Utställningslokalen. Ref 1
Utställningslokalen. Ref 1
Bil&MC Museum i Hoting.
MC-delen
Text och bild Björn Bellander Bilder aktuella 2010, 16
Officiell hemsida  English version Till startsida
sedan 060110
Uppdaterad
2019-03-11
© Björn Bellander
web counter
web counter
Denna presentation av Hoting Bil & MC Museum visar ej alla de bilar och MC som finns. Denna sida uppdateras ej pga ändringar i museet. Vill du veta mer om museets öppettider öppna deras hemsida.
NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42,

Se också följande webbsidor
Hoting Bil museum

Samlade musei bilder

Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 1

Skapad 2011

Till startsida

English Version

NeraCar

Info Ner-A-Car. Ref 1

Info Ner-A-Car. Ref 1

Länkar

 NER-A-CAR

Ner-a-Car

Cyber Neracar

Bilder 1

 

Ner A Car. Ref 1
Ner A Car. Ref 1

Ner-A-Car 1921-1926 Amerika.

Sam Neracher från Syraneca i staten NewYork lyckades 1921 konstruera ett fordon som flera tidigare drömt om efter WWI.

Namnet blev Near-a-Car. Det stämde med tillverkarens målsättning: "Den minsta, trevligaste, pålitligaste och billigaste motorcykeln näst efter bilen" löd reklamen.

Neracar var avsedd för folk som ville ha ett bekvämt och lättstyrt fordon till ett lågt pris.

Neracar hade horisontell gaffelram av U-balkar, ledstyrning på framhjulet och alla mekanismer var täckta, som på en bil, utom den en cylinders tvåtaktsmotorn på 269 cc för kylningens skull.

Svänghjulet satt på tvären och hade tre uppgifter. Det såg till att motorn gick jämt. Framsidan ingick i friktionsdrevet och innehöll samtidigt generatorns magnetpoler.

Den variabla utväxlingen ersatte det tunga drevet och fungerade samtidigt som koppling. Drivkraften överfördes till bakhjulet med en kedja. I bakre kedjehjulet satt en backbroms som sköttes med en fotpedal.

Fotstarten gjorde det möjligt att få igång motorn utan att resa sig från sadeln.

Effekten var 5 hk som kunde ge en toppfart av 56 km/tim. Bränsleåtgången var 0,3 liter/10 km. I USA kostade cykeln 225 dollar. Framgången var inte enbart begränsad till USA. Den Engelska firman Sheffield-Simplex hade en starkare Black Bourne motor på 347 cc, som fick en tillverkningslicens. Den versionen var också utrustad med handbroms som verkade på bakhjulet.

1926 höjdes priset till £858 och försäljningen sjönk så att tillverkningen i England upphörde. Tillverkades i Amerika till 1924

 


NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 2

 

Tillbaka

English Version

Harley Davidsson J 1925

Info Harley Davidsson. Ref 1
Info Harley Davidsson. Ref 1Info Harley Davidsson. Ref 1
Info Harley Davidsson. Ref 1Harley Davidsson. Ref 1
Harley Davidsson. Ref 1

Länkar

Harley History

 

Harley Davidsson 1925. Ref 1
Harley Davidsson 1925. Ref 1

Harley Davidsson 1903

1953 höll det på att alldeles gå fel för HD då Norton var namnet på Daytona Show.

Detta kunde inte HD acceptera utan man gav sin testförare Paul Goldsmith order att ta igen rekordet med en 37 hk mc. Han höjde rekordet för högsta hastighet med 42 km/tim.

HD skapades dock långt innan då de 2 ungdomskamraterna William Harley och Arthur Davidsson började tillverka motorcyklar i Milwaukee. De var en lyckad kombination som utvecklade, redan efter några år, en V-twin. Det var  en layout som skulle bestå.

Man förstod att för att sälja måste man ha många återförsäljare och det skapade man. Redan 1912 hade man över 200 st i Amerika.

Modellerna avlöste varandra men motortyp och layout var densamma.

Reklammässigt satsade man på den typ av tävlingar som förekom i Amerika. Dirt Track och Hill Climb. Här kunde inte de Brittiska fabrikaten göra sig gällande.

Deras enda motpol var Indian, men det märket lades ned 1953. Den mesta motorn skapades 1926 och var kvar i produktion ändas till 1972.

American Machinery Foundry köpte bolaget 1969 då man kom i svårigheter pga US Tariff Commission. Bolaget drog ned på antalet anställda och kom i konflikt med dem. Kvalitén sjönk drastiskt och cykeln fick öknamnet "Hardly ablesome".

AMF såldes 1981 och HD fick åter igen tillbaka sitt goda rykte. Nya modeller utvecklades med bakgrund av den nostalgi som man hade.

Idag säljer man cykeln med ett betydligt högre pris än vad de Japanska tar ut och ändå har man ändå full efterfrågan.


NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 3

Tillbaka

English Version

ÖWA Motorhjul Motorette 1918-1925

Info ÖWA hjul. Ref 1
Info ÖWA hjul. Ref 1

Länkar

Bjorkenas moped museum

 

Cykel med monterad ÖWA motor. Ref 1
Cykel med monterad ÖWA motor. Ref 1

ÖWA cykelmotor 1918 - 1925

83 cc 1 hk 1925 tillverkad i Tyskland på licens. Kom egentligen från Österrike Motoren Werke Arsenal.

Efter WWI tillverkade man denna som ersättning för krigsmaterial. Beslut kom dock att området där fabriken låg skulle rivas.

Många länder köpte licens och alla delar och produktionsverktyg som fanns kvar såldes. Dock är oklart hur nedläggningen gick till. I Sverige fanns då Bertil Gylling var hustru hade band med ägarfamiljen i Österrike. Han drev Svenska Maskinimporten och åkte ned och bjöd 1925 en billig summa för ÖWA lagret. Det gick inte "bättre" än att han fick allt. Ca 4000 motorer och delar. Han var också bjuden att köpa en licens men hade ej pengar till detta.
Av detta såldes i Sverige ca 3000 motorer och resterande fick reas ut.

På Tekniska museet i Stockholm finns en ej använd motor från 1926. Motorn monteras på vänster sida av framhjulet och driver på framhjulets nav.

En planetväxel växlade ner motorns varvtal till framhjulets. Det var en en cylinders luftkyld tvåtaktsmotor.

Motorn är försedd med lågspännings system på 6 volt. En s.k. hammare gjorde kontakt med ett städ i kolven, istället för tändstift, när den befann sig i övre läget. Den lilla gnista som skapades mellan kontaktytorna tände förhoppningsvis bränsleblandningen. Hammaren gick att byta utifrån och flera st medfördes alltid av föraren.

Två exemplar kördes från Stockholm till Helsingfors över Haparanda och kom enligt tidningarna även fram.

De exemplar som fanns kvar i lager i Sverige såldes 1939 för 65:- styck.
En ÖWA kan också ses på Rydaholms museum.


NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 4

Tillbaka

English Version

Honda 305 1966
 

Länkar

Life of Soichiro


 

 

Honda 305. Ref 1
Honda 305. Ref 1

Honda 1849 -

Soichiro Honda, 1906-1991. Hemma arbetade han i sin fars verkstad för cyklar och MC:s. Han insåg efter WWII att det behövdes transportmedel och köpte ett upplag av mc-motorer.

Dessa motorer blev grunden för hans första MC 1947, som kallades för Typ A. 1948 bildade han Honda Motor Company.

När han slog sig ihop med Fujisawa som blev hans partner. Han kunde även styra finanserna och då lyckades man att komma igenom de svåra åren efter kriget.

Mitten på 1950-talet kom man igång ordentligt och 1959 hade man ett ordentligt grepp om marknaden. Han insåg att stor försäljning var kopplat till framgångar på tävlingsbanan och det såg han till att han fick.

1958 kom den riktigt stora supersäljaren. En moped med 50 cc motor. Just det som Asien behövde. 100000 st per månad tillverkades!!

1968 kom CB750 Four. En MC med många moderniteter som elstart och skivbroms. Honda hade nu marknaden i sin hand och producerade den ena utvecklingen efter den andra. Det gick bra mycket beroende av att han aldrig gav ut en MC som gav honom dåligt ryckte.

Hondan på på denna bild var en annan supersäljare Honda 305. Det är en motorcykel som slog värden med häpnad och alla ungdomar ville ha en.

 

NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 5

Tillbaka

English Version

Douglas MkV 1951
Info Douglas 1951. Ref 1
Info Douglas 1951. Ref 1

Länkar

Douglas Wiki

Douglas MC info

Douglas History

Douglas Vespa

Douglas Dragonfly

 

Douglas 1951. Ref 1
Douglas 1951. Ref 1

Douglas 1914-1957

Detta är ett märke som kom ut på marknaden redan 1907 och var i de ursprungliga ägarnas händer fram till 1935 då man sålde företaget till ett investeringsbolaget Bond.

Det var två bröder William och Edward som 1882 startade en smedja. Av smidda produkter gick man mer och mer över till gjutgods. De fick i början av 1900 i uppdrag att gjuta delar till en motorcykel som hette Fée. Detta namn ändrades sedan till Fairy. På detta företag Light Motors fanns konstruktör Joseph Barter och Walter Moore. De tog fram en hjälpmotor till cyklar på 200 cc. Det gick väl inte så bra för Light Motors utan att Joseph Barter anställdes hos Douglas, som vid denna tid hade utvecklat företaget med bearbetning.

Joseph fick nu möjligheter att ta fram en boxermotor där cylindrarna monterades längsled i ramen. Detta blev kännetecknet för Douglas under lång tid.

1907 presenterade man sin första maskin på marknaden. Det var väl inte så stor efterfrågan på dessa cyklar utan man överlevde på sina grundkompetens som gjutning och bearbetning.

1910 började bra i och med man fick order på sammanlagt 1300 maskiner. Detta skapade viss stabilitet i företaget. 1913 tillverkade man med 400 anställda ca 100 motorcyklar om dagen. En fantastisk siffra på denna tid, då varken transporter eller försäljningsnät var utbyggt.

Douglas var känt för kvalitet som höll för långa körningar. Detta gjorde att man inför WWI fick order till försvaret och nu var företaget på garanterad grön kvist ända till 1918. Man levererade hela 25000 maskiner under denna tid.

Efter kriget kom behovet att alla militärmaskiner som såldes till folk behövde civiliseras. Här fick man mycket jobb. Samtidigt var efterfrågan stor i början av 20-talet.

Douglas som var en kraftfull maskin med bra moment blev en populär sidvagnsmaskin. Det var rätt tid innan de små bilarna började erövra köparna. Nu hade nya konstruktörer tagit över.

Pullin och Dixon skapade nya motorer och även en ny växellåda. Douglas försökte sig på sk cykelbilar under perioden 1913 till 1922, men det blev mer av en parentes.

I slutet av 1920 kom man med en ny modell som ej var tillräckligt utprovad och stora problem uppstod. De två konstruktörerna slutade då slitningar med ledningen uppstod och man stod utan kompetent folk för utveckling. Man kom dock över barnsjukdomarna på modellen EW.

Douglas satsade också på en ny tävlingsform som utvecklades sig i England och på den tiden kallades för Dirt Track. I samband med detta ville grundarna sälja av mc-delen av företaget till Bond Aircraft Eng. 1935. Douglas ville satsa på sin grundkompetens gjutning och bearbetning. Man var nog hårt pressade av depressionen.

Efter WWII hade inte Bond kraft nog att anpassa sig till den nya marknaden och efterfrågan sjönk drastisk. I sådan lägen gör alltid investeringsbolag som ej har arvet i blodet alltid att man söker licens för något annat för att eventuellt rädda företaget.

Licens köptes för tillverkning och engelsk utveckling av Vespa. Detta höll man på till 1957 då tillverkningen av Douglas maskiner lades ned. Innan detta skedde hade man under hela 50-talet försökt sälja en ny maskin med namnet Dragonfly. Den var alltför intetsägande med en för hög vikt och svag motor. Det var inte vad folk ville ha.

Nu efter WWII var det häftiga saker som gällde även om man inte behövde sådant.

 

NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 6

 

Tillbaka

English Version

Indian Big Chief 1947

Indian Big Chief 1947. Ref 1
Indian Big Chief 1947. Ref 1

Länkar

Indian history

Hall of fame
 

 

Indian Big Chief 1947. Ref 1
Indian Big Chief 1947. Ref 1

Indian 1901-1953

Det var tre kompisar som slogs sig ihop. Hendee, Hedström och Henshaw.

Detta var den nödvändiga blandningen av personer för att starta en tillverkning av motordrivna cyklar. De ville se vad en sådan dög till. Dom slog sig samman.

Hendee ville bygga, Hedström konstruerade och Henshaw hjälpte till.  Man var nöjd med konstruktionen och började samtidigt att marknadsföra den innan motorcykeln var klar. Detta hände i Springfield 1901.

Försäljningen gick bra. Kanske var det så att i Amerika gick allt nytt att sälja, särskilt motorfordon.

Länge använde man sig av en motortillverkare, Thor, men nu började man förstå att det var bättre att ha en egen motor. 

Detta hände 1907 när den första V-twinen kom. Utvecklingen gick framåt och framhjulet avfjädrades med en bladfjäder.

Tävlingsverksamheten satte fart, elektriskt ljus och starter kom strax före WWI. Detta skulle bli det enda MC-märke som kunde konkurrera med Harley Davidsson och överlevde ända till 1953.

Trots många försök att komma igång genom sammanslagningar med Royal Enfield, Vincent och Matchless blev det ingen fortvarighet.

Märket är så omhuldat att det finnas personer som satt igång med tillverkning av delar till i princip alla modeller.

Att köpa en gammal Indian är inget reservdelsproblem.


NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 7

Tillbaka

English Version

Terrot

Info Terrot. Ref 1
Info Terrot. Ref 1Terrot. Ref 1
Terrot. Ref 1

Länkar

Terrot

Terrot Story

Terrot Classics

Terrot Cycle museum

 

Terrot. Ref 1
Terrot. Ref 1

Terrot EP

Frankrike var i slutet av 1800-talet och början av 1900 det ledande landet när det gällde motorfordon.

Vägar byggdes och motorfordonen utvecklades snabbt i detta land som inte krävde att en person med flagga skulle gå före och varna för en fara.

Man lockade redan 1887 in utländska intressenter som startade fabriker. En av dessa var Charles Terrrot och Wilhelm Stücklen som flyttade sin maskin verkstad 1887 från Tyskland till Dijon i Frankrike. Meningen var att börja tillverka cyklar och senare 1902 motorcyklar.

Schweiz var också en framstående motortillverkare i motorcyklarnas barndom.

Från detta grannland köpte man till Frankrike sin första 2 hk motor. Senare köpte man även den Schweiziska Mag och Dufeauxsamt de Engelska Chater-Lea, Gieaudan och JAP.

Terrots egen motor kom 1926. 1929 tillverkade man sin 100000:de motorcykel. 1951 kom den första scootern och man blev stora genom tillverkning av mopeder.

Peugeot tog över företaget 1958. I och med nedgången av mc tillverkningen lades det ursprungliga märket Terrot ned 1961.
Fritt efter Wikipedia. 


NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 8

Tillbaka

English Version

Armé mc m/42

info Arme mc/42. Ref 1
Info Arme mc/42. Ref 1



 

 

Svensk arme mc/42
Svensk arme mc/42

Armé mc m/42

Tillverkades av Monark/Albin. Ca 3000 cyklar tillverkades, inga kom ut på cirka marknaden.
Motor 500 cc. 19,6 hk. Cylinderdiameter 79 mm. slaglängd 101,2. Torrsump. 3 växlad låda. Fotväxelspaken kombinerad med kopplingen.
Handväxelspak när skidor användes.
Fram och bakhjul skiftbara.
Ställbara hydrauliska stötdämpare inbyggda i en parallellfjädrad framgaffel.
 

Bakfjädring av plunger typ.
Elsystem Bosch, senare SEN med magnetgenerator.
Som drivmedel användes 1942-45 en sprit-bensin blandning kallad motyl.
En särskild startspruta innehöll bensin för lättare start vid kall motor.

Motorn blev senare en förlaga till den tänkta och senare nedlagda prototypen som togs fram av NV. Även Bengt Bergrens skapelse Union tog idéer från dessa två.
Se även Eds mc museum.


NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 9

Tillbaka

English Version

Velocette

Info Veloctte. Ref 1
Info Veloctte. Ref 1Velocette. Ref 1

Länkar

Velocette Club

Velocette bilder

Velocette wikipedia

 

Velocette. Ref 1
Velocette. Ref 1

Velocette

Velocette motorcyklar grundades 1905 då firman kallades Taylor & Gue.

Velocette var ett Engelskt MC företag som fanns mellan åren 1904-1968. Man tillverkade Veloce MC:s i Hall Green, Birmingham. Framgångar inom Road racing fick man under 1950-talet.

Företaget grundades av John Goodman, född som Johannes Gütgerman och bytte senare namn till John Taylor innan han formellt bytte namn till Goodman. Medhjälpare var William Gue. Man kallade sig för Taylor & Gue 1905. Hans söner Percy och Eugene var också medlemmar i bolaget.

Dess första MC benämndes Veloce. Senare detta år ändrades namnet till Veloce Limited. Man tänkte sig tillverka motorcyklar och närliggande produkter och service. Man tillverkade först fyrtakts mc:s.  Den första tvåtaktaren kom 1913 och fick namnet Velocette. Följande modeller ärvde detta namn.

1933 beslutade man att introducera en ny mc med OHV motorer då man hade för avsikt att sänka tillverkningskostnaderna för att erbjuda en mc som fler ville hade råd.

Denna serie kallades för K-serien men var dock dyrare att tillverka då man var tvungen att tillverka fler detaljer till topplocken topplockens konstruktion av drivningen.

Man beslöt nu att en enklare topplockskonstruktion skulle tas fram som krävde mindre arbete för montage.

De första av dessa var MOV som använde 250 cc motor och kvadratisk cylinder, 68x68. Denna cykel blev en omedelbar succé. 1934 introducerades MAC 350 cc. Denna blev ännu mer populär och blev företagets kassako.

Man fick nu in kapital för att slutligen ta fram den tidigare dyra modellen av motor. 1935 kom denna helt nya modell Velocette MSS 500 cc.

Den fick också en ny kraftigare ram. Meningen var att den lätt skulle klara en sidovagn.

Detta blev sedan namnet på de cyklar man tillverkade. Nu var det dags för John Taylor att bytte namn till John Goodman.

Företaget slutade att tillverka motorcyklar 1971.


NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 10

Tillbaka

English Version

Triumph

Triumph. Ref 1
 Triumph. Ref 1

Länkar

Triumph historia

 

Triumph. Ref 1
Triumph. Ref 1

Triumph 1885-1983, 1990-

Triumph härstammar egentligen från en tysk köpman, Sigfried Bettmann, som invandrade till England från det Tyska Kejsardömet.

Här öppnade han en import och exportfirma 1883, som 1885 döptes om till Triumph Cycle Company. Fabriken lades i industristaden Coventry.

Han startade också TWN i Tyskland. 1902 producerades den första motorcykeln med Belgisk motor.

Triumph har en mycket brokig historia och gick bl. a i konkurs under mellankrigsperioden. Bettman försvann ur styrelsen 1933 och Jack Sangster köpte bolaget 1936.

Adler fabriken i Tyskland slogs ihop efter kriget med Triumpf och tillverkade skrivmaskinen Trumpf-Adler.

Under den period efter WWII då Engelsmännen lärde japanerna det sista till en motorcykel. Hur man bygger en ram, utkonkurrerades hela den engelska MC-industrin.

Trots statliga pengar och sammanslagningar lyckades man inte hålla produktionen uppe. Som sista spik i kistan vägrade de engelska fackföreningarna att låta företaget slå samman sin produktion och företaget Triump-Norton-Willers gick i konkurs 1983.

Då märket Triumph blev kvar i privat ägo startades nytillverkning åter 1990.


NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 11

Tillbaka

English Version

Royal Enfield


Info Royal Enfield. Ref 1
Info Royal Enfield. Ref 1Royal Enfield. Ref 1
Royal Enfield. Ref 1

Lankar

Royal Enfield Story

Royal Bullet

 

Royal Enfield. Ref 1
Royal Enfield. Ref 1

Royal Enfield 1890-
På bilden modell från 1928

Enfield Motor hade en mer än tioårig födelseprocess med början sista årtiondet på 1800-talet. Denna slutade med konkurs 1907.

Konkurser är ju en möjlighet för andra att billigt förvärva en tillverkning. Detta gjordes också av Alldays and Onions. Ett namn som antyder en importfirma.

1910 började man tillverka cyklar med, som de flesta, en importerad motor. I detta fall Motosacoche och senare JAP-motorer.

Kriget drog naturligtvis med sig en modell med sidovagn och monterad Vickers kulspruta. Mellankrigsperioden var en konsolideringstid då ett flertal olika modeller salufördes.

Depressionsperioden på 30-talet gjorde naturligtvis att försäljningen dalade, Enfield hade dock reserver och klarade denna period.

Liksom BSA under 50-talet hade man en billighetsmodell i en 2-taktare på 150 cc. Men mest tillverkades 350-500 cc maskiner.

WWII såg naturligtvis en militärmaskin liksom en lättviktsmodell som kunde följa med glidflygplanen och fallskärmsjägarna.

Efterkrigsperioden visar upp och nedgång. Den mest kända modellen blev Bullet. Denna maskin skulle sedermera tillföras Indiska armén och på så sätt bevaras till eftervärden som en retromaskin.

Idag kan en nytillverkad sådan erhållas över hela världen.


NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 12

Tillbaka

English Version

DKW

Info DKW 250. Ref 1
Info DKW 250. Ref 1
DKW. Ref 1.
DKW. Ref 1.Info DKW. Ref 1.
Info DKW. Ref 1.DKW. Ref 1
DKW. Ref 1

Lankar

DKW history
Alla modeller

DKW. Ref 1
DKW. Ref 1

DKW 1916-

DKW som är ett namn bl. a. uttytt "Dampf-Kraft-Wagen" är ett märke som startades 1916 av dansken Jörgen Skafte Rasmussen som byggde från 1920 lätta motorcyklar med 2-taks motor.

Under mellankrigsperioden var DKW tillsammans med NSU värdens största motorcykeltillverkare. Efter kriget då DKW hamnade i östzonen byttes namnet till MZ. Jämför med BMW. Namnet DKW fick inte Östtyskland använda.

1949 började man i Ingolstadt, idag säte för Auto Union, att tillverka MC. På 50-talet tog man fram flera kända modeller som kopierades och såldes nästan intakta. T.ex. RT 125 kopierades till BSA Bantam.

Ett flertal fusioner kom. Dessa avslutades och DKW som märke är idag borta men ersatt av Auto-Union efter VAG koncernens ledning 1964.

Från 1990 fasades 2-takts motorn ut.


NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 13

Tillbaka

English Version

Husqvarna

Info Husqvarna Rödqvarna III. Ref 1
Info Husqvarna Rödqvarna III. Ref 1

Länkar

CD:s för olika Husqvarna

Huskvarna hemsida

 

 

Huskvarna Rödkvarna. Ref 1.
Huskvarna Rödkvarna. Ref 1.

Huskvarna 1903 - 1986
På bilden modell 29 "Rödqvarna III"

Husqvarna 1000 cc nästan en Indian eller HD, men med 30-talsteknik. Företaget började som alla andra med att sälja cyklar som sedan försågs med dagens mått mätt hjälpmotorer.

Redan 1920 hade man sin egen 550 cc motor. Senare byggdes 1000 cc med vilken man engagerade sig i den tidens tävlingar. Mycket tack vare den genialiske motorkonstruktören Folke Mannerstedt vann man ett flertal världsmästerskap.

Under 30-talet anpassade man sig till marknadens krav på billigare maskiner och 2-takts motorer monterade i mc ramarna. Med lyckade sådana klarade man sig långt in på 50 talet.

Med hjälp av världskända namn som Bill Nilsson. Håkan Carlqvist och Torsten Hallman m.fl. slog man in sig på cross marknaden med kraft.

Tyvärr köptes Husqvarna fabrikerna upp, man hade ett omfattande tillverkningsprogram, av Electrolux (Werthen) som ej hade något intresse av motorcyklar varför det såldes till den Italienska tillverkaren Cagiva 1986 som även ägde märket MV Augusta.

Märket hamnade sedan i händerna först hos en Malaysisk biltillverkare, Proton, för att sedan säljas till GEVI SpA group. Det företaget med MV Augusta som första märke strukturerades sedan om för att satsa enbart på MV Augusta, som det heter.

Man sålde då märket Huskvarna till BMW 2007. Här slutar denna historia hittills. Tyvärr är det så att sådana här försäljningar alltid leder till att, och i detta fall Huskvarna som allmän tillverkare, fabriken läggs ned.

Endast en tillfällig bokföringsmässig höjning av finanserna för Electrolux. Nu tillverkade man bara kylskåp och liknande för en kortare tid. Den bästa reklamen på den tiden var "Gör som Electrolux, köp Huskvarna". Dock hoppade många konstruktörer och förare av och byggde egna crossmaskiner. Husaberg!

Det var dock svårt att hävda sig på köparens marknad gentemot de Japanska drakarna.

Idag återstår av de ärofulla fabrikslokalerna i Huskvarna endast ett mycket fint museum. Synd, Sverige kanske hade haft en MC tillverkare av rang.

 

NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 14

Tillbaka

English Version

TWN

TWN. Ref 1
TWN. Ref 1

Länkar

TWN aus Nürnberg

TWN

Dubbelkolvs motor

Bilder

TWN. Ref 1
TWN. Ref 1

TWN, Triumph 1885-1957

Triumph härstammar egentligen från en tysk köpman, Sigfried Bettmann, som invandrade 1884 till England från det Tyska Kejsardömet.

Här öppnade han en import och exportfirma 1886, som döptes om till Triumph Cycle Company.

Fabriken lades i industristaden Coventry. 1902 producerades den första motorcykeln med Belgisk motor.
Han startade också TWN i Tyskland 1896, med tillverkningsstart 1903.

TWN är egentligen en förkortning av Triumph Werk Nürnberg. Detta startades av Sigfried Bettman på initiativ av hans långivare i början av 1900-talet, för att tillverka Triumph MC i Tyskland. Motorn var tillverkad av Triumph Werke och var en  tvåtakt dubbelkolvs motor. Cylinderdiameter var 2x 53 mm, slaglängd 38 mm, cylindervolym 344 cc, kompression 6,1:1, motoreffekt 16 hk. Toppfart angavs till 45 km/tim, vikt 177 kg.

1929 skiljde man mellan de två bolagen. Bilden visar en TWN Boss 1953.

Bromsar var trummor på 160 mm fullnav och hydrauliska. Svensk agent var Ab Motorkraft och priset var 3150:- 1953.

Triumph har en mycket brokig historia och gick bl. a i konkurs under mellankrigsperioden. Bettman försvann ur styrelsen 1933 och Jack Sangster köpte bolaget 1936.

1956 slogs Nürnberg fabriken ihop med Adler fabriken i Tyskland och tillverkade skrivmaskinen Triumpf-Adler av ägaren Max Grundig. MC produktionen lades ned.

Trots statliga pengar och sammanslagningar lyckades man inte hålla produktionen uppe i England. Som sista spik i kistan vägrade de engelska fackföreningarna att låta företaget slå samman sin produktion och företaget Triump-Norton-Willers gick i konkurs 1983.

Då märket Triumph blev kvar i privat ägo kunde nytillverkning återupptas 1990.

Märket TWN hade försvunnit redan 1956.

NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 15

Tillbaka

English Version

FN

Info FN 300 cc. Ref 1
Info FN 300 cc. Ref 1

Länkar

FN History

FN MC

 

FN 300 cc. Ref 1
FN 300 cc. Ref 1

FN 1902-1965

FN var ett företag som nästan låg vägg i vägg med  Sarolea i den Belgiska staden Herstal.

Fn koncentrerade sig först på att tillverka tyngre krigsmaterial. Här drog man, igång liksom vad alla andra tillverkare av mc gjorde, med cyklar. FNs cykel hade den egenheten att den drevs av kardan istället för kedja.

Den första cykeln kom till 1898.

Den första motorcykeln kom 1901. Den hade en 133 cc motor och drevs av en nitat läderrems "kedja".

Motorvolymen ökade successivt från 133, 188, 300, 347 fyra cyl. 1905, till en motor på 748 cc.

 Den kallades följaktligen för typ 700. FN är känd för den ovanliga framhjulsfjädringen som kom efter kriget.

Det var en konstruktion man fått från Schweiz. 1959 tillverkade man sina egna mopeder med ett flertal olika namn som t.ex. sportmodellen Rocket.

Tillsammans med Sarolea tog man fram en type S.

1967 lämnade den sista mopeden FN:s tillverkningsband.

 

NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 16

Tillbaka

English Version

Horex Imperator 1955

Länkar

Horex Wiki

 

 

Horex Imperator 1955. Ref 1
Horex Imperator 1955. Ref 1

Horex

Horex har en märklig tillblivelse. Märket är från Tyskland trots att cykeln ser mycket Engelsk ut. Det var Friedrich Kleemann som styrde i en glas fabrik som hette Rex. Den köpte Columbus motorfabrik i Oberursel. Detta namn är känt för många med intresse för flygmotorer.

Det var ju en rotationsmotor som satt i nästan alla stridsplan under första världskriget. Denna motor hade modellnamnet Gnom.

Den första motorcykel man tillverkade fick också detta namn. Den levererades av Columbus AG.

1923 skapade sonen Fritz Kleemann Horex Fahrzugbau. Det namnet hade han komponerat ihop av bokstäverna HO i Homburg och hans fars glasfabrik REX.

Han tog fram den första riktiga Horex som hade 248 cc och OHV motor. Den första motorn var i mycket en kopia av en Gnom motor.

Men snart fick man finansiella problem 1925 vilket inte var ovanligt i inflationens Tyskland. Man slog då ihop den gamla Columbus fabriken och hans Horex.

Man tillverkade nu mc:s med motorer mellan 250 till 800 cc. Nu gick det bra fram till WWII då ingenting tillverkades. Möjligen hade man arbete åt tyska armén.

På 50-talet gick fabriken bra och man sålde många cyklar. Detta varade fram till 1956 då endast 2790 cyklar lämnade fabriken.

Man beslöt nu att istället bli underleverantör av delar till Daimler Benz. Detta kunde ju inte sluta på annat sätt än att Benz köpte fabriken vilket skedde 1960.


NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 17

Tillbaka

English Version

Hägg

Info Hägg. Ref 1
Info Hägg. Ref 1Tillverkad i Alingsås. Ref 1
Tillverkad i Alingsås. Ref 1

 

Hägg mc från Alingsås. Ref 1
Hägg mc från Alingsås. Ref 1

Hägg

Detta är en motorcykel tillverkad av G.A. Hägg i Alingsås 1905. Den har en 2 cylinders tvåtaktsmotor. Motorn hade 2 stående cylindrar. Växellådan låg mellan cylindrarna.
Start sker med vevstart. Direktdrivning av magneten. Kopplingen är placerad i bakre hjulhuset.

Ljus med acetylen där tanken ligger under sadeln. Cykeln är från 1905 och en av 50 tillverkade mellan 1903 och 1907. 440 cc, 3 hk, 2 cyl 2 takt med färskoljesmörjning. Växellådan var en 2 stegs Sturmy Archer. Ramen importerad från Tyskland. Broms bestod av en träkil som verkade på bakhjulet. Denna cykel kommer från Svärdsjö motorcykelsamling, där Lennart Palm en gång hade en samling cyklar.

NeraCar, Harley Davidsson, ÖWA, Honda, Douglas, Indian, Terrot, MC/42, Velocette, Triumph, Royal Enfield, DKW, Husqvarna, TWN, FN, Horex, Hägg, Rumi
sid 18

Tillbaka

English Version

Rumi Corsa

Info Rumi. Ref 1
Info Rumi. Ref 1

Länkar

Rumi Classic

Rumi wikipedia

 

Rumi Corsa. Ref 1
Rumi Corsa. Ref 1

Rumi 1940-slutet av 1960.

Från början var Rumi ett gjuteri för detaljer till textilindustrin.

Under WWII fick man jobb till undervattensbåtar och torpeder. När kriget var över, 1950,  beslöt man sig att börja tillverka mindre motorcyklar.

Motorn skulle vara 2 cylinder och två takt på 125 cc. Detta passade också bra till den då populära scootern.

Under 1960-talet kom man i ekonomiska svårigheter och företaget gick i likvidation.

Ägaren Donnino Rumi återgick till det han älskade mest, att vara skulptör.


Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
National MC Museum Australia
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-