Utställningslokalen. Ref 1 Bil&MC Museum i Hoting
Bilar
Bilder aktuella 2010, 16
Officiell hemsida English version Till startsida
sedan 060110
Uppdaterad
2017-06-23
© Björn Bellander
web counter
web counter
Denna presentation av Hoting Bil & MC Museum visar ej alla de bilar och MC som finns.  Denna sida uppdateras ej pga ändringar i museet. Vill du veta mer om museets öppettider öppna deras hemsida.
Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac,

Se också följande webbsidor
Hotings MC del av museet
Samlade musei bilder

Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 1

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Renault 1909

Infor Renault 1909. Ref 1

Bilens baksäte. Ref 1

Förarplats. Ref 1

Lankar

Renault 1900-1930

Louis Renault

Renault Club

 

Landshövding Teodor Odelbergs med praktkaross försedda Renault från 1909. Ref 1

Renault 1909

1898 började Louis Renault och hans bröder Marcel och Fernand, att tillverka en bil med DeDion motor på 1.75 hk. Luftkyld med kardan och diff., 3-stegs växellåda med backväxel. En mycket avancerad konstruktion. 179 ex. såldes.

Från 1902 ökade motorvolymerna upp till 6.3 l, på grund av kravet från tävlingsbilarna. Från 1904 till 1928 höll man fast vid en konstruktion med L-topp motor, gjutna cyl. block i par, magnettändning, termosifonkylning och kylaren placerad bakom motorn.

1905 kom modellerna AX och AG som var grunden till alla Renault bilar även de berömda Taxis d'la Marne. Paris taxibilar hjälpte till att flytta Franska armén under slaget vid Marne, vilket gjorde att man vill tro att tyska armén stoppades.

1908 kom 6-cyl. bilar. 1911 avtagbara hjul, och trycksmörjning. Mer än 10000 bilar tillverkades.

Renault har egentligen ej haft någon down period av betydelse. Ett mörkt kapitel är Louis Renault död i fängelse 1944, efter anklagelse om samröre med nazisterna. Dock ej grundaren som dog redan 1919.

Renault fabrikerna tillverkade lastbilar åt Tyskarna, men vad hade han att välja på? Efter hans död nationaliserades företaget. Under och efter kriget utvecklades i hemlighet en liten bil, CV4, enligt sägnen med hjälp? av bl.a. Ferdinand Porsche som satt i fängelse för krigsförbrytelser i Frankrike, inlånad till Renault. En sanning är att Ferd. köptes loss för en ansenlig summa med franc av sonen Ferry.

Företaget gjorde länge inga egna karosser utan de lämnades till karossmakare i Frankrike.

Chassiet till denna bil importerades i början av 1970-talet till Sverige. Bilen är utrustad med 4 stötdämpare vilket är mycket ovanligt.

Karossen är svensk och tillverkad omkring 1910. När den då iordningställdes av Adolf Freyschuss Kungliga Hofvagnsfabrik i Stockholm. Under renoveringsarbetet avslöjades att på motorhuven fanns ett Röda Kors märke på vit botten. Detta kan betyda att chassit varit med i WWI.

Bilen har tillhört Landshövding Teodor Odelberg. Den sista renoveringen sköttes av Gösta Josefsson i Uppsala.


Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 2

Skapad 2011

Tillbaka

English Version

Orient Buckboard
1906


Info Orient Buckboarad. Ref 1

Den originella drivningen. Ref 1

Original info för bilen. Ref 1

Original info för bilen. Ref 1

 

Lankar

Buckboard Orient


American Orient

Wiki Orient

Metz Waltham
 

 

Buckboard Orient 1906. Ref 1

Orient Buckboard 1906

Allmänna velociped försäljningen AB i Landskrona var återförsäljare för många utländska fordon bl.a. Orient. Bilarna levererades färdigmonterade i många stora länder. Endast lite montering återstod vid leverans till Sverige.

En Orient visades på Stockholmsutställningen 1907 under  namnet All-Velo. Förutom denna vagn finns ytterligare en bevarad i Sverige. Motorn är 1 cyl. luftkyld på 4 hk med friktionsväxel till bakaxeln. Vikt 235 kg.
Denna bil har de senaste åren deltagit i rallyn och korteger. Renoverare är Melcher Ekströmer Köpingsvik.

Ytterligare en bil finns att se på Chaparalls bil museum.

I staden Waltham växte under 1890 talet en tillverkning av bilar upp i det av Charles Metz 1891 startade bolag Waltham Manufacturing Company, som delade lokal med en klockindustri i staden.

Detta bolag ägnade sig mest åt tillverkning av cyklar, med namnet Orient. Man försökte även sig på eldrivna bilar, som dock ej kom i produktion.

En ångbil konstruerades av George Tinker och James Piper. De tillverkade bilar med ångmotor och namnet, Waltham Steam.

Waltham som ligger ca 2 km från Boston MA är berömt för sin klockindustri. Charles Metz slutade i företaget 1902. 

 

Orient var mycket enkla bilar och kostade normalt under $500. Idén var att köparen monterade det mesta på bilen själv.

Motorn var en luftkyld, i början DeDion motor och bilen saknade växellåda. Den drevs av en variabel koppling.

En stål skiva klädd med läder/gummi trycktes mot en roterande skiva som drevs av motorn. Denna kunde flyttas för att få olika varvtal. Kraften överfördes med kedja till bakhjulen.

I början hade de ej heller fjädring och ramen var helt av trä. Man forstsatte med att tillverka Orient Buckboard fram till 1907 då Metz företag Orient Motor Car ändrade inriktning för att tillverka betydligt modernare bilar. Dock upphörde tillverkningen pga penningbrist.

1909 startade firman åter efter rekonstruktion. Charles Metz  återtog ledarskapet samt fortsatte med tillverkning av en normal bil med namnet Metz, med samma grundprincip.

Det gick ganska bra för hans affärside med monteringsbara bilar. Han kunde t.o.m. satsa på racing sidan med 3 bilar. Här vann hans friktionsdrivna bilar segern och Metz var övertygad att hans lösning med växellådsfria bilar var det bästa. Detta fortsatte han med trots att försäljningen minskade.

Tillverkningen lades ned 1918 sedan Amerika hade använt företaget för krigsmateriel tillverkning och ej betalade för sig. En viss tillverkning fortsatte fram till ca 1922.

Firman tillverkade också bilar av normalt utseende med 4 cylinders motorer.

Buckboard info på Charparall bilmuseum. Ref 1Buckboard bil från Chaparalls bilmuseum. Ref 1Bilen från Chaparalls museum. Ref 1Info om bilen på Chaparall. Ref 1

Ovanstående 4 bilder visar den Orient Buckboard som normalt finns på Chaparall.
Bilen visades på Custom Show Jönköping 2010.


Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 3

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Citroên 1923 Torpedo


Info Citroên 1923. Ref 1

Lankar

 Citroen Club

Citroen

Citroen 5CV

Citroen story

Mors-Citroen

 

Citroên 1923. Ref 1

Citroen 1923

André Citroên levde från 1878 till 1935. Han gjorde karriär i den Franska armén under WWI och avancerade till Kapten. Han uppfann kugghjulet  med dubbel pilkugg 1912. Citroëns varumärke blev den liggande pilkuggen.

1913 anställdes han av biltillverkaren Mors som låg på ruinens brant. Mors erövrade det första världsrekordet i hastighet för bensindrivna bilar. Detta rekord var just under en sekund snabbare än vad tidigare ångdrivna bil hade erövrat. Det var inga svårigheter för André att få det företaget på fötter igen.

1915 fick han uppdrag av Franska staten att tillverka granater. Med noggranna beräkningar av tillverkningsprocessen kunde han leverera dessa trots en mycket mindre arbetsstyrka än konkurrenterna.

Detta gav honom naturligtvis stora inkomster och han kunde mot slutet av kriget börja fundera vad han skulle göra när kriget var slut.

Han hade ju arbete hos Mors som han kontrollerade. Här utvecklade han en bil som utgjorde den produkt som skulle användas 1919.

André Citroên hade tagit till sig Taylors tillverkningsmetoder där man använde sig av "Just in time" systemet.

Med detta sätt blev han den första som hade masstillverkning med hjälp av löpande band principen. Många detaljer gjordes av utomstående firmor.

 

Han skapade också ett återförsäljningssystem där man också kunde få service gjord. Han gjorde också stora insatser med reklam. bl.a. skrevs namnet Citroên på 2 sidor av Eiffel tornet.

Citroën tillverkade fram till 1934 för den tiden normala bilar. Dock levererades 1922 en bil med banddrift enligt Kegresse patent. Denna bil gjorde ett flertal uppmärksammade expeditioner. Bl.a. från Beirut till Peking China. Dock fick man bära bilen över Himalaja.

Man var nu inne i den stora kraschen på 30-talet. Just vid denna tid utvecklade Citroën den nya bilen med framhjulsdrivning. Detta tog mycket av företagets pengar och André hade gått i konkurs om inte Michelin hade ryckt in och stöttat med pengar. I denna veva blev Andrê sjuk i cancer och dog 1934.

Michelin tog nu över och slutförde utvecklingen av den nya Citroén bilen.

Ny vd blev Pierre-Jules Boulanger tillsatt av Michelin. Under den tyska ockupationen införde han vad som kallades "go slow" för att förhindra leveranser till den tyska armén. Dessutom gjorde man markeringen på oljestickan längre ned vilket medförde många motorhaverier.

Man höll nu på att konstruera den nya bilen som skulle säljas efter kriget. Det var den hatälskade 2CV som blev kvar i produktion fram till 1990.

Nya modeller kom med flera olika bokstavkombinationer som CX, DS, BX m.fl. Alla bilar med ett typiskt fransk utseende och konstruktion.

Inte förrän på 2000-talet började man i Frankrike att anamma den övriga bilindustrins tankar om bilars utrustning och konstruktion.


Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 4

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Mercedes 600

Info Mercedes 600. Ref 1

Info Mercedes 600. Ref 1

Mercedes 600 6 dörrars. Ref 1

Info 300 d 1959. Ref 1

Mercedes 300d Adenauer. Ref 1

Lankar

 Mercedes 600

Mercedes Pullman 600 4 dörrar. Ref 1

Mercedes 600 Pullman 1974

I början av 1960-talet saknades en verkligt prestigefylld bil från Daimler-Benz som kunde mäta sig med den magnifika Typ 770 kallad "Grosser Mercedes", från 1930 talet.

1963 fylldes detta tomrum då modell 600 presenterades, ägnad att vara en regeringsbil. Modellen upphörde att tillverkas 1981. Då hade 2677 vagnar i 600 serien byggts och 2190 av dessa var av den typ som visas här. Bilen hade V8-motor med 260 hk och kunde nå en toppfart av 205 km/tim.

I utställningshallen finns 2 st Mercedes 600. En modell med 6 dörrar. Det tillverkades totalt 1487 st under de 16 år modellen fanns. 1975 gjordes 28 vagnar. 590 Pullman fick landaulet utförande, vilket betyder att taket över baksätet kunde fällas ned. Alla fönsterhissar och säten reglerades hydrauliskt.

Det tog 18 veckor att tillverka en 600 limousin. De som arbetade med detta skulle ha 15 års anställning för att få vara med i arbetslaget.

Bilen på lilla bilden är det enda 6 dörrars exemplaret i Sverige och har en gång tillhört statsledningen i Sierra Leone.

Mercedes 300d 1959

300d var den sista versionen av 1950-talets 300 serie, som i dagligt tal kallades Adenauer modellen. Den kom att symbolisera det tyska undret och kom redan 1951.

Modellen tillverkades 1957-1962 i totalt 3077 exemplar. De flesta exporterades till Amerika. Modellen fick en motor med insprutningssystem i stället för förgasare, vilket de första hade. Motorn var 6 cylinders och gav 160 hk samt toppfarten var 160 km/tim.

Mercedes 200d Cab 1935

Typ 200 tillverkades mellan 1933 och 1936. Cabriolet C gjordes hela tiden, men ändrades 1935. 777 exemplar togs fram av denna modell 1935.

Just denna vagn köptes av en guldsmed i Kalmar och bilen hade samma ägare fram till 1969 och har 7000 mil på mätaren. Motorn var en 6:a och kunde prestera 50 km/tim.

Mercedes 170 S Cab 1950

En av de första drömbilarna efter kriget var 170 S Cab A. Den byggdes i 830 exemplar mellan 1949 och 1951. Den hade samma motor som den täckta modellen. Cab A kostad 1/3 mer än 4 dörrars modellen och var generöst försedd med ädelträ och äkta läderinredning som standard. Man bröt med den gamla Mercedes traditionen från före kriget. Motor var en 4 cyl. på 52 hk och toppfart 120 km/tim.

Mercedes-Benz Typ 600. Påve bilen.
Se min Mercedes sida.

8 cyl borrning 103, slag 95, 6332 cc 250 hk
Typ 600 byggdes mellan 1964 –1981. Den tillverkades med den senaste tekniken och med vad man säger "utan hänsyn till kostnaden".

Köpare var naturligtvis större företag och regeringar. Bl.a. kan nämnas att Svenska västkustens varvsägare åkte med Typ 600 mellan sjösättningar och leveransturer av oljetankers på 50 och 60-talet. En orsak var naturligtvis det stora utrymmet och kylskåpet. Denna historia (utan att tala om några sanna detaljer?) fick jag mig berättat under den tid jag arbetade hos en motorleverantör.

Just denna bil är ett specialbygge, kallad för landaulet. Den är levererad till Påven Paul VI. Misstanken är att han fick den gratis (reklamvärde). Den hade naturligtvis inte kommit tillbaka till Mercedes annars.

Det speciella var att chauffören satt avskärmad med mellanruta. Påven satt i en länstolsliknade fåtölj lite upphöjd, och med avtagbar takdel ovanför. Just för att påven, vid korteger, skulle kunna stå upp och välsigna folket. Plats för 4 biskopar (säkerhetsvakter) runt om på betydligt enklare stolar. Notera också den upphöjda kupédelen. MB 600 är en imponerade bil som tillverkades i 2677 ex.

Ännu har inte andrahandspriset på denna typ kommit i närheten av förkrigsbilarna. Det betyder att de riktiga Mercedes fansen kan ha råd att köpa en begagnad Typ 600. Troligtvis får dom aldrig råd att få igång och underhålla bilen. Men varför inte, man har ju en 600 i garaget.

Ibland kan det räcka att sitta bakom ratten, öppna motorhuven, samt berätta att nu är bara "det och det" kvar att göra.

Mercedes 200d 1935. Ref 1Mercedes 170 Cab S. Ref 1Info Mercedes 1935. Ref 1Mercedes 200 d 1935. Ref 1


Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 5

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Austin Sheerline 1961

Info Austin Sheerline 1961. Ref 1

Foto jag tog i Karlstad i början av 50-talet. S14 möjligen Billerudsbi. Ref 1

Ytterliggare en Sherline. Foto från Karlstad. Ref 1

Lankar

 Austin Sheerline

 

 

Austin Sheerline. Ref 1

Austin Sheerline Vanden Plas 1961

Denna med klassiska linjer försedda bil har tillhört Kung Gustaf VI Adolf och drottning Louise.

Bilen fick reg. nr. A3 mellan 1961-1965 och fick därefter A7. Som ett trevligt minne från den tiden då bilen var i kungahusets ägo hittades i handskfacket en näsduk med drottningens initialer. Vanden Plas bilarna har alltid haft hög status. Detta understryks av att nästan alla Europas kungahus vid något tillfälle under 1900-talet ägt en bil med deras kaross.

Firman upphörde 1980 och då försvann en 110 årig bilbyggarkonst. Ett flertal olika motorer, men den sista var 4 liter och 120 hk.

Biltypen började planeras redan 1942 för kunna vara klar till efter kriget. Man ville ha ett traditionellt Engelskt utseende för lyxbilar i Rolls Royce stil. Ansvarig var Leonard Lord.

Beteckningarna för bilen varierade mellan Austin A110/120 - 125/135. Bilen började levereras 1947 då 12 exemplar med 3460 cc motor togs fram. Man ändrade motortypen till 3993 därav endast 12 tillverkade i första serien. Chassin såldes även till bilbyggare för att göra ambulanser.

Försök att modernisera karossen misslyckades och de två modellerna av bilen slutade tillverkas 1959 och 1968.

Två bilder med foton av Sherline tagna i Karlstad på stadshotellets parkering, när jag läste på läroverket i början av 1950. Se bildgalleriet. Tagna med en lådkamera.


Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 6

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Berliet 23/38

Berliet 1938. Ref 1

Till Alu på Bella Center i Köpenhamn. Ref 39

Bella Center i konkurs och Berliet köpt till Sverige av Peter Madsens firma Bilzon. Ref 39

Lankar

Berliet 38 

Berliet Wiki

Berliet bilder

Berliet 1938. Ref 1

Berliet

Marius Berliet började att bygga bilar redan 1894. En singel cyl motor kom 1900 och 2 cyl 1902. Han arbetade i en fabriks lokal som tagits över i Lyon.

I början var bilen byggt på en träram men det byttes snart mot en stålram. Som flera andra försökte han kopiera den mycket dyrbara Mercedesbilen Simplex från denna tid. 1906 sålde han tillverkningslicens till Locomobile i Amerika (se bild).

Före första världskriget tillverkades olika modeller med motorer på 4 och 6 cyl samt en volym av 2.4 till 9,5 liter.

Efter kriget byttes inriktning till lastbilar, som man byggt under kriget. De bilar som fanns i fabriken vid tyskarnas inmarsch WWII beslagtogs som under kriget tjänade i tysk tjänst.

Efter WWII monterades av resterande delar ca 20 bilar.

Denna Bleriot som kom till Danmark i sitt ursprungliga utseende 1923. Den hade köpts av den danska bokförläggaren Christian Erichsen och hade då beteckningen Berliet A1 försedd med en kaross för 9 personer.

Efter ett år brann dock bilen och blev allmänt förstörd. Den såldes nu till Förenade Automobilfabrikker. Bilen hade ett mycket sofistikerat bromsystem som verkade på 4 hjul.

Man ville lära sig hur det var konstruerat. 1927 såldes den till ingenjör Herman Wahnö. Han lät tillverka en  luxiös coupe kaross för 4 personer.

Bilen som var mycket tung hade endast en motor på 55 hk. Wahnö körde bilen i detta utförande till 1935. Då hade han tröttnat på den svaga motorn och den gamla karossen.

Han köpte en Ford V8 och växellåda, rev av karossen och monterade drivlinan i sin Berliet. Den danska karossfirman Sofus Larsen fick uppdraget att göra en ny kaross. 1938 var bilen färdig.

Ing Wahnö som var radioelektrisk ingenjör försåg bilen med allehanda tekniska finesser. Bromssystemet hade bytts till ett från Bosch-Dewander av typ vacuum förstärkare.

Wahnö skrev också en utförlig instruktion för bilens handhavande och dessa papper finns troligen förvarat hos den Danska Automobilklubben.

Bilen stod till salu på Bella Center som gick i konkurs. Peter Madsens bilfirma i Sverige köpte bilen och flera till.

Bilens historia fram till dess den kommer till Ivars bilmuseum i Hoting är hittills okänd.
Fritt bl.a. efter Jan Tromark i Signalhornet 2/83, 7/83.

Locomobil från fd Skoklosters museum. Ref 1Locomobil från fd Skoklosters museum. Ref 1Info för Locomobil. Ref 1


Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 7

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Rolls Royce

Info Phantom II 1932. Ref 1

Lankar

Rydaholms Museum

 Sparreholms museum

Rolls Royce historia

Rolls Royce timeline

Rolls Royce Phantom II

Wiki Rolls Royce

Rolls Royce Phantom II 1932. Ref 1

Rolls Royce Phantom II 1932

Rolls Royce inriktade sig i början av sin tillverkning att endast göra chassin. Karossbyggande överlät man under lång tid till olika karossmakare. Av denna kaross gjordes 1931 endast 6 vagnar av vilka denna är den sist tillverkade. Kunden fick bilen i November 1931 och alla förbättringar jämfört med Phantom I.
Denna kaross har gjorts av Hooper. En av de mest berömda karosstillverkarna.
Phantom II kom 1930 med hypoiddrev i bakaxeln

Karosstypen kallas för Sedanca de Ville och syftade på möjligheten att öppna taket. Vikten var 3070 kg och med som vanligt okänd effekt.


Två personer med kunskaper och mål i livet träffades inte av en slump utan man hade bara hört talas om varandra.

Sir Henry Royce, Photo from Wikipedia.Henry Edmunds hade bjudit in dem till Midlands Hotel i Manchester den 4 maj 1904. Den ena med namnet Henry Royce, en skicklig ingenjör och Charles Rolls, en återförsäljare av bilar.
Sir Henry Royce hade byggt en bil redan 1902, Royce 10 och ansåg att det var en bra produkt men kunde Charles Royce. Photo fom Wikipedia.förbättras speciellt på motorsidan. Den var försedd men en tvåcylinder motor.
Charles Rolls hade sålt bilar främst Franska då andra länder sällan exporterade sina. Han var en äventyrare och sysslade med biltävlingar och att vara flygare. Han var inte speciellt nöjd med den kvalité bilarna hade.

Royce hade bevisats sin bils kvalité med kontrollerade tester. Vid detta möte kom man överens om att Rolls skulle sälja allt som Royce kunde producera.

Detta blev ett avtal, som inte blev skriftligt förrän i december detta år.

Sir Henry Royce var förutom bilbyggare också uppfinnare. Ett att hans patent från denna tid var att glödlampan till bilar utformades med en bajonettfattning. Så tillverkas dessa i stor utsträckning fortfarande.

Charles Rolls var en utbildad mekaniker från  Cambridge. Här studerade han till ingenjör. Han var en av de första att skaffa  sig en bil och pilotlicens.

Under mellankrigsperioden utvecklade man flygmotorer och fick också fram de bästa, dvs starkaste. Denna motor kallades för R-motorn, som började med en effekt av 810 ps. Problemet var att i England hade man inget lämpligt flygplan att sätta montera motorn i.

I Tyskland var det precis tvärtom. Heinkel hade byggt ett plan som kallades för Heinkel Blitz. Rolls Royce ville köpa ett sådant plan. Planen var att sätta R motorn i ett Blitz plan för att ta hem Schneider trofén till England.

Ernst Heinkel föreslog att man skulle göra ett byte, vilket Rolls Royce gick med på. Tyvärr gick inte RLM (Reichluftministerium) med på detta, men godkände en engångslicens. Hur det gick sedan berättar inte Heinkel i sin bok Stormy Life.


Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 8

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Cadillac 314 1926

Info Cadillac 314 1926. Ref 1

Cadillac 314 1926 driver's place. Ref 1

Lankar

Cadillac 1916 Typ 53

Cadillac 1916 bilder 
 
Cadillac 1927  

Cadillac Historia Bilder 1939

Cadillac 314 1926. Ref 1

Cadillac 314 1926

Denna pampiga bil levererades till kommerserådet Gunnar Dillner.

Den såldes 1940 och tjänstgjorde som brandbil fram till 1956. Ingen ombyggnad gjordes, endast suffletten och reservhjulet togs bort.

En inbyggd kompressor för pumpning av däck och en automatisk kylarjalusi är några av vagnens finesser. Karossen är tillverkad av aluminium utom skärmar och huv. Bilens mätare står på 4000 mil sedan 1926.
 
Motorn är en V8 på 87 hk. Renoverad av Rune Edlund och Alf Johansson.


Att försöka gräva info om Cadillac är att först bestämma sig för i vad man skall gräva efter. Allmänt om dess historia, allmän utveckling, olika karosserier eller motorer.

Efter mycket letande blev det motorer då de flesta webbsidor talar om motorns utveckling och framför allt om V16.

Liksom det var 1970 då man beslöt att ta fram 500cc (8.2 liters) motorn bara för att Lincoln hade kommit med en 7.7 liters, förstår man att Cadillac skulle var värst.

Då på 30-talet berodde det på att Marmon och Peerless hade V16 på gång. Man satt alltså igång att konstruera. 2 st raka 8:or sattes ihop med gemensam vevaxel och en kamaxel i mitten samt stötstänger till de stående ventilerna. Man hade samtidigt tagit fram hydrauliska lyftare för att få mjuk gång.

Dock är det inte så att det är bäst för motorns balans, som reklamen sa var 16 cylindrar. Vekligheten för en väl utbalanserad motor är 12 eller 18 cylindrar i V förstås. Man hade förstås problem med beräkningen av detta på den tiden.

Det gick förvånansvärt bra att sälja bilen när den kom 1930. De första 7 månaderna såldes över 2000 bilar. Alla dess erbjöds med karosseri enligt önskan. Dessa byggdes av Fisher eller Fleetwood. 2 karosserifirmor som man köpt in bara för att ha allt innanför egna dörrar.

Tomma chassin erbjöds också men såldes mycket lite. Samtidigt hade man börjat sälja nästan samma karosser med V12 motor och ett fåtal med raka 8:or, den  blev så småningom en V8 som L-Head. Dvs sidventil med avgasventil på ovansidan så att avgaserna kom i V:et ovanför den centralt liggande kamaxel.

V16 bilen var en ren förlustaffär så man försökte göra motorn billigare genom att göra om den till en L-Head sidventil och i 135° istället för som tidigare 45°. Detta var 1936 och senare. Motorn blev mycket bredare på detta sätt.

Dock hade ju karosserierna omformats så att det blev inga problem med utrymme. Den sista V16 kom 1940. Den levererades till en köpare i Tyskland 1940.

Amerika var ju inte med i kriget än. Det tog 10 år att sälja ca 4000 bilar. Denna bil från 1930 är en av de mest efterfrågade av alla lyxbilar som finnas på marknaden. I Sverige finns en V16 på museet i Sparreholm. Den beställdes av Torsten Krüger men bilen blev stående. OBS blanda inte ihop Torsten med Ivar (tändstickskungen). Köptes senare av bokförläggare Pettersson i Malmö och sedan av Helge Karinen, även ägare av Sparreholm.
 
Den bilen är ej renoverad men ser ut som ny. Karinen har även Kung Gustaf V Cadillac. Känd från Kungens kurva. Ytterligare en dock med V12 finns på museet i Arvika, som dessutom har en V16 Marmon. Ytterligare två st en blå och en röd 452B 1931 och 1932 ägda av Anders Läck, finns i Sverige. Den röda är förresten iordninggjord av de internationellt skickliga renoverarna i Vikarbyn.


Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 9

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Info Commonwealth. Ref 1

Steering wheell Commonwealth 1919. Ref 1

Driver's place Commonwealth. Ref 1

Lankar

 Commonwealth story

Early American cars

Commonwealth 1919. Ref 1

Commmonwealth 1919

I slutet av 1960 talet hittades bilen i Bjärne utanför Östersund. Bakaxeln satt på en hövagn och växellådan fanns på en slipsten. Motor och kylare hittades i Hälsingland.

Efter 4-5 års arbete stod bilen klar,. Det var en lyxvagn på sin tid. Detta märke tillverkades 1917-1922 och kostade ny ungefär dubbelt så mycket som en T-Ford men fick i trakten öknamnet "Kom och hjälp",

kanske på grund av den dåliga bakaxeln, som ofta havererade.

Motorn var 4 cyl 3 liter på 20 hk. Bilen gjordes i ordning av Leif Fregelin Östersund.

Denna bilmodell fanns fram till 1922. Firman hade också en taxibil som kallades för Checker. Den blev så småningom den idag kända taxibilen. Tillverkningen upphörde 1982.

 

Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 10

Skapad 2011

Till startsida

English Version

T-Ford 1919


T-Ford 1919. Ref 1

T-Ford 1919 luxury chassi. Ref 1

T-Ford 1919 speed pedals. Ref 1

 

T-Ford 1919. Ref 1

T-Ford 1919

Redan när produktionen började 1908 utrustades Ford med en 4 cyl. motor med sidventiler. Blocket var det nya sättet att gjuta en enblocks typ. Det var avancerat för sin tid.

Att göra produktionen billig och rationell var en viktig tanke hos Ford. För detta hade han anställt en duktig organisatör i Walter Flanders.

Dessutom hade ju den Svenske uppfinnaren "Mått Johan" Johansson från Eskiltuna sålt sin måttsats till Ford. I början hade man en kylare i mässing, men den rationaliserades bort 1917 med svartlackerad plåt.

Denna Ford från 1919 är försedd med en Landaulet kaross. Se Ford från 1904 på Torsongs museum.

Varje museum av rang har en T-Ford i sin samling.


Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 11

Skapad 2011

Till startsida

English Version

A-Ford 1929

Info For A 1929. Ref 1


 

 

 

A-Ford Standard 1929. Ref 1

A-Ford 1929

När A-Forden avlöste den gamla modell T blev den en succé.

Den sålde bra tills Ford kom med den välkända V8 1932. Mer än 5 millioner A-Fordar tillverkades och modellen som monterades i flera länder och blev också basen till den Ryska biltillverkningen.

Den stora nyheten på A-Ford var att hel och halvfart systemet byttes mot en vanlig 3 växlad växellåda.

Redan 1929 var denna modell den mest sålda i Sverige. Motorn var p 3.3 liter och 4 cyl. och 40 hk. Man kunde köra 100 km/tim med bilen.


Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 12

Skapad 2011

Till startsida

English Version

A-Ford Coupé 1931

Info A-Ford Coupé 1929. Ref 1



 

 

 

A-Ford Coupé 1929. Ref 1

A-Ford Coupé 1931

Tillverkades mellan 1927-1931. Denna bil var den andra stora framgången för Ford fabriken efter föregångaren T-Ford.

Den första bilen kom 20 Oktober 1927 och ersatte då den gamla T-Forden som hade tillverkats i 18 år. Denna nya modell A, en tidigare modell hade använt mallen redan 1903-1904, utsågs till årets modell 1927 och fanns i 4 standardfärger, men inte svart!

Modell A kom i en mängd olika karosser, Standard- DeLuxe, Bussines Coupé, Convertible, Town Car 2 fönster Standard och De-Luxe. Tillverkades fram till 1931.

Motorn är vattenkyld med 3,3 liter volym. Den gav 40 hk. När produktionen upphörde mars 1932 hade 4.849.340 A-Ford tillverkats.

 

Renault, Orient Buckboard, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 13

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Hanomag Rekord


Info Hanomag Rekord. Ref 1

Lankar

Svedino museum

 

 



 

 

 

Hanomag Rekord. Ref 1

Hanomag Rekord 1934-38

Det var en fabrik som startade redan 1835 och ägnade sig först å tyngre utrustning som lokomotiv och ångmaskiner.

Den första bilen kom 1924. Det var den välkända bilen med öknamnet "Komissbrot". Det var ju den limpa som soldaterna fick när man var inkallad och under kriget. Se under Ziegenhagen.

 

Hanomag hade länge gjort diesellastbilar och sålde också ut en personbil med dieselmotor. Denna var omtyckt och sålde bra i Tyskland och även i Sverige.

Hanomag upphörde som modellnamn ca 1970, då uppköpt av DaimlerBenz. En orolig tid började för Hanomag Henschel och motortillverkningen såldes till Volvo och produktions anläggningen flyttades till Sverige.

Numera ägs år 2010 gamla Hanomags produktionslokaler av Japanska Komatsu och man tillverkar tyngre utrustning som grävmaskiner och dylikt.


Renault, Orient Buckboard, Austin Princess, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 14

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Mentley Mk VI 1952

Info Bentley Mk VI 1952. Ref 1
 

Lankar

Autostadt

Koping bil museum

 

 

 

Bentley Mk Vi 1952. Ref 1

Bentley Mk VI 1952

Denna modell kom 1946. Det var den första Rolls- Royce produkten efter övertagandet och har standard kaross, man kunde dock få specialkarosser.

Tillverkningen av denna modell upphörde 1952. Under det sista året levererades den med en större motor, vilket denna bil har.

Det tillverkades 4000 st med 4.25 liters motor och 1200 med 4.5 liters motor. Rolls Royce uppgav som vanligt inte antalet hk men uppskattas till 132. Den var 6 cyl.

På grund av sina LeMans segrar hade Bentley mycket god renomé. 1931 köpte RollsRoyce Bentley för 125575 £.

VW köpte Bugatti och Bentley 1965. På Autostadt museum i Wolfsburg finns en Bentley med specialkaross som beställdes av Sir Roy Fedden. Han var designer hos Bristol Motors.


Renault, Orient Buckboard, Austin Princess, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 15

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Lincoln Zephyr 1938


Lincoln Zephyr 1938. Ref 1


 

 

 

Lincoln Zephyr 1938. Ref 1

Lincoln Zephyr 1938

Denna bil var försedd med V12 motor, som presenterade i New York 1935.

Motorn var 60 graders och hade endast 3 lager. Karossen var för sin tid märkbart strömlinjeformad. Bromsarna var mekaniska.

Denna bil kostade i Sverige 10500:-. En Ford V8 85 kostade 5900:-. Det såldes 166 st V12 Lincoln i Sverige.

Motorn har en volym av 4.37 liter och gav 110 hk. En topphastighet av 145 km/tim.

Motorn hade ingen vevhusventilation och kastade gärna olja vilket kunde ge motorkrasch.


Renault, Orient Buckboard, Austin Princess, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 16

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Simca 8 1950

Info Simca 8 1950. Ref 1


 

 

 

Simca 8 1950. Ref 1

Simca 8-1200 1950

H.T. Pigozzi grundade sitt företag 1934 för att bygga Fiat bilar på licens för den Franska marknaden. Modellerna från åren före 1940 var praktiskt taget lika sina Italienska motsvarigheter.

Simca 5 var en licensbyggd Fiat 500 och Simca 8 motsvarade Fiat 1100. 1950 fick modellen ett nytt utseende samt 1.2 liters motor med 40 hk och rattväxel. Denna modell var framgångsrik i rallyn både i Sverige och utomlands.

Renault, Orient Buckboard, Austin Princess, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 17

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Renault Juvaquatre 1946

Info Renault Juvaquatre. Ref 1


 

 

 

Renault Juvaquatre. Ref 1

Renault Juvaquatre 1946

BFK 4 modellen var en 4 dörrars version av förkrigsmodellen med bagagelucka och hydrauliska bromsar.

Det var en av de första modellerna som tillverkades efter kriget. Ganska många importerades till Sverige.

1946 registrerades 526 bilar av denna modell. Jämför med Volvo som sålde 565. Priset var 5250:.

Tillverkningen lades ned 1948 i och med att CV4 kom ut på marknaden.

Motorn är en 4 cylinders med en effekt av 28 hk. Den hade ett speciellt insugningsljud. Bilen liknar mycket motsvarande Opel med med inbyggda strålkastare.


Renault, Orient Buckboard, Austin Princess, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 18

Skapad 2011

Till startsida

English Version

BMW Dixi 1928


Info BMW DIxi 1928. Ref 1
 

Lankar

BMW Museum

 

 

BMW Dixi Sport 1928. Ref 1

BMW Dixi Sport 1928.

Dixi fabriken tillverkade bilar mellan 1904 och 1928. Den mest kända modellen blev den sista. En liten bil som blev mycket vanlig i Tyskland. Det var en licensbyggd Austin Seven.

När Dixifabriken köptes av BMW 1928 fortsatte man att tillverka modellen med namnet BMW Dixi.

Denna vagn är en sportversion som har en topphastighet av ca 90 km/tim. Motorn är på 15 hk.


Renault, Orient Buckboard, Austin Princess, Citroên, Mercedes 600, Austin Sheerline, Berliet, Rolls Royce, Cadillac, Commonwealth, T-Ford, A-Ford, A-Ford coupé, Hanomag, Bentley, Lincoln, Simca, Renault Juva, BMW Dixi, Mercedes 300 SL.
sid 19

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Mercedes 300SL

Mercedes Benz 300 SL. Ref 1

Mercedes Benz 300 SL driver's place. Ref 1

Lankar

 

Mercedes Benz 300 SL. Ref 1

Mercedes 300 SL

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-