Lådletare. Ref 1 Veteranmarknad Surahammar 2007
Text och bild Björn Bellander. 33 bilder
Tillbaka  English version 
sedan 060217
Uppdaterad
2017-05-08
© bjorns-story.se
web counter
web counter
Sura market 07. Ref. 1
Alla marknader börjar med att en mängd skyltar skall tillverkas. Den viktigaste är parkeringen för veteranmc. Klubbens hjärta. Här Leif Bergerin i en arrangerad bild framför Bröderna Sluts gamla traktor.
Sura market 07. Ref. 1
I år kom regnet på lördagen under förberedelserna. De som inte hade regnskydd blev garanterat blöta. Fotografen som på lördagen vaktade inträdet till museet drog sig stilla tillbaka för att kunna ta lite mer torra bilder. Dock skall sägas att regnet upphörde framåt kvällen. Det blev lång kö till museets toaletter då man ej öppnade marknadstoaletterna förrän kl. 17.
Sura market 07. Ref. 1
Att vara säljare är ett hårt liv. Många åker runt under sommaren ungefär som alla andra åker på semester. Möjligen kan man få sitt resande betalt av det man säljer. Det kan dock bli fuktigt i bilen då det regnar. Oredan i bussen står i rakt nedstigande led till antalet marknader man besökt.
Sura market 07. Ref. 1
I år var det bestämt att vi skulle försöka bli av med alla Jawa mc-delar som legat i källaren under många år. Gert Rask var föreståndare för den avdelningen. Det som såldes bäst var kedjor och slangbrytare. Säkert fick han bära tillbaka en del prylar som fasta nycklar och sittdynar av tvivelaktig karaktär.
Sura market 07. Ref. 1
Stig Panko, kom med 2 MC till salu som han haft länge. En BSA och en Matchless. Båda i utomordentligt skick. Utförsäljningen började 2006.
Sura market 07. Ref. 1
Barnens ögon tindrar mest. Här har pappa stannat vid några hobby motorer. Över grabbens huvud konstaterade man att det är inte barnen som har sönder mest med utrustning.
Sura market 07. Ref. 1
MCHK Mälardalen hade ju från början mest cross/enduro entusiaster. Crossföraran byter ju plastskydden som andra vanliga byter underkläder.
Sura market 07. Ref. 1
Mopedtillbehören tar över alltmer idag. Dock var det inte så mycket denna helg. Moped-Kraft från Dalarna hade dock ett rejält stånd med många fina delar. Dock var det dåligt med sådana till Zündapp.
Sura market 07. Ref. 1
Själv letade jag efte motordelar till min BSA Lightning. Bara för att lägga på lager som man säger. En känd norrman "Kolle"? hade riktigt mycket med begagnade block mm. Kanske man kan tycka att de var i tvivelaktigt skick. Man lär sig vad saker och ting kostar. Det sker den hårda vägen.
Sura market 07. Ref. 1
Bakpå en buss, där man normalt brukar hänga en scooter, var det tre st Albin båtmotorer. Alla med samma gjutning trots 30 årgångars skillnad. Det enda som ändras är backslaget.
Sura market 07. Ref. 1
Det är roligt att fotografera dem som står länge och väl och tittar ned i en låda. Efter ett tag åker handen ned och en detalj tas upp, studeras en stund och släpps tillbaka.
Sura market 07. Ref. 1
Titta här det kan nog vara något, men kanske en någon liten detalj är fel. De som köper gammalt är mycket noggranna, speciellt om man nått en viss ålder och inte alls har bråttom att få sin motor färdig.
Sura market 07. Ref. 1
Det finns olika typer av människor. Här är det de som är uppfödda på hamburgare. Förr fanns det många fler. Vi äter nog mer och mer riktig mat, utom på semestern och när ungarna skriker.
Sura market 07. Ref. 1
I vimlet fastnade denna Stålman i kameran medan mamma och pappa gjorde upp vem som skulle betala. Även en Stålman kan bli lite uttråkad.
Sura market 07. Ref. 1
Vid pass 10:30 rullade Club 2000 in i Surahammar. Åkte ett varv innan man klämde in sig i äppelparken. Här följer några bilder. Ovan Ford Fairline 1955-56
Sura market 07. Ref. 1
Ford Crestline? 500 XL. Den användes av polisen i Amerika dock med en extra stark V8 som kallades police engine. En populär bil hos svenska raggare/entusiaster.
Sura market 07. Ref. 1
En Mustang Coupé. Årgång svår att säga då de kom flera år med smärre ändringar. Entusiasterna ser förstås direkt årsmodellen.
Sura market 07. Ref. 1
På veteranbilsparkeringen stod en Ford Customline 1951. Den känns igen på att den har bara en bulb i fronten. Ungefär som Studebaker hade. 1952 blev det två av den sorten. Då tillverkade man ej vindrutan, på standardbilarna, böjda. Endast plana glas. Därav den delade rutan. Sen var det vindrutetorkare som drevs med vakuum.
Sura market 07. Ref. 1
En gammal Opel Olympia från kanske 46 eller 47, men troligast en 1939. Det var rejäla bilar. Notera flugspridaren, som var populär i början av 50-talet. En typisk produkt som inte gjorde någon glad. Frågan om den är tillåten att ha idag.
Sura market 07. Ref. 1
Bland alla MC fångade jag denna BMW med sidovagn samt ovanlig framfjädring.
Sura market 07. Ref. 1
Denna mycket snygga Motot Guzzi gick ju inte att gå förbi utan att ta en bild av.
Sura market 07. Ref. 1
Harley Davidsson.
Sura market 07. Ref. 1
En dåtida handikappmoped med Villers 125?. Till Salu. Kanske ägaren blivit bättre. Tillverkad av R Nordberg.
Sura market 07. Ref. 1
Matchless
Sura market 07. Ref. 1
Royal Enfield
Sura market 07. Ref. 1
Jag tittade på denna och tänkte "Måste komma ihåg märket". Kanske var det en Diamant? Såg dock mest ut som Jawa 125.
Sura market 07. Ref. 1
En HD med fin patina. Att åka utan framskärm är dock kanske att gå till ytterligheterna.
Sura market 07. Ref. 1
En Ariel 1932 Squire i utomordentligt skick.
Sura market 07. Ref. 1
Den här AJS:en var kompis med den patinerade HD:n. Nästa bild.
Sura market 07. Ref. 1
Ägaren till HD:n var en trevlig kille som jag pratade med en stund. Vågade dock ej diskutera hans HD utan det blev några ord om kompisens AJS.
Sura market 07. Ref. 1
En närbild på den 4-cylindriga motorn med två vevaxlar. Undrar varför man inte gjorde en V-motor i stället.
Sura market 07. Ref. 1
En väl iordningjord krigare?
Sura market 07. Ref. 1
Museets kopia av Erikssons första bil.
   

Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Autostadt
Arnold i Ramvik
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
Bynander Bil MC
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmköping Militärmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
ScaniaVabis museum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-