berg och till och med uppför Kebnekajses branta slutningar.

Huskvarna Änglavinge. ref 1

Huskvarna 98 cc "Änglavinge" 1940.


sid 4
English version
Apollo 98 cc 1939. Ref 1

DKW 1939. Ref 1
DKW historia
Alla modellar
_________

  MC98 Motor Show
  MC Motor Show

Custom Show

Tillbaka

Apollo 1939. Ref 1


DKW 1939. Ref 1
DKW som är ett namn uttytt "Dampf-Kraft-Wagen" är ett märke som startades 1916 av dansken Jörgen Skafte Rasmussen som byggde från 1920 lätta motorcyklar med 2-taks motor. Under mellankrigsperioden var DKW värdens största motorcykeltillverkare. Efter kriget då DKW hamnade i östzonen byttes namnet till MZ. Jämför med BMW. Namnet DKW fick inte Östtyskland använda. 1949 började man i Ingolstadt, idag säte för Autio Union, att tillverka MC. På 50-talet tog man fram flera kända modeller som kopierades och såldes nästan intakta. T.ex. RT 125 kopierades till BSA Bantam. Ett flertal fusioner kom. Dessa avslutades och DKW som märke är idag borta men ersatt av Auto-Union under VAG koncernens ledning 1964. Från 1990 fasades 2-takts motorn ut.


sid 5
 
English version
 
Bufallo Sachs 1938. Ref 1

Huskvarna 1938. Ref 1
_________

 
MC98 Motor Show
  MC Motor Show
Custom Show
  Tillbaka

Bufallo Sachs 1938


Huskvarna 1938. Ref 1


sid 6
English version
Moto Maraton 1938. Ref 1
Rex Willers 98 cc 1939. Ref 1
_________

 
MC98 Motor Show
  MC Motor Show

Custom Show
  Tillbaka

 

Moto Maraton 1938. Ref 1


Rex Willers 1939. Ref 1


sid 7
English version
Monark Ilo gengas 1938. Ref 1
_________

  MC98 Motor Show
  MC Motor Show
Custom Show
Tillbaka

Monark gengas. Ref 1


                             Gengasinstruktion. Ref 1


sid 8
English version

  MC98 Motor Show
  MC Motor Show
Custom Show
  Tillbaka

       Lättviktarens historia. Ref 1


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Autostadt
Arnold i Ramvik
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
Bynander Bil MC
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmköping Militärmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmö Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
VasterasAirmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander