Modell 32 sport 1957. Ref 1 Huskvarna museum bildsida 50-tal
Text och bild Björn Bellander. 9 bilder aktuella 2007 2008.
Tillbaka  English version  Huskvarna officiella hemsida 
sedan 060110
Uppdaterad
2017-10-04
© Björn Bellander
web counter
web counter

 Titta också i mina andra webbsidor om Huskvarna museum
Huskvarna historia Huskvarna 98cc moped Huskvarna motorer Huskvarna oldtimer Huskvarna race

Huskvarna museum. Ref. 1
Husqvarna 98 cc tvärspolad 2 växlad, 1938. Denna mc köptes av en Huskvarna anställd på skrothuset 28/7 1938. Helge Johansson. Den klassades som körkortsfri, registreringsfri (skattefri) och försäkringsfri. Modell 301 B med 98 cc ILO motor. Föregående modell använde 78 cc Ilo var modell 101 B.
Huskvarna museum. Ref. 1
Tankdekoren gav upphov till namnet Änglavingen. Modellen tillverkades under åren 1939-1946. Den såldes i relativt litet antal under kriget. Det fanns också en modell 21 vilken fortfarande klassades som "lättviktare", men med samma krav som för "lätt mc", dock med lägre avgifter. Modell 21 var hastighetsbegränsad till 40 km/tim via ändrad utv. Lagändringen innebar att maxvikten ökade från 45 till 60 kg och kunde då göras mer motorcykellik.
Huskvarna museum. Ref. 1
Svartqvarna modell 118 cc tvärspolad 3 växlad, 1949. Denna mc levererades 15/3 1949 till Husqvarna depoten i Norrköping. Huskvarna som under kriget var fullt sysselsatt med vapentillverkning, ställde efter kriget snabbt om för massproduktion till bruksmc för en marknad som hade ett skriande behov av billiga transportmedel. Under åren 1946 till 1949 tillverkades 30000 Svartqvarnor.
Huskvarna museum. Ref. 1
Rödqvarna 118 cc Lyx, vändspolad 3 växlad. Tillverkades 3 april 1950, levererades den 4/4 1950 till Husqvarna fabrikslager f.v.b.Essunga Göteborg. Lyx innebar förkromade tanksidor till extrakost. om 50:-. Första ägare Herr Fogel Vårgårda. Efter 5 månader köptes den av snickare Fridolf Fly i Alingsås. Han använde cykeln året om på sina uppdrag. Verktygslådan innehöll alla hans verktyg. Användes fram till 1965 då den byttes mot en moped.
Huskvarna museum. Ref. 1
Drömbågen modell 281 standard. 175 cc treväxlad. Denna motorcykel tillverkades 13/4 1953. Inför modellåret 1953 presenterade Husqvarna en hel nykonstruerad mc, Drömbågen. Modellen premiärvisades på St. Eriksmässan i Stockholm 1952. Drömbågen klassades som tung mc då den vägde över 75 kg. Motorkonstruktionen levde vidare i bl.a. Silverpilen och de efterföljande motocross mc:s
Huskvarna museum. Ref. 1
Huskqvarna modell 32 sport 1957. 128 cc vändspolad 3 växlad. Denna mc tillverkades den 6/3 1957 och levererades den 8/3 1957 till återförsäljare. Modellen tillverkades under åren 1955 till 1965. Den hade flera likheter med Silver och Guldpilen. Marknadsföringen bakom denna modell har fått ett antal olika namn varav inget blivit riktigt klarlagd.
Huskvarna museum. Ref. 1
Silverpilen modell 282 E 1959. Introduktionsmodellen kom 1955. Motor: 175 cc, vändspolning, 9.5 hk 6000 rpm. Lättmetall cylinder med hårdförkomat cylinderlopp. Avtagbar cylindertopp av lättmetall. Vevaxel lagrad i dubbla oljesmorta kullager. Vevstaken i kullager. Bensintank TT-typ 6 liter, mod 282 7 liter. Toppfart ca 100 km/tim. Fram bottenlänkgaffel. Svänghjulsmagnet. Ram i krom molybdenrör. Fotmanövrerad 3 växlad låda.
Huskvarna museum. Ref. 1
Silverpilen som åstadkom en lagändring ihop med Guldpilen.
Huskvarna museum. Ref. 1
Silverpilen som kördes 65000 mil. Torsten Ljunggren köpte 1962 en Silverpil mc som skulle bli hans följeslagare livet ut. Tillsammans avverkade han drygt 65000 mil. Han körde dagligen i ur och skur från sitt hem 1.5 mil öster om Ystad de 4 milen till Tomelilla. På vintern hade han vid behov motorcykelskidor. Hans syster Margaretha Mattsson berättar. Torsten läste mycket och hade en underfundig humor. Han stod för sina åsikter. Hjälpte alla men bad sällan om hjälp själv. Hen gick sin egen väg.

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com

 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-