Tyska bränsledunkar. Kopierades sedan till Jeepdunken. Ref 1 Fd Malmköping Militära Fordonsmuseum
Text och bild Björn Bellander.
Bilder aktuella  2002
Tillbaka  English version  Officiell webbsida

 Detta museum är nedlagt och objkten flyttade till Arsenalen.
sedan 060105
Uppdaterad
2017-06-26

© Björn Bellander
web counter
web counter
sid 1
skapad 20140210

Tillbaka

English version

Studebaker snövessla m/29

Info snövessla. Ref 1
 


Länkar

M29C

Studebaker snövessla. Ref 1

Studebaker Snövessla.

När den Svenska snöbandvagnen skulle tillverkas tog man denna Amerikanska vagn som förebild.

Denna typ av vagn kom till Europa i samband med striderna i Norge om Rjukan och det tunga vattnet.

Svenska armén köpte ett antal efter kriget. Hur de användes känner jag inte till.

sid 2

Tillbaka

English version

Svensk pansarbil kanon
 

 

 

Länkar

Pjäs bil

Bilder

Pansar kanon bil. Ref 1

Pansarvärnspjästerrängbil 9031.

Denna jeepliknande bil var försedd med en pansarvärnspjäs. Den skulle alltså i första hand bekämpa stridvagnar eller pansarskyddade fordon.

Den tillverkades av Bofors och hade en 90 mm pansarvärnspjäs 1110. När beställningen var levererad hade man 1600 fordon.

Det blev ju att köra mycket i terräng och då hände naturligtvis olyckor med att bilen välte. Senare tillkom en störtbur över sittutrymmet.

Vid de övningar man hade deltog ej fordonet i strid. Detta för att den inte var splitterskyddad. Egentligen blev idén med detta fordon att den skulle bekämpa stridsvagnar förfelad.

Fordonet fasades ut ur försvaret under 80-talet. Bilarna hamnade sedan på Baltstaterna.

 

sid 3

Tillbaka

English version

 

Info Hercules motorn. Ref 1

Länkar

Hercules i Studebaker

Hercules i Diamond T

Diamond T M20

Diamond T 980

Hercules bilder

Hercules Story

 

Ercules motor från Studebaker. Ref 1

Hos Oldsmobil var det skifte i ledningen Samuel Smith hade nu 1902 ersatts av sin son Fredric.

Fredric och Ransom kom inte överens och detta slutade med att  Ransom avsade sig sin medverkan i företaget.

I stora företag heter det ju att en person har klivit av på egen begäran. Dock var ju Fredric president och tvingade säkert Ransom Eli Olds att sluta.

Ransom sålde nu alla sin aktier och drog sig tillbaka till Lansing. Med sina pengar startade han en ny biltillverkning med namnet REO Motor Car Company.

Detta var ju initialerna i hans namn. Olds hade ju allt underlag för att snabbt kunna starta en ny tillverkning och 1905 till 1909 lyckades man sälja många bilar av olika modeller.

Ransoms gamla företag i Detroit, Smith Olds Motor Works såldes redan 1908 till det nybildade REO Royale Eight. Ref 48General Motors. Olds lät nu sin personal sköta verksamheten i Lansing och ägnade sig att placera sina pengar, sk banking.

Han ingrep dock i sitt företag 1934 då det var på väg att kursa.

1936 drog han sig tillbaka från REO, som övergick till att producera större lastbilar.

Firman REO köptes så småningom av White Trucks och REO införlivade Diamond T för att vinna sk synergieffekter. Det var dess lastbilar som försåg Amerikanska armén med transportkapacitet.

Volvo lastvagnar dyker upp som intressent i White Truck i Diamond T. Ref 1slutet av 1990. Under WWII hade man ju inga tillverkningsproblem men efter kriget blev det svårt. Reo buss. Ref 1Under en tid tillverkade man trädgårdsmaskiner och marina motorer och hade även annan typ av tillverkning.

Olds skapelse slutade som ett ombildat företag i skrotbranschen. Kanske lite hårt sagt men Nucor Corporation sysslade med atervinning av jarnskrot (recycling) sevärd sida. Nucors återvinning 2007 motsvarade nedsmältning av 1 SUV bil var fjärde sekund.

Motorn på bild har säkert hamnat i förråd sedan samlingen flyttats till Arsenalen i Strängnäs.


sid 4

Tillbaka

English version

 

Info Continental 22R. Ref 1



Länkar

Red Ball Express

 

Continental motorn ril militära lastbilar. Ref 1

Allting som fanns i Malmköpings samlingen av motorer har säkert samlats i förråd i samband med flytten till Arsenalen i Strängnäs.

sid 5

Tillbaka

English version

 

Info Svenska Torrpedbåtar. Ref 1

Isotta motor till Caproni på flygmuseet. Ref 1

Isotta flygmotor. På Fd Skoklostermuseet. Ref 1

Isotta flygmotor monterad i flygupphängning på fd Skoklostermuseet. Ref . 1

Info på fd Skoklostermuseet. Ref 1
 

Länkar

Caproni
Isotta Fraschini
Torpedbatar

Om MTB motorer

Isotta Fraschini 3x8 cyl . till torpedbåtar. Ref 1

Det finns några namn som bilintresserade i Sverige måste känna till och med stolthet nämner i sina diskussioner på klubbmöten och träffar.

Några är Hedlund, Mannerstedt, Mellde och Curt Borgenstam. Den sista var Marindirektör och var med och byggde upp bl.a. de svenska motortorpedbåtarna.

Som sådan fick han också resa mycket till Italien där han bland annat var med och köpte de olycksaliga jagarna.

De motorer som sedermera kom till de svenskbyggda torpedbåtarna var Isotta Fraschini av vilka en finns att beskåda på museet i Köping och i fd Malmköping och fd Skokloster. Skokloster motorerna såldes till Automuseum i Simrishamn, men finns ej utställda där.

Den hade tre rader med 6 cylindrar och gav 1500 hk. I de båtar som byggdes i slutet av 50-talet monterades tre motorer.

Längst bak med "handbromsspaken" syns den marschkoppling som användes vi tomgång.  Sedermera ökades effekten till 1800 hk.

En av torpedbåtsmotorerna, T-100,  hade ej något backslag utan vid back stoppade man en motor och sköt över kamaxlarna, samt startade den vid behov, de sekunder som behövdes. 

Detta gjordes t.ex. varje gång båten skulle angöra en brygga. Isotta Fraschini motorer satt ofta i de flygplan som Sverige köpte från Italien.

Bland annat Caproni. Jan Blomkvist som var min chef under min tid på Hedemora Diesel några år är idag återförsäljare av Isotta Fraschini i Hälsingborg.

Jag fick ett mail från Rune Olsson som kunnigt förklarar lite bättre om motorernas hantering. Se länk


sid 6

Tillbaka

English version

 

Info om Den mindre Hercules motorn. Ref 1

 

Länkar

Red Ball Express


 

Hercules motorn till Red Ball Express. Ref 1

Här är ett levande bevis på det rykte att Volvo kopierade till sin lastbil en Amerikansk motor. Motorn var en Studebaker. Ryktet är vidare att den V8 som på 50-talet kom i en lastbil hade som förlaga en Studebaker V8.

sid 7

Tillbaka

English version

Den Tyska Jeepdunken.

 

 

Länkar



 

Tyska bensindunkar. Ref 1

Den Jeepdunk som vi idag lätt förknippar med Willys Jeepen. Det är på det viset att de allierades dunk som blev vanlig är en kopia av den Tyska bränsledunken. Dessa bränsle dunkar är tyska.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Länkar till andra militära sidor i denna webbsida
Sinsheim militara fordon Flygvapenmuseum Söderhamn flygmuseumSvedino FlygHässleholm
militärmuseum
Brooklands museum EnglandDuxford museum England,  Fordon Svenska armén,   
Sinsheim flyg del   Robot museum Sverige Thulinrummet Landskrona Malmköping Militärmuseum  Skokloster museum motorer  Svenska Ubatar  Malmo Tekniska ubatar

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com

Referens 14: © Pansarmuseum Axvalla
Referens 15: © Hedemora Diesel

Referens 48:  © Hämtad från webbsida
Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Webbsida som avhandlar Pansarmuseet i Axvalla

© Copyright Björn Bellander 2006-