2-radig slidmotor som flygmotor. Bild från Duxford. Största slidmotor jag hittat. Ref 1

Köpings Museum
Text och bild Björn Bellander
Bilder aktuella 2009

sedan 060105
Uppdaterad
2017-03-16
© Björn Bellander
web counter
web counter

Skapad 090327
Till startsida


English version


sid 1

Mercedes 1929

Foto från mitt besök 2001. Ref 1

SSK Mercedes på Bugatti museet. Ref 1

Länkar

SSK koppling

Museet

 

Mercedes Benz SSK 7.1L 1929. Ref 24

Kompressorvagnarna som var Ferdinand Porsches konstruktion var bilar som främst användes i sportvagnstävlingar mot Alfa Romeo och Bentley. De var inte enbart för tävlingar utan kunde lika gärna köras på allmänna vägar. På grund av de framgångar de haft ville rikemanssönerna på den tiden ha en likadan. Man kunde då beställa en bil med motor enligt önskemål. Porsche lade ned så mycket tid på dessa att han till slut anklagades för att försumma övriga modeller. Motorn hade en enkel överliggande kamaxel och Roots kompressor som drevs av vevaxeln. Detta var ett system som han sedan använde på Auto Union tävlingsbilar. Denna bil är försedd med den största motorn på 7,1 liter. 42 bilar byggdes av vilka ca 20 finns kvar. Bilen har körts av Karl Ebb och Caraciola under 30-talet och kom till Sverige på 40-talet där den bytte ägare ett flertal gånger. Hittades senare i ett bedrövligt skick hos en skrothandlare av Bertil Lindblad i mitten av 50-talet. Om Bertil se Autohistorica 1/96. Han använde sedan 20 år för att återställa den i nuvarande skick. Man hade dock otur vid en uppvisningskörning. Kopplingen krånglade något som senare gjorde att man bytte till belägg till modern typ. Se länken.


Skapad 090327
Tillbaka


sid 2

Panhard Levassor 1912

Foto från mitt besök 2001. Ref 1

Andra slidmotorer

2-radig slidmotor som flygmotor. Bild från Duxford. Ref 1

Rotationsmotor. Kan ses på Malmö Tekniska museum. Se text ruta nedan. Ref 1

Info om rotationsmotorn ovan. Kan ses på Malmö Tekniska museum. Ref 1

Länkar
Slidmotor

Radial-bi-rotary

Panhard Levassor X18 1912. Ref 23

Denna bil som är försedd med en slidmotor på 70 hk. Detta var en mycket kraftfull bil 1912. En slidmotor har inga ventiler utan motorns ventilering sköts av en rörlig cylinder kring kolven. Denna rör sig antingen upp och ned eller roterar och på så sätt öppnar och stänger portar för insug och avgas. Bilen beställdes ny av talmannen i riksdagen Bonde. Han åkte ned till Paris och hämtade, samt körde sedan hem den till Stockholm. Foto från mitt besök 2001. Ref 1Den ansågs på den tiden vara den finaste bilen i Sverige och lånades ofta ut till konungen Gustav V vid statsbesök i Stockholm. Den användes fram till 1929 då den ställdes undan. Bertil Lindblad fick i mitten av 50-talet köpa den av Britta Bonde. Därefter gjordes en helrenovering. Bilen är den enda kända i världen och ca 20 st tillverkades. De flesta såldes till den ryska adeln. En genomgång av internet visar att bilen inte finns i någon webbsida och därför mycket troligt att det är det enda existerande exemplaret.


Skapad 090327
Tillbaka


sid 3


Pierce Arrow
7-Passenger Touring_1919

Länkar

Pierce story

Pierce mc

Guldkungen

John Bryntesson

 

Pierce Arrow 1919. Ref 22

Familjen Pierce delade upp de olika produktionsenheterna så att sonen Percy fick ta hand om motorcyklar med fadern fortsatte med velocipeder samt byggde upp lastbilstillverkning. Främst då brandbilar. Dessa tillverkades fram till 1932. Motor och cykeltillverkning gick  i konkurs 1914. Den första MC:n kom 1909 med 4 cylinder maskin. 1910 gav man ut en singel cylinders maskin. Den 4 cylinders varianten var mycket dyrbar. Pierce tillverkade också en lyxbil känd under namnet Pierce Arrow. Den hade en speciell montering av lyktorna fram, som var inbyggde i framskärmarna på ett speciellt sätt. Läs gärna den fina länken Pierce story som berättar allt.
John Bryntesson, Guldkungen kallad, var en man från Dalsland som utvandrade till Amerika före 1900-talet för att leta guld. Han var en av de få som lyckades och kom hem med en förmögenhet på 300 miljoner dollar. Då hade han denna bil med sig, som var en kopia av president Woodrow Wilsons bil. Den har mycket hög klass och karossen är i gjuten aluminium. Bilen skänktes till Lindbladsstiftelsen under 1990-talet och det gjordes då en fullständig renovering. Sista gången bilen användes var på 50-talet vid en studentfest.


Skapad 090327
Tillbaka


sid 4

Nagant
 

Länkar

Nagant

 

Nagant Liege 1910. Ref 25

Nagant var en Belgisk firma som tillverkade vapen. De hade nära kontakter med Ryska Tsardömet från vilken de övertog en modell av en rifle model Mosin-Nagant, som tillverkades i stor serie.
Nagant var två bröder. De tillverkade från 1900 till 28 eller 29 en bilmodell på licens från den Franska Rochet-Schneider. 1931 övertogs bilfabriken av Imperial. Motorn är den vanliga på den tiden med ett gjutet vevaxelhus på vilken man placerade två cylinderhus med 2 cylindrar i varje utan topplock. Se bild Mercedesmuseet om Lightning Benz.


Skapad 090327
Tillbaka


sid 5

Overland 1917

Länkar

Overland 1

Overland models

Overland Wiki

 

Willys Overland 1915. Ref 26

Bilen på bild är från 1915. Overland bestod egentligen av tre märken. Från början var det Standard Wheel som övergick i Overland för att sedan benämnas Willys Overland från 1908. Man hade många olika motortyper från 4, 6 cylinders slidmotorer av Knights system. Dessa senare kostade normalt dubbelt upp vad en sidventilsmotor kostade ändock såldes de i förhållandevis många exemplar. Ett tag hade man en 5 liters V8 slidmotor som kostade $1950. Bilen i museet hör till vad som kallades för Runabout med en 4 cylinders motor på bara 36 hk. Bilen kostade i standardutförande endast $495. Willys storhetsperiod kom under första delen av 20-talet då man sålde nästan 200000 bilar. Under slutet av 30-talen gick försäljningen ned och man klarade en konkursförvaltning, varefter kriget kom och Willys tillsammans med Ford fick ansvaret för tillverkningen av den Bantam konstruerade Jeepen. Efter kriget fortsatte man med en civil version. Vanliga personbilar kom inte förrän 1952. 1953 köptes företaget av Kaiser och bilproduktionen fortsatte i Sao Paolo fram till 1956. Namnet Willys ändrades 1963 till Kaiser Coperation.


Skapad 090327
Tillbaka


sid 6

Voisin C5 1924

Länkar

Voisin car

Voisin C20 1931

Charles Voisin

Voisin Wiki

MasOlle

MasOlle Siljansnäs

Foto från mitt besök 2001. Ref 1

Voisin C5 1924. Ref 27

Gabriel Voisin var den ädre av två bröder. Den yngre, Charles, började med flygplanskonstruktioner tillsammans med Bleriot i början av 1900-talet. Han bröt med Bleriot och erbjöd Gabriel att bli delägare i den flygfabrik som öppnades. 1907 lyckades Charles göra sin första flygning på ca 60 meter. Denna utvecklades till allt längre turer. Charles dog 1912 i en bilolycka och brodern Gabriel tog över. Första världskriget var naturligtvis en framgång för flygkonstruktörer och mängder av plan byggdes. Efter kriget tog man upp biltillverkning genom att först köpa en licens från Citroen. Gabriel hade speciella åsikter om hur man skulle bygga och använde mycket aluminium som kombinerades med trä. Detta för  han ville ha lätta konstruktioner. Voisin anses som en mycket fin lyxbil. Den motor som användes var en slidmotor. Av alla ca 20000 som tillverkades finns endast ett 100-tal kvar. De som sett filmerna om Indiana Jones kanske minns att i filmen Sahara fanns det en Voisin hos den Franske officeren till fortet. Den användes häftigt, något som en Voisin ägare aldrig skulle göra idag. Enligt Autohistorica 4/81, 4/88 är denna Voisin på bilden, Helmer Mas-Olles bil, iordninggjord av Curt Borgenstam, med viss osäkerhet. MasOlle var den konstnär som designade Volvos första bil modell som populärt idag kallas för Jakob, men egentligen aldrig hade det namnet. Gabrielsson och Larsson hos Volvo hade många egna åsikter om MasOlles design, vilket gjorde att han inte ville kännas vid sin koppling till bilen. Jakob namnet uppstod på 30-talet av en Volvo anställd.


Skapad 090327
Tillbaka


sid 7

Renault 1901

Foto från mitt besök 2001. Ref 1

Renault ca 1903. Finns på Museet i Ziegenhagen.Ref1

Renault 1903 Svedino museum. Ref 1

Länkar

Renault story

Early Renaults

Renault pa Ivars museum

 

Renault Voiturette 1901. Ref. 28

1898 började Louis Renault att tillverka en bil med DeDion motor på 1.75 hk. Luftkyld med kardan och diff., 3-stegs växellåda med backväxel. En mycket avancerad konstruktion. 179 ex. såldes. Från 1902 ökades motorvolymerna upp till 6.3 l, på grund av kravet från tävlingsbilarna. Från 1904 till 1928 höll man fast vid en konstruktion med L-topp motor, gjutna cyl.block i par, magnettändning, termosifonkylning och kylaren placerad bakom motorn. 1905 kom modellerna AX och AG som var grunden till alla Renaultbilar även de berömda Taxis de la Marne. Paris taxibilar hjälpte till att flytta Franska armén under slaget vid Marne, vilket hjälpte till att tyskarna stoppades. 1908 kom 6-cyl. bilar. 1911 avtagbara hjul, och trycksmörjning. Mer än 10000 bilar tillverkades. Renault har egentligen ej haft någon down-period av betydelse. Ett mörkt kapitel är Louis Renault död i fängelse 1944, efter anklagelse om samröre med nazisterna. Renault fabrikerna tillverkade lastbilar åt Tyskarna. Efter hans död nationaliserades företaget. Under och efter kriget utvecklades i hemlighet en liten bil, CV4, med enligt sägnen hjälp? av bl.a. Ferdinand Porsche som satt i fängelse för krigsförbrytelser i Frankrike, inlånad till Renault. Sanning är att Ferd.s son köpte loss honom för pengar han tjänade på Cisitalia bilen. Företaget gjorde länge inga egna karosser utan de lämnades till karossmakare i Frankrike.
Denna Renault har det fullständiga namnet Type D Serie B Voiturette. Typiskt för detta märke var efter 1902 att kylaren placerades bakom motorn. Man kanske fick värme till kupén. Om bilen på museet vet man inte så mycket mer än att den varit utställd på Marmorhallarna 1925 av dåvarande ägare Erik Lundvik som var återförsäljare av Renault. Bilen lämnades till renovering på 90-talet i Stockholm.

Skapad 090327
Tillbaka


sid 8

Bentley 8 liter 1930

Foto från mitt besök 2001. Ref 1

Bentley Speed Six på Bugattimuseet. Ref 1

Länkar

Bentley

Bentley story

Bentley Race story

 

Photo from my visit 2001. Ref 1

Torsten Krügers (ej att blanda ihop med Ivar Krüger) Bentley 1930 hamnade efter hans död så småningom på Tekniska museet i Stockholm. Här stod den mest och samlade damm då man tydligen ej hade pengar att underhålla denna mastodontbil med en motor på 6 cyl och 8 liters volym. Bilen var kapabel att köra i 160 km/tim vilket Rolls Royce hade svårigheter att nå upp till. Då denna modell presenterades just när depressionen slog till tillverkades endast 100 exemplar innan företaget 1931 lade ned tillverkningen. Just 100 gav bilen rätt att vara homologiserad, vilket gjorde att motorn kunde användas i internationella tävlingar. De flesta av bilarna hade karosseri av ovanstående utseende. Lång motorhuv och låg vindruta var två kriterium på en lyxbil med kraftfullt utseende. Den är nu utlånad till museet i Köping där man heller inte vill lägga ned några pengar på den. Bilen kostade ny nästan 2000£ och på auktioner 2009 får man ca $900000. Gissningsvis kommer bilen att så småningom säljas till någon samlare. Torsten Krüger ägde även en Duesenberg som senare köptes av Martin Strömberg i Hedemora. Läs om detta.


Skapad 090327
Tillbaka


sid 9

Delage D8

Foto från mitt besök 2001. Ref 1

Foto från mitt besök 2001. Ref 1

Delage D6 II på Bugattimuseet. Ref 1

Delage

Delage picture

Delage D8 1931. Ref 21

Denna imponerande Delage byggdes på specialbeställning från en fransk jaktflygare Pellerine som var gift med en svenska. Den användes av paret till långresor från Särö i Sverige till Paris och Rivieran. 1958 fick Björn Linn, man säger att man fick när det gäller sådana här bilar, av ren tacksamhet köpa den och använde den några år innan den ställdes av.
Märket Delage startades 1905 och genom stora framgångar på den tidens tävlingar fick den ett gott ryckte. Främst var detta på grund av en 8 cylinders 1.5 L motor. 1935 köptes märket av Delahaye för att läggas ned 1954. Det byggdes 2000 exemplar av vilka det finns ett okänt antal överlevare.


Skapad 090327
Tillbaka


sid 10

Buick eight 1924

Länkar

Buick cars

Buick 1930 på Nostalgimuseet Grängesberg. Bilen såld. Ref 1

Buick 1930. Foto från mitt besök 2001. Ref 1

Buick var en av 20-talets kraftfulla lyxbilar. Den hade en 6 eller 8 cylinders motor som med ett kraftfullt moment skulle kunna dra olika maskiner. Denna Buick hamnade hos en lantbrukare som var teknisk och hade patent på ett sätt att göra rör för utdikning av mossar i Sverige. Det gällde att borra ur en trädstam och sedan göra hål på sidan. Detta var en typ av rör som sedermera ersattes av de välkände röda tegelrör som lades ned i åkrarna. Idag används ju veckade plast rör med hål runt om. De rör som gjordes av trädstammar användes ju också i gruvor för att pumpa upp vatten, men då betydligt längre. I Falu gruva kan man se sådan utrustning för långhålsborrning. Dessa rör av trä ruttnade ju aldrig varken i en mosse eller en gruva. Bilen på lilla bilden är från Nostalgia museet i Grängesberg. Tyvärr numera såld.


Skapad 090327
Tillbaka


sid 11

Bugatti type 44 1928

Foto från mitt besök 2001. Ref 1

Bertil Lindblad

Sportvagns
klubben

Bugatti Type 44 Cab 1928. Ref 29

Bertil Lindblad är mannen bakom Köpings bilmuseum, även om det inte heter så. Han var maskiningenjör och arbetade på Köping Mekaniska verkstad. Här fick han sin grundläggande motorutbildning och man kan tänka sig att han också hade möjlighet att utnyttja maskiner för sina renoveringar av många de intressanta bilar som finns på museet. Den Bugatti 44 som står på plats är en av de första han skaffade sig. På den tiden hade dessa bilar ej något värde annat än för de som förstod att vissa bilar skulle av rent kulthistoriska orsaker bevaras. För att hålla på med sådant var man tvungen att ha en komplicerad och omfattande utbildning som passade för detta. Hans kontaktnät var naturligtvis stort med bl.a. Curt Borgenstam som ofta resta i Europa och som marindirektör kunde göra avstickare till olika gamla biltillverkare. Lindblads och Borgenstams samling blev med tiden ganska stor och var under en kort tid utställd på det kortvariga bilmuseet Nacka Strand. Dock var Köping hans plats och för att samlingen vid hans död ej skulle skingras skapades en stiftelse som fick lokaler i gamla Köpings Verkstad. Här ordnar också supporter klubben varje år marknad för gamla bildelar mm. 


Skapad 090327
Tillbaka


sid 12

Bugatti type 57 Stelvio 1936

Foto från mitt besök 2001. Ref 1

Bugatti 57S i Dorlisheim museet Frankrike. Ref 1

Bugattimotorn till 57S. Ref 1

Bugatti Atlantic på Autostadt Tyskland. Ref 1

Bugatti Atlantic på från Autostadt Tyskland. Ref 1

Länkar

Driving a Atlantic
Unloading Atlantic

Bugatti Type 57 Coupé 1936. Ref 30

Den blå bilen i museet köptes av Curt Borgenstam 1951 och användes flitigt till långresor i Europa. Bilen renoverades sedan i omgångar innan den överfördes till samlingarna efter hand död.
Till vänster samma typ fast cab fotograferad från mitt besök i Dorlisheim. Det är egentligen synd på den snygga typ 57 Stelvio Cabrioleten från 1936. Visserligen har den det bra i den torra luften i det Franska museet. Detta trots regnvädret utanför vid mitt besök. Bilen kommer aldrig ut igen, för att ge ifrån sig Bugattis välkända motorljud och med den fina karossen smälta in i det vackra landskapet kring staden. Man har murat  igen garageporten där den togs in. Motorn har man plocket ur och syns på fotot. Det är en 3.3 liters singel cam. Denna typ kom första gången 1934 och kunde fås med 3 standard karosstyper. Stelvio, Ventoux och Atalante. På specialbeställning valde man mellan 4 dörrars Galibier eller Atlantic Coupe (endast 3 st byggdes). Rent allmänt kunde man få vad som helst bara man betalade. Det var till typ 57 som Jean byggde en individuell framvagnsupphängning, men vägrades fullfölja av sin far. Av 57:an byggdes 905 exemplar (det finns olika uppgifter)
.
 


Skapad 090327
Tillbaka


sid 13

Isotta Fraschini 1955

Caproni Isotta Fraschini motor på Flygmuseet i Linköping. Ref 1
 

Caproni motor från fd Skoklostermuseet. Ref 1

Capronimotor vänd åt fel håll på fd Skoklostermuseet. Ref 1

Info skylt på fd Skoklostermuseet. Ref 1

Länkar

Caproni

Isotta Fraschini
Torpedbatar

Om MTB motorer

Torpedbåtsmotor på fd Skoklostermuseet. Ref 1

Det finns några namn som bilintresserade i Sverige måste känna till och med stolthet nämner i sina diskussioner på klubbmöten och träffar. Några är Hedlund, Mannerstedt, Mellde och Curt Borgenstam. Den sista var Marindirektör och var med och byggde upp bl.a. de svenska motortorpedbåtarna. Som sådan fick han också resa mycket till Italien där han bland annat var med och köpte de olycksaliga jagarna. De motorer som sedermera kom till de svenskbyggda torpedbåtarna var Isotta Fraschini av vilka en finns att beskåda på museet. Den hade tre rader med 6 cylindrar och gav 1500 hk. I de båtar som byggdes i slutet av 50-talet monterades tre motorer. Längst bak med "handbromsspaken" syns den marschkoppling som användes vi tomgång.  Sedermera ökades effekten till 1800 hk på T-48, med en på licens tillverkad motor av svenska Polar. En modell av motor T-100, med 3 20 cylinders dieslar hade ej något backslag utan vid back stoppade man en motor och sköt över kamaxlarna. I rätt läge startades motorn och drev då sin propeller åt andra hållet, de sekunder som behövdes av en motor på 2500 hk. Detta gjordes t.ex. varje gång båten skulle angöra en brygga. Jag fick ett mail från Rolf Olsson om hantering av dessa motorer. Han gjorde lumpen och även repövningar på dessa båtar. Han beskriver utförligare det jag försökt göra. Se länk. Isotta Fraschini motorer satt ofta i de flygplan som Sverige köpte från Italien. Bland annat Caproni. Jan Blomkvist som var min chef under min tid på Hedemora Diesel några år är idag återförsäljare av Isotta Fraschini i Hälsingborg.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
VasterasAirmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 21: © Wikipedia Göran Lindgren
GNU Free Documentation License
Referens 22: © Wikipedia Göran Lindgren
GNU Free Documentation License

Referens 23: © Wikipedia Göran Lindgren GNU Free Documentation License
Referens 24: © Wikipedia Göran Lindgren GNU Free Documentation License
Referens 25: © Wikipedia Göran Lindgren GNU Free Documentation License
Referens 26: © Wikipedia Göran Lindgren GNU Free Documentation License
Referens 27: © Wikipedia Göran Lindgren GNU Free Documentation License
Referens 28: © Wikipedia Göran Lindgren GNU Free Documentation License
Referens 29: © Wikipedia Göran Lindgren GNU Free Documentation License
Referens 30: © Wikipedia Göran Lindgren GNU Free Documentation License
Webbsida som avhandlar Bilmuseum Köping omfattar 13 sidor. Bilder aktuella 2001






© Björn Bellander 2006-